Szkolenie obronne w działach administracji rządowej łączność oraz transport.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MI.2019.11

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 2019 r.

ZARZĄDZENIE Nr 6
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 18 lutego 2019 r.
w sprawie szkolenia obronnego w działach administracji rządowej łączność oraz transport

Na podstawie art. 34a ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392, z 2015 r. poz. 1064 oraz z 2018 r. poz. 1669) w związku z art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1459, 1669, 2182 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 55) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Wprowadza się do stosowania Wytyczne Ministra Infrastruktury do szkolenia obronnego w działach administracji rządowej łączność oraz transport na rok 2019, zwane dalej "Wytycznymi", stanowiące załącznik nr 1 do zarządzenia.
2. 
Wytyczne, o których mowa w ust. 1, podlegają corocznej aktualizacji.
§  2. 
Na potrzeby organizacji szkolenia obronnego wprowadza się następujące wzory dokumentów:
1)
Program szkolenia obronnego, stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia;
2)
Plan szkolenia obronnego, stanowiący załącznik nr 3 do zarządzenia;
3)
Sprawozdanie z realizacji szkolenia obronnego, stanowiące załącznik nr 4 do zarządzenia.
§  3. 
Nadzór nad realizacją wykonania zarządzenia powierza się Dyrektorowi Biura Zarządzania Kryzysowego w Ministerstwie Infrastruktury.
§  4. 
Traci moc zarządzenie nr 2 Ministra Infrastruktury z dnia 13 czerwca 2018 r. w sprawie szkolenia obronnego w działach administracji rządowej łączność oraz transport (Dz. Urz. Min. Inf. poz. 18).
§  5. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2019 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Wytyczne Ministra Infrastruktury do szkolenia obronnego w działach administracji rządowej łączność oraz transport na rok 2019

WARSZAWA

2019

1. 

WSTĘP

1.1.
Wytyczne Ministra Infrastruktury, zwanego dalej "Ministrem", do szkolenia obronnego w działach administracji rządowej łączność oraz transport na rok 2019, zwane dalej "Wytycznymi", sporządzono na podstawie § 13 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 października 2015 r. w sprawie szkolenia obronnego (Dz. U. poz. 1829), zwanego dalej "rozporządzeniem".
1.2.
Wytyczne uwzględniają postanowienia następujących dokumentów:
1)
ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1459, 1669, 2182 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 55);
2)
ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. poz. 1320 oraz z 2002 r. poz. 1571);
3)
Wytycznych Ministra Obrony Narodowej do szkolenia obronnego realizowanego w latach 2019-2024, które zostały wydane na podstawie § 8 pkt 1 oraz § 13 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia;
4)
Program szkolenia obronnego w działach administracji rządowej łączność oraz transport na lata 2019-2024.
1.3.
Niniejsze Wytyczne adresowane są do niżej wymienionych podmiotów:
1)
centralnych organów administracji rządowej podległych lub nadzorowanych przez Ministra, zwanych dalej "organami";
2)
przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo - obronnym 2 , zwanych dalej "przedsiębiorcami".
1.4.
Wytyczne stanowią podstawę do programowania i planowania szkolenia obronnego.
1.5.
Celem Wytycznych jest:
1)
przedstawienie wniosków z realizacji szkolenia obronnego w 2018 r.;
2)
wskazanie kierunków szkolenia obronnego na rok 2019 r.;
3)
udzielenie wskazówek dotyczących planowania, organizowania i realizacji szkolenia przez wskazanych organizatorów szkolenia.

2. 

OCENA REALIZACJI SZKOLENIA OBRONNEGO W 2018 r.

2.1.
Ocena realizacji szkolenia obronnego wykonana została na podstawie:
1)
sprawozdań z realizacji szkolenia obronnego w 2018 r. otrzymanych z organów oraz od przedsiębiorców, na których Minister w drodze decyzji administracyjnej nałożył obowiązek realizacji zadań na rzecz obronności państwa;
2)
wyników z kontroli problemowych wykonywania zadań obronnych oraz zadań na rzecz obronności państwa prowadzonych w 2018 r. w dziale administracji rządowej transport.
2.2.
Z przeprowadzonej analizy sprawozdań i protokołów z kontroli problemowych wynika, że proces szkolenia obronnego w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra w 2018 r. zapewniał nabywanie wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktycznych. Przyczynił się do podniesienia kwalifikacji w zakresie wykonywania zadań obronnych oraz zadań na rzecz obronności państwa, jak również kierowania wykonywaniem tych zadań w sytuacji podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny. Do niekorzystnych warunków wpływających na realizację zadań, w tym także szkolenia obronnego wpływały zmiany w strukturze organizacyjnej i kadrowej podmiotów.
2.3.
Na ocenę wpłynęło poprawne uwzględnianie metodycznych zasad organizowania szkolenia obronnego, właściwe planowanie oraz finansowanie przedsięwzięć szkoleniowych w ramach Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2.4.
Realizację celów szkoleń w 2018 r. ocenia się na poziomie dobrym.

