Udział jednostek organizacyjnych lasów państwowych w przedsięwzięciach wspólnych.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2009.8/9.59

Akt utracił moc
Wersja od: 25 kwietnia 2012 r.

ZARZĄDZENIE Nr 44
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 29 czerwca 2009 r.
w sprawie udziału jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w przedsięwzięciach wspólnych

OR-0110-6/2009

Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r. w sprawie nadania Statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe, a także w związku z upoważnieniem zawartym w art. 33, ust. 1 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (jednolity tekst w Dz. U. z 2005 r., nr 45, poz. 435, z późniejszymi zmianami) zarządza się, co następuje.

§  1.
Wprowadzam do stosowania w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe wytyczne w sprawie udziału jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w przedsięwzięciach wspólnych, realizowanych z zaangażowaniem środków pieniężnych Lasów Państwowych, stanowiące załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zobowiązuję dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych do sprawowania szczególnego nadzoru nad realizacją ww. uregulowań w praktyce przez nadzorowane jednostki organizacyjne.
§  3.
Traci moc zarządzenie nr 66 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 17 lipca 2001 r. w sprawie udziału jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w inwestycjach wspólnych, realizowanych z zaangażowaniem środków pieniężnych Lasów Państwowych oraz w sprawie ewidencjonowania i rozliczania tych udziałów (znak sprawy: RW-0151-2/2001).
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK  1

WYTYCZNE W SPRAWIE UDZIAŁU JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH LASÓW PAŃSTWOWYCH W REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘĆ WSPÓLNYCH Z ZAANGAŻOWANIEM ŚRODKÓW PIENIĘŻNYCH LASÓW PAŃSTWOWYCH

I.

Wstęp

Niniejsze uregulowania mają na celu określenie sposobów postępowania przy podejmowaniu decyzji o uczestnictwie jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w realizacji przedsięwzięć wspólnych, zwanych dalej przedsięwzięciami, mających związek z gospodarką leśną i działalnością Lasów Państwowych. Udział w ww. inicjatywach, obok korzyści ekonomicznych i rzeczowych, powinien uwzględniać również kształtowanie korzystnego wizerunku organizacji Lasów Państwowych.

II.

Istota przedsięwzięcia wspólnego

Przez przedsięwzięcie wspólne należy rozumieć realizację zadania wykonywanego i finansowanego przez jedną lub więcej stron (podmiotów) na warunkach określonych umową, dotyczącego ponoszenia:

1) nakładów na środki trwałe w budowie (rzeczowe aktywa trwałe),

2) wydatków zaliczonych przez jednostkę do kosztów działalności na partycypację w przebudowie, rozbudowie lub modernizacji drogi publicznej oraz budowli z nią związanych (np. mostów, przepustów itp.).

III.

Kryteria uczestnictwa

Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych mogą uczestniczyć w realizacji przedsięwzięć z zachowaniem następujących kryteriów:

1) realizowane przedsięwzięcie ma związek z gospodarką leśną i działalnością Lasów Państwowych,

2) Lasy Państwowe są zainteresowane efektami uzyskanymi w wyniku realizacji przedsięwzięcia, które mają być przedmiotem udziału.

IV.

Przedmioty wspólnych przedsięwzięć

Przedmiotem przedsięwzięć wspólnych, za wyjątkiem tych, które wynikają ze szczególnych przepisów prawa, mogą być te przedsięwzięcia, które spełniają kryteria przedstawione powyżej, niezależnie od charakteru i źródeł finansowania. Dotyczy to szczególnie zadań w zakresie:

1) budownictwa drogowego;

2) budowli, np. mosty, przepusty, urządzenia melioracyjne;

3) zbiorników retencyjnych i przeciwpożarowych;

4) wodociągów, kanalizacji i gazyfikacji;

5) oczyszczalni ścieków i innych obiektów związanych z ochroną środowiska;

6) dostrzegalni przeciwpożarowych;

7) linii telekomunikacyjnych;

8) obiektów rekreacyjnych, turystycznych i edukacyjnych.

