Szkolenie obronne w działach administracji rządowej: budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, łączność, transport.
Dz.Urz.MIiB.2017.9
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 7
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA 1
z dnia 17 lutego 2017 r.
w sprawie szkolenia obronnego w działach administracji rządowej: budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, łączność, transport
i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, gospodarka morska, transport oraz Zarządzenie Nr 17 Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 1 lipca 2013 r. zmieniające zarządzenie w sprawie wprowadzenia do stosowania Instrukcji szkolenia obronnego realizowanego w działach administracji rządowej budownictwo, lokalne planowanie
i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, gospodarka morska, transport.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Wytyczne Ministra Infrastruktury i Budownictwa do szkolenia obronnego w działach administracji rządowej budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, łączność, transport na rok 2017
Wytyczne Ministra Infrastruktury i Budownictwa do szkolenia obronnego w działach administracji rządowej budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, łączność, transport na rok 2017
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2017
1.
WSTĘP
WSTĘP
1.2. Wytyczne uwzględniają postanowienia następujących dokumentów:
1) ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1534 z późn. zm.);
2) ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. poz. 1320 oraz z 2002 r. poz. 1571);
3) Wytycznych Ministra Obrony Narodowej do szkolenia obronnego realizowanego w latach 2017 - 2022, które zostały wydane na podstawie § 8 pkt 1 oraz § 13 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia.
1.3. Niniejsze Wytyczne adresowane są do niżej wymienionych podmiotów:
1) centralnych organów administracji rządowej podległych lub nadzorowanych przez Ministra, zwanych dalej "organami";
2) jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra, zwanych dalej "jednostkami";
3) przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo - obronnym 2 , zwanych dalej "przedsiębiorcami".
1.4. Wytyczne stanowią podstawę do programowania i planowania szkolenia obronnego.
1.5. Celem Wytycznych jest:
1) przedstawienie wniosków z realizacji szkolenia obronnego w 2016 r.;
2) wskazanie kierunków szkolenia obronnego na rok 2017 r.;
3) udzielenie wskazówek dotyczących planowania, organizowania i realizacji szkolenia przez wskazywanych organizatorów szkolenia.
2.
OCENA REALIZACJI SZKOLENIA OBRONNEGO W 2016 r.
OCENA REALIZACJI SZKOLENIA OBRONNEGO W 2016 r.
1) sprawozdań z realizacji szkolenia obronnego w 2016 r. otrzymanych z organów oraz od przedsiębiorców, na których Minister w drodze decyzji administracyjnej nałożył obowiązek realizacji zadań na rzecz obronności państwa;
2) wyników z kontroli problemowych wykonywania zadań obronnych oraz zadań na rzecz obronności państwa prowadzonych w 2016 r. w dziale administracji rządowej transport;
2.2. Z przeprowadzonej analizy sprawozdań i protokołów z kontroli problemowych wynika, że proces szkolenia obronnego w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra w 2016 r. zapewniał nabywanie wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktycznych oraz przyczynił się do podniesienia kwalifikacji w zakresie wykonywania zadań obronnych oraz zadań na rzecz obronności państwa, jak również kierowania wykonywaniem tych zadań w sytuacji podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny.
2.3. Na ocenę tą wpłynęło poprawne uwzględnianie metodycznych zasad organizowania szkolenia obronnego, właściwe planowanie oraz finansowanie przedsięwzięć szkoleniowych w ramach Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2.4. Realizację celów szkoleń w 2016 r. ocenia się na poziomie dobrym. Szkolenia ukierunkowane były na kontynuację przygotowania kadry kierowniczej i zespołów zadaniowych/grup operacyjnych (GO), wchodzących w skład stanowisk kierowania, do działania w sytuacji wprowadzenia zadań ujętych w planach operacyjnych funkcjonowania działów administracji rządowej/planach operacyjnych funkcjonowania organów/planów funkcjonowania przedsiębiorców oraz zgrywanie wybranych elementów systemu obronnego w sytuacji zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny. Ocena dotyczyła również sprawdzenia poziomu wiedzy oraz umiejętności niezbędnych do wykonywania zadań obronnych wynikających z obowiązków państwa-gospodarza (HNS).
