Taryfa opłat lotniskowych w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2006.1.4

Akt indywidualny
Wersja od: 28 kwietnia 2006 r.

OGŁOSZENIE NR 1
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 9 stycznia 2006 r.
w sprawie taryfy opłat lotniskowych w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach

Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 4 oraz w związku z art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z 2003 r. Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1002, Nr 172, poz. 1805, Nr 173, poz. 1808, Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 757, Nr 163, poz. 1362, Nr 180, poz. 1490) ogłasza się taryfę opłat lotniskowych w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach, stanowiącą załącznik do ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  1

Taryfa opłat lotniskowych w Międzynarodowym Porcie Lotniczym "KATOWICE" w Pyrzowicach ważna od 31 grudnia 2005 r.

Niniejsza taryfa opłat za usługi lotniskowe obejmuje opłaty pobierane przez "Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze" S.A., zwane dalej GTL S.A., zarządzające Międzynarodowym Portem Lotniczym "KATOWICE" w Pyrzowicach (www.gtl.com.pl).

1. DEFINICJE

Na potrzeby niniejszej taryfy wprowadza się następujące definicje użytych w niej pojęć:

1.1 MPL "Katowice" - oznacza Międzynarodowy Port Lotniczy "KATOWICE" w Pyrzowicach, adres: 41-960 Ożarowice, ul. Wolności 90; www.gtl.com.pl

1.2 GTL S.A. - oznacza Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. z siedzibą w Katowicach, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym w Katowicach Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem 0000023650, adres:, Al. Korfantego 38, 40-161 Katowice; www.gtl.com.pl, NIP EU PL 634-012-80-15.

1.3 Maksymalna masa startowa statku powietrznego (MTOW): maksymalna masa statku powietrznego dopuszczalna do startu, podana w świadectwie zdatności do lotu statku powietrznego, dzienniku pokładowym lub innym równorzędnym dokumencie. Jeżeli MTOW nie została podana, dla celów kalkulacji opłat zostanie przyjęta największa masa startowa dla statku powietrznego danego typu.

1.4 Pasażer odlatujący: osoba podróżująca statkiem powietrznym, nie będąca członkiem załogi, która podlega odprawie na danym lotnisku.

1.5 Pasażer w tranzycie bezpośrednim: pasażer, który przyleciał do portu lotniczego i nie opuszczając statku powietrznego kontynuuje podróż.

1.6 Za regularny przewóz lotniczy zwany również zamiennie ruchem regularnym uważa się przewóz zdefiniowany w art. 2 pkt 14 Ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112 z późn. zm.).

1.7 Za przewóz czarterowy zwany również zamiennie ruchem czarterowym uważa się przewóz zdefiniowany w art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112 z późn. zm.).

1.8 Za lot długodystansowy uważa się lot zdefiniowany w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112 z późn. zm.).

1.9 Nowe połączenie w ruchu regularnym - połączenie, które spełnia jednocześnie następujące warunki:

a) nie funkcjonuje w MPL "Katowice" w chwili jego wprowadzenia i nie było prowadzone w okresie 12 miesięcy poprzedzających jego wprowadzenie,

b) nie jest to połączenie łączone tzn. z międzylądowaniem, w którym jedna z destynacji już istnieje,

c) w przypadku, jeżeli łączna liczba lądowań danego przewoźnika w systemie opłat określonych w pkt 3.3 lit. a) (bez nowego połączenia lub nowych połączeń) w poprzedzającym kwartale roku bieżącego (w stosunku do dnia wystąpienia z wnioskiem o zniżkę w opłacie z tytułu utworzenia nowego połączenia) będzie niższa niż w analogicznym kwartale roku poprzedniego, zniżka z tytułu nowych połączeń nie będzie przysługiwać do końca danego roku kalendarzowego,

d) będzie odbywać się na kierunku, który związany jest z nowym rynkiem tj. obszarem oddziaływania od głównego, uznanego przez zarządzającego lotniskiem za docelowe miasto w danym regionie w promieniu 150 km,

e) zostanie utworzone po dniu wejścia w życie niniejszej taryfy.

