Udzielenie towarzystwu funduszy powierniczych zezwolenia na zarządzanie nowym funduszem powierniczym.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KPW.1997.4.165

Akt indywidualny
Wersja od: 10 lipca 1997 r.

UCHWAŁA Nr 259
KOMISJI PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH
z dnia 23 maja 1997 r.
w sprawie udzielenia towarzystwu funduszy powierniczych zezwolenia na zarządzanie nowym funduszem powierniczym

Na podstawie art. 96 § 5 i art. 96 § 3 ustawy z dnia 22 marca 1991 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych (Dz. U. z 1994 r. Nr 58, poz. 239, Nr 71, poz. 313, Nr 121, poz. 591, z 1996 r. Nr 45, poz. 199, Nr 75, poz. 357, Nr 106, poz. 496 i Nr 149, poz. 703 oraz z 1997 r. Nr 30, poz. 164) uchwala się, co następuje:
§  1.
Udziela się Korona Towarzystwu Funduszy Powierniczych SA zezwolenia na zarządzanie funduszem powierniczym Korona Fundusz Powierniczy Powszechnej Prywatyzacji.
§  2.
Zatwierdza się regulamin funduszu powierniczego Korona Fundusz Powierniczy Powszechnej Prywatyzacji, w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§  3.
Zatwierdza się wybór Banku Creditanstalt SA, jako banku-powiernika dla funduszu powierniczego Korona Fundusz Powierniczy Powszechnej Prywatyzacji.
§  4.
Zobowiązuje się Korona Towarzystwo Funduszy Powierniczych SA do zastosowania w działalności Towarzystwa poniżej określonych zasad postępowania w przypadku zaistnienia uzasadnionego podejrzenia pochodzenia środków pieniężnych klientów z przestępstwa lub mających związek z przestępstwem w oparciu o pisemne procedury.
4.1.
Procedury, o których mowa w § 4 powinny opierać się w szczególności na następujących zasadach:
4.1.1.
Korona Towarzystwo Funduszy Powierniczych SA rejestruje każdą jednorazową wpłatę, ze szczególnym uwzględnieniem wpłat gotówkowych, lub polecenie przelewu powyżej 20.000 zł.
4.1.2.
Korona Towarzystwo Funduszy Powierniczych SA rejestruje osobno również mniejsze wpłaty, ze szczególnym uwzględnieniem wpłat gotówkowych, lub polecenia przelewu następujące po sobie w ciągu krótkiego okresu, przekraczające w sumie kwotę 20.000 zł.
4.1.3.
Korona Towarzystwo Funduszy Powierniczych SA dodatkowo rejestruje każdą wpłatę i polecenie przelewu inne niż te, o których mowa w pkt. 4.1.1-4.1.2, które są dokonywane w okolicznościach świadczących, że mogą one mieć na celu lokowanie środków pieniężnych pochodzących z przestępstwa lub mających związek z przestępstwem.
4.1.4.
Korona Towarzystwo Funduszy Powierniczych SA ma obowiązek obserwacji Rejestrów Uczestników Funduszy, których właściciele dokonują operacji określonych w pkt. 4.1.1-4.1.3.
4.1.5.
Towarzystwo Funduszy Powierniczych SA prowadzi rejestry operacji określonych w pkt. 4.1.1-4.1.3 uwzględniające:
-
tożsamość i adres osoby fizycznie dokonującej wpłaty lub składającej polecenie przelewu,
-
tożsamość i adres osoby, w imieniu której dokonywana jest transakcja,
-
tożsamość i adres beneficjenta,
-
numer rachunków bankowych związanych z transakcją, o ile istnieją,
-
rodzaj transakcji,
-
datę dokonania transakcji,
-
kwotę transakcji,
-
pochodzenie i przeznaczenie wpłaty lub przelewu,
-
dane osoby, która zarejestrowała powyższe dane.
4.1.6.
Powyższe dane gromadzi, przechowuje i poddaje analizie Inspektor Nadzoru Korona Towarzystwa Funduszy Powierniczych SA.
4.2.
Korona Towarzystwo Funduszy Powierniczych SA jest zobowiązane do informowania Komisji Papierów Wartościowych o wdrożeniu procedury oraz przesłania jej do Komisji.
4.3.
Korona Towarzystwo Funduszy Powierniczych SA jest zobowiązane do informowania Komisji Papierów Wartościowych o każdym powiadomieniu organów ścigania o zaistnieniu uzasadnionego podejrzenia wskazującego, że środki pieniężne klienta pochodzą z przestępstwa lub mają z nim związek.
4.4.
Komisja Papierów Wartościowych przypomina o ciążącym na każdym, kto dowiedział się o popełnieniu przestępstwa obowiązku, określonym w art. 256 kpk., informowania prokuratora lub Policji.
§  5.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

KORONA FUNDUSZ POWIERNICZY POWSZECHNEJ PRYWATYZACJI

ROZDZIAŁ  I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

Artykuł  1
1.
Nazwa Funduszu brzmi "KORONA FUNDUSZ POWIERNICZY POWSZECHNEJ PRYWATYZACJI" zwany dalej "Funduszem". Zamiennie może być używana skrócona nazwa Funduszu KORONA FPPP oraz jej odpowiedniki w języku angielskim "KORONA MP TRUST FUND" lub "KORONA MPTF".
2.
Fundusz jest utworzony zgodnie z ustawą z dnia 22 marca 1991 r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych (tekst jedn. z 1994 r. Dz. U. Nr 58, poz. 239 z późn. zm.), zwaną dalej "Ustawą".
Artykuł  2
1.
Niniejszy Regulamin Funduszu zwany dalej "Regulaminem" określa cel i zasady funkcjonowania Funduszu, a także prawa i obowiązki Uczestników Funduszu oraz prawa i obowiązki KORONA Towarzystwa Funduszy Powierniczych SA.
2.
Regulamin został uchwalony przez Walne Zgromadzenie KORONA Towarzystwa Funduszy Powierniczych SA zgodnie z art. 96 § 2 pkt 2 Ustawy oraz zatwierdzony przez Komisję Papierów Wartościowych zgodnie z art. 96 § 3 Ustawy.
Artykuł  3

