Taryfa opłat lotniskowych w Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2009.2.48

Akt indywidualny
Wersja od: 30 grudnia 2022 r.

OGŁOSZENIE Nr 1
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 stycznia 2009 r.
w sprawie taryfy opłat lotniskowych w Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach

Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 4 oraz w związku z art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm. 1 ) ogłasza się taryfę opłat lotniskowych w Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach, stanowiącą załącznik do ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  2

Taryfa opłat lotniskowych na lotnisku

Katowice - Pyrzowice

Taryfa opłat lotniskowych na lotnisku Katowice - Pyrzowice otrzymuje następujące brzmienie:

Taryfa opłat za usługi lotniskowe

w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach

Niniejsza taryfa opłat za usługi lotniskowe obejmuje opłaty pobierane przez Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, zwane dalej GTL SA, zarządzające Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach (www.katowice-airport.com).

DEFINICJE

1. Na potrzeby niniejszej taryfy wprowadza się następujące definicje użytych w niej pojęć:

1.1 MPL "Katowice" - oznacza Międzynarodowy Port Lotniczy "KATOWICE" w Pyrzowicach, adres: 42-625 Ożarowice, ul. Wolności 90, www.katowice- airport.com

1.2 GTL SA - oznacza Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. z siedzibą w Katowicach, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym w Katowicach Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem 0000023650, o kapitale zakładowym, kapitale wpłaconym 94 051 400 zł, adres: Al. Korfantego 38, 40-161 Katowice, www.katowice-airport.com, NIP: EU PL 634-012-80-15.

1.3 Maksymalna masa startowa statku powietrznego (MTOW) - maksymalna masa statku powietrznego dopuszczalna do startu, podana w świadectwie zdatności do lotu statku powietrznego, dzienniku pokładowym, świadectwie hałasowym lub innym równorzędnym dokumencie. Jeżeli MTOW nie została podana, dla celów kalkulacji opłat zostanie przyjęta największa masa startowa dla statku powietrznego danego typu.

1.4 Pasażer odlatujący - osoba podróżująca statkiem powietrznym, nie będąca członkiem załogi, który podlega odprawie na danym lotnisku.

1.5 Pasażer w tranzycie - pasażer, lotu, o którym mowa w art. 2 pkt 11 Ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2022 r. poz. 1235, 1715, 1846, 2185 i 2642).

1.6 Za regularny przewóz lotniczy zwany również zamiennie ruchem regularnym uważa się przewóz zdefiniowany w art. 2 pkt 14 Ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2022 r. poz. 1235, 1715, 1846, 2185 i 2642).

1.7 Za przewóz czarterowy zwany również zamiennie ruchem czarterowym uważa się przewóz zdefiniowany w art. 2 pkt 15 Ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2022 r. poz. 1235, 1715, 1846, 2185 i 2642).

1.8 Za lot długodystansowy na użytek niniejszej taryfy uważa się jednoodcinkowy lot na dystansie, którego pokonanie wymaga minimum 6 godzin lotu statku powietrznego.

1.9 Nowe połączenie w ruchu regularnym - połączenie, które spełnia łącznie następujące warunki:

a) będzie wykonywane z częstotliwością co najmniej 1 operacji tygodniowo przez co najmniej 3 miesiące,

b) nie było prowadzone przez tego samego przewoźnika w okresie 12 następujących po sobie miesięcy kalendarzowych poprzedzających jego wprowadzenie,

c) nie jest to połączenie łączone tzn. z międzylądowaniem,

d) zostanie utworzone po dniu wejścia w życie niniejszej taryfy,

e) status nowego połączenia w ruchu regularnym przyznawany jest na okres 5 lat.

1.10 Nowe połączenie czarterowe - połączenie, które spełnia łącznie następujące warunki:

a) nie funkcjonuje w MPL "Katowice" w chwili jego wprowadzenia,

b) nie było prowadzone przez tego samego przewoźnika w okresie 12 następujących po sobie miesięcy kalendarzowych poprzedzających jego wprowadzenie,

c) zostanie utworzone po dniu wejścia w życie niniejszej taryfy,

d) jest połączeniem bezpośrednim lub z międzylądowaniem,

e) status nowego połączenia w ruchu czarterowym przyznawany jest na okres 5 lat.