1.10 Nowe połączenie w czarterowym ruchu pasażerskim - kierunek, który nie był prowadzony w MPL "Katowice" w okresie 18 miesięcy poprzedzających miesiąc jego wprowadzenia.

1.11 Usługobiorca - użytkownik statku powietrznego, na rzecz którego świadczona jest usługa lub podmiot, na zlecenie którego jest świadczona usługa na podstawie odrębnej umowy zawartej z GTL S.A.

1.12 Sezon zimowy - okres od 1 listopada do 31 marca.

1.13 Sezon letni - okres od 1 kwietnia do 31 października.

1.14 Pasażer w ruchu krajowym - pasażer podlegający na danym lotnisku odprawie w porcie lotniczym znajdującym się na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, którego celem podróży jest port lotniczy znajdujący się na terytorium tego kraju. Pozostałych pasażerów uważa się za pasażerów w ruchu międzynarodowym.

1.15 Port bazowy - port, w którym dana linia lotnicza tworzy bazę przeglądów swoich samolotów, który stanowi miejsce zatrudnienia pracowników danej linii lotniczej, a także który stanowi centrum operacyjne ruchu i obsługi samolotów. Ponadto została zawarta stosowna umowa z GTL S.A., z której wynika jednoznacznie, że MPL Katowice jest portem bazowym.

1.16 Taryfa "off peak" - taryfa dotycząca okresu czasowego, o którym mowa w pkt 7.5 o zmniejszonym natężeniu ruchu lotniczego w MPL Katowice w Pyrzowicach.

2. ZASADY NALICZANIA OPŁAT LOTNISKOWYCH

Opłaty lotniskowe składają się z:

- opłaty za lądowanie,

- opłaty za pasażera odlatującego,

- opłaty za postój statku powietrznego,

- opłat dodatkowych.

2.1 Opłaty podane w niniejszej taryfie nie obejmują podatku od towarów i usług (VAT), który zostanie naliczony według stawek obowiązujących w polskim prawie podatkowym.

2.2 Wszystkie opłaty w niniejszej taryfie są określone w złotym polskim (zwanym dalej "PLN").

2.3 Nie pobiera się opłat za lądowanie, za pasażerów odlatujących oraz za postój statków powietrznych wykonujących loty w celu obrony przed skutkami klęsk żywiołowych oraz ratowania życia lub zdrowia ludzkiego chyba, że loty te wykonywane są w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (art. 76 Ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze, Dz. U. Nr 130, poz. 1112 z późn. zm.). W szczególności z wymienionych opłat są zwolnione statki powietrzne kolumny transportu sanitarnego, w tym lotniczego pogotowia ratunkowego, w przypadku wykonywania lotów związanych z zagrożeniem życia lub zdrowia oraz w każdym przypadku katastrofy, epidemii lub klęski żywiołowej. Podstawę odstąpienia od pobierania opłat stanowi w szczególności zlecenie przewozu potwierdzone przez ordynatora szpitala lub kierownika placówki zdrowia wystawiającej zlecenie na lot, wydanie decyzji przez uprawniony organ, a także innych wiarygodnych okoliczności lub dokumentacji wskazujących na zaistnienie przesłanek do odstąpienia od pobierania opłat.

2.4 Opłaty dla państwowych statków powietrznych wykonujących loty związane z zapewnieniem bezpieczeństwa publicznego, bezpieczeństwa państwa, ochroną granicy państwowej lub poszukiwaniem i ratownictwem naliczane są zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 14 kwietnia 2004 r. w sprawie opłat lotniskowych dla państwowych statków powietrznych wykonujących loty związane z zapewnieniem bezpieczeństwa państwa, ochroną granicy państwowej lub poszukiwaniem i ratownictwem (Dz. U. Nr 122, poz. 1268).

2.5 Opłaty objęte niniejszą taryfą są dokonywane na rzecz GTL S.A. przez usługobiorców korzystających z usług świadczonych przez MPL "Katowice". W każdym przypadku związanym z wystąpieniem trudności w identyfikacji usługobiorcy, opłatami niniejszej taryfy będzie obciążony właściciel statku powietrznego.

