Ustalenie Księgi Procedur Audytu Wewnętrznego w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego.
Dz.Urz.GITD.2017.20
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE Nr 20/2017
GŁÓWNEGO INSPEKTORA TRANSPORTU DROGOWEGO
z dnia 11 maja 2017 r.
w sprawie ustalenia Księgi Procedur Audytu Wewnętrznego w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego
ZAŁĄCZNIK
KSIĘGA PROCEDUR
AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
W GŁÓWNYM INSPEKTORACIE TRANSPORTU DROGOWEGO
KSIĘGA PROCEDUR
AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
W GŁÓWNYM INSPEKTORACIE TRANSPORTU DROGOWEGO
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
Rozdział 2
Kodeks etyki audytora wewnętrznego
Kodeks etyki audytora wewnętrznego
Rozdział 3
Karta audytu wewnętrznego
Karta audytu wewnętrznego
[Prawa i uprawnienia audytora wewnętrznego]
[Prawa i uprawnienia audytora wewnętrznego]
[Niezależność wykonywania audytu wewnętrznego]
[Niezależność wykonywania audytu wewnętrznego]
- ale poprzez ustalenia i zalecenia poczynione w wyniku przeprowadzenia audytu wewnętrznego, wspomaga Głównego Inspektora Transportu Drogowego we właściwym funkcjonowaniu tych systemów;
[Sprawozdawczość]
[Sprawozdawczość]
[Prawa i obowiązki kierowników komórek audytowanych]
[Prawa i obowiązki kierowników komórek audytowanych]
Rozdział 4
Procedury audytu wewnętrznego
Procedury audytu wewnętrznego
[Metody analizy ryzyka dla potrzeby planu audytu wewnętrznego]
[Metody analizy ryzyka dla potrzeby planu audytu wewnętrznego]
- czynniki te wykorzystuje się do określenia priorytetów zadań audytu wewnętrznego, wzór metodyki analizy ryzyka do planu audytu na rok, stanowi załącznik nr 2.
- następnie ustala się w osobodniach czas przeznaczony na przeprowadzenie zadań zapewniających, monitorowanie realizacji zaleceń, przeprowadzenie czynności sprawdzających oraz czynności doradczych.
[Sprawozdanie z wykonania planu audytu wewnętrznego]
[Sprawozdanie z wykonania planu audytu wewnętrznego]
[Czynności doradcze]
[Czynności doradcze]
[Program zapewnienia i poprawy jakości]
[Program zapewnienia i poprawy jakości]
[Akta audytu]
[Akta audytu]
załącznik nr 1 - wzór rocznego planu audytu
załącznik nr 2 - metodyka analiza ryzyka do planu audytu na rok
załącznik nr 3 - wzór sprawozdania z prowadzenia audytu wewnętrznego
załącznik nr 4 - wzór imiennego upoważnienia
załącznik nr 5 - wzór programu zadania zapewniającego
załącznik nr 6 - wzór sprawozdania z zadania zapewniającego
załącznik nr 7 - wzór pisma w sprawie podjętych działań w celu realizacji zaleceń
załącznik nr 8 - wzór notatki informacyjnej z czynności sprawdzających
załącznik nr 9 - wzór notatki informacyjnej z czynności doradczych
Załącznik Nr 1
PLAN AUDYTU 1) NA ROK 20.....
PLAN AUDYTU 1) NA ROK 20.....
