Szczegółowe zasady ustalania i rozliczeń oraz tryb i terminy wypłacania dotacji budżetowych państwowym przedsiębiorstwom gospodarki rolnej i państwowym gospodarstwom rolnym.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1987.3.9

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1987 r.

ZARZĄDZENIE Nr 15
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 20 marca 1987 r.
w sprawie szczegółowych zasad ustalania i rozliczeń oraz trybu i terminów wypłacania dotacji budżetowych państwowym przedsiębiorstwom gospodarki rolnej i państwowym gospodarstwom rolnym.

Na podstawie § 73 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 1982 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej przedsiębiorstw państwowych oraz dostosowania przepisów ustawy o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych do specyfiki niektórych przedsiębiorstw (Dz.U. z 1986 r. Nr 23, poz. 113 i Nr 47, poz. 229) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie reguluje szczegółowe zasady ustalania i rozliczeń oraz trybu i terminów wypłacania dotacji budżetowych państwowym przedsiębiorstwom gospodarki rolnej i państwowym gospodarstwom rolnym zwanym dalej "przedsiębiorstwami".
§  2.
1.
Przedsiębiorstwom produkującym standardowe mieszanki pasz treściwych, których wartość pokarmowa jest zgodna z wartością pokarmową określoną w obowiązującej normie branżowej przysługuje dotacja wyrównująca różnicę między łącznymi kosztami produkcji mieszanek standardowych, na które ustala się ceny urzędowe, a ich łączną wartością obliczoną według cen zbytu - powiększoną o odpowiednią kwotę zysku. W celu sprawdzenia zgodności wyrobu gotowego z wymaganiami normy branżowej, należy każdą partię mieszanki lub koncentratu poddać badaniom określonym w obowiązującej normie. Przez partię mieszanki lub koncentratu rozumie się ilość nie przekraczającą 100 ton wyprodukowaną według tej samej receptury i z tych samych surowców.
2.
Do łącznych kosztów produkcji standardowych mieszanek pasz treściwych zalicza się:
1)
wartość zużytych do produkcji mieszanek:
a)
własnych zbóż i śrut zbożowych - według urzędowych cen skupu zbóż kontraktowanych, przy czym jakość zbóż powinna być udokumentowana atestem jakościowym zgodnie z normą branżową; w wypadku braku atestu jakościowego przyjmuje się cenę skupu obowiązującą dla zbóż o jakości podstawowej, to jest odpowiadającej drugiemu stopniowi czystości i wilgotności od 16 do 17%,
b)
zbóż i śrut zbożowych nabytych od producentów rolnych - według cen zakupu, jeżeli ceny te są niższe od urzędowych cen skupu zbóż kontraktowanych lub według urzędowych cen skupu zbóż kontraktowanych, jeżeli ceny zakupu są wyższe od tych cen,
c)
zbóż i śrut zbożowych, nabytych od państwowych zakładów zbożowych lub od innych uspołecznionych jednostek - według urzędowych cen zakupu,
d)
suszu roślin zielonych i okopowych:

– z produkcji własnej według zasad określonych w załączniku nr 1 do zarządzenia,

– nabytego od innych producentów rolnych według cen zakupu, nie wyższych jednak niż stosowanych do suszu z produkcji własnej,

e)
nasion roślin strączkowych:

– z produkcji własnej według zasad określonych w załączniku nr 2 do zarządzenia,

– nabytych od innych producentów rolnych według cen zakupu, nie wyższych jednak niż stosowanych do nasion z produkcji własnej,

f)
nasion roślin strączkowych nabytych od jednostek handlowych - według cen zakupu nie wyższych jednak niż ceny skupu, powiększone o należne tym jednostkom marże handlowe, przy czym gdy zakup następuje od przedsiębiorstw nasiennych - według cen nie wyższych od obowiązujących na materiał niekwalifikowany,
g)
komponentów, na które obowiązują ceny urzędowe - według urzędowych cen zakupu,
h)
pozostałych komponentów nabytych od jednostek uspołecznionych - według cen zakupu, nie wyższych jednak od płaconych przez państwowy przemysł paszowy;
2)
koszty pozasurowcowe, które obejmują również dosuszanie, śrutowanie i transport.
3.
Przy sprzedaży standardowych mieszanek pasz treściwych z własnej produkcji:
1)
uspołecznionym jednostkom prowadzącym produkcję rolniczą,
2)
rolnikom indywidualnym w ramach:
a)
przysługujących uprawnień do zakupu odpowiedniej ilości koncentratów, pod warunkiem sprzedaży odpowiedniej ilości zboża po cenie urzędowej dla zbóż niekontraktowanych,
b)
należnej ilości mieszanek pasz treściwych z tytułu prowadzonej kooperacji produkcyjnej,
3)
pracownikom w ramach uprawnień wynikających z układu zbiorowego pracy,

