Szczegółowy tryb nadzoru nad przedsiębiorstwem państwowym "Porty Lotnicze".
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MI.2018.25
Akt utracił moc Wersja od: 27 lipca 2018 r.
ZARZĄDZENIE Nr 8
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 26 lipca 2018 r.
w sprawie szczegółowego trybu nadzoru nad przedsiębiorstwem państwowym "Porty Lotnicze"
Na podstawie art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) w związku art. 21 ustawy z dnia 15 września 2017 r. o przedsiębiorstwie państwowym "Porty Lotnicze" (Dz. U. poz. 1902) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Wprowadza się do stosowania szczegółowy tryb nadzoru nad przedsiębiorstwem państwowym "Porty Lotnicze", określony w załączniku do zarządzenia.§ 2.
Traci moc zarządzenie nr 22 Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 19 maja 2017 r. w sprawie szczegółowego trybu nadzoru nad przedsiębiorstwem państwowym "Porty Lotnicze" (Dz. Urz. Min. Inf. i Bud. poz. 36).§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.ZAŁĄCZNIK
SZCZEGÓŁOWY TRYB NADZORU NAD PRZEDSIĘBIORSTWEM PAŃSTWOWYM "PORTY LOTNICZE"
SZCZEGÓŁOWY TRYB NADZORU NAD PRZEDSIĘBIORSTWEM PAŃSTWOWYM "PORTY LOTNICZE"
§ 1.
Szczegółowy tryb nadzoru nad przedsiębiorstwem państwowym "Porty Lotnicze" określa czynności składające się na proces nadzoru sprawowanego przez ministra właściwego do spraw transportu nad przedsiębiorstwem państwowym "Porty Lotnicze", zwanym dalej "PPL".§ 2.
1.
Departament Lotnictwa jest komórką organizacyjną odpowiedzialną za realizację i koordynację działań związanych z nadzorem nad PPL prowadzonych w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw transportu, zwanym dalej "ministerstwem".2.
Komórki organizacyjne ministerstwa, w ramach przypisanych zadań, współdziałają z Departamentem Lotnictwa w sprawowaniu nadzoru nad PPL.3.
PPL współpracuje z Departamentem Lotnictwa, przekazując dane niezbędne do wykonywania zadań związanych z nadzorem. Komórki organizacyjne PPL w trybie roboczym, obejmującym kontakty telefoniczne oraz mailowe, przekazują stosowne informacje oraz dokumenty.§ 3.
Nadzór nad PPL obejmuje monitorowanie działań PPL w zakresie realizacji zadań wynikających z:1)
ustawy z dnia 15 września 2017 r. o przedsiębiorstwie państwowym "Porty Lotnicze" (Dz. U. poz. 1902);2)
ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2018 r. poz. 1183) oraz przepisów wydanych na jej podstawie;3)
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 oraz z 2018 r. poz. 62 i 1000);4)
ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2018 r. poz. 395, 398 i 650);5)
ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1430 i 2217 oraz z 2018 r. poz. 138 i 398);6)
ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. poz. 1320 oraz z 2002 r. poz. 1571);7)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia z dnia 3 listopada 2015 r. w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym (Dz. U. poz. 1871, z 2016 r. poz. 1325 oraz z 2017 r. poz. 1075 i 2143);8)
ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1401);9)
ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 762, 810 i 1090);10)
ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. poz. 1092);11)
ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1182);12)
ustawy z dnia 22 września 2006 r. o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców (Dz. U. poz. 1411 i 1775 oraz z 2014 r. poz. 1662).§ 4.