1. Jednostki sektora finansów publicznych objęte audytem wewnętrznym 2)
Lp. | Nazwa jednostki |
1. | 2. |
1. |
2. Wyniki analizy obszarów ryzyka - obszary działalności jednostki zidentyfikowane przez audytora wewnętrznego z określeniem szacowanego poziomu ryzyka w danym obszarze
Lp. | Nazwa obszaru (ze wskazaniem nazwy jednostki, jeżeli to konieczne) | Typ obszaru działalności 3) | Opis obszaru działalności wspomagającej 4) | Poziom ryzyka w obszarze wg skali punktowej 5) |
2 | 3 | 4 | 5 | |
1. | ||||
2. | ||||
3. | ||||
4. |
3. Planowane tematy audytu wewnętrznego
3.1. Planowane zadania zapewniające
Lp. | Temat zadania zapewniającego | Nazwa obszaru (nazwa obszaru z kolumny 2 w tabeli 2) | Zadanie kontynuowane z roku poprzedniego (TAK/NIE) | Liczba planowanych etatów do przeprowadzenia zadania | Planowany czas przeprowadzenia zadania (w dniach) | Planowany czas przeprowadzenia zadania (w osobodniach) | Ewentualna potrzeba powołania eksperta (TAK/NIE) |
1. | |||||||
2. | |||||||
3. | |||||||
4. | |||||||
Suma osobodni |
3.2 Planowane czynności doradcze
Lp. | Temat czynności doradczych | Nazwa obszaru (nazwa obszaru z kolumny 2 w tabeli 2) | Zadanie kontynuowane z roku poprzedniego (TAK/NIE) | Liczba planowanych etatów do przeprowadzenia czynności doradczych | Planowany czas przeprowadzenia czynności doradczych (w dniach) | Planowany czas przeprowadzenia czynności doradczych (w osobodniach) |
1. | ||||||
2. | ||||||
Suma osobodni |
4. Planowane czynności sprawdzające
Lp. | Temat zadania zapewniającego, którego dotyczą czynności sprawdzające | Nazwa obszaru (nazwa obszaru z kolumny 2 w tabeli 2) | Liczba planowanych etatów do przeprowadzenia czynności sprawdzających | Planowany czas przeprowadzenia czynności sprawdzających (w dniach) | Planowany czas przeprowadzenia zadania (w osobodniach) |
1. | |||||
2. | |||||
Suma osobodni |
5. Planowane obszary ryzyka, które powinny zostać objęte audytem wewnętrznym w kolejnych latach
Lp. | Nazwa obszaru (nazwa obszaru z kolumny 2 w tabeli 2) | Planowany rok przeprowadzenia audytu wewnętrznego | Uwagi |
1. | |||
2. | |||
3. | |||
4. | |||
5. | |||
6. |
6. Organizacja pracy komórki audytu wewnętrznego
Lp. | Rodzaj czynności | Zasoby ludzkie (liczba osobodni) | Udział % | Uwagi |
1. | Zadania zapewniające | |||
2. | Czynności doradcze | |||
3. | Monitorowanie realizacji zaleceń oraz czynności sprawdzających | |||
4. | Kontynuacja zadań z roku poprzedniego 6) | |||
5. | Szkolenia i rozwój zawodowy | |||
6. | Planowanie i sprawozdawczość roczna | |||
7. | Obsługa Komitetu Audytu 7) | |||
8. | Czynności organizacyjne, w tym związane z funkcjonowaniem komórki audytu niezaliczone do czynności wymienionych w wierszach od 1 do 7 | |||
9. | Urlopy i inne planowane nieobecności | |||
10. | Rezerwa czasowa 8) | |||
Podsumowanie |
7. Stan zatrudnienia w komórce audytu wewnętrznego na dzień sporządzenia planu audytu.
Liczba przyznanych etatów | Liczba obsadzonych etatów | ||
audytorskich | pozostałych | audytorskich | pozostałych |
8. Informacje istotne dla prowadzenia audytu wewnętrznego, uwzględniające specyfikę jednostki (np. zmiany organizacyjne, nowe zadania, zadania specyficzne tylko w danej jednostce itp.)
............................ ...........................................................................
(data) (pieczątka i podpis audytora wewnętrznego/
kierownika komórki audytu wewnętrznego)
............................ ...........................................................................
(data) (pieczątka i podpis kierownika jednostki,
w której prowadzony jest audyt wewnętrzny)
_____________________________
1) W rozumieniu art. 283 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.).
