Uczestnictwo resortu obrony narodowej w "Procesie Rozwoju Unijnych Zdolności Obronnych".
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MON.2007.7.90
Akt utracił moc Wersja od: 30 kwietnia 2007 r.
DECYZJA Nr 156/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 29 marca 2007 r.
w sprawie uczestnictwa resortu obrony narodowej w "Procesie Rozwoju Unijnych Zdolności Obronnych"
Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego
Na podstawie § 1 pkt 11 lit. e i f oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) ustala się, co następuje:
1.
Decyzja określa ogólne zadania wynikające z udziału w "Procesie Rozwoju Unijnych Zdolności Obronnych" oraz warunki ich realizacji.2.
Użyte w decyzji określenia oznaczają: 1)
Proces - Proces Rozwoju Unijnych Zdolności Obronnych, to jest działania Unii Europejskiej realizowane w ramach Grup Projektowych Europejskiego Planu Rozwoju Zdolności Obronnych (European Capabilities Action Plan Project Group), Zintegrowanych Zespołów do spraw Rozwoju (Integrated Development Team), Zespołów Projektowych (Project Team) i innych form współpracy wielostronnej; 2)
Grupa Projektowa Europejskiego Planu Rozwoju Zdolności Obronnych (ECAP PG) - zorganizowaną formę współpracy wielostronnej państw członkowskich Unii Europejskiej zainicjowaną w trakcie nieformalnego spotkania ministrów obrony państw Unii Europejskiej w dniach 14-15 marca 2003 r. w Atenach; 3)
Zintegrowany Zespół do spraw Rozwoju (IDT) - stałą zorganizowaną formę współpracy wielostronnej państw w ramach Europejskiej Agencji Obrony, zainicjowaną przez Radę Unii Europejskiej w dniu 23 maja 2005 r. w Brukseli; 4)
Zespół Projektowy (PT) - doraźną zorganizowaną formę współpracy wielostronnej państw w ramach Europejskiej Agencji Obrony, funkcjonującą w strukturze Zintegrowanego Zespołu do spraw Rozwoju; 5)
komórka i jednostka organizacyjna - komórkę organizacyjną i jednostkę organizacyjną w rozumieniu regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej; 6)
Minister - Ministra Obrony Narodowej; 7)
ministerstwo - Ministerstwo Obrony Narodowej; 8)
resort - dział administracji rządowej w skład którego wchodzą: Minister jako kierownik działu administracji rządowej - obrona narodowa, Ministerstwo jako urząd, jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra, w tym przedsiębiorstwa państwowe, dla których jest on organem założycielskim oraz Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej; 9)
Zespół - Zespół Ministerstwa Obrony Narodowej do spraw uczestnictwa w Procesie- powołany przez Ministra Obrony Narodowej do realizacji zadań wynikających z udziału Rzeczypospolitej Polskiej w Procesie;
10)
Koordynator do spraw uczestnictwa w Procesie - przedstawiciela Zespołu odpowiadającego za określony obszar uczestnictwa w Procesie.3.
Realizacja uczestnictwa resortu w Procesie finansowana jest z budżetu resortu, ze środków planowanych przez dysponentów, na których zaopatrzeniu pozostają osoby uczestniczące w tym procesie. Wydatki na finansowanie udziału resortu w projektach wynikających z prac Grup Projektowych Europejskiego Planu Rozwoju Zdolności Obronnych, Zintegrowanych Zespołów do spraw Rozwoju, Zespołów Projektowych oraz innych form współpracy wielostronnej, realizuje się stosownie do podpisanych umów międzynarodowych. Decyzje w tym zakresie podejmuje Minister Obrony Narodowej.4.
Do głównych zadań wynikających z uczestnictwa resortu w Procesie należy: 1)
wspieranie procesu pozyskiwania przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej zdolności niezbędnych do ich udziału w zakresie misji Unii Europejskiej i Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, z uwzględnieniem kierunków i priorytetów identyfikowanych w procesie modernizacji i transformacji Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej; 2)
dążenie do zwiększenia skuteczności Procesu w kontekście implementacji Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony oraz osiągania korzyści w rozwijaniu własnego potencjału obronnego.5.
