Uczestnictwo jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w realizacji infrastrukturalnych przedsięwzięć wspólnych na rzecz prowadzenia gospodarki leśnej i z nią związanych oraz mających wpływ na jej realizację, w tym zintegrowanego ze współdziałaniem z jednostkami samorządu terytorialnego.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2016.6.95

Akt utracił moc
Wersja od: 29 grudnia 2016 r.

ZARZĄDZENIE Nr 26
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 19 maja 2016 r.
w sprawie uczestnictwa jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w realizacji infrastrukturalnych przedsięwzięć wspólnych na rzecz prowadzenia gospodarki leśnej i z nią związanych oraz mających wpływ na jej realizację, w tym zintegrowanego ze współdziałaniem z jednostkami samorządu terytorialnego

EI.770.5.2016

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy o lasach, w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe 1 , w wykonaniu zadań wynikających z obowiązków Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, określonych w art. 33 ust. 1a, 3 pkt 3 i pkt 8 oraz art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach 2 , zwanej dalej ustawą o lasach, mając na względzie, że:

1)
art. 1 ustawy o lasach 3  nakłada na Lasy Państwowe obowiązek prowadzenia działalności leśnej w zespoleniu oraz w zintegrowaniu z pozostałą gospodarką narodową;
2)
gospodarka leśna obejmuje również realizację pozaprodukcyjnych funkcji lasu (stosowanie do brzmienia art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o lasach);
3)
trwale zrównoważona gospodarka leśna powinna zmierzać do zachowania wszystkich ochronnych, gospodarczych i socjalnych funkcji lasu (stosowanie do brzmienia art. 6 ust. 1 pkt 1a ustawy o lasach);
4)
lasem jest w szczególności grunt, związany z gospodarką leśną, wykorzystywany na parkingi leśne i urządzenia turystyczne (stosownie do brzmienia art. 3 pkt 2 ustawy o lasach);
5)
lasy stanowiące własność Skarbu Państwa (...) są udostępniane dla ludności (stosownie do brzmienia art. 26 ust. 1 ustawy o lasach);
6)
lasy państwowe stanowią strategiczny zasób naturalny kraju (stosowanie do art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o zachowaniu narodowego charakteru strategicznych zasobów naturalnych kraju (Dz. U. z 2001 r. Nr 97, poz. 1051, z 2003 r. Nr 113, poz. 1068);
7)
środki związane z funduszem leśnym przeznacza się dla nadleśnictw na wyrównywanie niedoborów powstających przy realizacji zadań: 1) gospodarki leśnej, 2) dotyczących administracji publicznej w zakresie leśnictwa (stosownie do brzmienia art. 58 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o lasach);
8)
środki związane z funduszem leśnym mogą być przeznaczane na tworzenie infrastruktury niezbędnej do prowadzenia gospodarki leśnej oraz na realizację wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, w szczególności w zakresie gospodarki leśnej (stosowanie do brzmienia art. 58 ust. 2 pkt 3 oraz art. 58 ust. 2 pkt 1 ustawy o lasach);
9)
art. 3 ust. 5 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego 4  mówiący, że budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona dróg publicznych mogą być realizowane przy udziale środków rzeczowych i pieniężnych świadczonych przez jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej;
10)
