Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych resortu finansów.
Dz.Urz.MF.1971.14.36
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 125
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 9 października 1971 r.
w sprawie szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych resortu finansów.
ZAŁĄCZNIK
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA
I. Szkolenie wstępne
1. Instruktaż ogólny:
1) krótka charakterystyka zakładu pracy i oddziału, w którym pracownik ma być zatrudniony (organizacja pracy, rodzaj działalności zawodowej, współdziałanie między wydziałami i innymi komórkami wewnątrz zakładu pracy, organizacje społeczno-polityczne i ich funkcje w zakładzie),
2) informacja o zakresie działania służby bhp, inspekcji pracy oraz społecznej inspekcji pracy,
3) najważniejsze ogólne przepisy o bezpieczeństwie i higienie pracy (wybrane zagadnienia z ustawy o bhp z dnia 30 marca 1965 r.) oraz postanowienia regulaminu pracy i układu zbiorowego pracy,
4) przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące stanowiska pracy, na którym pracownik ma być zatrudniony oraz stanowisk sąsiadujących,
5) typowe wypadki przy pracy, zagrożenia i szkodliwości występujące w zakładzie pracy,
6) stosowanie odzieży roboczej i ochronnej oraz sprzętu ochrony osobistej,
7) utrzymanie porządku i czystości w miejscu pracy, w przejściach komunikacyjnych oraz w pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych,
8) bezpieczeństwo przeciwpożarowe,
9) zasady udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach - obowiązek meldowania o wypadkach i zachorowaniach w zakładzie pracy.
2. Instruktaż na stanowisku pracy:
1) organizacja stanowiska pracy,
2) praktyczne wdrażanie pracownika do wykonywania pracy,
3) wskazywanie na potencjalne zagrożenie na stanowisku pracy, omówienie typowych wypadków przy pracy w tym dziale produkcyjnym,
4) bezpieczna obsługa maszyn, urządzeń i instalacji zasilających, omówienie metod pracy i demonstrowanie prawidłowego wykonywania czynności przy obsłudze,
5) osłony przy maszynach, urządzenia zabezpieczające, sygnalizacja itp.,
6) postępowanie w przypadkach awarii maszyn i urządzeń oraz w razie pożaru,
7) współpraca z przełożonymi.
II. Szkolenie okresowe
1. Kurs I stopnia:
1) wybrane zagadnienia z ustawodawstwa pracy i ochrony pracy,
2) fizjologia i higiena pracy, pierwsza pomoc sanitarna w nagłych wypadkach,
3) organizacja i zakres działania organów nadzoru nad warunkami pracy,
4) zapobieganie wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym,
5) świadczenia przysługujące pracownikom z tytułu wypadku przy pracy, wypadku w drodze do pracy i z pracy oraz z tytułu choroby zawodowej,
6) obowiązki i odpowiedzialność pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
7) zapobieganie powstawaniu awarii maszyn i urządzeń,
8) zabezpieczenie przeciwpożarowe w miejscu pracy,
9) wybrane zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy w warunkach zatrudnienia uczestników szkolenia.
2. Kurs II stopnia:
1) wybrane zagadnienia z ustawodawstwa pracy (ogólne przepisy prawa pracy, przyjmowanie i zwalnianie pracownika, ochrona przed nieuzasadnionym zwolnieniem, pojęcie ciągłości pracy, urlopy, ochrona pracy kobiet i młodocianych, współudział rady zakładowej w decyzjach dotyczących przyjmowania, awansowania i zwalniania pracownika),
2) organa nadzoru nad warunkami pracy, ich zakres działania i uprawnienia,
3) fizjologia i higiena pracy, udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach,
4) wypadki przy pracy i w drodze do pracy i z pracy (kryteria warunkujące zaliczenie zdarzenia jako wypadku),
5) komisje ustalające okoliczności i przyczyny wypadków przy pracy,
6) udokumentowanie wypadku - rejestracja, protokoły ustalające okoliczności i przyczyny, karty wypadku, sprawozdania,
7) odszkodowanie z tytułu wypadku lub choroby zawodowej (tryb składania wniosków i ich załatwianie),
8) zapobieganie wypadkom i chorobom zawodowym (działalność profilaktyczna, społeczne przeglądy warunków pracy, planowanie poprawy warunków pracy, szkolenie w zakresie bhp),
9) bezpieczeństwo pracy przy urządzeniach mechanicznych,
10) ochrona przeciwpożarowa - zachowanie się pracownika w przypadku powstania pożaru, sposoby alarmowania,
11) obowiązki i uprawnienia zakładu pracy i pracownika wynikające z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy.
