Tryb wykonywania czynności inspekcyjno-technicznych przez pracowników okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.WUG.2011.5.48 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 9 maja 2011 r.

OBWIESZCZENIE
PREZESA WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 21 kwietnia 2011 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu zarządzenia Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego w sprawie trybu wykonywania czynności inspekcyjno-technicznych przez pracowników okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych

1.
Na podstawie art. 16 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 17, poz. 95) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst zarządzenia nr 12 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 29 kwietnia 2009 r. w sprawie trybu wykonywania czynności inspekcyjno-technicznych przez pracowników okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych (Dz. Urz. WUG Nr 6, poz. 40), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych:
1)
zarządzeniem nr 19 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 1 lipca 2009 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie trybu wykonywania czynności inspekcyjno-technicznych przez pracowników okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych (Dz. Urz. WUG Nr 8, poz. 52),
2)
zarządzeniem nr 65 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 27 grudnia 2010 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie trybu wykonywania czynności inspekcyjno-technicznych przez pracowników okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych (Dz. Urz. WUG z 2011 r. Nr 1, poz. 1)

oraz zmian wynikających z przepisów ogłoszonych przed dniem 18 kwietnia 2011 r.

2.
Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity zarządzenia nie obejmuje:
1)
§ 2 zarządzenia nr 19 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 1 lipca 2009 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie trybu wykonywania czynności inspekcyjno-technicznych przez pracowników okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych (Dz. Urz. WUG Nr 8, poz. 52), który stanowi:

"§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2009 r.";

2)
§ 2 zarządzenia nr 65 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 27 grudnia 2010 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie trybu wykonywania czynności inspekcyjno-technicznych przez pracowników okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych (Dz. Urz. WUG z 2011 r. Nr 1, poz. 1), który stanowi:

"§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.".

ZAŁĄCZNIK 

ZARZĄDZENIE Nr 12 PREZESA WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO

z dnia 29 kwietnia 2009 r.

w sprawie trybu wykonywania czynności inspekcyjno-technicznych przez pracowników okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych

Na podstawie art. 107 ust. 1 oraz art. 108 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§  1.
Zarządzenie określa tryb wykonywania czynności inspekcyjno-technicznych przez pracowników okręgowych urzędów górniczych, zwanych dalej "OUG", oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych, zwanego dalej "UGBKUE", w ramach zadań organów nadzoru górniczego.
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
"czynnościach inspekcyjno-technicznych" - rozumie się przez to:
a)
kontrole przeprowadzane w: zakładach górniczych, podmiotach zawodowo trudniących się wykonywaniem czynności w zakresie ratownictwa górniczego, zakładach prowadzących określone roboty podziemne z zastosowaniem techniki górniczej, zakładach wykonujących roboty geologiczne, zakładach prowadzących bezzbiornikowe magazynowanie substancji oraz składowanie odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych, a także jednostkach organizacyjnych trudniących się szkoleniem pracowników zakładu górniczego,
b)
ustalanie stanu faktycznego w zakresie zagrożeń związanych z ruchem zakładów górniczych,
c)
czynności w zakresie pogotowia technicznego,
d)
ustalanie stanu faktycznego i przyczyn wypadków w zakładach górniczych,
e)
ustalanie okoliczności zgonów naturalnych w zakładach górniczych,
f)
ustalanie stanu faktycznego i przyczyn niebezpiecznych zdarzeń w zakładach górniczych,
g)
sprawowanie nadzoru nad akcją ratowniczą oraz pracami prowadzonymi na zasadach akcji ratowniczej,
h)
ustalanie stanu faktycznego w miejscach prowadzenia działalności regulowanej przepisami prawa geologicznego i górniczego bez wymaganej koncesji;
2)
"urzędzie górniczym" - rozumie się przez to OUG i UGBKUE.
§  3.
Czynności inspekcyjno-techniczne są wykonywane przez pracowników inspekcyjno-technicznych urzędów górniczych, a w przypadkach określonych w zarządzeniu - także przez innych pracowników urzędów górniczych.
§  4.
1.
Pracownicy inspekcyjno-techniczni urzędu górniczego są obowiązani prowadzić "Kartę pracy pracownika inspekcyjno-technicznego".
2.
Wzór "Karty pracy pracownika inspekcyjno-technicznego" stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.