w Polityce Leśnej Państwa przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 22.04.1997 r.:
a)
została postawiona m.in. teza, że "ważnym zadaniem wielofunkcyjnej gospodarki leśnej jest łagodzenie i unikanie konfliktów między różnymi funkcjami lasów a wyzwalanie ich komplementarnego charakteru" oraz że "sposoby gospodarowania lasów i kształtowania produkcji leśnej winny więc uwzględniać specyfikę warunków przyrodniczych, gospodarczych i społecznych, w których będą realizowane";
b)
do rangi jednego z uwarunkowań polityki leśnej państwa została wyniesiona konieczność "zrównoważenia wzrastających oczekiwań społeczeństwa wobec lasów i jego funkcji poziomem wiedzy tegoż społeczeństwa o gospodarce leśnej i jej przyrodniczych podstawach";
c)
określono, że "nadrzędnym celem polityki leśnej jest wyznaczenie kompleksu działań kształtujących stosunek człowieka do lasu, zmierzających do zachowania w zmieniającej się rzeczywistości przyrodniczej i społeczno-gospodarczej warunków do trwałej w nieograniczonej perspektywie czasowej wielofunkcyjności lasów, ich wszechstronnej użyteczności i ochrony oraz roli w kształtowaniu środowiska przyrodniczego zgodnie z obecnymi i przyszłymi oczekiwaniami społeczeństwa", zaś osiąganie polityki leśnej państwa powinno następować m.in. poprzez "budowę mechanizmów prawnych i finansowych zachęcających właścicieli i zarządców lasu do stałego inwestowania i do ochrony dobra ogólnospołecznego w lasach";
d)
określono, że "zróżnicowane warunki przyrodnicze i zróżnicowana przestrzennie rola lasów w krajobrazie, rosnąca skala zagrożeń lasów oraz niejednakowe oczekiwania i potrzeby miejscowych społeczności wskazują na konieczność regionalnie zróżnicowanego programu polityki leśnej" oraz że zróżnicowanie to "powinno uwzględniać (...): funkcje obszaru i potrzeby miejscowej społeczności, powiązania funkcjonalne z przemysłem drzewnym i innymi odbiorcami drewna";
e)
określono, że kierunki działań wzmacniających funkcje lasów, zwłaszcza lasów publicznych, będą ponadto realizowane w zakresie funkcji społecznych "poprzez integrację celów leśnictwa z celami zrównoważonego rozwoju społeczności w skali lokalnej, regionalnej i krajowej oraz zacieśnienie współpracy z miejscowymi społecznościami w zakresie doskonalenia lokalnych modeli zrównoważonego ich rozwoju z uwzględnieniem stanu leśnych zasobów i ich funkcji" - zarządzam, co następuje:
§  1. 
1. 
Ustanawia się zasady uczestnictwa jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych we wspólnych przedsięwzięciach na rzecz prowadzenia gospodarki leśnej i z nią związanych oraz mających wpływ na jej realizację, w tym realizowanych wspólnie z jednostkami samorządu terytorialnego, zwane dalej "zasadami".
2. 
Uczestnictwo jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych może być realizowane w szczególności w zakresie tworzenia infrastruktury technicznej, niezbędnej do prowadzenia gospodarki leśnej - pozostającej w zasobach jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym, przy udziale środków własnych nadleśnictw.
3. 
Uczestnictwo jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych może być realizowane także w zakresie wykraczającym poza gospodarkę leśną - jednakże z nią związane i mające wpływ na jej realizację - jako wspólne przedsięwzięcie Lasów Państwowych i jednostek samorządu terytorialnego, z wykorzystaniem środków związanych z funduszem leśnym przy udziale środków własnych nadleśnictw oraz z wykorzystaniem środków samorządu terytorialnego (w tym środków pochodzących ze źródeł zewnętrznych samorządu terytorialnego).
