Tymczasowy podział pracy w Kierownictwie Ministerstwa Rozwoju i Technologii.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MRiT.2022.19

Akt utracił moc
Wersja od: 9 maja 2022 r.

ZARZĄDZENIE Nr 17
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII 1
z dnia 9 maja 2022 r.
w sprawie tymczasowego podziału pracy w Kierownictwie Ministerstwa Rozwoju i Technologii

Na podstawie art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178, 1192, 1535, 2105 oraz z 2022 r. poz. 655 i 857) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Minister Rozwoju i Technologii, kierujący działami administracji rządowej budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i gospodarka, zwany dalej "Ministrem", kieruje działalnością Ministerstwa Rozwoju i Technologii, zwanego dalej "Ministerstwem", i ustala podstawowe kierunki jego polityki.
2. 
Minister nadzoruje merytorycznie:
1)
Gabinet Polityczny Ministra;
2)
Biuro Komunikacji;
3)
Biuro Ministra;
4)
Departament Gospodarki Niskoemisyjnej;
5)
Departament Jednostek Nadzorowanych i Podległych;
6)
Departament Koordynacji Polityk Lokalnych.
§  2. 
1. 
Minister podpisuje pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałków i Wicemarszałków Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, ministrów i kierowników urzędów centralnych, posłów i senatorów, a w sprawach wnoszenia dokumentów rządowych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów - do Sekretarza Rady Ministrów.
2. 
Do wyłącznej kompetencji Ministra należy:
1)
kierowanie projektów ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów oraz strategii, programów i polityk pod obrady Rady Ministrów;
2)
występowanie do Prezesa Rady Ministrów o powołanie lub odwołanie z określonych stanowisk lub funkcji;
3)
powoływanie i wyznaczanie, a także odwoływanie i cofanie wyznaczenia na określone stanowiska lub funkcje, w ramach właściwości wynikającej z obowiązujących przepisów;
4)
wykonywanie praw z akcji i udziałów należących do Skarbu Państwa, łącznie z wynikającymi z nich prawami osobistymi albo indywidualnymi, lub składanie w imieniu Skarbu Państwa oświadczenia woli o nabyciu lub objęciu akcji i udziałów w spółkach wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1933 oraz z 2022 r. poz. 807 i 872);
5)
powoływanie i wyznaczanie, a także odwoływanie i cofanie wyznaczenia członków organów spółek, w tym członków zarządów i rad nadzorczych, pełnomocników wspólnika oraz likwidatorów, w spółkach, w których Minister wykonuje uprawnienia Skarbu Państwa, a także kierowników jednostek organizacyjnych, członków jednostek organizacyjnych oraz kierowników lub członków innych podmiotów podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych lub w stosunku do których Minister posiada stosowne uprawnienia;
6)
tworzenie, łączenie, podział i likwidacja jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;
7)
sprawowanie nadzoru organizacyjno-personalnego nad organami i jednostkami organizacyjnymi oraz innymi podmiotami podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi;
8)
sprawowanie nadzoru Ministra nad instytutami badawczymi oraz wykonywanie uprawnień Ministra dotyczących wykonywania praw z akcji i udziałów posiadanych przez nadzorowane instytuty badawcze;
9)
przyznawanie odznaczeń resortowych.
3. 
Sekretarze Stanu realizują zadania w zakresie powierzonych kompetencji określone dla działów administracji rządowej:
1)
budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo;
2)
gospodarka.
4. 
Sekretarze Stanu każdy w zakresie określonym zarządzeniem, są upoważnieni, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8, do załatwiania spraw w imieniu Ministra, w tym do przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków.
5. 
Sekretarze Stanu i Dyrektor Generalny podpisują, z upoważnienia Ministra, pisma w zakresie nadzorowanej problematyki, a w szczególności:
1)
do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przesyłające opracowane w Ministerstwie stanowiska Rządu do poselskich i senackich projektów ustaw, po ich rozpatrzeniu przez Radę Ministrów;
2)
przesyłające opracowane w Ministerstwie projekty dokumentów rządowych, kierowane do uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania;
3)
zawierające uwagi do projektów zgłaszanych w toku uzgodnień;
4)
odpowiedzi na interpelacje, interwencje, zapytania i wystąpienia poselskie, oświadczenia i wystąpienia senatorskie oraz na wystąpienia posłów Parlamentu Europejskiego skierowane do Ministra;
5)
do posłów i senatorów, w sprawach zgłaszanych skarg i interwencji.
6. 
Pisma, o których mowa w ust. 1 i 5, powinny być przygotowane z wykorzystaniem wzoru formularza Ministra i odpowiednio parafowane przez kierującego właściwą merytorycznie komórką organizacyjną, a przedkładane do podpisu Ministra - zaaprobowane również przez członka Kierownictwa Ministerstwa nadzorującego właściwą merytorycznie komórkę organizacyjną.