Głównym celem szkolenia obronnego w roku 2018 było doskonalenie i przygotowanie kierowniczej kadry oraz zespołów zadaniowych Ministerstwa Infrastruktury zwanego dalej "Ministerstwem", organów, kierowników jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra, zwanych dalej "kierownikami jednostek" oraz przedsiębiorców do działania w sytuacji podwyższania gotowości obronnej państwa oraz utrzymanie poziomu wiedzy i umiejętności wymaganych przy realizacji zadań obronnych/zadań na rzecz obronności państwa zawartych w planach operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej właściwych dla Ministra.

3.2.
Cel główny został osiągnięty poprzez realizację celów szczegółowych obejmujących:
1)
doskonalenie wykonywania zadań systemu stałego dyżuru;
2)
przedsięwzięcia szkoleniowe prowadzone z udziałem Sił Zbrojnych RP i wojsk sojuszniczych;
3)
przygotowanie przedsiębiorców do militaryzacji;
4)
doskonalenie wiedzy z zakresu nadawania przydziałów organizacyjno - mobilizacyjnych, reklamowania na wniosek i z urzędu;
5)
doskonalenie wiedzy na temat roli i miejsca organów administracji rządowej oraz przedsiębiorców w realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa - gospodarza (HNS).
3.3.
Cele szczegółowe były realizowane w szczególności poprzez:
1)
szkolenie obronne dla kadry kierowniczej Ministerstwa, poprzez uczestnictwo w Wyższych Kursach Obronnych (WKO) organizowanych w Akademii Sztuki Wojennej w Warszawie, dla osób zajmujących kierownicze stanowiska w Ministerstwie Infrastruktury oraz przedstawicieli komórek organizacyjnych Ministerstwa. Łącznie w kursach uczestniczyło 6 osób.
2)
udział wytypowanych podmiotów w treningach i ćwiczeniach dowódczo - sztabowych oraz rekonesansach infrastruktury transportowej na potrzeby obronne (organizator STiRW-CKRW; w dniach 1-4 października 2018 r.; uczestnicy z resortu: przedstawiciele BZK MI, Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, PKP S.A., PKP PLK S.A., PKP CARGO S.A.);
3)
realizację szkolenia prowadzonego w formie zajęć teoretycznych (w tym pouczeń) i treningów prowadzonych w cyklu rocznym w oparciu o zatwierdzone roczne plany szkolenia;
4)
udział w szkoleniach, kursach, odprawach organizowanych przez Ministerstwo Obrony Narodowej.

Realizację szkolenia obronnego w stosunku do środków finansowych, jakimi dysponowali poszczególni realizatorzy przedstawiają poniższe tablice:

Realizacja szkolenia i wykorzystanie środków finansowych przez jednostki podległe lub nadzorowane w 2018

grafika

Realizacja szkolenia i wykorzystania środków finansowych przez przedsiębiorców z obszaru kolejnictwa w 2018 r.

grafika

Realizacja szkolenia i wykorzystania środków finansowych przez przedsiębiorców z obszaru transportu lotniczego w 2018 r.

grafika

Realizacja szkolenia i wykorzystania środków finansowych przez Poczta Polska S.A. w 2018 r.

grafika

3. 

GŁÓWNE KIERUNKI SZKOLENIA OBRONNEGO W 2019 ROKU

3.1.
Zasadniczym przedsięwzięciem związanym z wykonywaniem zadań obronnych przez Ministra Infrastruktury, zwanego dalej "Ministrem", w 2019 r. będzie przeprowadzenie ćwiczenia działowego pk. "INFRASTRUKTURA-19".
3.2.
Głównym celem szkolenia obronnego w roku 2019 będzie przygotowanie kierowniczej kadry ministerstwa oraz zespołów zadaniowych, organów, kierowników jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Infrastruktury oraz przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym do opracowania kolejnej edycji dokumentacji planowania operacyjnego.
3.2.1
Cel główny będzie osiągnięty poprzez realizację celów szczegółowych obejmujących:
-
opracowanie planu operacyjnego funkcjonowania działu administracji rządowej transport w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
-
opracowanie planów operacyjnego funkcjonowania organów, kierowników jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Infrastruktury w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
-
opracowanie planów funkcjonowania przedsiębiorców w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
-
opracowanie kart realizacji zadań operacyjnych wynikających z wypisu z Planu Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej oraz Planu operacyjnego funkcjonowania działu administracji rządowej transport w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
-
sprawdzenie procedur realizacji zadań operacyjnych określonych w kartach realizacji zadań operacyjnych,
-
doskonalenie wykonywania zadań systemu stałego dyżuru.
3.3.
Cele szczegółowe będą realizowane w szczególności poprzez:
1)
udział kierowniczej kadry Ministerstwa, organów, kierowników jednostek oraz przedsiębiorców w planowanych na rok 2019 WKO oraz szkoleniach specjalistycznych, na które będą skierowani przedstawiciele kierownictwa zgodnie z powierzonymi zadaniami obronnymi w związku z zajmowanymi stanowiskami służbowymi w systemie kierowania Ministra;
2)
udział wytypowanych podmiotów w treningach i ćwiczeniach dowódczo - sztabowych oraz rekonesansach infrastruktury transportowej na potrzeby obronne;
3)
realizację szkolenia prowadzonego w formie zajęć teoretycznych, gier i treningów prowadzonych w cyklu rocznym oraz ćwiczeń centralnych w oparciu o zatwierdzone roczne plany szkolenia;
4)
udział w szkoleniach, kursach, odprawach organizowanych przez Ministerstwo Obrony Narodowej;
5)
udział w szkoleniach i konferencjach obronnych realizowanych przez Ministerstwo;
6)
udział w międzynarodowych ćwiczeniach zarządzania kryzysowego CMX, ML.