2.5. Do istotnych przedsięwzięć szkoleniowych należy zaliczyć:
1) Regionalne Ćwiczenie Obronne 2016 (RĆO-16) przeprowadzone w dniach 7-17 czerwca 2016 r. realizowane z Sojuszniczym Ćwiczeniem Operacyjnym z Wojskami pk. ANAKONDA-16 w działach administracji rządowej budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, łączność i transport. W ćwiczeniu uczestniczyły organy, przedsiębiorcy oraz komórki organizacyjne Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa zwanego dalej "Ministerstwem"; w ramach ćwiczenia:
a) dokonano sprawdzenia zdolności reagowania wydzielonych struktur podsystemu niemilitarnego systemu obronnego państwa na współczesne zagrożenia bezpieczeństwa narodowego,
b) zweryfikowano przyjęte rozwiązania związane z koordynacją uruchamiania zadań dotyczących obowiązków państwa-gospodarza (HNS) w ramach systemu kierowania obroną państwa,
c) sprawdzono i doskonalono procedury wydzielania zasobów w ramach realizacji zadań HNS w środowisku konfliktu hybrydowego;
2) uczestnictwo w Wyższych Kursach Obronnych (WKO) organizowanych w Akademii Sztuki Wojennej w Warszawie, dla osób zajmujących kierownicze stanowiska w Ministerstwie oraz przedstawicieli komórek organizacyjnych Ministerstwa, organów i przedsiębiorców. Łącznie w kursach uczestniczyło 15 osób;
3) szkolenie obronne dla pracowników komórek organizacyjnych Ministerstwa realizujących zadania obronne, w którym uczestniczyło 45 osób.
2.6. Prowadzenie przedsięwzięć szkoleniowych z wykorzystaniem praktycznych form szkolenia wpłynęło na poprawę praktycznego przygotowania osób do wykonywania zadań i jednocześnie podniosło jego efektywność.
2.7. Szkolenie prowadzone w formie zajęć teoretycznych dotyczyło w szczególności zasad organizacji i funkcjonowania systemu obronnego państwa, procesu przygotowań obronnych oraz sposobu wykonywania dokumentacji dotyczącej planowania operacyjnego. Uwagę skupiano na zasadach funkcjonowania organów i przedsiębiorców w sytuacji podwyższania gotowości obronnej państwa.
3.
GŁÓWNE KIERUNKI SZKOLENIA OBRONNEGO W 2017 ROKU
GŁÓWNE KIERUNKI SZKOLENIA OBRONNEGO W 2017 ROKU
3.2. Cel główny będzie osiągnięty poprzez realizację celów szczegółowych obejmujących:
1) przedsięwzięcia szkoleniowe prowadzone z udziałem Sił Zbrojnych RP i wojsk sojuszniczych;
2) doskonalenie wiedzy na temat roli i miejsca organów administracji rządowej w podsystemie pozamilitarnym;
3) doskonalenie wiedzy na temat roli i miejsca organów administracji rządowej oraz przedsiębiorców w realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa - gospodarza (HNS);
4) zagrożenia bezpieczeństwa państw członkowskich NATO;
5) ochronę informacji niejawnych w prowadzonych przygotowaniach obronnych;
6) doskonalenie wiedzy obejmującej problematykę bezpieczeństwa i zagrożeń w cyberprzestrzeni dla systemów i sieci teleinformatycznych administracji publicznej oraz usuwania ich negatywnych skutków dla funkcjonowania elementów układ pozamilitarnego w sytuacji podwyższenia gotowości obronnej państwa i w czasie wojny;
7) doskonalenie wykonywania zadań systemu stałego dyżuru.
3.3. Cele szczegółowe będą realizowane w szczególności poprzez:
1) udział kierowniczej kadry Ministerstwa, organów, jednostek oraz przedsiębiorców w planowanych na rok 2017 WKO oraz szkoleniach specjalistycznych, na które zostaną skierowani przedstawiciele kierownictwa, zgodnie z powierzonymi zadaniami obronnymi oraz zadaniami na rzecz obronności państwa w związku z zajmowanymi stanowiskami służbowymi w systemie kierowania Ministra;
2) udział wytypowanych podmiotów w treningach i ćwiczeniach dowódczo - sztabowych oraz rekonesansach infrastruktury transportowej na potrzeby obronne;
3) realizację szkolenia prowadzonego w formie zajęć teoretycznych, gier i treningów realizowanych w cyklu rocznym oraz ćwiczeń centralnych w oparciu o zatwierdzone roczne plany szkolenia;
4) udział w szkoleniach, kursach, odprawach organizowanych przez Ministerstwo Obrony Narodowej;
5) udział w szkoleniach i konferencjach obronnych realizowanych przez Ministerstwo;
6) udział w międzynarodowych ćwiczeniach zarządzania kryzysowego CMX i CME/ML.
