Szczegółowy tryb nadzoru nad działalnością Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Dz.Urz.MIiB.2016.35
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE Nr 21
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA 1
z dnia 25 maja 2016 r.
w sprawie szczegółowego trybu nadzoru nad działalnością Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
ZAŁĄCZNIK
Szczegółowy tryb nadzoru nad działalnością Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Szczegółowy tryb nadzoru nad działalnością Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Załącznik
Struktura rocznego sprawozdania z działalności Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Struktura rocznego sprawozdania z działalności Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
I.
Wprowadzenie
Wprowadzenie
W ramach przedmiotowego zagadnienia należy przygotować wykaz podstaw prawnych działalności Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (zwanego dalej "Prezesem Urzędu"), jak również informację na temat obowiązującego w roku sprawozdawczym regulaminu organizacyjnego Urzędu Lotnictwa Cywilnego zwanego dalej "Urzędem") wraz ze wskazaniem wszystkich jego zmian dokonywanych w ciągu roku, oraz schematem organizacyjnym Urzędu.
2. Wykaz procedur obowiązujących w Urzędzie
W ramach przedmiotowego zagadnienia należy przygotować wykaz wszystkich obowiązujących w roku sprawozdawczym w Urzędzie procedur z zakresu jego działalności.
3. Zatrudnienie w Urzędzie
W ramach tego zagadnienia należy przygotować tabelaryczny wykaz liczby osób oraz liczby etatów na dzień 31 grudnia roku sprawozdawczego w poszczególnych komórkach organizacyjnych, składających się na dane piony struktury Urzędu.
Wykaz liczby osób i etatów w podziale na piony powinien zawierać dane z roku sprawozdawczego oraz porównawczo dane z 3 poprzednich lat. Wykaz liczby osób i etatów w podziale na komórki może zawierać tylko dane z roku sprawozdawczego - ze względu na ewentualne modyfikacje struktury organizacyjnej Urzędu (przesunięcia komórek między pionami).
4. Nowe zadania, jakie dodano do zakresu obowiązków Prezesa Urzędu w danym roku sprawozdawczym
W ramach tego zagadnienia należy przygotować w układzie tabelarycznym wykaz zadań włączonych do obowiązków Prezesa Urzędu w roku sprawozdawczym wraz ze wskazaniem podstawy prawnej nakładającej nowy obowiązek, oraz datą rozpoczęcia wykonywania przez Prezesa Urzędu nowego zadania, a także informacją na temat podjętych działań w kierunku realizacji/przygotowania do realizacji nowych zadań.
Pod tabelą należy dokonać oceny realizacji dopisanych zadań, określenia problemów występujących przy ich realizacji, przedstawienia propozycji zmian i usprawnień oraz sformułowania wniosków, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z ich realizacją. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
II.
Merytoryczna działalność Prezesa Urzędu
Merytoryczna działalność Prezesa Urzędu
1. Inicjowanie przedsięwzięć w zakresie polityki lotnictwa cywilnego oraz przygotowywanie wniosków i wdrażanie postanowień służących realizacji rządowych programów dotyczących sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych, o których mowa w art. 16 ust. 3 ustawy - Prawo lotnicze
W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz działań podejmowanych w roku sprawozdawczym, związanych z wykonywaniem powyższego zadania oraz związanych z opiniowaniem innych przedsięwzięć wchodzących w zakres Urzędu (np. Polityka Konkurencji).
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu
2. Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach określonych w ustawie - Prawo lotnicze
W ramach tego zagadnienia należy przygotować informację o liczbie decyzji wydanych w poszczególnych obszarach działalności Urzędu wraz z podziałem na przedmiot i podstawę prawną decyzji.