4. 

PLANOWANIE, ORGANIZOWANIE I REALIZACJA SZKOLENIA OBRONNEGO

4.1.
W procesie planowania szkolenia obronnego należy w szczególności zwrócić uwagę na:
1)
określenie najważniejszych wyznaczników osiągania gotowości do realizacji zadań obronnych oraz zadań na rzecz obronności państwa, stanowiących podstawę do określenia zasadniczych zamierzeń szkoleniowych;
2)
właściwe wskazanie głównego celu szkoleniowego wraz ze wskazaniem sposobu jego osiągnięcia, w tym ustalenie zadań priorytetowych celem realizacji głównego celu szkolenia;
3)
dobranie problematyki i sposobu szkolenia do potrzeb i planowanych zadań w formie zajęć teoretycznych i praktycznych;
4)
dążenie do realizacji zaplanowanych przedsięwzięć określonych w planie szkolenia obronnego;
5)
zapewnienie merytorycznej zgodności planu szkolenia obronnego z problematyką ujętą w § 9 ust. 1 rozporządzenia;
6)
prawidłowe określenie grup szkoleniowych oraz tematyki szkolenia, zgodnie z realizowanymi zadaniami obronnymi oraz zadaniami na rzecz obronności państwa i stopniem zaawansowania szkolonych;
7)
zapewnienie merytorycznej zgodności Planu szkolenia obronnego z Programem szkolenia obronnego w działach administracji rządowej w zakresie celów szkolenia, przedsięwzięć szkoleniowych oraz problematyką ujętą w § 9 rozporządzenia;
8)
planowanie szkolenia obronnego zgodnie z przyjętą koncepcją przygotowań obronnych w dziale administracji rządowej, organie, jednostce oraz u przedsiębiorcy,
9)
na etapie planowania i realizacji ćwiczeń uwzględnianie struktury i podziału kompetencji w ramach systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym oraz obowiązujące procedury w zakresie współdziałania Ministerstwa, organów, kierowników jednostek, przedsiębiorców z ćwiczącymi strukturami wojskowymi przy realizacji zadań obronnych;
10)
ograniczenia dotyczące ochrony informacji niejawnych w ramach współdziałania między elementami Sił Zbrojnych RP a Ministerstwem, organami, jednostkami i przedsiębiorcami występujące w trakcie planowania i realizacji ćwiczeń;
11)
sposób planowania szkolenia, uwzględniający:
a)
postanowienia niniejszych Wytycznych,
b)
uwarunkowania miejscowe i rzeczowe,
c)
potrzeby szkoleniowe wynikające m.in. z dokonanej oceny szkolenia obronnego, stopnia osiągnięcia gotowości struktur i szkolonych do realizacji powierzonych zadań oraz zmian strukturalno - kompetencyjnych,
d)
zapewnienie merytorycznej zgodności dokumentów wydawanych w zakresie planowania szkolenia obronnego w działach administracji rządowej, w szczególności wytycznych, programów i planów szkolenia obronnego,
e)
dostosowanie tematyki, terminu i formy szkolenia do celów i zadań obronnych oraz zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez Ministra, organ, jednostkę oraz przedsiębiorcę,
f)
środki finansowe na pokrycie kosztów związanych z organizacją i realizacją szkolenia obronnego.
4.2.
Organizując szkolenie obronne należy w szczególności zwrócić uwagę na:
1)
dążenie do realizacji zaplanowanych przedsięwzięć określonych w planach i programach szkolenia;
2)
przygotowanie grup szkoleniowych do realizacji określonych zadań w formie zajęć teoretycznych i praktycznych, w tym w zakresie:
a)
organizowania zajęć teoretycznych:
-
zajęcia traktować, jako formę szkolenia umożliwiającą m.in. nabywanie wiedzy do wykonywania zadań obronnych oraz zadań na rzecz obronności państwa, poznawanie zasad funkcjonowania systemu obronnego oraz kształtowanie świadomości obronnej osób podlegających szkoleniu,
-
zajęcia planować w formie wykładów, informacji, seminariów, konferencji itp., a tematykę szkoleń obronnych dostosowywać do faktycznych potrzeb grup szkoleniowych,
-
zajęcia powinny zapewniać właściwe przygotowanie do przeprowadzenia lub udziału w zasadniczych zamierzeniach szkoleniowych, w tym treningach, grach i ćwiczeniach obronnych,
b)
organizowania zajęć praktycznych:
-
ćwiczenia obronne traktować, jako formę praktycznego szkolenia, w których ćwiczący nabywają umiejętności rozwiązywania problemów z zakresu ich działania,
-
osiągnięcie celu ćwiczeń obronnych powinno zapewnić nabycie, utrzymanie lub podwyższanie zdolności ćwiczących struktur (zespołów) do praktycznej realizacji zadań w sytuacji podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny;
3)
uatrakcyjnianie szkoleń poprzez:
a)
zapraszanie kompetentnych prelegentów,
b)
wykorzystywanie nowoczesnych środków audiowizualnych oraz materiałów i pomocy.
4.3.
Realizując szkolenie obronne należy w szczególności zwrócić uwagę na:
1)
faktycznie posiadane możliwości w zakresie realizacji zadań obronnych oraz zadań na rzecz obronności państwa, precyzyjne formułowanie podstawy prawnej oraz wskazywanie przewidywanych kierunków przemian dotyczących przygotowań obronnych;
2)
na bieżącą aktualizację planów szkolenia, uwzględniając zmiany zachodzące w:
a)
funkcjonowaniu systemu obronnego państwa,
b)
aktach prawnych i dokumentach normatywnych,
c)
strukturach funkcjonalnych organów, kierowników jednostek i przedsiębiorców i ich kompetencjach.

