Udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KPWiG.1998.6.150

Akt indywidualny
Wersja od: 1 lipca 1998 r.

UCHWAŁA Nr 258
KOMISJI PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH I GIEŁD
z dnia 14 maja 1998 r.
w sprawie udzielenia zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej

Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 1980 r. Nr 9, poz. 26 z późn. zm.) i art. 30 ust. 1, art. 30 ust. 2 pkt 4 i 5 oraz art. 30 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945) uchwala się, co następuje:
§  1.
Udziela się spółce CA IB lnvestment Management SA, zwanej dalej "Domem Maklerskim" zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej na następujących warunkach:
I.
Dom Maklerski może prowadzić działalność w zakresie:

1. zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie,

2. doradztwa w zakresie obrotu papierami wartościowymi,

3. zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie w zakresie papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu.

II.
Dom Maklerski zobowiązany jest zatrudniać co najmniej jednego doradcę do działalności w zakresie zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie oraz co najmniej jednego doradcę do działalności w zakresie doradztwa w zakresie obrotu papierami wartościowymi.
III.
Warunki organizacyjne:

1. Pomieszczenia, w których prowadzona jest działalność będąca przedmiotem zezwolenia powinny być wydzielone od innych pomieszczeń Domu Maklerskiego i odpowiednio zabezpieczone przed dostępem osób nie upoważnionych, z zastrzeżeniem ust. XI pkt 12.

2. Systemy informatyczne lub systemy przetwarzania danych w zakresie publicznego obrotu papierami wartościowymi powinny być zabezpieczone w taki sposób, aby uniemożliwić dostęp do tych danych osobom nie upoważnionym.

3. Systemy informatyczne Domu Maklerskiego powinny być niezależne od systemów informatycznych innych podmiotów, w szczególności Dom Maklerski nie może mieć dostępu do systemów informatycznych innych podmiotów prowadzących działalność maklerską, jak również inne podmioty nie powinny mieć dostępu do systemów informatycznych Domu Maklerskiego.

IV.
Dom Maklerski zobowiązany jest do prowadzenia działalności w zakresie zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie w oparciu o Regulamin zarządzania pakietem papierów wartościowych.
V.
Dom Maklerski zobowiązany jest do prowadzenia działalności doradztwa w zakresie obrotu papierami wartościowymi w oparciu o Regulamin świadczenia usług doradztwa inwestycyjnego.
VI.
Dom Maklerski zobowiązany jest do prowadzenia działalności będącej przedmiotem niniejszego zezwolenia w oparciu o warunki określone w Regulaminie kontroli wewnętrznej i kontroli przepływu informacji poufnych w CA IB lnvestment Management SA, stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
VII.
Dom Maklerski powinien prowadzić księgi rachunkowe w taki sposób, aby było możliwe ustalenie przychodów i kosztów działalności będącej przedmiotem zezwolenia oraz prowizji za dokonane operacje.
VIII.
Dom Maklerski zobowiązany jest przechowywać przez okres 5 lat pełną dokumentację związaną z zawieranymi transakcjami kupna lub sprzedaży papierów wartościowych oraz dokonywanymi operacjami pieniężnymi dotyczącymi papierów wartościowych i środków pieniężnych wchodzących w skład pakietu klienta.
IX.
Dom Maklerski zobowiązany jest do przestrzegania przepisów zarządzenia Przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych z dnia 17 marca 1994 r. w sprawie określenia minimalnej wartości środków własnych oraz maksymalnej wysokości kredytów przeznaczonych na uruchomienie działalności maklerskiej (M. P. z 1994 r. Nr 21, poz. 169, Nr 49, poz. 408 i z 1997 r. Nr 5, poz. 40).
X.
Dom Maklerski nie może różnicować stawek opłat i prowizji w sposób powodujący rażące uprzywilejowanie niektórych klientów (stawki dla uprzywilejowanych klientów nie mogą być niższe niż 50% stawek dla pozostałych klientów).
XI.
Dom Maklerski może prowadzić działalność w zakresie zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie w zakresie papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu na następujących warunkach:

1. Dom Maklerski może prowadzić działalność w zakresie zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie w zakresie papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu w ramach odrębnych pakietów (portfeli), w których skład będą wchodziły wyłącznie papiery wartościowe nie dopuszczone do publicznego obrotu.