Rozdział  2

Kontrole

§  5.
Kontrole przeprowadza się w formie kontroli:
1)
do której stosuje się ograniczenia czasu trwania kontroli, zwanej dalej "kontrolą limitowaną";
2)
doraźnej;
3)
powtórnej.
§  6.
1.
Kontrole limitowane wszczyna się zgodnie z planem pracy urzędu górniczego, a w uzasadnionych przypadkach na polecenie dyrektora urzędu górniczego.
2.
Kontrole limitowane przeprowadza się na podstawie programu (planu) kontroli zatwierdzonego przez dyrektora urzędu górniczego.
§  7.
1.
Kontrole doraźne wszczyna się:
1)
w toku postępowania prowadzonego w wyniku złożenia wniosku przez podmiot we własnej sprawie;
2)
jeżeli przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia;
3)
jeżeli przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego.
2.
Polecenie wszczęcia kontroli doraźnej wydaje dyrektor urzędu górniczego.
§  8.
1.
Kontrole powtórne wszczyna się, jeżeli wyniki kontroli wykazały rażące naruszenie przepisów prawa przez kontrolowanego.
2.
Polecenie wszczęcia kontroli powtórnej wydaje dyrektor urzędu górniczego.
§  9.
Kontrole mogą być przeprowadzane w czasie jednego lub większej liczby dni pracy.
§  10.
1.
Ze względu na miejsce przeprowadzania kontrole dzieli się na podziemne i powierzchniowe.
2.
Do kontroli podziemnych zalicza się czynności inspekcyjno-techniczne wykonywane w ramach kontroli w podziemnych wyrobiskach górniczych.
3.
Do kontroli powierzchniowych zalicza się czynności inspekcyjno-techniczne wykonywane w ramach kontroli na powierzchni zakładów górniczych.
4.
W przypadku przeprowadzania w ramach kontroli czynności inspekcyjno-technicznych wymienionych w ust. 2 i 3, całość kontroli zalicza się do kontroli podziemnych.
§  11.
1.
W zależności od potrzeb kontrole mogą być przeprowadzane jednoosobowo albo grupowo.
2.
Skład osobowy i liczebność grupy kontrolnej ustala dyrektor urzędu górniczego, wyznaczając jednocześnie kierującego grupą. Członkowie grupy kontrolnej przeprowadzają kontrolę samodzielnie, każdy w swoim zakresie działania.
3.
W urzędzie górniczym prowadzi się ewidencję kontroli przeprowadzonych przez pracowników inspekcyjno-technicznych.
4.
Wzór ewidencji kontroli przeprowadzonych przez pracowników inspekcyjno-technicznych stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  12.
1.
Wzór zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia.
2.
Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli może zostać doręczone przedsiębiorcy lub upoważnionej przez niego osobie za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną albo za pomocą faksu, po wcześniejszym wyrażeniu zgody przez przedsiębiorcę na taką formę doręczania.
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, oryginał zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli przekazuje się przedsiębiorcy lub upoważnionej przez niego osobie podczas rozpoczęcia kontroli.
§  13.
1.
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli sporządza się w 2 jednobrzmiących egzemplarzach.
2.
Wzór upoważnienia do przeprowadzenia kontroli stanowi załącznik nr 4 do zarządzenia.
3.
W przypadku grupy kontrolnej można w jednym upoważnieniu upoważnić wszystkich pracowników inspekcyjno-technicznych, wchodzących w skład tej grupy, do przeprowadzenia danej kontroli.
4.
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli jest przekazywane przedsiębiorcy albo osobie przez niego upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy w trakcie kontroli.
§  14.
W trakcie kontroli pracownik inspekcyjno-techniczny, w szczególności:
1)
zapoznaje się z odpowiednią dokumentacją dotyczącą zakresu przedmiotowego kontroli;
2)
wykonuje w przypadku potrzeby niezbędne pomiary i próby lub zaleca wykonanie ich w swojej obecności.
§  15.
W przypadku stwierdzenia, że wyrób stosowany w zakładzie górniczym, inny niż określony w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze, nie spełnia wymagań dotyczących oceny zgodności, dyrektor urzędu górniczego przekazuje Prezesowi Wyższego Urzędu Górniczego, w celu wszczęcia postępowania w ramach kontroli wyrobów, dane umożliwiające identyfikację wyrobu oraz określające zagrożenia, jakie może spowodować wyrób.
§  16.
1.
Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół w 2 jednobrzmiących egzemplarzach.
2.
W protokole określa się w szczególności:
1)
formę przeprowadzenia kontroli;
2)
zakres przedmiotowy kontroli;
3)
czas trwania kontroli;
4)
osoby biorące udział w kontroli ze strony urzędu górniczego oraz przedsiębiorcy;
5)
przebytą trasę;
6)
stwierdzone nieprawidłowości, ze wskazaniem naruszonych przepisów i skontrolowanej dokumentacji zakładu górniczego, oraz wyniki wykonanych pomiarów i prób;
7)
informację o wydanych zaleceniach pokontrolnych;
8)
pouczenie o prawie zgłoszenia zastrzeżeń do treści protokołu.
3.
Obowiązek określenia w protokole przebytej trasy nie dotyczy kontroli przeprowadzanych w odkrywkowych zakładach górniczych wydobywających kopaliny pospolite w warunkach określonych w art. 16 ust. 2a ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze.
4.
Wzór protokołu stanowi załącznik nr 5 do zarządzenia.
5.
Pracownik inspekcyjno-techniczny przeprowadzający kontrolę lub kierujący grupą kontrolną podpisuje protokół oraz przekazuje go do podpisu przedsiębiorcy albo osobie przez niego upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy w trakcie kontroli. Jeżeli kilka zakładów górniczych jednego przedsiębiorcy było objętych jedną kontrolą, przedsiębiorcy lub osobie przez niego upoważnionej przekazuje się do podpisu część ogólną zbiorczego protokołu, zawierającą dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4.
§  17.
1.2)
Działając z upoważnienia dyrektora urzędu górniczego, pracownik inspekcyjno-techniczny przeprowadzający kontrolę może wydać decyzję na podstawie art. 69 ust. 4 albo art. 113 ust. 1 pkt 1 lub 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze, bądź art. 62 ust. 3 albo art. 66 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 oraz z 2011 r. Nr 32, poz. 159 i Nr 45, poz. 235).
2.
W protokole zamieszcza się informację o wszczęciu albo zaniechaniu wszczęcia z urzędu postępowania administracyjnego lub informację o wydaniu decyzji dyrektora urzędu górniczego.
3.
Jeżeli kontrola została przeprowadzona w obecności przedsiębiorcy lub upoważnionej przez niego osoby, a wyniki kontroli dają podstawę do wydania decyzji, w protokole zamieszcza się informację, że stanowi on jednocześnie zawiadomienie o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego, ze wskazaniem jego przedmiotu, z jednoczesnym pouczeniem o przysługującym przedsiębiorcy prawie do zapoznania się w określonym terminie, nie krótszym niż 7 dni od dnia podpisania protokołu, osobiście lub przez upoważnioną osobę, z zebranym w sprawie materiałem dowodowym, a także do wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań przed wydaniem decyzji.
4.
Jeżeli kontrola nie została przeprowadzona w obecności przedsiębiorcy lub upoważnionej przez niego osoby, a wyniki kontroli dają podstawę do wydania decyzji, w protokole zamieszcza się informację, że zostanie wszczęte z urzędu postępowanie administracyjne, ze wskazaniem jego przedmiotu. O wszczęciu postępowania odrębnie powiadamia się przedsiębiorcę, z jednoczesnym pouczeniem o przysługującym przedsiębiorcy prawie do zapoznania się w określonym terminie, nie krótszym niż 7 dni od dnia otrzymania powiadomienia, osobiście lub przez upoważnioną osobę, z zebranym w sprawie materiałem dowodowym, a także do wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań przed wydaniem decyzji.
5.
Przyczyny odstąpienia od zasady określonej w art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.3)) określa się w protokole oraz w uzasadnieniu decyzji.
§  18.
1.
Protokół doręcza się, za potwierdzeniem odbioru, przedsiębiorcy lub osobie przez niego upoważnionej.
2.
Jeżeli kilka zakładów górniczych jednego przedsiębiorcy było objętych jedną kontrolą, przedsiębiorcy lub osobie przez niego upoważnionej doręcza się, za potwierdzeniem odbioru, część ogólną zbiorczego protokołu, a do poszczególnych zakładów górniczych przekazuje się, za potwierdzeniem odbioru, protokoły dotyczące tych zakładów.
§  19.
Osoba kierownictwa urzędu górniczego lub pracownik inspekcyjno-techniczny urzędu górniczego, który przeprowadzał kontrolę, omawia wyniki kontroli z przedsiębiorcą, osobą przez niego upoważnioną lub osobami kierownictwa zakładu górniczego.
§  20.
Kontrolujący są obowiązani dokonać wpisu do książki kontroli u kontrolowanego przedsiębiorcy, obejmującego informacje wymienione w art. 81 ust. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 i Nr 239, poz. 1593 oraz 2011 r. Nr 85, poz. 459).
§  21.
Przepisy § 5-20 stosuje się odpowiednio do kontroli przeprowadzanych w: podmiotach zawodowo trudniących się wykonywaniem czynności w zakresie ratownictwa górniczego, zakładach prowadzących określone roboty podziemne z zastosowaniem techniki górniczej, zakładach wykonujących roboty geologiczne, zakładach prowadzących bezzbiornikowe magazynowanie substancji oraz składowanie odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych, a także jednostkach organizacyjnych trudniących się szkoleniem pracowników zakładu górniczego.

Rozdział  3

Ustalanie stanu faktycznego w zakresie zagrożeń związanych z ruchem zakładów górniczych

§  22.
1.
Ustalanie stanu faktycznego w zakresie zagrożeń związanych z ruchem zakładów górniczych, zwane dalej "rozpoznaniem", następuje na polecenie dyrektora urzędu górniczego.
2.
Rozpoznanie przeprowadza się na podstawie programu (planu) rozpoznania zatwierdzonego przez dyrektora urzędu górniczego.
3.
Przyczyny przeprowadzenia rozpoznania dokumentuje się.
§  23.
Rozpoznanie może być przeprowadzane w czasie jednego lub większej liczby dni pracy.
§  24.
1.
Ze względu na miejsce przeprowadzania rozpoznanie dzieli się na podziemne i powierzchniowe.
2.
Do rozpoznania podziemnego zalicza się czynności inspekcyjno-techniczne wykonywane w ramach rozpoznania w podziemnych wyrobiskach górniczych.
3.
Do rozpoznania powierzchniowego zalicza się czynności inspekcyjno-techniczne wykonywane w ramach rozpoznania na powierzchni zakładów górniczych.
4.
W przypadku wykonywania w ramach rozpoznania czynności inspekcyjno-technicznych wymienionych w ust. 2 i 3, całość rozpoznania zalicza się do rozpoznania podziemnego.
§  25.
1.
W zależności od potrzeb rozpoznania mogą być przeprowadzane jednoosobowo albo grupowo.
2.
Skład osobowy i liczebność grupy rozpoznawczej ustala dyrektor urzędu górniczego, wyznaczając jednocześnie kierującego grupą. Członkowie grupy rozpoznawczej przeprowadzają rozpoznanie samodzielnie, każdy w swoim zakresie działania.
3.
W urzędzie górniczym prowadzi się ewidencję rozpoznań przeprowadzonych przez pracowników inspekcyjno-technicznych.
4.
Wzór ewidencji rozpoznań przeprowadzonych przez pracowników inspekcyjno-technicznych stanowi załącznik nr 6 do zarządzenia.
§  26.
1.
O zamierzonym rozpoznaniu powiadamia się przedsiębiorcę.
2.
Powiadomienie może zostać doręczone przedsiębiorcy lub upoważnionej przez niego osobie za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną albo za pomocą faksu, po wcześniejszym wyrażeniu zgody przez przedsiębiorcę na taką formę doręczania.
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, oryginał powiadomienia przekazuje się przedsiębiorcy lub upoważnionej przez niego osobie podczas rozpoczęcia rozpoznania.
§  27.
W przypadku stwierdzenia, że wyrób stosowany w zakładzie górniczym, inny niż określony w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze, nie spełnia wymagań dotyczących oceny zgodności, dyrektor urzędu górniczego przekazuje Prezesowi Wyższego Urzędu Górniczego, w celu wszczęcia postępowania w ramach kontroli wyrobów, dane umożliwiające identyfikację wyrobu oraz określające zagrożenia, jakie może spowodować wyrób.
§  28.
1.
Z przeprowadzonego rozpoznania sporządza się notatkę służbową w 2 jednobrzmiących egzemplarzach.
2.
W notatce służbowej określa się w szczególności:
1)
przedmiot rozpoznania;
2)
czas trwania rozpoznania;
3)
osoby biorące udział w rozpoznaniu ze strony urzędu górniczego oraz zakładu górniczego;
4)
przebytą trasę;
5)
ustalenia;
6)
informację o podjętych działaniach.
3.
Wzór notatki służbowej stanowi załącznik nr 7 do zarządzenia.
4.
Pracownik inspekcyjno-techniczny przeprowadzający rozpoznanie lub kierujący grupą rozpoznawczą podpisuje notatkę służbową.
§  29.
1.
Notatkę służbową doręcza się, za potwierdzeniem odbioru, przedsiębiorcy lub osobie przez niego upoważnionej.
2.
Jeżeli kilka zakładów górniczych jednego przedsiębiorcy było objętych jednym rozpoznaniem, przedsiębiorcy lub osobie przez niego upoważnionej doręcza się, za potwierdzeniem odbioru, część ogólną zbiorczej notatki służbowej, zawierającą dane, o których mowa w § 28 ust. 2 pkt 1-3, a do poszczególnych zakładów górniczych przekazuje się, za potwierdzeniem odbioru, notatki służbowe dotyczące tych zakładów.
§  30.
Osoba kierownictwa urzędu górniczego omawia wyniki rozpoznania z osobami kierownictwa zakładu górniczego.