kwotę dotacji stanowi różnica między kosztami produkcji ustalonymi według zasad określonych w ust. 2, powiększonymi o ewentualne koszty sprzedaży, nie wyższe jednak niż kwota wynikająca z przemnożenia ilości mieszanek sprzedanych przez obowiązującą marżę detaliczną, a wartością obliczoną według obowiązujących cen detalicznych - powiększona o kwotę zysku, o której mowa w ust. 1.

4.
W razie przeznaczenia przez przedsiębiorstwa pasz treściwych, o których mowa w § 2, na potrzeby własnej hodowli drobiu lub ich sprzedaży innej jednostce gospodarki uspołecznionej z przeznaczeniem dla drobiu, dotacja nie przysługuje. Nie dotyczy to pasz przeznaczonych dla kontraktowanych kurcząt rzeźnych.
5.
Kwoty zysku (ust. 1) i kosztów pozasurowcowych (ust. 2 pkt 2) określa Minister Finansów na wniosek Ministra Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
§  3.
1.
Przedsiębiorstwom produkującym przetwory produktów rolniczych przysługuje dotacja wyrównująca różnicę między kosztem produkcji przetwórstwa produktów rolniczych a obowiązującą ceną zbytu - powiększoną o odpowiednią kwotę zysku. Dotacja nie przysługuje w razie sprzedaży przetworów z naruszeniem przepisów w sprawie reglamentowanej sprzedaży towarów.
2.
Za przetwory produktów rolniczych uważa się w szczególności:
1)
przetwory mleczarskie, w tym również mleko o zawartości tłuszczu odpowiadającej Polskiej Normie i mleko pasteryzowane,
2)
przetwory zbożowe,
3)
mięso i przetwory mięsne.
3.
Dotacja, o której mowa w ust. 1, jest ustalana na podstawie stawek dotacji obowiązujących w przemyśle spożywczym skorygowanych o różnice występujące w rozliczeniach przedsiębiorstw i jednostek przemysłu spożywczego z budżetem.
4.
Wysokość stawek dotacji, o których mowa w ust. 3, ustala Minister Finansów na wniosek Ministra Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
§  4.
1.
Przedsiębiorstwom prowadzącym urządzenia socjalne, to jest: żłobki, przedszkola, świetlice dziecięce, dziecińce, obiekty kolonijne własne lub wynajęte, placówki kulturalno-oświatowe przysługuje dotacja na pokrycie części kosztów prowadzenia tych urządzeń.
2.
Dotacja przysługuje w wysokości ustalonej na podstawie obowiązujących normatywów planowanych kosztów prowadzenia urządzeń socjalnych, nie wyższych jednak od kosztów rzeczywistych, zmniejszonych o należną odpłatność osób korzystających z urządzeń socjalnych i o ewentualne dotacje otrzymane z innych źródeł.
3.
Dotacja na pokrycie kosztów prowadzenia obiektów kolonijnych własnych lub wynajętych nie może przekroczyć kwoty dotacji z poprzedniego okresu obrachunkowego i nie może być wyższa niż 50% kosztów rzeczywistych prowadzenia tych urządzeń.
4.
Do kosztów prowadzenia urządzeń socjalnych zalicza się:
1)
wynagrodzenia łącznie z obciążeniami pracowników placówek socjalnych,
2)
zakup przedmiotów nietrwałych związanych z wyposażeniem,
3)
koszty remontów, konserwacji obiektów i wyposażenia,
4)
koszty zużycia materiałów produkcji własnej i obcej na utrzymanie urządzeń socjalnych, przedmiotów nietrwałych oraz energii (oświetlenie, ogrzewanie itp.),
5)
koszty zakupionych produktów żywnościowych oraz równowartość zużycia produktów własnych w granicach ustalonych norm budżetowych na żywienie; w świetlicach dziecięcych i dziecińcach stosuje się normatyw budżetowy określony dla korzystających z jednego posiłku na osobodzień w przedszkolach,
6)
część odpłatności za organizowanie wypoczynku dla dzieci w obcych placówkach ustaloną według zasad określonych w pkt 1-5.
§  5.
1.