2.6 Skorzystanie z usług jest jednoznaczne z przyjęciem wszystkich warunków niniejszej taryfy.

3. OPŁATA ZA LĄDOWANIE STATKU POWIETRZNEGO

Opłata za lądowanie pobierana jest za każde lądowanie statku powietrznego na lotnisku. Opłata obejmuje również start statku powietrznego.

3.1 Dla statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 2 ton włącznie opłata za lądowanie wynosi 100 PLN.

3.2 Dla śmigłowców opłata wynosi 50% opłaty określonej w pkt 3.3 lit. b).

3.3 Dla statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 2 ton opłata za lądowanie jest pobierana za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej statku powietrznego i wynosi:

a) dla regularnego ruchu pasażerskiego:

Tabela 1. Opłata za lądowanie

Roczna liczba lądowań przewoźnika w zakresieOpłata za każdą rozpoczętą tonę MTOW

(w PLN)

od ... do ...sezon letnisezon zimowy
ABB1
Do 5004349
501 - 1.0003645
1.001 - 2.0003040
2.001 - 3.0002733
3.001 - 4.0002530

Tabela 1. Opłata za lądowanie

Roczna liczba lądowań przewoźnika w zakresieOpłata za każdą rozpoczętą tonę MTOW

(w PLN)

od ... do ...sezon letnisezon zimowy
ABB1
4.001 - 5.0002328
5.001 - 6.00022,522,5
6.001 - 7.0001818
7.001 - 8.0001414
8.001 - 9.00099
PONAD 9.0004,54,5

W tabeli 1 opłata za lądowanie naliczana jest w danym zakresie po odpowiadającej mu opłacie w kolumnie B lub B1 (kolumna B lub B1 w zależności od sezonu) za każdą rozpoczętą tonę MTOW, po przekroczeniu danego zakresu (kolumna A) każde następne lądowanie liczone jest z następnego zakresu po odpowiadającej opłacie niższej (kolumna B lub B1 w zależności od sezonu) za każdą rozpoczętą tonę MTOW i tak dalej w kolejnych zakresach. Opłata naliczana jest w zależności od liczby lądowań z uwzględnieniem podziału opłaty na sezony. Okresem rozliczeniowym jest okres roczny określony w pkt 5.

b) dla pozostałego ruchu lotniczego (np. towarowy, czarterowy) opłata za lądowanie wynosi 49 PLN za każdą rozpoczętą tonę MTOW.

4. OPŁATA ZA PASAŻERA ODLATUJĄCEGO

Opłata za pasażera odlatującego, pobierana jest za każdego pasażera odlatującego, przy czym opłacie nie podlegają:

a) pasażerowie w tranzycie bezpośrednim,

b) dzieci do lat 2 nieuprawnione do zajmowania miejsc pasażerskich w samolocie

i wynosi:

a) dla ruchu regularnego pasażerskiego:

Tabela 2. Opłaty za pasażera odlatującego

Roczna liczba pasażerów odlatujących przewoźnika Opłata za pasażera odlatującego (w PLN)
w zakresie

od ... do ...

ruch międzynarodowyruch krajowy
ABB1
do 50.0003226
50.001 - 100.0003024
100.001 - 150.0002822
150.001 - 200.0002620
200.001 - 300.0002519
300.001 - 400.00023,518
400.001 - 500.0001717
500.001 - 600.0001313
600.001 - 700.0001111
700.001 - 800.00088
800.001 - 900.00066

Tabela 2. Opłaty za pasażera odlatującego

Roczna liczba pasażerów odlatujących przewoźnika Opłata za pasażera odlatującego (w PLN)
w zakresie

od ... do ...

ruch międzynarodowyruch krajowy
ABB1
900.001 - 1.000.0004,074,07
1.000 001 - 1.100.0003,33,3
1.100.001 - 1.200.0002,52,5
1.200.001 - 1.300.0001,71,7
1.300.001 - 1.400.0000,80,8
PONAD 1.400.0000,40,4

W tabeli 2 opłata za pasażera odlatującego naliczana jest w danym zakresie po odpowiadającej mu opłacie w kolumnie B lub B1 (kolumna B lub B1 w zależności od kategorii pasażera), po przekroczeniu danego zakresu (kolumna A) każdy następny pasażer liczony jest z następnego zakresu po odpowiadającej opłacie (kolumna B lub B1 w zależności od kategorii pasażera) i tak dalej w kolejnych zakresach. Okresem rozliczeniowym jest okres roczny określony w pkt 5.

b) dla pozostałego ruchu lotniczego (np. towarowy, czarterowy) opłata za pasażera odlatującego wynosi 32 PLN.