5. 

WNIOSKI I PROPOZYCJE

5.1.
Wnioski:
1)
utrzymać dotychczasową formę szkolenia polegającą na łączeniu szkolenia teoretycznego ze szkoleniem praktycznym;
2)
ćwiczenia obronne traktować, jako zasadniczą formę szkolenia zapewniającą przygotowanie kierowniczej kadry oraz zespołów zadaniowych Ministerstwa, organów, kierowników jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra oraz przedsiębiorców do praktycznego działania w sytuacji podwyższania gotowości obronnej państwa;
3)
zachować odpowiednie proporcje między kosztami prowadzenia zajęć szkoleniowych przez "ekspertów" i pozostałymi kosztami organizacji szkolenia, np. uzasadnienie kosztów wyżywienia przy kilkugodzinnym szkoleniu jednodniowym;
4)
zapewnić przestrzeganie wyznaczonego terminu składania rocznego sprawozdania ze szkolenia w zakresie dotyczącym planowania przedsięwzięć i wydatków na rok kolejny.
5.2.
Propozycje:
1)
kontynuować organizowanie szkoleń obronnych z zarządami dróg wojewódzkich, przedsiębiorcami, jednostkami administracji publicznej oraz jednostkami organizacyjnymi Ministerstwa Obrony Narodowej w celu wymiany doświadczeń i zapewnienia właściwego współdziałania jednostek organizacyjnych realizujących zadania obronne związane z przygotowaniem infrastruktury drogowej na potrzeby obronne państwa;
2)
włączać w tematykę szkoleń obronnych wybranych zagadnień i praktycznych elementów zarządzania kryzysowego;
3)
doskonalić zasady współpracy, wzajemnego wsparcia oraz procedur związanych z zabezpieczeniem realizacji zadań osłony technicznej infrastruktury transportowej wytypowanej do zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych RP i NATO z przedstawicielami jednostek organizacyjnych MON, samorządowych zarządcami dróg oraz przedstawicielami urzędów wojewódzkich i marszałkowskich;
4)
w celu doskonalenia umiejętności praktycznych, zsynchronizować terminy szkoleń obronnych z praktycznymi przedsięwzięciami transportowymi np. poprzez uczestnictwo w realnym za - lub rozładunku pododdziałów wojskowych (szczególnie z udziałem techniki ciężkiej) na transporty kolejowe;
5)
organizować szkolenie obronne połączone z zajęciami praktycznymi, w tym urozmaicenie w postaci wizyt w jednostkach wojskowych służących zapoznaniu się ze sprzętem wojskowym;
6)
wdrażać i rozwijać, w zakresie możliwości, nowe metody i techniki szkolenia (np. w oparciu o platformy e-learningowe);
7)
rozważyć ujęcie tematyki dotyczącej współdziałania SZ RP z operatorem wyznaczonym w zakresie łączności pocztowej.

6. 