2. Do każdego pakietu papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu powinna zostać zawarta odrębna umowa o świadczenie usług zarządzania.

3. W umowie, o której mowa w pkt. 2 powinien zostać dokładnie określony cel inwestycyjny oraz limity zaangażowania w poszczególne rodzaje papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu. Umowa powinna zawierać ponadto zobowiązanie Domu Maklerskiego do udostępniania na żądanie klienta analiz ekonomicznych będących podstawą decyzji inwestycyjnych dotyczących papierów wartościowych wchodzących w skład pakietu klienta.

4. W umowie, o której mowa w pkt. 2 klient może określić przypadki, w których zawarcie transakcji dotyczącej papierów wartościowych, które wchodzą lub będą mogły wchodzić w skład pakietu klienta zgodnie z określoną w umowie strategią inwestycyjną będzie wymagało uprzedniej zgody klienta.

5. Papier wartościowy wchodzący w skład pakietu klienta, który podpisał umowę o świadczenie usług zarządzania, nie może być, w ramach czynności zarządzania, przedmiotem transakcji, w przypadku gdy drugą stroną tej transakcji będzie inny klient Domu Maklerskiego, który podpisał umowę o świadczenie usług zarządzania lub Dom Maklerski.

6. Opłata za zarządzanie nie może być uzależniona od wartości papierów wartościowych wchodzących w skład pakietu klienta.

7. Prowizja za wyniki finansowe powinna być naliczana wyłącznie od wyniku ze sprzedaży papierów wartościowych wchodzących w skład pakietu klienta.

8. Dom Maklerski zobowiązany jest zapewnić bezpieczeństwo przechowywania papierów wartościowych, które wchodzą w skład pakietu papierów wartościowych klienta.

9. Dom Maklerski zobowiązany jest opracować i wdrożyć regulamin świadczenia usług zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie w zakresie papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu, który będzie uwzględniał ww. warunki. W szczególności regulamin ten powinien określać:

a. rodzaje papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu, które mogą wchodzić w skład pakietu klienta,

b. zasady oraz algorytmy wyceny papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu,

c. zasady i tryb informowania klientów o wartości pakietu, stanie pakietu oraz o zawartych transakcjach,

d. zasady naliczania i tryb pobierania opłaty za zarządzanie lub prowizji za wyniki finansowe oraz sposób ustalenia wyniku ze sprzedaży papierów wartościowych,

e. sposób postępowania w przypadku, gdy pakiet będzie przynosił straty,

f. zasady odpowiedzialności Domu Maklerskiego,

g. informacje o ryzyku związanym z inwestowaniem w papiery wartościowe nie dopuszczone do publicznego obrotu.

10. Dom Maklerski zobowiązany jest dokonać w regulaminie kontroli przepływu informacji poufnych zmian, które będą uwzględniały prowadzenie działalności w zakresie zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie w zakresie papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu.

11. Dom Maklerski zobowiązany jest ewidencjonować oraz przechowywać przez okres 5 lat pełną dokumentację związaną z zawieranymi transakcjami kupna lub sprzedaży papierów wartościowych oraz dokonywanymi operacjami pieniężnymi dotyczącymi papierów wartościowych i środków pieniężnych wchodzących w skład pakietu klienta. W prowadzonej ewidencji powinny być określone w szczególności następujące dane: data zawarcia transakcji, strony transakcji, cena po jakiej papier został nabyty lub zbyty, warunki transakcji, podmiot przechowujący papier wartościowy.

12. Dom Maklerski zobowiązany jest prowadzić działalność w zakresie zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie w zakresie papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu w ramach jednostki organizacyjnej Domu Maklerskiego, prowadzącej działalność zarządzania cudzym pakietem papierów na zlecenie w zakresie papierów wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu.