§  2. 
Funkcją i celem zasad jest:
1)
wskazanie zadań w zakreślonym obszarze, w odniesieniu do których może nastąpić podjęcie wspólnej realizacji przedsięwzięć przez jednostki organizacyjne Lasów Państwowych na rzecz gospodarki leśnej i z nią związanych oraz mających wpływ na jej realizację, w tym również zintegrowanej ze współdziałaniem z jednostkami samorządu terytorialnego;
2)
określenie kryteriów, sposobów i warunków, na jakich może być podejmowana wspólna realizacja przedsięwzięć, o których mowa w pkt 1, a także przebiegu i sposobu ich realizacji;
3)
wytworzenie infrastruktury przez więcej niż jedną jednostkę organizacyjną Lasów Państwowych:
a)
niezbędnej do prowadzenia gospodarki leśnej,
b)
związanej z gospodarką leśną;
4)
zmniejszenie na obszarze lokalnym i regionalnym uciążliwości związanych z prowadzeniem gospodarki leśnej i skutków jej prowadzenia - poprzez podjęcie realizacji przedsięwzięć wspólnych zintegrowanej z przedsięwzięciami jednostek samorządu terytorialnego;
5)
urzeczywistnianie misji Lasów Państwowych - w tym zakresie, w jakim wiąże się ona z przyczynianiem się Lasów Państwowych (także w kooperacji z organami i instytucjami lokalnej władzy i powinności publicznych) do rozwoju terenów niezurbanizowanych, a na tej drodze do zmniejszania bezrobocia na tych terenach - m.in. poprzez doprowadzania do zwiększenie zapotrzebowania na świadczenia i usługi lokalne w związku ze spodziewanym ograniczeniem uciążliwości i częściową eliminacją skutków związanych z realizacją zadań w zakresie gospodarki leśnej.
§  3. 
1. 
Zasady zawierające:
1)
uzasadnienie wprowadzenia uregulowania uczestniczenia jednostek organizacyjnych w przedsięwzięciach wspólnych na rzecz prowadzenia gospodarki leśnej i z nią związanych oraz mających wpływ na jej realizację, w tym zintegrowanego ze współdziałaniem z jednostkami samorządu terytorialnego;
2)
zakres regulacji - podjęcie przedsięwzięcia wspólnego;
3)
kryteria i warunki uczestnictwa w przedsięwzięciach wspólnych;
4)
podjęcie decyzji oraz zawarcie porozumienia dotyczącego przedsięwzięcia wspólnego;
5)
system finansowy i informacyjny realizacji przedsięwzięć wspólnych ustala załącznik do niniejszego zarządzenia pt. "Zasady uczestnictwa jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w realizacji infrastrukturalnych przedsięwzięć wspólnych na rzecz prowadzenia gospodarki leśnej i z nią związanych oraz mających wpływ na jej realizację, w tym zintegrowanego ze współdziałaniem z jednostkami samorządu terytorialnego".
§  4. 
Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych podejmujące uczestnictwo w realizacji wspólnych przedsięwzięć, o których mowa w § 1, są obowiązane do stosowania się do postanowień zasad wymienionych w § 3 z uwzględnieniem funkcji i celów określonych w § 2.
§  5. 
Traci moc Zarządzenie nr 44 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 29 czerwca 2009 r. w sprawie udziału jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w przedsięwzięciach wspólnych (znak sprawy: OR-0110-6/2009).
§  6. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 5  

