Udzielenie zezwolenia na działalność w zakresie obrotu papierami wartościowymi nie dopuszczonymi do publicznego obrotu.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KPWiG.1998.3.41

Akt indywidualny
Wersja od: 27 lutego 1998 r.

UCHWAŁA Nr 69
KOMISJI PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH I GIEŁD
z dnia 30 stycznia 1998 r.
w sprawie udzielenia zezwolenia na działalność w zakresie obrotu papierami wartościowymi nie dopuszczonymi do publicznego obrotu

Na podstawie art. 30 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945) uchwala się, co następuje:
§  1.
Udziela się zezwolenia CA IB Securities SA z siedzibą w Warszawie na działalność w zakresie obrotu akcjami i obligacjami nie dopuszczonymi do publicznego obrotu (zwanymi dalej papierami wartościowymi).
§  2.
Na podstawie niniejszego zezwolenia CA IB Securities SA może prowadzić działalność w zakresie:

1. Oferowania papierów wartościowych na zasadach określonych w § 3.

2. Nabywania lub sprzedaży papierów wartościowych na zasadach określonych w § 4.

3. Przechowywania papierów wartościowych na zlecenie oraz rejestrowania stanu posiadania papierów wartościowych i zmian tego posiadania na zasadach określonych w § 6.

4. Prowadzenia księgi akcyjnej emitenta na jego zlecenie.

5. Wykonywania innych czynności organizacyjnych i prawnych, jeżeli celem tych czynności jest działalność określona w ust. 1-4.

§  3.
1.
W przypadku wykonywania czynności określonych w § 2 ust. 1, dom maklerski jest zobowiązany określić w procedurach oferowania szczegółowe zasady przygotowywania i przeprowadzania oferty, zaś w umowie łączącej go z emitentem prawa i obowiązki stron, w szczególności zasady odpowiedzialności domu maklerskiego za prawidłowy przebieg oferty.
2.
Dom maklerski prowadzi dokumentację dotyczącą kontaktów domu maklerskiego z klientami, do których została skierowana oferta.
3.
W terminie 1 tygodnia od przeprowadzenia oferty dom maklerski informuje o tym fakcie Komisję Papierów Wartościowych i Giełd, wraz z podaniem podstawowych danych o emitencie i emisji, obejmujących w szczególności:

- nazwę i siedzibę emitenta, aktualny statut spółki oraz wyciąg z rejestru handlowego,

- podstawowe dane o emisji (wielkość emisji, wartość nominalna akcji i cena emisyjna),

- sposób przeprowadzenia oferty,

- listę osób, do których została skierowana oferta,

- zestawienie zawartych transakcji, obejmujące adresatów oferty, wartość zakupionych przez nich papierów wartościowych oraz udział procentowy zakupionych papierów w przeprowadzonej ofercie.