2) Należy wskazać jednostkę, w której jest zatrudniony audytor wewnętrzny oraz jednostki objęte audytem wewnętrznym na podstawie art. 274 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
3) Wpisać: Działalność podstawowa lub Działalność wspomagająca. Działalność podstawowa obejmuje działalność merytoryczną, charakterystyczną dla danej jednostki. Działalność wspomagająca obejmuje ogólnie rozumiany proces zarządzania jednostką; zapewnia sprawność i skuteczność działań w obszarze działalności podstawowej, np. zamówienia publiczne, zarządzanie kadrami.
4) Kolumnę 5 należy wypełnić tylko w przypadku wskazania w kolumnie 3: "Działalność Wspomagająca". Wówczas należy wybrać odpowiednio: "Gospodarka finansowa" albo "Zakupy", albo "Zarządzenie mieniem", albo "Bezpieczeństwo", albo "Systemy informatyczne", albo "Zarządzanie".
5) Wpisać odpowiedni poziom ryzyka: 1- niskie, 2 - średnie, 3 - wysokie
6) Dotyczy zadań nieujmowanych w punktach 1 i 2 tabeli 6: "Organizacja pracy audytu wewnętrznego".
7) W rozumieniu art. 291 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
8) Np. na zadania zlecone
Załącznik Nr 2
METODYKA ANALIZY RYZYKA
METODYKA ANALIZY RYZYKA
Analiza ryzyka
Współczynnik ryzyka
Bazowym wzorem opisującym wartość ryzyka jest formuła wykorzystująca wartości punktowe prawdopodobieństwa i następstw ryzyka:
WR = PR x W
Gdzie:
WR - Współczynnik ryzyka
PR - Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka
W - Wpływ wystąpienia ryzyka
* Współczynnik Ryzyka określa poziom ryzyka występującego po uwzględnieniu działań Właścicieli Ryzyka w kierunku wpłynięcia na prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka lub na jego wpływ (stosowanych mechanizmów kontroli modyfikujących ryzyko, a dla ryzyk nieakceptowalnych również planów postępowania z ryzykiem). Przy dokonywaniu oceny prawdopodobieństwa i skutków należy więc wziąć pod uwagę stosowane na dzień oceny mechanizmy kontroli dla danego ryzyka.
UWAGA
Wszelkie opisy przyporządkowane do poszczególnych wartości na przyjętych w metodyce skalach oceny mają charakter pomocniczy. Dla oceny ryzyka kluczowym jest wybór odpowiedniej wartości na skali, która dla danego ryzyka nie zawsze będzie korespondować z opisem pomocniczym.
Wyznaczenie poziomu prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka
Pierwszym kryterium analizy każdego z ryzyk jest prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka na dzień przeprowadzenia analizy po zastosowaniu działań określonych jako mechanizmy kontroli ryzyka. Przyjęte skale prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka wskazane zostały poniżej.
Prawdopodobieństwo | Opis | |
1 | Prawie niemożliwe | 0 - 10%; Ryzyko raczej nie wystąpi lub możliwość jego wystąpienia jest znikoma (bliska zera). Ryzyko nie materializowało się w dalekiej i bliskiej przeszłości. |
2 | Możliwe | 11 - 30%; Ryzyko może wystąpić sporadycznie. Materializowało się sporadycznie w dalekiej przeszłości (w ciągu ostatnich 3 lat). |
3 | Prawdopodobne | 31 - 50%; Wystąpienie ryzyka jest realne. Materializowało się sporadycznie w bliższej przeszłości (w ciągu ostatnich 2 lat). |
4 | Bardzo prawdopodobne | 51 - 70%; Istnieją racjonalne przesłanki by oceniać, że ryzyko raczej się zmaterializuje. Ryzyko materializowało się w przeciągu ostatniego roku. |
5 | Prawie pewne | Powyżej 70%; Istnieją racjonalne przesłanki by oceniać, że ryzyko zmaterializuje się w najbliższym czasie. Ryzyko materializowało się często w przeciągu ostatniego roku. |
Wyznaczenie poziomu wpływu wystąpienia ryzyka
Wpływ wystąpienia każdego z ryzyk oceniany jest z wykorzystaniem 5-cio stopniowej skali oceny.