Wyspecyfikowane powyżej zadania nie stanowią katalogu zamkniętego. Przystąpienie do innych przedsięwzięć o charakterze wspólnym wymaga spełnienia kryteriów wymienionych w rozdziale III.

V.

Warunki przystąpienia do realizacji przedsięwzięć wspólnych

Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych mogą uczestniczyć w przedsięwzięciach po spełnieniu następujących warunków:

1) mają zabezpieczoną płynność finansową, gwarantującą realizację zadania;

2) mogą przystąpić do budowlanych przedsięwzięć zlokalizowanych na terenach niebędących w zarządzie LP w formie wniesienia udziałów (nakładów), przy zachowaniu kryteriów wymienionych w rozdz. III;

3) nakłady na budowlane przedsięwzięcia zlokalizowane na gruntach pozostających w zarządzie LP mogą być realizowane pod warunkiem przekazania uzyskanych efektów rzeczowych na stan jednostki organizacyjnej LP, uczestniczącej w realizacji przedsięwzięcia;

4) decyzję o przystąpieniu do przedsięwzięcia podejmuje właściwy kierownik jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych;

5) w przypadku przedsięwzięć wymagających zaangażowania środków pieniężnych Lasów Państwowych w wysokości przekraczającej kwotę 500 tys. zł konieczne jest uzyskanie zgody kierownika jednostki nadzorującej;

6) uczestnictwo w przedsięwzięciu wymaga zawarcia umowy w formie pisemnej między uczestnikami procesu realizacyjnego (z zawartej umowy powinna wynikać jednoznacznie kolejność świadczeń i obowiązki poszczególnych stron umowy, w tym również wynikające z prawa zamówień publicznych, udział współuczestników w finansowaniu zadania, skutki prawne uczestniczenia w przedsięwzięciu oraz efekty, które będą udziałem każdej ze stron umowy);

7) (skreślony);

8) mają prawo wglądu w prace przygotowawcze i projektowe zamierzonego przedsięwzięcia na etapie przedumownym oraz na wszystkich etapach realizacji.

Przykładowy wzór umowy zawiera "Informator w sprawie realizacji inwestycji i remontów budowlanych w Lasach Państwowych.

VI.

Źródła finansowania

1. Źródła finansowania mogą być następujące:

a) własne środki jednostki,

b) środki ze scentralizowanej na szczeblu RDLP amortyzacji,

c) środki uzyskane od innych uczestników realizacji umowy.

VII.

Postanowienia końcowe

1. Uczestnicy przedsięwzięcia mogą brać udział w odbiorach cząstkowych i odbiorze końcowym realizowanego zadania.

2. Podstawa do ewidencji rozliczenia efektów przedsięwzięcia powinna wynikać jednoznacznie z zawartej umowy stron o udziale w jego finansowaniu. Zależnie od ustaleń umownych, z zastrzeżeniem punktu V.3 załącznika, korzyści z udziału w przedsięwzięciu oraz jego efekty formalno-prawne po jego zakończeniu mogą być następujące:

a) każda jednostka biorąca udział w finansowaniu przedsięwzięcia staje się właścicielem określonej w umowie części środka trwałego;

b) właścicielem środka trwałego staje się tylko jedna jednostka uczestnicząca w jego finansowaniu, natomiast pozostałe jednostki nabywają prawa majątkowe do wykorzystywania efektu przedsięwzięcia przez okres i na warunkach określonych umową;

c) właścicielem środka trwałego staje się tylko jedna jednostka uczestnicząca w przedsięwzięciu, natomiast pozostałym jednostkom zapewnia się korzystanie ze środka trwałego w określonym czasie i na określonych warunkach, traktując ich udział w finansowaniu przedsięwzięcia jako przedpłatę na koszty utrzymania i eksploatacji środka trwałego, z którego będą korzystać;

d) wydatki wynikłe z udziału w partycypacji przebudowy, rozbudowy lub modernizacji drogi publicznej oraz budowli z nią związanych stanowią dla jednostki organizacyjnej LP koszty związane z realizacją zadania.

1 Załącznik zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 40 z dnia 25 kwietnia 2012 r. (B.I.LP.12.6.76) zmieniającego nin. z dniem 25 kwietnia 2012 r.