Za okres roczny przyjmuje się rok kalendarzowy. W pierwszym roku po wprowadzeniu niniejszej taryfy okres ten liczony jest od chwili wprowadzenia opłaty do 31 grudnia. W przypadku, gdy dany usługobiorca wystąpi z pisemnym wnioskiem o zastosowanie w stosunku do niego systemu opłat określonych w pkt 3.3 lit. a), w pkt 4 lit. a), można rok kalendarzowy zastąpić innym okresem dwunastomiesięcznym.

Po zakończeniu danego okresu rocznego naliczanie opłaty zdefiniowanej w pkt 3.3 lit. a), pkt 4 lit. a) rozpoczyna się od pierwszego zakresu w tabelach 1 i 2.

5. OPŁATA ZA POSTÓJ STATKU POWIETRZNEGO

5.1 Opłata za postój statku powietrznego pobierana jest za postój statku powietrznego.

5.2 Opłata za postój statku powietrznego pobierana jest za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej statku powietrznego i każde rozpoczęte 24 godziny postoju i wynosi 11 PLN.

5.3 Czas postoju jest liczony od momentu lądowania do momentu startu.

5.4 Za postój trwający do 4 godzin opłaty określonej w pkt 5.2 nie pobiera się.

5.5 Opłaty za postój nie pobiera się dla statków powietrznych, dla których MPL Katowice jest portem bazowym.

6. USŁUGI DODATKOWE

Usługi dodatkowe objęte niniejszą taryfą świadczone są na wniosek usługobiorcy zgłoszony przed wykonaniem usługi z wyjątkiem usługi określonej w pkt 6.2.

6.1 Opłaty za usługi dodatkowe nie ujęte w niniejszej taryfie, są ustalane oddzielnie, przed wykonaniem usługi.

6.2 Usuwanie zanieczyszczeń z nawierzchni lotniskowych.

Opłaty pobiera się za usuwanie z nawierzchni lotniskowych zanieczyszczeń spowodowanych przez użytkownika lotniska w następującej wysokości za każde rozpoczęte 10 m2 oczyszczanej powierzchni:

Rodzaj usługiOpłata w PLN
Usunięcie rozlewiska materiałów pędnych i smarów2.000
Usunięcie innych zanieczyszczeń1.500

6.3 Dodatkowa ochrona statków powietrznych w czasie parkowania.

Opłaty pobiera się za następujące niestandardowe usługi zabezpieczenia statków powietrznych podczas parkowania w porcie lotniczym:

Rodzaj usługiOpłata w PLN
Ochrona statku powietrznego

(zł/h za każdego strażnika)

350
Specjalne oświetlenie stanowiska postojowego (zł/h) za 1 punkt świetlny220
Wygrodzenie stanowiska postojowego500

6.4 Opłata za konwojowanie pobierana jest za każdy konwój przesyłek ze statku powietrznego do magazynu Cargo w strefie zastrzeżonej i wynosi:

a) za konwój przesyłek wartościowych indywidualnych 80 PLN,

b) konwój przesyłek wartościowych bankowych 400 PLN,

c) konwój pozostałych przesyłek 40 PLN za każdego konwojenta uczestniczącego w konwoju.

6.5 Opłata za dodatkowe odśnieżanie, odladzanie na wniosek usługobiorcy pobierana jest za każde rozpoczęte 10 m2 nawierzchni lotniskowej i wynosi 1.000 PLN.

