Udzielenie zezwolenia na dokonywanie czynności związanych z obrotem prawami majątkowymi, o których mowa w art. 97 ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KPWiG.1998.11.304

Akt indywidualny
Wersja od: 20 października 1998 r.

UCHWAŁA Nr 507
KOMISJI PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH I GIEŁD
z dnia 10 września 1998 r.
w sprawie udzielenia zezwolenia na dokonywanie czynności związanych z obrotem prawami majątkowymi, o których mowa w art. 97 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945 oraz Dz. U. z 1998 r. Nr 107, poz. 669)

Na podstawie art. 30 ust. 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945 oraz Dz. U. z 1998 r. Nr 107, poz. 669) uchwala się, co następuje:
§  1.
Udziela się zezwolenia Domowi Maklerskiemu Penetrator SA (zwanemu dalej domem maklerskim) na wykonywanie czynności związanych z obrotem prawami majątkowymi, o których mowa w art. 97 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754, Nr 141, poz. 945 oraz Dz. U. z 1998 r. Nr 107, poz. 669), zwanymi dalej prawami majątkowymi.
§  2.
Dom maklerski obowiązany jest prowadzić działalność będącą przedmiotem zezwolenia w oparciu o odrębny regulamin oraz pisemną umowę z klientem.
§  3.
Dom maklerski określi wymagania finansowe, jakie musi spełniać klient, aby móc za pośrednictwem domu maklerskiego dokonywać transakcji prawami majątkowymi. Dom maklerski uzależni podpisanie umowy, o której mowa w § 2, od uprzedniego zasięgnięcia informacji o sytuacji finansowej klienta.
§  4.
1.
Regulamin, o którym mowa w § 2, zwany dalej regulaminem, określi w szczególności:
1)
warunki i tryb zawierania umowy z klientem,
2)
obowiązek uzyskania przez dom maklerski, przed podpisaniem umowy, informacji od klienta o innych umowach dotyczących praw majątkowych oraz praw pochodnych, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754, Nr 141, poz. 945 oraz Dz. U. z 1998 r. Nr 107, poz. 669), zawartych przez klienta z innymi domami maklerskimi, lub o umowach o rejestrowanie praw pochodnych na rachunkach papierów wartościowych zawartych z bankami prowadzącymi rachunki papierów wartościowych oraz podania przez klienta numeru identyfikacyjnego nadanego w celu umożliwienia uczestnictwa w obrocie powyższymi prawami,
3)
system kryteriów, na podstawie których określane będą limity zaangażowania każdego klienta,
4)
warunki, tryb i formę ustanawiania pełnomocnictw,
5)
zasady otwierania i prowadzenia przez dom maklerski rachunku praw majątkowych,
6)
zasady ustalania wielkości depozytu zabezpieczającego i tryb informowania klienta o zmianie jego wielkości,
7)
zasady wnoszenia i uzupełniania depozytu zabezpieczającego,
8)
sposób postępowania domu maklerskiego w przypadku niewniesienia lub nieuzupełnienia przez klienta depozytu zabezpieczającego lub w przypadku przekroczenia limitów zaangażowania określonych przez dom maklerski,
9)
tryb przekazywania przez dom maklerski żądania uzupełnienia depozytu zabezpieczającego do poziomu określonego umową z domem maklerskim,
10)
tryb składania i anulowania zleceń kupna i sprzedaży praw majątkowych,
11)
tryb składania zleceń w drodze dyspozycji telefonicznych oraz za pomocą innych urządzeń technicznych, warunki składania takich dyspozycji oraz sposób identyfikacji osoby składającej dyspozycję,
12)
terminy, warunki i zasady rozliczeń z tytułu zrealizowanych transakcji,
13)
postanowienia zabezpieczające interesy domu maklerskiego w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań, a także zasady zaspokajania roszczeń domu maklerskiego,
14)
warunki i tryb rozwiązania umowy,
15)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach,
16)
terminy i sposób wnoszenia przez klientów opłat związanych z umową,
17)
zasady sporządzania i przekazywania klientowi wyciągów z rachunków,
18)
sposób i terminy załatwiania reklamacji składanych przez klientów.