Przedsiębiorstwom posiadającym w administracji pałace i inne obiekty zabytkowe przysługuje dotacja na sfinansowanie kosztów ich remontów.
2.
Wnioski o przyznanie dotacji są sporządzane przez przedsiębiorstwa i po zaopiniowaniu przez wojewódzkiego konserwatora zabytków przedkładane organom założycielskim. Jeżeli organem założycielskim jest terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego, organ ten zbiorcze zestawienie wniosków w sprawie dotacji dla podległych przedsiębiorstw przesyła Ministrowi Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Termin nadsyłania wniosków do Ministerstwa Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej upływa z dniem 15 czerwca każdego roku.
3.
Ogólna kwota dotacji na dany rok jest ustalana przez Ministra Finansów na wniosek Ministra Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej uzgodniony z Ministrem Kultury i Sztuki.
4.
W ramach ogólnej kwoty dotacji, Minister Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej określa kwotę dotacji dla organów założycielskich przedsiębiorstw; podziału tej kwoty dokonują właściwe organy założycielskie przedsiębiorstw do dnia 15 sierpnia każdego roku.
§  6.
Przedsiębiorstwom przysługuje dotacja na sfinansowanie wynagrodzeń łącznie z obciążeniami, absolwentów szkół odbywających wstępny staż pracy oraz uczniów i studentów odbywających praktyczną naukę zawodu w przedsiębiorstwie; dotacja przysługuje również na sfinansowanie wynagrodzeń opiekunów absolwentów szkół, uczniów i studentów. Do wynagrodzeń tych zalicza się wydatki poniesione na opłacenie pracy, zaliczane w koszty działalności przedsiębiorstwa oraz wartość świadczeń w naturze lub ich ekwiwalenty, wynikające z układu zbiorowego pracy, z wyjątkiem wynagrodzeń za pracę w godzinach nadliczbowych.
§  7.
Przedsiębiorstwa prowadzące hodowlę twórczą i zachowawczą w zakresie: roślin rolniczych i ogrodniczych, sadów zraźnikowych i matecznika borówki wysokiej - otrzymują dotacje na częściowe pokrycie kosztów tej hodowli. Podziału dotacji, dla poszczególnych przedsiębiorstw dokonuje Minister Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
§  8.
1.
Wojewódzkie ośrodki postępu rolniczego otrzymują dotację budżetową na pokrycie kosztów prac doświadczalnych, wdrożeniowych, upowszechnieniowych i szkoleniowych.
2.
Dotacja przysługuje w wysokości stanowiącej różnicę między rzeczywistymi kosztami a dochodami planowanymi; dotacja nie może być wyższa od kwoty wynikającej z kosztów i dochodów planowanych w zakresie działalności doświadczalnej, wdrożeniowej, szkoleniowej i upowszechnienia wiedzy rolniczej, prowadzonej na podstawie rocznych planów zatwierdzonych w obowiązującym trybie przez organ założycielski.
3.
Do kosztów, o których mowa w ust. 1, zalicza się:
1)
wynagrodzenia służby doradztwa specjalistycznego pracowników ośrodków szkoleniowych oraz pozostałych pracowników zatrudnionych w pracy doświadczalnej, wdrożeniowej, szkoleniowej i upowszechnienia wiedzy rolniczej łącznie z obciążeniami; do obciążeń zalicza się również odpisy w ciężar kosztów na zakładowe fundusze: socjalny i mieszkaniowy oraz roczny fundusz nagród,
2)
wynagrodzenia wykładowców, opiekunów i kierowników punktów konsultacyjnych szkoleń rolniczych oraz komisji egzaminacyjnych,
3)
wynagrodzenia za prace związane z przygotowaniem i edycją wydawnictw nieperiodycznych, materiałów instruktażowych i szkoleniowych,
4)