Prezes PPL w szczególności:1)
przedstawia do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw transportu projekt pięcioletniego, corocznie aktualizowanego planu działalności, zaopiniowanego przez Radę Nadzorczą, w terminie do dnia 31 października każdego roku;2)
przedstawia do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw transportu projekt rocznego planu działalności PPL, zaopiniowanego przez Radę Nadzorczą, w skład którego wchodzi plan finansowy obejmujący rok obrotowy pokrywający się z rokiem kalendarzowym, w terminie do dnia 31 października każdego roku;3)
przedkłada do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw transportu zaopiniowane przez Radę Nadzorczą roczne sprawozdanie z działalności PPL za rok ubiegły, w terminie do dnia 31 marca każdego roku;4)
przedkłada do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw transportu zaopiniowane przez Radę Nadzorczą sprawozdanie finansowe wraz ze sprawozdaniem z badania, które zawiera opinię biegłego rewidenta za ubiegły rok obrotowy, w terminie do dnia 31 marca każdego roku;5)
przedkłada do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw transportu zaopiniowane przez Radę Nadzorczą skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Kapitałowej PPL wraz ze sprawozdaniem z badania, które zawiera opinię biegłego rewidenta za ubiegły rok obrotowy, w terminie wynikającym z przepisów odrębnych;6)
składa ministrowi właściwemu do spraw transportu kwartalne sprawozdanie o przychodach, kosztach i wyniku finansowym oraz o nakładach na środki trwałe (F01), w terminie do końca drugiego miesiąca po zakończeniu danego kwartału;7)
po zakończeniu kwartału roku obrotowego, w terminie do końca drugiego miesiąca po zakończeniu danego kwartału, przedstawia ministrowi właściwemu do spraw transportu, zaopiniowane przez Radę Nadzorczą, sprawozdanie obejmujące:a)
syntetyczną analizę sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek, w których PPL posiada akcje lub udziały, wykazywane w aktywach jako inwestycje długoterminowe oraz uzasadnienie zaangażowania kapitałowego w tych podmiotach,b)
wykaz spółek, w których PPL posiada pośrednio przynajmniej 10% głosów na walnym zgromadzeniu lub zgromadzeniu wspólników, wraz ze zwięzłą analizą celowości takiego zaangażowania kapitałowego;8)
wnioskuje o wyrażenie zgody ministra właściwego do spraw transportu na:a)
utworzenie przez PPL spółki z innymi podmiotami,b)
dokonanie czynności prawnych, o których mowa w art. 38 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym;9)
zapewnia realizację zadań PPL w zakresie obronności, bezpieczeństwa państwa i zarządzania kryzysowego;10)
na bieżąco przekazuje ministrowi właściwemu do spraw transportu informacje o:a)
zaplanowanych i rozpoczętych audytach/inspekcjach/kontrolach zewnętrznych, w tym informacje dotyczące: obszaru poddanego audytowi/inspekcji/kontroli, tematu audytu/inspekcji/kontroli, daty audytu/inspekcji/kontroli, okresu poddanego audytowi/inspekcji/kontroli,b)
wynikach audytów/inspekcji/kontroli zewnętrznych, sposobie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości/niezgodności lub wdrożenia zaleceń pokontrolnych oraz planowanym terminie usunięcia nieprawidłowości/niezgodności lub realizacji zaleceń pokontrolnych,c)
usunięciu nieprawidłowości/niezgodności/zrealizowaniu zaleceń pokontrolnych lub przyczynach ewentualnych opóźnień w realizacji;11)
przekazuje ministrowi właściwemu do spraw transportu dokumenty i materiały dotyczące przysporzeń ze środków publicznych i ich wykorzystania oraz powiązań organizacyjnych i finansowych z organami publicznymi wraz z informacją zawierającą szczegółowe dane dotyczące przedsiębiorcy, opis tych powiązań, a także zestawienie oraz opis tych przysporzeń i sposobu ich wykorzystania;12)
przekazuje ministrowi właściwemu do spraw transportu corocznie aktualizowany dokument pn. "Analiza Przepustowości Portu Lotniczego im. F. Chopina w Warszawie", w terminie do dnia 31 marca każdego roku;13)
udziela ministrowi właściwemu do spraw transportu, w zależności od potrzeb, informacji i danych z zakresu działalności PPL.§ 5.
Rada Nadzorcza składa ministrowi właściwemu do spraw transportu coroczne pisemne sprawozdanie z działalności Rady Nadzorczej za rok ubiegły.§ 6.