USTALENIA KOŃCOWE

6.1
Schemat organizacji szkolenia obronnego w działach administracji rządowej łączność oraz transport określa załącznik nr 1 do Wytycznych.
6.2
Organizatorów oraz uczestników szkolenia obronnego określa załącznik nr 2 do Wytycznych.
6.3
Dokumentacja szkolenia obronnego obejmuje:
1)
Program szkolenia obronnego, opracowywany przez organizatorów szkolenia, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 2 do zarządzenia:
a)
Ministra - w sześcioletnim okresie planistycznym z jego aktualizacją, co dwa lata,
b)
organ - w sześcioletnim okresie planistycznym z jego aktualizacją, co dwa lata
c)
przedsiębiorcę - w trzyletnim okresie planistycznym z jego aktualizacją, co dwa lata;
2)
Plan szkolenia obronnego, opracowywany w cyklu rocznym przez organizatorów i uczestników szkolenia, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3 do zarządzenia,
3)
Sprawozdanie z realizacji szkolenia obronnego zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 4 do zarządzenia,
4)
dokumentację pomocniczą, w tym:
a)
plan zajęć,
b)
listę obecności.
6.4
W części tabelarycznej Planu szkolenia obronnego należy przedstawiać w sposób chronologiczny: udział w przedsięwzięciach planowanych przez organizatora szkolenia oraz własne przedsięwzięcia szkoleniowe.
6.5
Plan szkolenia obronnego uzgadnia właściwy organizator szkolenia.
6.6
Proces szkolenia uruchamiać po uzgodnieniu projektu Planu szkolenia obronnego z właściwym organizatorem szkolenia i zatwierdzeniu przez kierownika jednostki.
6.7
Wykonawca Planu szkolenia obronnego przesyła Sprawozdanie z realizacji szkolenia obronnego w danym roku do Ministra i właściwego organizatora szkolenia.
6.8
Ponadto:
1)
zmiany terminów (przekraczające 1 miesiąc) lub tematów szkoleń należy zgłaszać organizatorowi szkolenia;
2)
miesięczne Zapotrzebowanie na środki finansowe na realizację zadań na rzecz obronności państwa oraz Prognozę wydatków budżetowych w ujęciu dziennym przesyłać zgodnie z Zasadami postępowania w sprawie finansowania zadań obronnych oraz zadań na rzecz obronności państwa 3 ;
3)
do Wniosku o płatność - uruchomienie środków budżetowych na wydatki bieżące, sporządzanego zgodnie z Zasadami, dołączać każdorazowo listę obecności oraz plan zajęć;
4)
każdorazowo po przeprowadzeniu ćwiczenia (treningu, gry) dokonać oceny jego skuteczności oraz opracować wnioski i zalecenia. W celu uzyskania wiarygodnych informacji z całego procesu organizacji i prowadzenia ćwiczenia przyjąć system analityczno-sprawozdawczy, zawierający sprawozdanie wstępne i końcowe. Sprawozdanie wstępne z ćwiczenia jest pierwszym oficjalnym, pisemnym dokumentem składanym po jego zakończeniu, który kierownik ćwiczenia przesyła do organizatora szkolenia obronnego.

Załącznik Nr  1

Załącznik Nr  2

Organizatorzy oraz uczestnicy szkolenia obronnego w działach administracji rządowej łączność oraz transport

Lp.Nazwa organizatora szkolenia (organu, przedsiębiorcy) *Uczestnicy szkolenia
Łączność oraz transport
1Minister InfrastrukturyKierownictwo Ministerstwa Infrastruktury
Dyrektorzy departamentów i ich zastępcy, kierownicy biur i samodzielnych wydziałów komórek organizacyjnych Ministerstwa Infrastruktury
Pracownicy departamentów i biur Ministerstwa Infrastruktury zatrudnieni na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzący sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych
Kierownicy urzędów centralnych i ich zastępcy
Dyrektorzy departamentów i ich zastępcy, kierownicy biur i samodzielnych wydziałów związanych z obronnością lub prowadzących sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych w urzędach centralnych
Kierownicy jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych i ich zastępcy
Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzących sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych
Kadra kierownicza przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym wykonujących zadania na rzecz obronności państwa
Pracownicy wytypowani przez przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym wykonujących zadania na rzecz obronności
Zespoły zadaniowe urzędów centralnych wyznaczone do obsadzenia stanowisk funkcyjnych na Stanowiskach Kierowania Ministra
Członkowie zespołu stałego dyżuru
Łączność
1Prezes "Poczta Polska Spółka Akcyjna" w WarszawieKadra kierownicza przedsiębiorcy
Pracownicy wytypowani przez przedsiębiorców
Pracownicy, którym nadano przydziały organizacyjno-mobilizacyjne do jednostek zmilitaryzowanych
Transport
1Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i AutostradDyrektorzy departamentów i ich zastępcy, kierownicy biur i samodzielnych wydziałów
Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzący sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych
Kadra kierownicza przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, pracownicy wytypowani przez przedsiębiorców oraz pracownicy, którym nadano przydziały organizacyjno-mobilizacyjne do jednostek zmilitaryzowanych - obszar transportu drogowego i infrastruktury drogowej:

- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

- BUDIMEX S.A. w Warszawie **

- STRABAG Sp. z o.o. w Pruszkowie **

- MOTA-ENGIL Central Europe S.A. w Krakowie **

- Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe Mosty Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K **

- Przedsiębiorstwo Robót Mostowych MOSTY-ŁÓDŹ S.A. w Łodzi **

- Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. w Mińsku Mazowieckim **

2Prezes Urzędu Lotnictwa CywilnegoDyrektorzy departamentów i ich zastępcy, kierownicy biur i samodzielnych wydziałów
Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzących sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych
Kadra kierownicza przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, pracownicy wytypowani przez przedsiębiorców oraz pracownicy, którym nadano przydziały organizacyjno-mobilizacyjne do jednostek zmilitaryzowanych - obszar transportu lotniczego i infrastruktury lotniskowej:

- Polska Agencja Żeglugi Powietrznej **

- Polskie Linie Lotnicze "LOT" S.A. **

- Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" **

- Port Lotniczy "Rzeszów-Jasionka" Sp. z o.o. **

- Linetech Sp. z o.o. S.K.A. **

- LOT Aircraft Maintenance Services Sp. z o.o. **

3Główny Inspektor Transportu DrogowegoDyrektorzy departamentów i ich zastępcy, kierownicy biur i samodzielnych wydziałów
Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzących sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych
4Prezes Polskich Kolei Państwowych S.A.Kadra kierownicza przedsiębiorcy
Kadra kierownicza przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, pracownicy wytypowani przez przedsiębiorców oraz pracownicy, którym nadano przydziały organizacyjno-mobilizacyjne do jednostek zmilitaryzowanych - obszar transportu kolejowego i infrastruktury kolejowej:

- Polskie Koleje Państwowe S.A.

- "PKP INTERCITY" S.A. **

- "PKP INFORMATYKA" Sp. z o.o. **

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. **

- PKP CARGO S.A. **

- PKP Energetyka S.A. **

- PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. **

- PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o. **

- "TK Telekom" Sp. z o.o. **

- Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o. **

- Zakład Robót Komunikacyjnych - DOM w Poznaniu Sp. z o.o. **

- Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o. **

- Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej "DOLKOM" Sp. z o.o. **

- "POLWAR" S.A. **

- PKP TELKOL sp. z o.o. **

* na podstawie § 13 ust. 4 rozporządzenia

* wykonują Plany szkolenia obronnego na podstawie Wytycznych oraz Planu szkolenia obronnego organizatora szkolenia. Plan szkolenia obronnego uzgadniają z organizatorem szkolenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

.............................................................................
nazwa urzędu/przedsiębiorcy
.............................................................................
nazwa komórki organizacyjnej wykonującej program
ZATWIERDZAM

…………………………..

organ/przedsiębiorca

…………………………..

data, imię i nazwisko

PROGRAM

SZKOLENIA OBRONNEGO

.............................................................................................................

nazwa działu/organu/przedsiębiorcy

NA LATA ...............

OPRACOWAŁ
..................................
stanowisko
..................................
data, imię i nazwisko
miejscowość
rok

CZĘŚĆ I

- Opisowa

1. Podstawa prawną opracowania programu szkolenia obronnego.

§ 8. pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 października 2015 r. w sprawie szkolenia obronnego (Dz. U. poz. 1829).

2. Dokumenty odniesienia.

1. Akty prawne regulujące specyfikę problematyki przygotowań obronnych w działach administracji rządowej łączność oraz transport.

2. Akty prawne wydane przez Ministra Infrastruktury oraz inne dokumenty, stanowiące o warunkach, trybie i sposobie realizacji przygotowań obronnych, w działach administracji rządowej łączność oraz transport.

3. Inne publikacje.

3. Zakładane cele szkoleniowe na lata ....

Głównym celem szkolenia obronnego, w ................................................................................

(należy określić dział administracji rządowej/organ/przedsiębiorcę)

w latach .............. będzie przygotowanie kierowniczej kadry oraz zespołów zadaniowych .................................................................................................................................................

(należy określić dział administracji rządowej/organ/przedsiębiorcę)

np. do działania w sytuacji podwyższania gotowości obronnej państwa oraz utrzymanie poziomu wiedzy i umiejętności wymaganych przy realizacji zadań obronnych zawartych w planach operacyjnych funkcjonowania/planach funkcjonowania ....

Główny cel szkolenia zamierza się osiągać poprzez realizację celów pośrednich wykonywanych etapami w latach:

Rok:..............................................
..............................................
..............................................
..............................................
..............................................

