Tryb postępowania ze skargami i wnioskami w Ministerstwie Finansów.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.2008.13.95

Akt utracił moc
Wersja od: 5 grudnia 2008 r.

ZARZĄDZENIE Nr 21
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 27 listopada 2008 r.
w sprawie trybu postępowania ze skargami i wnioskami w Ministerstwie Finansów

Na podstawie art. 253 § 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.1)), w związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie określa tryb przyjmowania interesantów w sprawie skarg i wniosków oraz rozpatrywania skarg i wniosków w Ministerstwie Finansów, zwanym dalej "Ministerstwem".
§  2.
1.
Nadzór i kontrolę w sprawach skarg i wniosków sprawuje Minister Finansów.
2.
Dyrektor Generalny sprawuje bieżący nadzór nad terminowością przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków przez komórki organizacyjne Ministerstwa.
§  3.
1.
Skargi i wnioski powinny być załatwiane rzetelnie i bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca, stosownie do art. 237 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego.
2.
W przypadku nie załatwienia skargi w terminie należy o tym zawiadomić skarżącego lub wnioskodawcę, podając przyczynę zwłoki i nowy termin załatwienia sprawy. Kopię zawiadomienia należy przekazać do wiadomości do Biura Kontroli Resortowej.
3.
W przypadku otrzymania skargi lub wniosku, do rozpatrzenia którego Minister Finansów nie jest właściwy, należy niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni, przekazać skargę lub wniosek właściwemu organowi, zawiadamiając o tym równocześnie skarżącego lub wnioskodawcę, albo wskazać mu właściwy organ.
4.
Skargi nie można przekazać do załatwienia organowi niższego stopnia, jeżeli skarga zawiera zarzuty dotyczące działalności tego organu.
§  4.
1.
Za koordynowanie postępowania, związanego z rozpatrywaniem skarg i wniosków wpływających do Ministerstwa, odpowiada Biuro Kontroli Resortowej, które:
1)
przyjmuje wpływające do Ministerstwa skargi i wnioski;
2)
rejestruje je elektronicznie w centralnym rejestrze skarg i wniosków;
3)
kieruje do załatwienia według właściwości do komórek organizacyjnych Ministerstwa lub innych organów;
4)
przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków dotyczących działalności komórek organizacyjnych Ministerstwa;
5)
monitoruje terminowość rozpatrywania skarg i wniosków.
2.
Skargi i wnioski dotyczące jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Finansów, przyjmowane i rozpatrywane są przez właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa.
3.
Członkowie Kierownictwa Ministerstwa, w zakresie powierzonych im obowiązków określonych zarządzeniem Ministra Finansów w sprawie podziału kompetencji w Kierownictwie Ministerstwa Finansów, przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków, po uprzednim ustaleniu przez właściwy sekretariat terminu spotkania.
§  5.
1.
Zadania Biura Kontroli Resortowej określone w § 4 ust. 1 pkt 4, wykonuje wyznaczony pracownik, który przyjmuje interesantów w poniedziałek, wtorek, czwartek i piątek w godzinach 8.15-16.15, w środę w godzinach 10.00-18.00, oraz pełni dyżur pod telefonem o numerze: 022 694-44-81.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, umieszcza się w widocznym miejscu w holu Ministerstwa oraz na stronie internetowej Ministerstwa.
3.
W komórkach organizacyjnych Ministerstwa skargi i wnioski przyjmowane i rozpatrywane są przez pracowników wyznaczonych przez dyrektora departamentu/biura, których aktualny wykaz przekazywany jest do Biura Kontroli Resortowej.
§  6.
1.
Skargi i wnioski wpływające bezpośrednio do:
1)
Kancelarii Głównej Ministerstwa - są przekazywane do Biura Kontroli Resortowej, które następnie przekazuje je właściwym merytorycznie komórkom organizacyjnym Ministerstwa lub właściwym organom,
2)
właściwej merytorycznie komórki organizacyjnej Ministerstwa - są rozpatrywane przez tę komórkę zgodnie z jej właściwością.