6.6 Opłatę za usługi zabezpieczenia przez Lotniskową Straż Pożarną tankowania lub roztankowania samolotu, odbywającego się podczas wchodzenia lub wychodzenia pasażerów lub ich przebywania na pokładzie pobiera się w wysokości 100 PLN za jedną operację. Powyższą usługę stosuje się zgodnie z decyzją podjętą przez dowódcę statku powietrznego lub innego przedstawiciela użytkownika.

7. ZASADY I WARUNKI UDZIELANIA ZNIŻEK

Zniżki udzielane są na pisemny wniosek usługobiorcy lub na podstawie zawartej umowy pomiędzy GTL S.A. a usługobiorcą, przed wykonaniem lotu.

7.1 Opłaty po zastosowaniu zniżki naliczane są zgodnie z zasadami naliczania opłat określonymi w niniejszej taryfie.

7.2 Zniżki dla ruchu długodystansowego. Dla lotów długodystansowych udziela się zniżki w wysokości 50% od opłaty za lądowanie i pasażera odlatującego.

7.3. Zniżki dla regularnego ruchu pasażerskiego. Od opłat w regularnym przewozie pasażerskim zdefiniowanych w pkt 3.3 lit. a) i 4 lit. a) udzielana jest zniżka w zależności od liczby lądowań w okresie od 1 do 15 dnia każdego miesiąca i od 16 dnia do końca każdego miesiąca kalendarzowego w opłacie za pasażera odlatującego i w opłacie za lądowanie i wynosi:

Liczba lądowań w cyklach rozliczeniowych od 1 do 15 dnia miesiąca i od 16 dnia do końca miesiącaZniżka
AB
od 71 do 805%
od 81 do 9010%
od 91 do 10012%
od 101 do 11015%
ponad 11118%

Skorzystanie z powyższej zniżki uniemożliwia równoległe skorzystanie ze zniżek określonych w pkt 7.4, 7.5

7.4. W przypadku otwarcia nowego połączenia w regularnym przewozie pasażerskim w MPL "Katowice" udziela się zniżki od opłaty za lądowanie i opłaty od pasażera odlatującego na okres 24 miesięcy od dnia podjęcia przez GTL S.A. decyzji o udzieleniu tej zniżki. Po zastosowaniu zniżki opłata za lądowanie wynosi 25,80 PLN za każdą rozpoczętą tonę MTOW, natomiast opłata za pasażera odlatującego po zastosowaniu zniżki wynosi 22,20 PLN.

Skorzystanie ze zniżki na nowe połączenie wyklucza możliwość równoległego włączenia tego połączenia do systemu opłat, o których mowa w pkt 3.3 lit. a) i 4 lit. a) lub łączenia jej z innymi zniżkami określonymi w pkt 7.2, 7.3,7.5.

7.5 W regularnym ruchu pasażerskim za lądowanie jednego statku powietrznego wykonane od godziny 10.00 i start wykonany przed godziną 12.00 jednego statku powietrznego po zastosowaniu zniżki opłata za lądowanie wynosi 35 PLN za każdą rozpoczętą tonę MTOW, natomiast opłata za pasażera odlatującego wynosi 29 PLN (taryfa "off peak").

W regularnym ruchu pasażerskim za lądowanie wykonane po godzinie 14.00 i start wykonany przed godziną 16.00 jednego statku powietrznego po zastosowaniu zniżki opłata za lądowanie wynosi 35 PLN za każdą tonę MTOW, natomiast opłata za pasażera odlatującego wynosi 29 PLN (taryfa "off peak").

Skorzystanie z tych zniżek (taryfa "off peak") wyklucza możliwość równoległego włączenia tych lądowań do systemu opłat lotniskowych określonych w pkt 3.3 lit. a) i 4 lit. a) i 7.2 oraz 7.3.

Zniżki dla pasażerskiego ruchu czarterowego

7.6 W przypadku otwarcia nowego połączenia w pasażerskim ruchu czarterowym po zastosowaniu zniżki opłata za lądowanie wynosi 25,80 PLN za każdą rozpoczętą tonę MTOW, natomiast opłata za pasażera odlatującego wynosi 22,20 PLN. Zniżka udzielana jest na okres 6 miesięcy od dnia kiedy GTL S.A. podjęło decyzję o udzieleniu zniżki. Skorzystanie ze zniżki na nowe połączenie wyklucza możliwość równoległego włączenia tego połączenia do systemu opłat, o których mowa w pkt 7.2; 7.7; 7.8.

