Udzielanie dotacji z budżetów terenowych dla przedsiębiorstw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1983.11.30

Akt indywidualny
Wersja od: 25 sierpnia 1983 r.

OKÓLNIK Nr 13/GT
MINISTERSTWA FINANSÓW
z dnia 28 lipca 1983 r.
w sprawie udzielania dotacji z budżetów terenowych dla przedsiębiorstw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej.

Dla zapewnienia jednolitego stosowania przepisów § 33-37 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 1982 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej przedsiębiorstw państwowych oraz dostosowania przepisów ustawy o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych do specyfiki niektórych przedsiębiorstw (Dz. U. Nr 22, poz. 156), wyjaśnia się i ustala, co następuje:
1. Ilekroć w okólniku jest mowa o:

1) rozporządzeniu - rozumie się przez to rozporządzenie wymienione na wstępie,

2) przedsiębiorstwach - rozumie się przez to przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej i mieszkaniowej (zakłady gospodarki mieszkaniowej w wielobranżowych przedsiębiorstwach gospodarki komunalnej) objęte przepisami rozporządzenia dla których organem założycielskim są terenowe organy administracji państwowej,

3) kosztach uzasadnionych - rozumie się przez to koszty określone w rozporządzeniu Ministra do Spraw Cen z dnia 31 grudnia 1982 r. w sprawie ustalania kosztów uzasadniających (Dz. U. z 1983 r. Nr 1, poz. 10),

4) kosztach przerobu - rozumie się przez to koszty związane ze świadczeniem danego rodzaju usług, pomniejszone o koszty zużycia materiałów bezpośrednich łącznie z narzutem kosztów zakupu (§ 33 ust. 1 rozporządzenia).

2. Udzielenie dotacji przedmiotowej na podstawie § 33 ust. 2 rozporządzenia następuje tylko do tych usług, dla których ceny urzędowe nie zapewniają pokrycia kosztów uzasadnionych, ponoszonych przy świadczeniu usługi, powiększonych o narzut zysku w wysokości co najmniej 10% rentowności liczonej jako stosunek zysku do planowanych kosztów przerobu. W aktualnej sytuacji finansowej państwa narzut ten nie powinien w zasadzie przekraczać 10%.

3. Udzielanie dotacji przedmiotowej na podstawie § 33 ust. 3 rozporządzenia, tj. do usług, na które ustala się ceny regulowane, uwarunkowane jest względami polityki gospodarczej lub społecznej Państwa i może dotyczyć w szczególności takich usług jak: wywóz nieczystości z posesji stanowiących własność osób fizycznych, usług pogrzebowych, ogrodów zoologicznych, łaźni, wstępu do parków miejskich.

4. Dotacje są udzielane z kredytów budżetu terenowego w granicach kwot wynikających z budżetu uchwalonego przez właściwą radę narodową, z uwzględnieniem postanowień § 33 ust. 8 rozporządzenia.

5. Podstawę dotowania stanowią mierniki rzeczowe ustalone i uzgodnione między organem założycielskim i przedsiębiorstwem w trybie i na zasadach określonych w § 33 rozporządzenia.

6. Jeżeli do usług objętych dotowaniem nie jest możliwe określenie mierników rzeczowych (np. usługi pogrzebowe, ogrody zoologiczne, łaźnie) podstawą dotowania może być kwota dotacji ustalona do wartości sprzedaży.

7. Stawki dotacji przedmiotowych określa się kwotowo:

1) do mierników rzeczowych (ust. 5),

2) do 1 zł wartości sprzedaży w drodze podzielenia planowanej sumy dotacji przez sumę planowanej sprzedaży (ust. 6).

8. Dotacje na pokrycie różnicy cen z tytułu świadczonych na rzecz najemców lokali usług centralnego ogrzewania i dostawy ciepłej wody pochodzących z zakupu energii cieplnej od obcych dostawców (§ 33 ust. 7 pkt 1 rozporządzenia), ustala się w wysokości różnicy między planowaną kwotą wpływów od najemców lokali a kosztami zakupu energii cieplnej bez uwzględnienia narzutu zysku.

9. Przedsiębiorstwo prowadzi ewidencję dotowanych usług w sposób umożliwiający ustalenie liczby mierników, wartości sprzedaży, kosztów własnych sprzedaży, wysokości należnych dotacji oraz otrzymywanych z tego tytułu kwot.

10. W razie nie wyodrębnienia przez przedsiębiorstwo danych dotyczących usług objętych dotowaniem, organ założycielski nie powinien udzielać przedsiębiorstwu dotacji.

11. Jeżeli stawki dotacji przedmiotowych na dany rok nie zostały przez organ założycielski ustalone przed dniem 1 stycznia tego roku, do czasu ustalenia tych stawek mogą być stosowane zaliczkowo stawki obowiązujące w roku poprzednim.