2.
W przypadku zmiany tabeli opłat i prowizji lub regulaminu, dom maklerski powiadamia klienta o treści zmian tabeli opłat i prowizji lub regulaminu w takim terminie, aby klient mógł wypowiedzieć umowę z zachowaniem okresu wypowiedzenia, a rozwiązanie umowy nastąpiło przed wejściem w życie zmian.
§  5.
Dom maklerski jest obowiązany doręczyć klientom będącym stronami umów, o których mowa w § 2, warunki emisji i obrotu prawami majątkowymi określone decyzją Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (zwanej dalej Komisją) o udzieleniu zgody na obrót tymi prawami majątkowymi na rynku regulowanym, nie później niż przy zawieraniu tych umów.
§  6.
1.
Dom maklerski jest zobowiązany do dostosowania regulaminu organizacyjnego oraz regulaminu kontroli wewnętrznej do działalności objętej zezwoleniem.
2.
Dom maklerski obowiązany jest niezwłocznie informować Komisję o każdej zmianie w regulaminie, o którym mowa w § 4.
§  7.
1.
Na rachunku praw majątkowych zapisywane są prawa majątkowe i środki pieniężne służące do rozliczeń związanych z nabywaniem praw majątkowych, w tym środki stanowiące depozyt zabezpieczający.
2.
Zasady ewidencjonowania praw majątkowych określają odpowiednie procedury Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych.
3.
Zapisy praw majątkowych na rachunkach praw majątkowych mogą odbywać się wyłącznie na podstawie dowodów ewidencyjnych otrzymanych i wystawionych zgodnie ze wzorami i na zasadach określonych przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych w porozumieniu ze spółką prowadzącą rynek regulowany w przypadku transakcji zawieranych na tym rynku.
4.
Dowody ewidencyjne, o których mowa w ust. 3, mogą mieć formę niematerialną.
5.
Środki pieniężne zapisane na rachunku praw majątkowych są przechowywane odrębnie od środków pieniężnych zapisanych na rachunku pieniężnym klienta służącym do obsługi rachunku papierów wartościowych.
§  8.
1.
Dom maklerski pośredniczy w nabywaniu i zbywaniu praw majątkowych, realizując pisemne zlecenie klienta, które zawiera w szczególności:
1)
imię i nazwisko (firmę) oraz numer rachunku klienta,
2)
datę i czas wystawienia,
3)
rodzaj, serię i liczbę praw majątkowych będących przedmiotem zlecenia,
4)
przedmiot zlecenia (kupno lub sprzedaż praw majątkowych),
5)
określenie ceny,
6)
oznaczenie terminu ważności zlecenia,
7)
podpis klienta lub jego pełnomocnika.
2.
Dom maklerski przyjmuje zlecenia spełniające wymogi określone w ust. 1.
3.
Upoważniony pracownik domu maklerskiego potwierdza złożenie zlecenia przez klienta.
§  9.
1.
Dom maklerski może przyjmować dyspozycje klienta składane za pomocą telefonu, telefaksu, modemu lub innych urządzeń technicznych, jeżeli przewiduje to umowa o której mowa w § 2, a klient udzielił pełnomocnictwa do składania na tej podstawie zleceń, o których mowa w § 8. Pełnomocnictwo może być udzielone imiennie wskazanemu maklerowi lub maklerom danego domu maklerskiego albo temu domowi, według wyboru klienta.
2.
Warunkiem przyjmowania dyspozycji za pomocą modemu lub innych urządzeń technicznych jest posiadanie odpowiednich zabezpieczeń zapewniających poufność przekazywanych informacji. Dom maklerski jest zobowiązany do informowania Komisji o rozpoczęciu przyjmowania dyspozycji za pomocą danego urządzenia technicznego. Informacja powinna zawierać wskazanie, za pomocą jakiego urządzenia technicznego składane są zlecenia.
3.
