Taryfa opłat lotniskowych w Porcie Lotniczym Warszawa im. Fryderyka Chopina.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2005.9.35

Akt indywidualny
Wersja od: 8 listopada 2005 r.

OGŁOSZENIE
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 18 sierpnia 2005 r.
w sprawie taryfy opłat lotniskowych w Porcie Lotniczym Warszawa im. Fryderyka Chopina 1

Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 4 oraz w związku z art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z 2003 r. Nr 210, poz. 2036, z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1002, Nr 172, poz. 1805, Nr 173, poz. 1808, Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 757) ogłasza się taryfę opłat lotniskowych w Porcie Lotniczym Warszawa im. Fryderyka Chopina, stanowiącą załącznik do ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Taryfa opłat lotniskowych w Porcie Lotniczym Warszawa - Okęcie

Termin wejścia w życie opłat: 1 września 2005 r.
OPŁATA ZA LĄDOWANIE
Opłata obejmuje udostępnienie lotniska wraz z jego infrastrukturą techniczną w celu wykonania operacji lądowania i startu statku powietrznego oraz standardowe usługi służb lotniskowych związane z obsługą tych operacji, z wyjątkiem usług obsługi naziemnej.

Opłata pobierana jest za każde lądowanie statku powietrznego.

Jednostka naliczenia opłatyStawka opłaty
dla statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 2 ton włącznie (z wyjątkiem śmigłowców)
za lądowanie (niezależnie od maksymalnej masy startowej statku powietrznego) 80,00 PLN
dla statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 2 ton do 25 ton włącznie (z wyjątkiem śmigłowców)
za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej statku powietrznego41,00 PLN
dla statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 25 ton (z wyjątkiem śmigłowców)
za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej statku powietrznego41,00 PLN za pierwsze 25 t plus 45,00 PLN za każdą rozpoczętą tonę ponad 25 t
dla śmigłowców
za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej21,00 PLN
OPŁATA HAŁASOWA
Opłata pobierana jest z tytułu emisji hałasu przez statki powietrzne podczas wykonywania startu i lądowania, za usługi związane z monitorowaniem i ochroną przed hałasem lotniczym oraz przeciwdziałaniem negatywnemu wpływowi na środowisko.

Opłata pobierana jest za każde lądowanie statku powietrznego.

Podstawę do zaliczenia statku powietrznego do określonej kategorii hałasowej stanowi świadectwo zdatności w zakresie hałasu. Jeżeli usługobiorca nie przekazał do PPL dokumentów pozwalających na zaliczenie statku powietrznego do odpowiedniej kategorii hałasowej, zostanie on zaliczony do kategorii 5.

Wysokość stawek jednostkowych opłaty (za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej statku powietrznego) jest uzależniona od kategorii hałasowej statku powietrznego oraz od godziny wykonania lądowania i startu.

Kategoria hałasowaStawka opłaty za tonęOpis kategorii hałasowej
w godz.