4.
PLANOWANIE, ORGANIZOWANIE I REALIZACJA SZKOLENIA OBRONNEGO
PLANOWANIE, ORGANIZOWANIE I REALIZACJA SZKOLENIA OBRONNEGO
1) określenie najważniejszych wyznaczników osiągania gotowości do realizacji zadań obronnych oraz zadań na rzecz obronności państwa, stanowiących podstawę do określenia zasadniczych zamierzeń szkoleniowych;
2) właściwe wskazanie głównego celu szkoleniowego, wraz ze wskazaniem sposobu jego osiągnięcia, w tym ustalenie zadań priorytetowych celem realizacji głównego celu szkolenia;
3) dobranie problematyki i sposobu szkolenia do potrzeb i planowanych zadań w formie zajęć teoretycznych i praktycznych;
4) dążenie do realizacji zaplanowanych przedsięwzięć określonych w planach szkolenia obronnego;
5) zapewnienie merytorycznej zgodności planu szkolenia obronnego z problematyką ujętą w § 9 ust. 1 Rozporządzania;
6) prawidłowe określenie grup szkoleniowych oraz tematyki szkolenia, zgodnie z realizowanymi zadaniami obronnymi oraz zadaniami na rzecz obronności państwa i stopniem zaawansowania szkolonych;
7) zapewnienie merytorycznej zgodności szczegółowego programu szkolenia obronnego z Programem szkolenia obronnego dla działów administracji rządowej budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, łączność, transport w zakresie celów szkolenia, przedsięwzięć szkoleniowych oraz problematyką ujętą w § 9 Rozporządzenia;
8) planowanie szkolenia obronnego zgodnie z przyjętą koncepcją przygotowań obronnych w dziale administracji rządowej, organie, jednostce oraz u przedsiębiorcy,
9) na etapie planowania i realizacji ćwiczeń uwzględnianie struktury i podziału kompetencji w ramach systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym oraz obowiązujące procedury w zakresie współdziałania Ministerstwa, organów, jednostek i przedsiębiorców z ćwiczącymi strukturami wojskowymi przy realizacji zadań obronnych;
10) ograniczenia dotyczące ochrony informacji niejawnych w ramach współdziałania między elementami Sił Zbrojnych RP a Ministerstwem, organami, jednostkami i przedsiębiorcami występujące w trakcie planowania i realizacji ćwiczeń;
11) sposób planowania szkolenia, uwzględniający:
a) postanowienia niniejszych Wytycznych,
b) pozycję organizatora szkolenia w systemie obronnym państwa,
c) uwarunkowania miejscowe i rzeczowe,
d) potrzeby szkoleniowe wynikające m.in. z dokonanej oceny szkolenia obronnego, stopnia osiągnięcia gotowości struktur i szkolonych do realizacji powierzonych zadań oraz zmian strukturalno - kompetencyjnych,
e) zapewnienie merytorycznej zgodności dokumentów wydawanych w zakresie planowania szkolenia obronnego w działach administracji rządowej, w szczególności wytycznych, programów i planów szkolenia obronnego,
f) dostosowanie tematyki, terminu i formy szkolenia do celów i zadań obronnych oraz zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez Ministra, organ, jednostkę oraz przedsiębiorcę,
g) środki finansowe na pokrycie kosztów związanych z organizacją i realizacją szkolenia obronnego.
