Udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej.
Dz.Urz.KPWiG.1999.19.315
Akt indywidualnyUCHWAŁA Nr 556
KOMISJI PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH I GIEŁD
z dnia 9 sierpnia 1999 r.
w sprawie udzielenia zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej
1. oferowania papierów wartościowych w obrocie pierwotnym lub w pierwszej ofercie publicznej,
2. nabywania lub zbywania papierów wartościowych na cudzy rachunek (usługi brokerskie) na zasadach określonych w art. 34 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945 oraz z 1998 r. Nr 107, poz. 669 i Nr 113, poz. 715), zwanej dalej ustawą,
3. nabywania lub zbywania papierów wartościowych na własny rachunek w celu realizacji zadań związanych z organizacją rynku regulowanego,
4. prowadzenia rachunków papierów wartościowych oraz rachunków pieniężnych służących do ich obsługi.
2. Dom maklerski może otwierać punkty obsługi klientów, które stanowią jednostki organizacyjne domu maklerskiego.
3. Osoby zatrudnione w punkcie obsługi klientów nie muszą posiadać wymaganych uprawnień maklera papierów wartościowych. Osoby te powinny odbyć odpowiednie szkolenie w zakresie wykonywanych przez nie zadań, a wykonywane przez nie czynności powinny być objęte nadzorem przez osoby posiadające uprawnienia maklera papierów wartościowych.
4. Dom maklerski zobowiązany jest określić zakres czynności punktów obsługi klientów.
5. Punkty obsługi klientów powinny posiadać urządzenia telekomunikacyjne umożliwiające kontakt z centralą domu maklerskiego.
6. Pomieszczenia, w których prowadzona jest działalność będąca przedmiotem zezwolenia powinny być wydzielone od innych pomieszczeń domu maklerskiego i odpowiednio zabezpieczone przed dostępem osób nie upoważnionych.
7. Informatyczne systemy lub systemy przetwarzania danych w zakresie publicznego obrotu papierami wartościowymi powinny być zabezpieczone w taki sposób, aby uniemożliwić dostęp do tych danych osobom nie upoważnionym.
8. Dom maklerski powinien prowadzić księgi rachunkowe w taki sposób, aby było możliwe ustalenie kosztów bezpośrednich i pośrednich wykonywanych czynności maklerskich.
9. Dom maklerski powinien prowadzić księgi rachunkowe w taki sposób, aby było możliwe ustalenie prowizji za dokonane operacje.
2. Procedury, o których mowa w pkt. 1 powinny opierać się w szczególności na następujących zasadach:
1) dom maklerski rejestruje każdą jednorazową wpłatę, ze szczególnym uwzględnieniem wpłat gotówkowych lub poleceń przelewu, powyżej 20.000 zł,
2) dom maklerski rejestruje osobno również mniejsze wpłaty, ze szczególnym uwzględnieniem wpłat gotówkowych lub poleceń przelewu następujące w ciągu 7 dni, przekraczające w sumie kwotę 20.000 zł,
3) dom maklerski dodatkowo rejestruje każdą wpłatę i polecenie przelewu inne niż te, o których mowa w ppkt. 1-2, które są dokonywane w okolicznościach świadczących, że mogą one mieć na celu lokowanie środków pieniężnych pochodzących z przestępstwa lub mających związek z przestępstwem,
4) dom maklerski ma obowiązek obserwacji rachunków, których właściciele dokonują operacji określonych w ppkt. 1-3,
5) dom maklerski prowadzi rejestry operacji określonych w ppkt. 1-3 uwzględniające:
a) tożsamość i adres osoby fizycznej dokonującej wpłaty lub składającej polecenie przelewu,
b) tożsamość i adres osoby, w imieniu której dokonywana jest transakcja,
c) tożsamość i adres beneficjenta,
d) numer rachunków bankowych związanych z transakcją, o ile istnieją,
e) rodzaj transakcji,
f) datę dokonania transakcji,
g) kwotę transakcji,
h) pochodzenie i przeznaczenie wpłaty lub przelewu,
i) dane osoby, która zarejestrowała powyższe dane,
6) powyższe dane gromadzi, przechowuje i poddaje analizie inspektor nadzoru w domu maklerskim.
3. Zobowiązuje się dom maklerski do poinformowania Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o wdrożeniu procedur, o których mowa w pkt. 1 oraz przesłanie ich do Komisji.
4. Zobowiązuje się dom maklerski do informowania Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o każdym powiadomieniu organów ścigania o zaistnieniu uzasadnionego podejrzenia wskazującego, że środki pieniężne klienta pochodzą z przestępstwa lub mają z nim związek.
2. Dom maklerski zobowiązany jest prowadzić działalność, o której mowa w pkt. 1, w szczególności działalność polegającą na pełnieniu funkcji specjalisty, funkcji podmiotu organizującego rynek lub organizatora rynku praw pochodnych, na rynku giełdowym lub pozagiełdowym, w wyodrębnionych komórkach organizacyjnych domu maklerskiego.
3. Pomieszczenia, w których prowadzona jest działalność, o której mowa w pkt. 1 powinny być wydzielone od innych pomieszczeń domu maklerskiego i odpowiednio zabezpieczone przed dostępem osób nie upoważnionych.
4. Dom maklerski zobowiązany jest wydzielić odrębne pomieszczenia oraz odrębne systemy informatyczne dla każdej z komórek organizacyjnych, o których mowa w pkt. 1.
5. Informatyczne systemy lub subsystemy przetwarzania danych powinny być zabezpieczone w taki sposób, aby uniemożliwić dostęp do tych danych osobom nie upoważnionym.
6. Pracownicy zatrudnieni w jednej z komórek organizacyjnych, o których mowa w pkt. 1 nie mogą wykonywać czynności nie związanych z działalnością tej komórki.
7. Do wykonywania czynności będących przedmiotem zezwolenia w każdej komórce organizacyjnej, o której mowa w pkt. 1, powinien zostać zatrudniony co najmniej jeden makler papierów wartościowych.
8. Dom maklerski zobowiązany jest wydzielić dla każdego papieru wartościowego, dla którego pełni funkcje, o których mowa w pkt. 1 odrębny fundusz. O wysokości funduszu i jego zmianach dom maklerski zobowiązany jest poinformować Komisję Papierów Wartościowych i Giełd.
9. Dom maklerski nie może nabywać i zbywać na własny rachunek papierów wartościowych, dla których pełni funkcje określone w pkt. 1, w celu innym niż objętym niniejszym zezwoleniem.
10. Dom maklerski wprowadzi zakaz nabywania i zbywania na własny rachunek papierów wartościowych przez pracowników komórek organizacyjnych, o których mowa w pkt. 1, dla których dom maklerski wykonuje funkcje określone w pkt. 1.
11. Dom maklerski zobowiązany jest prowadzić działalność, o której mowa w pkt. 1 w oparciu o Regulamin prowadzenia działalności w zakresie nabywania papierów wartościowych na własny rachunek w celu realizacji zadań związanych z organizacją rynku regulowanego.
Nierozpoczęcie działalności w ww. terminie spowoduje wygaśnięcie decyzji.