Szczegółowe zasady wykonywania działalności kontrolnej w resorcie sprawiedliwości.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MS.1985.6.29

Akt utracił moc
Wersja od: 20 lutego 1991 r.

ZARZĄDZENIE.
z dnia 26 lipca 1985 r.
w sprawie szczegółowych zasad wykonywania działalności kontrolnej w resorcie sprawiedliwości

Na podstawie § 49 uchwały nr 57 Rady Ministrów z dnia 23 maja 1983 r. w sprawie wykonywania kontroli przez organy administracji państwowej (Monitor Polski Nr 22, poz. 124 i Dz. U. z 1984 r. Nr 23, poz. 112) zarządza się, co następuje:

ROZDZIAŁ  1

Postanowienia ogólne

§  1.  1
1. 
Kontrolę zewnętrzną w jednostkach organizacyjnych resortu sprawiedliwości oraz w innych jednostkach podległych kontroli, zwanych dalej jednostkami kontrolowanymi, sprawuje Departament Budżetowo-Administracyjny, zwany dalej "Departamentem", oraz zespoły kontroli tworzone w sądach apelacyjnych, zwane dalej "organami kontroli resortowej".
2. 
Przez jednostki kontrolowane rozumie się:
1)
Naczelny Sąd Administracyjny z ośrodkami zamiejscowymi,
2)
Główną Komisję Badania Zbrodni Hitlerowskich w Polsce - Instytut Pamięci Narodowej z okręgowymi komisjami i oddziałami,
3)
sądy apelacyjne,
4)
sądy wojewódzkie i działające w ich okręgu państwowe biura notarialne oraz rodzinne ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne,
5)
powszechne jednostki organizacyjne prokuratury z ich gospodarstwami pomocniczymi,
6)
sądy rejonowe i działające przy nich biura komorników oraz kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą,
7)
zakłady poprawcze i schroniska dla nieletnich z gospodarstwami pomocniczymi,
8)
Instytut Wymiaru Sprawiedliwości,
9)
Instytut Ekspertyz Sądowych im. prof. dra Jana Sehna,
  10)
domy i ośrodki wczasowe,
  11)
jednostki wymienione w § 3 ust. 1-3.
§  2. 
W działalności kontrolnej jednostek organizacyjnych resortu sprawiedliwości stosuje się przepisy uchwały nr 57 Rady Ministrów z dnia 23 maja 1983 r. w sprawie wykonywania kontroli przez organy administracji państwowej (Monitor Polski Nr 122, poz. 124 i Dz. U. z 1984 r. Nr 23, poz. 112), zwanej dalej "uchwałą" oraz przepisy niniejszego zarządzenia.
§  3. 
1. 
Na polecenie Ministra Sprawiedliwości Biuro Kontroli może przeprowadzić kontrolę określonej komórki organizacyjnej Ministerstwa Sprawiedliwości.
2. 
W zakresie przewidzianym odrębnymi przepisami, organy kontroli resortowej kontrolują także jednostki organizacyjne organizacji społecznych, dotowane (również ze środków pozabudżetowych) przez resort sprawiedliwości.
3. 
Kontroli, o której mowa w § 1 ust. 1, podlega również Przedsiębiorstwo Państwowe "Wydawnictwo Prawnicze" w Warszawie, w zakresie przewidzianym przepisami uchwały (§ 14 ust. 2).
4. 
Zadania kontrolne w stosunku do przedsiębiorstw państwowych podległych Ministrowi Sprawiedliwości, działających przy zakładach karnych wykonuje Dyrektor Centralnego Zarządu Zakładów Karnych stosując przepisy uchwały.
§  4. 
1. 
Kontrola obejmuje badania i ocenę całokształtu działalności gospodarczo-finansowej i organizacyjno-administracyjnej jednostki kontrolowanej pod względem sprawności działania, celowości, gospodarności, rzetelności i legalności.
2. 
Nie podlega kontroli działalność sądów w zakresie, w którym badania kontrolne byłyby związane z oceną orzeczeń. W pozostałych jednostkach kontrolowanych nie podlega kontroli działalność merytoryczna tych jednostek.