ZASADY UCZESTNICTWA

jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w realizacji infrastrukturalnych przedsięwzięć wspólnych na rzecz prowadzenia gospodarki leśnej i z nią związanych oraz mających wpływ na jej realizację, w tym zintegrowanego ze współdziałaniem z jednostkami samorządu terytorialnego

I. 

Wstęp

Niniejsze uregulowania mają na celu określenie zasad uczestnictwa jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w realizacji przedsięwzięć wspólnych w rozumieniu zarządzenia, przyczyniających się do realizacji zadań Lasów Państwowych na rzecz prowadzenia gospodarki leśnej i z nią związanych oraz mających wpływ na jej realizację, w tym na rzecz zmniejszenia dla społeczności lokalnej i regionalnej uciążliwości związanych z realizacją zadań w zakresie gospodarki leśnej i częściową eliminacją skutków powstałych w wyniku jej prowadzenia.

II. 

Przedsięwzięcia wspólne

1. Przedsięwzięciem wspólnym w rozumieniu zarządzenia jest przedsięwzięcie, w którego realizacji lub finansowaniu uczestniczy więcej niż jedna jednostka spośród jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych i jednostek samorządu terytorialnego, w tym co najmniej jedna jednostka organizacyjna Lasów Państwowych, a które obejmuje:

1) ponoszenie nakładów na środki trwałe w budowie (rzeczowe aktywa trwałe) lub

2) partycypację w budowie, przebudowie lub remoncie drogi publicznej albo drogowego obiektu inżynierskiego poprzez ponoszenie wydatków zaliczanych przez jednostkę organizacyjną Lasów Państwowych do kosztów działalności.

2. Przedmiotem przedsięwzięć wspólnych mogą być te przedsięwzięcia, w odniesieniu do których spełnione są kryteria i warunki określone w zarządzeniu, niezależnie od ich charakteru i źródeł finansowania, w szczególności dotyczące realizacji:

1) budynków, budowli i innych obiektów związanych z gospodarką leśną;

2) obiektów turystycznych, rekreacyjnych, edukacyjnych lub innych związanych z pozaprodukcyjnymi funkcjami lasu;

3) obiektów upustowych, piętrzących lub retencjonujących wodę oraz innych obiektów i urządzeń melioracyjnych;

4) dostrzegalni przeciwpożarowych;

5) dróg wraz ze zjazdami oraz drogowymi obiektami inżynierskimi (takimi jak obiekty mostowe, przepusty itp.).

III. 

Kryteria i warunki uczestnictwa w przedsięwzięciach wspólnych

1. Jednostka organizacyjna Lasów Państwowych może uczestniczyć w realizacji przedsięwzięcia wspólnego, jeśli:

1) realizowane przedsięwzięcie ma związek z gospodarką leśną lub realizacją innych zadań Lasów Państwowych;

2) przedsięwzięcie umożliwi uczestniczącej w nim jednostce organizacyjnej Lasów Państwowych prowadzenie bardziej efektywnej gospodarki leśnej lub bardziej efektywną realizację innych zadań Lasów Państwowych - w odniesieniu do przedsięwzięć, o których mowa w pkt II.1.1;

3) przedsięwzięcie jest niezbędne do prowadzenia efektywnej gospodarki leśnej przez jednostkę organizacyjną Lasów Państwowych uczestniczącą w przedsięwzięciu - w odniesieniu do przedsięwzięć, o których mowa w pkt II.1.2;

4) realizacja przedsięwzięcia wspólnego nie spowoduje braku płynności finansowej;

5) przeprowadzono analizę przedsięwzięcia, obejmującą ocenę spodziewanych efektów oraz nakładów i kosztów jego realizacji, która to analiza potwierdziła zasadność albo niezbędność realizacji przedsięwzięcia, stosownie do pkt II.1.1 albo pkt II.1.2;

6) nakłady na efekty przedsięwzięcia wspólnego (obiekt lub obiekty), zlokalizowane na gruntach pozostających w zarządzie Lasów Państwowych, zostaną przekazane na stan jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych uczestniczącej w realizacji przedsięwzięcia wspólnego;

7) do realizacji przedsięwzięcia wspólnego, o którym mowa w pkt II.1.2, jednostka samorządu terytorialnego zaangażuje środki własne w postaci środków samorządu terytorialnego, w tym pozyskanych z zewnątrz, np. NFOŚiGW i z kredytów;

8) realizacja przedsięwzięcia wspólnego, o którym mowa w pkt II.1.2, zostanie poprzedzona przeprowadzoną konsultacją z Forum Leśno-Samorządowym w zakresie oceny potrzeb realizacyjnych w kontekście godzenia interesu Lasów Państwowych oraz samorządu z uwzględnieniem podjętej uchwały organu samorządu w tym zakresie.