Rozdział  4

Pogotowie techniczne

§  31.
1.
W urzędach górniczych, poza godzinami pracy urzędu, w tym w dni wolne od pracy, dyżury pogotowia technicznego pełnią:
1)
dyrektor albo zastępca dyrektora urzędu górniczego;
2)
pozostali pracownicy inspekcyjno-techniczni na podstawie miesięcznych planów dyżurów pogotowia technicznego, zatwierdzonych przez dyrektora urzędu górniczego.
2.
Miesięczny plan dyżurów pogotowia technicznego określa osoby pełniące dyżur, czas dyżuru oraz numery telefonów tych osób.
3.
Miesięczny plan dyżurów pogotowia technicznego przesyła się na 3 dni przed rozpoczęciem kolejnego miesiąca do Departamentu Warunków Pracy Wyższego Urzędu Górniczego oraz do nadzorowanych i kontrolowanych zakładów górniczych.
§  32.
W urzędzie górniczym znajdują się:
1)
miesięczny plan dyżurów pogotowia technicznego;
2)
książki wypadków i niebezpiecznych zdarzeń;
3)
druki telefonogramów;
4)
wykaz adresów i numerów telefonów pracowników urzędu górniczego;
5)
wykaz numerów telefonów przedsiębiorców prowadzących ruch nadzorowanych i kontrolowanych zakładów górniczych oraz numerów telefonów tych zakładów górniczych, a także numerów telefonów właściwych jednostek organizacyjnych: prokuratury, Policji, Państwowej Straży Pożarnej, stacji ratownictwa górniczego i pogotowia ratunkowego.
§  33.
Wzór druku:
1)
wstępnej informacji telefonicznej o wypadku stanowi załącznik nr 8 do zarządzenia;
2)
telefonogramu o wypadku stanowi załącznik nr 9 do zarządzenia;
3)
telefonogramu o pożarze stanowi załącznik nr 10 do zarządzenia;
4)
telefonogramu o zawale lub tąpnięciu stanowi załącznik nr 11 do zarządzenia;
5)
telefonogramu o wdarciu się wody lub kurzawki stanowi załącznik nr 12 do zarządzenia;
6)
telefonogramu o wyrzucie gazów lub skał stanowi załącznik nr 13 do zarządzenia;
7)
telefonogramu o awarii stanowi załącznik nr 14 do zarządzenia.
§  34.
Pracownik pełniący dyżur pogotowia technicznego posiada miesięczny plan dyżurów pogotowia technicznego, druki telefonogramów oraz wykaz numerów telefonów dyrektora urzędu górniczego i jego zastępców, dyspozytora Wyższego Urzędu Górniczego oraz nadzorowanych i kontrolowanych zakładów górniczych.
§  35.
W godzinach pracy urzędu górniczego zgłoszenia o zdarzeniach przyjmuje wyznaczony pracownik urzędu górniczego, który jest obowiązany niezwłocznie powiadomić dyrektora urzędu górniczego albo jego zastępcę. Dyrektor urzędu górniczego albo jego zastępca zawiadamia dyspozytora Wyższego Urzędu Górniczego.
§  36.
Pełniący dyżur pogotowia technicznego dyrektor urzędu górniczego albo jego zastępca, po otrzymaniu informacji o zaistniałym zdarzeniu w zakładzie górniczym:
1)
ustala tok postępowania;
2)
podejmuje odpowiednie decyzje;
3)
zawiadamia dyspozytora Wyższego Urzędu Górniczego o zdarzeniu oraz podjętych ustaleniach i decyzjach.