Na podstawie dyspozycji, o których mowa w ust. 1, makler niezwłocznie wystawia zlecenie na zasadach określonych w § 8. Zlecenie niezwłocznie potwierdza dyrektor domu maklerskiego lub osoba upoważniona do tego rodzaju czynności przez dyrektora domu maklerskiego.
§  10.
1.
Dom maklerski przechowuje zlecenia, o których mowa w § 8, przez okres 5 lat.
2.
Dom maklerski prowadzi ewidencję wszystkich transakcji zawieranych w obrocie prawami majątkowymi.
3.
W celu ewidencji transakcji dom maklerski sporządza następujące dokumenty:
1)
zestawienie zawartych w danym dniu transakcji na rynku regulowanym, z wyszczególnieniem, czy transakcja była zawarta:
a)
na rachunek klienta,
b)
na rachunek własny,
c)
na rachunek własny, ale w związku z wykonywaniem czynności organizatora rynku,
2)
dzienne zestawienie zleceń przyjętych od klientów,
3)
kopie dokumentów potwierdzających zawarcie transakcji.
4.
Dokumenty, o których mowa w ust. 2 i 3, dom maklerski przechowuje przez okres 5 lat.
5.
Dom maklerski utrwala dyspozycje złożone telefonicznie lub za pomocą modemu na magnetycznych lub optycznych nośnikach informacji. Nośniki te przechowywane są przez okres 5 lat.
§  11.
1.
Dom maklerski zobowiązany jest przed podjęciem działalności objętej zezwoleniem do opracowania i stosowania w tej działalności poniżej określonych zasad postępowania w przypadku zaistnienia uzasadnionego podejrzenia pochodzenia środków pieniężnych klientów z przestępstwa lub mających związek z przestępstwem, w oparciu o pisemne procedury.
2.
Procedury, o których mowa w ust. 1, powinny opierać się w szczególności na następujących zasadach:
1)
dom maklerski rejestruje każdą jednorazową wpłatę, ze szczególnym uwzględnieniem wpłat gotówkowych lub poleceń przelewu powyżej 20.000 zł,
2)
dom maklerski rejestruje osobno również mniejsze wpłaty, ze szczególnym uwzględnieniem wpłat gotówkowych lub poleceń przelewu, następujące w ciągu 7 dni, przekraczające w sumie kwotę 20.000 zł,
3)
dom maklerski dodatkowo rejestruje każdą wpłatę i polecenie przelewu inne niż te, o których mowa w ppkt. 1-2, które są dokonywane w okolicznościach świadczących, że mogą one mieć na celu lokowanie środków pieniężnych pochodzących z przestępstwa lub mających związek z przestępstwem,
4)
dom maklerski ma obowiązek analizowania stanów rachunków pieniężnych, na których dokonywane są operacje określonych w ppkt. 1-3, oraz stanów rachunków papierów wartościowych dla obsługi których prowadzone są te rachunki pieniężne,
5)
dom maklerski prowadzi rejestry operacji określonych w ppkt. 1-3 uwzględniające:
a)
tożsamość i adres osoby fizycznie dokonującej wpłaty lub składającej polecenie przelewu,
b)
tożsamość i adres osoby, w imieniu której dokonywana jest transakcja,
c)
tożsamość i adres beneficjenta,
d)
numer rachunków bankowych związanych z transakcją, o ile istnieją,
e)
rodzaj transakcji,
f)
datę dokonania transakcji,
g)
kwotę transakcji,
h)
pochodzenie i przeznaczenie wpłaty lub przelewu,
i)
dane osoby, która zarejestrowała powyższe dane,
6)
powyższe dane gromadzi, przechowuje i poddaje analizie inspektor nadzoru w domu maklerskim.
3.
Zobowiązuje się dom maklerski do poinformowania Komisji o wdrożeniu procedur, o których mowa w ust. 1, oraz przesłania ich do Komisji.
4.
Zobowiązuje się dom maklerski do informowania Komisji o każdym powiadomieniu organów ścigania o zaistnieniu uzasadnionego podejrzenia wskazującego, że środki pieniężne klienta pochodzą z przestępstwa lub mają z nim związek.
§  12.
Zezwolenia udziela się na okres dwóch lat.
§  13.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.