Funduszem zarządza KORONA Towarzystwo Funduszy Powierniczych Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, zwane dalej "Towarzystwem".

Artykuł  4

Użyte w Regulaminie sformułowania mają następujące znaczenie:

1.
Uczestnik Funduszu - osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, która zakupiła Jednostki Uczestnictwa Funduszu.
2.
Jednostka Uczestnictwa - tytuł prawny do udziału w aktywach netto Funduszu.
3.
Wartość Aktywów Netto Funduszu - wartość aktywów Funduszu pomniejszona o zobowiązania Funduszu w Dniu Wyceny.
4.
Dzień Wyceny - dzień, na który przypada sesja na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie SA.
5.
Wartość Aktywów Netto Funduszu na Jednostkę Uczestnictwa - wartość równa Wartości Aktywów Netto Funduszu w Dniu Wyceny, podzielonej przez liczbę Jednostek Uczestnictwa, które w tym dniu są w posiadaniu Uczestników Funduszu.
6.
Prowadzący Dystrybucję - towarzystwo lub podmiot uprawniony na podstawie umowy z Towarzystwem do występowania w jego imieniu w zakresie zbywania i umarzania Jednostek Uczestnictwa oraz odbierania od Uczestników Funduszu innych oświadczeń woli związanych z uczestnictwem w Funduszu.
7.
Agent Obsługujący - Creditanstalt Financial Advisers SA działający na zlecenie i w imieniu Towarzystwa. Agent Obsługujący przelicza powierzone środki na odpowiednią ilość Jednostek Uczestnictwa, otwiera i prowadzi Rejestr, na którym rejestrowane są wszelkie zmiany stanu posiadania i danych Uczestnika Funduszu, wystawia świadectwo powierzenia środków oraz wykonuje inne czynności określone przez Towarzystwo.
8.
Bank Powiernik - Bank Creditanstalt SA z siedzibą w Warszawie pełniący funkcję Banku Powiernika na rzecz Towarzystwa zgodnie z Ustawą oraz na podstawie umowy z Towarzystwem.
9.
Fundusz Powierniczy - wyodrębniona finansowo wspólna masa majątkowa uczestników, o zmiennej wartości i stałym przeznaczeniu gospodarczym, zarządzana przez Towarzystwo.
10.
Walne Zgromadzenie - zgromadzenie akcjonariuszy Towarzystwa zwoływane zgodnie z postanowieniami Kodeksu handlowego.
11.
Umowa o Składanie Zleceń Telefonicznych lub Telefaksowych - umowa, na podstawie której Uczestnik Funduszu może składać zlecenia za pomocą telefonu lub telefaksu.
12.
Rejestr - komputerowa ewidencja danych Uczestnika Funduszu uwzględniająca liczbę i wartość posiadanych przez niego Jednostek Uczestnictwa.
13.
Tabela Opłat - ustalane i wydawane przez Zarząd Towarzystwa zestawienie wszystkich opłat manipulacyjnych oraz zasad udzielania zwolnień z opłat manipulacyjnych obowiązujących w Funduszu. Tabela Opłat jest publikowana okresowo przez Towarzystwo i udostępniana w punktach prowadzących dystrybucję. Każda zmiana Tabeli Opłat jest podawana do wiadomości przez ogłoszenie dokonane zgodnie z art. 44 Regulaminu, na dwa tygodnie przed jej wejściem w życie.
14.
Powszechna Prywatyzacja - prywatyzacja wprowadzana na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 1993 r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji (Dz. U. Nr 44, poz. 202 z późn. zm.).
15.
Świadectwo Udziałowe - rekompensacyjne lub powszechne świadectwo udziałowe, o których mowa w ustawie z dnia 30 kwietnia 1993 o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji (Dz. U. Nr 44, poz. 202 z późn. zm.).
16.
Narodowe Fundusze Inwestycyjne - fundusze utworzone przez Skarb Państwa na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 1993 roku o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji (Dz. U. Nr 44, poz. 202 z późn. zm.).