Rozdział  5

Ustalanie stanu faktycznego i przyczyn wypadków w zakładach górniczych

§  37.4)
W celu ustalenia stanu faktycznego i przyczyn wypadku zaistniałego w zakładzie górniczym dyrektor właściwego urzędu górniczego przeprowadza badania powypadkowe, niezwłocznie po otrzymaniu zawiadomienia o wypadku.
§  38.5)
Badania powypadkowe mają na celu ustalenie przyczyn wypadku przez wszechstronne wyjaśnienie jego okoliczności w drodze zebrania potrzebnych informacji i dowodów oraz ustalenia naruszonych przepisów, a także sformułowanie wniosków dla zapobieżenia zaistnieniu podobnych wypadków w przyszłości.
§  39.
1.
Badania powypadkowe przeprowadza się w przypadku zaistnienia wypadków:
1)
śmiertelnych;
2)
zbiorowych;
3)
w wyniku których nastąpiło ciężkie uszkodzenie ciała, a w szczególności:
a)
utrata kończyny,
b)
uszkodzenie kręgosłupa,
c)
uszkodzenie miednicy,
d)
uraz czaszki lub inne ciężkie obrażenia głowy,
e)
uszkodzenie lub utrata gałki ocznej,
f)
oparzenia II stopnia obejmujące ponad 30 % powierzchni ciała lub oparzenia III stopnia obejmujące ponad 10 % powierzchni ciała;
4)
zaistniałych pod wpływem: zawału, tąpnięcia, zapalenia lub wybuchu metanu albo pyłu węglowego, wyrzutów gazów lub skał, erupcji płynu złożowego, wdarcia się wody lub kurzawki, utraty stateczności skarp, katastrofy budowlanej oraz pożarów pod ziemią i na powierzchni - niezależnie od rodzaju i stopnia uszkodzenia ciała;
5)
zaistniałych w związku z:
a)
robotami strzałowymi i użyciem środków strzałowych,
b)
porażeniem prądem elektrycznym lub poparzeniem łukiem elektrycznym,
c)
przebywaniem w atmosferze nienadającej się do oddychania,
d)
wybuchem zbiorników lub urządzeń pod ciśnieniem,
e)
pracą w aparacie ratowniczym.
2.
Wypadki inne niż określone w ust. 1 podlegają badaniom według uznania dyrektora urzędu górniczego.
§  40.
W przypadku zaistnienia wypadków określonych w § 39 ust. 1, które nie zostały niezwłocznie zgłoszone do urzędu górniczego, wskutek późniejszej zmiany ich kwalifikacji, dopuszcza się - zamiast przeprowadzania wszystkich czynności związanych z badaniem powypadkowym - wykorzystywanie materiałów zebranych na podstawie przepisów w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy.
§  41.
1.
Badania powypadkowe przeprowadza osobiście dyrektor urzędu górniczego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
W uzasadnionych przypadkach dyrektor urzędu górniczego może upoważnić swojego zastępcę lub innego pracownika inspekcyjno-technicznego do przeprowadzenia badań wypadku śmiertelnego lub zbiorowego.
3.
W przypadku zaistnienia wypadków innych niż określone w ust. 2 dyrektor urzędu górniczego może upoważnić do przeprowadzenia badań powypadkowych pracownika inspekcyjno-technicznego urzędu górniczego.
4.
Badania mogą zostać przeprowadzone przy współudziale radcy prawnego lub prawnika nieposiadającego uprawnień do wykonywania zawodu radcy prawnego, zatrudnionych w tym urzędzie.
5.
Przeprowadzający badania powypadkowe kieruje ich tokiem i ponosi odpowiedzialność za wszystkie dokonane czynności oraz ich prawidłowość.
§  42.
W przypadku zaistnienia wypadku śmiertelnego lub zbiorowego dyrektor urzędu górniczego lub osoba, o której mowa w § 41 ust. 2, są obowiązane niezwłocznie udać się do zakładu górniczego, w którym miał miejsce ten wypadek, dokonać odpowiedniego rozeznania, w miarę potrzeby wydać niezbędne decyzje, a w przypadku prowadzenia akcji ratowniczej sprawować nadzór nad nią.
§  43.
W przypadku zaistniałych wątpliwości co do prawidłowości stosowanych przez przedsiębiorców rozwiązań technicznych, które mogły przyczynić się do wypadku, dyrektor urzędu górniczego może zarządzić wykonanie specjalistycznych badań w sposób i w zakresie określonym w decyzji wydanej na podstawie art. 115 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze.
§  44.
W przypadku podejrzenia, że wyrób stosowany w zakładzie górniczym, który mógł przyczynić się do wypadku, inny niż określony w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze, nie spełnia wymagań dotyczących oceny zgodności, dyrektor urzędu górniczego przekazuje Prezesowi Wyższego Urzędu Górniczego, celem wszczęcia postępowania w ramach kontroli wyrobów, dane umożliwiające identyfikację wyrobu oraz informacje o zagrożeniach, jakie może spowodować wyrób, wraz z określeniem tych zagrożeń.
§  44a.6)
Jeżeli jest to niezbędne do ustalenia przyczyn i okoliczności wypadku, dyrektor urzędu górniczego może wystąpić do Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego o zlecenie przeprowadzenia specjalistycznych badań albo sporządzenia ekspertyzy.
§  45.
W badaniach powypadkowych mogą brać udział inne osoby wyłącznie za zgodą przeprowadzającego te badania.
§  46.
Przeprowadzający badania powypadkowe, przed przystąpieniem do dokonania poszczególnych czynności, uprzedza osoby, o których mowa w § 45, o obowiązku zachowania w tajemnicy wszystkich informacji, które zostały ujawnione w toku badań.
§  47.
1.
W miarę możliwości bezpośrednio po rozpoczęciu badań powypadkowych przeprowadzający badania dokonuje oględzin miejsca wypadku i zabezpiecza wszelkie ślady i dowody, a w miarę potrzeb i możliwości zaleca wykonanie dokumentacji wypadku, w szczególności rysunku, zdjęcia sytuacyjnego lub szkicu.
2.
Zabezpieczenie śladów i dowodów obejmuje zabezpieczenie wszelkich przedmiotów i dokumentów mających związek przyczynowy z zaistnieniem wypadku, o ile nie uczynił tego wcześniej kierownik ruchu zakładu górniczego. Przedmioty te opisuje się lub fotografuje i w zależności od ich rodzaju dołącza do akt sprawy albo zaleca się kierownikowi ruchu zakładu górniczego ich zabezpieczenie.
§  48.
Przeprowadzający badania powypadkowe ustala program czynności, które zostaną dokonane w toku badań. Program obejmuje między innymi wskazanie okoliczności wymagających zbadania i ustalenie kolejności przesłuchania świadków wypadku.
§  49.
Przeprowadzający badania powypadkowe bez zbędnej zwłoki przesłuchuje poszkodowanego i świadków wypadku. Na przesłuchanie poszkodowanego znajdującego się w szpitalu uzyskuje się uprzednio zgodę lekarza.
§  50.
1.
Z przebiegu poszczególnych czynności dokonanych w toku badań powypadkowych (oględzin, przesłuchania poszkodowanego i świadków wypadku) spisuje się odrębne protokoły.
2.
Każdy protokół oraz inny dokument sporządzony w toku badań powypadkowych zawiera datę sporządzenia oraz własnoręczne czytelne podpisy osób sporządzających dokumenty.
3.
Przeprowadzający badania powypadkowe jest obowiązany do takiego zabezpieczenia protokołów oraz innych dokumentów sporządzonych w toku badań powypadkowych, aby dostępu do nich nie miały osoby postronne.
§  51.
1.
Protokół z oględzin miejsca wypadku zawiera w szczególności:
1)
dokładne określenie miejsca i czasu wypadku oraz osób poszkodowanych;
2)
imiona i nazwiska, funkcje osób biorących udział w oględzinach oraz czas przeprowadzenia oględzin;
3)
dokładny opis miejsca wypadku, a także informacje dotyczące dokumentacji wypadku oraz zabezpieczonych dowodów.
2.
Wzór protokołu z oględzin miejsca wypadku stanowi załącznik nr 15 do zarządzenia.
3.
Do protokołu z oględzin miejsca wypadku dołącza się dokumentację wypadku, w szczególności rysunki, szkice, mapy oraz fotografie.
§  52.
1.
Protokół przesłuchania poszkodowanego lub świadka wypadku zawiera w szczególności:
1)
adnotację o uprzedzeniu przesłuchiwanego o obowiązku mówienia prawdy i odpowiedzialności za złożenie fałszywego zeznania;
2)
adnotację o pouczeniu o prawie do odmowy zeznań oraz odpowiadania na pytania;
3)
imię, nazwisko, datę i miejsce urodzenia, imiona rodziców, miejsce zamieszkania, zawód i stanowisko, stwierdzenie kwalifikacji z datą, stosunek do poszkodowanego oraz staż pracy w górnictwie i w danym zakładzie górniczym;
4)
serię i numer dowodu osobistego, przez kogo wydany, datę wydania i datę ważności;
5)
dokładną treść zeznań i oświadczeń przesłuchiwanego w zakresie mającym istotne znaczenie dla sprawy.
2.
Z przesłuchania każdej osoby sporządza się odrębny protokół.
3.
Wzór protokołu z przesłuchania poszkodowanego lub świadka wypadku stanowi załącznik nr 16 do zarządzenia.
4.
Protokół, po jego odczytaniu, podpisuje przeprowadzający badania powypadkowe oraz protokolant. Przeprowadzający badania powypadkowe przekazuje protokół do podpisu przesłuchiwanemu.
5.
Jeżeli między zeznaniami osób przesłuchiwanych zachodzą sprzeczności, można zarządzić konfrontacje tych osób. Z konfrontacji sporządza się odrębne protokoły, w których kolejno odnotowuje się zeznania konfrontowanych osób.
§  53.
1.
Dyrektor urzędu górniczego przygotowuje informację dotyczącą stanu faktycznego i przyczyn wypadku, w celu skorzystania z pomocy Wyższego Urzędu Górniczego przy przeprowadzaniu badań powypadkowych.
2.
Informacja, o której mowa w ust. 1, dotyczy badań:
1)
wszystkich wypadków śmiertelnych;
2)
innych wypadków, wskazanych przez właściwego Wiceprezesa Wyższego Urzędu Górniczego.
3.
W celu udzielenia pomocy urzędowi górniczemu w ustalaniu stanów faktycznych i przyczyn wypadków, w Wyższym Urzędzie Górniczym są przeprowadzane konsultacje badań powypadkowych.
4.
Dyrektor urzędu górniczego albo wyznaczony przez niego pracownik inspekcyjno-techniczny urzędu górniczego są obowiązani przygotować do przedstawienia podczas konsultacji następujące materiały:
1)
pisemną oraz ustną informację o dotychczasowym przebiegu badań;
2)
pełną dokumentację, w szczególności:
a)
mapę robót górniczych rejonu miejsca wypadku,
b)
rysunki lub zdjęcia sytuacyjne miejsca wypadku,
c)
protokoły z przesłuchań,
d)
protokoły i wydane decyzje po kontrolach przeprowadzonych wcześniej w danym rejonie,
e)
decyzje wydane po zaistniałym wypadku oraz środki organizacyjno-techniczne podjęte w celu zapobieżenia podobnym wypadkom w przyszłości;
3)
dotychczasowe ustalenia w zakresie przyczyn i okoliczności wypadku oraz naruszonych przepisów.
5.
Tryb przeprowadzania w Wyższym Urzędzie Górniczym konsultacji badań powypadkowych określają przepisy zarządzenia nr 9 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 15 kwietnia 2009 r. w sprawie trybu wykonywania czynności inspekcyjno-technicznych przez pracowników Wyższego Urzędu Górniczego (Dz. Urz. WUG z 2011 r. Nr 5, poz. 47).
6.
Dyrektor urzędu górniczego może zwrócić się do Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego o udzielenie innej pomocy przy przeprowadzaniu badań powypadkowych.
7.
Prezes Wyższego Urzędu Górniczego lub z jego upoważnienia Wiceprezes Wyższego Urzędu Górniczego może w uzasadnionych przypadkach objąć bezpośrednim nadzorem przeprowadzenie badań powypadkowych.
§  54.
1.
Na podstawie wyników badań powypadkowych przeprowadzający badania opracowuje orzeczenie. Orzeczenie opracowuje się przy współudziale radcy prawnego lub prawnika nieposiadającego uprawnień do wykonywania zawodu radcy prawnego, zatrudnionych w urzędzie.
2.
Orzeczenie zawiera:
1)
oznaczenie urzędu górniczego;
2)
miejsce i datę sporządzenia orzeczenia;
3)
opis stanu faktycznego z ustaleniem danych dotyczących czasu i miejsca wypadku oraz innych istotnych okoliczności mających miejsce przed, w czasie i po wypadku;
4)
dane o poszkodowanym;
5)
opis przebiegu akcji ratowniczej i jej ocenę;
6)
ustalenie przyczyn wypadku;
7)
określenie naruszonych w związku z wypadkiem przepisów lub zasad techniki górniczej;
8)
(uchylony);7)
9)
wnioski zmierzające do zapobieżenia podobnym wypadkom w przyszłości.
3.
Do orzeczenia dołącza się akta badań powypadkowych, zawierające:
1)
pismo przewodnie (kartę tytułową);
2)
telefonogram;
3)
protokół z oględzin miejsca wypadku;
4)
protokoły przesłuchań;
5)
statystyczną kartę wypadku przy pracy;
6)
(uchylony);8)
7)
kopie decyzji wydanych przez dyrektora urzędu górniczego w związku z zaistniałym wypadkiem;
8)
informację o poszkodowanym w zakresie:
a)
stwierdzonej przez lekarza przydatności do pracy,
b)
okresowych badań lekarskich i psychologicznych,
c)
posiadanych kwalifikacji,
d)
szkoleń wstępnych i okresowych,
e)
pracy w godzinach nadliczbowych,
f)
czasu dojazdu do pracy i środków lokomocji;
9)
opinie lekarskie;
10)
dokumentację wypadku obejmującą:
a)
szkic miejsca wypadku i ewentualnie wycinek mapy,
b)
ewentualne ekspertyzy, w tym dotyczące maszyn, urządzeń, narzędzi,
c)
wyniki ewentualnych badań, pomiarów, eksperymentów oraz symulacji,
d)
wyniki monitoringu zagrożeń mających wpływ na wypadek,
e)
protokoły z posiedzeń kopalnianych zespołów do spraw zagrożeń,
f)
protokoły sekcji zwłok,
g)
analizy próbek krwi,
h)
zdjęcia fotograficzne.
4.
Wzór pisma przewodniego (karty tytułowej) akt badań powypadkowych stanowi załącznik nr 17 do zarządzenia.
§  55.
1.
Ukończenie badań powypadkowych wraz ze sporządzeniem orzeczenia następuje w okresie 30 dni.
2.
Przedłużenie terminu, o którym mowa w ust. 1, może nastąpić w uzasadnionych przypadkach za zgodą Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego.
3.
Dyrektor urzędu górniczego przesyła niezwłocznie orzeczenie wraz z aktami badań powypadkowych do Wyższego Urzędu Górniczego.
§  56.
1.
Jeżeli po opracowaniu orzeczenia wyszły na jaw istotne okoliczności, które mogą mieć wpływ na ustalenia zawarte w orzeczeniu, o których mowa w § 54 ust. 2 pkt 3-9, przeprowadza się ponownie badania powypadkowe, powiadamia organy, które otrzymały orzeczenie, oraz, w zależności od wyników badań, opracowuje się nowe orzeczenie albo potwierdza się aktualność dotychczasowego orzeczenia.
2.
Przepis § 55 stosuje się odpowiednio.
§  57.9)
1.
Niezwłocznie po ukończeniu badań powypadkowych dyrektor urzędu górniczego realizuje wnioski zawarte w orzeczeniu, w tym wszczyna odpowiednie postępowania, chyba że ich wszczęcie nastąpiło w trakcie badań powypadkowych.
2.
Do postępowań, o których mowa w ust. 1, należą w szczególności:
1)
postępowania prowadzone na podstawie art. 113 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze;
2)
postępowania prowadzone na podstawie art. 113 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze;
3)
czynności wyjaśniające, o których mowa w przepisach działu VII ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 848, z późn. zm.10)).
§  58.
Dyrektor urzędu górniczego ustala zakres i sposób zawiadamiania przez kierownika ruchu zakładu górniczego o zaistniałych wypadkach, o których mowa w art. 77 ust. 3 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze.

