Taryfa opłat lotniskowych w Porcie Lotniczym Wrocław S.A.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2009.2.50

Akt indywidualny
Wersja od: 10 lutego 2009 r.

OGŁOSZENIE Nr 3
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 stycznia 2009 r.
w sprawie taryfy opłat lotniskowych w Porcie Lotniczym Wrocław S.A.

Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 4 w związku z art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.1)) ogłasza się taryfę opłat lotniskowych w Porcie Lotniczym Wrocław S.A., stanowiącą załącznik do ogłoszenia.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558 oraz z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901 i Nr 177, poz. 1095 oraz Nr 180, poz. 1113.

ZAŁĄCZNIK 

Taryfa opłat lotniskowych ważna od 31 grudnia 2008 w Porcie Lotniczym Wrocław im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu

1.

DEFINICJE

Dla celów niniejszej taryfy wprowadza się następujące definicje użytych w niej pojęć:

1.1 PLW S.A. - Port Lotniczy Wrocław Spółka Akcyjna, adres: 54-530 Wrocław, ul. Skarżyńskiego 36;

1.2 użytkownik statku powietrznego - właściciel statku powietrznego lub inna osoba wpisana jako użytkownik do rejestru statków powietrznych;

1.3 maksymalna masa startowa statku powietrznego (MTOW) - maksymalna masa startowa statku powietrznego będąca wartością podaną w świadectwie zdatności do lotu statku powietrznego lub innym równorzędnym dokumencie;

1.4 pasażer - osoba podróżująca statkiem powietrznym, nie będąca członkiem jego załogi;

1.5 pasażer w tranzycie - pasażer, który przyleciał na lotnisko i nie opuszczając statku powietrznego, kontynuuje podróż tym samym statkiem powietrznym;

1.6 połączenie regularne - połączenie lotnicze, w którym w każdym locie miejsca w statkach powietrznych przeznaczone do przewozu pasażerów, bagażu, towarów lub poczty są publicznie oferowane do nabycia, a przewóz jest wykonywany między tymi samymi punktami według opublikowanego rozkładu lotów albo w stałych odstępach czasu lub z częstotliwością wskazującą na regularność lotów;

1.7 lot czarterowy - lot dokonywany na podstawie umowy czarteru lotniczego, w którym przewoźnik lotniczy oddaje do dyspozycji czarterującego określoną liczbę miejsc lub pojemność statku powietrznego w celu wykonania określonego przewozu pasażerów, bagażu, towarów lub poczty, wskazanych przez czarterującego;

1.8 lot szkolny - lot wykonywany przez kandydatów na członków personelu lotniczego lub przez członków personelu lotniczego w celu nabycia określonych kwalifikacji lotniczych;

1.9 przewoźnik generujący duży ruch - przewoźnik operujący w PLW S.A., obsługujący połączenia regularne w ruchu międzynarodowym, generujące co najmniej "n" x 4.250 odlatujących pasażerów rocznie każde (gdzie "n" jest liczbą startów w tygodniu);

1.10 nowe połączenie - połączenie regularne do portu nieobsługiwanego przez żadnego przewoźnika operującego w PLW S.A., w okresie dwóch lat poprzedzających planowane uruchomienie połączenia;

1.11 operacje w czasie wskazanym przez PLW S.A. - operacje wykonywane w ramach połączeń regularnych i czarterowych, w których przewoźnik dostosował swój rozkład lotów zgodnie z sugestiami PLW S.A., jeżeli takie sugestie zostały przez PLW S.A. zgłoszone.

2.

POSTANOWIENIA OGÓLNE

2.1 Opłaty objęte taryfą dokonywane są na rzecz PLW S.A. przez użytkownika statku powietrznego korzystającego z usług świadczonych przez PLW S.A. W przypadku trudności z identyfikacją użytkownika statku powietrznego, opłatami będzie obciążony właściciel statku.

2.2 Skorzystanie z usług PLW S.A. jest jednoznaczne z przyjęciem wszystkich warunków niniejszej taryfy.

2.3 Opłaty składają się z:

a) opłat standardowych, w których skład wchodzą:

- opłata za lądowanie obejmująca również start statku powietrznego,

- opłata za postój statku powietrznego,

- opłata za pasażera odlatującego,

b) opłat dodatkowych.

2.4 Opłaty za usługi dodatkowe, nieujęte w niniejszej taryfie, a świadczone na wniosek użytkownika statku powietrznego, muszą być uzgodnione z PLW S.A. oddzielnie, przed wykonaniem usługi.

2.5 Stawki opłat podane w niniejszej taryfie są stawkami netto, do których zostanie doliczony podatek VAT, w wysokości określonej odrębnymi przepisami.

2.6 Stawki opłat są określone w złotych polskich (PLN).

3.