Ocena następstw wystąpienia ryzyka dokonywana jest w kilku kategoriach finanse, reputacja, realizacja celów i zadań. Podczas dokonywania oceny atrybutów należy ocenić każdy rodzaj wpływu, a następnie wybrać odpowiednią liczbę punktów. W sytuacji, gdy wpływ wystąpienia ryzyka osiąga różne poziomy w zależności od kategorii, należy wybrać liczbę punktów odpowiadającą kategorii o maksymalnym wpływie (najgorszym dla jednostki skutkom).
Wpływ na finanse mierzony jest kosztem zmaterializowania się ryzyka (koszty utraconych korzyści, koszt odtworzenia działalności, koszt podjętych w efekcie zmaterializowania się ryzyka działań).
Dokonując analizy możliwych następstw danego ryzyka należy brać pod uwagę najbardziej prawdopodobne konsekwencje spowodowane zmaterializowaniem się ryzyka z uwzględnieniem stosowanych działań określonych w mechanizmach kontroli.
Przyjęte skale oceny wpływu materializacji ryzyka wskazane zostały poniżej
Wpływ | Opis | |
1 | Nieznaczący | Zdarzenie objęte ryzykiem nie powoduje zakłóceń lub opóźnień w realizacji celów i zadań, nie ma wpływu na finanse jednostki, nie wywołuje negatywnych informacji w mediach, nie ma wpływu na zgodność z przepisami prawa |
2 | Niewielki | Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje niewielkie zakłócenia lub opóźnienia w realizacji celów i zadań, ma nieznaczny wpływ na finanse jednostki, wywołuje krótkoterminowe negatywne informacje w mediach lokalnych i regionalnych, niewielka niezgodność z procedurami i regulacjami wewnętrznymi |
3 | Istotny | Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje umiarkowane zakłócenia lub opóźnienia w realizacji celów i zadań, ma umiarkowany wpływ na finanse jednostki, wywołuje długoterminowe negatywne informacje w mediach lokalnych i regionalnych, może powodować problemy z wywiązaniem się z obowiązków nałożonych prawem, niezgodność z zapisami umów lub poważna niezgodność z wewnętrznymi procedurami |
4 | Duży | Zdarzenie objęte ryzykiem powoduje istotne zakłócenia lub opóźnienia w realizacji kluczowych celów i zadań, ma znaczący wpływ na finanse jednostki, wywołuje krótkoterminowe negatywne informacje medialne w mediach ogólnokrajowych, kwalifikowane jako naruszenie prawa zagrożone karą lub poważną niezgodność z zapisami umów |
5 | Bardzo duży | Zdarzenie objęte ryzykiem uniemożliwia realizację kluczowych celów i zadań, może spowodować katastrofę finansową jednostki, wywołuje długoterminowe negatywne informacje medialne w mediach ogólnokrajowych, wywołuje rażącą niezgodność z przepisami prawa, w tym zagrożone karą |
Skuteczność mechanizmów kontroli
Przez mechanizmy kontroli ryzyka należy rozumieć polityki, procedury, techniczne środki zabezpieczeń oraz inne zaprojektowane rozwiązania, jak również rzeczywiste praktyki stosowane w celu prewencji zdarzeń i/lub redukcji skutków w przypadku zmaterializowania się ryzyka. Skala oceny skuteczności wdrożonych mechanizmów kontroli ryzyka pozwala na ocenę działań zarządczych wdrożonych względem zidentyfikowanych ryzyk.
Skuteczność mechanizmów kontroli (wszystkich razem) jest oceniana według poniższej skali.