Rozdział  6

Ustalanie okoliczności zgonów naturalnych w zakładach górniczych

§  59.
1.
W przypadku otrzymania zawiadomienia o zgonie naturalnym w zakładzie górniczym dyrektor OUG lub upoważniony przez niego pracownik inspekcyjno-techniczny jest obowiązany ustalić okoliczności, które mogły mieć istotne znaczenie dla przyczyn zgonu naturalnego, a w szczególności:
1)
dokonać oględzin miejsca, w którym nastąpił zgon naturalny;
2)
zarządzić natychmiastowe pobranie prób powietrza kopalnianego i dokonanie pomiaru temperatury w miejscu, w którym nastąpił zgon naturalny, oraz zarządzić dokonanie analizy prób pobranego powietrza;
3)
ustalić, czy przyczyną zgonu naturalnego mogły być zewnętrzne czynniki, w szczególności porażenie prądem elektrycznym;
4)
ustalić:
a)
czy zmarły przechodził obowiązkowe badania lekarskie,
b)
w miarę możliwości, czy zmarły leczył się z powodu chorób, które były przyczyną zgonu naturalnego,
c)
czy zmarły zmienił pracę ze względu na stan zdrowia,
d)
staż pracy zmarłego w górnictwie.
2.
Po dokonaniu ustaleń okoliczności zgonu naturalnego osoby wymienione w ust. 1 sporządzają notatkę służbową uwzględniającą wyniki tych ustaleń i przesyłają ją do Wyższego Urzędu Górniczego. Do notatki służbowej dołącza się kartę wynikową badania zgonu naturalnego oraz akta badań zgonu naturalnego.
3.
Wzór karty wynikowej badania zgonu naturalnego stanowi załącznik nr 18 do zarządzenia.
§  60.
Przy badaniu okoliczności, w jakich nastąpił zgon naturalny, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące badań powypadkowych.
§  61.
Dyrektor OUG ustala zakres i sposób zawiadamiania przez kierownika ruchu zakładu górniczego o zaistniałych zgonach naturalnych w zakładzie górniczym.

Rozdział  7

Ustalanie stanu faktycznego i przyczyn niebezpiecznych zdarzeń w zakładach górniczych

§  62.
1.
Dyrektor OUG lub upoważniony przez niego pracownik inspekcyjno-techniczny ustala stan faktyczny, który jest albo mógł być przyczyną bezpośredniego zagrożenia, pozostający w związku z:
1)
zawałem lub tąpnięciem;
2)
wdarciem się wody lub kurzawki;
3)
zapaleniem lub wybuchem metanu albo pyłu węglowego;
4)
wyrzutem gazów i skał;
5)
pożarem pod ziemią oraz na powierzchni, w tym pożarem urządzeń odstawczych w odkrywkowych zakładach górniczych;
6)
awarią w zakładach górniczych urządzeń głównego odwadniania wraz z rozdzielniami zasilającymi;
7)
awarią wiertniczą związaną z:
a)
pozostawieniem w otworze wiertniczym sondy geofizycznej ze źródłem promieniowania radioaktywnego,
b)
złamaniem wież (masztów) wiertniczych i urwaniem lin wielokrążkowych;
8)
erupcją wody, gazów i ropy;
9)
katastrofą budowlaną, awarią lub uszkodzeniem obiektów budowlanych zakładu górniczego;
10)
zagrożeniem obiektów i urządzeń wywołanym wpływami robót górniczych;
11)
używaniem środków strzałowych i sprzętu strzałowego.
2.11)
W odniesieniu do stanów faktycznych, które są przyczyną bezpośredniego zagrożenia, pozostających w związku z ruchem wymienionych w § 1 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 29 czerwca 2009 r. w sprawie właściwości rzeczowej specjalistycznego urzędu górniczego - Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych (Dz. U. Nr 102, poz. 857), obiektów, maszyn, urządzeń, instalacji oraz sieci, a także wypadków w wymienionych w § 2 tego rozporządzenia obiektach budowlanych zakładu górniczego, właściwym w sprawach, o których mowa w ust. 1, jest dyrektor UGBKUE.
3.
Stany faktyczne inne niż określone w ust. 1 i 2 podlegają badaniom według uznania dyrektora urzędu górniczego.
§  63.
Przy ustalaniu stanów faktycznych i przyczyn zagrożeń, określonych w § 62, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące badań powypadkowych.
§  64.
Dyrektor urzędu górniczego ustala zakres i sposób zawiadamiania przez kierownika ruchu zakładu górniczego o zaistniałych zagrożeniach, o których mowa w art. 77 ust. 3 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze.

Rozdział  8

Nadzór nad akcją ratowniczą oraz pracami prowadzonymi na zasadach akcji ratowniczej

§  65.
1.
Dyrektor urzędu górniczego lub upoważniony przez niego pracownik inspekcyjno-techniczny po przybyciu do zakładu górniczego:
1)
zapoznaje się z:
a)
okolicznościami zaistniałego zdarzenia,
b)
planem ratownictwa górniczego i akcji ratowniczej,
c)
przebiegiem akcji ratowniczej,
d)
planem likwidacji zagrożenia;
2)
kontroluje, czy kierownik akcji ratowniczej i jego zastępcy oraz kierownicy akcji na dole i kierownicy baz ratowniczych uczestniczyli w specjalistycznych kursach i seminariach;
3)
kontroluje, czy osoby wykonują swoje czynności zgodnie z ustaleniami planu ratownictwa górniczego i obowiązującymi przepisami;
4)
kontroluje na bieżąco, czy akcja ratownicza jest prowadzona zgodnie z przepisami i zasadami techniki górniczej i jest prawidłowo dokumentowana, w szczególności przez rejestrowanie rozmów prowadzonych przez kierownika akcji ratowniczej oraz dokonywanie wpisów do Książki prowadzenia akcji ratowniczej;
5)
utrzymuje kontakt telefoniczny z dyspozytorem Wyższego Urzędu Górniczego i według ustaleń przesyła do tego urzędu informacje i meldunki z prowadzonej akcji;
6)
na bieżąco współpracuje z pracownikiem Wyższego Urzędu Górniczego uczestniczącym w czynnościach nadzoru nad akcją ratowniczą;
7)
w uzasadnionych przypadkach przeprowadza kontrolę bazy ratowniczej i kopalnianej stacji ratownictwa górniczego.
2.
Kompetencję w zakresie żądania zmiany kierownika akcji ratowniczej lub objęcia kierownictwa akcji dyrektor urzędu górniczego realizuje osobiście.
§  66.
Przy sprawowaniu nadzoru nad pracami prowadzonymi na zasadach akcji ratowniczej stosuje się odpowiednio przepisy § 65 ust. 1 pkt 1-4 i 7 oraz ust. 2.