koszty krajowych podróży służbowych pracowników zatrudnionych w pracy doświadczalnej, wdrożeniowej, upowszechnieniowej i szkoleniowej, wykładowców oraz opiekunów i kierowników punktów konsultacyjnych dla zespołów przysposobienia rolniczego,
5)
koszty nasion, sadzeniaków, nawozów, środków ochrony roślin i pasz, zużytych na prowadzenie prac doświadczalnych, wdrożeniowych i upowszechnienia nowych technologii,
6)
koszty materiałów podstawowych, pomocniczych i paliwa, zużytych na działalność doświadczalną, wdrożeniową, upowszechniania wiedzy rolniczej i szkoleniową,
7)
koszty zakupu pomocy technicznych i dydaktycznych nie stanowiących środków trwałych oraz pozostałych przedmiotów nietrwałych służących do prowadzenia doświadczeń, wdrożeń, prac upowszechnieniowych i szkoleniowych,
8)
koszty zakupu wyposażenia dla ośrodków szkoleniowych i internatów, w tym również dla stołówek prowadzonych w ośrodkach szkoleniowych,
9)
koszty produktów żywnościowych zużytych na wyżywienie kursantów uprawnionych do korzystania z bezpłatnego wyżywienia - w granicach norm budżetowych,
10)
koszty remontów, konserwacji i wyposażenia obiektów,
11)
koszty usług materialnych i niematerialnych,
12)
inne koszty bezpośrednie, w tym ekwiwalent za utracone korzyści na skutek przeznaczenia gruntów na cele doświadczalne i wdrożeniowe; ekwiwalent ustala się w wysokości wynikającej z osiągniętego zysku w roku poprzednim na hektar użytków rolnych, będących w użytkowaniu przedsiębiorstwa,
13)
amortyzację środków trwałych użytkowanych w ramach działalności doświadczalnej i wdrożeniowej, upowszechniania wiedzy rolniczej i szkoleniowej,
14)
narzut kosztów ogólnogospodarczych.
4.
Normę budżetową, o której mowa w ust. 3 pkt 9, przyjmuje się w wysokości określonej corocznie w uchwale Rady Ministrów w sprawie projektu ustawy budżetowej oraz niektórych zasad wykonywania budżetu Państwa, dla internatów przy szkołach ogólnokształcących i zawodowych.
5.
Do kosztów prac doświadczalnych, wdrożeniowych, upowszechnieniowych i szkoleniowych, o których mowa w ust. 1, nie zalicza się kosztów związanych z prowadzeniem kursów przygotowujących do zdobycia uprawnień w zakresie prowadzenia ciągników rolniczych.
6.
Część dotacji, o której mowa w ust. 1, wojewódzkie ośrodki postępu rolniczego mogą przeznaczyć na zwiększenie funduszu rozwoju w wysokości kwot stanowiących przyrost dochodów rzeczywistych w stosunku do dochodów planowanych za dany rok z działalności, o której mowa w ust. 2, przy czym dochody planowane nie mogą być niższe niż 80% dochodów uzyskanych z tej działalności za rok poprzedni.
7.
Dotacja, o której mowa w ust. 6, jest przeznaczona wyłącznie na realizację zadań związanych z działalnością doświadczalną, wdrożeniową, szkoleniową i upowszechnienia wiedzy rolniczej.
8.
Dotacje, o których mowa w ust. 1, nie obejmują kosztów i dochodów związanych z organizowaniem szkoleń na zlecenie jednostek gospodarki uspołecznionej.
§  9.
1.
Państwowe stada ogierów otrzymują dotacje na sfinansowanie normatywnych kosztów utrzymania ogierów w wysokości:
1)
290 tys. zł rocznie - średnio na 1 ogiera,
2)
320 tys. zł rocznie - średnio na 1 ogiera, przygotowywanego do prób dzielności w zakładzie treningowym.
2.
Państwowe stada ogierów otrzymują dotację na powiększenie funduszu rozwoju w wysokości:
1)
60 tys. zł rocznie - średnio na 1 ogiera,
2)
70 tys. zł rocznie - średnio na 1 ogiera, przygotowywanego do prób dzielności w zakładzie treningowym.
§  10.
1.
Państwowe stadniny koni otrzymują dotację na pokrycie kosztów hodowli koni w wysokości 215 tys. zł rocznie - średnio na 1 klacz z przychówkiem, z wyjątkiem koni czystej krwi arabskiej.