2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach jednostka organizacyjna Lasów Państwowych może uczestniczyć w realizacji przedsięwzięcia wspólnego polegającego na partycypacji w remoncie drogi publicznej lub drogowego obiektu inżynierskiego, jeśli poza kryterium niezbędności określonym w pkt III.1.1.3 spełnione zostaną łącznie poniższe warunki:

1) przebudowa lub rozbudowa drogi/drogowego obiektu inżynierskiego jest niemożliwa lub istotnie utrudniona, a także jeśli prowadziłaby do poniesienia wydatków niewspółmiernie wysokich do efektów, które mogą być osiągnięte;

2) właściciel nie planuje przeprowadzenia remontu drogi publicznej/ drogowego obiektu inżynierskiego w terminie, który zapewni możliwość prowadzenia efektywnej gospodarki leśnej;

3) pogorszenie stanu drogi/ drogowego obiektu inżynierskiego, powodujące konieczność przeprowadzenia remontu, pozostaje w całości lub przeważającej części w bezpośrednim związku z prowadzeniem gospodarki leśnej.

3. Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych, przystępując do uczestnictwa w przedsięwzięciu wspólnym, z uwzględnieniem postanowień określonych w pkt 1 i 2, mogą przeznaczać na jego realizację własne wolne środki obrotowe, środki z koncentracji amortyzacji.

4. Realizacja przedsięwzięcia wspólnego może nastąpić ze środków związanych z funduszem leśnym pod warunkiem uzyskania w tej sprawie decyzji Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych na uprzednio złożony, na ręce Dyrektora Generalnego, uzasadniony wniosek jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych, zaopiniowany przez dyrektora jednostki nadzorującej, zawierający określenie przedmiotu przedsięwzięcia wspólnego oraz udokumentowanie warunków, o których mowa w pkt III.1-3.

5. Realizacja przedsięwzięcia wspólnego polegającego na partycypacji w budowie, przebudowie lub w remoncie drogi publicznej albo drogowego obiektu inżynierskiego ze środków związanych z funduszem leśnym jest możliwa po przeprowadzeniu kategoryzacji istotność finansowania tej inwestycji poprzez ustalone kryterium punktowe:

a) K1 - 3 pkt - inwestycje jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych na gruntach jednostek samorządu terytorialnego lub/i na gruntach Skarbu Państwa w zarządzie Lasów Państwowych, które w części będą realizowane we współdziałaniu z jednostkami samorządu terytorialnego;

b) K2 - 2 pkt - inwestycje wyłącznie na gruntach Skarbu Państwa w zarządzie Lasów Państwowych, stanowiące łączniki dróg samorządowych, dojazdy do miejscowości itp., a także wspólne zadania jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych;

c) K3 - 3 pkt - dokończenie robót kontynuowanych, gdzie za kontynuację rozumie się obowiązującą umowę jednostki (-ek) Lasów Państwowych z wykonawcą na wykonanie prac budowalnych;

d) K4 - 2 pkt - dokończenie robót kontynuowanych, gdzie za kontynuację rozumie się ciągłość zadania realizowanego przez jednostkę (-i) Lasów Państwowych z roku ubiegłego lub wykonanie kolejnego etapu tego samego zadania realizowanego przez jednostkę (-i) Lasów Państwowych (nie dotyczy sytuacji oznaczonych w K3);

e) K5 - 1 pkt - dokończenie robót kontynuowanych, realizowanych przez jednostkę (-i) Lasów Państwowych, gdzie za kontynuację rozumie się wykonanie w latach ubiegłych jedynie dokumentacji projektowej (nie dotyczy sytuacji oznaczonych w K3 oraz w K4);

f) K6 - 1 pkt - uzupełnienie sieci kluczowych dojazdów pożarowych;

g) K7 - 1 pkt - posiadanie aktualnej ekspertyzy zawierającej docelową sieć dróg jednostki organizacyjnej LP;

h) K8 - 1 pkt - finansowanie inwestycji z więcej niż jednego źródła finansowania w Lasach Państwowych w roku wnioskowania;

i) K9 - 1 pkt - droga z częściowym finansowaniem ze źródeł zewnętrznych (spoza Lasów Państwowych i spoza jednostki samorządu terytorialnego);

j) K10 - 2 pkt - drogi powiązane z realizacją projektów i programów lokalnych lub krajowych.