7.7 Dla pasażerskich przewozów czarterowych w zależności od liczby wykonywanych lądowań w sezonie letnim opłata za lądowanie naliczana jest w danym zakresie po odpowiadającej mu opłacie w kolumnie B za każdą rozpoczętą tonę MTOW, po przekroczeniu danego zakresu (kolumna A) każde następne lądowanie liczone jest z następnego zakresu po odpowiadającej opłacie niższej (kolumna B) za każdą rozpoczętą tonę MTOW i tak dalej w kolejnych zakresach. Okresem rozliczeniowym jest sezon letni. Skorzystanie z tej zniżki wyklucza możliwość równoległego włączenia liczby lądowań z pkt 7.2;7.6.

Liczba lądowań w sezonie letnimOpłata za każdą rozpoczętą tonę MTOW po zastosowaniu zniżki (w PLN)
AB
do 5049 (bez zniżki)
Od 51 do 15040
ponad 15019

7.8 Dla przewozów czarterowych pasażerskich w sezonie zimowym udziela się zniżki w wysokości 50% od opłaty za lądowanie określonej w pkt 3.3 lit. b).

7.9 Zniżki dla ruchu cargo związanego wyłącznie z przewozem towarów lub poczty. Dla przewozów cargo związanych wyłącznie z przewozem towarów lub poczty wykonywanych samolotami o MTOW do 55 ton udzielana jest zniżka w zależności od liczby lądowań w danym miesiącu kalendarzowym i wynosi:

Liczba lądowań w okresie miesięcznymZniżka
AB
od 31 do 4525%
od 46 do 5530%
ponad 5535%

7.10 Dla przewozów cargo związanych wyłącznie z przewozem towarów lub poczty wykonywanych samolotami o MTOW powyżej 55 ton udzielana jest zniżka w zależności od liczby lądowań w okresie roku kalendarzowego i wynosi:

Liczba lądowań w okresie rocznymZniżka
AB
od 1 do 320%
od 3 do 830%
ponad 840%

7.11 Inne zniżki i zasady ich przyznawania. Dla lotów treningowych (szkolnych) lub technicznych udziela się zniżki w wysokości 50% od opłaty za lądowanie określonej w pkt 3.3 lit. b). Lotów treningowych, szkolnych lub technicznych nie włącza się do systemu opłat określonych w pkt 3.3 lit. a) i 4 lit. a) oraz systemu zniżek określonego w pkt 7.3, 7.5.

7.12 Lot, w którym z przyczyn technicznych lub meteorologicznych zaistniała konieczność powrotu bez międzylądowania na lotnisko startu, zwalnia się z opłat lotniskowych pobieranych za usługi świadczone w wyniku powrotu.

7.13 Dla lotów o charakterze promocyjnym, czyli takich, w których biorą udział osoby/grupy osób mogące swoją obecnością realnie wpłynąć na poprawę medialnego wizerunku GTL S.A., MPL "Katowice" oraz regionu śląskiego, udziela się zniżki w wysokości 20% od opłaty za lądowanie określonej w pkt 3.3 lit. b).

7.14 W przypadku zaistnienia nieprzewidzianych zdarzeń niezależnych od zarządzającego lotniskiem, a wpływających znacząco i bezpośrednio na poziom kosztów jednostkowych za świadczone usługi, GTL S.A. może anulować każdą ze zniżek określonych w niniejszej taryfie.

8. Zasady i warunki pobierania opłat lotniskowych

8.1 Opłaty wymienione w niniejszej taryfie pobierane są w Dziale Sprzedaży GTL S.A. przed wykonaniem startu.

8.2 Płatności realizowane są w polskich złotych (PLN) za pomocą kart kredytowych takich jak: Diners Club, Eurocard, JCB, Master Card, Visa, Polcard, American Express, PBK-Styl, edc Maestro. W przypadku wpłat gotówkowych dopuszcza się realizację wpłaty w EUR lub USD w równowartości złotych polskich po przeliczeniu wg kursu kupna banku, z którego GTL S.A. korzysta (tj. posiada rachunek bankowy, z dnia poprzedzającego dzień wystawienia faktury).

