Udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej.
Dz.Urz.KPWiG.1998.6.150
Akt indywidualnyUCHWAŁA Nr 258
KOMISJI PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH I GIEŁD
z dnia 14 maja 1998 r.
w sprawie udzielenia zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej
1. zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie,
2. doradztwa w zakresie obrotu papierami wartościowymi,
3. zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie w zakresie papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu.
1. Pomieszczenia, w których prowadzona jest działalność będąca przedmiotem zezwolenia powinny być wydzielone od innych pomieszczeń Domu Maklerskiego i odpowiednio zabezpieczone przed dostępem osób nie upoważnionych, z zastrzeżeniem ust. XI pkt 12.
2. Systemy informatyczne lub systemy przetwarzania danych w zakresie publicznego obrotu papierami wartościowymi powinny być zabezpieczone w taki sposób, aby uniemożliwić dostęp do tych danych osobom nie upoważnionym.
3. Systemy informatyczne Domu Maklerskiego powinny być niezależne od systemów informatycznych innych podmiotów, w szczególności Dom Maklerski nie może mieć dostępu do systemów informatycznych innych podmiotów prowadzących działalność maklerską, jak również inne podmioty nie powinny mieć dostępu do systemów informatycznych Domu Maklerskiego.
1. Dom Maklerski może prowadzić działalność w zakresie zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie w zakresie papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu w ramach odrębnych pakietów (portfeli), w których skład będą wchodziły wyłącznie papiery wartościowe nie dopuszczone do publicznego obrotu.
2. Do każdego pakietu papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu powinna zostać zawarta odrębna umowa o świadczenie usług zarządzania.
3. W umowie, o której mowa w pkt. 2 powinien zostać dokładnie określony cel inwestycyjny oraz limity zaangażowania w poszczególne rodzaje papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu. Umowa powinna zawierać ponadto zobowiązanie Domu Maklerskiego do udostępniania na żądanie klienta analiz ekonomicznych będących podstawą decyzji inwestycyjnych dotyczących papierów wartościowych wchodzących w skład pakietu klienta.
4. W umowie, o której mowa w pkt. 2 klient może określić przypadki, w których zawarcie transakcji dotyczącej papierów wartościowych, które wchodzą lub będą mogły wchodzić w skład pakietu klienta zgodnie z określoną w umowie strategią inwestycyjną będzie wymagało uprzedniej zgody klienta.
5. Papier wartościowy wchodzący w skład pakietu klienta, który podpisał umowę o świadczenie usług zarządzania, nie może być, w ramach czynności zarządzania, przedmiotem transakcji, w przypadku gdy drugą stroną tej transakcji będzie inny klient Domu Maklerskiego, który podpisał umowę o świadczenie usług zarządzania lub Dom Maklerski.
6. Opłata za zarządzanie nie może być uzależniona od wartości papierów wartościowych wchodzących w skład pakietu klienta.
7. Prowizja za wyniki finansowe powinna być naliczana wyłącznie od wyniku ze sprzedaży papierów wartościowych wchodzących w skład pakietu klienta.
8. Dom Maklerski zobowiązany jest zapewnić bezpieczeństwo przechowywania papierów wartościowych, które wchodzą w skład pakietu papierów wartościowych klienta.
9. Dom Maklerski zobowiązany jest opracować i wdrożyć regulamin świadczenia usług zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie w zakresie papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu, który będzie uwzględniał ww. warunki. W szczególności regulamin ten powinien określać:
a. rodzaje papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu, które mogą wchodzić w skład pakietu klienta,
b. zasady oraz algorytmy wyceny papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu,
c. zasady i tryb informowania klientów o wartości pakietu, stanie pakietu oraz o zawartych transakcjach,
d. zasady naliczania i tryb pobierania opłaty za zarządzanie lub prowizji za wyniki finansowe oraz sposób ustalenia wyniku ze sprzedaży papierów wartościowych,
e. sposób postępowania w przypadku, gdy pakiet będzie przynosił straty,
f. zasady odpowiedzialności Domu Maklerskiego,
g. informacje o ryzyku związanym z inwestowaniem w papiery wartościowe nie dopuszczone do publicznego obrotu.
10. Dom Maklerski zobowiązany jest dokonać w regulaminie kontroli przepływu informacji poufnych zmian, które będą uwzględniały prowadzenie działalności w zakresie zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie w zakresie papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu.
11. Dom Maklerski zobowiązany jest ewidencjonować oraz przechowywać przez okres 5 lat pełną dokumentację związaną z zawieranymi transakcjami kupna lub sprzedaży papierów wartościowych oraz dokonywanymi operacjami pieniężnymi dotyczącymi papierów wartościowych i środków pieniężnych wchodzących w skład pakietu klienta. W prowadzonej ewidencji powinny być określone w szczególności następujące dane: data zawarcia transakcji, strony transakcji, cena po jakiej papier został nabyty lub zbyty, warunki transakcji, podmiot przechowujący papier wartościowy.
12. Dom Maklerski zobowiązany jest prowadzić działalność w zakresie zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie w zakresie papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu w ramach jednostki organizacyjnej Domu Maklerskiego, prowadzącej działalność zarządzania cudzym pakietem papierów na zlecenie w zakresie papierów wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu.
13. Dom Maklerski zobowiązany jest zatrudnić przy czynnościach związanych z prowadzeniem działalności w zakresie zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie w zakresie papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu co najmniej jednego doradcę inwestycyjnego.
2. Procedury, o których mowa w pkt. 1, powinny opierać się w szczególności na następujących zasadach:
1/ tożsamość i adres osoby fizycznie dokonującej wpłaty lub składającej polecenie przelewu,
2/ tożsamość i adres osoby, w imieniu której dokonywana jest transakcja,
3/ tożsamość i adres beneficjenta,
4/ numer rachunków bankowych związanych z transakcją, o ile istnieją,
5/ rodzaj transakcji,
6/ datę dokonania transakcji,
7/ kwotę transakcji,
8/ pochodzenie i przeznaczenie wpłaty lub przelewu,
9/ dane osoby, która zarejestrowała powyższe dane,
3. Zobowiązuje się Dom Maklerski do poinformowania Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o wdrożeniu procedur, o których mowa w ust. 1 oraz przesłanie ich do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd.
4. Zobowiązuje się Dom Maklerski do informowania Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o każdym powiadomieniu organów ścigania o zaistnieniu uzasadnionego podejrzenia wskazującego, że środki pieniężne klienta pochodzą z przestępstwa lub mają z nim związek.
2. W skład zarządu powinny wchodzić co najmniej dwie osoby.
3. Osoby wchodzące w skład zarządu Domu Maklerskiego nie mogą być zatrudnione ani pełnić funkcji członka zarządu w innych podmiotach prowadzących działalność maklerską.