ROZDZIAŁ  2

Organy kontroli resortowej

§  5. 
1.  2
 Dyrektor Biura Kontroli zarządza kontrolą i sprawuje ogólny nadzór nad jej przeprowadzeniem w następujących jednostkach kontrolowanych:
1)
Naczelnym Sądzie Administracyjnym i ośrodkach zamiejscowych tego Sądu,
2)
Głównej Komisji Badania Zbrodni Hitlerowskich w Polsce - Instytucie Pamięci Narodowej oraz w okręgowych komisjach i oddziałach,
3)
sądach apelacyjnych,
4)
sądach wojewódzkich,
5)
Instytucie Badania Prawa Sądowego,
6)
Instytucie Ekspertyz Sądowych im. prof. dra Jana Sehna,
7)
Przedsiębiorstwie Państwowym "Wydawnictwo Prawnicze",
8)
centralnych jednostkach organizacyjnych organizacyjno-społecznych dotowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości,
9)
komórkach określonych w § 3 ust. 1.
2. 
Dyrektor Biura Kontroli może również zarządzić kontrolę jednostek wymienionych w § 12 lub dokonanie sprawdzenia prawidłowości kontroli przeprowadzonej przez zespół.
§  6. 
1. 
Do wykonywania kontroli jednostek wymienionych w § 5 upoważnieni są merytoryczni pracownicy Biura Kontroli.
2. 
Na polecenie Ministra Sprawiedliwości, do udziału w czynnościach kontrolnych wykonywanych przez merytorycznych pracowników Biura Kontroli mogą być włączani pracownicy innych komórek organizacyjnych Ministerstwa Sprawiedliwości.
3.  3
 Jeżeli czynności kontrolne wykonywane są w okręgu sądu apelacyjnego, do udziału w czynnościach kontrolnych wykonywanych przez merytorycznych pracowników Biura Kontroli może być włączony pracownik zespołu, właściwego dla tego sądu.
4. 
Merytoryczni pracownicy Biura Kontroli upoważnieni są również do wykonywania kontroli w jednostkach kontrolowanych wymienionych w § 12.
§  7.  4
1. 
Zespoły kontroli, zwane dalej "zespołami", działają w sądach apelacyjnych.
2. 
W skład zespoły wchodzą merytoryczni pracownicy kontroli (kontrolujący), powoływani i odwoływani przez prezesa sądu apelacyjnego.
§  8. 
Koordynację działalności kontrolnej wykonywanej przez zespoły i ogólny nadzór nad pracą zespołów sprawuje Dyrektor Biura Kontroli, którego szczegółowy zakres działania określa regulamin organizacyjny Ministerstwa Sprawiedliwości.
§  9.  5
1. 
Zespół podlega prezesowi sądu apelacyjnego. Prezes tego sądu, na podstawie planu kontroli, zarządza przeprowadzenie kontroli. Po ukończeniu każdego roku prezes tego sądu dokonuje oceny efektywności funkcjonowania zespołu.
2. 
Bieżący nadzór nad przeprowadzaniem kontroli w jednostce podległej sądowi wojewódzkiemu sprawuje prezes tego sądu.
§  10. 
Zespoły współdziałają z właściwymi terytorialnie komórkami wizytacyjnymi w zakresie opracowywania programów kontroli, wizytacji i lustracji oraz oceny ich wykonania.
§  11.  6
1. 
Pracą zespołu kieruje koordynator powołany przez prezesa sądu apelacyjnego.
2. 
Do zadań koordynatora - poza czynnościami kontrolnymi - należy w szczególności:
1)
inicjowanie kontroli, opracowywanie planów kontroli i czuwanie nad ich pełnym wykonaniem oraz efektywnością kontroli,
2)
kontrolowanie terminowości i kompletności opracowywania wystąpień pokontrolnych oraz terminowości i prawidłowości ich wykonania,
3)
bieżące informowanie prezesa sądu apelacyjnego i ważniejszych ustaleniach kontroli,
4)
prowadzenie ewidencji kontroli, dokonywanie okresowych analiz oraz sporządzanie rocznych informacji i wykonania planów kontroli,
5)
załatwianie spraw bieżących zespołu z prezesem sądu apelacyjnego.
§  12. 
Merytoryczni pracownicy zespołu upoważnieni są do wykonywania kontroli w następujących jednostkach kontrolowanych:
1)
sądach rejonowych i kuratorskich ośrodkach pracy z młodzieżą,
2)
państwowych biurach notarialnych,
3)
zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich wraz z gospodarstwami pomocniczymi tych zakładów i schronisk,
4)
biurach komorników,
5)
rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych,
6)
domach i ośrodkach wczasowych,
7)
terenowych jednostkach organizacyjnych organizacji społecznych dotowanych przez resort sprawiedliwości.
§  13.  7
 W uzasadnionych przypadkach prezes sądu apelacyjnego może zlecić zespołowi przeprowadzenie kontroli doraźnej wskazanej komórki podległego mu sądu apelacyjnego.
§  14. 
Biuro Kontroli może przeprowadzić, z udziałem merytorycznych pracowników zespołu, kontrolę koordynowaną, jeżeli jest to konieczne dla zbadania określonych zagadnień jednocześnie w dwu lub więcej jednostkach kontrolowanych. Zarządzający przeprowadzenie takiej kontroli określa jej przedmiot, zakres, czas trwania oraz skład osobowy zespołów kontrolnych, koordynujących i opracowujących wyniki.