06:00-21:59

w godz. 22:00-05:59*
10,00 PLN4,00 PLNStatki powietrzne o maksymalnej masie startowej do 9 t włącznie oraz Statki powietrzne o maksymalnej masie startowej większej niż 9 t certyfikowane wg Rozdz. 3 i 5 Części II, Tomu 1 Załącznika Nr 16 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, o skumulowanym marginesie hałasu** równym 20 EPNdB i powyżej
23,20 PLN9,60 PLNStatki powietrzne o maksymalnej masie startowej większej niż 9 t certyfikowane wg Rozdz. 3 i 5 Części II, Tomu 1 Załącznika Nr 16 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, o skumulowanym marginesie hałasu** od 10 do 19,99 EPNdB
35,80 PLN17,40 PLNStatki powietrzne o maksymalnej masie startowej większej niż 9 t certyfikowane wg Rozdz. 3 i 5 Części II, Tomu 1 Załącznika Nr 16 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, o skumulowanym marginesie hałasu** od 5 do 9,99 EPNdB
413,00 PLN39,00 PLNStatki powietrzne o maksymalnej masie startowej większej niż 9 t certyfikowane wg Rozdz. 3 i 5 Części II, Tomu 1 Załącznika Nr 16 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, o skumulowanym marginesie hałasu** od 0 do 4,99 EPNdB
518,00 PLN54,00 PLNStatki powietrzne o maksymalnej masie startowej większej niż 9 t certyfikowane wg Rozdz. 2 i niespełniające wymagań Rozdz. 3 i 5, Części II, Tomu 1 Załącznika Nr 16 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym oraz Statki powietrzne o maksymalnej masie startowej większej niż 9 t nieposiadające świadectw zdatności w zakresie hałasu
* Dla potrzeb naliczenia opłaty, operacji lądowania statku powietrznego przyporządkowuje się najbliższą jej operację startu tego samego statku powietrznego. Jeżeli jedna z operacji (lądowanie lub start) miała miejsce w godzinach 22:00-05:59 według czasu lokalnego, a druga przyporządkowana jej operacja miała miejsce w godzinach 06:00-21:59, stawka opłaty za operacje w godzinach 22.00-05:59 według czasu lokalnego wynosi 50% stawki dla kategorii hałasowej 1 i 67% stawki dla kategorii hałasowych 2-5.
** Skumulowany margines hałasu - suma różnic pomiędzy dopuszczalnym poziomem hałasu a poziomem hałasu określonym w świadectwie zdatności statku powietrznego w zakresie hałasu, według pomiarów dokonywanych w punktach referencyjnych; dopuszczalny poziom hałasu oraz punkty referencyjne są określone w Części II Tomu I Załącznika 16 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym.
OPŁATA PASAŻERSKA
Opłata obejmuje udostępnianie pasażerom dworca lotniczego wraz z jego infrastrukturą techniczną w celu rozpoczęcia lub zakończenia podróży lotniczej oraz standardowe usługi służb lotniskowych z tym związane, z wyjątkiem usług obsługi naziemnej. Wysokość opłaty jest uzależniona od standardu infrastruktury udostępnianej pasażerom.

Opłaty nie pobiera się za pasażerów w tranzycie bezpośrednim i dzieci do lat 2.

Jednostka naliczenia opłatyStawka opłaty
za każdego pasażera odlatującego odprawianego w Terminalu 160,00 PLN
za każdego pasażera odlatującego odprawianego w Terminalu Krajowym24,00 PLN
za każdego pasażera odlatującego odprawianego w Terminalu Etiuda30,00 PLN
za każdego pasażera odlatującego odprawianego w Terminalu VIP Aviation50,00 PLN
OPŁATA POSTOJOWA
Opłata obejmuje udostępnienie miejsca do postoju statku powietrznego na płycie postojowej oraz standardowe usługi służb lotniskowych z tym związane, z wyjątkiem usług obsługi naziemnej.

Nie pobiera się opłaty za postój statków powietrznych do 4 godzin włącznie.

Jednostka naliczenia opłatyStawka opłaty
za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej statku powietrznego i każde rozpoczęte 24 godziny postoju, liczone od momentu lądowania do momentu startu5,50 PLN
OPŁATA HANGAROWA
Opłata obejmuje udostępnienie miejsca do postoju statku powietrznego w hangarze przeznaczonym dla małych samolotów lotnictwa ogólnego oraz standardowe usługi służb lotniskowych z tym związane, z wyjątkiem usług obsługi naziemnej. Dla usługobiorców korzystających stale z usługi hangarowania (w okresie dłuższym niż jeden miesiąc), opłata może być określona w drodze odrębnej umowy z PPL.
Jednostka naliczenia opłatyStawka opłaty
przy postoju do 3 godzin
za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej statku powietrznego i każdą rozpoczętą godzinę postoju37,00 PLN
przy postoju ponad 3 godziny do 1 miesiąca
za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej statku powietrznego i każde rozpoczęte 24 godziny postoju111,00 PLN
ODSTĘPSTWA
* Nie pobiera się opłat lotniskowych za lądowanie i postój statków powietrznych

wykonujących loty w celu obrony przed skutkami klęsk żywiołowych oraz ratowania

życia i zdrowia ludzkiego, chyba że loty te wykonywane są w ramach prowadzonej

działalności gospodarczej.