2.
Liczbę stad i koni określa Minister Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
3.
Minister Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej może zróżnicować wysokość stawki dotacji, o której mowa w ust. 1, dla poszczególnych ras koni i ustalić zasady rozdziału dotacji w obrębie ras.
4.
Państwowe stadniny koni prowadzące hodowlę koni czystej krwi arabskiej mogą otrzymać dotację na pokrycie różnicy między kosztami hodowli, a wpływami ze sprzedaży tych koni.
§  11.
1.
Przedsiębiorstwom przysługuje dotacja budżetowa na pokrycie kosztów utrzymania zachowawczych stad zwierząt gospodarskich i stad stanowiących rezerwę genetyczną według stawek określonych w załączniku nr 3 do zarządzenia.
2.
Minister Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej określi liczbę zachowawczych stad zwierząt gospodarskich i stad stanowiących rezerwę genetyczną oraz liczbę zwierząt w stadach.
§  12.
1.
Przedsiębiorstwa prowadzące kontraktację, skup, przerób i sprzedaż materiału siewnego i szkółkarskiego otrzymują dotację na pokrycie kosztów utrzymania państwowej rezerwy nasiennej.
2.
Dotacja wynosi 36% wartości nasion łubinu i seradeli oraz 20% wartości nasion pozostałych roślin.
3.
Dotacja jest ustalana na podstawie przeciętnej ilości i wartości przechowywanych nasion w poszczególnych miesiącach roku rozliczeniowego, po cenach skupu materiału siewnego ze zbiorów danego roku, według wzoru określonego w załączniku nr 4 do zarządzenia.
§  13.
1.
Przedsiębiorstwom przysługuje dotacja budżetowa na pokrycie kosztów:
1)
usług rolniczych wykonywanych na rzecz gospodarstw indywidualnych i zespołów rolników indywidualnych,
2)
produkcji lub pozysku ze źródeł lokalnych wapna nawozowego zużywanego na potrzeby własne przedsiębiorstwa oraz sprzedawanego do wysiewu,
3)
transportu wapna nawozowego, wykonywanego na użytek własny oraz na rzecz uspołecznionych i nie uspołecznionych gospodarstw rolnych.
2.
Dotacja, o której mowa w ust. 1, przysługuje przedsiębiorstwom na zasadach określonych przez Ministra Finansów dla spółdzielczej gospodarki w rolnictwie.
§  14.
1.
Dotacje są przekazywane przedsiębiorstwom na:
1)
wyrównanie różnicy między kosztem produkcji mieszanek a obowiązującą ceną - w okresach miesięcznych w wysokości wynikającej z zestawienia wynikowego rozliczenia faktycznie wyprodukowanych w danym miesiącu mieszanek,
2)
wyrównanie różnicy między kosztem produkcji produktów przetwórstwa rolniczego a obowiązującą ceną zbytu, w okresach miesięcznych w wysokości wynikającej z zestawienia faktycznie wyprodukowanych w danym miesiącu produktów oraz obowiązujących stawek dotacji,
3)
pozostałe cele - w okresach kwartalnych (w pierwszym miesiącu rozpoczynającym kwartał) w wysokości 25% rocznych kwot, wynikających z planu gospodarczo-finansowego przedsiębiorstwa na dany rok.
2.
Ostateczne rozliczenie należnych przedsiębiorstwom dotacji za okresy roczne jest dokonywane na podstawie rocznych zestawień należnych dotacji, zweryfikowanych łącznie z rocznym sprawozdaniem finansowym przedsiębiorstw.
3.
Rozliczenie, o którym mowa w ust. 2, jest dokonywane do wysokości kwot przewidzianych we właściwym budżecie na dany rok. Różnica między należnymi, a wypłaconymi dotacjami jest rozliczana z budżetem w roku następnym.
4.
W razie stwierdzenia przekroczenia należnych dotacji, kwoty przekraczające wysokość należnych dotacji podlegają zwrotowi na rachunek budżetowy:
1)
właściwego budżetu centralnego lub terenowego,