7. 
Wydawanie decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń, udzielanie odpowiedzi na skargi przewidziane w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 i 655), wnoszenie środków odwoławczych oraz innych pism procesowych w postępowaniach przed sądami administracyjnymi, powszechnymi oraz Sądem Najwyższym, a także pism przedsądowych w sprawach cywilnych i pism w postępowaniu egzekucyjnym wymaga odrębnego upoważnienia albo pełnomocnictwa.
8. 
Złożenie przez Sekretarzy Stanu lub Dyrektora Generalnego oświadczenia woli w imieniu Ministra wymaga uprzedniego uzyskania pełnomocnictwa w formie prawem przewidzianej.
§  3. 
1. 
Sekretarze Stanu i Dyrektor Generalny realizują politykę ustaloną przez Radę Ministrów i Ministra, podejmują w imieniu Ministra decyzje zgodne ze wskazanym przez Ministra kierunkiem rozstrzygnięcia, bądź będące realizacją ustalonej polityki.
2. 
Sekretarze Stanu i Dyrektor Generalny współdziałają w realizacji ustawowych zadań Ministra przez:
1)
uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2)
wzajemne informowanie się o kluczowych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.
3. 
Sekretarze Stanu i Dyrektor Generalny przedkładają Kierownictwu Ministerstwa dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach.
4. 
Sekretarze Stanu w zakresie swojej właściwości dokonują kontroli zgodności z polityką Rady Ministrów aktów prawa miejscowego.
5. 
Sekretarze Stanu w zakresie swojej właściwości realizują zadania:
1)
wynikające z nadzoru Ministra nad organami i jednostkami organizacyjnymi oraz innymi podmiotami podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi;
2)
związane z wykonywaniem kompetencji kierownika zamawiającego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, 1598, 2054 i 2269 oraz z 2022 r. poz. 25 i 872).
6. 
Sekretarze Stanu i Dyrektor Generalny wykonują powierzone im zadania przy pomocy kierujących komórkami organizacyjnymi.
§  4. 
1. 
Sekretarz Stanu Olga Ewa Semeniuk nadzoruje merytorycznie:
1)
Departament Analiz Gospodarczych;
2)
Departament Doskonalenia Regulacji Gospodarczych;
3)
Departament Gospodarki Cyfrowej;
4)
Departament Gospodarki Nieruchomościami;
5)
Departament Innowacji i Polityki Przemysłowej;
6)
Departament Małych i Średnich Przedsiębiorstw;
7)
Departament Obrotu Towarami Wrażliwymi i Bezpieczeństwa Technicznego;
8)
Departament Prawny;
9)
Departament Spraw Europejskich.
2. 
W sprawach należących do właściwości komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, Sekretarz Stanu Olga Ewa Semeniuk reprezentuje Ministra wobec podmiotów zewnętrznych, w szczególności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Komisji Europejskiej, województw oraz partnerów społecznych i gospodarczych.
3. 
Sekretarz Stanu Olga Ewa Semeniuk reprezentuje Ministra w:
1)
Komitecie do spraw Europejskich;
2)
Komitecie do spraw Pożytku Publicznego;
3)
Komitecie do spraw Umowy Partnerstwa;
4)
Komitecie Koordynacyjnym do spraw Polityki Rozwoju;
5)
Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;
6)
Komitecie Społecznym Rady Ministrów;
7)
Stałym Komitecie Rady Ministrów;
8)
Zespole do spraw Programowania Prac Rządu.
4. 
Sekretarz Stanu Olga Ewa Semeniuk w imieniu Ministra sprawuje nadzór merytoryczny nad realizacją zadań Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Urzędu Dozoru Technicznego, Prezesa Głównego Urzędu Miar, Polskiego Centrum Akredytacji, biur informacji gospodarczej, Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej, Polskiej Agencji Kosmicznej, Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości oraz nad działalnością Wydziału Ekonomiczno-Handlowego nadzorowanego przez Ministra w Stałym Przedstawicielstwie Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej w Brukseli.
5. 
Sekretarz Stanu Olga Ewa Semeniuk podpisuje, w czasie nieobecności Ministra, w jego zastępstwie, akty wykonawcze do ustaw, akty wewnętrzne Ministra, wytyczne, komunikaty oraz obwieszczenia.
§  5. 
1. 
Sekretarz Stanu Grzegorz Piechowiak nadzoruje merytorycznie:
1)
Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej;
2)
Departament Rozwoju Inwestycji.
2. 
W sprawach należących do właściwości komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, Sekretarz Stanu Grzegorz Piechowiak reprezentuje Ministra wobec podmiotów zewnętrznych, w szczególności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Komisji Europejskiej, województw oraz partnerów społecznych i gospodarczych.
3. 
