Tryb rozliczania ze spółdzielnią rzemieślniczą obrotów dokumentowanych książką zamówień i książką sprzedaży detalicznej oraz zasady prowadzenia przez rzemieślników tych książek.
Dz.Urz.MF.1988.7.17
Akt utracił mocINSTRUKCJA Nr 3/PO
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 25 czerwca 1988 r.
w sprawie trybu rozliczania ze spółdzielnią rzemieślniczą obrotów dokumentowanych książką zamówień i książką sprzedaży detalicznej oraz w sprawie zasad prowadzenia przez rzemieślników tych książek.
ZAŁĄCZNIK Nr 1
........................................
(pieczątka spółdzielni)
Druk ścisłego zarachowania
KSIĄŻKA ZAMÓWIEŃ
....................................................
numer ewidencyjny
Imię i nazwisko rzemieślnika .......................................................................................................
Adres zakładu ...............................................................................................................................
Rodzaj wykonywanego rzemiosła ...............................................................................................
Symbol z wykazu rzemiosł ..........................................................................................................
(strona 2 karty tytułowej)
OBJAŚNIENIA DO KSIĄŻKI ZAMÓWIEŃ
1. Wpisów do książki zamówień rzemieślnik dokonuje na bieżąco (bezpośrednio po dokonaniu czynności), przebitkowo w dwóch egzemplarzach (przez kalkę).
2. Przy przyjmowaniu zamówienia rzemieślnik, stosownie do objaśnień podanych w pkt 3-8, wypełnia rubryki 1-4 oraz ewentualnie rubryki 7, 8 i 9.
3. Rubryka 1 jest przeznaczona na oznaczanie liczbą porządkową wpisów do książki.
4. W rubryce 2 wpisuje się imię i nazwisko oraz adres zlecającego wykonanie świadczenia.
5. W rubryce 3 określa się rodzaj lub przedmiot świadczenia.
6. W rubryce 4 wpisuje się datę przyjęcia zamówienia.
7. W wypadku pobrania zaliczki na poczet należności za świadczenie, w rubryce 7 rzemieślnik wpisuje kwotę tej zaliczki wynikającą z wystawionego pokwitowania pobrania zaliczki, a w rubryce 8 numer pokwitowania.
8. Rubrykę 9 wypełnia się w wypadku wykonywania świadczenia w zakresie robót budowlanych na rzecz jednostek gospodarki uspołecznionej, z materiałów powierzonych przez zlecającego, podlegających wyłączeniu z obrotu.
9. W rubryce 5 rzemieślnik wpisuje datę rozpoczęcia wykonywania świadczenia.
10. Z chwilą wykonania świadczenia rzemieślnik wypełnia rubryki 10-13 i 16 książki zamówień, stosownie do objaśnień podanych w pkt 11-15.
11. W rubryce 10 rzemieślnik wpisuje wartość materiałów własnych, jeżeli stosownie do § 2 ust. 1 pkt 3 instrukcji, wartość tych materiałów podlega wyłączeniu z obrotu.
12. W rubryce 11 wpisuje się kwotę należności za wykonane świadczenie, bezpośrednio po jej otrzymaniu. Jeżeli świadczenie zostało wykonane nieodpłatnie, w rubryce 18 wpisuje się "wykonano nieodpłatnie".
13. W rubrykach 12 i 13 rzemieślnik wpisuje wartość materiałów własnych dodanych przy wykonywaniu świadczenia, nie podlegających wyłączeniu z obrotu, oraz udział tych materiałów w ogólnej wartości świadczenia (kwocie należności za wykonane świadczenie).
Uwaga: Jeżeli świadczenie polegało na wytworzeniu wyrobu całkowicie z materiałów własnych rzemieślnika a wykazany w rubryce 13 udział tych materiałów w ogólnej wartości świadczenia będzie niższy od 15%, w rubryce 18 rzemieślnik wpisuje "wykonano w całości z materiałów własnych". W tym wypadku obrót z tego świadczenia spółdzielnia zaliczy do skali podatku dochodowego określonej jako "produkcja", chyba że dla danego rodzaju rzemiosła przepisy rozporządzenia Ministra Finansów, o którym mowa w § 1 instrukcji, nie przewidują takiej skali.
14. W razie wystawienia rachunku w rubryce 16 wpisuje się numer ewidencyjny rachunku.
15. Przy wydawaniu świadczenia rzemieślnik uzyskuje w rubryce 17 podpis odbiorcy (zlecającego) świadczenie. Podpis odbiorcy świadczenia należy uzyskać także wtedy, gdy świadczenie wykonano nieodpłatnie.
16. Zamówienia przyjęte lecz nie zrealizowane w danym miesiącu rzemieślnik przepisuje do karty książki jedynie w miesiącu, w którym pobrano zaliczkę na poczet wykonania tego świadczenia oraz w miesiącu, w którym świadczenie to zostało wykonane. W tych wypadkach, w rubryce 18 rzemieślnik wpisuje liczbę porządkową zamówienia, nadaną przy jego przyjmowaniu.
17. W ostatnim dniu każdego miesiąca, z zastrzeżeniem pkt 18, rzemieślnik podkreśla wszystkie rubryki i sumuje zapisy z rubryki 11 oraz zaopatruje tę stronę książki w datę i czytelny podpis.
18. W karcie książki za grudzień rzemieślnik przepisuje wszystkie przyjęte lecz nie zrealizowane zamówienia, których wykonanie rozpoczęto w danym roku podatkowym i na które pobrano zaliczki. Kwoty pobranych zaliczek wpisuje do rubryki 11.