ROZDZIAŁ  II

CEL I ZASADY FUNKCJONOWANIA FUNDUSZU

Artykuł  5
1.
Celem Funduszu jest wzrost wartości jego aktywów w perspektywie długoterminowej poprzez inwestycje w Świadectwa Udziałowe, akcje i inne papiery wartościowe pozostające w związku z Powszechną Prywatyzacją.
2.
Aktywa Funduszu będą inwestowane w szczególności w Świadectwa Udziałowe oraz w akcje i inne papiery wartościowe emitowane przez:
a)
Narodowe Fundusze Inwestycyjne,
b)
spółki, których udziały lub akcje wniesiono do Narodowych Funduszy Inwestycyjnych,
c)
spółki, w których Narodowe Fundusze Inwestycyjne lub spółki, których udziały lub akcje wniesiono do Narodowych Funduszy Inwestycyjnych posiadają co najmniej 20% wyemitowanego kapitału zakładowego lub akcyjnego,
d)
spółki, które są posiadaczami co najmniej 20% wyemitowanego kapitału akcyjnego Narodowych Funduszy Inwestycyjnych lub kapitału akcyjnego albo zakładowego spółek, których akcje lub udziały wniesiono do Narodowych Funduszy Inwestycyjnych.
3.
Dla zachowania płynnności lub w przypadku braku atrakcyjnych możliwości inwestycyjnych ulokowania środków Funduszu w Świadectwa Udziałowe, akcje lub inne papiery wartościowe pozostające w związku z Powszechną Prywatyzacją aktywa Funduszu mogą być inwestowane w papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa i Narodowy Bank Polski oraz na rynku depozytów międzybankowych.
4.
Jako rezultat polityki inwestycyjnej wartość Jednostek Uczestnictwa Funduszu może wahać się znacząco w zależności od warunków ekonomicznych.
Artykuł  6

Towarzystwo inwestuje środki Funduszu zgodnie z celem zdefiniowanym w art. 5 w następujący sposób:

(a)
co najmniej 90% wartości środków Funduszu powinno być lokowane w papierach wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu zgodnie z polskim prawem,
(b)
do 10% wartości środków Funduszu może być lokowane w innych papierach wartościowych, pod warunkiem możliwości ustalenia ich ceny tak często jak jest to konieczne dla obliczenia Wartości Aktywów Netto Funduszu,
(c)
nie więcej niż 5% wartości środków Funduszu może być lokowane w papierach wartościowych jednego emitenta, a w przypadku jeżeli środki są lokowane w różnego rodzaju papierach wartościowych tego samego emitenta, łączna wartość takich papierów wartościowych nie może przekroczyć 10% wartości środków Funduszu. Ograniczenie to nie dotyczy papierów wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa i Narodowy Bank Polski,
(d)
w każdym miesiącu przeciętny stan środków płynnych nie może być mniejszy niż 10% wartości środków funduszu,
(e)
lokaty środków pieniężnych Funduszu na rynku depozytów międzybankowych będą dokonywane w bankach o dobrej kondycji finansowej.
Artykuł  7
1.
Wszelkie dochody osiągnięte w związku z posiadanymi aktywami Funduszu powiększają wartość aktywów Funduszu i odpowiednio wartość Jednostki Uczestnictwa.
2.
Towarzystwo nie rozdziela pomiędzy Uczestników Funduszu dochodów, o których mowa w ust. 1, w szczególności nie wypłaca dywidend ani innych zysków kapitałowych.

ROZDZIAŁ  III

JEDNOSTKI UCZESTNICTWA

Artykuł  8
1.
Tytułem do udziału w aktywach netto Funduszu zgodnie z Regulaminem i Ustawą jest Jednostka Uczestnictwa.
2.
Jednostki Uczestnictwa mogą być nabywane i umarzane przez Uczestników Funduszu na warunkach określonych w rozdziale IV Regulaminu.
3.
Jednostki Uczestnictwa mogą być przedmiotem dziedziczenia.
4.
Jednostki Uczestnictwa nie mogą być zbywane przez Uczestników Funduszu, nie są też oprocentowane.
Artykuł  9

Towarzystwo zbywa Jednostki Uczestnictwa bez żadnych ograniczeń.