1.11 Usługobiorca - użytkownik statku powietrznego na rzecz, którego świadczona jest usługa lub podmiot, na zlecenie którego jest świadczona usługa na podstawie odrębnej umowy zawartej z GTL SA.

1.12 Port bazowy - port, którym przewoźnik łącznie spełnia następujące warunki:

a) wykonuje obsługę techniczną minimum trzech statków powietrznych co jest uwidocznione w dokumentacji zatwierdzonej przez cywilne władze lotnicze,

b) zawarł z GTL SA umowę, z której jednoznacznie wynika, że MPL "Katowice" jest dla tego przewoźnika portem bazowym.

POSTANOWIENIA OGÓLNE

2. Opłaty lotniskowe składają się z opłat standardowych, w których skład wchodzą: opłata za lądowanie statku powietrznego, opłata za postój statku powietrznego, opłata za pasażera odlatującego, opłata za ochronę oraz z opłat dodatkowych.

2.1 Opłaty podane w niniejszej taryfie nie obejmują podatku od towarów i usług (VAT), który zostanie naliczony według stawek obowiązujących w polskim prawie podatkowym.

2.2 Wszystkie opłaty w niniejszej taryfie są określone w złotym polskim (zwanym dalej "PLN").

2.3 Nie pobiera się opłat za lądowanie, za pasażerów odlatujących oraz za postój statków powietrznych wykonujących loty w celu obrony przed skutkami klęsk żywiołowych oraz ratowania życia lub zdrowia ludzkiego, chyba że loty te wykonywane są w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (art. 76 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2022 r. poz. 1235, 1715, 1846, 2185 i 2642). W szczególności z wymienionych opłat są zwolnione statki powietrzne kolumny transportu sanitarnego, w tym lotniczego pogotowia ratunkowego, w przypadku wykonywania lotów związanych z zagrożeniem życia lub zdrowia oraz w każdym przypadku katastrofy, epidemii lub klęski żywiołowej. Podstawę odstąpienia od pobierania opłat stanowi w szczególności zlecenie przewozu potwierdzone przez ordynatora szpitala lub kierownika placówki zdrowia wystawiającej zlecenie na lot, wydanie decyzji przez uprawniony organ, a także innych wiarygodnych okoliczności lub dokumentacji wskazujących na zaistnienie przesłanek do odstąpienia od pobierania opłat.

2.4 Opłaty dla państwowych statków powietrznych wykonujących loty związane z zapewnieniem bezpieczeństwa publicznego, bezpieczeństwa państwa, ochroną granicy państwowej lub poszukiwaniem i ratownictwem naliczane są zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 14 kwietnia 2004 r. w sprawie opłat lotniskowych dla państwowych statków powietrznych wykonujących loty związane z zapewnieniem bezpieczeństwa państwa, ochroną granicy państwowej lub poszukiwaniem i ratownictwem (Dz. U. z 2004 r. Nr 122, poz. 1268).

2.5 Opłaty objęte niniejszą taryfą są dokonywane na rzecz GTL SA przez usługobiorców korzystających z usług świadczonych przez MPL "Katowice". W każdym przypadku związanym z uprawdopodobnieniem trudności w identyfikacji usługobiorcy, opłatami niniejszej taryfy będzie obciążony właściciel statku powietrznego.

2.6 Skorzystanie z usług jest jednoznaczne z przyjęciem wszystkich warunków niniejszej taryfy.

OPŁATY STANDARDOWE

Opłata za lądowanie statku powietrznego

3. Opłata za lądowanie pobierana jest za każde lądowanie statku powietrznego na lotnisku. Opłata obejmuje również start statku powietrznego.

3.1 Dla statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 2 ton włącznie opłata za lądowanie wynosi 200 PLN.

3.2 Dla śmigłowców opłata wynosi 50% opłaty określonej w pkt 3.3.

3.3 Dla statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 2 ton opłata za lądowanie jest pobierana za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej statku powietrznego i wynosi:

Tabela 1. Opłata za lądowanie

Roczna liczba lądowań przewoźnika w zakresie od... do...Opłata za każdą rozpoczętą tonę MTOW (w PLN)
AB
Do 50043
501-1 00036
1 001-2 00030
2 001-3 00027
3 001-4 00025
4 001-5 00023
5 001-6 00022
6 001-7 00018
7 001-8 00014
8 001-9 0009
Powyżej 9 0004,50

