Udzielenie zezwolenia na dokonywanie czynności związanych z obrotem papierami majątkowymi, o których mowa w art. 97 ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KPWiG.1999.17.293

Akt indywidualny
Wersja od: 18 sierpnia 1999 r.

UCHWAŁA Nr 511
KOMISJI PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH I GIEŁD
z dnia 23 lipca 1999 r.
w sprawie udzielenia zezwolenia na dokonywanie czynności związanych z obrotem prawami majątkowymi, o których mowa w art. 97 ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi

Na podstawie art. 30 ust. 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945 oraz z 1998 r. Nr 107, poz. 669 i Nr 113, poz. 715) uchwala się, co następuje:
§  1.
Udziela się Bankowi Gospodarki Żywnościowej SA z siedzibą w Warszawie, zwanemu dalej domem maklerskim, zezwolenia na wykonywanie czynności związanych z obrotem prawami majątkowymi, o których mowa w art. 97 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. -Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945 oraz z 1998 r. Nr 107, poz. 669 i Nr 113, poz. 715), zwanymi dalej prawami majątkowymi, w ramach wydzielonej organizacyjnie i finansowo jednostki prowadzącej działalność maklerską.
§  2.
Dom maklerski obowiązany jest prowadzić działalność będącą przedmiotem zezwolenia w oparciu o regulamin oraz pisemną umowę z klientem.
§  3.
1.
Dom maklerski określi wymagania finansowe, jakie musi spełniać klient, aby móc za pośrednictwem domu maklerskiego dokonywać transakcji prawami majątkowymi.
2.
Dom maklerski uzależni podpisanie umowy, o której mowa w § 2 od uprzedniego uzyskania od klienta pisemnego oświadczenia o jego sytuacji finansowej.
3.
Przed podpisaniem umowy, o której mowa w § 2, dom maklerski ma obowiązek uzyskać od klienta informację o Numerze Identyfikacji Klienta w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych SA, jeżeli klient posiada już taki numer.
§  4.
1.
Regulamin, o którym mowa w § 2, zwany dalej regulaminem, określi w szczególności:
1)
warunki i tryb zawierania umowy z klientem,
2)
system kryteriów, na podstawie których określane będą limity zaangażowania każdego klienta,
3)
warunki, tryb i formę ustanawiania pełnomocnictw,
4)
zasady otwierania i prowadzenia przez dom maklerski rachunku praw majątkowych,
5)
sposoby ustalania wielkości depozytu zabezpieczającego i tryb informowania klienta o zmianie jego wielkości,
6)
sposoby i tryb wnoszenia i uzupełniania depozytu zabezpieczającego,
7)
sposób postępowania domu maklerskiego w przypadku niewniesienia lub nieuzupełnienia przez klienta depozytu zabezpieczającego lub w przypadku przekroczenia limitów zaangażowania określonych przez dom maklerski,
8)
tryb przekazywania przez dom maklerski żądania uzupełnienia depozytu zabezpieczającego do poziomu określonego umową z domem maklerskim,
9)
tryb składania i anulowania zleceń kupna i sprzedaży praw majątkowych,
10)
tryb składania dyspozycji kupna lub sprzedaży praw majątkowych za pomocą telefonu oraz innych urządzeń technicznych, warunki składania takich dyspozycji oraz sposób identyfikacji osoby składającej dyspozycję,
11)
terminy, warunki i zasady dokonywania rozliczeń z tytułu zrealizowanych transakcji,
12)
postanowienia zabezpieczające interesy domu maklerskiego w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań, a także sposoby zaspokajania roszczeń domu maklerskiego,
13)
warunki i tryb wypowiedzenia i rozwiązania umowy,
14)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach,
15)
terminy i sposób wnoszenia przez klientów opłat i prowizji związanych z usługami wykonywanymi na rzecz klientów w związku z umową oraz tryb określenia ich wysokości,
16)
zasady sporządzania i przekazywania klientowi wyciągu z rachunku,
17)
sposób i terminy załatwiania reklamacji składanych przez klientów.
2.
W przypadku zmiany regulaminu, dom maklerski powiadamia klienta o treści zmian regulaminu w takim terminie, aby klient mógł wypowiedzieć umowę z zachowaniem okresu wypowiedzenia, a rozwiązanie umowy nastąpiło przed wejściem w życie zmian.
§  5.
Dom maklerski jest obowiązany doręczyć klientom będącym stronami umów, o których mowa w § 2, warunki emisji i obrotu prawami majątkowymi określone decyzją Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (zwanej dalej Komisją) o udzieleniu zgody na obrót tymi prawami majątkowymi na rynku regulowanym, nie później niż przy zawieraniu tych umów.