Artykuł  10
1.
Nabywanie Jednostek Uczestnictwa następuje na podstawie umowy (zwanej dalej "Umową") zawartej między osobą powierzającą środki pieniężne a Towarzystwem.
2.
Na podstawie Umowy minimalna wpłata początkowa do Funduszu oraz każda następna kwota powierzona Towarzystwu nie może być mniejsza niż 100 PLN.
Artykuł  11
1.
Osoba powierzająca środki pieniężne staje się Uczestnikiem Funduszu w momencie nabycia Jednostek Uczestnictwa - czyli w najbliższym Dniu Wyceny następującym po dniu, w którym Agent Obsługujący otrzyma zlecenie nabycia Jednostek Uczestnictwa i informację o otrzymaniu przez Prowadzącego Dystrybucję środków pieniężnych koniecznych do wykonania takiego zlecenia.
2.
W przypadku gdy warunki określone w ust. 1 zostaną spełnione w Dniu Wyceny przed godziną zamknięcia sesji Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie SA, osoba powierzająca środki staje się Uczestnikiem Funduszu w takim Dniu Wyceny.
3.
Okres między powierzeniem środków pieniężnych Prowadzącemu Dystrybucję a nabyciem Jednostek Uczestnictwa, jak określono w ust. 2, nie powinien być dłuższy niż 5 Dni Wyceny, chyba że takie opóźnienie jest następstwem okoliczności, za które Towarzystwo nie ponosi odpowiedzialności (zgodnie z art. 471 Kodeksu cywilnego).
Artykuł  12
1.
Na podstawie Umowy Towarzystwo wydaje Uczestnikowi Funduszu pisemne świadectwo powierzenia środków zwane dalej "Świadectwem Uczestnictwa".
2.
Świadectwo Uczestnictwa określa między innymi: datę jego wydania, nazwę Funduszu, numer Rejestru Uczestnika oraz liczbę i wartość nabytych Jednostek Uczestnictwa.
3.
Świadectwa Uczestnictwa sporządza Agent Obsługujący.
4.
W interesie Uczestnika Funduszu leży niezwłoczne zgłoszenie Agentowi Obsługującemu wszelkich nieprawidłowości zawartych w Świadectwie Uczestnictwa.
Artykuł  13
1.
Uczestnik Funduszu może zawrzeć z Towarzystwem Umowę o Składanie Zleceń Telefonicznych lub Telefaksowych.
2.
Przedmiotem Umowy o Składanie Zleceń Telefonicznych lub Telefaksowych są zlecenia: nabycia lub umorzenia Jednostek Uczestnictwa Funduszu, blokady Rejestru, konwersji środków pomiędzy funduszami zarządzanymi przez Towarzystwo oraz reinwestycji.
3.
Towarzystwo przyjmuje i realizuje zlecenia telefoniczne lub telefaksowe Uczestnika Funduszu lub ustanowionego przez niego pełnomocnika poprzez wyznaczonych pracowników Towarzystwa.
4.
Towarzystwo przyjmuje tylko takie zlecenia, składane za pośrednictwem telefaksu, które zostały:
a)
przesłane na ustalonych przez Towarzystwo formularzach,
b)
wypełnione w sposób prawidłowy, czytelny i nie wywołujący jakichkolwiek wątpliwości co do ich treści lub autentyczności,
c)
podpisane przez Uczestnika Funduszu lub jego pełnomocnika.
5.
Wszystkie dyspozycje składane przez Uczestników Funduszu za pośrednictwem telefonu lub telefaksu są utrwalane i przechowywane dla celów dowodowych przez okres 5 lat.
Artykuł  14
1.
W celu identyfikacji Uczestnika Funduszu składającego zlecenia telefoniczne lub telefaksowe Towarzystwo nadaje Uczestnikowi Funduszu hasło.
2.
Szczegółowy sposób identyfikacji Uczestnika Funduszu, składającego zlecenia zgodnie z art. 13 Regulaminu (w szczególności nadanie hasła) jest określony w Umowie o Składanie Zleceń Telefonicznych lub Telefaksowych. Sposób identyfikacji pozostaje znany tylko Uczestnikowi Funduszu oraz upełnomocnionym pracownikom Towarzystwa.
3.
W przypadku utraty hasła lub dokumentów tożsamości Uczestnik Funduszu może zablokować Rejestr do czasu nadania nowego hasła lub wydania nowego dokumentu tożsamości.
Artykuł  15

Towarzystwo ma prawo odmówić przyjęcia dyspozycji telefonicznej lub telefaksowej w przypadku awarii urządzeń nagrywających lub telefaksu.

ROZDZIAŁ  IV

NABYWANIE I UMARZANIE JEDNOSTEK UCZESTNICTWA

Artykuł  16

Jednostki Uczestnictwa mogą być nabywane przez osoby fizyczne z zastrzeżeniem art. 18 Regulaminu, osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