W tabeli 1 opłata za lądowanie naliczana jest w danym zakresie po odpowiadającej mu opłacie w kolumnie B za każdą rozpoczętą tonę MTOW, po przekroczeniu danego zakresu (kolumna A) każde następne lądowanie liczone jest z następnego zakresu po odpowiadającej opłacie niższej (kolumna B) za każdą rozpoczętą tonę MTOW i tak dalej w kolejnych zakresach. Opłata naliczana jest w zależności od liczby lądowań. Okresem rozliczeniowym jest okres roczny określony w pkt 5.

Opłata za pasażera odlatującego

4. Opłata za pasażera odlatującego, pobierana jest za każdego pasażera odlatującego, przy czym opłacie nie podlegają:

a) pasażerowie w tranzycie,

b) dzieci do lat 2 nieuprawnione do zajmowania miejsc pasażerskich w samolocie,

i wynosi:

Tabela 2. Opłata za pasażera odlatującego

Roczna liczba pasażerów odlatujących przewoźnika w zakresie od... do...Opłata za pasażera odlatującego (w PLN)
AB
Do 100 00030
100 001-200 00027
200 001-300 00023
300 001-400 00019
400 001-500 00016
500 001-600 00015
600 001-700 00012
700 001-800 0009
800 001-900 0006
900 001-1 000 0004
1 000 001-1 100 0003,30
Powyżej 1 100 0002,50

W tabeli 2 opłata za pasażera odlatującego naliczana jest w danym zakresie po odpowiadającej mu opłacie w kolumnie B, po przekroczeniu danego zakresu (kolumna A) każdy następny pasażer liczony jest z następnego zakresu po odpowiadającej opłacie (kolumna B). I tak dalej w kolejnych zakresach. Okresem rozliczeniowym jest okres roczny określony w pkt 5.

5. Za okres roczny przyjmuje się rok kalendarzowy. W pierwszym roku po wprowadzeniu niniejszej taryfy okres ten liczony jest od chwili wprowadzenia opłaty do 31 grudnia. W przypadku, gdy dany usługobiorca wystąpi z pisemnym wnioskiem o zastosowanie w stosunku do niego systemu opłat określonych w pkt 3.3 w pkt 4, można rok kalendarzowy zastąpić innym okresem dwunastomiesięcznym. Po zakończeniu danego okresu rocznego naliczanie opłaty zdefiniowanej w pkt 3.3 pkt 4 rozpoczyna się od pierwszego zakresu w tabelach 1 i 2.

Opłata za postój statku powietrznego

6. Opłata za postój statku powietrznego pobierana jest za postój statku powietrznego.

6.1 Opłata za postój statku powietrznego pobierana jest za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej statku powietrznego i każde rozpoczęte 24 godziny postoju i wynosi 12 PLN.

6.2 Czas postoju jest liczony od momentu lądowania do momentu startu.

6.3 Za postój trwający do 4 godzin opłaty określonej w pkt 6.1 nie pobiera się.

6.4 Opłaty za postój nie pobiera się dla statków powietrznych, dla których MPL

"Katowice" jest portem bazowym.

Opłata za zapewnienie ochrony i kontrolę bezpieczeństwa pasażerów i ich bagażu

7. Opłata za zapewnienie ochrony i kontrolę bezpieczeństwa pasażerów i ich bagażu pobierana jest za każdego pasażera odlatującego.

Pasażer odlatującyStawka (PLN)
Ruch krajowy i międzynarodowy7,00

Opłacie nie podlegają:

* pasażerowie w tranzycie,

* dzieci do lat 2, nieuprawnione do zajmowania miejsca pasażerskiego w samolocie.

OPŁATY DODATKOWE

8. Usługi dodatkowe objęte niniejszą taryfą świadczone są na wniosek usługobiorcy zgłoszony przed wykonaniem usługi z wyjątkiem usługi określonej w pkt 8.2.