Rozdział  9

Ustalanie stanu faktycznego w miejscach prowadzenia działalności regulowanej przepisami prawa geologicznego i górniczego bez wymaganej koncesji

§  67.
Pracownik inspekcyjno-techniczny OUG po przybyciu na miejsce prowadzenia działalności regulowanej przepisami prawa geologicznego i górniczego bez wymaganej koncesji, po zapoznaniu się ze stanem faktycznym:
1)
zawiadamia niezwłocznie dyrektora OUG o ustalonym stanie faktycznym;
2)
sporządza notatkę służbową, określając w niej w szczególności:
a)
dane dotyczące położenia miejsca prowadzenia działalności regulowanej przepisami prawa geologicznego i górniczego bez wymaganej koncesji,
b)
czas trwania ustalenia stanu faktycznego,
c)
okoliczności, w których miało miejsce ustalenie stanu faktycznego,
d)
ustalony stan faktyczny,
e)
informację o podjętych działaniach.
§  68.
Notatka służbowa stanowi podstawę powiadomienia organu koncesyjnego o dokonanych ustaleniach.

Rozdział  10

Przepisy końcowe

§  69.
Traci moc zarządzenie nr 19 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 9 listopada 2007 r. w sprawie trybu przeprowadzania kontroli problemowych i inspekcji przez pracowników okręgowych urzędów górniczych oraz badań kontrolnych i kontroli przez pracowników Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych (Dz. Urz. WUG Nr 18, poz. 73).
§  70.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2009 r.

______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 133, poz. 934, Nr 170, poz. 1217, Nr 190, poz. 1399 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 21, poz. 125 i Nr 82, poz. 556, z 2008 r. Nr 138, poz. 865, Nr 154, poz. 958, Nr 199, poz. 1227 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278 i Nr 76, poz. 489.

2) W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 19 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 1 lipca 2009 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie trybu wykonywania czynności inspekcyjno-technicznych przez pracowników okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych (Dz. Urz. WUG Nr 8, poz. 52), które weszło w życie z dniem 1 lipca 2009 r.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 64, poz. 565 i Nr 78, poz. 682, z 2008 r. Nr 229, poz. 1539, z 2009 r. Nr 195, poz. 1501 i Nr 216, poz. 1676, z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 167, poz. 1131, Nr 182, poz. 1228 i Nr 254, poz. 1700 oraz z 2011 r. Nr 6, poz. 18 i Nr 34, poz. 173.

4) W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

5) W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 65 Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 27 grudnia 2010 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie trybu wykonywania czynności inspekcyjno-technicznych przez pracowników okręgowych urzędów górniczych oraz Urzędu Górniczego do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych (Dz. Urz. WUG z 2011 r. Nr 1, poz. 1), które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.

6) Dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.

7) Przez § 1 pkt 3 lit. a zarządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.

8) Przez § 1 pkt 3 lit. b zarządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.

9) W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 zarządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.

10) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 214, poz. 1344 i Nr 237, poz. 1651, z 2009 r. Nr 178, poz. 1375, Nr 190, poz. 1474 i Nr 206, poz. 1589 oraz z 2010 r. Nr 182, poz. 1228, Nr 197, poz. 1307 i Nr 225, poz. 1466.

11) W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 zarządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

Załącznik  Nr 1

nazwa urzędu górniczego

KARTA PRACY PRACOWNIKA INSPEKCYJNO-TECHNICZNEGO

Nazwisko i imię: ..................................... rok .......... miesiąc .............................

DataMiejsce wykonania pracyRodzaj czynnościNr dokumentuUwagi
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.

Ilość dni nadzorczych/kontrolnych: .........................

w tym: 1) podziemnych ........................................;

2) powierzchniowych ............................... .

Potwierdzenie dyrektora urzędu Podpis pracownika

............................................................................ ...................................................

Załącznik  Nr 2

nazwa urzędu górniczego

EWIDENCJA PRZEPROWADZONYCH KONTROLI

Przedsiębiorca: ....................................................................................................

nr kontrolizakład górniczy (zakładynr zawiadomienianr upoważnienialiczba dni roboczychliczba dni kontrolnychdata rozpoczęciazalecenia pokontrolne z określeniemuzasadnienie brakuuzasadnienieuwagi
górnicze),i datai ilość osóbprzeznaczonychnarastającoiliczby wstrzymańilościzawiadomieniaprzedłużenia
w którym (w których) przeprowadzono kontrolędoręczeniabiorących udział w kontrolina kontrolęod początku rokuzakończenia kontrolirobótruchu maszyn i urządzeńdecyzji (art. 113 ust. 1 pkt 1 Pgg)przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia kontroli i zastosowanych wyjątkówczasu trwania kontroli i przerwy w kontroli
12345678910111213

Załącznik  Nr 3

........................................,dnia .... 20... r.
(oznaczenie organu nadzoru górniczego)(miejscowość)
znak sprawy

Przedsiębiorca (nazwa i adres)

Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli

Na podstawie art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447, z późn. zm.) zawiadamiam, że zamierzam wszcząć kontrolę w następującym zakresie:

1)
element zakresu przedmiotowego kontroli;
2)
element zakresu przedmiotowego kontroli;
3)
element zakresu przedmiotowego kontroli.

.............................................................................

(podpis osoby upoważnionej do zawiadomienia)

Załącznik  Nr 4

........................................,dnia .... 20... r.
(oznaczenie organu nadzoru górniczego)(miejscowość)
znak sprawy

Upoważnienie nr .......

Na podstawie art. 109 i 112 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947, z późn. zm.) w związku z art. 2a ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze*) oraz art. 79a ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447, z późn. zm.):

upoważniam

Pana/Panią ......................................................................, legitymacja służbowa nr ...................

imię, nazwisko, stanowisko służbowe

Pana/Panią ......................................................................, legitymacja służbowa nr ...................

imię, nazwisko, stanowisko służbowe

Pana/Panią ......................................................................, legitymacja służbowa nr ...................

imię, nazwisko, stanowisko służbowe

do przeprowadzenia w terminie od dnia .................................... do dnia ....................................

kontroli w .....................................................................................................................................

nazwa i adres przedsiębiorcy oraz - jeżeli przedsiębiorca wykonuje działalność

gospodarczą w więcej niż jednym zakładzie lub innej wyodrębnionej części swojego

przedsiębiorstwa - wskazanie zakładu lub wyodrębnionej części przedsiębiorstwa,

w którym kontrola będzie przeprowadzona

w następującym zakresie:

1)
element zakresu przedmiotowego kontroli;
2)
element zakresu przedmiotowego kontroli;
3)
element zakresu przedmiotowego kontroli.

okrągła pieczęć organu

zarządzającego kontrolę ..........................................................................

(podpis osoby udzielającej upoważnienia z

podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji)

strona 2

POUCZENIE O PRAWACH I OBOWIĄZKACH KONTROLOWANEGO PRZEDSIĘBIORCY

Kontrolowany przedsiębiorca jest uprawniony do:

- składania oświadczeń i wniosków w związku z przeprowadzaną kontrolą;

- zgłaszania, na piśmie lub ustnie do protokołu, zastrzeżeń do ustaleń kontroli;

- wniesienia do organu kontroli, z zawiadomieniem osoby kontrolującej, w terminie 3 dni roboczych od dnia wszczęcia kontroli, sprzeciwu wobec podjęcia i wykonywania przez organ kontroli czynności kontrolnych z naruszeniem przepisów o: zawiadomieniu o zamiarze przeprowadzenia kontroli, wszczęciu czynności kontrolnych, dokonywaniu czynności kontrolnych w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej, zakazie jednoczesnego podejmowania i prowadzenia więcej niż jednej kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy, maksymalnym czasie trwania kontroli w jednym roku kalendarzowym (art. 79-79b, art. 80 ust. 1 i 2, art. 82 ust. 1, art. 83 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej);

- wniesienia zażalenia na postanowienie organu kontroli wydane w wyniku rozpoznania sprzeciwu, w terminie 3 dni od dnia otrzymania postanowienia; rozstrzygnięcie zażalenia następuje w drodze postanowienia, nie później niż w terminie 7 dni od dnia jego wniesienia;

- czynnego uczestniczenia w każdym stadium postępowania administracyjnego toczącego się w wyniku kontroli, zaznajamiania się z zebranym materiałem oraz wypowiedzenia się - przed rozstrzygnięciem sprawy - co do zebranych materiałów i zgłoszonych żądań;

- odszkodowania, jeżeli poniósł szkodę na skutek przeprowadzenia czynności kontrolnych z naruszeniem przepisów prawa w zakresie kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy.