4. Wykaz grup szkoleniowych (określić grupy szkoleniowe, organizatorów szkolenia obronnego - zgodnie z NKPPO).

CZĘŚĆ II - Przedsięwzięcia szkoleniowe

1. Program szkolenia na lata ................. opracowano na podstawie:

1) Planu ćwiczeń międzynarodowych, krajowych i regionalnych w latach .......... oraz Wykazu przedsięwzięć szkoleniowych Sił Zbrojnych RP na lata .........., w których przewiduje się udział przedstawicieli pozamilitarnych struktur obronnych państwa, stanowiących załączniki do Wytycznych Ministra Obrony Narodowej dla ministrów i wojewodów do szkolenia obronnego w latach .......... - w przypadku Ministra;

2) wyciągu z programu szkolenia obronnego w działach administracji rządowej ......... na lata ......... - w przypadku organu / przedsiębiorcy.

Lp.Nazwa i rodzaj zamierzeniaOgólny charakterOrganizatorLATAUwagi
Cel zamierzeniaUczestnicy....................................
1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.11.
Ćwiczenia międzynarodowe
Ćwiczenia obronne
Ćwiczenia działowe i kompleksowe
Gry i treningi
Rekonesanse
Warsztaty
Konferencje
Kursy obronne
Inne dodatkowe

2. Wykaz skrótów stosowanych w dokumentacji szkoleniowej.

.....................

CZĘŚĆ III - Problematyka i tematyka szkolenia obronnego

Podstawę do opracowania stanowi z § 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 października 2015 r. w sprawie szkolenia obronnego (Dz. U. poz. 1829).

.....................

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR
........................................................................
nazwa urzędu/przedsiębiorcy
........................................................................
nazwa komórki organizacyjnej wykonującej plan
ZATWIERDZAM
.....................................
organ/przedsiębiorca
.....................................
data, imię i nazwisko

PLAN

SZKOLENIA OBRONNEGO

............................................................................................................

nazwa działu/organu/przedsiębiorcy

NA ............... ROK

UZGADNIAMOPRACOWAŁ
...................................
stanowisko data,
...................................
imię i nazwisko
miejscowość
rok

CZĘŚĆ I - Opisowa

1. Dokumenty odniesienia:

- wybrane akty prawne regulujące specyfikę problematyki przygotowań obronnych w dziale administracji rządowej,

- wydane przez ministra, organ, przedsiębiorcę regulacje i inne dokumenty stanowiące o trybie i warunkach przygotowań obronnych.

2. Cele szkolenia

Nie więcej niż 2-3 cele przedstawione w formie opisowej.

Sposób osiągnięcia celów głównych.

CZĘŚĆ II - Planowane przedsięwzięcia szkoleniowe

1. Plan ćwiczeń międzynarodowych, krajowych i regionalnych w 20... roku z planowanym udziałem przedstawicieli działów administracji rządowej .........................

Lp.Nazwa i rodzaj zamierzeniaOgólny charakterTerminOrganizatorUwagi
Cel zamierzeniaMiejsceUczestnicy szkolenia
ĆWICZENIA MIĘDZYNARODOWE

2. Wykaz przedsięwzięć szkoleniowych Sił Zbrojnych RP w 20... roku z planuje się udziałem przedstawicieli działów administracji rządowej .........................

Lp.Nazwa i forma przedsięwzięciaCel przedsięwzięcia i krótka charakterystyka wskazująca na potrzebę włączenia struktur pozamilitarnychTerminUczestnicy ze strony Sił Zbrojnych RPOdpowiedzialny za realizacjęUwagi
Miejsce (obszar przeprowadzenia przedsięwzięcia)Propozycja udziału struktur pozamilitarnych
SZTAB GENERALNY WP

3. Plan przedsięwzięć szkoleniowych w działach administracji rządowej .........................

3.1. Dział administracji rządowej .........................

Lp.Tematy szkoleniaForma szkoleniaTerminUczestnicy szkolenia/grupa szkoleniowaOdpowiedzialny
Miejsce

3.2. Dział administracji rządowej .........................

Lp.Tematy szkoleniaForma szkoleniaTerminUczestnicy szkolenia/grupa szkoleniowaOdpowiedzialny
Miejsce

3.3. Dział administracji rządowej .........................

Lp.Tematy szkoleniaForma szkoleniaTerminUczestnicy szkolenia/grupa szkoleniowaOdpowiedzialny
Miejsce

3.4. Wykaz skrótów stosowanych w dokumentacji szkoleniowej.

Wykaz skrótów z ich rozwinięciem opracowano na podstawie skrótów zastosowanych w Wytycznych Ministra Obrony Narodowej dla ministrów i wojewodów do szkolenia obronnego w latach ........................

4. Wykaz dodatkowych przedsięwzięć szkoleniowych w działach administracji rządowej ......................... realizowanych na wniosek komórek organizacyjnych ministerstwa, organów oraz przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym lub wynikających z bieżącej realizacji zadań obronnych oraz zadań na rzecz obronności państwa.

