Szczegółowy tryb postępowania w zakresie przygotowania materiałów i wniosków o dokonanie oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MON.2013.115
Akt utracił moc Wersja od: 24 kwietnia 2013 r.
DECYZJA Nr 112/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 24 kwietnia 2013 r.
w sprawie szczegółowego trybu postępowania w zakresie przygotowania materiałów i wniosków o dokonanie oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa
Departament Strategii i Planowania Obronnego
Na podstawie art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189) oraz § 1 pkt 8 lit. a i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), ustala się, co następuje:
§ 1.
Decyzja określa:1)
szczegółowy tryb postępowania w zakresie przygotowania materiałów i wniosków o dokonanie oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa przez Ministra Obrony Narodowej, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 lutego 2013 r. w sprawie trybu postępowania w zakresie oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa (Dz. U. poz. 233) - zwanym dalej "rozporządzeniem";2)
zadania oraz organizację Zespołu do spraw wypracowania rekomendacji występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa.§ 2.
Ilekroć w decyzji mowa jest o:1)
Dyrektorze Departamentu Strategii i Planowania Obronnego - należy przez to rozumieć dyrektora komórki organizacyjnej ministerstwa, o którym mowa w § 2 ust. 2 rozporządzenia;2)
materiałach niezbędnych do dokonywania oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa - należy przez to rozumieć wszelkie dokumenty, w tym dokumenty strategiczne oraz programy, odpowiednio przyjęte bądź ustalone przez Radę Ministrów, potrzebne do dokonania oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa.§ 3.
1.
Powołuje się Zespół do spraw wypracowania rekomendacji występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, zwany dalej "Zespołem".2.
Do kompetencji Zespołu należy:1)
selektywny podział zadań ujętych w centralnych planach rzeczowych lub ich projektach wraz z merytoryczną rekomendacją dla zadań wskazujących na możliwość występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa;2)
ocena zadań na etapie opracowania studium wykonalności na zasadach określonych w decyzji Nr 72/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 marca 2013 r. w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 78) w zakresie możliwości występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa;3)
gromadzenie materiałów niezbędnych do dokonywania oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa oraz przygotowanie projektów wniosków kierowanych do Ministra Obrony Narodowej;4)
przygotowanie, na podstawie zgromadzonych materiałów, argumentów wskazujących na okoliczności, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, mając w szczególności na uwadze:a)
Notę Wyjaśniającą Komisji Europejskiej dotyczącą wyłączeń szczególnych,b)
Notę Wyjaśniającą Komisji Europejskiej dotyczącą bezpieczeństwa dostaw,c)
Notę Wyjaśniającą Komisji Europejskiej dotyczącą offsetu,d)
Notę Wyjaśniającą Komisji Europejskiej dotyczącą badań i rozwoju,e)
Komunikat wyjaśniający w sprawie zastosowania art. 296 Traktatu w zakresie zamówień publicznych w dziedzinie obronności (COM(2006) 779).3.
W skład Zespołu wchodzą:1)
Przewodniczący Zespołu - Dyrektor Departamentu Strategii i Planowania Obronnego;2)
przedstawiciele:a)
Zarządu Planowania Logistyki - P4 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego,b)
Zarządu Planowania Strategicznego - P5 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego,c)
Zarządu Planowania Rzeczowego - P8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego,d)
Departamentu Polityki Zbrojeniowej,e)
Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego,f)
Biura do spraw Procedur Antykorupcyjnych,g)
Służby Wywiadu Wojskowego,h)
Służby Kontrwywiadu Wojskowego.4.
Dokonując selektywnego podziału zadań Zespół bierze pod uwagę w szczególności:1)
uwarunkowania geopolityczne i operacyjne, w tym operacyjne wykorzystanie sprzętu wojskowego;2)
bezpieczeństwo informacji związane z przedmiotem zamówienia;3)
ocenę bezpieczeństwa dostaw sprzętu wojskowego, w tym zakres i konieczność uniezależnienia się od zagranicznego dostawcy;4)
potrzebę i zakres ustanowienia lub utrzymania krajowego potencjału przemysłowego w kontekście znaczenia pozyskiwanego sprzętu wojskowego lub usługi;5)
strategiczne znaczenie sprzętu, w tym kryptograficznego, chemicznego, biologicznego, radiologicznego i jądrowego;6)
konieczność i sposób uniezależnienia się od zagranicznego wykonawcy w zakresie serwisu i konserwacji w sytuacji kryzysowej;7)
zasadę proporcjonalności podejmowanych środków, w tym zakres i czas trwania zamówień.5.