Sprawowanie nadzoru nad PPL polega w szczególności na:1)
zatwierdzaniu przedstawionego ministrowi właściwemu do spraw transportu pięcioletniego, corocznie aktualizowanego planu działalności PPL, w terminie 45 dni od dnia otrzymania projektu;2)
zatwierdzaniu przedstawionego ministrowi właściwemu do spraw transportu rocznego planu działalności PPL, w skład którego wchodzi plan finansowy obejmujący rok obrotowy pokrywający się z rokiem kalendarzowym, w terminie 45 dni od dnia otrzymania projektu;3)
zatwierdzaniu przedłożonego ministrowi właściwemu do spraw transportu rocznego sprawozdania z działalności PPL w terminie 45 dni od dnia otrzymania;4)
zatwierdzaniu sprawozdania finansowego, przedłożonego ministrowi właściwemu do spraw transportu wraz ze sprawozdaniem z badania, które zawiera opinię biegłego rewidenta za ubiegły rok obrotowy, w terminie 45 dni od dnia otrzymania;5)
zatwierdzaniu skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej PPL, przedłożonego ministrowi właściwemu do spraw transportu wraz ze sprawozdaniem z badania, które zawiera opinię biegłego rewidenta za ubiegły rok obrotowy, w terminie wynikającym z przepisów odrębnych;6)
analizowaniu składanego ministrowi właściwemu do spraw transportu kwartalnego sprawozdania o PPL (F01) oraz sprawozdania dotyczącego spółek, w których PPL posiada akcje lub udziały;7)
analizowaniu składanego corocznie ministrowi właściwemu do spraw transportu pisemnego sprawozdania z działalności Rady Nadzorczej;8)
rozpatrywaniu wniosków PPL o wyrażenie zgody na:a)
utworzenie przez PPL spółki z innymi podmiotami,b)
dokonanie czynności prawnych, o których mowa w art. 38 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym;9)
przeprowadzaniu kontroli w trybie ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej;10)
monitorowaniu realizacji i wykonania wystosowanych zaleceń lub wniosków dotyczących usunięcia nieprawidłowości lub usprawnienia funkcjonowania jednostki kontrolowanej wydanych w wyniku przeprowadzonych audytów/inspekcji/kontroli zewnętrznych w PPL;11)
monitorowaniu bieżącej działalności oraz sytuacji ekonomiczno-finansowej PPL;12)
dokonywaniu udokumentowanej rocznej oceny pracy Prezesa PPL w oparciu o kryteria oceny określone w obowiązujących przepisach prawa dotyczących przyznawania nagrody rocznej lub wynikających z umowy o zarządzanie PPL;13)
możliwości przedstawiania Prezesowi PPL i Radzie Nadzorczej przez ministra właściwego do spraw transportu poleceń, wytycznych i rekomendacji z zakresu działalności PPL;14)
monitorowaniu wykonania przez PPL realizacji zadań w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa;15)
wstrzymaniu wykonania oraz zmianie lub uchyleniu decyzji Prezesa PPL w przypadku stwierdzenia przez ministra właściwego do spraw transportu sprzeczności decyzji z prawem;16)
występowaniu, w zależności od potrzeb, o informacje i dane z zakresu działalności PPL;17)
powoływaniu i odwoływaniu Prezesa PPL;18)
powoływaniu i odwoływaniu, na wniosek Prezesa PPL, od dwóch do pięciu Wiceprezesów PPL;19)
powoływaniu i odwoływaniu od trzech do pięciu członków Rady Nadzorczej;20)
nadawaniu statutu PPL oraz dokonywaniu jego zmian;21)
analizowaniu przez Departament Kontroli corocznej informacji na temat przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków przez PPL.§ 7.
Departament Lotnictwa dokonuje weryfikacji otrzymanych dokumentów w zakresie zadań, o których mowa w § 6, w szczególności obejmującej - w zależnościod ich zakresu przedmiotowego - analizę ekonomiczno-finansową oraz ocenę zgodności z polityką transportową kraju w zakresie lotnictwa cywilnego.
§ 8.
1.
Komórki organizacyjne ministerstwa, w ramach przypisanych zadań, mogą w ramach realizacji zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru nad PPL, przedstawiać stanowiska, wydawać opinie, zalecenia, wytyczne, rekomendacje, organizować spotkania, tworzyć grupy i zespoły robocze.2.
Komórki organizacyjne ministerstwa, w ramach przypisanych zadań, mogą występować w imieniu ministra właściwego do spraw transportu o dodatkowe informacje i wyjaśnienia dotyczące PPL.§ 9.
W razie stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie funkcjonowania PPL minister właściwy do spraw transportu może podejmować w szczególności działania, o których mowa w § 6 pkt 9, 10, 13, 15-19.1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 101 i 176).