Artykuł  17
1.
Jednostki Uczestnictwa mogą być nabywane i umarzane przez pełnomocnika. W imieniu uczestnika Funduszu może dokonywać czynności co najwyżej czterech pełnomocników.
2.
Pełnomocnictwo jest udzielane lub odwoływane w formie pisemnej w obecności pracownika podmiotu Prowadzącego Dystrybucję lub w inny sposób udzielone na piśmie z podpisem poświadczonym notarialnie. Pełnomocnictwo udzielane lub odwoływane poza granicami Polski powinno zostać poświadczone przez polskie przedstawicielstwo dyplomatyczne lub polski urząd konsularny.
3.
Pełnomocnikowi nie przysługuje prawo udzielania dalszych pełnomocnictw.
4.
Uczestnik Funduszu może odwołać pełnomocnictwo w takim samym trybie w jakim zostało ono udzielone.
5.
Udzielenie lub odwołanie pełnomocnictwa staje się skuteczne w momencie zarejestrowania stosownej dyspozycji o udzieleniu lub odwołaniu pełnomocnictwa przez Agenta Obsługującego, lecz nie później niż w terminie 5 Dni Wyceny od złożenia takiej dyspozycji Prowadzącemu Dystrybucję, chyba że takie opóźnienie jest następstwem okoliczności, za które Towarzystwo nie ponosi odpowiedzialności (zgodnie z art. 471 Kodeksu cywilnego).
6.
Pełnomocnictwo może być:
-
nieograniczone - w ramach którego pełnomocnik ma prawo do dokonywania wszelkich czynności prawnych w takim samym zakresie jak mocodawca,
-
szczególne - w ramach którego pełnomocnik ma prawo do działania wyłącznie w zakresie określonym w treści pełnomocnictwa.
Artykuł  18
1.
Osoba małoletnia poniżej 13. roku życia może zawrzeć Umowę z Towarzystwem i nabywać Jednostki Uczestnictwa tylko przez przedstawiciela ustawowego, a po ukończeniu 13 lat za pisemną zgodą przedstawiciela.
2.
Przedstawicielami osoby małoletniej są:
a)
każdy z rodziców - jeśli nie jest pozbawiony władzy rodzicielskiej,
b)
opiekun ustanowiony przez sąd opiekuńczy, w przypadku gdy małoletni nie pozostaje pod władzą rodzicielską,
c)
kurator wyznaczony przez sąd opiekuńczy do zarządzania majątkiem osoby małoletniej.
3.
Postanowienia niniejszego paragrafu mają odpowiednio zastosowanie do osób ubezwłasnowolnionych, przy czym do osób ubezwłasnowolnionych całkowicie stosuje się odpowiednio zasady obowiązujące wobec małoletnich poniżej 13 lat, a do ubezwłasnowolnionych częściowo zasady obowiązujące w stosunku do małoletnich, którzy ukończyli 13 lat.
Artykuł  19
1.
Uczestnicy Funduszu nabywają taką liczbę Jednostek Uczestnictwa, jaka może zostać otrzymana za powierzoną kwotę. Powierzona kwota jest pomniejszona o opłatę manipulacyjną za nabycie określoną w art. 20 Regulaminu i podzielona przez wartość Netto Aktywów Funduszu na Jednostkę Uczestnictwa w Dniu Wyceny.
2.
Cena w Ofercie Publicznej jest równa Wartości Aktywów Netto Funduszu na Jednostkę Uczestnictwa powiększonej o opłatę manipulacyjną za nabycie.
3.
Cena nabycia jest to Cena w Ofercie Publicznej określona w danym Dniu Wyceny.
Artykuł  20
1.
Przy nabywaniu Jednostek Uczestnictwa pobierana jest opłata manipulacyjna za nabycie w maksymalnej wysokości 5,5% Ceny w Ofercie Publicznej.
2.
Wysokość opłaty manipulacyjnej za nabycie jest podawana w Tabeli Opłat, publikowanej zgodnie z art. 4 pkt 13 Regulaminu.
Artykuł  21
1.
Zarząd Towarzystwa na zasadach ust. 2 i 3 niniejszego artykułu może zmniejszyć opłaty manipulacyjne obowiązujące w Funduszu lub zaniechać ich pobierania.
2.
W czasie kampanii promocyjnej Zarząd Towarzystwa może stosować obniżenia opłat manipulacyjnych lub zaniechać ich pobierania w określonym czasie lub w stosunku do określonych grup nabywców. Informacja o takiej promocji zostanie podana do wiadomości publicznej zgodnie z art. 44 Regulaminu lub przekazana za pośrednictwem poczty na dwa tygodnie przed dniem rozpoczęcia promocji.
3.
Zarząd Towarzystwa może zmniejszyć opłaty manipulacyjne lub zwolnić z obowiązku ich ponoszenia:
a)
osoby powierzające Towarzystwu środki w wysokości przekraczającej 50.000 PLN,
b)
pracowników Towarzystwa,
c)
pracowników Agenta Obsługującego,
d)
pracowników Prowadzących Dystrybucję,
e)
pracowników Banku Powiernika,
f)
akcjonariuszy Towarzystwa,
g)
w wyjątkowych sytuacjach - osoby, których reklamacje zostały uwzględnione przez Towarzystwo.
Artykuł  22
1.
Z zastrzeżeniem ograniczeń przewidzianych w ust. 2 i 3 niniejszego artykułu, nabycie Jednostek Uczestnictwa przez osobę, która była już Uczestnikiem Funduszu jest zwolnione z opłaty manipulacyjnej za nabycie.
2.
Wolne od opłaty manipulacyjnej za nabycie jest nabycie Jednostek Uczestnictwa do wysokości kwoty, jaką osoba, o której mowa w ust. 1 otrzymała w zamian za jednorazowe umorzenie uprzednio nabytych Jednostek Uczestnictwa.
3.