Skuteczność mechanizmów kontroli ryzyka | |||
1 | Bardzo słaba | Mechanizmy kontroli funkcjonują nieformalnie, nie są stosowane, bardzo wysoki potencjał do poprawy | |
2 | Słaba | Mechanizmy kontroli wprowadzono formalnie, stwierdzono znaczące uchybienia w stosowaniu, wysoki potencjał do poprawy | |
3 | Średnia | Mechanizmy kontroli wprowadzono formalnie, stwierdzono nieznaczne uchybienia w stosowaniu, średni potencjał do poprawy | |
4 | Dobra | Mechanizmy kontroli wprowadzono formalnie, nie stwierdzono uchybień w stosowaniu, umiarkowany potencjał do poprawy | |
5 | Bardzo dobra | Mechanizmy kontroli wprowadzono formalnie, nie stwierdzono uchybień w stosowaniu, a mechanizmy są adekwatne i optymalne do stawianych przed nimi zadań |
Wyznaczenie ryzyk nieakceptowalnych
Poziom akceptowalności ryzyka wyznaczony jest przy wykorzystaniu macierzy ryzyka. Ustalono następujące poziomy ryzyka:
Po dokonaniu analizy listy ryzyk wskazanych jako nieakceptowalne, pracownik zatrudniony na stanowisku do spraw kontroli zarządczej może wskazać dodatkowe kryteria, za pomocą których lista ryzyk nieakceptowalnych będzie uzupełniana lub zawężana do ryzyk najbardziej kluczowych w danym przedziale czasu.
Załącznik Nr 3
SPRAWOZDANIE
SPRAWOZDANIE
1. Jednostki sektora finansów publicznych objęte audytem wewnętrznym 2)
Lp. | Nazwa jednostki |
1 | 2 |
1. | Główny Inspektorat Transportu Drogowego |
2. Podstawowe informacje o komórce audytu wewnętrznego
Lp. | Imię i nazwisko 3) | Nazwa stanowiska | Numer telefonu | Adres poczty elektronicznej | Wymiar czasu pracy (w etatach) | Udział w szkoleniach w roku sprawozdawczym (w osobodniach) |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1. |
3. Przeprowadzone zadania audytowe w roku sprawozdawczym 4)
Lp. | Temat zadania audytowego | Rodzaj zadania audytowego 5) | Zadanie kontynuowane z roku poprzedniego (TAK/NIE) | Nazwa obszaru działalności | Typ obszaru działalności, w którym przeprowadzono zadanie audytowe 6) | Liczba osób przeprowadzających zadanie audytowe (w etatach) | Czas przeprowadzenia zadania audytowego w osobodniach | Czy powołano eksperta? (TAK/NIE) | ||
Plan | Wykonanie | Plan | Wykonanie | |||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
1. |
4. Istotne informacje o wynikach przeprowadzonych zadań audytowych
Lp. | Temat zadania zapewniającego lub czynności doradczej | Zalecenia | Inne informacje o wynikach zadania audytowego (w tym w zakresie kontroli zarządczej w działalności jednostki) |
1 | 2 | 3 | 4 |
1. |
5. Przeprowadzone czynności sprawdzające w roku sprawozdawczym
Lp. | Temat zadania zapewniającego, którego dotyczą czynności sprawdzające | Rok realizacji zadania audytowego | Czas przeprowadzenia czynności sprawdzających (w osobodniach) | Informacje na temat wdrożonych zaleceń | |||
Liczba zaleceń ogółem | Zalecenia zrealizowane w pełni | Zalecenia w trakcie realizacji | Liczba nieprzyjętych zaleceń | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
1. |
6. Niezrealizowane zaplanowane i nieplanowane zadania audytowe 7)
Lp. | Temat zadania zapewniającego lub czynności doradczej | Rodzaj zadania audytowego 8) | Przyczyny niezrealizowania zadania audytowego |
1 | 2 | 3 | 4 |
1. |
7. Istotne słabości kontroli zarządczej w dziale/działach 9)
Lp. | Ryzyka/słabości kontroli zarządczej |
1 | 2 |
1. |
8. Organizacja pracy komórki audytu wewnętrznego
Lp. | Rodzaj czynności | Zasoby ludzkie (liczba osobodni) | Udział % | Uwagi | ||
Plan | Wykonanie | Plan | Wykonanie | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1. | Zadania zapewniające (w tym zlecone) | |||||
2. | Czynności doradcze (w tym zlecone) | |||||
3. | Monitorowanie realizacji zaleceń oraz realizacja czynności sprawdzających | |||||
4. | Kontynuacja zadań z roku poprzedniego 10) | |||||
5. | Szkolenia i rozwój zawodowy | |||||
6. | Planowanie i sprawozdawczość roczna | |||||
7. | Obsługa Komitetu Audytu 11) | |||||
8. | Czynności organizacyjne (w tym związane z funkcjonowaniem komórki audytu niezaliczone do czynności wymienionych w wierszach od 1 do 7) | |||||
9. | Urlopy i inne nieobecności | |||||
10. | Rezerwa czasowa | |||||
Razem |
9. Istotne informacje związane z funkcjonowaniem audytu wewnętrznego w roku sprawozdawczym, w tym dotyczące przeprowadzenia oceny wewnętrznej i zewnętrznej audytu wewnętrznego.