Kontrolowany przedsiębiorca jest obowiązany do:

- obecności przy czynnościach kontrolnych osobiście lub przez upoważnionego przedstawiciela;

- pisemnego wskazania osoby upoważnionej do reprezentowania go w trakcie kontroli, w szczególności w czasie jego nieobecności;

- prowadzenia i przechowywania w swojej siedzibie książki kontroli oraz upoważnień i protokołów kontroli, a także udostępniania ich na żądanie organu kontroli;

- dokonywania w książce kontroli wpisu informującego o wykonaniu zaleceń pokontrolnych bądź wpisu o ich uchyleniu (przez organ kontroli, przez organ wyższego stopnia, przez sąd administracyjny);

- niezwłocznego okazania kontrolującemu książki kontroli albo kopii odpowiednich jej fragmentów lub wydruków z systemu informatycznego, w którym prowadzona jest książka kontroli, poświadczonych przez siebie za zgodność z wpisem w książce kontroli;

- przedłożenia książki kontroli w siedzibie organu kontroli w terminie 3 dni roboczych od dnia zwrotu książki przez tamten organ kontroli w przypadku niemożności jej okazania z powodu udostępnienia innemu organowi;

- składania wyjaśnień lub zeznań w zakresie objętym kontrolą;

- udostępniania niezbędnych informacji, urządzeń i dokumentów;

- umożliwienia wstępu do zakładów górniczych;

- w przypadku wszczęcia postępowania administracyjnego w wyniku kontroli - zawiadamiania organu prowadzącego postępowanie o każdej zmianie swojego adresu do czasu ostatecznego zakończenia postępowania pod rygorem uznania za doręczone pism wysłanych pod dotychczasowy adres.

*) wstawić odpowiedni przepis prawa materialnego

Załącznik  Nr 512)

PROTOKÓŁ Nr ....................

Załącznik  Nr 6

nazwa urzędu górniczego

EWIDENCJA PRZEPROWADZONYCH USTALEŃ STANU FAKTYCZNEGO W ZAKRESIE ZAGROŻEŃ ZWIĄZANYCH Z RUCHEM ZAKŁADÓW GÓRNICZYCH (ROZPOZNAŃ)

Lp.nazwisko i stanowiskoprzedsiębiorcazakład datailość dni nr notatki uwagi
imięgórniczy (zakłady górnicze)powiadomienia przedsiębiorcyrozpoczęciazakończeniaroboczychsłużbowej
1234567891011

Załącznik  Nr 7

........................................,dnia .... 20... r.
(oznaczenie urzędu górniczego)(miejscowość)
NOTATKA SŁUŻBOWA Nr ....................

Z USTALANIA STANU FAKTYCZNEGO W ZAKRESIE ZAGROŻEŃ ZWIĄZANYCH Z RUCHEM ZAKŁADÓW GÓRNICZYCH (ROZPOZNANIA)

Rozpoznanie przeprowadzono w: ................................................................................................

(nazwa przedsiębiorcy oraz zakładu górniczego)

Przedmiot rozpoznania oraz przebyta trasa: ................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Rozpoznanie rozpoczęto w dniu: ........................................... 20............ r. o godz. ....................

Rozpoznanie zakończono w dniu: .......................................... 20........... r. o godz. ....................

Rozpoznanie przeprowadził (li): ..................................................................................................

(imię i nazwisko, stanowisko służbowe, numer legitymacji służbowej)

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Ze strony zakładu górniczego w rozpoznaniu brali udział: .........................................................

(imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe)

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Działając na podstawie art. 114 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947, z późn. zm.) w czasie rozpoznania ustalono:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

W związku z ustaleniami podjęto następujące działania:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

............................................................................ ................................................................

(podpisy osób biorących udział w rozpoznaniu) (podpis przeprowadzającego rozpoznanie)

.....................................................................

(podpis kierującego grupą rozpoznawczą)

Załącznik  Nr 8

OKRĘGOWY URZĄD GÓRNICZY Data wypadku: ................... godz. ........

w ............................................................ Data przyjęcia: .................... godz. ........

Zakład Górniczy

..............................................................

WSTĘPNA INFORMACJA TELEFONICZNA

o wypadku ............................................................................*)

1. Miejsce wypadku: wyrobisko .............................. wysokość wyrobiska ............................

nachylenie ............. pokład .............. poziom .................... oddział ......................................

rodzaj obudowy ..........................................................

2. Przebieg wypadku, w tym opis okoliczności i przyczyn wypadku:

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

3. Czynności wykonywane przez poszkodowanego podczas zaistnienia wypadku:

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

4. Rodzaj urazu stwierdzony przez lekarza: ........................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

5. Pracownik: własny / obcy**)....................................... zatrudniony od: .............................

Nazwisko i imię ....................................................................................................................

Data i miejsce urodzenia .......................................................................................................

Adres .......................................................................... Stan cywilny ....................................

Ilość dzieci ........................ Funkcja .....................................................................................

6. Miejsce pobytu poszkodowanego: .....................................................................................

7. Powiadomiono OUG: dnia ............................................................. godz. ..........................

8. Wizję lokalną przeprowadzi/przeprowadził**):

...............................................................................................................................................

Nadał ........................................................... Odebrał ............................................

Sprawdził ....................................................

*) określić rodzaj wypadku

**) niepotrzebne skreślić

Załącznik  Nr 9

OKRĘGOWY URZĄD GÓRNICZY Data wypadku: ................... godz. ........

w ............................................................ Data przyjęcia: ................... godz. ........

Zakład Górniczy

..............................................................

TELEFONOGRAM

o wypadku .............................................................*)

1. Miejsce wypadku: wyrobisko .............................. wysokość wyrobiska ............................

nachylenie ............. pokład .............. poziom .................... oddział ......................................

rodzaj obudowy ..........................................................

2. Przebieg wypadku, w tym opis okoliczności i przyczyn wypadku:

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

3. Czynności wykonywane przez poszkodowanego podczas zaistnienia wypadku:

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

4. Rodzaj urazu stwierdzony przez lekarza: ........................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

5. Pracownik: własny / obcy**)....................................... zatrudniony od: .............................

Nazwisko i imię ....................................................................................................................

Data i miejsce urodzenia .......................................................................................................

Adres .......................................................................... Stan cywilny ....................................

Ilość dzieci ........................ Funkcja .....................................................................................

6. Miejsce pobytu poszkodowanego: .....................................................................................

7. Powiadomiono OUG: dnia ............................................................. godz. ..........................

8. Wizję lokalną przeprowadzi/przeprowadził**):

................................................................................................................................................

Nadał ........................................................... Odebrał ............................................

Sprawdził ....................................................

*) określić rodzaj wypadku

**) niepotrzebne skreślić

Załącznik  Nr 10

OKRĘGOWY URZĄD GÓRNICZY Data pożaru: ....................... godz. ........

w ............................................................ Data przyjęcia: .................... godz. ........

Zakład Górniczy Godzina przyjazdu ratowników

.............................................................. z OSRG lub CSRG: ....................

TELEFONOGRAM

o pożarze ..........................................................................................

1. Miejsce pożaru:

wyrobisko ........................................... rodzaj obudowy .......................................................

system eksploatacji ...................................... pokład ............................................................

grubość .............. upad ................ poziom .................. oddział. ...........................................

2. Sposób zaalarmowania zagrożonej załogi: .......................................................................

a) liczba załogi zagrożonej: ................................................................................................

b) czy wycofano załogę z rejonów zagrożonych: ..............................................................

c) liczba załogi wycofanej: ................................................................................................

d) sposób wycofania załogi (podać również liczbę użytych pochłaniaczy ochronnych i aparatów ucieczkowych):

.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

3. Określenie objawów pożaru:

podwyższona temperatura / CO / węglowodory aromatyczne / lekkie dymy / silne dymy / ogień otwarty*)

4. Określenie przypuszczalnej przyczyny pożaru: ...............................................................

................................................................................................................................................

5. Plan prowadzenia akcji:**) ................................................................................................

................................................................................................................................................

6. Nazwisko i stanowisko kierownika akcji: .........................................................................

7. Powiadomiono OUG: dnia .......................................................... godz. .............................

8. Nazwiska pracowników OUG nadzorujących akcję:

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

Nadał ..................................................... Odebrał ............................................

Sprawdził ..............................................

*) niepotrzebne skreślić

**) krótki opis

Załącznik  Nr 11

OKRĘGOWY URZĄD GÓRNICZY Data pożaru: ....................... godz. ........

w ............................................................ Data przyjęcia: .................... godz. ........

Zakład Górniczy Godzina przyjazdu ratowników

.............................................................. z OSRG lub CSRG: ..................

TELEFONOGRAM

o zawale / tąpnięciu*) o energii E = ...................................................................

1. Miejsce zaistnienia zawału/tąpnięcia*): wyrobisko ..........................................................

rodzaj obudowy ..................... pokład .............. grubość ................ upad ............................

poziom ....................... oddział .................... system eksploatacji .........................................

stopień zagrożenia tąpaniami ................................................................................................

2. Rodzaj skał otaczających: strop ....................................... spąg .........................................

3. Wielkość zawału: długość, szerokość, wysokość ................................................................

4. Skutki tąpnięcia**) .............................................................................................................