3. Nadzorowanie i kontrolowanie przestrzegania przepisów prawnych w zakresie lotnictwa cywilnego i lotniczej działalności gospodarczej
W ramach tego zagadnienia należy przygotować dane statystyczne z uwzględnieniem wartości ujętych w planach na dany rok, dotyczące następujących obszarów:
a. Podmioty nadzorowane przez Prezesa Urzędu
- Podmioty nadzorowane wg klasyfikacji z art. 27 ust. 2 ustawy - Prawo lotnicze
- Podmioty nadzorowane wg szczegółowej klasyfikacji obszarów działania
b. Kontrole przeprowadzone w roku sprawozdawczym
- Kontrole przeprowadzone w poszczególnych obszarach działalności
- Kontrole wg klasyfikacji art. 27 ust. 2 ustawy - Prawo lotnicze
-- Kontrole okresowe
-- Kontrole doraźne
- Kontrole zgodności w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego
c. Działania podjęte w trybie art. 27 ust. 3a ustawy - Prawo lotnicze
d. Decyzje wydane na podstawie art. 29 ustawy - Prawo lotnicze
e. Decyzje administracyjne wydane na podstawie art. 128b ust. 2 i 3ustawy - Prawo lotnicze
f. Kary nałożone wg przepisów ustawy - Prawo lotnicze
g. Inspekcje załogi, personelu pokładowego w locie, statków powietrznych na płycie, placówek przewoźników
h. Nadzór sprawowany w oparciu o dokumentację przekazywaną przez podmioty lub informacje pozyskiwane z innych źródeł (nadzór nad przewoźnikami lotniczymi, zarządzającymi lotniskami użytku publicznego, koordynatorami rozkładu lotów).
W podsumowaniu każdej litery a-h należy przedstawić wnioski wynikające z przeprowadzonych w danym roku sprawozdawczym kontroli i sprawowanego nadzoru.
Ponadto należy ocenić realizację każdego z zadań w literach a-h, określić problemy występujące przy ich realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadań. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
4. Sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej
W ramach tego zagadnienia należy przygotować opisową informację na temat wykonania w danym roku sprawozdawczym powyższego zadania.
W podsumowaniu należy przedstawić wnioski wynikające z przeprowadzonych kontroli i sprawowanego nadzoru, w tym zadań związanych z planowaniem skuteczności działania oraz wyznaczaniem ANSP (instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej).
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
5. Wykonywanie zadań w imieniu i na rzecz organów i instytucji Unii Europejskiej zgodnie z prawem Unii Europejskiej, umowami międzynarodowymi oraz innymi porozumieniami w zakresie lotnictwa cywilnego
W ramach tego zagadnienia należy przygotować opisową informację na temat wykonania w danym roku sprawozdawczym powyższego zadania.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania.
6. Sprawowanie nadzoru nad eksploatacją statków powietrznych
a. Sprawowanie nadzoru w zakresie techniki lotniczej
W ramach tego zagadnienia należy określić w odpowiedniej tabeli informacje ilościowe dotyczące statków powietrznych (z podziałem na klasy) wpisanych do rejestru cywilnych statków powietrznych i ewidencji statków powietrznych - w roku sprawozdawczym oraz dwóch poprzednich latach.
b. Sprawowanie nadzoru w zakresie operacyjno-lotniczym
W ramach tego zagadnienia należy przygotować odpowiednią tabelę (zawierającą aktualną na koniec roku sprawozdawczego i dwóch poprzednich lat liczbę ważnych certyfikatów AOC, AWC, AHAC) oraz opisową informację na temat wykonania powyższego zadania.
W podsumowaniu obu zagadnień należy przedstawić wnioski wynikające z przeprowadzonych kontroli i sprawowanego nadzoru.
Ponadto w obu zakresach należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
7. Certyfikacja podmiotów prowadzących działalność w zakresie lotnictwa cywilnego
W ramach tego zagadnienia należy określić w odpowiedniej tabeli liczbę certyfikatów wydanych w okresie sprawozdawczym wraz ze wskazaniem podmiotów po raz pierwszy uzyskujących przedmiotowy certyfikat oraz liczbę rozpoczętych, ale niezakończonych w tym okresie procesów certyfikacyjnych.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
8. Sprawdzanie zdatności sprzętu lotniczego do lotów
W ramach tego zagadnienia należy określić w odpowiedniej tabeli informacje o obszarze przeprowadzonych kontroli zdatności i ilości kontroli w roku sprawozdawczym z uwzględnieniem wartości ujętych w planach na dany rok.
