Tryb postępowania ze skargami i wnioskami w Ministerstwie Finansów.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.2009.10.53

Akt utracił moc
Wersja od: 21 sierpnia 2009 r.

ZARZĄDZENIE Nr 21
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 6 sierpnia 2009 r.
w sprawie trybu postępowania ze skargami i wnioskami w Ministerstwie Finansów

Na podstawie art. 253 § 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.1)), w związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie określa tryb rozpatrywania skarg i wniosków oraz przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków - w Ministerstwie Finansów, zwanym dalej "Ministerstwem".
§  2.
1.
Nadzór i kontrolę w sprawach skarg i wniosków sprawuje Minister Finansów.
2.
Dyrektor Generalny Ministerstwa Finansów, zwany dalej "Dyrektorem Generalnym", sprawuje bieżący nadzór nad terminowością przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków przez komórki organizacyjne Ministerstwa.
§  3.
1.
W przypadku otrzymania skargi lub wniosku, do rozpatrzenia którego Minister Finansów nie jest właściwy, skargę lub wniosek należy, stosownie do art. 231 Kodeksu postępowania administracyjnego, przekazać niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni, właściwemu organowi, zawiadamiając o tym równocześnie skarżącego lub wnioskodawcę, albo wskazać im właściwy organ.
2.
Stosownie do art. 232 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, skargi nie można przekazać do załatwienia organowi niższego stopnia, jeżeli zawiera ona zarzuty dotyczące działalności tego organu.
§  4.
1.
Skargi i wnioski powinny być załatwiane rzetelnie i bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca, stosownie do art. 237 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego.
2.
W przypadku niezałatwienia skargi lub wniosku w terminie, o którym mowa w ust. 1, należy o tym zawiadomić skarżącego lub wnioskodawcę, podając przyczynę zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy. Kopię zawiadomienia należy przekazać do wiadomości Biura Kontroli Resortowej.
§  5.
Za koordynowanie postępowania związanego z rozpatrywaniem, wpływających do Ministerstwa, skarg i wniosków odpowiada Biuro Kontroli Resortowej, które:
1)
kieruje skargi i wnioski do załatwienia, według właściwości, do komórek organizacyjnych Ministerstwa lub innych organów;
2)
przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków dotyczących działalności komórek organizacyjnych Ministerstwa;
3)
monitoruje terminowość rozpatrywania skarg i wniosków.
§  6.
1.
Skargi i wnioski dotyczące jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Finansów przyjmowane i rozpatrywane są przez pracowników wyznaczonych przez dyrektora właściwej komórki organizacyjnej Ministerstwa.
2.
Aktualny wykaz pracowników, o których mowa w ust. 1, przekazywany jest przez dyrektora właściwej komórki organizacyjnej Ministerstwa do Biura Kontroli Resortowej.
§  7.
Członkowie Kierownictwa Ministerstwa, w zakresie powierzonych im obowiązków, określonych zarządzeniem Ministra Finansów w sprawie podziału kompetencji w Kierownictwie Ministerstwa Finansów, przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków, po uprzednim ustaleniu przez właściwy sekretariat terminu spotkania.
§  8.
1.
Zadania Biura Kontroli Resortowej, określone w § 5 pkt 2, wykonuje wyznaczony pracownik, który przyjmuje interesantów w poniedziałek, wtorek, czwartek i piątek w godzinach 8.15-16.15, a w środę w godzinach 10.00-18.00 oraz pełni dyżur pod numerem telefonu: (022) 694-4481.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, umieszcza się w widocznym miejscu w holu siedziby Ministerstwa oraz na stronie internetowej Ministerstwa.
§  9.
1.
Skargi i wnioski wpływające bezpośrednio do:
1)
Kancelarii Głównej Ministerstwa - są przekazywane do Biura Kontroli Resortowej, które następnie przekazuje je właściwym merytorycznie komórkom organizacyjnym Ministerstwa lub właściwym organom;
2)
właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej Ministerstwa, gdzie są rozpatrywane zgodnie z jej właściwością.
2.
Skargi i wnioski, które wpłynęły bezpośrednio do komórki organizacyjnej niezgodnie z jej właściwością merytoryczną lub właściwością Ministerstwa, przekazywane są przez tę komórkę do właściwej komórki organizacyjnej Ministerstwa lub właściwego organu, z zachowaniem terminu, o którym mowa w § 3 ust. 1.
§  10.
1.
Skargi i wnioski rejestrowane są w elektronicznym centralnym rejestrze skarg i wniosków przez komórki organizacyjne Ministerstwa, do których bezpośrednio wpłynęły.
2.
Rejestracji podlegają wyłącznie skargi i wnioski, o których mowa w dziale VIII Kodeksu postępowania administracyjnego.
3.
Rejestracji, o której mowa w ust. 1, dokonują uprawnieni pracownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa, po uzyskaniu pisemnej akceptacji bezpośredniego przełożonego.
§  11.
1.
Komórki organizacyjne Ministerstwa są obowiązane do:
1)
prowadzenia ewidencji przyjęć interesantów;
2)
terminowego załatwiania skarg i wniosków;
3)
bieżącego przekazywania do Biura Kontroli Resortowej kopii udzielonych odpowiedzi lub informacji o sposobie załatwienia skargi lub wniosku;
4)
sporządzania i przekazywania do Biura Kontroli Resortowej rocznych sprawozdań z przyjęć interesantów oraz z rozpatrzonych skarg i wniosków.
2.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa ponoszą odpowiedzialność za informacje przekazywane do Biura Kontroli Resortowej.
3.
Wzór ewidencji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, określa załączniki nr 1 do zarządzenia.
4.
Wzór odpowiedzi na skargę lub wniosek kierowane do Ministerstwa określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
5.
Wzór sprawozdania, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, określa załącznik nr 3 do zarządzenia.
6.
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, należy przekazywać w terminie do dnia 20. lutego każdego roku.
§  12.
1.
Skargi i wnioski oraz związane z nimi pisma i inne dokumenty przechowuje się w poszczególnych komórkach organizacyjnych Ministerstwa, w sposób ułatwiający kontrolę przebiegu i terminów załatwiania poszczególnych skarg i wniosków.
2.
Skargi i wnioski archiwizuje się zgodnie z przepisami Instrukcji kancelaryjnej obowiązującej w Ministerstwie.
§  13.
Biuro Kontroli Resortowej:
1)
sporządza, na podstawie sprawozdań przekazanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa, roczne sprawozdanie z przyjęć interesantów oraz z rozpatrzonych skarg i wniosków, które przedkłada Ministrowi Finansów, za pośrednictwem Dyrektora Generalnego;
2)
informuje, w sytuacjach tego wymagających, Dyrektora Generalnego o problemach wynikających z rozpatrywania w Ministerstwie skarg i wniosków;
3)
może poddać kontroli terminowość rozpatrywania skarg i wniosków w komórkach organizacyjnych Ministerstwa.
§  14.
1.
Upoważnia się dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa do:
1)
wyznaczenia pracowników komórek im podległych do przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków;
2)
podpisywania odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące pracowników i zakresu działania komórki, którą kierują;
3)
podpisywania pism przekazujących skargę lub wniosek do innych organów do załatwienia według właściwości.
2.
Upoważnia się Dyrektora Generalnego do podpisywania odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.
§  15.
1.
Po otrzymaniu skargi na dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa, Biuro Kontroli Resortowej przekazuje niezwłocznie jej kopię do właściwego członka Kierownictwa Ministerstwa - z prośbą o wyrażenie opinii.
2.
Projekt odpowiedzi na skargi i wnioski, o których mowa w § 14 ust. 2, przygotowuje Biuro Kontroli Resortowej, w uzgodnieniu z Biurem Dyrektora Generalnego.
§  16.
Traci moc zarządzenie Nr 21 Ministra Finansów z dnia 27 listopada 2008 r. w sprawie trybu postępowania ze skargami i wnioskami w Ministerstwie Finansów.
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podpisania.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188, Nr 170, poz. 1660, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682 i Nr 181, poz. 1524 oraz z 2008 r. Nr 229, poz. 1539.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