IV. 

Podjęcie decyzji oraz zawarcie porozumienia dotyczącego przedsięwzięcia wspólnego

1. Decyzję o przystąpieniu do przedsięwzięcia wspólnego podejmuje właściwy kierownik jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych z uwzględnieniem postanowień pkt III.

2. Uczestnictwo w przedsięwzięciu wspólnym wymaga zawarcia porozumienia (umowy) w formie pisemnej pomiędzy uczestnikami przedsięwzięcia.

3. Porozumienie (umowa) może być zawarte po spełnieniu warunków określonych w pkt III.

4. Z zawartego porozumienia (umowy) powinny wynikać jednoznacznie:

1) prawa i obowiązki poszczególnych stron, w tym również związane ze stosowaniem prawa zamówień publicznych;

2) zasady i określenie udziałów poszczególnych stron w finansowaniu przedsięwzięcia;

3) kolejność i warunki spełniania świadczeń i wykonywania zobowiązań;

4) skutki prawne uczestniczenia w przedsięwzięciu oraz prawa każdej ze stron do efektów przedsięwzięcia;

5) prawa i obowiązki uczestników w zakresie prowadzenia i utrzymania obiektów stanowiących efekty przedsięwzięcia po zakończeniu realizacji oraz ponoszenia kosztów z tym związanych;

6) sankcje za naruszenie porozumienia.

5. W przypadku, gdy przedsięwzięcie wspólne, jako podmiot wiodący, realizuje jednostka samorządu terytorialnego współfinansująca to przedsięwzięcie, porozumienie (umowa) - w odniesieniu do etapu realizacji - powinno określać ponadto:

1) uprawnienie jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych do weryfikacji stanu realizacji przedsięwzięcia na wszystkich etapach, w tym prawo wglądu, a w uzasadnionych przypadkach także uczestniczenia w pracach przygotowawczych i projektowych przedsięwzięcia oraz procedurze wyboru wykonawcy, a także prawo oględzin realizowanego przedsięwzięcia, obecności lub uczestnictwa przy odbiorach cząstkowych i końcowym, weryfikacji zmian wprowadzanych itp.;

2) zasady odmowy, wstrzymania oraz zwrotu finansowania jednostce organizacyjnej Lasów Państwowych, gdy przedsięwzięcie jest realizowane niezgodnie z zawartym porozumieniem.

6. W przypadku, gdy właścicielem efektów określonego w pkt II.1.1 przedsięwzięcia wspólnego (obiektu lub obiektów) jest podmiot inny niż jednostka organizacyjna Lasów Państwowych uczestnicząca w finansowaniu przedsięwzięcia, lub ten obiekt (obiekty) pozostaje we władaniu takiego podmiotu lub podmiotów, porozumienie (umowa) - w odniesieniu do okresu po realizacji - winno określać ponadto:

1) prawa jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych w zakresie korzystania z obiektu (obiektów) będącego efektem wspólnego przedsięwzięcia;

2) zobowiązanie do wykorzystania obiektu zgodnie z celem przedsięwzięcia bez ograniczeń czasowych lub co najmniej przez oznaczony okres;

3) zasady zwrotu jednostce organizacyjnej Lasów Państwowych udzielonego finansowania w razie naruszenia ww. obowiązków przez pozostałe strony.

7. W przypadku przedsięwzięć wspólnych, o których mowa w pkt II.1.1, porozumienie powinno ponadto gwarantować jednostce organizacyjnej Lasów Państwowych uczestniczącej w jego realizacji prawo umieszczenia na efektach przedsięwzięcia (obiekcie lub obiektach) odpowiednich tablic informujących o udziale Lasów Państwowych w realizacji przedsięwzięcia.

