Usługowe wykonawstwo zadań gospodarczych w Lasach Państwowych.
B.I.LP.2002.6.36
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 36
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 16 maja 2002 r.
w sprawie usługowego wykonawstwa zadań gospodarczych w Lasach Państwowych.
Na podstawie art. 33, ust. 1 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. nr 56, poz. 679 z 2000 r.), w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do Zarządzenia nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z 18 maja 1994 r. w sprawie nadania Statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe, zarządzam, co następuje:
ZAŁĄCZNIK 1
WYTYCZNE
WYTYCZNE
I.
Wstęp
Wstęp
Celem programu rozwoju rynku usług leśnych jest stworzenie stabilnej podaży usług opartych na silnych merytorycznie, organizacyjnie i ekonomicznie podmiotach, dysponujących wykwalifikowanym personelem i adekwatnym do potrzeb, nowoczesnym wyposażeniem technicznym.
II.
Docelowy wizerunek rynku usług leśnych
Docelowy wizerunek rynku usług leśnych
2. Z punktu widzenia perspektywicznych interesów Lasów Państwowych podmioty te powinny mieć cechy:
* trwałości;
* profesjonalnego przygotowania, zarówno po stronie kwalifikacji personelu, jak i technicznego uzbrojenia pracy;
* zgodności prowadzenia firmy z obowiązującymi przepisami prawa.
3. Za pożądany uznać należy podział na:
* firmy lokalne - wieloosobowe, świadczące kompleksowe usługi leśne na terenie jednego nadleśnictwa, osiągające wysoką roczną realizację rzeczową oraz finansową;
* firmy ponadlokalne - specjalizujące się w wykonywaniu niektórych usług i pracujące na terenie kilku nadleśnictw;
* firmy specjalistyczne - dysponujące wysoko wydajnym, specjalistycznym sprzętem do pracy w lesie oraz realizacji innych zadań gospodarczych LP, świadczące usługi na obszarze co najmniej regionalnej dyrekcji LP.
4. Podstawowym modelem powinna być firma wieloosobowa. Tylko takie firmy mają szansę na rozwój i mogą gwarantować wzrost poziomu świadczonych usług. Firmy te powinny zatrudniać własnych pracowników nadzoru, co wpływać będzie korzystnie na jakość świadczonych usług oraz bezpieczeństwo pracy.
5. Jedną z ważnych dróg promocji i podnoszenia jakości oraz wysokiego poziomu technologicznego świadczonych usług będzie licencjonowanie firm usługowych, realizowane przez Stowarzyszenie Przedsiębiorców Leśnych na podstawie kryteriów uzgodnionych z dyrektorem generalnym LP.
6. Wskazane jest, aby firmy usługowe zatrudniały również absolwentów średnich szkół leśnych. Zatrudnienie w leśnych firmach usługowych - odbycie stażu według określonego programu - upoważniałoby absolwenta do zdawania egzaminu, przewidzianego dla Służby Leśnej.
III.
Rola i udział Lasów Państwowych w rozwoju firm usługowych
Rola i udział Lasów Państwowych w rozwoju firm usługowych
2. Za zasadę generalną należy przyjąć tworzenie trwałych form i warunków współpracy z firmami usługowymi.
3. Podstawą stabilizacji działalności firm usługowych muszą być trwałe zasady partnerskiej współpracy z poszanowaniem wzajemnych interesów, ze szczególnym uwzględnieniem ekonomicznych uwarunkowań.
4. Działania Lasów Państwowych będą skupiały się na:
5. W ramach instrumentów pomocy pozafinansowej kierownicy jednostek organizacyjnych LP lub na wniosek zainteresowanych firm powinni:
6. Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych powinny w miarę możliwości dążyć do zbywania na rzecz współpracujących firm leśnych ruchomości i nieruchomości na korzystnych warunkach.
7. Należy dążyć do podpisywania z firmami prorozwojowymi i o dużym potencjale technicznym i technologicznym listów intencyjnych (zob. przykład nr 6 do niniejszego załącznika), określających warunki współpracy, również przy realizacji opracowanej koncepcji rozwoju rynku usług. (Przykładów druków i dokumentów, od nru 1. do nru 8., nie drukujemy - przyp. red.).
8. Dyrektor generalny Lasów Państwowych, we współpracy z przedstawicielstwami usługowych firm prywatnych, podejmować będzie działania o charakterze strategicznym dla obu stron.
9. Jednostki Lasów Państwowych, w procesie rozwoju rynku usług leśnych, pełnić będą rolę czynnika inicjującego i stymulującego.
IV.
Formy współpracy pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych a sektorem usług leśnych
Formy współpracy pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych a sektorem usług leśnych
2. W skład stałych komisji ds. współpracy z firmami usługowymi i ich zinstytucjonalizowanymi przedstawicielstwami powinni wchodzić:
3. Stałe komisje, o których mowa w pkt 1 i 2, powinny powstawać z mocy zarządzenia dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, wprowadzającego m.in. regulamin pracy komisji. Wzór regulaminu pracy stanowi przykład nr 1 do niniejszego załącznika.
4. Do zadań stałych komisji należeć powinno m. in.:
V.
Zasady wyboru wykonawców usług leśnych kontraktowanie i kształtowanie cen na usługi.
Zasady wyboru wykonawców usług leśnych kontraktowanie i kształtowanie cen na usługi.
VI.
Uwagi końcowe
Uwagi końcowe
2. Przytoczone w niniejszym zarządzeniu wzory druków i dokumentów nie mają charakteru obligatoryjnego co do formy i wyglądu. Kierownikom jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych służy prawo stosowania odmiennych druków i dokumentów, pod warunkiem pomieszczenia w nich wszystkich informacji wymaganych niniejszymi wytycznymi.
Wykaz propozycji przykładów druków i dokumentów:
Przykład nr 1 - regulamin pracy stałej komisji ds. współpracy z przedsiębiorcami leśnymi
Wzór nr 2 - instrukcja uruchamiania programu "zul.exe"
Przykład nr 3 - zaproszenie do złożenia oferty
Przykład nr 4 - protokół z postępowania o udzielenie zamówienia
Przykład nr 5 - umowa o wykonanie zadań
Przykład nr 6 - list intencyjny
Przykład nr 7 - protokół przekazania prac do wykonania
Przykład nr 8 - protokół odbioru prac