..............................................................

(nazwa komórki organizacyjnej)

Ewidencja przyjęć interesantów

w roku

Lp.Data przyjęciaImię, nazwisko i adres inetersantaTreść sprawyImię i nazwisko osoby przyjmującejUwagi
123456

.......................................................................................

(data, podpis i pieczątka imienna osoby zatwierdzającej)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

MINISTERSTWO FINANSÓW

.....................................................

(nazwa komórki organizacyjnej)

SPRAWOZDANIE

Z PRZYJMOWANIA I ROZPATRYWANIA SKARG I WNIOSKÓW

ZA ROK

I. Zestawienie przyjęć obywateli w ramach skarg i wniosków

Lp.WyszczególnienieIlość przyjętych interesantów
Ogółemw tym przez: Kierownictwo jednostek organizacyjnych
1234
1Ministerstwo Finansów
2Jednostki podległe
Razem

II. Zestawienie dotyczące sposobu załatwienia skarg i wniosków

Lp.WyszczególnienieZałatwiono w okresie sprawozdawczymSposób załatwienia (z rubr. 5)Przeterminowano (ogółem z rubr. 4 i 5)
Ogółem (4+5)w tym
przekazano według właściwościzałatwiono we własnym zakresiepozytywnynegatywnyinny
123456789
1Ministerstwo Finansów
2Jednostki podległe
Razem

III. Zestawienie skarg i wniosków załatwionych według problematyki

Lp.ProblematykaMinisterstwo FinansówJednostki podległeRazem
12345
1Nieprawidłowości w prowadzonych postępowaniach orzeczniczych (podatkowe, celne, karne, egzekucyjne)
2Nieterminowe załatwianie spraw
3Skargi na pracowników
4Niewłaściwe działanie organów podatkowych i celnych
5Niewłaściwa organizacja pracy
6Korupcja pracowników
7Sprawy pracownicze
8Nieprawidłowości w załatwianiu skarg
9Inne*
Razem

* Należy ilościowo i przedmiotowo opisać jako odrębną informację w powiązaniu z niniejszym sprawozdaniem

IV. Część opisowa

W części opisowej należy przedstawić między innymi dane o terminowości załatwiania skarg i wniosków oraz przyczynach niedotrzymania obowiązujących terminów, podejmowanych środkach zmierzających do usunięcia przyczyn skarg jak również pełnego wykorzystania wniosków dla polepszenia działalności jednostek. Należy też przedstawić tematykę przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków.

......................................................................................

(data, podpis i pieczątka imienna osoby zatwierdzającej)