ROZDZIAŁ  3

Postępowanie pokontrolne

§  15. 
1. 
Niezwłocznie po zakończeniu kontroli kontrolujący obowiązany jest przedstawić zarządzającemu kontrolę protokół (sprawozdanie) kontroli, zawierający ustalenia kontroli wraz z projektem zarządzeń pokontrolnych lub z wnioskiem o ich zaniechanie (wystąpienia pokontrolne).
2.  8
 Prezes sądu apelacyjnego przesyła protokół (sprawozdanie) kontroli wraz z projektem wniosków pokontrolnych prezesowi sądu wojewódzkiego, któremu podlega jednostka kontrolowana.
§  16. 
1. 
Jeżeli w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono powtarzające się ujemne oddziaływanie obowiązujących przepisów resortowych w odniesieniu do zagadnień będących przedmiotem kontroli lub stosowanie praktyki niezgodnej z przepisami, organ kontroli resortowej występuje z odpowiednim wnioskiem do kierownika właściwej jednostki organizacyjnej resortu sprawiedliwości o spowodowanie zmiany lub uchylenia tych przepisów albo zaniechania stosowania niewłaściwej praktyki.
2. 
W przypadku stwierdzenia w jednostce kontrolowanej szczególnie dużych osiągnięć, organ kontroli resortowej występuje do właściwych organów z wnioskiem o spowodowanie ich upowszechnienia.
§  17.  9
1. 
Prezes sądu wojewódzkiego, w którego okręgu prowadzona jest kontrola, przekazuje niezwłocznie Biuru Kontroli informacje o wynikach kontroli, w czasie których ujawnione zostały nadużycia lub szkody gospodarcze. W informacji tej należy podać w szczególności: rodzaj nadużyć i wysokość szkody oraz przyczyny, które je spowodowały, a także jakie w związku z tym podjęte zostały działania nadzorcze lub wnioski o pociągnięcie do określonej prawem odpowiedzialności karnej, dyscyplinarnej, cywilnej lub służbowej.
2. 
Jeżeli wyniki kontroli dotyczą sądu wojewódzkiego, informacje, o których mowa w ust. 1, przekazuje prezes sądu apelacyjnego.
§  18.  10
 Prezes sądu wojewódzkiego zawiadamia prezesa sądu apelacyjnego o terminie i sposobie wykonania wniosków pokontrolnych, o których mowa w § 15 ust. 2.
§  19.  11
 (skreślony).