............... ......................................................................................................................
(data) (podpis i pieczęć audytora wewnętrznego/kierownika komórki audytu
wewnętrznego)
_____________________________
1) W rozumieniu § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie audytu wewnętrznego oraz informacji o pracy i wynikach tego audytu (Dz.U. poz. 1480 z 2017 r. poz. 296).
2) Należy wpisać jednostkę, w której jest zatrudniony audytor wewnętrzny oraz wszystkie jednostki objęte audytem wewnętrznym na podstawie art. 274 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.).
3) Należy wpisać dane wszystkich osób zatrudnionych w komórce audytu wewnętrznego, według stanu na 31 grudnia roku sprawozdawczego.
4) Należy wpisać wszystkie przeprowadzone (w tym zadania zlecone) zadania zapewniające i czynności doradcze, również te, które nie były ujęte w planie audytu wewnętrznego.
5) Należy wpisać odpowiednio: zapewniające, doradcze, zlecone zapewniające, zlecone doradcze.
6) Należy wpisać odpowiednio: podstawowa lub wspomagająca. Działalność podstawowa obejmuje działalność merytoryczną, statutową charakterystyczną dla danej jednostki. Działalność wspomagająca obejmuje ogólnie rozumiany proces zarządzania jednostką; zapewnia sprawność i skuteczność działań w obszarze działalności podstawowej, np. zamówienia publiczne, zarządzanie kadrami.
7) Należy wpisać zadania nierozpoczęte.
8) Należy wpisać odpowiednio: zapewniające, doradcze, zlecone zapewniające, zlecone doradcze.
9) W oparciu o wszystkie przeprowadzone w danym roku zadania, należy wpisać tylko istotne ryzyka i słabości kontroli zarządczej, które w opinii audytora wewnętrznego mają wpływ na realizację celów z planu działalności Ministra Infrastruktury i Budownictwa w zakresie działalności jednostki.
10) Dotyczy zadań nieujmowanych w punktach 1 i 2 tabeli 8: "Organizacja pracy komórki audytu wewnętrznego".
11) W rozumieniu art. 291 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Załącznik Nr 4
UPOWAŻNIENIE Nr
UPOWAŻNIENIE Nr
TRANSPORTU DROGOWEGO
Warszawa, dnia
BDG.0141.
Na podstawie art. 287 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz.1870, z późn. zm.) w zw. z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie audytu wewnętrznego oraz informacji o pracy i wynikach tego audytu (Dz.U. z 2015 r. poz. 1480, z 2017 r. poz. 296), upoważniam:
................................................................................................
(imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe upoważnianego)
do przeprowadzenia audytu wewnętrznego zgodnie z "Planem audytu na rok ....................." w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego.
Upoważnienie jest ważne za okazaniem dowodu osobistego lub legitymacji służbowej Termin ważności upoważnienia upływa z dniem ......................................
Niniejsze upoważnienie zostało sporządzone w trzech egzemplarzach, z których jeden egzemplarz wydano upoważnionemu, jeden przekazano do Wydziału Spraw Osobowych i jeden złożono do zbioru upoważnień, prowadzonego przez komórkę właściwą do spraw legislacji.
.................................................................
(pieczątka i podpis Głównego Inspektora Transportu Drogowego)
Upoważnienie przedłuża się do dnia .................................
.................................................................
