Usługowe wykonawstwo zadań gospodarczych w Lasach Państwowych.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2002.6.36

Akt utracił moc
Wersja od: 19 grudnia 2003 r.

ZARZĄDZENIE Nr 36
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 16 maja 2002 r.
w sprawie usługowego wykonawstwa zadań gospodarczych w Lasach Państwowych.

OR-470-11/02

Na podstawie art. 33, ust. 1 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. nr 56, poz. 679 z 2000 r.), w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do Zarządzenia nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z 18 maja 1994 r. w sprawie nadania Statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe, zarządzam, co następuje:

§  1.
Wprowadzam - do stosowania w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych - wytyczne w sprawie rozwoju rynku usług leśnych w Lasach Państwowych, stanowiące załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
1.
W ramach działań wspierających rozwój rynku usług leśnych, a także przy zamawianiu usług należy kierować się m.in.:
a)
uregulowaniami ogólnymi oraz wewnętrznymi LP, dotyczącymi zamawiania robót, dostaw i usług;
b)
przepisami o najmie i dzierżawie - jeżeli firmy usługowe korzystają z majątku Lasów Państwowych;
c)
ograniczeniami wynikającymi z umów o zakazie konkurencji, o której mowa w § 9 Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy;
d)
zasadami partnerstwa, poszanowania uczciwej konkurencji, legalizmu (również w odniesieniu do aktów normalizacji wewnątrzbranżowej), a także pisemności i jawności.
2.
Umowy pomiędzy firmami, o których mowa w ust. 1, a jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych powinny ustalać miejsce realizowania zadania, opisywać jednoznacznie przedmiot usługi, sposób rozliczania się, ceny usług dla poszczególnych prac oraz prawa i obowiązki stron.
§  3.
1.
Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych - w ramach współpracy z firmami usługowymi lub ich przedstawicielstwami, przy zachowaniu ograniczeń, o których mowa w § 2 - dążyć będą do tworzenia warunków i rozwoju firm usługowych, które:
1)
posługiwać się będą nowoczesną techniką i technologią, uwzględniającą zasady prowadzenia gospodarki leśnej i przyjazną dla środowiska;
2)
uczestniczyć będą w organizowanych przez Lasy Państwowe formach uzupełniania wiedzy leśnej i podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
3)
są w stanie należycie wykonywać powierzone zadania, a w dotychczasowej działalności wyróżniają się rzetelnością i fachowością usług;
4)
posiadają lub też poczyniły starania o uzyskanie stosownej licencji wydawanej przez Stowarzyszenie Przedsiębiorców Leśnych.
§  4.
W ciągu dwóch miesięcy od wejścia w życie niniejszego zarządzenia dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, na wniosek przedstawicieli firm usługowych, powołają na swoim poziomie zarządzania stałe komisje do spraw współpracy z firmami usługowymi i ich zinstytucjonalizowanymi przedstawicielstwami.
§  5.
Odpowiednie służby Dyrekcji Generalnej LP podejmą działania, które okażą się niezbędne i możliwe do uruchomienia w szkołach, kształcących średnie kadry dla leśnictwa, kierunków przygotowujących wysoko kwalifikowanych pracowników firm świadczących usługi dla leśnictwa.
§  6.
Tracą moc ramowe wytyczne pn. "Prywatyzacja działalności gospodarczej nadleśnictw" zatwierdzone przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych w dniu 27 stycznia 1995 r.
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą obowiązującą od 1.07.2002 r.

ZAŁĄCZNIK  1

WYTYCZNE

w zakresie rozwoju rynku usług leśnych w Lasach Państwowych

I.

Wstęp

Prywatny sektor usługowy przejął wykonawstwo zadań z zakresu gospodarki leśnej i wkomponował się w systemowe rozwiązania organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe. Kształtowanie się i rozwój firm leśnych, z uwagi na długofalowy interes obu stron, wymaga działań inspirujących i aktywnego wsparcia ze strony jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.

Celem programu rozwoju rynku usług leśnych jest stworzenie stabilnej podaży usług opartych na silnych merytorycznie, organizacyjnie i ekonomicznie podmiotach, dysponujących wykwalifikowanym personelem i adekwatnym do potrzeb, nowoczesnym wyposażeniem technicznym.

II.

Docelowy wizerunek rynku usług leśnych

1. Podstawowym segmentem usługowego wykonawstwa prac leśnych powinna być firma gwarantująca wysoki profesjonalizm i wzrost poziomu świadczonych usług. Należy dążyć do wykreowania stabilnych przedsiębiorstw, gwarantujących wykonawstwo prac leśnych na wysokim poziomie, pracujących z zastosowaniem technologii środowiskowo bezpiecznych i zalecanych przez Lasy Państwowe.