4.2. Organizując szkolenie obronne należy w szczególności zwrócić uwagę na:
1) dążenie do realizacji zaplanowanych przedsięwzięć określonych w planach i programach szkolenia;
2) przygotowanie grup szkoleniowych do realizacji określonych zadań w formie zajęć teoretycznych i praktycznych, w tym w zakresie:
a) organizowania zajęć teoretycznych:
- zajęcia traktować, jako formę szkolenia umożliwiającą m.in. nabywanie wiedzy do wykonywania zadań obronnych oraz zadań na rzecz obronności państwa, poznawanie zasad funkcjonowania systemu obronnego oraz kształtowanie świadomości obronnej osób podlegających szkoleniu,
- zajęcia planować w formie wykładów, informacji, seminariów, konferencji itp., a tematykę szkoleń obronnych dostosowywać do faktycznych potrzeb grup szkoleniowych,
- zajęcia powinny zapewniać właściwe przygotowanie do przeprowadzenia lub udziału w zasadniczych zamierzeniach szkoleniowych, w tym treningach, grach i ćwiczeniach obronnych,
b) organizowania zajęć praktycznych:
- ćwiczenia obronne traktować, jako formę praktycznego szkolenia, w których ćwiczący nabywają umiejętności rozwiązywania problemów z zakresu ich działania,
- osiągnięcie celu ćwiczeń obronnych powinno zapewnić nabycie, utrzymanie lub podwyższenie zdolności ćwiczących struktur (zespołów) do praktycznej realizacji zadań w sytuacji podwyższania gotowości obronnej państwa i w czasie wojny;
3) uatrakcyjnianie szkoleń poprzez:
a) zapraszanie kompetentnych prelegentów,
b) wykorzystywanie nowoczesnych środków audiowizualnych oraz materiałów i pomocy.
4.3. Realizując szkolenie obronne należy w szczególności zwrócić uwagę na:
1) faktycznie posiadane możliwości w zakresie realizacji zadań obronnych oraz zadań na rzecz obronności państwa, precyzyjne formułowanie podstawy prawnej oraz wskazywanie przewidywanych kierunków przemian dotyczących przygotowań obronnych;
2) na bieżącą aktualizację planów szkolenia, uwzględniając zmiany zachodzące w:
a) funkcjonowaniu systemu obronnego państwa,
b) aktach prawnych i dokumentach normatywnych,
c) strukturach funkcjonalnych organów, jednostek i przedsiębiorców i ich kompetencjach.
5.
USTALENIA KOŃCOWE
USTALENIA KOŃCOWE
5.2. Organizatorów oraz uczestników szkolenia obronnego określa w załączniku nr 2 do Wytycznych.
5.3. Dokumentacja szkolenia obronnego obejmuje:
1) Program szkolenia obronnego, opracowywany przez organizatorów szkolenia, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 2 do zarządzenia:
a) Ministra - w sześcioletnim okresie planistycznym z jego aktualizacją, co dwa lata,
b) organ i przedsiębiorcę - w trzyletnim okresie planistycznym z jego aktualizacją, co dwa lata;
2) Plan szkolenia obronnego, opracowywany w cyklu rocznym przez organizatorów i uczestników szkolenia, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3 do zarządzenia,
3) Sprawozdanie z realizacji szkolenia obronnego zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 4 do zarządzenia,
4) dokumentację pomocniczą, w tym:
a) plan zajęć,
b) listę obecności.
5.4. W części tabelarycznej Planu szkolenia obronnego należy przedstawiać w sposób chronologiczny: udział w przedsięwzięciach planowanych przez organizatora szkolenia oraz własne przedsięwzięcia szkoleniowe.
5.5. Plan szkolenia obronnego uzgadnia organizator szkolenia.
5.6. Proces szkolenia uruchamiać po uzgodnieniu projektu Planu szkolenia obronnego z organizatorem szkolenia i zatwierdzeniu przez kierownika jednostki.
5.7. Wykonawca Planu szkolenia obronnego przesyła Sprawozdanie z realizacji szkolenia obronnego w danym roku do Ministra i właściwego organizatora szkolenia.
5.8. Ponadto:
1) zmiany terminów (przekraczające 1 miesiąc) lub tematów szkoleń należy zgłaszać organizatorowi szkolenia;
2) miesięczne Zapotrzebowanie na środki finansowe na realizację zadań na rzecz obronności państwa oraz Prognozę wydatków budżetowych w ujęciu dziennym przesyłać do Dyrektora Biura Zarządzania Kryzysowego w Ministerstwie zgodnie z Zasadami postępowania w sprawie finansowania zadań obronnych oraz zadań na rzecz obronności państwa 3 ;
3) do Wniosku o płatność - uruchomienie środków budżetowych na wydatki bieżące, sporządzanego zgodnie z Zasadami, dołączać każdorazowo listę obecności oraz plan zajęć;
4) każdorazowo po przeprowadzeniu ćwiczenia (treningu, gry) dokonać oceny jego skuteczności oraz opracować wnioski i zalecenia. W celu uzyskania wiarygodnych informacji z całego procesu organizacji i prowadzenia ćwiczenia przyjąć system analityczno-sprawozdawczy, zawierający sprawozdanie wstępne i końcowe. Sprawozdanie wstępne z ćwiczenia jest pierwszym oficjalnym, pisemnym dokumentem składanym po jego zakończeniu, który kierownik ćwiczenia przesyła do organizatora szkolenia obronnego.