OPŁATY STANDARDOWE

a) Opłata za lądowanie statku powietrznego
LĄDOWANIE STATKU POWIETRZNEGOMaksymalna masa startowa statku powietrznego (MTOW)STAWKA [PLN]
ruch krajowydo 3 ton80
i międzynarodowypowyżej 3 do 10 t275
powyżej 10 do 30 t600
powyżej 30 do 50 t975
powyżej 50 do 100 t1.560
powyżej 100 do 15012.500
powyżej 150 t5.000

Dla śmigłowców opłata za lądowanie wynosi 50 % stawki określonej w powyższej tabeli.

b) Opłata za postój statku powietrznego

OPŁATA POSTOJOWA (za każdą rozpoczętą tonę maksymalne) masy startowej (MTOW))STAWKA [PLN]
pierwsze 4 godziny postoju0
każde rozpoczęte 24 godziny6

c) Opłata za pasażera odlatującego

PASAŻERSTAWKA [PLN]
ruch krajowy27
ruch międzynarodowy32

4.

OPŁATY DODATKOWE

d) Usuwanie zanieczyszczeń z nawierzchni lotniskowych. Opłaty pobiera się za usuwanie z nawierzchni lotniskowych zanieczyszczeń spowodowanych przez użytkowników lotniska w następującej wysokości za każde rozpoczęte 10 m2:
RODZAJ OPŁATYSTAWKA (PLN)
usunięcie rozlewiska materiałów pędnych i smarów2.000
usunięcie innych zanieczyszczeń1.000

e) Dodatkowa ochrona statków powietrznych w czasie postoju. Opłaty pobiera się za niestandardowe usługi zabezpieczenia statku powietrznego podczas postoju w porcie lotniczym:

RODZAJ OPŁATYSTAWKA (PLN)
ochrona statku powietrznego przez wyznaczonego strażnika, za każdą rozpoczętą godzinę pracy każdego strażnika150
specjalne oświetlenie stanowiska postojowego, za każdą rozpoczętą dobę za 1 punkt świetlny50
wygrodzenie stanowiska postojowego500

f) Zabezpieczenie przez Lotniskową Straż Pożarną tankowania/roztankowania statku powietrznego w czasie wchodzenia/ wychodzenia lub przebywania pasażerów na pokładzie - 100 PLN za operację.

5.

ZNIŻKI WRAZ Z ICH WYSOKOŚCIĄ ORAZ ZASADAMI STOSOWANIA

a) Zniżki od opłat za lądowanie, wyrażone, jako odsetek opłaty określonej w punkcie 3:

- na nowe połączenie - 50% przez okres pół roku;

- w połączeniach regularnych na małych dystansach (do 500 km) - 30%;

- w połączeniach regularnych wykonywanych przynajmniej 6 razy w tygodniu - 5% (rejsy wykonywane w zbliżonych godzinach - różnica do dwóch godzin - traktowane są łącznie);

- za operacje w czasie wskazanym przez PLW S.A. - 10%;

- dla czarterów w okresie zimowym (od 1 listopada do 31 marca) - 30%.

W razie możliwości uzyskania kilku zniżek z różnych tytułów, uzyskane zniżki sumuje się.

b) Obniżona opłata pasażerska dla przewoźników generujących duży ruch:

- w przypadku połączeń regularnych w ruchu międzynarodowym, obsługiwanych przez jednego przewoźnika, generujących co najmniej "n" x 4.250 odlatujących pasażerów rocznie każde (gdzie "n" jest liczbą startów w tygodniu), liczbę pasażerów odlatujących, obsłużonych przez jednego przewoźnika, sumuje się i stosuje dla niej obniżoną opłatę pasażerską wg następującej tabeli:

Liczba odlatujących pasażerów obsłużonych w ciągu 12 miesięcySTAWKA (PLN)
10.000 - 50.00024
50.001 - 100.00020
100.001 - 200.00010
200.001 - 300.0008
300.001 - 400.0007
ponad 400.0005

- obniżona opłata pasażerska stosowana jest na podstawie początkowej deklaracji przewoźnika co do planowanej wielkości ruchu upoważniającej do tej zniżki. Zniżka weryfikowana jest po upływie roku w oparciu o rzeczywistą wielkość wygenerowanego ruchu;

Uwaga: Tabela obniżonych opłat pasażerskich zawarta w punkcie b) nie może być stosowana łącznie ze zniżkami z punktu a).

c) Dla statków powietrznych w lotach szkolnych udziela się zniżki na opłatę za lądowanie do 80% od stawek określonych w punkcie 3.

6.

ZWOLNIENIA Z OPŁAT

Zwolnione z opłat niniejszej taryfy są:

a) Loty polskich państwowych statków powietrznych związane z zapewnieniem bezpieczeństwa publicznego, bezpieczeństwa państwa, ochroną granicy państwowej lub poszukiwaniem i ratownictwem.

b) Loty statków powietrznych wykonujących loty w celu obrony przed skutkami klęsk żywiołowych oraz ratowania życia lub zdrowia ludzkiego, chyba, że loty te wykonywane są w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

c) Loty statków powietrznych wykonujących kontrole naziemnych urządzeń nawigacyjnych.

d) Pasażerowie w tranzycie.

e) Dzieci do lat 2, nieuprawnione do zajmowania miejsca pasażerskiego w samolocie.