W podsumowaniu należy przedstawić wnioski wynikające z przeprowadzonych kontroli i sprawowanego nadzoru.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
9. Sprawdzanie kwalifikacji personelu lotniczego
W ramach tego zagadnienia należy określić w odpowiednich tabelach liczbę przeprowadzonych egzaminów teoretycznych (na licencje, świadectwa kwalifikacji, uprawnienia lotnicze, uprawnienia językowe) i praktycznych (na licencje, świadectwa kwalifikacji, uprawnienia lotnicze), wraz z wyróżnieniem poszczególnych rodzajów licencji, świadectw, uprawnień - w roku sprawozdawczym i dwóch poprzednich latach.
W podsumowaniu należy dołączyć komentarz do przedstawionych danych.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
10. Prowadzenie rejestrów określonych w ustawie - Prawo lotnicze
a. Rejestr cywilnych statków powietrznych
W ramach tego zagadnienia należy określić w odpowiednich tabelach liczbę statków powietrznych znajdujących się w rejestrze (z podziałem na klasy) oraz wpisanych do / wykreślonych z rejestru - w roku sprawozdawczym i dwóch poprzednich latach.
b. Rejestr lotnisk i ewidencja lądowisk
W ramach tego zagadnienia należy określić w odpowiedniej tabeli liczbę lotnisk / lądowisk wpisanych do / wykreślonych z rejestru lotnisk / i ewidencji lądowisk - w roku sprawozdawczym i dwóch poprzednich latach.
c. Rejestr lotniczych urządzeń naziemnych (zwany dalej "RLUN")
W ramach tego zagadnienia należy określić liczbę lotniczych urządzeń naziemnych wpisanych bądź wpisanych i wykreślonych z RLUN - w roku sprawozdawczym i dwóch poprzednich latach.
d. Ewidencja pokładowych i osobistych nadajników sygnału niebezpieczeństwa
W ramach tego zagadnienia należy określić liczbę pokładowych i osobistych nadajników sygnału niebezpieczeństwa znajdujących się w ewidencji oraz wpisanych do / wykreślonych z ewidencji - w roku sprawozdawczym i dwóch poprzednich latach.
e. Rejestr personelu lotniczego
W ramach tego zagadnienia należy określić w odpowiednich tabelach liczbę nowo wydanych licencji i i świadectw kwalifikacji w danym roku sprawozdawczym z wyróżnieniem ich rodzajów, oraz liczbę licencji i świadectw kwalifikacji ważnych na dzień 31 grudnia danego roku sprawozdawczego z wyróżnieniem ich rodzajów. Dodatkowo należy określić liczbę członków personelu lotniczego (osób posiadających licencję lub świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego) na dzień 31 grudnia danego roku sprawozdawczego znajdujących się w rejestrze oraz wpisanych do / wykreślonych z rejestru - w roku sprawozdawczym i dwóch poprzednich latach.
f. Rejestr podmiotów szkolących
W ramach tego zagadnienia należy określić w odpowiednich tabelach liczbę nowo wydanych certyfikatów podmiotów szkolących liczbę certyfikatów ważnych na dzień 31 grudnia danego roku sprawozdawczego z wyróżnieniem ich rodzajów. Dodatkowo należy określić liczbę organizacji / podmiotów szkolących znajdujących się w rejestrze oraz wpisanych do / wykreślonych z rejestru - w roku sprawozdawczym i dwóch poprzednich latach.
W podsumowaniu każdego z zagadnień w literach a-e należy dołączyć komentarz do przedstawionych danych.
Ponadto należy ocenić realizację zadań a-e, określić problemy występujące przy ich realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadań. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
11. Nadzorowanie i organizowanie działalności organu powołanego na podstawie art. 121 ust. 4 ustawy - Prawo lotnicze
W ramach tego zagadnienia należy przygotować opisową informacje na temat wykonania powyższego zadania, a także przedstawić sprawozdanie z działalności w danym roku sprawozdawczym organu, zawierające wykaz posiedzeń oraz problemów poruszonych na poszczególnych posiedzeniach.