Załącznik Nr 1
Schemat organizacji szkolenia obronnego w dziale administracji rządowej budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo
Schemat organizacji szkolenia obronnego w dziale administracji rządowej budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo
Załącznik Nr 2
Organizatorzy szkolenia obronnego w działach administracji rządowej budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, łączność, transport
Organizatorzy szkolenia obronnego w działach administracji rządowej budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, łączność, transport
Lp. | Nazwa organizatora szkolenia (organu, przedsiębiorcy) * | Uczestnicy szkolenia |
Budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo | ||
1 | Minister Infrastruktury i Budownictwa | Dyrektorzy departamentów i ich zastępcy, kierownicy biur i samodzielnych wydziałów komórek organizacyjnych Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa |
Kierownicy urzędów centralnych i ich zastępcy | ||
Pracownicy departamentów i biur Ministerstwa zatrudnieni na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzący sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych | ||
Zespoły zadaniowe urzędów centralnych wyznaczone do obsadzenia stanowisk funkcyjnych na Stanowiskach Kierowania Ministra | ||
Członkowie zespołu stałego dyżuru | ||
2 | Główny Geodeta Kraju | Dyrektorzy departamentów i ich zastępcy, kierownicy biur i samodzielnych wydziałów |
Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzących sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych | ||
3 | Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego | Dyrektorzy departamentów i ich zastępcy, kierownicy biur i samodzielnych wydziałów |
Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzących sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych | ||
Łączność | ||
1 | Prezes "Poczta Polska Spółka Akcyjna" w Warszawie | Kadra kierownicza przedsiębiorcy |
Pracownicy wytypowani przez przedsiębiorców | ||
Pracownicy, którym nadano przydziały organizacyjno-mobilizacyjne do jednostek zmilitaryzowanych | ||
Transport | ||
1 | Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad | Dyrektorzy departamentów i ich zastępcy, kierownicy biur i samodzielnych wydziałów |
Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzący sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych | ||
Kadra kierownicza przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, pracownicy wytypowani przez przedsiębiorców oraz pracownicy, którym nadano przydziały organizacyjno-mobilizacyjne do jednostek zmilitaryzowanych - obszar transportu drogowego i infrastruktury drogowej: - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - BUDIMEX S.A. w Warszawie ** - SKANSKA S.A. w Warszawie ** - STRABAG Sp. z o.o. w Pruszkowie ** - MOTA-ENGIL Central Europe S.A. w Krakowie ** - Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe "MOSTY" Sp. z o.o. S.K.A. w Warszawie ** - Przedsiębiorstwo Robót Mostowych "MOSTY-ŁÓDŹ" S.A. w Łodzi ** | ||
2 | Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego | Dyrektorzy departamentów i ich zastępcy, kierownicy biur i samodzielnych wydziałów |
Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzących sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych | ||
Kadra kierownicza przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, pracownicy wytypowani przez przedsiębiorców oraz pracownicy, którym nadano przydziały organizacyjno-mobilizacyjne do jednostek zmilitaryzowanych - obszar transportu lotniczego i infrastruktury lotniskowej: - Polska Agencja Żeglugi Powietrznej ** - Polskie Linie Lotnicze "LOT" S.A. ** - Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" ** - Port Lotniczy "Rzeszów-Jasionka" Sp. z o.o. ** - Linetech Sp. z o.o. S.K.A. ** - LOT Aircraft Maintenance Services Sp. z o.o. ** | ||
3 | Główny Inspektor Transportu Drogowego | Dyrektorzy departamentów i ich zastępcy, kierownicy biur i samodzielnych wydziałów |
Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach związanych z obronnością lub prowadzących sprawy związane z wykonywaniem zadań obronnych | ||
4 | Prezes Polskich Kolei Państwowych S.A. | Kadra kierownicza przedsiębiorcy |
Kadra kierownicza przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, pracownicy wytypowani przez przedsiębiorców oraz pracownicy, którym nadano przydziały organizacyjno-mobilizacyjne do jednostek zmilitaryzowanych - obszar transportu kolejowego i infrastruktury kolejowej: - Polskie Koleje Państwowe S.A. - "PKP INTERCITY" S.A. ** - "PKP INFORMATYKA" Sp. z o.o. ** - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ** - PKP CARGO S.A. ** - PKP Energetyka S.A. ** - PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. ** - PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o. ** - "TK Telekom" Sp. z o.o. ** - Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o. ** - Zakład Robót Komunikacyjnych - DOM w Poznaniu Sp. z o.o. ** - Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o. ** - Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej "DOLKOM" Sp. z o.o. ** - "POLWAR" S.A. ** - PKP Utrzymanie Sp. z o.o. ** |
** wykonują Plany szkolenia obronnego na podstawie Wytycznych. Plan szkolenia obronnego uzgadniają z organizatorem szkolenia i przesyłają do zatwierdzenia przez Ministra.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
.....................................................................................