Współuczestnicząc w opracowywaniu materiałów argumentujących okoliczności, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, członkowie Zespołu podejmują następujące czynności:1)
Dyrektor Departamentu Strategii i Planowania Obronnego - zajmuje stanowisko w szczególności w zakresie wskazania zagrożenia podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa i jego związku z przedmiotem zamówienia;2)
przedstawiciel Biura do spraw Procedur Antykorupcyjnych - zajmuje stanowisko w obszarach istniejących zagrożeń i mechanizmów korupcyjnych;3)
przedstawiciel Służby Kontrwywiadu Wojskowego - zajmuje stanowisko w obszarach wewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i obronności państwa;4)
przedstawiciel Służby Wywiadu Wojskowego - zajmuje stanowisko w obszarach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i obronności państwa;5)
przedstawiciel Zarządu Planowania Logistyki - P4, zajmuje stanowisko w zakresie konieczności lokowania poszczególnych zamówień w polskim potencjale przemysłowym, wskazując na potrzebę ustanowienia lub utrzymania ściśle określonego potencjału produkcyjnego lub remontowego (serwisowego), mając na uwadze potrzeby wojenne Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności ujęte w programie mobilizacji gospodarki;6)
przedstawiciel Zarządu Planowania Strategicznego - P5, zajmuje stanowisko w zakresie relacji i związku proponowanych zadań z osiąganiem określonych zdolności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, wykazując w szczególności, jaki potencjał zostanie utrzymany lub osiągnięty w ramach określonej zdolności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, ze wskazaniem nazwy Programu Operacyjnego lub innych planów i programów rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach których zadanie jest realizowane, a także związku proponowanych zadań ze zobowiązaniami sojuszniczymi oraz uwarunkowań geograficznych, politycznych i historycznych. Wskazuje także na przesłankę przyczynowo skutkową wiążącą przedmiot zamówienia z podstawowym interesem bezpieczeństwa państwa;7)
przedstawiciel Zarządu Planowania Rzeczowego - P8, zajmuje stanowisko pod względem zgodności propozycji zadań z właściwym Centralnym Planem Rzeczowym;8)
przedstawiciel Departamentu Polityki Zbrojeniowej określa sposób ustanowienia lub utrzymania polskiego potencjału przemysłowego, poprzez wskazanie krajowych wykonawców do ustanowienia lub utrzymania tego potencjału. Ocenia, po uzyskaniu opinii, o których mowa w ust. 7, czy podjęte kroki nie wpłyną negatywnie na warunki konkurencji na rynku wewnętrznym w odniesieniu do produktów, które nie są przeznaczone wyłącznie do celów wojskowych;9)
przedstawiciel Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego zajmuje stanowisko w zakresie analizy wpływu pozyskiwanych technologii na ochronę podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, związanego z rozwojem i utrzymaniem polskiego potencjału naukowo-badawczego działającego na rzecz obronności państwa oraz priorytetów badawczych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.6.
Członkowie Zespołu podejmują wiążące decyzje w imieniu reprezentowanych jednostek i komórek organizacyjnych, w zakresie powierzonych im zadań. Stanowiska przedstawicieli stanowią element uzasadnienia wniosku, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.7.
Przewodniczący Zespołu może zapraszać do udziału w pracach Zespołu, z głosem doradczym, lub zasięgać opinii przedstawicieli innych komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej lub jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, w tym w szczególności:1)
zamawiających - mając w szczególności na uwadze ich wiedzę z zakresu pozyskiwania sprzętu wojskowego;2)
gestorów sprzętu wojskowego - mając w szczególności na uwadze ich wiedzę z zakresu funkcji spełnianych przez sprzęt wojskowy, ilości użytkowanego sprzętu wojskowego, w tym niezbędnych potrzeb, możliwości i konieczności ujednolicenia sprzętu, także w ramach wznowienia dostaw oraz jego operacyjnego wykorzystania;3)
centralnych organów logistycznych - mając w szczególności na uwadze ich wiedzę z zakresu wpływu potrzeby zabezpieczenia procesów eksploatacji w obszarze wykonania usług remontu, naprawy, serwisowania, przeglądów, modyfikacji oraz dostaw technicznych środków materiałowych do posiadanego sprzętu wojskowego na ochronę podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa;4)
koordynatorów badań naukowych - mając w szczególności na uwadze ich wiedzę z zakresu wpływu pozyskiwanych technologii na ochronę podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, z uwzględnieniem jego potencjalnego wykorzystania operacyjnego oraz resortowych planów badań naukowych.8.
Szczegółowy tryb pracy Zespołu, w tym terminy realizacji kompetencji, o których mowa w ust. 2, określa regulamin ustalany przez Zespół na pierwszym posiedzeniu, w oparciu o projekt przedstawiony przez Przewodniczącego Zespołu.§ 4.
Przygotowane materiały wraz z argumentacją wskazującą na okoliczności, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, Zespół przekazuje do Departamentu Strategii i Planowania Obronnego.§ 5.
Departament Strategii i Planowania Obronnego jest komórką organizacyjną Ministerstwa Obrony Narodowej, właściwą do przygotowania materiałów niezbędnych do dokonywania oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, do zadań której w tym zakresie w szczególności należy:1)
ostateczne przygotowanie materiałów niezbędnych do dokonania oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa oraz wniosku, o którym mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia;2)
zapewnienie obsługi Zespołu.§ 6.
Przygotowany wniosek i materiały, o których mowa w § 5, wraz z rekomendacją oceny występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, Dyrektor Departamentu Strategii i Planowania Obronnego, przedkłada Ministrowi Obrony Narodowej.§ 7.
Oceny zadań, w zakresie możliwości występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, ujętych w Centralnych Planach Rzeczowych na lata 2013 - 2014, na które nie zostały wszczęte postępowania o udzielenie zamówienia oraz przygotowanie materiałów wraz z argumentacją wskazującą na okoliczności, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, Zespół dokona w terminie do 60 dni od daty wejścia w życie niniejszej decyzji.§ 8.
W decyzji Nr 7/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 stycznia 2008 r. w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 1, poz. 6, z późn. zm.1)) w § 4: uchyla się w ust. 2 pkt 16, w ust. 9 pkt 6 i w ust. 17 w pkt 7 lit. f.§ 9.
Tracą moc:1)
decyzja Nr 466/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 grudnia 2011 r. w sprawie sporządzenia wykazu zadań o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa i obronności państwa (niepublikowana);2)
decyzja Nr 6/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 stycznia 2012 r. w sprawie wykazu zadań o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa i obronności państwa (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 7 i 194).§ 10.
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia podpisania.______
1) Zmiany wymienionej decyzji zostały ogłoszone w Dz. Urz. Min. Obr. Nar. z 2011 r. Nr 1 poz. 14, Nr 7, poz. 89 i Nr 14, poz. 204 oraz z 2012 r. poz. 37 i 361.