2.
Skargi i wnioski, które wpłynęły bezpośrednio do komórki organizacyjnej niezgodnie z jej właściwością merytoryczną lub właściwością Ministerstwa przekazywane są przez tę komórkę do właściwej komórki organizacyjnej Ministerstwa lub właściwego organu.
3.
W przypadkach, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 2, skargi i wnioski rejestrowane są w systemie "Sekretariat". Wydruk z tego systemu potwierdzający rejestrację, wraz z kopią skargi lub wniosku, przekazywany jest niezwłocznie do Biura Kontroli Resortowej, w celu zarejestrowania skargi lub wniosku w centralnym rejestrze skarg i wniosków.
§  7.
1.
Komórki organizacyjne Ministerstwa są obowiązane do:
1)
prowadzenia ewidencji przyjęć interesantów oraz ewidencji skarg i wniosków;
2)
terminowego załatwiania skarg i wniosków;
3)
bieżącego przekazywania do Biura Kontroli Resortowej kopii udzielonych odpowiedzi lub informacji o sposobie załatwienia skargi lub wniosku;
4)
sporządzania i przekazywania do Biura Kontroli Resortowej półrocznych oraz rocznych sprawozdań z przyjęć interesantów oraz z rozpatrzonych skarg i wniosków, wraz z kopią ewidencji, o których mowa w pkt 1.
2.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa ponoszą odpowiedzialność za informacje przekazywane do Biura Kontroli Resortowej.
3.
Wzory ewidencji, o których mowa w ust. 1 pkt 1, określają odpowiednio załączniki nr 1 i nr 2 do zarządzenia.
4.
Wzór odpowiedzi na skargę lub wniosek kierowane do Ministerstwa określa załącznik nr 3 do zarządzenia.
5.
Wzór sprawozdania, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, określa załącznik nr 4 do zarządzenia.
6.
Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 4, należy przekazywać w terminie 2 miesięcy od momentu zakończenia okresu sprawozdawczego.
7.
Ewidencje, o których mowa w ust. 1 pkt 1, są prowadzone niezależnie od rejestracji spraw w systemie "Sekretariat".
§  8.
1.
Skargi i wnioski oraz związane z nimi pisma i inne dokumenty rejestruje się i przechowuje w poszczególnych komórkach organizacyjnych Ministerstwa, w sposób ułatwiający kontrolę przebiegu i terminów załatwiania poszczególnych skarg i wniosków.
2.
Skargi i wnioski archiwizuje się zgodnie z przepisami zawartymi w Instrukcji kancelaryjnej obowiązującej w Ministerstwie.
§  9.
Biuro Kontroli Resortowej:
1)
sporządza, na podstawie sprawozdań przekazanych przez komórki organizacyjne Ministerstwa, roczne sprawozdanie z przyjęć interesantów oraz z rozpatrzonych skarg i wniosków, które przedkłada Ministrowi Finansów, za pośrednictwem Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
2)
informuje, w sytuacjach tego wymagających, Dyrektora Generalnego Ministerstwa o problemach wynikających z rozpatrywania w Ministerstwie skarg i wniosków;
3)
może poddać kontroli terminowość rozpatrywania skarg i wniosków w komórkach organizacyjnych Ministerstwa.
§  10.
1.
Upoważnia się dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa do:
1)
wyznaczenia pracowników komórek im podległych do przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków;
2)
podpisywania odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące pracowników i zakresu działania komórki, którą kierują;
3)
podpisywania pism przekazujących skargę lub wniosek do innych organów do załatwienia według właściwości.
2.
Upoważnia się Dyrektora Generalnego Ministerstwa do podpisywania - odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa.
§  11.
Traci moc zarządzenie nr 10 Ministra Finansów z dnia 21 marca 2007 r. w sprawie trybu postępowania ze skargami i wnioskami w Ministerstwie Finansów.
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia podpisania.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188, Nr 170, poz. 1660, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692 oraz z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682 i Nr 181, poz. 1524.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

...............................