nazwa urzędu/przedsiębiorcy
.....................................................................................
nazwa komórki organizacyjnej wykonującej program
ZATWIERDZAM
.............................................
organ/przedsiębiorca
.............................................
data, imię i nazwisko
PROGRAM
SZKOLENIA OBRONNEGO
...............................................................................................
nazwa działu/organu/przedsiębiorcy
NA LATA ..................
OPRACOWAŁ
...........................................
stanowisko
...........................................
data, imię i nazwisko
miejscowość
_____________________________________________________________________
rok
CZĘŚĆ I
- OPISOWA
- OPISOWA
§ 8 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 października 2015 r. w sprawie szkolenia obronnego (Dz. U. poz. 1829).
2. Dokumenty odniesienia.
1. Akty prawne regulujące specyfikę problematyki przygotowań obronnych w działach administracji rządowej budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, łączność, transport.
2. Akty prawne wydane przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa oraz inne dokumenty, stanowiące o warunkach, trybie i sposobie realizacji przygotowań obronnych, w działach administracji rządowej budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, łączność, transport.
3. Inne publikacje.
3. Zakładane cele szkoleniowe na lata 2017 - 2022.
Głównym celem szkolenia obronnego, w .......................................................................
(należy określić dział administracji rządowej/organ/przedsiębiorcę)
w latach 2017 - 2022 będzie przygotowanie kierowniczej kadry oraz zespołów zadaniowych ........................................................................................................... np.
(należy określić dział administracji rządowej/organ/przedsiębiorcę)
do działania w sytuacji podwyższania gotowości obronnej państwa oraz utrzymanie poziomu wiedzy i umiejętności wymaganych przy realizacji zadań obronnych zawartych w planach operacyjnych funkcjonowania/planach funkcjonowania .... .
Główny cel szkolenia zamierza się osiągać poprzez realizację celów pośrednich wykonywanych etapami w latach:
2017: .............................................
2018: .............................................
2019: .............................................
2020: .............................................
2021: .............................................
2022: .............................................
4. Wykaz grup szkoleniowych (określić grupy szkoleniowe, organizatorów szkolenia obronnego - zgodnie z NKPPO).
CZĘŚĆ II
- PRZEDSIĘWZIĘCIA SZKOLENIOWE
- PRZEDSIĘWZIĘCIA SZKOLENIOWE
1) Planu ćwiczeń międzynarodowych, krajowych i regionalnych w latach 2017 - 2022 oraz Wykazu przedsięwzięć szkoleniowych Sił Zbrojnych RP na lata 2017 - 2022, w których przewiduje się udział przedstawicieli pozamilitarnych struktur obronnych państwa, stanowiących załączniki do Wytycznych Ministra Obrony Narodowej dla ministrów i wojewodów do szkolenia obronnego w latach 2017 - 2022 - w przypadku Ministra;
2) wyciągu z programu szkolenia obronnego w działach administracji rządowej ................ na lata ................. - w przypadku organu / przedsiębiorcy.
Lp. | Nazwa i rodzaj zamierzenia | Ogólny charakter | Organizator | LATA | Uwagi | ||||||||
Cel zamierzenia | Uczestnicy | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11. | |||
Ćwiczenia międzynarodowe | |||||||||||||
Ćwiczenia obronne | |||||||||||||
Ćwiczenia działowe i kompleksowe | |||||||||||||
Gry i treningi | |||||||||||||
Rekonesanse | |||||||||||||
Warsztaty | |||||||||||||
Konferencje | |||||||||||||
Kursy obronne | |||||||||||||
Inne dodatkowe | |||||||||||||
2. Wykaz skrótów stosowanych w dokumentacji szkoleniowej.
............................
