Udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KPWiG.2000.6.141

Akt indywidualny
Wersja od: 30 czerwca 2000 r.

UCHWAŁA Nr 331
KOMISJI PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH I GIEŁD
z dnia 26 maja 2000 r.
w sprawie udzielenia zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej

Na podstawie art. 30 ust. 1 i ust. 2 pkt. 1-3 i 6 oraz art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945, z 1998 r. Nr 107, poz. 669 i Nr 113, poz. 715 oraz z 2000 r. Nr 22, poz. 270) i § 2 ust. 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1998 r. w sprawie określenia minimalnej wielkości środków własnych domu maklerskiego oraz maksymalnej wysokości kredytów, pożyczek i wyemitowanych dłużnych papierów wartościowych w stosunku do środków własnych (Dz. U. Nr 163, poz. 1156) uchwala się, co następuje:
§  1.
Udziela się Domowi Maklerskiemu PBK SA z siedzibą w Warszawie, zwanemu dalej domem maklerskim, zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej na następujących warunkach:

I. Dom maklerski może prowadzić działalność maklerską w zakresie:

1. oferowania papierów wartościowych w obrocie pierwotnym lub w pierwszej ofercie publicznej,

2. nabywania lub zbywania papierów wartościowych na cudzy rachunek (usługi brokerskie) na zasadach określonych w art. 34 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945, z 1998 r. Nr 107, poz. 669 i Nr 113, poz. 715 oraz z 2000 r. Nr 22, poz. 270),

3. nabywania lub zbywania papierów wartościowych na własny rachunek w celu realizacji zadań związanych z organizacją rynku regulowanego,

4. prowadzenia rachunków papierów wartościowych oraz rachunków pieniężnych służących do ich obsługi.

II. 1. Dom maklerski zobowiązany jest zatrudniać maklerów papierów wartościowych w liczbie wymaganej przez odrębne przepisy.

2. Dom maklerski może otwierać punkty obsługi klientów, które stanowią jednostki organizacyjne domu maklerskiego.

3. Osoby zatrudnione w punkcie obsługi klientów nie muszą posiadać wymaganych uprawnień maklera papierów wartościowych. Osoby te powinny odbyć odpowiednie szkolenie w zakresie wykonywanych przez nie zadań, a wykonywane przez nie czynności powinny być objęte nadzorem przez osoby posiadające uprawnienia maklera papierów wartościowych.

4. Dom maklerski zobowiązany jest określić zakres czynności punktów obsługi klientów.

5. Punkty obsługi klientów powinny posiadać urządzenia telekomunikacyjne umożliwiające kontakt z centralą domu maklerskiego.

6. Pomieszczenia, w których prowadzona jest działalność będąca przedmiotem zezwolenia powinny być wydzielone od innych pomieszczeń domu maklerskiego i odpowiednio zabezpieczone przed dostępem osób nieupoważnionych.

7. Informatyczne systemy lub systemy przetwarzania danych w zakresie publicznego obrotu papierami wartościowymi powinny być zabezpieczone w taki sposób, aby uniemożliwić dostęp do tych danych osobom nieupoważnionym.

8. Dom maklerski powinien prowadzić księgi rachunkowe w taki sposób, aby było możliwe ustalenie kosztów bezpośrednich i pośrednich wykonywanych czynności maklerskich.

9. Dom maklerski powinien prowadzić księgi rachunkowe w taki sposób, aby było możliwe ustalenie prowizji za dokonane operacje.

III. Dom maklerski zobowiązany jest posiadać środki własne w wysokości nie mniejszej niż 4.000.000 zł.

IV. 1. Dom maklerski zobowiązany jest, przed podjęciem działalności będącej przedmiotem zezwolenia, do opracowania i stosowania w działalności domu maklerskiego poniżej określonych zasad postępowania w przypadku zaistnienia uzasadnionego podejrzenia pochodzenia środków pieniężnych klientów z przestępstwa lub mających związek z przestępstwem, w oparciu o pisemne procedury.

2. Procedury, o których mowa w pkt. 1 powinny opierać się w szczególności na następujących zasadach:

1) dom maklerski rejestruje każdą jednorazową wpłatę, ze szczególnym uwzględnieniem wpłat gotówkowych lub poleceń przelewu powyżej 20.000 zł,

2) dom maklerski rejestruje osobno również mniejsze wpłaty, ze szczególnym uwzględnieniem wpłat gotówkowych lub poleceń przelewu, następujące w ciągu 7 dni, przekraczające w sumie kwotę 20.000 zł,

3) dom maklerski dodatkowo rejestruje każdą wpłatę i polecenie przelewu inne niż te, o których mowa w ppkt. 1-2, które są dokonywane w okolicznościach świadczących, że mogą one mieć na celu lokowanie środków pieniężnych pochodzących z przestępstwa lub mających związek z przestępstwem,

4) dom maklerski ma obowiązek obserwacji rachunków, których właściciele dokonują operacji określonych w ppkt. 1-3,