§  4.
1.
Dom maklerski może pośredniczyć w transakcjach papierami wartościowymi, jeżeli w wyniku każdej transakcji zostaną sprzedane akcje zapewniające co najmniej 10% głosów na walnym zgromadzeniu lub obligacje stanowiące co najmniej 10% liczby wyemitowanych obligacji.
2.
W przypadku wykonywania tych czynności należy odpowiednio stosować postanowienia § 3.
§  5.
1.
W przypadku wykonywania czynności określonych w § 4, dom maklerski zobowiązuje się wobec dającego zlecenie do sprzedaży lub zakupu oznaczonych papierów wartościowych w imieniu własnym, lecz na rachunek dającego zlecenie oraz odpowiada wobec dającego zlecenie sprzedaży za zapłatę ceny przez nabywcę papierów wartościowych.
2.
W granicach określonych w § 3 i w § 4, dom maklerski może nabywać papiery wartościowe we własnym imieniu i na własny rachunek w celu dalszej odsprzedaży.
3.
Dokumentacja dotycząca działalności, o której mowa w § 3 i w § 4 jest przechowywana w domu maklerskim przez okres 5 lat.
§  6.
W przypadku wykonywania czynności wymienionych w § 2 ust. 3, dom maklerski określi w regulaminie zasady prowadzenia depozytu papierów wartościowych. Zasady te powinny w szczególności uwzględniać:
1)
sposób realizacji zobowiązań emitenta wobec posiadaczy papierów wartościowych,
2)
obowiązek wystawiania i wydawania zaświadczeń depozytowych stwierdzających złożenie papierów wartościowych do depozytu,
3)
odpowiedzialność domu maklerskiego za uszkodzenie, zniszczenie bądź zagubienie papierów wartościowych złożonych do depozytu,
4)
zapewnienie identyfikacji właścicieli papierów wartościowych złożonych do depozytu.
§  7.
Dom maklerski jest zobowiązany do ustalenia, wdrożenia i przestrzegania pisemnych procedur uwzględniających charakter działalności przedsiębiorstwa, mających na celu zapobieżenie wykorzystywaniu przez dom maklerski lub osoby z nim związane informacji, których ujawnienie mogłoby naruszyć interes inwestorów. W szczególności dom maklerski wprowadzi zakazy inwestowania w papiery wartościowe będące przedmiotem oferty, o której mowa w § 3 lub transakcji, o których mowa w § 4 przez pracowników domu maklerskiego, członków organów podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie oraz jego akcjonariuszy. Zakaz ten nie dotyczy akcjonariuszy będących osobami prawnymi posiadającymi ponad 10% głosów na walnym zgromadzeniu.
§  8.
1.
Dom maklerski zobowiązany jest do stosowania w swojej działalności poniżej określonych zasad postępowania w przypadku zaistnienia uzasadnionego podejrzenia pochodzenia środków pieniężnych klientów z przestępstwa lub mającego związek z przestępstwem, w oparciu o pisemne procedury.
2.
Procedury, o których mowa w ust. 1 powinny opierać się w szczególności na następujących zasadach:
1)
dom maklerski rejestruje każdą jednorazową wpłatę, ze szczególnym uwzględnieniem wpłat gotówkowych, lub polecenie przelewu powyżej 20.000 zł,
2)
dom maklerski rejestruje osobno również mniejsze wpłaty, ze szczególnym uwzględnieniem wpłat gotówkowych, lub polecenia przelewu następujące w ciągu 7 dni, przekraczające w sumie kwotę 20.000 zł,
3)
dom maklerski dodatkowo rejestruje każdą wpłatę i polecenie przelewu inne niż te, o których mowa w ppkt. 1-2, które są dokonywane w okolicznościach świadczących, że mogą one mieć na celu lokowanie środków pieniężnych pochodzących z przestępstwa lub mających związek z przestępstwem,
4)
dom maklerski ma obowiązek obserwacji rachunków, których właściciele dokonują operacji określonych w ppkt. 1-3,
5)
dom maklerski prowadzi rejestry operacji określonych w ppkt. 1-3 uwzględniające:
a)
tożsamość i adres osoby fizycznie dokonującej wpłaty lub składającej polecenie przelewu,
b)
tożsamość i adres osoby, w imieniu której dokonywana jest transakcja,
c)
tożsamość i adres beneficjenta,
d)
numer rachunków bankowych związanych z transakcją, o ile istnieją,
e)
rodzaj transakcji,
f)
datę dokonania transakcji,
g)
kwotę transakcji,
h)
pochodzenie i przeznaczenie wpłaty lub przelewu,
i)
dane osoby, która zarejestrowała powyższe dane.
6)
powyższe dane gromadzi, przechowuje i poddaje analizie inspektor nadzoru w domu maklerskim.
3.
Zobowiązuje się dom maklerski do poinformowania Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o wdrożeniu procedur, o których mowa w ust. 1 oraz przesłania ich do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd.
4.
Zobowiązuje się dom maklerski do informowania Komisji Papierów Wartościowych i Giełd o każdym powiadomieniu organów ścigania o zaistnieniu uzasadnionego podejrzenia wskazującego, że środki pieniężne klienta pochodzą z przestępstwa lub mają z nim związek.
§  9.
Zezwolenie obejmuje wyłącznie papiery wartościowe wystawione przez emitentów z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  10.
Regulacje uwzględniające postanowienia niniejszej uchwały powinny być przesłane do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd nie później niż 14 dni przed rozpoczęciem działalności w zakresie objętym decyzją.
§  11.
Zezwolenie zostało udzielone do 31 grudnia 1998 r.
§  12.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.