(pieczątka i podpis Głównego Inspektora Transportu Drogowego)
Załącznik Nr 5
Program zadania zapewniającego nr ......
Program zadania zapewniającego nr ......
1 | Temat zadania zapewniającego | |
2 | Budżet czasowy | Liczba dni przewidziana w planie rocznym audytu wewnętrznego określona dla zadania pozaplanowego zweryfikowana w trakcie przeglądu wstępnego |
3 | Termin przeprowadzenia zadania | Wskazanie dat trwania zadania, od dnia wejścia do komórki uwzględniając budżet czasowy |
4 | Cel zadania | Wskazanie celu, jaki powinien być osiągnięty w wyniku przeprowadzonego zadania zapewniającego |
5 | Zakres zadania | Wskazanie podmiotowego i przedmiotowego zakresu zadania (nazwa komórki audytowanej/działu/stanowisk pracy, zakres działalności objętej audytem) |
6 | Istotne ryzyka w obszarze działalności komórki audytowanej | Stwierdzone w trakcie przeprowadzania przeglądu wstępnego słabości systemu kontroli zarządczej w obszarze działalności komórki objętej zadaniem |
7 | Metodyka audytu | Wskazówki metodyczne na temat technik i sposobu przeprowadzania audytu |
8 | Uzgodnione kryteria oceny ustaleń stanu faktycznego | Kryteria służą wyznaczaniu takich okoliczności/stanów, które pozwolą stwierdzić, czy zaistniałe w komórce fakty należy ocenić jako prawidłowe czy nieprawidłowe. Kryteria należy wcześniej uzgodnić z audytowanym |
9 | Powołanie eksperta | Potrzeba uzyskania pomocy eksperta/brak potrzeby uzyskania pomocy eksperta |
10 | Audytor wewnętrzny |
Sporządzający: ....................................................................
(podpis audytora wewnętrznego )
Załącznik Nr 6
Zawiadomienie o przeprowadzeniu czynności
sprawdzających
Zawiadomienie o przeprowadzeniu czynności
sprawdzających
kierownik komórki audytowanej
Na podstawie § 21 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie audytu wewnętrznego oraz informacji o pracy i wynikach tego audytu (Dz. U. poz. 1480 oraz z 2017 r. poz. 296) uprzejmie informuję, że w ............................. w terminie .......... - ......................20............ r. zostaną przeprowadzone czynności sprawdzające dotyczące oceny działań podjętych w celu realizacji zaleceń zadania audytowego "............................................", zrealizowanego w terminie ................... - ........................... r.
W związku z powyższym, proszę o przekazanie, w terminie do dnia ............................. br., szczegółowych informacji czy, a jeżeli tak to w jako sposób zostały zrealizowane zalecenia wskazane w sprawozdaniu z ww. zadania zapewniającego.
W załączeniu przekazuję wyciąg ze sprawozdania dotyczący zaleceń wskazanych do realizacji dla ..........................(dotyczy komórki audytowanej):
1.
2.
Załącznik Nr 7
SPRAWOZDANIE Z AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
SPRAWOZDANIE Z AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
Warszawa, miesiąc ..........20....... r.
Spis treści:
1. CZĘŚĆ OGÓLNA
1.1 Charakterystyka audytu wewnętrznego
1.2. Podstawowe akty prawne regulujące obszar audytowany
1.3. Techniki przeprowadzenia audytu
1.4. Osoby udzielające informacji i wyjaśnień
1.5. Zastosowane skróty
2. TŁO INFORMACYJNE
3. SZCZEGÓŁOWE USTALENIA STANU FAKTYCZNEGO
4. ANALIZA USTALEŃ STANU FAKTYCZNEGO
5. OCENA ZESPOŁU AUDYTOWEGO W SPRAWIE ADEKWATNOŚCI, SKUTECZNOŚCI I EFEKTYWNOŚCI KONTROLI ZARZĄDCZEJ W OBSZARZE DZIAŁALNOŚCI OBJĘTYM ZADANIEM ZAPEWNIAJĄCYM
6. USTALENIA KOŃCOWE
7. PODPIS
8. DOKUMENTY DOTYCZĄCE ZADANIA AUDYTOWEGO
1. Część Ogólna
1.1 Charakterystyka audytu wewnętrznego
Temat zadania | |
Numer zadania | |
Nazwa komórki audytowanej | |
Zakres przedmiotowy | |
Zakres podmiotowy | |
Cel zadania | |
Termin przeprowadzenia zadania | |
Audytor wewnętrzny | |
Data sporządzenia sprawozdania |
1.2 Podstawowe akty prawne regulujące obszar audytowany.
1.
