Udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej w zakresie zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KPWiG.2000.6.119

Akt indywidualny
Wersja od: 30 czerwca 2000 r.

UCHWAŁA Nr 285
KOMISJI PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH I GIEŁD
z dnia 11 maja 2000 r.
w sprawie udzielenia zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej w zakresie zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 1980 r. Nr 9, poz. 26 z późn. zm.) i art. 30 ust. 2 pkt 4 oraz art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945, z 1998 r. Nr 107, poz. 669 i Nr 113, poz. 715 oraz z 2000 r. Nr 22, poz. 270) oraz § 2 ust. 1 pkt 1 lit. c Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1998 r. w sprawie określenia minimalnej wielkości środków własnych domu maklerskiego oraz maksymalnej wysokości kredytów, pożyczek i wyemitowanych dłużnych papierów wartościowych w stosunku do środków własnych (Dz. U. Nr 163, poz. 1156) uchwala się, co następuje:
§  1.
Udziela się spółce Erste Securities Polska SA z siedzibą w Warszawie, zwanej dalej domem maklerskim, zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej w zakresie zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie na następujących warunkach:

I. Warunki organizacyjne:

1. Dom maklerski zobowiązany jest zatrudniać do działalności będącej przedmiotem zezwolenia co najmniej dwóch doradców inwestycyjnych.

2. Pomieszczenia, w których prowadzona jest działalność będąca przedmiotem zezwolenia powinny być wydzielone od innych pomieszczeń przedsiębiorstwa i odpowiednio zabezpieczone przed dostępem osób nieupoważnionych.

3. Informatyczne systemy lub systemy przetwarzania danych w zakresie publicznego obrotu papierami wartościowymi powinny być zabezpieczone w taki sposób, aby uniemożliwić dostęp do tych danych osobom nieupoważnionym.

4. Systemy informatyczne powinny być niezależne od systemów informatycznych innych podmiotów; w szczególności dom maklerski nie może mieć dostępu do systemów informatycznych innych podmiotów, jak również inne podmioty nie mogą mieć dostępu do systemów informatycznych domu maklerskiego.

II. 1. Dom maklerski zobowiązany jest do prowadzenia działalności w zakresie zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie w oparciu o Regulamin zarządzania na zlecenie cudzym pakietem papierów wartościowych przez Erste Securities Polska SA.

2. Dom maklerski zobowiązany jest do prowadzenia działalności będącej przedmiotem zezwolenia w oparciu o Regulamin postępowania w celu kontroli przepływu informacji poufnych w działalności Erste Securities Polska SA, stanowiący załącznik do wniosku z dnia 22 lutego 2000 r. Nr DMN/1728/2000.

III. Dom maklerski powinien prowadzić księgi rachunkowe w taki sposób, aby było możliwe ustalenie przychodów i kosztów działalności będącej przedmiotem zezwolenia oraz prowizji za dokonane operacje.

IV. 1. Dom maklerski zobowiązany jest przechowywać przez okres co najmniej 5 lat dokumenty związane z prowadzeniem działalności będącej przedmiotem zezwolenia.

2. Dom maklerski zobowiązany jest do zapewnienia odpowiednich warunków przechowywania dokumentów, o których mowa w ust. 1, a w szczególności do zabezpieczenia ich przed dostępem osób niepowołanych.

3. W przypadku umów oraz dokumentów pełnomocnictw związanych z prowadzeniem działalności będącej przedmiotem zezwolenia, okres 5 lat biegnie od dnia rozwiązania umowy lub ustania pełnomocnictwa.

V. Dom maklerski obowiązany jest posiadać środki własne w wysokości nie mniejszej niż 2.000.000 zł.

VI. 1. Dom maklerski zobowiązany jest przed podjęciem działalności będącej przedmiotem zezwolenia do opracowania i stosowania poniżej określonych zasad postępowania w przypadku zaistnienia uzasadnionego podejrzenia pochodzenia środków pieniężnych klientów z przestępstwa lub mających związek z przestępstwem, w oparciu o pisemne procedury.

2. Procedury, o których mowa w ust. 1 powinny opierać się w szczególności na następujących zasadach:

1) dom maklerski rejestruje każdą jednorazową wpłatę, ze szczególnym uwzględnieniem wpłat gotówkowych, lub polecenie przelewu powyżej 20.000 zł,

2) dom maklerski rejestruje osobno również mniejsze wpłaty, ze szczególnym uwzględnieniem wpłat gotówkowych, lub polecenia przelewu następujące w ciągu 7 dni, przekraczające w sumie kwotę 20.000 zł,

3) dom maklerski dodatkowo rejestruje każdą wpłatę i polecenie przelewu inne niż te, o których mowa w pkt. 1-2, które są dokonywane w okolicznościach świadczących, że mogą one mieć na celu lokowanie środków pieniężnych pochodzących z przestępstwa lub mających związek z przestępstwem,

4) dom maklerski ma obowiązek obserwacji rachunków, których właściciele dokonują operacji określonych w pkt. 1-3,

5) dom maklerski prowadzi rejestry operacji określonych w pkt. 1-3 uwzględniające:

a) tożsamość i adres osoby fizycznie dokonującej wpłaty lub składającej polecenie przelewu,

b) tożsamość i adres osoby, w imieniu której dokonywana jest transakcja,

c) tożsamość i adres beneficjenta,

d) numer rachunków bankowych związanych z transakcją, o ile istnieją,

e) rodzaj transakcji,

f) datę dokonania transakcji,

g) kwotę transakcji,

h) pochodzenie i przeznaczenie wpłaty lub przelewu,

i) dane osoby, która zarejestrowała powyższe dane,

6) powyższe dane gromadzi, przechowuje i poddaje analizie inspektor nadzoru w domu maklerskim.

3. Zobowiązuje się dom maklerski do poinformowania Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o wdrożeniu procedur, o których mowa w ust. 1 oraz przesłanie ich do Komisji.

4. Zobowiązuje się dom maklerski do poinformowania Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o każdym powiadomieniu organów ścigania o zaistnieniu uzasadnionego podejrzenia wskazującego, że środki pieniężne klienta pochodzą z przestępstwa lub mają z nim związek.

VII. Działalność maklerska w zakresie zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie powinna być rozpoczęta w terminie czterech miesięcy od dnia doręczenia decyzji.

Nierozpoczęcie działalności w ww. terminie spowoduje wygaśnięcie decyzji.

§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.