CZĘŚĆ III
- PROBLEMATYKA I TEMATYKA SZKOLENIA OBRONNEGO
- PROBLEMATYKA I TEMATYKA SZKOLENIA OBRONNEGO
............................
ZAŁĄCZNIK Nr 3
.....................................................................................
nazwa urzędu/przedsiębiorcy
.....................................................................................
nazwa komórki organizacyjnej wykonującej plan
ZATWIERDZAM
.............................................
organ/przedsiębiorca
.............................................
data, imię i nazwisko
PLAN
SZKOLENIA OBRONNEGO
................................................................................................
nazwa działu/organu/przedsiębiorcy
NA .................. ROK
OPRACOWAŁ
UZGADNIAM ...........................................
stanowisko
...........................................
data, imię i nazwisko
miejscowość
_____________________________________________________________________
rok
CZĘŚĆ I
- OPISOWA
- OPISOWA
- wybrane akty prawne regulujące specyfikę problematyki przygotowań obronnych w dziale administracji rządowej,
- wydane przez ministra, organ, przedsiębiorcę regulacje i inne dokumenty stanowiące o trybie i warunkach przygotowań obronnych.
2. Cele szkolenia
Nie więcej niż 2-3 cele przedstawione w formie opisowej.
Sposób osiągnięcia celów głównych.
CZĘŚĆ II
- PLANOWANE PRZEDSIĘWZIĘCIA SZKOLENIOWE
- PLANOWANE PRZEDSIĘWZIĘCIA SZKOLENIOWE
Lp. | Nazwa i rodzaj zamierzenia | Ogólny charakter | Termin | Organizator | Uwagi |
Cel zamierzenia | Miejsce | Uczestnicy szkolenia | |||
ĆWICZENIA MIĘDZYNARODOWE | |||||
2. Wykaz przedsięwzięć szkoleniowych Sił Zbrojnych RP w 201.... roku z planuje się udziałem przedstawicieli działów administracji rządowej .....................
Lp. | Nazwa i forma przedsięwzięcia | Cel przedsięwzięcia i krótka charakterystyka wskazująca na potrzebę włączenia struktur pozamilitarnych | Termin | Uczestnicy ze strony Sił Zbrojnych RP | Odpowiedzialny za realizację | Uwagi |
Miejsce (obszar przeprowadzenia przedsięwzięcia) | Propozycja udziału struktur pozamilitarnych | |||||
SZTAB GENERALNY WP | ||||||
3. Plan przedsięwzięć szkoleniowych w działach administracji rządowej ........................................
3.1. Dział administracji rządowej ........................................
Lp. | Tematy szkolenia | Forma szkolenia | Termin | Uczestnicy szkolenia/grupa szkoleniowa | Odpowiedzialny |
Miejsce | |||||
3.2. Dział administracji rządowej ........................................
Lp. | Tematy szkolenia | Forma szkolenia | Termin | Uczestnicy szkolenia/grupa szkoleniowa | Odpowiedzialny |
Miejsce | |||||
3.3. Dział administracji rządowej ........................................
Lp. | Tematy szkolenia | Forma szkolenia | Termin | Uczestnicy szkolenia/grupa szkoleniowa | Odpowiedzialny |
Miejsce | |||||
3.4. Wykaz skrótów stosowanych w dokumentacji szkoleniowej.
Wykaz skrótów z ich rozwinięciem opracowano na podstawie skrótów zastosowanych w Wytycznych Ministra Obrony Narodowej dla ministrów i wojewodów do szkolenia obronnego w latach 2017 - 2022.
4. Wykaz dodatkowych przedsięwzięć szkoleniowych w działach administracji rządowej .......................................... realizowanych na wniosek komórek organizacyjnych ministerstwa, organów oraz przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym lub wynikających z bieżącej realizacji zadań obronnych oraz zadań na rzecz obronności państwa.
Lp. | Tematy szkolenia | Forma szkolenia | Termin | Uczestnicy szkolenia | Odpowiedzialny |
Miejsce | |||||
CZĘŚĆ III
- WYTYCZNE ORGANIZACYJNE
- WYTYCZNE ORGANIZACYJNE
- odpowiedzialność osób funkcyjnych za realizację przedsięwzięć ujętych w Planie szkolenia obronnego,
- dokumentowanie szkoleń oraz dokonywanie oceny bieżących efektów szkoleniowych,
- inne istotne ustalenia zapewniające realizację Planu szkolenia obronnego.