2.
1.3 Techniki przeprowadzenia audytu.
1.
2.
1.4 Osoby udzielające informacji i wyjaśnień.
1.
2.
1.5 Zastosowane skróty
Skrót | Objaśnienie |
Skrót | Objaśnienie |
2. Tło informacyjne.
3. Szczegółowe ustalenia stanu faktycznego.
Opis i ustalenie stanu faktycznego nr 1 Zalecenie:
Opis i ustalenie stanu faktycznego nr 2 Zalecenie:
W przypadku wniesienia zastrzeżeń przez kierownika komórki audytor wewnętrzny odnosi się do nich w tekście, pod konkretnym zaleceniem.
4. Analiza ustaleń stanu faktycznego.
Lp. | Ustalenie i związane z nim ryzyko | Uzgodnione kryterium | Klasyfikacja wyników oceny wg uzgodnionych kryteriów (priorytet: wysoki, średni, niski) | Zalecenia |
1 | ||||
2 |
5. Ocena w sprawie adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w obszarze działalności objętym zadaniem zapewniającym.
6. Ustalenia końcowe.
Pouczenie dla audytowanego o sposobie i terminie odpowiedzi na sprawozdanie
7. Podpis.
Imię i nazwisko audytora ............................
8 Dokumenty dotyczące zadania audytowego.
Numer | Opis dokumentu |
..... |
Załącznik Nr 8
Notatka informacyjna z wykonania czynności sprawdzających dotyczących zadania audytowego .:
Notatka informacyjna z wykonania czynności sprawdzających dotyczących zadania audytowego .:
przeprowadzonego w:
.............................................................
Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego
Stron: ......
Warszawa, dnia ......................................
Legenda:
Ilekroć w dalszej części notatki informacyjnej jest mowa o:
............... - rozumie się przez to
I. Podsumowanie
Na podstawie analizy uzyskanych informacji z przeprowadzonych czynności sprawdzających, dotyczących wdrożenia rekomendacji przekazanych w Sprawozdaniu z zadania audytowego zrealizowanego w 20.......... r. . ".............................", stwierdzono, że podjęte działania przez Biuro, .............................................................................., wpływają ............................................
Szczegółowe ustalenia do poszczególnych rekomendacji zostały przedstawione w pkt. V niniejszej notatki.
II. Termin przeprowadzenia badania:
..................... - ................ 20.............. r.
III. Czynności sprawdzające przeprowadził audytor wewnętrzny:
* ...................................................................
IV. Zakres podmiotowy i przedmiotowy badania:
V. Ustalenia stanu faktycznego w zakresie wydanych rekomendacji i ocena sposobu ich wdrożenia.
REKOMENDACJA NR 1
Ocena sposobu wdrożenia rekomendacji:
REKOMENDACJA NR 2
Ocena sposobu wdrożenia rekomendacji
REKOMENDACJA NR 3
Ocena sposobu wdrożenia rekomendacji
VII. Podpis osoby przeprowadzającej czynności sprawdzające:
................................... ..........................
Załącznik Nr 9
NOTATKA INFORMACYJNA Z CZYNNOŚCI DORADCZYCH
NOTATKA INFORMACYJNA Z CZYNNOŚCI DORADCZYCH
Temat zadania | |
Nazwa komórki | |
Termin przeprowadzenia czynności doradczych | |
Audytor wewnętrzny przeprowadzający czynności doradcze | |
Data sporządzenia notatki z czynności doradczych |
(podpisy audytorów wewnętrznych)