ROZDZIAŁ  4

Plany kontroli i informacje o ich wykonaniu oraz ewidencja

§  20. 
Organy kontroli resortowej sporządzają półroczne plany kontroli z uwzględnieniem zasad określonych w § 14 ust. 1 uchwały. W planach należy określić nazwę jednostki objętej planowaną kontrolą, zakres kontroli, jej rodzaj, okres objęty kontrolą i przewidywany czas jej trwania, a także rodzaj kontroli, czas trwania i okres objęty ostatnią kontrolą.
§  21.  12
1. 
'Plany kontroli Biura Kontroli są opracowywane w porozumieniu z zainteresowanymi, departamentami.
2. 
Plany kontroli zespołów, opracowywane są w porozumieniu z zainteresowanymi prezesami sądów wojewódzkich oraz ich komórkami wizytacyjnymi. Przy planowaniu kontroli należy uwzględniać proporcjonalny podział zadań kontrolnych w odniesieniu do wszystkich jednostek objętych zakresem właściwości zespołu oraz czas niezbędny na przeprowadzenie kontroli doraźnych, w tym także zgłoszonych przez prezesa sądu wojewódzkiego w planowanym okresie.
3. 
Plan kontroli zespołu zatwierdza prezes sądu apelacyjnego.
§  22.  13
 Plan kontroli zespołu prezes sądu apelacyjnego przesyła do Departamentu w terminie do dnia 15 miesiąca poprzedzającego półrocze objęte planowaniem.
§  23. 
Biuro Kontroli może zalecić zespołom wprowadzenie do planów kontroli przed ich sporządzeniem określonej tematyki kontroli lub w uzasadnionych wypadkach wprowadzenie zmian do planów już zatwierdzonych.
§  24. 
Organy kontroli resortowej prowadzą bieżącą, w porządku chronologicznym, ewidencję kontroli oraz wykaz jednostek kontrolowanych, podlegających kontroli przez te organy, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.*
§  25. 
Zespoły składają roczne informacje o wykonaniu planów kontroli, zawierające dane liczbowe, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia,* oraz część opisową, zawierającą opis ważniejszych nieprawidłowości stwierdzonych w czasie kontroli w tym okresie.

ROZDZIAŁ  5

Postanowienia końcowe

§  26. 
Obsługę kancelaryjną i odpowiednie warunki do pracy merytorycznego pracownika Biura Kontroli zamieszkałego poza okręgiem Sądu Wojewódzkiego w Warszawie zapewnia prezes sądu wojewódzkiego miejsca stałego zamieszkania tego pracownika.
§  27. 
Traci moc Instrukcja Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 lipca 1968 r. w sprawie trybu przeprowadzania kontroli finansowo-księgowej biur komorników (Dz. Urz. Min. Sprawiedl. Nr 6, poz. 48).
§  28. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

* Wzorów nie zamieszczono. Wzory te przekazane zostały zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  14  (skreślony).

1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.1991.2.9) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
2 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.1991.2.9) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
3 § 6 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.1991.2.9) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
4 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.1991.2.9) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
5 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.1991.2.9) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
6 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.1991.2.9) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
7 § 13 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.1991.2.9) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
8 § 15 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.1991.2.9) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
9 § 17 zmieniony przez § 1 pkt 9 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.1991.2.9) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
10 § 18 zmieniony przez § 1 pkt 10 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.1991.2.9) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
11 § 19 skreślony przez § 1 pkt 11 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.1991.2.9) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
12 § 21 zmieniony przez § 1 pkt 12 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.1991.2.9) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
13 § 22 zmieniony przez § 1 pkt 13 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.1991.2.9) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.
14 Załącznik nr 1 skreślony przez § 1 pkt 14 zarządzenia z dnia 20 lutego 1991 r. (Dz.Urz.MS.1991.2.9) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lutego 1991 r.