ZAŁĄCZNIK Nr 4
......................, dnia ................ r.
................................................
organ/przedsiębiorca
WZÓR
Sprawozdanie z realizacji szkolenia obronnego w ............. roku
(Opracować i przesłać do Biura Zarządzania Kryzysowego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa w terminie do dnia 15 grudnia)
1. Organizacja szkolenia obronnego, w tym grupy szkoleniowe i zakres udziału w szkoleniu obronnym.
2. Dokumentacja szkoleniowa.
Dokumentacja szkoleniowa obejmuje:
a) ...................................
b) ...................................
c) ...................................
3. Realizacja Planu szkolenia w roku
Lp. | Przedsięwzięcie szkoleniowe | Forma szkolenia (wykład, seminarium, trening, ćwiczenie, inne) | Oznaczenie grupy szkoleniowej (wg NKPPO) | Ilość godzin | Liczba zaplanowanych uczestników szkolenia | Liczba osób przeszkolonych | % | Koszty szkolenia obronnego | Uwagi |
Przedsięwzięcia szkoleniowe finansowane w ramach PPPO | |||||||||
Ćwiczenie ... | |||||||||
Szkolenie ... | |||||||||
Szkolenie kursowe. | |||||||||
... | |||||||||
Razem | |||||||||
Pozostałe przedsięwzięcia szkoleniowe |
Lp. | Przedsięwzięcie szkoleniowe | Forma szkolenia (wykład, seminarium, trening, ćwiczenie, inne) | Oznaczenie grupy szkoleniowej (wg NKPPO) | Ilość godzin | Liczba zaplanowanych uczestników szkolenia | Liczba osób przeszkolonych | % | Koszty szkolenia obronnego | Uwagi |
Razem | |||||||||
OGÓŁEM |
4. Przedsięwzięcia szkoleniowe planowane do realizacji w roku następnym.
Lp. | Planowane przedsięwzięcia szkoleniowe | Planowana forma szkolenia (wykład, seminarium, trening, ćwiczenie, inne) | Oznaczenie grupy szkoleniowej (wg NKPPO) | Planowana ilość godzin | Planowana liczba uczestników szkolenia | Planowane koszty szkolenia obronnego | Uwagi |
Przedsięwzięcia szkoleniowe finansowane w ramach PPPO | |||||||
Ćwiczenie ... | |||||||
Szkolenie ... | |||||||
Szkolenie kursowe. | |||||||
... | |||||||
Razem | |||||||
Pozostałe przedsięwzięcia szkoleniowe | |||||||
Razem | |||||||
OGÓŁEM |
5. Wykorzystanie środków finansowych
W roku sprawozdawczym na szkolenie obronne wydatkowano kwotę ........... zł, tj. ..... % z zaplanowanej kwoty ...................... zł.
Analiza skuteczności oraz efektywności realizacji zadań i wydatków przeznaczonych na szkolenie: ......................................................................................................................
Uzasadnienie niepełnego wykorzystania środków na szkolenie obronne: ..........................
......................................................................................................................................
6. Ocena realizacji szkolenia obronnego w ............ r. oraz wnioski do dalszej działalności:
W ocenie szkolenia uwzględnić:
1) czynniki wewnętrzne (mocne i słabe strony), w tym np.:
- dostosowanie/niedostosowanie struktury organizacyjnej organu/przedsiębiorcy do realizacji zadań szkoleniowych,
- brak zmian/zmiany organizacyjne ułatwiające/utrudniające wykonywanie zadań szkoleniowych,
- pełna/niepełna obsada stanowisk przewidzianych do realizacji zadań szkoleniowych,
- ocena merytorycznego poziomu organizowanych szkoleń,
- ocena zaangażowanie uczestników w szkoleniach;
2) czynniki zewnętrzne (szanse, zagrożenia), w tym np.:
- uregulowania prawne umożliwiające/utrudniające realizację szkolenia (ustawa, rozporządzenie, zarządzenie, wytyczne),
- pełne/ograniczone pokrycie kosztów realizacji zadań szkoleniowych,
- wystarczająca/niewystarczająca baza szkoleniowa.
Wnioski i propozycje (np. tematyka zajęć realizowanych w ramach Kursów obronnych): ........
..............................................................
data, podpis osoby
odpowiedzialnej za szkolenie obronne