* Zwalnia się z opłat lotniskowych loty polskich państwowych statków powietrznych

wykonywane w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa publicznego,

bezpieczeństwa państwa lub granicy państwowej.

* Nie pobiera się opłaty za lądowanie statków powietrznych wykonujących kontrolę i

testy urządzeń wykorzystywanych lub planowanych do wykorzystania jako naziemne

pomoce nawigacyjne.

* Nie pobiera się opłaty za lądowanie, opłaty hałasowej i opłaty pasażerskiej,

jeśli zaistniała konieczność powrotu statku powietrznego bez żadnego

międzylądowania na lotnisko z przyczyn meteorologicznych lub w sytuacjach

awaryjnych.

* Ulgi i zwolnienia od opłat lotniskowych za loty obcych państwowych statków

powietrznych wykonujących loty związane z zapewnieniem bezpieczeństwa

publicznego, bezpieczeństwa państwa, ochroną granicy państwowej lub

poszukiwaniem i ratownictwem stosuje się na zasadach określonych w umowach

międzynarodowych oraz z uwzględnieniem zasady wzajemności.

Do podanych stawek opłat dolicza się podatek od towarów i usług (VAT) w wysokości obowiązującej w dniu wykonania usługi.

ZASADY UDZIELANIA ZNIŻEK OD OPŁAT LOTNISKOWYCH NA LOTNISKU WARSZAWA/OKĘCIE

1.
Zniżki stosuje się na zasadzie równego traktowania i niedyskryminacji w odniesieniu do każdego usługobiorcy spełniającego warunki i kryteria udzielania zniżek.
2.
Udziela się zniżki w wysokości 50% opłaty za lądowanie za każdą operację wykonywaną w pasażerskich rejsach rozkładowych na nowej trasie. Zniżka jest udzielana wyłącznie usługobiorcy wykonującemu lądowanie handlowe.
3.
Za nową trasę kwalifikującą się do udzielenia zniżki, o której mowa w pkt 2, uznaje się trasę obsługiwaną przez pasażerskie rejsy rozkładowe, w których portem początkowym, docelowym lub portem międzylądowania jest nowy port lotniczy rozszerzający siatkę połączeń rozkładowych lotniska WARSZAWA/Okęcie.
4.
Za nowy port lotniczy, rozszerzający siatkę połączeń rozkładowych lotniska WARSZAWA/Okęcie uznaje się port, z/do którego, z zastrzeżeniem pkt 7, w ciągu 2 lat poprzedzających planowaną datę uruchomienia połączenia, nie były wykonywane pasażerskie rejsy rozkładowe do/z lotniska WARSZAWA/Okęcie.
5.
Zniżki udziela się na okres 2 lat począwszy od dnia uruchomienia pasażerskich rejsów rozkładowych na nowej trasie każdemu usługobiorcy wykonującemu je i spełniającemu warunki udzielania zniżek, z zastrzeżeniem pkt 6.
6.
Zniżka, o której mowa w pkt 2, jest udzielana każdemu kolejnemu usługobiorcy uruchamiającemu pasażerskie rejsy rozkładowe na nowej trasie i spełniającemu warunki udzielania zniżek, niezależnie od przyznania innym usługobiorcom tej zniżki, jednak na okres nie dłuższy niż 2 lata od daty wykonania pierwszego rejsu rozkładowego na tej trasie przez pierwszego usługobiorcę operującego na nowej trasie.
7.