jeżeli zwrot nastąpił w tym samym roku, w którym dotacja została udzielona,

2)
budżetu centralnego we właściwym urzędzie skarbowym, jeżeli zwrot nastąpił po roku, w którym dotacja została udzielona.
5.
Łącznie z kwotami dotacji zwrotowi podlegają odsetki od tych kwot, w wysokości określonej odrębnymi przepisami za okres od dnia nieuzasadnionego pobrania dotacji do dnia ich zwrotu.
§  15.
1.
Podstawą przyznania dotacji jest zestawienie należnych dotacji sporządzone przez przedsiębiorstwa według wzoru określonego w załączniku nr 5 do zarządzenia i przedkładane:
1)
terenowym organom administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego, w odniesieniu do dotacji rozliczanych z budżetem terenowym,
2)
izbom skarbowym, w odniesieniu do dotacji rozliczanych z budżetem centralnym.
2.
Terenowe organy administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia wojewódzkiego i izby skarbowe po dokonaniu formalnej i merytorycznej kontroli akceptują zestawienia należnych dotacji i przekazują je do właściwego oddziału Banku Gospodarki Żywnościowej w celu realizacji.
3.
Właściwy oddział Banku Gospodarki Żywnościowej otwiera odrębny nieoprocentowany rachunek, na który są przekazywane środki na wypłacanie dotacji w ramach otwartego na ten cel kredytu budżetowego.
4.
Właściwy oddział Banku Gospodarki Żywnościowej przekazuje z rachunku dotacje przedsiębiorstwom na podstawie zestawień należnych dotacji.
5.
Dotacje są przekazywane w terminie 7 dni po złożeniu zestawienia należnych dotacji.
§  16.
Traci moc zarządzenie nr 53 Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 1985 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania i rozliczeń oraz trybu i terminów wypłacania dotacji budżetowych państwowym przedsiębiorstwom gospodarki rolnej i państwowym gospodarstwom rolnym (Dz.Urz. Min. Fin. z 1985 r. Nr 6, poz. 15 i z 1986 r. Nr 5, poz. 21).
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 1987 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Zasady obliczania wartości suszu zielonek, kukurydzy oraz suszu roślin okopowych zużytych do produkcji mieszanek pasz treściwych:

L.p.WyszczególnienieWartość
1.Susz z zielonek1,1 krotna średniej arytmetycznej cen skupu 5 zbóż kontraktowanych o jakości podstawowej (żyta, pszenicy, jęczmienia, owsa, pszenżyta)
1) klasa ekstra
2) klasa I1,0-"-
3) klasa II0,9-"-
4) klasa III0,8-"-
5) pozaklasowy0,7-"-
2.Susz z kukurydzy
1) klasa I wartość jak susz z zielonek w klasie II
2) klasa IIwartość jak susz z zielonek w klasie III
3.Susz ziemniaczany
1) klasa I6,5 krotna cena skupu kontraktowanych ziemniaków przemysłowych o zawartości skrobi 15% łącznie z dodatkiem za załadunek, transport i rozładunek
2) klasa IIwartość jak w pkt 1 minus 10% tej wartości
3) klasa IIIwartość jak w pkt 1 minus 15% tej wartości
4.Płatki ziemniaczane7,5 krotna cena ziemniaków, jak w lp. 3, pkt 1
5.Susz buraczanysiedmiokrotna urzędowa cena skupu buraków cukrowych łącznie z dodatkiem za transport i rozładunek
Uwaga: powyższe zasady obowiązują przy wycenie począwszy od produkcji ze zbiorów 1987 r.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Zasady obliczania wartości nasion roślin strączkowych zużytych w produkcji mieszanek pasz treściwych.

L.p.WyszczególnienieWartość
1.Bobik2,3 krotna średniej arytmetycznej cen skupu 5 zbóż kontraktowanych o jakości podstawowej (żyta, pszenicy, jęczmienia, owsa, pszenżyta)
2.Groch2,2 krotna -"-
3.Peluszka2,2 krotna -"-
4.Łubin żółty3,1 krotna -"-
5.Łubin wąskolistny pastewny3,0 krotna-"-
Uwaga: powyższe zasady wyceny nasion roślin strączkowych zużytych do produkcji mieszanek pasz treściwych mają zastosowanie począwszy od zbiorów 1987 roku.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

Roczne stawki budżetowe do obliczania dotacji budżetowej na pokrycie kosztów utrzymania stad zachowawczych zwierząt gospodarskich i stanowiących rezerwę genetyczną.