O kwoty te zmniejsza w następnym roku podatkowym wartość danego świadczenia (rubryka 11), wpisując jednocześnie do rubryki 18 "zaliczkę w kwocie.. zł wliczono do obrotu w roku ubiegłym".
19. Rubryki 14 i 15 wypełnia spółdzielnia.
20. Rozliczenia ze spółdzielnią obrotów z tytułu świadczeń dokumentowanych książką zamówień rzemieślnik dokonuje na zasadach i w trybie określonym w § 5 ust. 1 i § 6 instrukcji.
(na ostatniej stronie książki zamówień)
Niniejsza książka zawiera ..... kart (od nr ...... do nr .......) ponumerowanych kolejno i ostemplowanych.
..................................................
(podpis i pieczątka spółdzielni)
(Strona wewnętrzna) Nr ................../...................
EWIDENCJA ZAMÓWIEŃ PRZYJĘTYCH OD OKREŚLONYCH ODBIORCÓW I NA ICH POTRZEBY
Miesiąc ............... 198... r.
Lp. | Imię i nazwisko oraz adres zlecającego wykonanie świadczenia | Rodzaj (przedmiot) świadczenia | Data | Kwota pobranej zaliczki (zł) | Numer pokwitowania pobrania zaliczki | Wartość materiałów, części i podzespołów | Ogólna wartość świadczenia z uwzględnieniem wyłączenia materiałów z obrotu (zł) | Wartość materiałów własnych w ogólnej wartości świadczenia nie wyłączonych z obrotu | Stawka podatku obrotowego (%) | Symbol skali podatku dochodowego | Numer ewidencyjny rachunku | Podpis odbiorcy (zlecającego) świadczenia | Uwagi | ||||
przyjęcia zamówienia | rozpoczęcia wykonywania świadczenia | wykonania świadczenia | powierzonych przez jednostki gospodarki uspołecznionej przy robotach budowlanych (zł) | własnych (zł) | (zł) | (%) | |||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
Razem |
Sprawdzono i pobrano przedpłaty
......................................................................
(data, podpis i pieczątka spółdzielni)
................................................................
(data, podpis i pieczątka rzemieślnika)
ZAŁĄCZNIK Nr 2
...........................................
(pieczątka spółdzielni)
Druk ścisłego zarachowania
......................................................
numer ewidencyjny
KSIĄŻKA SPRZEDAŻY DETALICZNEJ
Imię i nazwisko rzemieślnika
...............................................................................................................................
Adres zakładu
...............................................................................................................................
Rodzaj wykonywanego rzemiosła
.......................................................................................................
Symbol z wykazu rodzajów rzemiosł
..............................................................................................
(strona 2 karty tytułowej)
OBJAŚNIENIA DO KSIĄŻKI SPRZEDAŻY DETALICZNEJ
1. Wpisów do książki sprzedaży detalicznej rzemieślnik dokonuje na bieżąco(bezpośrednio po sprzedaży), przebitkowo w dwóch egzemplarzach (przez kalkę).
2. Bezpośrednio po wydaniu wyrobu kupującemu rzemieślnik wypełnia rubryki 1-7 karty ewidencji sprzedaży detalicznej.
3. Rubryki 8 i 9 wypełnia spółdzielnia, przy czym w rubryce 8 wpisuje właściwą dla danego rodzaju wyrobu stawkę podatku obrotowego, określoną w przepisach o podatku obrotowym, a w rubryce 9 - właściwy symbol skali podatku dochodowego.
4. W ostatnim dniu każdego miesiąca rzemieślnik podkreśla wszystkie rubryki i sumuje zapisy z rubryki 7, a następnie stronę tę zaopatruje w datę i czytelny podpis.
5. Rozliczenia ze spółdzielnią obrotów z tytułu sprzedaży wyrobów dokumentowanych książką sprzedaży detalicznej rzemieślnik dokonuje na zasadach i w trybie określonym w § 5 ust. 2 i § 6 instrukcji.
(Strona wewnętrzna) Nr ...........
EWIDENCJA SPRZEDAŻY DETALICZNEJ
Miesiąc........... 19.. r.
Lp. | Data sprzedaży | Rodzaj wyrobu | Jednostka miary | Ilość | Cena jednostkowa (zł) | Wartość (zł) | Stawka podatku obrotowego (%) | Symbol skali podatku dochodowego | Uwagi |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Razem |
Sprawdzono i pobrano przedpłaty
(data, pieczątka spółdzielni i podpis)
...........................................................
(data, podpis i pieczątka rzemieślnika)
(na ostatniej stronie książki sprzedaży detalicznej)
Niniejsza książka zawiera ........... kart (od ............ do .................)
kolejno ponumerowanych i ostemplowanych.
.................................................
(pieczątka spółdzielni i podpis)
ZAŁĄCZNIK Nr 3
(pieczątka Spółdzielni)
Druk ścisłego zarachowania
POKWITOWANIE
pobrania zaliczki Nr ........
Wystawione przez ........................................................................................................................
(imię i nazwisko rzemieślnika, adres zakładu)
.......................................................................................................................................................
dla................................................................
(imię i nazwisko zlecającego wykonanie świadczenia)
na poczet należności za:
Lp. | Rodzaj (przedmiot) świadczenia | Jednostki miary | Ilość | Cena jednostkowa | Ogólna wartość świadczenia | Uwagi |
Zaliczka w kwocie .......................... zł, słownie ..........................................................................
................................ Kwotę powyższą otrzymałem ............................................................
(miejscowość, data) (data, podpis i pieczątka rzemieślnika)