W podsumowaniu należy przedstawić wnioski wynikające z przeprowadzonych kontroli i sprawowanego nadzoru.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
12. Współpraca z organami, którym podlega lotnictwo państwowe oraz właściwymi podmiotami, w szczególności w zakresie zarządzania ruchem lotniczym oraz zabezpieczania i obsługi ruchu lotniczego, a także zapewniania służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego
W ramach tego zagadnienia należy przedstawić wykaz działań podjętych w danym roku sprawozdawczym we współpracy z powyższymi organami i podmiotami.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
13. Współpraca z organami administracji lotniczej i nadzoru lotniczego państw obcych
W ramach tego zagadnienia należy przygotować opisową informację na temat wykonania w danym roku sprawozdawczym powyższego zadania.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
14. Współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie lotnictwa cywilnego, w szczególności uzgadnianie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w gminach, na terenie których przewiduje się lokalizację nowego lub modernizację istniejącego lotniska oraz lotniczych urządzeń naziemnych
W ramach tego zagadnienia należy przygotować opisową informację na temat wykonania w danym roku sprawozdawczym powyższego zadania w zakresie lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
15. Współpraca z Organizacją Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego i innymi organizacjami międzynarodowymi lotnictwa cywilnego oraz z Komisją Europejską, w tym EASA
W ramach tego zagadnienia należy przedstawić wykaz działań związanych z wykonywaniem powyższego zadania.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
16. Działania podejmowane w celu zapewnienia bezpieczeństwa lotów
W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz działań związanych z wykonywaniem powyższego zadania. Zgodnie z art. 21 ust. 2 pkt 15 ustawy - Prawo lotnicze, należy przedstawić również ocenę stanu bezpieczeństwa lotów w lotnictwie cywilnym, w tym wskazać zidentyfikowane obszary potencjalnych zagrożeń oraz podejmowane przez Urząd działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa operacji lotniczych. Należy uwzględnić także stan realizacji Krajowego Programu Bezpieczeństwa (SSP). Należy także zawrzeć informację o realizacji przez Urząd zadania wynikającego z art. 135b ustawy - Prawo lotnicze, jak również zadania wynikającego z § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225).
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy ich realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadań. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
17. Wydawanie wytycznych i instrukcji w sprawach technicznych związanych ze stosowaniem przepisów lotniczych w dziedzinie lotnictwa cywilnego
W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz wytycznych Prezesa Urzędu opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Urzędu w danym roku oraz informację na temat zainicjowanych w roku sprawozdawczym prac nad wydaniem wytycznych.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
18. Zatwierdzanie granicy części lotniczej lotniska
W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz działań związanych z wykonywaniem powyższego zadania.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
19. Współpraca z Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych (zwaną dalej "PKBWL") oraz podejmowanie niezbędnych działań związanych z jej zaleceniami zapobiegawczymi
W ramach tego zagadnienia należy przygotować informację na czym polegała współpraca Urzędu z PKBWL w okresie sprawozdawczym, w tym wykaz działań związanych z wykonywaniem powyższego zadania, a także informację o przekazanych przez PKBWL raportach/dokumentach.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
20. Inicjowanie projektów międzynarodowych umów lotniczych i ich zmian oraz udział w ich przygotowaniu i negocjowaniu
W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz działań związanych z wykonywaniem powyższego zadania.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
21. Inicjowanie projektów aktów prawnych z zakresu lotnictwa cywilnego i ich zmian oraz udział w ich przygotowaniu
W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz aktów wykonawczych do ustawy - Prawo lotnicze - ukończonych, kontynuowanych oraz zainicjowanych w roku sprawozdawczym, a także wykaz innych projektów aktów prawnych, które Urząd zainicjował lub w wydaniu których brał udział.