12. Przedsiębiorstwo otrzymuje z rachunku wydatków budżetowych organu założycielskiego dotacje zaliczkowo w terminie do dnia 7 każdego miesiąca w wysokości jednej trzeciej kwoty planowanej dotacji na dany kwartał, wynikającej ze złożonego przez przedsiębiorstwo planu obejmującego wartość sprzedaży, koszty sprzedaży i stawki dotacji.

13. Przedsiębiorstwo składa organowi założycielskiemu raz na kwartał rozliczenie dotacji w terminie do dnia 16 następnego miesiąca po upływie kwartału.

14. Rozliczenie dotacji składane jest na formularzu ustalonym przez Ministerstwo Finansów (formularz Min. Fin. Nr 2091 - do otrzymania w wydziałach finansowych urzędów wojewódzkich).

15. W rozliczeniu dotacji przedsiębiorstwo wyodrębnia poszczególne rodzaje usług objętych dotacją.

16. Podstawę do rozliczenia dotacji stanowią stawki dotacji (ust. 7) pomnożone przez liczbę wykonanych mierników (zadań) rzeczowych lub finansowych, z tym że dla przedsiębiorstw (zakładów) gospodarki mieszkaniowej, gdzie mierniki są stałe, stawki dotacji liczy się narastająco.

17. Dotacja na pokrycie różnicy cen za centralne ogrzewanie i ciepłą wodę (ust. 8) przysługuje w wysokości różnicy między wymiarem opłat za te usługi a poniesionymi kosztami zakupu energii cieplnej od obcych dostawców.

18. Jeżeli dotacje przekazane przedsiębiorstwu zaliczkowo przekraczają kwotę dotacji należnych, organ założycielski może zaliczyć nadpłacone kwoty dotacji na poczet następnego okresu lub zażądać zwrotu tych kwot w określonym terminie.

19. Nadpłaconych kwot dotacji, o których mowa w ust. 18 nie zalicza się do sprzedaży okresu sprawozdawczego.

20. Przedsiębiorstwo powinno dokonać zmniejszenia stawek dotacji we własnym zakresie, jeżeli:

1) nastąpiła korekta wartości lub wielkości sprzedaży w wyniku zmiany cen regulowanych za świadczone usługi,

2) stwierdzono, że przy obliczaniu kwoty należnych dotacji zastosowano niewłaściwe stawki lub pobrano dotacje do działalności nie objętej dotowaniem.

Zmiany powyższe powinny być uwzględnione od dnia 1 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające korektę i odpowiednio ujęte w kwartalnym rozliczeniu dotacji.

21. Organ założycielski w toku wykonywania budżetu może zmieniać ustalone stawki dotacji, jeżeli:

1) nastąpiły zmiany cen usług, istotne zmiany poziomu kosztów własnych w wyniku zmian cen zaopatrzeniowych, oraz stawek taryf i płac,

2) przeprowadzane kwartalne kontrole rozliczeń lub analizy ustalonych stawek dotacji wykażą, że zysk osiągnięty na usługach objętych dotowaniem jest wyższy od zysku wynikającego ze stawki zysku normatywnego powiększonej o 50%.

22. Zmiany, o których mowa w ust. 21 pkt 2 mogą być dokonywane do dnia 31 października danego roku.

23. Nadwyżka dotacji z tytułu zmiany stawek dotacji podlega rozliczeniu w trybie określonym w ust. 18 i 19.

24. W przypadku udzielenia bonifikaty za niedogrzewanie mieszkań lub brak ciepłej wody - dotacja związana z usługami centralnego ogrzewania i dostawą ciepłej wody nie może pokrywać różnicy między zbonifikowaną opłatą pobieraną od użytkownika lokalu, a kosztami zakupu (produkcji) energii cieplnej. Różnica z tego tytułu powinna być zatem uwzględniona w rozliczeniach między przedsiębiorstwem i dostawcą energii cieplnej.

25. Ustalenia podane w ust. 5, 6, 7 i 8 nie mają zastosowania do dotacji budżetowych udzielanych przedsiębiorstwom (zakładom) gospodarki mieszkaniowej z tytułu uzupełnienia środków funduszu remontów (§ 36 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia).

26. Dotacje na fundusz remontów wykazuje się w rozliczeniu dotacji, o którym mowa w ust. 14, z tym że dochody funduszu wymienione w § 36 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia oraz stan środków na 1 stycznia wykazuje się w kolumnie 5 rozliczenia (wpływy z opłat za usługi objęte dotacją), a wydatki funduszu wykazuje się w kolumnie 6 rozliczenia (koszt własny usług objętych dotacją).

27. Zasady rozliczeń stosuje się, począwszy od rozliczeń za 1983 r.