13. Dom Maklerski zobowiązany jest zatrudnić przy czynnościach związanych z prowadzeniem działalności w zakresie zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie w zakresie papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu co najmniej jednego doradcę inwestycyjnego.

XII.
1. Dom Maklerski zobowiązany jest do stosowania przy prowadzeniu działalności maklerskiej poniżej określonych zasad postępowania w przypadku zaistnienia uzasadnionego podejrzenia pochodzenia środków pieniężnych klientów z przestępstwa lub mającego związek z przestępstwem, w oparciu o pisemne procedury.

2. Procedury, o których mowa w pkt. 1, powinny opierać się w szczególności na następujących zasadach:

a)
Dom Maklerski rejestruje każdą jednorazową wpłatę, ze szczególnym uwzględnieniem wpłat gotówkowych, lub polecenie przelewu powyżej 20.000 zł,
b)
Dom Maklerski rejestruje osobno również mniejsze wpłaty, ze szczególnym uwzględnieniem wpłat gotówkowych, lub polecenia przelewu następujące w ciągu 7 dni, przekraczające w sumie kwotę 20.000 zł,
c)
Dom Maklerski dodatkowo rejestruje każdą wpłatę i polecenie przelewu inne niż te, o których mowa w ppkt. a-b, które są dokonywane w okolicznościach świadczących, że mogą one mieć na celu lokowanie środków pieniężnych pochodzących z przestępstwa lub mających związek z przestępstwem,
d)
Dom Maklerski ma obowiązek obserwacji rachunków, których właściciele dokonują operacji określonych w ppkt. a-c,
e)
Dom Maklerski prowadzi rejestry operacji określonych w ppkt. a-c uwzględniające:

1/ tożsamość i adres osoby fizycznie dokonującej wpłaty lub składającej polecenie przelewu,

2/ tożsamość i adres osoby, w imieniu której dokonywana jest transakcja,

3/ tożsamość i adres beneficjenta,

4/ numer rachunków bankowych związanych z transakcją, o ile istnieją,

5/ rodzaj transakcji,

6/ datę dokonania transakcji,

7/ kwotę transakcji,

8/ pochodzenie i przeznaczenie wpłaty lub przelewu,

9/ dane osoby, która zarejestrowała powyższe dane,

f)
powyższe dane gromadzi, przechowuje i poddaje analizie inspektor nadzoru w Domu Maklerskim.

3. Zobowiązuje się Dom Maklerski do poinformowania Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o wdrożeniu procedur, o których mowa w ust. 1 oraz przesłanie ich do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd.

4. Zobowiązuje się Dom Maklerski do informowania Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o każdym powiadomieniu organów ścigania o zaistnieniu uzasadnionego podejrzenia wskazującego, że środki pieniężne klienta pochodzą z przestępstwa lub mają z nim związek.

XIII.
1. Przed podjęciem działalności będącej przedmiotem niniejszego zezwolenia Dom Maklerski zobowiązany jest przedstawić Komisji Papierów Wartościowych i Giełd osoby wchodzące w skład zarządu Domu Maklerskiego.

2. W skład zarządu powinny wchodzić co najmniej dwie osoby.

3. Osoby wchodzące w skład zarządu Domu Maklerskiego nie mogą być zatrudnione ani pełnić funkcji członka zarządu w innych podmiotach prowadzących działalność maklerską.

XIV.
Działalność Domu Maklerskiego powinna być rozpoczęta w terminie trzech miesięcy od dnia doręczenia decyzji. Nierozpoczęcie działalności w ww. terminie spowoduje wygaśnięcie decyzji.
XV.
Podjęcie działalności będącej przedmiotem niniejszego zezwolenia może nastąpić nie wcześniej niż z dniem zakończenia prowadzenia działalności w zakresie określonym niniejszym zezwoleniem przez CA IB Securities SA z siedzibą w Warszawie.
§  2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.