Ponadto należy przedstawić przyjęty w Urzędzie plan inicjatyw legislacyjnych na rok sprawozdawczy oraz stopień jego realizacji w okresie sprawozdawczym, ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
22. Opracowanie i przedkładanie Radzie Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego do zaopiniowania Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego (zwanego dalej "KPOLC") oraz bezpośredni nadzór nad jego realizacją
W ramach tego zagadnienia należy przygotować opisową informację na temat wykonania powyższego zadania, w tym opisać działania podejmowane przez Urząd w danym okresie sprawozdawczym w zakresie sprawowania bezpośredniego nadzoru nad realizacją KPOLC.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
23. Zatwierdzanie programów ochrony lotnisk oraz programów ochrony przedsiębiorstw prowadzonych przez podmioty wykonujące działalność gospodarczą w zakresie lotnictwa cywilnego oraz nadzorowanie realizacji tych programów
W ramach tego zagadnienia należy opisać sprawowany przez Urząd w danym okresie sprawozdawczym nadzór nad realizacją ww. programów, określić w odpowiedniej tabeli przedmiot decyzji administracyjnych i ich liczbę w okresie sprawozdawczym.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
24. Sprawowanie nadzoru w zakresie lotnictwa cywilnego nad działalnością służb ochrony lotnisk
W ramach tego zagadnienia należy opisać sprawowany przez Urząd w danym okresie sprawozdawczym nadzór nad działalnością służb ochrony lotnisk, w tym określić w odpowiedniej tabeli liczbę przeprowadzonych kontroli z uwzględnieniem wartości ujętych w planach na dany rok, podmioty kontrolowane, rodzaj kontroli oraz zakres kontroli.
W podsumowaniu należy przedstawić wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
25. Opracowanie i przedkładanie Radzie Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego do zaopiniowania Krajowego Programu Ułatwień w Zakresie Lotnictwa Cywilnego (zwanego dalej "KPULC") oraz nadzór bezpośredni nad jego realizacją
W ramach tego zagadnienia należy przygotować opisową informację na temat wykonania powyższego zadania, w tym opisać działania podejmowane przez Urząd w danym okresie sprawozdawczym w zakresie bezpośredniego nadzoru nad realizacją KPULC.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
26. Nadzorowanie prowadzenia przez zarządzających lotniskami ewidencji, o której mowa w art. 68 ust. 2 pkt 8 ustawy - Prawo lotnicze, oraz analizowania uzyskanych danych dla potrzeb związanych z działalnością Prezesa Urzędu
W ramach tego zagadnienia należy przygotować opisową informację na temat wykonania powyższego zadania, w tym na temat wyników przeprowadzonej analizy danych i wykorzystania ich na potrzeby związane z działalnością Prezesa Urzędu.
W podsumowaniu należy przedstawić wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
27. Nadzorowanie organizacji badań lotniczo-lekarskich
W ramach tego zagadnienia należy określić w odpowiedniej tabeli rodzaj czynności nadzoru i ilość wykonanych czynności w roku sprawozdawczym.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
28. Przetwarzanie danych osobowych, w tym także danych medycznych, wyłącznie dla potrzeb określonych w ustawie - Prawo lotnicze rejestrów i postępowań, zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych
W ramach tego zagadnienia należy przygotować syntetyczną informację na temat wykonania powyższego zadania.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
29. Upoważnienie przez Prezesa Urzędu innych organów albo wyspecjalizowanych jednostek organizacyjnych albo osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje (podmiotu upoważnionego) do wykonywania niektórych czynności nadzoru lub kontroli, o których mowa w przepisach ustawy - Prawo lotnicze
W ramach powyższego zagadnienia należy przygotować informację o przeprowadzonych w roku sprawozdawczym konkursach i zapotrzebowaniach na wykonywanie w imieniu Prezesa Urzędu niektórych czynności nadzoru lub kontroli oraz o ich wynikach, w tym przedstawić także informację o podpisanych stosownych porozumieniach z wybranymi podmiotami. W ramach realizacji przedmiotowego zadania należy także opisać nadzór sprawowany przez Prezesa Urzędu nad działalnością podmiotów upoważnionych.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
30. Prowadzenie spraw dotyczących trasowych przeszkód lotniczych
W ramach tego zagadnienia należy przygotować informację o liczbie zgłoszonych do Urzędu przeszkód lotniczych w roku sprawozdawczym.