5) dom maklerski prowadzi rejestry operacji określonych w ppkt. 1-3 uwzględniające:

a) tożsamość i adres osoby fizycznej dokonującej wpłaty lub składającej polecenie przelewu,

b) tożsamość i adres osoby, w imieniu której dokonywana jest transakcja,

c) tożsamość i adres beneficjenta,

d) numer rachunków bankowych związanych z transakcją, o ile istnieją,

e) rodzaj transakcji,

f) datę dokonania transakcji,

g) kwotę transakcji,

h) pochodzenie i przeznaczenie wpłaty lub przelewu,

i) dane osoby, która zarejestrowała powyższe dane,

6) powyższe dane gromadzi, przechowuje i poddaje analizie inspektor nadzoru w domu maklerskim.

3. Zobowiązuje się dom maklerski do poinformowania Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o wdrożeniu procedur, o których mowa w pkt. 1 oraz przesłanie ich do Komisji.

4. Zobowiązuje się dom maklerski do informowania Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o każdym powiadomieniu organów ścigania o zaistnieniu uzasadnionego podejrzenia wskazującego, że środki pieniężne klienta pochodzą z przestępstwa lub mają z nim związek.

V. 1. Dom maklerski zobowiązany jest do prowadzenia działalności w zakresie nabywania lub zbywania papierów wartościowych na własny rachunek w celu realizacji zadań związanych z organizacją rynku regulowanego, na następujących warunkach:

2. Dom maklerski zobowiązany jest prowadzić działalność, o której mowa w pkt. 1, w szczególności działalność polegającą na pełnieniu funkcji specjalisty, funkcji podmiotu organizującego rynek lub organizatora rynku praw pochodnych, na rynku giełdowym lub pozagiełdowym, w wyodrębnionych komórkach organizacyjnych domu maklerskiego.

3. Pomieszczenia, w których prowadzona jest działalność, o której mowa w pkt. 1 powinny być wydzielone od innych pomieszczeń domu maklerskiego i odpowiednio zabezpieczone przed dostępem osób nieupoważnionych.

4. Dom maklerski zobowiązany jest wydzielić odrębne pomieszczenia oraz odrębne systemy informatyczne dla każdej z komórek organizacyjnych, o których mowa w pkt. 1.

5. Informatyczne systemy lub subsystemy przetwarzania danych powinny być zabezpieczone w taki sposób, aby uniemożliwić dostęp do tych danych osobom nieupoważnionym.

6. Pracownicy zatrudnieni w jednej z komórek organizacyjnych, o których mowa w pkt. 1 nie mogą wykonywać czynności niezwiązanych z działalnością tej komórki.

7. Do wykonywania czynności będących przedmiotem zezwolenia, w każdej komórce organizacyjnej o której mowa w pkt. 1, powinien zostać zatrudniony co najmniej jeden makler papierów wartościowych.

8. Dom maklerski zobowiązany jest wydzielić dla każdego papieru wartościowego, dla którego pełni funkcje, o których mowa w pkt. 1, odrębny fundusz. O wysokości funduszu i jego zmianach dom maklerski zobowiązany jest poinformować Komisję Papierów Wartościowych i Giełd.

9. Dom maklerski nie może nabywać i zbywać na własny rachunek papierów wartościowych, dla których pełni funkcje określone w pkt. 1, w celu innym niż objętym niniejszym zezwoleniem.

10. Dom maklerski wprowadzi zakaz nabywania i zbywania na własny rachunek papierów wartościowych przez pracowników komórek organizacyjnych, o których mowa w pkt. 1, dla których dom maklerski wykonuje funkcje określone w pkt. 1.

11. Dom maklerski zobowiązany jest prowadzić działalność, o której mowa w pkt. 1 w oparciu o Regulamin prowadzenia działalności w zakresie nabywania papierów wartościowych na własny rachunek w celu realizacji zadań związanych z organizacją rynku regulowanego.

VI. Dom maklerski zobowiązany jest do prowadzenia działalności będącej przedmiotem niniejszego zezwolenia w oparciu o warunki określone w "Regulaminie przepływu informacji stanowiących tajemnicę zawodową lub służbową w Domu Maklerskim PBK SA", stanowiącym załącznik do pisma z dnia 21.04.2000 r., znak: BM/DM/2327/2000.

VII. Działalność domu maklerskiego powinna być rozpoczęta w terminie czterech miesięcy od dnia doręczenia decyzji.

Nierozpoczęcie działalności w ww. terminie spowoduje wygaśnięcie decyzji.

VIII. Podjęcie działalności będącej przedmiotem zezwolenia może nastąpić nie wcześniej niż z chwilą kupna przez Dom Maklerski PBK SA przedsiębiorstwa maklerskiego Powszechnego Banku Kredytowego SA w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego (w formie wydzielonej finansowo i organizacyjnie jednostki prowadzącej działalność maklerską).

§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.