Współpracę międzynarodową i krajową, związaną z uczestnictwem resortu w Procesie, komórki i jednostki organizacyjne, stosownie do wykonywanych zadań, realizują za pośrednictwem: 1)
przewodniczącego Zespołu; 2)
Stałego Przedstawicielstwa Rzeczypospolitej Polskiej przy UE, w zakresie kontaktów z instytucjami Unii Europejskiej, w tym szczególnie z Radą Unii Europejskiej (Council of the European Union - Council) i Europejską Agencją Obrony (European Defence Agency -EDA); 3)
Polskiego Przedstawiciela Wojskowego przy Komitetach Wojskowych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i Unii Europejskiej, w zakresie kontaktów z władzami Unii Europejskiej i organami przedstawicielskimi państw członkowskich UE, w tym szczególnie z Komitetem Wojskowym Unii Europejskiej (European Union MiHtary Committee-EUMC).6.
Koordynatorem realizacji zadań wynikających z udziału resortu w Procesie jest Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwy do spraw polityki bezpieczeństwa międzynarodowego, za pośrednictwem Przewodniczącego Zespołu.7.
Na poziomie politycznej koordynacji Procesu do zadań resortu należy: 1)
formułowanie wytycznych politycznych; 2)
uczestnictwo w debacie w Unii Europejskiej na temat Procesu dotyczącej jego rozwoju i implementacji w ramach Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony z jednoczesną współpracą na poziomie politycznym z Ministerstwem Spraw Zagranicznych i Stałym Przedstawicielstwem Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej; 3)
monitoring i okresowa ocena rozwoju Procesu, a także polskiego w nim zaangażowania; 4)
dbałość o zachowanie spójności Procesu z działaniami Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w zakresie rozwijania zdolności.8.
W skład Zespołu wchodzą: 1)
przewodniczący Zespołu - Dyrektor Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego, zwany dalej "przewodniczącym"; 2)
zastępca przewodniczącego - Szef Zarządu Planowania Strategicznego - P5, zwany dalej "zastępcą przewodniczącego"; 3)
koordynatorzy do spraw uczestnictwa w Procesie, zwani dalej "koordynatorami", wyznaczani przez przewodniczącego i odpowiadający za określony obszar uczestnictwa w Procesie; 4)
członkowie Zespołu:a)
po dwóch przedstawicieli Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego i Zarządu Planowania Strategicznego - P5,b)
przedstawiciel: Dowództwa Wojsk Lądowych, Dowództwa Sił Powietrznych, Dowództwa Marynarki Wojennej, Dowództwa Operacyjnego, Dowództwa Wojsk Specjalnych, Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego, Departamentu Polityki Zbrojeniowej, Zarządu Analiz Wywiadowczych i Rozpoznawczych - P5 Zarządu Planowania Operacyjnego - P3, Zarządu Planowania Logistyki - P4, Zarządu Planowania Systemów Dowodzenia i Łączności - P6, Szefostwa Obrony przed Bronią Masowego Rażenia, Szefostwa Inżynierii Wojskowej, Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia, Inspektoratu Wsparcia; 5)
przedstawiciele innych jednostek i komórek resortu, zidentyfikowanych jako właściwe do uczestnictwa w Procesie.9.
Do zadań Zespołu należy: 1)
identyfikowanie obszarów uczestnictwa resortu w Procesie; 2)
zapewnienie spójności procesu rozwoju unijnych zdolności obronnych ze strategicznym planowaniem obronnym i koordynacja udziału przedstawicieli resortu w pracach Grup Projektowych Europejskiego Planu Rozwoju Zdolności Obronnych, Zintegrowanych Zespołów do spraw Rozwoju, Zespołów Projektowych i innych form współpracy wielostronnej; 3)
koordynowanie realizacji zadań komórek i jednostek organizacyjnych resortu w Procesie; 4)
wypracowywanie stanowiska (decyzji) Ministra Obrony Narodowej w sprawach dotyczących Procesu.10.