5. Czy zawał objął pracowników (ilu): ..................................................................................

6. Czynności wykonywane w wyrobisku w czasie zaistnienia zawału / tąpnięcia*): .........

................................................................................................................................................

7. Czy istnieje zagrożenie dla załogi: ................... liczba zagrożonej załogi: ......................

8. Czy są wypadki (jakie): ......................................................................................................

9. Określenie przyczyny zawału / tąpnięcia*): ......................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

10. Plan prowadzenia akcji:**) ................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

11. Nazwisko i stanowisko kierownika akcji: .........................................................................

12. Powiadomiono OUG: dnia ........................................................ godz. ...............................

13. Nazwiska pracowników OUG nadzorujących akcję:

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

Nadał ..................................................... Odebrał ............................................

Sprawdził ..............................................

*) niepotrzebne skreślić

**) krótki opis

Załącznik  Nr 12

OKRĘGOWY URZĄD GÓRNICZY Data pożaru: ....................... godz. ........

w ............................................................ Data przyjęcia: .................... godz. ........

Zakład Górniczy

..............................................................

TELEFONOGRAM

o wdarciu się wody lub kurzawki*)

1. Miejsce wypływu: wyrobisko (strop, czoło, ocios, spąg) ....................................................

................................................................................................................................................

pokład ............ grubość ............ upad ............ poziom ............. oddział ...............................

stopień zagrożenia wodnego ................................................................................................

2. Określenie źródeł pochodzenia i przyczyny wypływu:

uskok wodonośny / zawodnione kawerny / zawodnione stare zroby / wody podsadzkowe /niezlikwidowane otwory wiertnicze / zbiorniki wodne na powierzchni / inne: ............................................................................................................................................*)

3. Wielkość wypływu w m3: ........................... wielkość dopływu z miejsca wdarcia w m3/min: .........................................................................................................................

Całkowity naturalny dopływ wody do zakładu górniczego w m3/min ................................

Wielkość dopływu wody z podsadzki płynnej w m3/min ....................................................

4. Czy w rejonie wypływu byli pracownicy (ilu): .................................................................

5. Czy istnieje zagrożenie dla załogi: .................. liczba zagrożonej załogi: .......................

6. Czy są wypadki (jakie): ......................................................................................................

7. Skutki wypływu: ..................................................................................................................

................................................................................................................................................

8. Plan prowadzenia akcji:**) ................................................................................................

................................................................................................................................................

9. Nazwisko i stanowisko kierownika akcji: .........................................................................

10. Powiadomiono OUG: dnia ...................................................... godz. .................................

11. Nazwiska pracowników OUG nadzorujących akcję:

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

Nadał ..................................................... Odebrał ............................................

Sprawdził ..............................................

*) niepotrzebne skreślić

**) krótki opis

Załącznik  Nr 13

OKRĘGOWY URZĄD GÓRNICZY Data pożaru: ....................... godz. ........

w ............................................................ Data przyjęcia: .................... godz. ........

Zakład Górniczy Godzina przyjazdu ratowników

.............................................................. z OSRG lub CSRG: ..................

TELEFONOGRAM

o wyrzucie gazów (CO2, CH4) lub skał*)

1. Miejsce wyrzutu: wyrobisko ........................... rodzaj obudowy ........................................

system eksploatacji ............................................................. pokład .....................................

grubość .................. upad ..................... poziom ................... oddział ..................................

2. Sposób zaalarmowania zagrożonej załogi: .......................................................................

a) liczba załogi zagrożonej: ................................................................................................

b) czy wycofano załogę z rejonów zagrożonych: ..............................................................

c) liczba załogi wycofanej: ................................................................................................

d) sposób wycofania załogi: ...............................................................................................

e) czy są wypadki i jakie: ...................................................................................................

3. Określenie objawów wyrzutu:

a) sposób wywołania wyrzutu: ...........................................................................................

b) ilość mas powyrzutowych: .............................................................................................

c) inne skutki wyrzutu: .......................................................................................................

d) charakter przebiegu wyrzutu: .........................................................................................

4. Plan prowadzenia akcji:**) ................................................................................................

................................................................................................................................................

5. Nazwisko i stanowisko kierownika akcji: .........................................................................

6. Powiadomiono OUG: dnia .............................................. godz. .........................................

7. Nazwiska pracowników OUG nadzorujących akcję:

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

Nadał ..................................................... Odebrał ............................................

Sprawdził ..............................................

*) niepotrzebne skreślić

**) krótki opis

Załącznik  Nr 14

OKRĘGOWY URZĄD GÓRNICZY Data pożaru: ....................... godz. ........

w ............................................................ Data przyjęcia: .................... godz. ........

Zakład Górniczy

..............................................................

TELEFONOGRAM

o awarii

1. Krótki opis awarii: ..............................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

2. Przyczyna awarii: ................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

3. Czy istnieje zagrożenie dla załogi: .................... liczba zagrożonej załogi: .....................

4. Określenie zagrożenia dla zakładu górniczego: ...............................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

................................................................................................................................................

5. Czas trwania awarii: ...........................................................................................................

6. Straty w wydobyciu: ...........................................................................................................

7. Wizję lokalną przeprowadzi/przeprowadził*):

................................................................................................................................................

Nadał ..................................................... Odebrał ............................................

Sprawdził ..............................................

*) niepotrzebne skreślić

Załącznik  Nr 15

.................................................. ............................., dnia .......... 20..... r.

(oznaczenie urzędu górniczego) (miejscowość)

PROTOKÓŁ

z oględzin miejsca wypadku ........................., któremu ulegli (uległ) w dniu .............................

ok. godz. ............................ w ......................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(pełna nazwa i siedziba zakładu górniczego oraz miejsce wypadku)

Pan (i): ..........................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(imię i nazwisko oraz stanowisko poszkodowanego)

Dyrektor OUG/UGBKUE*) / upoważniony przez dyrektora OUG/UGBKUE*)

.......................................................................................................................................................

(imię i nazwisko, stanowisko służbowe, numer legitymacji służbowej)

działając na podstawie art. 114 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947, z późn. zm.), w obecności:

1) ....................................................................................

(imię i nazwisko, stanowisko służbowe)

2) ....................................................................................

3) ....................................................................................

przeprowadził w dniu ............................................ od godz. .................. do godz. .....................

oględziny miejsca wypadku.

W wyniku oględzin stwierdzono, co następuje:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Dokonano zabezpieczenia następujących dowodów:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Na tym protokół zakończono i po przeczytaniu oraz pouczeniu o prawie zgłoszenia zastrzeżeń podpisano.

............................................................................

............................................................................. .............................................................

(podpisy osób biorących udział w oględzinach) (podpis przeprowadzającego oględziny)

*) niepotrzebne skreślić

Załącznik  Nr 1613)

........................................,dnia .... 20... r.
(oznaczenie urzędu górniczego)(miejscowość)
PROTOKÓŁ

przesłuchania poszkodowanego / świadka wypadku*)

w sprawie wypadku ...................................., któremu ulegli (uległ) w dniu ................................ ok. godz. ............ w ......................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(pełna nazwa i siedziba zakładu górniczego)

Pan (i): ..........................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(imię i nazwisko poszkodowanego)

Działając na podstawie art. 114 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947, z późn. zm.), dyrektor OUG/UGBKUE*) / upoważniony przez dyrektora OUG/UGBKUE*)

.......................................................................................................................................................

(imię i nazwisko, stanowisko służbowe, numer legitymacji służbowej)

z udziałem protokolanta ...............................................................................................................

(imię i nazwisko, stanowisko służbowe)

w obecności ..................................................................................................................................

(imię i nazwisko, stanowisko służbowe)

przesłuchał niżej wymienionego w charakterze poszkodowanego / świadka wypadku*)

Po uprzedzeniu o obowiązku mówienia prawdy i odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego zeznania (art. 233 kodeksu karnego) oraz po pouczeniu o prawie odmowy zeznań i odpowiedzi na pytania, poszkodowany / świadek wypadku*) zeznał, co następuje:

1. Imię i nazwisko: ....................................................................................................................

2. Data i miejsce urodzenia: ......................................................................................................

3. Imiona rodziców: ..................................................................................................................

4. Miejsce zamieszkania: ..........................................................................................................

5. Zawód i stanowisko: .............................................................................................................

6. Stwierdzenie kwalifikacji z datą: ..........................................................................................

7. Stosunek do poszkodowanego: .............................................................................................

8. Staż pracy w górnictwie i danym zakładzie górniczym: .......................................................

9. Seria i numer dowodu osobistego, przez kogo wydany, data wydania i data ważności:

................................................................................................................................................

Treść zeznania:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Na tym protokół zakończono, który

po osobistym przeczytaniu jako zgodny

z prawdą i moimi zeznaniami podpisuję:

...............................................................
(przesłuchujący)(protokolant)(przesłuchiwany)

*) niepotrzebne skreślić

______

13) W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 oraz załącznik nr 1 do zarządzenia, o którym mowa w odnośniku 5.

Załącznik  1714)

Załącznik  Nr 18

KARTA WYNIKOWA BADANIA ZGONU NATURALNEGO