2. Z punktu widzenia perspektywicznych interesów Lasów Państwowych podmioty te powinny mieć cechy:

* trwałości;

* profesjonalnego przygotowania, zarówno po stronie kwalifikacji personelu, jak i technicznego uzbrojenia pracy;

* zgodności prowadzenia firmy z obowiązującymi przepisami prawa.

3. Za pożądany uznać należy podział na:

* firmy lokalne - wieloosobowe, świadczące kompleksowe usługi leśne na terenie jednego nadleśnictwa, osiągające wysoką roczną realizację rzeczową oraz finansową;

* firmy ponadlokalne - specjalizujące się w wykonywaniu niektórych usług i pracujące na terenie kilku nadleśnictw;

* firmy specjalistyczne - dysponujące wysoko wydajnym, specjalistycznym sprzętem do pracy w lesie oraz realizacji innych zadań gospodarczych LP, świadczące usługi na obszarze co najmniej regionalnej dyrekcji LP.

4. Podstawowym modelem powinna być firma wieloosobowa. Tylko takie firmy mają szansę na rozwój i mogą gwarantować wzrost poziomu świadczonych usług. Firmy te powinny zatrudniać własnych pracowników nadzoru, co wpływać będzie korzystnie na jakość świadczonych usług oraz bezpieczeństwo pracy.

5. Jedną z ważnych dróg promocji i podnoszenia jakości oraz wysokiego poziomu technologicznego świadczonych usług będzie licencjonowanie firm usługowych, realizowane przez Stowarzyszenie Przedsiębiorców Leśnych na podstawie kryteriów uzgodnionych z dyrektorem generalnym LP.

6. Wskazane jest, aby firmy usługowe zatrudniały również absolwentów średnich szkół leśnych. Zatrudnienie w leśnych firmach usługowych - odbycie stażu według określonego programu - upoważniałoby absolwenta do zdawania egzaminu, przewidzianego dla Służby Leśnej.

III.

Rola i udział Lasów Państwowych w rozwoju firm usługowych

1. Podstawą podejmowania działań wspierających firmy usługowe, świadczące usługi na rzecz Lasów Państwowych, mają być stworzone na szczeblu regionalnych dyrekcji LP koncepcje rozwoju rynku usług. Opracowane koncepcje powinny być zaopiniowane przez komisję ds. współpracy z firmami usługowymi i zatwierdzone przez dyrektora regionalnej dyrekcji LP.

2. Za zasadę generalną należy przyjąć tworzenie trwałych form i warunków współpracy z firmami usługowymi.

3. Podstawą stabilizacji działalności firm usługowych muszą być trwałe zasady partnerskiej współpracy z poszanowaniem wzajemnych interesów, ze szczególnym uwzględnieniem ekonomicznych uwarunkowań.

4. Działania Lasów Państwowych będą skupiały się na:

a)
tworzeniu warunków do rozwoju technicznego i technologicznego firm usługowych stale współpracujących z Lasami Państwowymi,
b)
tworzeniu konkurencyjności na rynku usług leśnych,
c)
stymulowaniu procesów tworzenia miejsc pracy w wiejskim otoczeniu leśnictwa.

5. W ramach instrumentów pomocy pozafinansowej kierownicy jednostek organizacyjnych LP lub na wniosek zainteresowanych firm powinni:

a)
stworzyć na szczeblu RDLP system szkoleń, w tym specjalistycznych (np. dla drwali motorniczych, operatorów maszyn wielooperacyjnych) dla firm usługowych oraz umożliwiać uczestniczenie w organizowanych przez Lasy Państwowe pokazach nowoczesnych technik i technologii;
b)
umożliwiać dostęp do informacji o nowych technologiach pracy w leśnictwie, o zmianach w zasadach prowadzenia działalności w Lasach Państwowych i pozostających w sferze zainteresowania tych firm wynikach prac naukowo-badawczych oraz o zamierzeniach związanych z różnymi formami podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
c)
udzielać pomocy w staraniach o uzyskanie zewnętrznych środków pomocowych;
d)
udzielać pomocy przy bezpośrednich zakupach specjalistycznych nowoczesnych maszyn i urządzeń leśnych.

6. Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych powinny w miarę możliwości dążyć do zbywania na rzecz współpracujących firm leśnych ruchomości i nieruchomości na korzystnych warunkach.

7. Należy dążyć do podpisywania z firmami prorozwojowymi i o dużym potencjale technicznym i technologicznym listów intencyjnych (zob. przykład nr 6 do niniejszego załącznika), określających warunki współpracy, również przy realizacji opracowanej koncepcji rozwoju rynku usług. (Przykładów druków i dokumentów, od nru 1. do nru 8., nie drukujemy - przyp. red.).