3. Kurs III stopnia:
1) wybrane zagadnienia z ustawodawstwa pracy (ogólne przepisy prawa pracy, w szczególności dotyczące warunków przyjmowania i zwalniania pracownika, ochrona pracownika przez nieuzasadnionym zwolnieniem, rola związków zawodowych, pojęcie ciągłości pracy, urlopy, ochrona pracy kobiet i młodocianych),
2) organa nadzoru nad warunkami pracy, nadzór państwowy i społeczny, ich uprawnienia i zakres działania,
3) przepisy szczegółowe (branżowe) dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy,
4) fizjologia i higiena pracy oraz podstawowe zagadnienia ergonomii (prace uciążliwe i szkodliwe dla zdrowia, urządzenia klimatyzacyjne, higieniczno-sanitarne, udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach),
5) wypadki przy pracy, w drodze do pracy i z pracy oraz wypadki zrównane z wypadkami przy pracy (kryteria warunkujące zaliczenie zdarzenia do poszczególnych grup wypadków),
6) ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (tryb postępowania dowodowego i odwoławczego),
7) dokumentacja wypadków - rejestry wypadków, karty wypadków, protokóły komisji powypadkowej i odwoławczej, sprawozdania,
8) świadczenia przysługujące pracownikom z tytułu wypadku lub choroby zawodowej wypłacone przez zakład pracy i instytucje ubezpieczeń (tryb załatwiania wniosków o odszkodowanie - czynności zakładu pracy, organów społecznych i instytucji ubezpieczeniowych),
9) działalność profilaktyczna - zapobieganie wypadkom i chorobom zawodowym (społeczne przeglądy warunków pracy, okresowe badania lekarskie pracowników, opracowywanie planów poprawy warunków pracy, szkolenie pracowników w zakresie bhp),
10) bezpieczeństwo przeciwpożarowe - podstawowe wiadomości o zachowaniu się pracownika w razie pożaru, sposoby alarmowania i udział w gaszeniu pożaru,
11) organizacja i zakres działania służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społecznego inspektora pracy,
12) obowiązki i uprawnienia zakładu pracy, wynikające z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy,
13) zasady odpowiedzialności za naruszenie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz prawa pracy.
4. Instruktaż okresowy - odpowiednio dobrane tematy z programu dla kursu I i II stopnia.
III. Wskazówki ogólne i metodyczne
1. Czas trwania poszczególnych rodzajów (form) szkolenia winien wynosić:
1) dla szkolenia wstępnego - co najmniej 6 godzin lekcyjnych, w tym:
a) instruktaż ogólny od 2 do 3 godzin
b) instruktaż na stanowisku pracy od 3 do 4 godzin
2) dla szkolenia okresowego:
a) kurs I stopnia co najmniej 30 godzin lekcyjnych,
b) kurs II stopnia co najmniej 36 godzin lekcyjnych,
c) kurs III stopnia co najmniej 50 godzin lekcyjnych,
d) instruktaż okresowy i szkolenie uzupełniające od 7 do 20 godzin.
2. Wymiar godzin dziennych zajęć oraz porę dnia na prowadzenie szkolenia należy ustalić w taki sposób, ażeby szkolenie nie było uciążliwe dla uczestników i nie naruszało ono wykonania przez zakład zadań zawodowych.
3. Szkolenie należy organizować i prowadzić w sposób zapewniający szkolonemu przyswojenie wiadomości niezbędnych do opanowania bezpiecznych metod pracy. Materiał nauczania powinien być dostosowany do stanu organizacyjnego i warunków pracy zakładu i stanowiska roboczego, gdzie szkolony pracownik ma być zatrudniony.
4. W wyniku szkolenia pracownik powinien poznać i stosować w praktycznej działalności podstawowe zasady bezpiecznej pracy, dla bezpieczeństwa życia i zdrowia własnego i otoczenia. Czas szkolenia może być przedłużony, lub szkolenie powtórzone, gdy opanowanie przez szkolonego pracownika materiału określonego programem okaże się niewystarczające. A gdy w dalszym ciągu szkolony pracownik nie opanował niezbędnie potrzebnych wiadomości, nie może on być zatrudniony na danym stanowisku pracy.
5. Prowadzący zajęcia wykładowca powinien posługiwać się opracowanym konspektem, dostosowując metodę i formę przekazywania materiału nauczania do poziomu intelektualnego uczestników. Zajęcia należy w zasadzie prowadzić metodą poglądową, wykorzystując w miarę możliwości przeźrocza, film lub eksponaty, jak np.: ręczne narzędzia pracy dla zademonstrowania prawidłowego posługiwania się tymi narzędziami przy pracy i wykazania że w interesie pracownika jest by przydzielone mu narzędzia pracy były konserwowane i w stanie dobrym do użytku zachowane.
6. W czasie realizacji programu nauczania konieczne jest wiązanie tematu zajęć - wykładu z konkretnymi warunkami pracy uczestników szkolenia, należy w oparciu o przykłady wykazać, że poprawa bezpieczeństwa pracy zależna jest w dużej mierze od dobrej organizacji pracy i od właściwego nadzoru nad przebiegiem pracy. Omawiając zagadnienie wypadków przy pracy należy wskazywać na możliwości skutecznego zapobiegania wypadkom przez dokładne poznanie organizacji pracy w tym także pracy mechanizmów (maszyn), środowiska pracy oraz praktyczne odpowiednio zabezpieczające przystosowanie człowieka wykonującego pracę do istniejących warunków. Omawiając zagadnienia dotyczące komisji społecznych przeglądów warunków pracy i komisji powypadkowych należy zwracać uwagę na prawidłowość składu osobowego członków tych komisji oraz na konieczność analizowania wyników pracy tych komisji w szczególności wniosków dotyczących przeglądów warunków pracy i wniosków komisji powypadkowych.
7. Prowadzący zajęcia - w szkoleniu kursowym, powinien zwracać uwagę na istotne i węzłowe problemy związane z tematem zajęć, pozostawiając ew. rozszerzenie tematu w dyskusji przez samych uczestników szkolenia. Poszczególne tematy szkolenia należy omawiać z uwzględnieniem zainteresowania nimi uczestników szkolenia z uwagi na związek z wykonywanymi obowiązkami zawodowymi (spełnianą funkcją).