8.1 Opłaty za usługi dodatkowe nie ujęte w niniejszej taryfie, są ustalane oddzielnie, przed wykonaniem usługi.

8.2 Usuwanie zanieczyszczeń z nawierzchni lotniskowych.

Opłaty pobiera się za usuwanie z nawierzchni lotniskowych zanieczyszczeń spowodowanych przez użytkownika lotniska w następującej wysokości za każde rozpoczęte 10 m2 oczyszczanej powierzchni:

Rodzaj usługiOpłata w PLN
Usunięcie rozlewiska materiałów pędnych i smarów2 000
Usunięcie innych zanieczyszczeń1 500

8.3 Dodatkowa ochrona statków powietrznych w czasie parkowania.

Opłaty pobiera się za następujące niestandardowe usługi zabezpieczenia statków powietrznych podczas parkowania w porcie lotniczym:

Rodzaj usługiOpłata
Ochrona statku powietrznego (zł/h za każdego strażnika)350
Specjalne oświetlenie stanowiska postojowego (zł/h za 1 punkt świetlny)220
Wygrodzenie stanowiska postojowego500

8.4 Opłata za konwojowanie pobierana jest za każdy konwój przesyłek ze statku powietrznego do magazynu Cargo w strefie zastrzeżonej i wynosi:

a) konwój przesyłek wartościowych - indywidualnych - 100 PLN,

b) konwój przesyłek wartościowych - bankowych - 400 PLN,

c) konwój pozostałych przesyłek - 50 PLN za każdego konwojenta uczestniczącego w konwoju.

8.5 Opłatę za usługi zabezpieczenia przez Lotniskową Straż Pożarną tankowania lub roztankowania samolotu, odbywającego się podczas wchodzenia lub wychodzenia pasażerów lub ich przebywania na pokładzie pobiera się w wysokości 100 PLN za jedną operację. Powyższą usługę stosuje się zgodnie z decyzją podjętą przez dowódcę statku powietrznego lub innego przedstawiciela użytkownika. Przewoźnik lotniczy mający port bazowy w MPL Katowice jest zwolniony z opłaty za usługę zabezpieczenia czynności tankowania lub roztankowania.

ZASADY I WARUNKI UDZIELANIA ZNIŻEK

9. Zniżki udzielane są na pisemny wniosek usługobiorcy lub na podstawie zawartej umowy pomiędzy GTL SA a usługobiorcą, przed wykonaniem lotu.

9.1 Zniżki nie przysługują za loty już wykonane, jeżeli nie zachowano trybu określonego w punkcie 9. Opłaty po zastosowaniu zniżki naliczane są zgodnie z zasadami naliczania opłat określonymi w niniejszej taryfie.

Zniżki dla ruchu długodystansowego

9.2 Dla lotów długodystansowych udziela się zniżki w wysokości 50% od opłat za lądowanie i pasażera odlatującego określonych w pkt 3.3 i 4 taryfy. Dla towarowych lotów długodystansowych udziela się zniżki w wysokości 50% od opłat za lądowanie określonej w pkt 3.3.

Zniżki dla ruchu pasażerskiego

9.3 Od opłat w regularnym przewozie pasażerskim zdefiniowanych w pkt 3.3 i 4 udziela się zniżki w zależności od liczby lądowań w okresie od 1 do 15 dnia każdego miesiąca i od 16 dnia do końca każdego miesiąca kalendarzowego w opłacie za pasażera odlatującego i w opłacie za lądowanie i wynosi:

Liczba lądowań w cyklach rozliczeniowych od 1 do 15 dnia miesiąca i od 16 dnia do końca miesiącaZniżka
AB
71-805%
81-9010%
91-10012%
101-11015%
Powyżej 11018%

Dla udzielenia zniżki pkt 9 nie stosuje się.

9.4 W przypadku otwarcia nowego połączenia w regularnym przewozie pasażerskim w MPL "Katowice" udziela się zniżki od opłaty za lądowanie i opłaty od pasażera odlatującego, na okres 5 lat od dnia podjęcia przez GTL SA decyzji o udzieleniu tej zniżki. Zgodnie z poniższą tabelą:

Lata obowiązywania zniżkiNowe połączenie regularne zniżka za pasażera (w %)Nowe połączenie regularne zniżka za tonę MTOW (w %)
rok 16065
rok 24050
rok 32025
rok 41015
rok 51010

Skorzystanie ze zniżki na nowe połączenie wyklucza możliwość równoległego włączenia tego połączenia do systemu opłat, o których mowa w pkt 3.3 i 4 lub łączenia jej z innymi zniżkami określonymi w pkt 9.2, 9.4.