8.3 Na podstawie umowy zawartej pomiędzy GTL S.A. i firmą Polcard prowadzącą obsługę kart kredytowych wymienionych w pkt. 8.2 Dział Sprzedaży GTL S.A. jest zobowiązany do zatrzymania karty kredytowej lub odmowy jej honorowania jeśli dyspozycję taką wydał przedstawiciel firmy Polcard. Za "decyzję" przyjmuje się polecenie przekazane telefonicznie przez operatora firmy "Polcard", listę o nazwie "STOPLIST" lub ewentualną odmowę transakcji.

8.4 Wszelkie zastrzeżenia wynikające z zatrzymania lub odmowy uznania określonej karty kredytowej jako ważnego środka płatniczego należy kierować do firmy "Polcard".

8.5 GTL S.A. nie ponosi odpowiedzialności za decyzje wydane przez przedstawicieli firmy "Polcard".

8.6 Dział Sprzedaży ma prawo do odmowy przyjęcia kart kredytowych lub banknotów zabrudzonych lub zniszczonych oraz tych, co do których istnieją uzasadnione wątpliwości co do ich autentyczności.

8.7 Odmowa przyjęcia zakwestionowanych (lub zatrzymanych) kart kredytowych, banknotów nie zwalnia płatnika od konieczności uregulowania stosownych opłat wynikających z niniejszej taryfy.

8.8 Od usługobiorców korzystających systematycznie z usług lotniskowych opłaty mogą być pobierane na podstawie zbiorczych faktur za okres od 1 dnia kalendarzowego danego miesiąca do 15 dnia miesiąca kalendarzowego i od 16 dnia miesiąca kalendarzowego do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego z tym, że dla systemu zniżek określonego w punkcie 7.9 może zostać zastosowany okres rozliczeniowy miesięczny.

8.9 Płatności, o których mowa w pkt. 8.8 powinny być realizowane w PLN, w terminie i na konto bankowe wskazane w fakturze.

8.10 Dla usługobiorców wykonujących operacje lotnicze sporadycznie lub rozpoczynających swoją działalność w MPL Katowice lub zalegających z zapłatą lub w przypadku, gdy płatności nie zostały uregulowane w terminie w danym lub poprzedzającym roku kalendarzowym w celu zabezpieczenia roszczeń z tytułu opłat lotniskowych dopuszcza się możliwość zastosowania zaliczki, kaucji, gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej przed wykonaniem usługi.

8.11 W przypadku zalegania z zapłatą zarządzający ma prawo zatrzymać statek powietrzny zgodnie z art. 78 Ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112 z późn. zm.) i nałożyć specjalną opłatę postojową w wysokości 300% obowiązującej stawki. Za niezapłacone w terminie należności mogą zostać naliczone odsetki w wysokości 150% odsetek ustawowych.

9. Postanowienia końcowe i przejściowe

9.1 Niniejsza taryfa za usługi lotniskowe została sporządzona w dwóch wersjach językowych - angielskim i polskim. W razie jakichkolwiek rozbieżności, co do interpretacji niniejszej taryfy rozstrzygająca będzie wersja sporządzona w języku polskim.

9.2 GTL S.A. zastrzega sobie prawo odmowy przyjęcia statku powietrznego ze względu na ważne okoliczności lub warunki związane z funkcjonowaniem MPL Katowice, uniemożliwiające bezpieczne lądowanie statku powietrznego.

9.3 Niniejsza taryfa opłat obowiązuje do czasu wejścia w życie nowej taryfy opłat lotniskowych zatwierdzonej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

1 Załącznik zmieniony przez obwieszczenie nr 6 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 30 marca 2006 r. o sprostowaniu błędów (Dz.Urz.ULC.06.3.18).