Lp.Tematy szkoleniaForma szkoleniaTerminUczestnicy szkoleniaOdpowiedzialny
Miejsce

CZĘŚĆ III - Wytyczne organizacyjne

Między innymi:

- odpowiedzialność osób funkcyjnych za realizację przedsięwzięć ujętych w Planie szkolenia obronnego,

- dokumentowanie szkoleń oraz dokonywanie oceny bieżących efektów szkoleniowych,

- inne istotne ustalenia zapewniające realizację Planu szkolenia obronnego.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

ZATWIERDZAM
..............................................................., dnia ......................r.
organ/przedsiębiorca
WZÓR

Sprawozdanie z realizacji szkolenia obronnego w ......... roku

(Opracować i przesłać do Biura Zarządzania Kryzysowego w Ministerstwie Infrastruktury w terminie do dnia 13 grudnia)

1. Organizacja szkolenia obronnego, w tym grupy szkoleniowe i zakres udziału w szkoleniu obronnym.

2. Dokumentacja szkoleniowa.

Dokumentacja szkoleniowa obejmuje:

a) .............................

b) .............................

c) .............................

3. Realizacja Planu szkolenia w roku .......

Lp.Przedsięwzięcie szkolenioweForma szkolenia (wykład, seminarium, trening, ćwiczenie, inne)Oznaczenie grupy szkoleniowej (wg NKPPO)Ilość godzinLiczba zaplanowanych uczestników szkoleniaLiczba osób przeszkolonych%Koszty szkolenia obronnegoUwagi
Przedsięwzięcia szkoleniowe finansowane w ramach PPPO
Ćwiczenie ...
Szkolenie ...
Szkolenie kursowe...
...
Razem
Lp.Przedsięwzięcie szkolenioweForma szkolenia (wykład, seminarium, trening, ćwiczenie, inne)Oznaczenie grupy szkoleniowej (wg NKPPO)Ilość godzinLiczba zaplanowanych uczestników szkoleniaLiczba osób przeszkolonych%Koszty szkolenia obronnegoUwagi
Pozostałe przedsięwzięcia szkoleniowe
Razem
OGÓŁEM

4. Przedsięwzięcia szkoleniowe planowane do realizacji w roku następnym.

(pkt 4 przesłać do Biura Zarządzania Kryzysowego Ministerstwa Infrastruktury w terminie do dnia 10 listopada)

Lp.Planowane przedsięwzięcia szkoleniowePlanowana forma szkolenia

(wykład, seminarium, trening, ćwiczenie, inne)

Oznaczenie grupy szkoleniowej (wg NKPPO)Planowana ilość godzinPlanowana liczba uczestników szkoleniaPlanowane koszty szkolenia obronnegoUwagi
Przedsięwzięcia szkoleniowe finansowane w ramach PPPO
Ćwiczenie ...
Szkolenie ...
Szkolenie kursowe...
...
Razem
Pozostałe przedsięwzięcia szkoleniowe
Razem
OGÓŁEM

5. Wykorzystanie środków finansowych

W roku sprawozdawczym na szkolenie obronne wydatkowano kwotę ...... zł, tj. ...... % z zaplanowanej kwoty ..... zł.

Analiza skuteczności oraz efektywności realizacji zadań i wydatków przeznaczonych na szkolenie: .....................................................................................................

Uzasadnienie niepełnego wykorzystania środków na szkolenie obronne: ...........................................................................................................................

6. Ocena realizacji szkolenia obronnego w ......r. oraz wnioski do dalszej działalności:

W ocenie szkolenia uwzględnić:

1) czynniki wewnętrzne (mocne i słabe strony), w tym np.:

- dostosowanie/niedostosowanie struktury organizacyjnej organu/przedsiębiorcy do realizacji zadań szkoleniowych,

- brak zmian/zmiany organizacyjne ułatwiające/utrudniające wykonywanie zadań szkoleniowych,

- pełna/niepełna obsada stanowisk przewidzianych do realizacji zadań szkoleniowych,

- ocena merytorycznego poziomu organizowanych szkoleń,

- ocena zaangażowanie uczestników w szkoleniach;

2) czynniki zewnętrzne (szanse, zagrożenia), w tym np.:

- uregulowania prawne umożliwiające/utrudniające realizację szkolenia (ustawa, rozporządzenie, zarządzenie, wytyczne),

- pełne/ograniczone pokrycie kosztów realizacji zadań szkoleniowych,

- wystarczająca/niewystarczająca baza szkoleniowa.

Wnioski i propozycje (np. tematyka zajęć realizowanych w ramach Kursów obronnych): ...............................

..........................................
data, podpis osoby odpowiedzialnej

za szkolenie obronne

1 Minister Infrastruktury kieruje działami administracji rządowej - łączność oraz transport, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 101 i 176).
2 Przedsiębiorca o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym - przedsiębiorca ujęty w wykazie wydanym na podstawie art. 6 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. poz. 1320 oraz z 2002 r. poz. 1571) w odniesieniu, do którego organem organizującym i nadzorującym wykonanie zadań na rzecz obronności państwa jest minister właściwy do spraw łączności oraz minister właściwy do spraw transportu.
3 Zasady zatwierdzone przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa w dniu 30 września 2016 r. ZATWIERDZAM