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 i 2 przysługuje jeden raz w roku kalendarzowym i pod warunkiem, że okres pomiędzy umorzeniem uprzednio nabytych Jednostek Uczestnictwa a zawarciem kolejnej umowy o nabycie Jednostek Uczestnictwa w tym samym Funduszu nie przekracza 60 dni.
4.
Przepisy ustępów poprzedzających niniejszego artykułu stosuje się odpowiednio do tych Uczestników Funduszu, którzy umorzywszy jedynie część swoich Jednostek Uczestnictwa, nabywają w tym samym Funduszu nowe Jednostki Uczestnictwa.
5.
Podstawą do skorzystania ze zwolnienia z opłaty manipulacyjnej za nabycie jest wniosek osoby określonej w ust. 1 niniejszego artykułu.
Artykuł  23
1.
Uczestnicy Funduszu mogą umarzać Jednostki Uczestnictwa poprzez złożenie Prowadzącemu Dystrybucję zlecenia umorzenia.
2.
Postanowienia art. 18 Regulaminu stosuje się odpowiednio.
Artykuł  24
1.
Cena Umorzenia jest równa Wartości Aktywów Netto Funduszu na Jednostkę Uczestnictwa obliczonej w najbliższym Dniu Wyceny po otrzymaniu przez Agenta Obsługującego zlecenia umorzenia.
2.
W przypadku gdy zlecenie umorzenia zostanie otrzymane przez Agenta Obsługującego w Dniu Wyceny przed godziną zamknięcia sesji Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie SA, zlecenie umorzenia jest wykonane w takim Dniu Wyceny.
3.
Okres pomiędzy złożeniem zlecenia umorzenia Jednostek Uczestnictwa a Dniem Wyceny nie powinien być dłuższy niż 5 Dni Wyceny, chyba że takie opóźnienie jest następstwem okoliczności, za które Towarzystwo nie ponosi odpowiedzialności (zgodnie z art. 471 Kodeksu cywilnego).
Artykuł  25
1.
Zlecenie umorzenia może zawierać następujące dyspozycje:
a.
umorzenia wszystkich lub określonej liczby Jednostek Uczestnictwa,
b.
umorzenia takiej liczby Jednostek Uczestnictwa, w wyniku której otrzymana zostanie określona kwota środków pieniężnych.
2.
W przypadku gdy zlecenie umorzenia zawiera dyspozycję umorzenia kwoty lub liczby Jednostek Uczestnictwa większej niż posiadana przez Uczestnika, umorzone zostają wszystkie posiadane Jednostki Uczestnictwa.
Artykuł  26
1.
Na wniosek Uczestnika Funduszu Towarzystwo może dokonać blokady Rejestru. Blokada oznacza, że przez okres wskazany przez Uczestnika Funduszu możliwość dokonania operacji będzie zawieszona. Blokada może zostać odwołana przez Uczestnika Funduszu w każdym czasie.
2.
Oświadczenie Uczestnika Funduszu o ustanowieniu i odwołaniu blokady Rejestru staje się skuteczne w momencie zarejestrowania oświadczenia przez Agenta Obsługującego, lecz nie później niż w terminie 5 Dni Wyceny od złożenia takiego oświadczenia u Prowadzącego Dystrybucję, chyba że takie opóźnienie jest następstwem okoliczności, za które Towarzystwo nie ponosi odpowiedzialności (zgodnie z art. 471 Kodeksu cywilnego).
Artykuł  27
1.
Uczestnik Funduszu ma prawo na podstawie jednego zlecenia umorzyć Jednostki Uczestnictwa posiadane w Funduszu i za uzyskane w ten sposób środki zakupić Jednostki Uczestnictwa w innym wybranym przez siebie funduszu zarządzanym przez Towarzystwo. Jednocześnie Uczestnik każdego innego funduszu zarządzanego przez Towarzystwo ma prawo na podstawie jednego zlecenia umorzyć Jednostki Uczestnictwa posiadane w tym funduszu, a za uzyskane w ten sposób środki zakupić Jednostki Uczestnictwa Funduszu. Taki rodzaj operacji będzie nazywany "Konwersją".
2.
Konwersja do Funduszu podlega opłacie manipulacyjnej za Konwersję, która jest pobierana na zasadach określonych w ust. 3, od środków podlegających Konwersji. Obowiązującej w Funduszu opłaty manipulacyjnej za nabycie nie pobiera się.
3.
Z zastrzeżeniem ust. 4, opłata manipulacyjna za Konwersję jest pobierana zgodnie z Tabelą Opłat, a jej maksymalna wysokość nie przekracza 5,5% wartości środków podlegających Konwersji.
4.
W przypadku środków, które nie podlegały wcześniejszej konwersji, a zostały otrzymane w wyniku umorzenia Jednostek Uczestnictwa w funduszu zarządzanym przez Towarzystwo, w którym obowiązująca opłata manipulacyjna za nabycie jest niższa niż opłata manipulacyjna za nabycie obowiązująca w Funduszu, opłata manipulacyjna za konwersję stanowi różnicę pomiędzy tymi opłatami.
5.
Dokładny wykaz i zasady pobierania opłat manipulacyjnych za Konwersję zawiera Tabela Opłat publikowana zgodnie z art. 4 pkt 13 Regulaminu. Tabela prezentuje również przykładowe kalkulacje opłat za Konwersję środków pomiędzy różnymi funduszami zarządzanymi przez Towarzystwo.
6.
Postanowienia art. 18 Regulaminu stosuje się odpowiednio.
7.
Okres pomiędzy złożeniem zlecenia Konwersji a dniem jego realizacji nie powinien być dłuższy niż 5 Dni Wyceny, chyba że takie opóźnienie jest następstwem okoliczności, za które Towarzystwo nie ponosi odpowiedzialności (zgodnie z art. 471 Kodeksu cywilnego).