Przewodniczący: 1)
zwołuje posiedzenia i kieruje pracami Zespołu, w tym zleca członkom Zespołu opracowanie tematów lub wykonanie innych przedsięwzięć niezbędnych do realizacji zadań, o których mowa w pkt 9 oraz określa sposób i termin ich wykonania; w sprawach, które nie uzyskały jednomyślności członków Zespołu, podejmuje decyzję o sposobie dalszego postępowania z uwzględnieniem zakresu odpowiedzialności dysponentów środków budżetowych; 2)
może zapraszać do udziału w posiedzeniach Zespołu osoby, których wiedza będzie przydatna w realizacji zadań Zespołu, w tym gestorów uzbrojenia i sprzętu wojskowego lub ich przedstawicieli, zasięgać nieodpłatnie opinii ekspertów w sprawach będących przedmiotem prac Zespołu oraz powoływać podzespoły do rozpatrywania spraw niewymagających obecności wszystkich członków Zespołu; 3)
przeprowadzi, w terminie do dwóch tygodni od dnia wejścia w życie decyzji, inauguracyjne posiedzenie Zespołu, na którym określi ramowy harmonogram prac Zespołu oraz przedstawi wytyczne do sposobu realizacji zadań; 4)
przygotuje, w terminie do sześciu tygodni od dnia wejścia w życie decyzji, ocenę obecnego stanu realizacji Procesu; 5)
przedstawia (w cyklu rocznym, do końca stycznia następnego roku) do zatwierdzenia Podsekretarzowi Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, o którym mowa w pkt 6, ramowy harmonogram prac Zespołu oraz wytyczne do sposobu realizacji zadań Zespołu.11.
Koordynatorzy: 1)
odpowiadają przed przewodniczącym za określony obszar uczestnictwa w Procesie przedstawicieli resortu; 2)
uczestniczą, na wniosek przewodniczącego, w pracach określonej Grupy Projektowej Europejskiego Planu Rozwoju Zdolności Obronnych, Zintegrowanego Zespołu do spraw Rozwoju, Zespołu Projektowego i innych form współpracy wielostronnej; 3)
kierują, za zgodą przewodniczącego, podzespołami do rozpatrywania spraw niewymagających obecności wszystkich członków Zespołu lub wymagających udziału osób spoza Zespołu.12.
Dyrektorzy (szefowie, dowódcy, komendanci) komórek i jednostek organizacyjnych resortu, o których mowa w pkt 8 ppkt 4: 1)
spowodują przesłanie do przewodniczącego, w terminie do dziesięciu dni od dnia wejścia w życie decyzji, danych osobowych swoich przedstawicieli wyznaczonych do składu Zespołu; 2)
przygotują, zgodnie z zakresem ich odpowiedzialności, w terminie do dziesięciu dni od dnia wejścia w życie decyzji, krótką informację o stanie prac Grup Projektowych Europejskiego Planu Rozwoju Zdolności Obronnych, Zintegrowanych Zespołów do spraw Rozwoju oraz Zespołów Projektowych, a także innych form współpracy wielostronnej, w sposób określony przez przewodniczącego; 3)
stosownie do wykonywanych zadań, analizują tematykę dotyczącą Procesu oraz na wniosek przewodniczącego udzielą koordynatorom pomocy, a w szczególności informacji niezbędnych do właściwej realizacji zadań.13.
Dyrektorzy (szefowie, dowódcy, komendanci) jednostek organizacyjnych resortu, o których mowa w pkt 8 ppkt 4 oraz Polski Przedstawiciel Wojskowy przy Komitetach Wojskowych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i Unii Europejskiej: 1)
spowodują bieżące przekazywanie informacji, dokumentów i sprawozdań odnoszących się do Procesu i pracy Grup Projektowych Europejskiego Planu Rozwoju Zdolności Obronnych, Zintegrowanych Zespołów do spraw Rozwoju, Zespołów Projektowych oraz innych form współpracy wielostronnej, do jednostek i komórek organizacyjnych określonych przez przewodniczącego; 2)
zgodnie z posiadanymi kompetencjami uczestniczą w opracowaniu propozycji stanowiska Ministra Obrony Narodowej i we właściwych terminach przekazują przewodniczącemu swoje propozycje.14.
Polski Przedstawiciel Wojskowy przy Komitetach Wojskowych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz Unii Europejskiej, na wniosek przewodniczącego Zespołu, gdy nie ma możliwości udziału przedstawiciela z kraju lub w innych przypadkach, w których konieczne jest wsparcie delegacji krajowej, deleguje podległy mu personel do udziału w pracach (spotkaniach) Grup Projektowych Europejskiego Planu Rozwoju Zdolności Obronnych, Zintegrowanych Zespołów do spraw Rozwoju oraz Zespołów Projektowych i innych form współpracy wielostronnej.15.
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.