Sekretarz Stanu Grzegorz Piechowiak w imieniu Ministra:
1)
realizuje zadania związane z udzielaniem i rozliczaniem dotacji na realizację ustawowych zadań Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu S.A.;
2)
wykonuje zadania i uprawnienia ministra właściwego do spraw gospodarki w stosunku do Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A.;
3)
sprawuje nadzór merytoryczny nad realizacją zadań zespołów w stałych przedstawicielstwach Rzeczypospolitej Polskiej przy organizacjach międzynarodowych za granicą.
§  6. 
1. 
Sekretarz Stanu Piotr Uściński nadzoruje merytorycznie:
1)
Departament Architektury, Budownictwa i Geodezji;
2)
Departament Lokalizacji Inwestycji;
3)
Departament Mieszkalnictwa;
4)
Departament Orzecznictwa;
5)
Departament Planowania Przestrzennego.
2. 
W sprawach należących do właściwości komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, Sekretarz Stanu Piotr Uściński reprezentuje Ministra wobec podmiotów zewnętrznych, w szczególności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Komisji Europejskiej, województw oraz partnerów społecznych i gospodarczych.
3. 
Sekretarz Stanu Piotr Uściński w imieniu Ministra sprawuje nadzór merytoryczny nad realizacją zadań Głównego Geodety Kraju, Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, Krajowego Zasobu Nieruchomości, Instytutu Geodezji i Kartografii i Instytutu Techniki Budowlanej.
§  7. 
1. 
Dyrektor Generalny zapewnia funkcjonowanie, warunki działania, organizację pracy oraz realizuje politykę personalną Ministerstwa na podstawie i w zakresie określonym ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1233, 2447 i 2448 oraz z 2022 r. poz. 655).
2. 
Ponadto Dyrektor Generalny odpowiada za nadzorowanie spraw:
1)
związanych z budżetem;
2)
związanych z budową, rozwojem, utrzymaniem oraz zapewnieniem bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych w Ministerstwie;
3)
dotyczących kontroli w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra;
4)
dotyczących zarządzania kryzysowego, spraw obronnych i ochrony informacji niejawnych.
3. 
Dyrektor Generalny odpowiada za:
1)
opracowanie budżetu Ministerstwa w zakresie części budżetowych:
a)
18 - Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo,
b)
20 - Gospodarka;
2)
realizację zadań dysponenta części budżetowych:
a)
18 - Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo,
b)
20 - Gospodarka.
4. 
Dyrektor Generalny nadzoruje merytorycznie:
1)
Departament Budżetu i Finansów;
2)
Departament Kontroli i Audytu;
3)
Biuro Administracyjne;
4)
Biuro Bezpieczeństwa;
5)
Biuro Dyrektora Generalnego;
6)
Biuro Informatyki.
§  8. 
1. 
Do zakresu działania Gabinetu Politycznego Ministra należy:
1)
realizacja zadań, powierzonych przez Ministra, dotyczących współdziałania z organami władzy ustawodawczej, administracji rządowej i samorządu terytorialnego, partii politycznych, związków zawodowych i organizacji społecznych;
2)
dokonywanie, na polecenie Ministra, oceny merytorycznej i formalnej materiałów przedkładanych Ministrowi.
2. 
Szczegółowe zadania w Gabinecie Politycznym Ministra ustala Minister.
§  9. 
1. 
Ministra w czasie nieobecności zastępuje, w tym podpisuje pisma, o których mowa w § 2 ust. 1, Sekretarz Stanu Olga Ewa Semeniuk.
2. 
W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra oraz Sekretarza Stanu Olgi Ewy Semeniuk, decyzję o zastępstwie czasowym podejmuje Minister.
3. 
W przypadkach nieobecności Sekretarzy Stanu zastępstwa odbywają się według następujących zasad:
1)
Sekretarza Stanu Olgę Ewę Semeniuk w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Grzegorz Piechowiak;
2)
Sekretarza Stanu Grzegorza Piechowiaka w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Piotr Usciński;
3)
Sekretarza Stanu Piotra Uścińskiego w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Grzegorz Piechowiak.
4. 
W przypadku jednoczesnej nieobecności osób zastępujących wymienionych w ust. 3, decyzję o zastępstwie czasowym podejmuje Minister.
§  10. 
Minister może zlecić Sekretarzom Stanu lub Dyrektorowi Generalnemu inne zadania niż określone dla nich w zarządzeniu.
§  11. 
Wszelkie spory i wątpliwości kompetencyjne związane z realizacją zadań przez Sekretarzy Stanu lub Dyrektora Generalnego rozstrzyga Minister, a w przypadku komórek organizacyjnych - Dyrektor Generalny.
§  12. 
Traci moc zarządzenie nr 15 Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 19 kwietnia 2022 r. w sprawie podziału pracy w Kierownictwie Ministerstwa Rozwoju i Technologii (Dz. Urz. Min. Roz. i Tech. poz. 16).
§  13. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
1 Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i gospodarka na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 838).