(nazwa komórki organizacyjnej)

Ewidencja przyjęć interesantów

w ..... półroczu/roku

Lp.Data przyjęciaImię, nazwisko i adres obywatelaTreść sprawyImię i nazwisko osoby przyjmującejUwagi
123456

...............................................

(data, podpis i stempel osoby zatwierdzającej)

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

..............................

(nazwa komórki organizacyjnej)

EWIDENCJA

SKARG I WNIOSKÓW(*)

za ..... półrocze/rok

Lp.Data wpływuImię i nazwisko, adres osoby zgłaszającej skargę lub wniosekPrzedmiotKomórka rozpatrująca skargę lub wniosekWynik postępowania: skarga lub wniosek: uzasadniona nieuzasadnionaData udzielenia odpowiedziData i nazwa organu, do którego przekazano skargę lub wniosek zgodnie z właściwościąWynik postępowania w jednostce podległej lub nadzorowanej - skarga lub wniosek: uzasadniona nieuzasadnionaData udzielenia odpowiedzi przez jednostkę podległą lub nadzorowanąIlość dni po terminie(**)Uwagi
skargiwniosku
12345678910111213

(*) Ewidencja obejmuje również skargi lub wnioski przyjęte

bezpośrednio od interesantów.

(**) Wypełniać w przypadku niedotrzymania terminu ustawowego

na załatwienie skargi lub wniosku.

...............................................

(data, podpis i stempel osoby zatwierdzającej)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

MINISTERSTWO FINANSÓW

..........................

(Nazwa departamentu/biura)

SPRAWOZDANIE

Z PRZYJMOWANIA I ROZPATRYWANIA SKARG I WNIOSKÓW

ZA ..... PÓŁROCZE/ROK

I. Zestawienie przyjęć obywateli w ramach skarg i wniosków

Lp.WyszczególnienieIlość przyjętych interesantów
Ogółemw tym przez: Kierownictwo jednostek organizacyjnych
1234
1Ministerstwo Finansów
2Jednostki podległe
Razem

II. Zestawienie dotyczące sposobu załatwienia skarg i wniosków

Lp.WyszczególnienieZałatwiono w okresie sprawozdawczymSposób załatwienia (z rubr. 5)Przeterminowano (ogółem z rubr. 4 i 5)
Ogółem (4+5)w tympozytywnynegatywnyinny
przekazano według właściwościzałatwiono we własnym zakresie
123456789
1Ministerstwo Finansów
2Jednostki podległe
Razem

III. Zestawienie skarg i wniosków załatwionych według problematyki

Lp.ProblematykaMinisterstwo FinansówJednostki podległeRazem
12345
1Nieprawidłowości w prowadzonych postępowaniach orzeczniczych (podatkowe, celne, karne, egzekucyjne)
2Nieterminowe załatwianie spraw
3Skargi na pracowników
4Niewłaściwe działanie organów podatkowych i celnych
5Niewłaściwa organizacja pracy
6Korupcja pracowników
7Sprawy pracownicze
8Nieprawidłowości w załatwianiu skarg
9Inne*
Razem

* Należy ilościowo i przedmiotowo opisać jako odrębną

informację w powiązaniu z niniejszym sprawozdaniem.

IV.Część opisowa

W części opisowej należy przedstawić między innymi dane o

terminowości załatwiania skarg i wniosków oraz przyczynach

niedotrzymania obowiązujących terminów, podejmowanych środkach

zmierzających do usunięcia przyczyn skarg jak również pełnego

wykorzystania wniosków dla polepszenia działalności jednostek.

Należy też przedstawić tematykę przyjęć interesantów w

sprawach skarg i wniosków.

...............................................

(data, podpis i stempel osoby zatwierdzającej)