9.5 Dla pasażerskich przewozów czarterowych w zależności od liczby wykonywanych lądowań w roku kalendarzowym zniżka za lądowanie wynosi odpowiednio:

Liczba lądowań w roku kalendarzowymzniżka w %
AB
101-20010%
Powyżej 20030%

Okresem rozliczeniowym jest rok kalendarzowy. Skorzystanie z tej zniżki wyklucza możliwość równoległego włączenia liczby lądowań z pkt 9.2 i 9.7.

9.6 W przypadku otwarcia nowego połączenia w czarterowym przewozie pasażerskim w MPL "Katowice" udziela się zniżki od opłaty za lądowanie i opłaty od pasażera odlatującego, na okres 5 lat od dnia podjęcia przez GTL SA decyzji o udzieleniu tej zniżki. Zgodnie z poniższą tabelą:

Lata obowiązywania zniżkiNowe połączenie czarterowe zniżka za pasażera (w %)Nowe połączenie czarterowe zniżka za tonę MTOW (w %)
rok 12741
rok 22037
rok 31432
rok 41432
rok 51432

Skorzystanie ze zniżki na nowe połączenie wyklucza możliwość równoległego włączenia tego połączenia do systemu opłat, o których mowa w pkt 3.3 i 4 lub łączenia jej z innymi zniżkami określonymi w pkt 9.2, 9.6.

Zniżki dla ruchu cargo związanego wyłącznie z przewozem towarów lub poczty

9.7 Dla przewozów cargo związanych wyłącznie z przewozem towarów lub poczty wykonywanych samolotami o MTOW do 55 ton udzielana jest zniżka w zależności od liczby lądowań w danym miesiącu kalendarzowym i wynosi:

Liczba lądowań w okresie miesięcznymZniżka w %
AB
31-4525%
46-5530%
Powyżej 5535%

Skorzystanie ze zniżek określonych w pkt 9.5 lub 9.7 wyklucza możliwość równoległego włączenia tych lądowań do systemu jakichkolwiek innych zniżek określonych taryfą.

9.8 Dla przewozów cargo związanych wyłącznie z przewozem towarów lub poczty wykonywanych samolotami o MTOW powyżej 55 ton udzielana jest zniżka w zależności od liczby lądowań w okresie roku kalendarzowego i wynosi:

Liczba lądowań w okresie rocznymZniżka w %
AB
1-520%
6-1030%
Powyżej 1040%

Inne zniżki i zasady ich przyznawania

9.9 Dla lotów treningowych (szkolnych) lub technicznych udziela się zniżki w wysokości 50% od opłaty za lądowanie określonej w pkt 3. Lotów treningowych, szkolnych lub technicznych nie włącza się do systemu opłat określonych w pkt 3.3 i 4 oraz systemu zniżek określonego w pkt 9.3, 9.5.

9.10 Lot, w którym z przyczyn technicznych lub meteorologicznych zaistniała konieczność powrotu bez międzylądowania na lotnisko startu, udziela się 50% zniżki od opłaty za lądowanie.

9.11 W przypadku zaistnienia nieprzewidzianych zdarzeń niezależnych od zarządzającego lotniskiem, a wpływających znacząco i bezpośrednio na poziom kosztów jednostkowych za świadczone usługi, GTL SA może anulować każdą ze zniżek określonych w niniejszej taryfie.

ZASADY I WARUNKI POBIERANIA OPŁAT LOTNISKOWYCH

10. Opłaty wymienione w niniejszej taryfie pobierane są w Dziale Sprzedaży GTL SA przed wykonaniem startu.

10.1 Na podstawie umowy zawartej pomiędzy GTL SA i firmą Polcard prowadzącą obsługę kart kredytowych Dział Sprzedaży GTL SA jest zobowiązany do zatrzymania karty kredytowej lub odmowy jej honorowania, jeśli dyspozycję taką wydał przedstawiciel firmy Polcard. Za "decyzję" przyjmuje się polecenie przekazane telefonicznie przez operatora firmy "Polcard", listę o nazwie "STOPLIST" lub ewentualną odmowę transakcji.

10.2 Wszelkie zastrzeżenia wynikające z zatrzymania lub odmowy uznania określonej karty kredytowej jako ważnego środka płatniczego należy kierować do firmy "Polcard".