ROZDZIAŁ  V

USTALENIE WARTOŚCI NETTO AKTYWÓW FUNDUSZU

Artykuł  28
1.
Wartość Aktywów Netto Funduszu ustalana jest w Dniu Wyceny.
2.
Wartość Aktywów Netto Funduszu jest równa Wartości Aktywów Funduszu pomniejszonych o zobowiązania Funduszu w Dniu Wyceny.
3.
Wartość Aktywów Netto Funduszu na Jednostkę Uczestnictwa jest równa Wartości Aktywów Netto Funduszu w Dniu Wyceny podzielonej przez liczbę Jednostek Uczestnictwa, które w tym dniu są w posiadaniu Uczestników Funduszu.
4.
Środki pieniężne przekazane wraz ze zgłoszeniem nabycia Jednostek Uczestnictwa nie powiększają Wartości Aktywów Netto Funduszu w Dniu Wyceny, w którym zostały zarejestrowane przez Agenta Obsługującego.
Artykuł  29
1.
Papiery wartościowe notowane na giełdzie lub na regulowanym rynku pozagiełdowym wyceniane są według ogłoszonej przez rynek główny dla danego składnika portfela ceny rynkowej.
2.
Cena rynkowa rozumiana jest jako:
-
ostatni kurs ustalony w systemie kursu jednolitego lub,
-
kurs zamknięcia z ostatniego notowania w systemie notowań ciągłych.
3.
Cena rynkowa papierów dłużnych oznacza cenę ustaloną w stosunku do ich wartości nominalnej. Skumulowane odsetki ujmowane są jako należności.
4.
Cenę rynkową dla papierów notowanych na giełdzie stanowią notowania Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie SA, a dla papierów notowanych na regulowanym rynku pozagiełdowym, notowania Centralnej Tablicy Ofert SA (CeTO).
5.
Jeżeli papier wartościowy polskiego lub zagranicznego emitenta jest notowany jednocześnie na rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie SA i giełdzie zagranicznej, wówczas rynkiem głównym dla tego papieru jest rynek, na którym jest on notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie SA.
6.
Jeżeli papier wartościowy jest notowany równocześnie na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie SA, regulowanym rynku pozagiełdowym i innych giełdach krajowych, wówczas rynkiem głównym jest rynek, na którym obroty tym papierem za ostatni kwartał kalendarzowy podane przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie SA, regulowany rynek pozagiełdowy i inne giełdy krajowe były największe. W przypadku równoczesnego rozpoczęcia notowań papieru na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie SA, regulowanym rynku pozagiełdowym i innej giełdzie krajowej do czasu uzyskania informacji o obrotach za pełny kwartał wyceny dokonuje się w oparciu o notowania Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie SA.
7.
Jeżeli papier wartościowy jest notowany zarówno w systemie jednolitego kursu dnia, jak i w systemie notowań ciągłych obowiązujących na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie SA, to wówczas rynkiem głównym dla danego papieru jest rynek notowań, na którym obroty tym papierem za ostatni kwartał kalendarzowy były największe.
8.
Jeżeli papier wartościowy jest notowany jedynie na zagranicznych rynkach, to wówczas rynkiem głównym dla tego papieru jest rynek kraju, który jest siedzibą emitenta papieru. Jeżeli papier jest notowany na więcej niż jednej giełdzie w danym kraju lub na giełdzie i na regulowanym rynku pozagiełdowym, wówczas rynkiem głównym jest rynek o największych obrotach wszystkimi papierami wartościowymi notowanymi na tym rynku w minionym roku kalendarzowym.
Artykuł  30
1.
Papiery wartościowe do czasu rozpoczęcia ich notowań na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie SA lub CeTO wyceniane są według ceny nabycia, z zastrzeżeniem ust. 2 tego artykułu.
2.
W przypadku zdarzeń mających wpływ na cenę tych papierów stosuje się zasadę ostrożnej wyceny poprzez:
-
uwzględnienie ostatnich cen sprzedaży papierów wartościowych najbardziej porównywalnych,
-
uwzględnienie średniej wartości tych papierów wartościowych oferowanych przez trzy instytucje finansowe mające największy obrót tymi papierami.
Artykuł  31

Jeżeli z jakichkolwiek powodów nie jest możliwa wycena papierów wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub/i NBP nie notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie SA według zasad określonych w art. 30 Regulaminu, ich wartość określa się według formuły liniowej przyjmując że wartość ta wzrasta każdego dnia w okresie, na który dany papier wartościowy został nabyty - o stałą równą dyskontu, z którym ten papier nabyto podzielonemu przez liczbę dni w okresie.

Artykuł  32

Papiery wartościowe notowane za granicą są wyceniane według ostatniej ceny sprzedaży na rynku głównym dla tych papierów przed/lub w Dniu Wyceny.

Artykuł  33

Odsetki należne z tytułu posiadania środków pieniężnych na rachunkach bankowych lub krótkoterminowych papierów wartościowych powiększają wartość aktywów Funduszu w Dniu Wyceny.

Artykuł  34
1.
Wszystkie zobowiązania pieniężne związane z nabywaniem i umarzaniem Jednostek Uczestnictwa są wyrażane w walucie polskiej.
2.
Zobowiązania pieniężne w stosunkach z osobami zagranicznymi przeprowadzane są zgodnie z polskim prawem dewizowym.

ROZDZIAŁ  VI

WYGAŚNIĘCIE UMOWY

Artykuł  35
1.
Umowa między Towarzystwem i Uczestnikiem Funduszu ulega rozwiązaniu w następujących wypadkach:
a.
umorzenia przez Uczestnika Funduszu wszystkich Jednostek Uczestnictwa,
b.
otwarcia likwidacji Towarzystwa,
c.
ogłoszenia upadłości Towarzystwa,
d.
po upływie okresu wypowiedzenia, o którym mowa w ust. 2 niniejszego artykułu.
2.
W związku z zamiarem zaprzestania w całości lub w części statutowej działalności, Towarzystwo może wypowiedzieć umowy z Uczestnikami Funduszu z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia. O zamiarze zaprzestania działalności Towarzystwo informuje Komisję Papierów Wartościowych, Bank Powiernik oraz ogłasza ten zamiar zgodnie z art. 44 Regulaminu.
3.
Z chwilą wygaśnięcia prawa Towarzystwa do zarządzania Funduszem, uprawnienia te na okres nie dłuższy niż sześć miesięcy przejmuje Bank Powiernik. Bank Powiernik będzie zobowiązany do likwidacji Funduszu i rozdzielenia środków Funduszu między Uczestnikami Funduszu proporcjonalnie do posiadanych przez nich Jednostek Uczestnictwa. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym Regulaminie Bank Powiernik zastosuje się do przepisów Ustawy oraz zaleceń Komisji Papierów Wartościowych.