§  6.
1.
Dom maklerski jest zobowiązany do dostosowania regulaminu organizacyjnego oraz regulaminu kontroli przepływu informacji poufnych do działalności objętej zezwoleniem.
2.
Dom maklerski obowiązany jest niezwłocznie informować Komisję o każdej zmianie w regulaminie, o którym mowa w § 4.
§  7.
1.
Na rachunku praw majątkowych zapisywane są prawa majątkowe.
2.
Zasady ewidencjonowania praw majątkowych określają odpowiednie procedury Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych SA.
3.
Zapisy praw majątkowych na rachunkach praw majątkowych mogą odbywać się wyłącznie na podstawie dowodów ewidencyjnych otrzymanych i wystawionych zgodnie ze wzorami i na zasadach określonych przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych SA w porozumieniu ze spółką prowadzącą rynek regulowany w przypadku transakcji zawieranych na tym rynku.
4.
Dowody ewidencyjne, o których mowa w ust. 3 mogą być zapisywane lub przekazywane również na elektronicznych nośnikach informacji.
§  8.
1.
Dom maklerski pośredniczy w nabywaniu i zbywaniu praw majątkowych, realizując pisemne zlecenie klienta, które zawiera w szczególności:
1)
imię i nazwisko (firmę) oraz numer rachunku klienta,
2)
datę i czas wystawienia,
3)
rodzaj, serię i liczbę praw majątkowych będących przedmiotem zlecenia,
4)
przedmiot zlecenia (kupno lub sprzedaż praw majątkowych),
5)
określenie ceny,
6)
oznaczenie terminu ważności zlecenia,
7)
podpis klienta lub jego pełnomocnika.
2.
Upoważniony pracownik domu maklerskiego potwierdza złożenie zlecenia przez klienta.
§  9.
1.
Dom maklerski może przyjmować dyspozycje klienta składane za pomocą telefonu, telefaksu, modemu lub innych urządzeń technicznych, jeżeli przewiduje to umowa o której mowa w § 2, a klient udzielił pełnomocnictwa do składania na podstawie takich dyspozycji zleceń, o których mowa w § 8. Pełnomocnictwo może być udzielone imiennie wskazanemu pracownikowi lub pracownikom danego domu maklerskiego albo temu domowi, według wyboru klienta.
2.
Warunkiem przyjmowania dyspozycji, o których mowa w ust. 1 jest posiadanie odpowiednich zabezpieczeń zapewniających poufność przekazywanych informacji. Dom maklerski jest zobowiązany do informowania Komisji o rozpoczęciu przyjmowania dyspozycji za pomocą danego urządzenia technicznego. Informacja powinna zawierać wskazanie, za pomocą jakiego urządzenia technicznego składane są zlecenia.
3.
Na podstawie dyspozycji, o których mowa w ust. 1, pracownik, o którym mowa w ust. 1, wystawia zlecenie na zasadach określonych w § 8. Zlecenie niezwłocznie potwierdza upoważniony przez dom maklerski pracownik poprzez złożenie podpisu.
4.
Osoba dokonująca potwierdzenia zgodności zlecenia z dyspozycją klienta, nie może być jednocześnie osobą upoważnioną do wystawienia zlecenia na podstawie dyspozycji klienta, o których mowa w ust. 1.
5.
Dom maklerski utrwala dyspozycje, o których mowa w ust. 1 na magnetycznych lub optycznych nośnikach informacji. Nośniki te przechowywane są przez okres co najmniej 5 lat.
§  10.
1.
Dom maklerski przechowuje przez okres co najmniej 5 lat formularze złożonych przez klientów zleceń, zawartych z klientami umów, dokumentów udzielonych pełnomocnictw, potwierdzeń zawartych transakcji.
2.
Dom maklerski prowadzi ewidencję wszystkich transakcji zawieranych w obrocie prawami majątkowymi.
3.
W celu ewidencji transakcji, dom maklerski sporządza następujące dokumenty:
1)
zestawienie zawartych w danym dniu transakcji na rynku regulowanym, z wyszczególnieniem, czy transakcja była zawarta:
a)
na rachunek klienta,
b)
na rachunek własny,
c)
na rachunek własny, ale w związku z wykonywaniem czynności organizatora rynku,
2)
dzienne zestawienie zleceń przyjętych od klientów,
3)
kopie dokumentów potwierdzających zawarcie transakcji.
4.
Dokumenty, o których mowa w ust. 3 dom maklerski przechowuje przez okres co najmniej 5 lat. Dokumenty te mogą być przechowywane na magnetycznych lub optycznych nośnikach informacji.
5.
Dom maklerski jest obowiązany do zapewnienia odpowiednich warunków przechowywania dokumentów, o których mowa w ust. 3, w szczególności zabezpieczenia ich przed dostępem osób niepowołanych.
§  11.
Zezwolenia udziela się na okres dwóch lat.
§  12.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.