8. Dyrektor generalny Lasów Państwowych, we współpracy z przedstawicielstwami usługowych firm prywatnych, podejmować będzie działania o charakterze strategicznym dla obu stron.

9. Jednostki Lasów Państwowych, w procesie rozwoju rynku usług leśnych, pełnić będą rolę czynnika inicjującego i stymulującego.

IV.

Formy współpracy pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych a sektorem usług leśnych

1. Stałe komisje, o których mowa w § 4 zarządzenia, należy traktować jako zespoły doradcze w rozumieniu § 20 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.

2. W skład stałych komisji ds. współpracy z firmami usługowymi i ich zinstytucjonalizowanymi przedstawicielstwami powinni wchodzić:

a)
pracownicy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych z komórek organizacyjnych, których właściwość zadaniowa obejmuje zagadnienia związane ze współpracą z firmami usługowymi;
b)
wskazani przez regionalne struktury przedstawicielskie firm usługowych reprezentanci tych firm;
c)
wytypowana przez dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych reprezentacja nadleśniczych oraz inne wytypowane i uzgodnione osoby.

3. Stałe komisje, o których mowa w pkt 1 i 2, powinny powstawać z mocy zarządzenia dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, wprowadzającego m.in. regulamin pracy komisji. Wzór regulaminu pracy stanowi przykład nr 1 do niniejszego załącznika.

4. Do zadań stałych komisji należeć powinno m. in.:

a)
przedstawianie do wykorzystania przez dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych całościowej oceny procesów zachodzących w sektorze usług leśnych;
b)
opiniowanie na potrzeby dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych koncepcji, o których mowa w dziale III niniejszych wytycznych;
c)
pomoc dla odpowiednich komórek organizacyjnych regionalnych dyrekcji LP w przedmiocie zakładania i prowadzenia bazy danych o firmach usługowych, w tym o cenach świadczonych przez nich usług;
d)
wykonywanie innych zadań, wskazanych w regulaminie pracy stałej komisji.

V.

Zasady wyboru wykonawców usług leśnych kontraktowanie i kształtowanie cen na usługi.

1.
Wybór wykonawców usług leśnych do realizacji zadań gospodarczych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych odbywa się zgodnie z Zarządzeniem Nr 100 Dyrektora Generalnego LP z dnia 21 listopada 2003 roku w sprawie ustalenia zasad zamawiania robót budowlanych, dostaw i usług przez jednostki organizacyjne Lasów Państwowych.
2.
Przystępowanie firm usługowych do realizacji usług w ramach umowy następuje na podstawie zlecenia prac do wykonania.
3.
Odbiór wykonanych prac ma być udokumentowany protokołem odbioru prac.
4.
Poziom cen na usługi powinien być kształtowany z uwzględnieniem kosztów ponoszonych przez firmy usługowe, wynikających ze standardów jakościowych pracy, poziomu ochrony zatrudnionych pracowników i standardów ochrony środowiska leśnego oraz zysku niezbędnego w procesie rozwoju firmy.

VI.

Uwagi końcowe

1. Do niniejszych wytycznych mogą zostać wprowadzone zarządzeniem dyrektora regionalnej dyrekcji LP dodatkowe, uszczegóławiające uregulowania, wynikające z potrzeby dostosowania tych wytycznych do występujących uwarunkowań lokalnego rynku usług leśnych, nie odbiegające jednak w zasadniczy sposób i nie stanowiące uregulowań sprzecznych z niniejszymi wytycznymi.

2. Przytoczone w niniejszym zarządzeniu wzory druków i dokumentów nie mają charakteru obligatoryjnego co do formy i wyglądu. Kierownikom jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych służy prawo stosowania odmiennych druków i dokumentów, pod warunkiem pomieszczenia w nich wszystkich informacji wymaganych niniejszymi wytycznymi.

Wykaz propozycji przykładów druków i dokumentów:

Przykład nr 1 - regulamin pracy stałej komisji ds. współpracy z przedsiębiorcami leśnymi

Wzór nr 2 - instrukcja uruchamiania programu "zul.exe"

Przykład nr 3 - zaproszenie do złożenia oferty

Przykład nr 4 - protokół z postępowania o udzielenie zamówienia

Przykład nr 5 - umowa o wykonanie zadań

Przykład nr 6 - list intencyjny

Przykład nr 7 - protokół przekazania prac do wykonania

Przykład nr 8 - protokół odbioru prac

1 Załącznik zmieniony przez § 1i 2 ust. 2zarządzenia nr 109 z dnia 19 grudnia 2003 r. (B.I.LP.03.12.106) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 grudnia 2003 r.