10.3 GTL SA nie ponosi odpowiedzialności za decyzje wydane przez przedstawicieli firmy "Polcard".

10.4 Dział Sprzedaży ma prawo do odmowy przyjęcia kart kredytowych lub banknotów zabrudzonych lub zniszczonych oraz tych, co do których istnieją uzasadnione wątpliwości co do ich autentyczności.

10.5 Odmowa przyjęcia zakwestionowanych (lub zatrzymanych) kart kredytowych, banknotów nie zwalnia płatnika od konieczności uregulowania stosownych opłat wynikających z niniejszej taryfy.

10.6 Od usługobiorców korzystających systematycznie z usług lotniskowych opłaty mogą być pobierane na podstawie zbiorczych faktur za okres od 1 dnia kalendarzowego danego miesiąca do 15 dnia miesiąca kalendarzowego i od 16 dnia miesiąca kalendarzowego do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego z tym, że dla systemu zniżek określonego w punkcie 9.10 może zostać zastosowany okres rozliczeniowy miesięczny.

10.7 Płatności, o których mowa w pkt 10.6 powinny być realizowane w PLN, w terminie i na konto bankowe wskazane w fakturze.

10.8 Dla usługobiorców wykonujących operacje lotnicze sporadycznie lub rozpoczynających swoją działalność w MPL Katowice lub zalegających z zapłatą lub w przypadku, gdy płatności nie zostały uregulowane w terminie w danym lub poprzedzającym roku kalendarzowym w celu zabezpieczenia roszczeń z tytułu opłat lotniskowych dopuszcza się możliwość zastosowania zaliczki, kaucji, gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej przed wykonaniem usługi.

10.9 W przypadku zalegania z zapłatą zarządzający ma prawo zatrzymać statek powietrzny zgodnie z art. 78 Ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2022 r. poz. 1235, 1715, 1846, 2185 i 2642) i nałożyć specjalną opłatę postojową w wysokości 300% obowiązującej stawki. Za niezapłacone w terminie należności mogą zostać naliczone odsetki w wysokości 150% odsetek ustawowych.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE I PRZEJŚCIOWE

11. Niniejsza taryfa za usługi lotniskowe została sporządzona w dwóch wersjach językowych - angielskim i polskim. W razie jakichkolwiek rozbieżności, co do interpretacji niniejszej taryfy rozstrzygająca będzie wersja sporządzona w języku polskim.

11.1 GTL SA zastrzega sobie prawo odmowy przyjęcia statku powietrznego ze względu na ważne okoliczności lub warunki związane z funkcjonowaniem MPL Katowice, uniemożliwiające bezpieczne lądowanie statku powietrznego.

11.2 Niniejsza taryfa opłat obowiązuje do czasu wejścia w życie nowej taryfy opłat lotniskowych zatwierdzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

11.3 Prawa nabyte przez przewoźnika na podstawie taryfy obowiązującej od dnia 31 grudnia 2005 r., w szczególności obniżenia opłat, zachowują ważność do chwili ich zakończenia zgodnie z taryfą obowiązującą od dnia 31 grudnia 2005 r., o ile przewoźnik nie uzna, że nowa taryfa jest dla niego korzystniejsza i nie wystąpi o jej stosowanie do praw nabytych.

11.4 Postanowienia taryfy obowiązującej od dnia 31 grudnia 2005 r. tracą moc z chwilą wejścia w życie niniejszej taryfy, chyba że niniejsza taryfa lub umowa zawarta z zarządzającym lotniskiem stanowi inaczej.

11.5 Poza przypadkiem określonym w pkt 11.4 stosuje się niniejszą taryfę.

1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558 oraz z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901 i Nr 177, poz. 1095 oraz Nr 180, poz. 1113.
2 Załącznik:

- zmieniony przez ogłoszenie nr 20 z dnia 24 września 2021 r. (Dz.Urz.ULC.2021.56) zmieniające nin. ogłoszenie z dniem 1 listopada 2021 r.

- zmieniony przez ogłoszenie nr 30 z dnia 29 grudnia 2022 r. (Dz.Urz.ULC.2022.72) zmieniające nin. ogłoszenie z dniem 30 grudnia 2022 r.