Zniżka, o której mowa w pkt 2 nie przysługuje usługobiorcy, który w ciągu 2 lat poprzedzających planowaną datę rozpoczęcia lotów na nowej trasie zaprzestał wykonywania pasażerskich rejsów rozkładowych do innego portu lotniczego obsługującego tę samą aglomerację, jeżeli spowodowało to likwidację połączenia. Jeżeli jednak usługobiorca ten korzystał ze zniżki na trasie, na której zaprzestał wykonywania lotów, zachowuje prawo do zniżki, jednak w okresie do 2 lat od dnia uruchomienia połączenia, dla którego udzielona została pierwsza zniżka.
8.
Zniżki, o której mowa w pkt 2 nie udziela się, jeśli rozkładowy czas lądowania lub startu na lotnisku Warszawa/Okęcie planowany jest w godzinach 23.00-5.59 czasu lokalnego. Przyznanej zniżki nie stosuje się do operacji lądowania lub startu wykonanych w godzinach 23:00-5:59 czasu lokalnego. Na potrzeby udzielania i stosowania zniżki, o której mowa w pkt 2, operacji lądowania statku powietrznego przyporządkowuje się najbliższą następującą po niej operację startu na tej samej trasie.
9.
Udziela się zniżki w wysokości 99% opłaty za lądowanie wykonane w rejsie inauguracyjnym. Za rejs inauguracyjny uznaje się:
a)
pierwszy pasażerski rejs rozkładowy wykonany na nowej trasie;
b)
pierwszy pasażerski rejs rozkładowy wykonany przez przewoźnika, który nie wykonywał rejsów rozkładowych z/do lotniska WARSZAWA/Okęcie w okresie poprzednich 2 lat.
10.
Udziela się zniżki w wysokości 90% opłaty za lądowanie wykonane w locie promocyjnym. Za lot promocyjny uznaje się lot wykonany w celach promocyjnych, w którym statek powietrzny wraca na lotnisko WARSZAWA/Okęcie bez międzylądowania. Zniżki tej udziela się nie częściej niż jeden raz w roku kalendarzowym dla jednego usługobiorcy.
11.
Udziela się zniżki w wysokości 50% opłaty za lądowanie za każdą operację wykonaną na trasie, która obsługiwana jest na zasadzie obowiązku użyteczności publicznej.
12.
Opłata za lądowanie dla polskich państwowych statków powietrznych wykonujących loty związane z zapewnieniem bezpieczeństwa publicznego, bezpieczeństwa państwa, ochroną granicy państwowej lub poszukiwaniem i ratownictwem jest pobierana, z zastrzeżeniem lotów zwolnionych z opłat, w wysokości 75% opłaty za lądowanie.
13.
Zniżki, o których mowa w pkt. 2 i 11 przestają obowiązywać w przypadku więcej niż dwukrotnego opóźnienia płatności na rzecz PPL z tytułu opłat lotniskowych, opłat nawigacyjnych lub opłat za obsługę naziemną w ciągu kolejnych 6 miesięcy kalendarzowych o więcej niż 3 dni w stosunku do terminu płatności wskazanego na fakturze. W razie zaistnienia takiej sytuacji PPL automatycznie rozpoczyna od następnego miesiąca naliczanie opłat dla takiego usługobiorcy w pełnej wysokości. Usługobiorca może ponownie uzyskać zniżkę od następnego miesiąca po 3 miesiącach terminowego regulowania należności wobec PPL.
14.
Usługobiorcy przysługuje prawo korzystania ze zniżek z różnych tytułów. Zniżki z różnych tytułów nie sumują się. W odniesieniu do jednego lotu można zastosować zniżkę tylko z jednego tytułu. Jeżeli dany lot kwalifikuje się do zniżek z różnych tytułów, zostanie zastosowana najkorzystniejsza z nich.
1 Numer pozycji zmieniony przez pkt 2 obwieszczenia Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 29 września 2005 r. o sprostowaniu błędów (Dz.Urz.ULC.05.10.44).