Ponadto należy ocenić stan jakości bazy danych o trasowych przeszkodach lotniczych (jaki procent danych pochodzi z pomiaru geodezyjnego i jaki procent spełnia odpowiednie wymogi dokładności) oraz ocenić realizację tego zadania (między innymi: należy podsumować działania mające na celu zapewnienie kompletności pozyskiwanych informacji o przeszkodach trasowych z obszaru kraju), określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
31. Wydawanie koncesji, zezwoleń i upoważnień w zakresie regulacji rynku transportu lotniczego
W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz działań związanych z wykonywaniem powyższego zadania, w tym opis procedury konkursowej w ramach przydziału ograniczonych praw przewozowych.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
32. Sporządzanie listy przewoźników lotniczych uprawnionych do korzystania ze stawki VAT 0%
W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz działań związanych z wykonywaniem powyższego zadania.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
33. Zadania związane z obowiązkiem użyteczności publicznej
W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz działań związanych z wykonywaniem powyższego zadania.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
34. Realizacja zadań dotyczących opłat lotniskowych
W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz działań związanych z wykonywaniem powyższego zadania.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania.
35. Realizacja działań nadzorczych Prezesa Urzędu nad Polską Agencją Żeglugi Powietrznej
W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz działań związanych z wykonywaniem powyższego zadania.
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
36. Realizacja przez Prezesa Urzędu zadań wynikających z aktów wykonawczych do ustawy - Prawo lotnicze
W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz zadań, realizowanych w okresie sprawozdawczym, wynikających z aktów wykonawczych do ustawy - Prawo lotnicze, w tym: określić zadanie, akt normatywny, z którego obowiązek wykonania zadania wynika, krótki opis realizacji zadania w roku sprawozdawczym.
Ponadto, należy określić najważniejsze problemy występujące przy realizacji ww. zadań, ewentualnie przedstawić propozycję zmian i usprawnień, wskazać zadania, które nie były realizowane wraz z uzasadnieniem. W przypadku braku wystąpienia problemów oraz nierealizowanych zadań należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
III.
Realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy - Prawo lotnicze oraz aktów wykonawczych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, inne podmioty oraz osoby podlegające kontroli i nadzorowi Prezesa Urzędu
Realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy - Prawo lotnicze oraz aktów wykonawczych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, inne podmioty oraz osoby podlegające kontroli i nadzorowi Prezesa Urzędu
w wyżej wskazanych podmiotach oraz na podstawie wyników bieżącego nadzoru sprawowanego nad tymi podmiotami/osobami, tj. danych zawartych w poprzednich punktach sprawozdania z działalności organizacyjnej Prezesa Urzędu.
Zamieszczona w tej części informacja powinna zawierać ocenę zadań wykonywanych przez te podmioty pod kątem jej zgodności z przepisami ustawy - Prawo lotnicze oraz aktami wykonawczymi, które muszą być przestrzegane przez te podmioty
w ramach ich działalności.
IV.
Sprawozdanie finansowe
Sprawozdanie finansowe
2. Wykonanie budżetu państwa (tradycyjnego oraz zadaniowego) za rok sprawozdawczy wraz z omówieniem
3. Budżet Urzędu (za rok sprawozdawczy i dwa lata poprzednie), w tym wykonanie wynagrodzeń i zatrudnienia, wykonanie przeciętnego wynagrodzenia, realizacja wydatków budżetowych (osobowych, bieżących, majątkowych) wraz z komentarzem
4. Informacja na temat realizacji przez Prezesa Urzędu art. 22b ustawy - Prawo lotnicze
W ramach tego zadania należy przygotować informację opisową wraz z odpowiednimi tabelami dotyczącą przedmiotowych zagadnień.
Ponadto należy wskazać na problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania.
V.
Realizowanie zadań z obszaru ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych
Realizowanie zadań z obszaru ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych
VI.