8. W przypadku przedsięwzięć wspólnych, o których mowa w pkt II.1.2, porozumienie powinno zawierać zobowiązanie drugiej strony (pozostałych stron) do zwrotu udzielonego przez jednostkę Lasów Państwowych finansowania w przypadku, gdy wskutek jakichkolwiek decyzji lub działania drugiej strony możliwość korzystania z drogi publicznej w zakresie, jaki jest niezbędny do prowadzenia efektywnej gospodarki leśnej, została wyłączona lub ograniczona, w szczególności na skutek ustawienia znaków drogowych oraz zasady zwrotu tego finansowania jednostce organizacyjnej Lasów Państwowych.

9. W przypadku przedsięwzięć wspólnych, o których mowa w pkt II.1.2, porozumienie nie może przewidywać zobowiązania jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych do partycypacji w utrzymaniu drogi publicznej lub budowli z nią związanej.

V. 

Ewidencja

1. Podstawa do ewidencji efektów przedsięwzięcia wspólnego powinna wynikać jednoznacznie z porozumienia dotyczącego uczestnictwa stron w przedsięwzięciu wspólnym (jego realizacji i finansowania).

2. W zależności od ustaleń zawartych w porozumieniu efekty przedsięwzięcia wspólnego mogą być ewidencjonowane w następujący sposób:

1) na stan każdej ze stron biorących udział w realizacji przedsięwzięcia przekazana zostaje określona w porozumieniu część obiektu stanowiącego efekt przedsięwzięcia wspólnego, traktowana jako odrębny środek trwały;

2) środek trwały stanowiący efekt przedsięwzięcia wspólnego zostaje przekazany na stan tylko jednej strony uczestniczącej w przedsięwzięciu wspólnym, natomiast pozostałe strony nabywają prawa majątkowe do wykorzystywania tego środka trwałego na warunkach określonych porozumieniem;

3) środek trwały stanowiący efekt przedsięwzięcia wspólnego zostaje przekazany na stan tylko jednej strony uczestniczącej w przedsięwzięciu, natomiast pozostałym stronom zapewnia się korzystanie z tego środka trwałego na określonych warunkach, traktując ich udział w realizacji lub finansowaniu przedsięwzięcia jako przedpłatę na wynagrodzenie z tytułu korzystania z tego środka trwałego, z którego będą korzystać (np. czynsz z tytułu najmu lub dzierżawy);

4) wydatki poniesione w związku z partycypacją budowy, przebudowy, modernizacji lub remontu drogi publicznej lub drogowego obiektu inżynierskiego, stanowią dla jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych koszty w dacie ich poniesienia.

1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r.; w § 6 Statut Lasów Państwowych stanowi, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także innych przepisów prawnych, Dyrektor Generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych.
2 Art. 33 ust. 3 pkt 1a ustawy o lasach (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 2100 z późn. zmian.) stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych inicjuje, organizuje oraz koordynuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów, racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa; art. 33 ust. 3 pkt 8 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach stanowi, że Dyrektor Generalny Lasów Państwowych organizuje wspólne przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych; art. 56 ust. 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach stanowi, że środkami funduszu leśnego dysponuje Dyrektor Generalny Lasów Państwowych.
3 Art. 1 ustawy o lasach stanowi, że "ustawa określa zasady zachowania, ochrony i powiększania zasobów leśnych oraz zasady gospodarki leśnej w powiązaniu z innymi elementami środowiska i z gospodarką narodową".
4 Art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz. U. Nr 267, poz. 2251 z późn. zmian.) stanowi, że budowa, przebudowa, remont, utrzymanie i ochrona dróg publicznych mogą być realizowane przy udziale środków rzeczowych i pieniężnych świadczonych przez osoby fizyczne i osoby prawne, krajowe i zagraniczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, w tym w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
5 Załącznik zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 58 z dnia 29 grudnia 2016 r. (B.I.LP.2017.2.16) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 grudnia 2016 r.