ROZDZIAŁ  VII

PRZECHOWYWANIE AKTYWÓW FUNDUSZU

Artykuł  36
1.
Aktywa Funduszu oddane są na przechowanie Bankowi Powiernikowi lub do Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych.
2.
Zagraniczne papiery wartościowe nabyte zgodnie z przepisami polskiego prawa dewizowego mogą być przechowywane pod kontrolą Banku Powiernika w zagranicznych bankach powierniczych w państwach, w których dokonano emisji danych papierów wartościowych.
Artykuł  37
1.
Bank Powiernik jest zobowiązany w szczególności do:
a)
bezpiecznego przechowywania aktywów Funduszu,
b)
obliczania Wartości Aktywów Netto Funduszu zgodnie z prawem i Regulaminem Funduszu,
c)
wykonywania poleceń Towarzystwa, chyba że takie polecenia są sprzeczne z prawem lub Regulaminem,
d)
zapewnienia, aby transakcje dotyczące aktywów Funduszu były rozliczane w terminach określonych w Regulaminie,
e)
zapewnienia, aby ogłaszanie dochodów Funduszu następowało zgodnie z prawem i Regulaminem,
f)
likwidacji Funduszu i rozdziału uzyskanych środków między Uczestnikami Funduszu, w proporcji do posiadanych Jednostek Uczestnictwa.
2.
Szczegółowe obowiązki Banku Powiernika są ustalone w umowie między Towarzystwem a Bankiem Powiernikiem.

ROZDZIAŁ  VIII

ZASADY ZARZĄDZANIA FUNDUSZEM

Artykuł  38
1.
Fundusz jest zarządzany przez Towarzystwo na zasadzie wyłączności.
2.
Towarzystwo w szczególności zobowiązane jest do:
a)
dokonywania lokat kapitałowych, jak określono w art. 6 Regulaminu zgodnie z najlepiej pojętym interesem Uczestników Funduszu,
b)
zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Funduszu poprzez własne działanie lub poprzez Bank Powiernik, Agenta Obsługującego i Prowadzących Dystrybucję.
3.
Towarzystwo jest uprawnione, we własnym imieniu i na wspólny rachunek Uczestników Funduszu, do dysponowania wszelkimi prawami wchodzącymi w skład Funduszu oraz do wykonywania wszelkich uprawnień wynikających z tych praw.
Artykuł  39
1.
Towarzystwo za zarządzanie Funduszem otrzymuje wynagrodzenie (zwane dalej "Wynagrodzeniem") w wysokości 2% w skali roku przeciętnej Wartości Aktywów Netto Funduszu. Wynagrodzenie jest naliczane codziennie i przekazywane po zakończeniu każdego miesiąca.
2.
Towarzystwo pokrywa ze środków Funduszu koszty działalności Funduszu: opłaty dla Banku Powiernika, płatności za wykonane usługi Agenta Obsługującego, płatności na rzecz rewidentów za badanie sprawozdań finansowych Funduszu oraz inne opłaty.
3.
Koszty określone w ust. 1 i 2 niniejszego artykułu nie mogą przekroczyć rocznie 4% przeciętnej Wartości Aktywów Netto Funduszu w skali roku.
Artykuł  40

Roczne sprawozdania finansowe Funduszu podlegają badaniu przez biegłych rewidentów wybranych przez Towarzystwo, natomiast półroczne sprawozdania Funduszu podlegają przeglądowi przez biegłych rewidentów.

ROZDZIAŁ  IX

OBOWIĄZKI PUBLIKACYJNE TOWARZYSTWA

Artykuł  41
1.
Regulamin i zmiany do Regulaminu są publikowane zgodnie z art. 44 Regulaminu.
2.
Niezależnie od obowiązku publikowania Regulaminu, Towarzystwo zapewni, że Regulamin będzie udostępniony w punktach prowadzących dystrybucję.
3.
Równolegle z publikacją Regulaminu Towarzystwo opublikuje listę Prowadzących Dystrybucję.
Artykuł  42

Towarzystwo publikuje roczne i półroczne sprawozdanie finansowe Funduszu. Sprawozdania będą zawierały dane niezbędne dla inwestorów do oceny stanu Funduszu, jego wartości w okresie sprawozdawczym zgodnie z wymogami Ustawy. Sprawozdania finansowe i inne informacje o Funduszu i Towarzystwie będą publikowane zgodnie z Ustawą i zarządzeniem Przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych.

Artykuł  43

Towarzystwo publikuje informację o stanie Funduszu co najmniej raz w miesiącu. Informacja taka zawiera między innymi: Wartość Aktywów Netto Funduszu, Wartość Aktywów Netto na Jednostkę Uczestnictwa oraz stopę zmian tych wartości w ciągu ostatniego miesiąca.

Artykuł  44
1.
Wszystkie ogłoszenia i publikacje określone w tym Regulaminie są dokonywane w dwóch dziennikach: Rzeczpospolita i Gazeta Wyborcza.
2.
Zmiana dzienników, w których publikowane są ogłoszenia Towarzystwa może zostać dokonana na podstawie decyzji Zarządu Towarzystwa.

ROZDZIAŁ  X

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Artykuł  45
1.
Postanowienia niniejszego Regulaminu obowiązują wszystkich Uczestników Funduszu.
2.
W sprawach nie uregulowanych niniejszym Regulaminem zastosowanie mają przepisy Kodeksu cywilnego.
Artykuł  46

Sądem właściwym do rozstrzygania sporów pomiędzy Towarzystwem a Uczestnikami Funduszu jest sąd właściwy dla siedziby Towarzystwa.

Artykuł  47

Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem jego ogłoszenia zgodnie z art. 44 Regulaminu.

Artykuł  48

Niniejszy Regulamin może być zmieniony uchwałą Walnego Zgromadzenia Towarzystwa, z zastrzeżeniem art. 44 ust. 2 Regulaminu. Zmiany wymagają dla swojej ważności zatwierdzenia przez Komisję Papierów Wartościowych. Zmiana Regulaminu zostanie opublikowana w sposób określony w art. 44 Regulaminu.