System kontroli zarządczej
System kontroli zarządczej
W ramach tego zagadnienia należy opisać sposób zorganizowania kontroli zarządczej w Urzędzie, w tym przywołać stosowne regulacje prawne z zakresu stworzonego systemu kontroli zarządczej w Urzędzie.
2. Podsumowanie funkcjonowania kontroli zarządczej w roku sprawozdawczym
W ramach tego zagadnienia należy przygotować opisową informację na temat wykonania powyższego zadania. Ponadto należy opisać wszelkie zmiany w sposobie zorganizowania kontroli zarządczej w Urzędzie względem lat poprzednich.
VII.
Skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Kodeksu postępowania administracyjnego
Skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Kodeksu postępowania administracyjnego
W ramach tego zagadnienia należy przygotować w określonej tabeli wykaz skarg i wniosków wg ich problematyki, z syntetyczną informacją na temat ich rozpoznania (zasadna, tj. pozytywnie rozpatrzona na rzecz skarżącego /niezasadna, tj. negatywnie rozpatrzona na rzecz skarżącego/ ewentualnie inny sposób rozpatrzenia skargi).
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
2. Skargi na Kierownictwo i pracowników Urzędu
W ramach tego zagadnienia w odpowiedniej tabeli należy przygotować informację na temat ilości skarg na działalność Kierownictwa Urzędu i pracowników, Urzędu oraz ich przedmiotu (najczęściej powtarzanych) oraz syntetyczną informacją na temat ich rozpoznania (zasadna, tj. pozytywnie rozpatrzona na rzecz skarżącego /niezasadna, tj. negatywnie rozpatrzona na rzecz skarżącego/ ewentualnie inny sposób rozpatrzenia skargi).
Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.
VIII.
Sprawy sądowe
Sprawy sądowe
IX.
Podsumowanie działalności Prezesa Urzędu w roku sprawozdawczym
Podsumowanie działalności Prezesa Urzędu w roku sprawozdawczym
W ramach tego zagadnienia należy przygotować informacje o zrealizowanych bądź rozpoczętych w roku sprawozdawczym zadaniach o charakterze priorytetowym, wraz z syntetycznym ich opisem. Należy opisać również osiągnięcia, które odnotowano w danym obszarze działalności Urzędu.
W tej części sprawozdania mogą znaleźć się informacje o zadaniach wspomnianych już wcześniej w części IX - jeżeli zadania o charakterze priorytetowym pokrywają się z zadaniami wyznaczonymi do realizacji na dany rok sprawozdawczy.
W tej części mogą się również znaleźć informacje o zadaniach niewspomnianych we wcześniejszych częściach sprawozdania - jeżeli poza zadaniami wyznaczonymi do realizacji na dany rok sprawozdawczy zidentyfikowano inne zadania priorytetowe zrealizowane lub rozpoczęte w danym roku sprawozdawczym.
2. Najważniejsze problemy związane z działalnością Prezesa Urzędu w roku sprawozdawczym
W tym rozdziale podsumowania należy opisać najważniejsze problemy, jakie Urząd napotkał w roku sprawozdawczym w trakcie wykonywania swoich zadań, a także wskazać propozycje zmian i usprawnień eliminujących te najważniejsze problemy.
X.
Priorytetowe zadania z zakresu merytorycznej działalności Prezesa Urzędu do realizacji w nadchodzącym roku
Priorytetowe zadania z zakresu merytorycznej działalności Prezesa Urzędu do realizacji w nadchodzącym roku
XI.
Wykonanie priorytetowych zadań z zakresu merytorycznej działalności Prezesa Urzędu, wyznaczonych do realizacji w sprawozdaniu z działalności Urzędu z roku poprzedniego
Wykonanie priorytetowych zadań z zakresu merytorycznej działalności Prezesa Urzędu, wyznaczonych do realizacji w sprawozdaniu z działalności Urzędu z roku poprzedniego
Załączniki:
1. Słownik skrótów
2. Sprawozdanie z działalności Naczelnego Lekarza