1. Stada zachowawcze zwierząt gospodarskich:

1) bydła - równowartość 2,7 tys. litrów mleka na 1 krowę stada

podstawowego

2) trzody chlewnej - równowartość 8,7 q jęczmienia do przetwórstwa

3) kur - równowartość 0,5 q pszenicy na 1 kurę stada podstawowego,

4) indyków - równowartość 2,5 q pszenicy na 1 indykę stada podstawowego

5) owiec - równowartość 5 kg wełny, według najwyższej ceny za wełnę

praną na 1 matkę stada podstawowego,

6) koników i hucułów - równowartość 30 q owsa na 1 sztukę

2. Stada stanowiące rezerwę genetyczną

1) bydła ras mięsnych - równowartość 2,7 tys. litrów mleka na 1 krowę stada podstawowego

2) bydła ras mlecznych - równowartość 1,5 tys. litrów mleka na 1 krowę stada podstawowego,

3) drobiu:

a) kaczek - równowartość 2,5 q pszenicy na 1 kaczkę stada

podstawowego

b) gęsi - równowartość 1,9 q pszenicy na 1 gęś stada

podstawowego,

c) kur - równowartość 0,5 q pszenicy na 1 kurę stada

podstawowego,

4) owiec ras mięsnych i plennych - równowartość 3 kg wełny, według najwyższej ceny za wełnę praną na 1 matkę stada podstawowego.

Uwaga: należy przyjmować ceny skupu niekontraktowanych zbóż o jakości podstawowej.

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

.........................................

(Nazwa jednostki)

Zestawienie należnej dotacji na pokrycie kosztów utrzymania zapasów rezerwy nasiennej za okres od dnia 1 stycznia 198.. r. do dnia 31 grudnia 198. r.

1. Obliczenie przeciętnego stanu rezerwy nasiennej:

L.p.WyszczególnienieNasiona - razem
liczba tonwartość w złotychw tym: łubin i seradela
liczba tonwartość w złotych
123456
1.Planowany zapas rezerwy nasiennej na 198.. r.
2.Faktyczny zapas rezerwy nasiennej na dzień:
1 stycznia
31 stycznia
28-(29) lutego
31 marca
30 kwietnia
31 maja
30 czerwca
31 lipca
31 sierpnia
30 września
31 października
30 listopada
31 grudnia
3.Przeciętny wykonany roczny zapas rezerwy nasiennej

II. Obliczenie należnych dotacji z tytułu sfinansowania strat powstałych wskutek ubytków, obniżenia siły kiełkowania i odsetek bankowych oraz kosztów magazynowania i konserwacji:

1) 36% przeciętnej rocznej wartości nasion łubinu i seradeli (Ip. 3 kolumna 6 × 36 : 100) ....................

2) 20% przeciętnej rocznej wartości nasion pozostałych gatunków roślin (lp. 3 kolumna 4-6 × 20 : 100) ....................

3) razem należna dotacja (pkt 1 + pkt 2) ....................

4) kwota dotacji otrzymanych zaliczkowo ....................

5) nadpłata (niedopłata) ....................

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

.........................................

(Nazwa jednostki)

Zestawienie należnych dotacji za okres od dnia 1 stycznia 198.. r. do dnia 31 grudnia 198.. r.

L.pWyszczególnienie dotacjiKwota złotych
Dotacje akumulacyjne.................
1.Do produkcji mieszanek pasz treściwych.................
2.Da produkcji przetworów mleczarskich.................
3.Do produkcji pozostałych przetworów rolniczych.................
4.Na pokrycie kosztów wynagrodzeń absolwentów szkół.................
5.Na pokrycie kosztów remontów pałaców i innych obiektów zabytkowych.................
6.Na pokrycie kosztów hodowli roślin.................
7.Na pokrycie kosztów prac doświadczalnych, wdrożeniowych, upowszechnieniowych i szkoleniowych.................
8.Na pokrycie kosztów utrzymania stad ogierów w państwowych stadach ogierów.................
9.Na pokrycie kosztów hodowli zarodowej koni.................
10.Na pokrycie kosztów utrzymania zachowawczych stad zwierząt gospodarskich i stad stanowiących rezerwę genetyczną.................
11.Na utrzymanie rezerwy nasiennej.................
12.Do usług rolniczych oraz pozysku i transportu wapna nawozowego.................
13.Razem (Ip. 1-12).................
Dotacje pozaakumulacyjne
14.Na pokrycie kosztów prowadzenia urządzeń socjalnych.................
15.Dotacje na fundusz rozwoju państwowych stad ogierów.................

Zatwierdzam:

...........................

........................................ ................................................... .................

Główny Księgowy (Dyrektor jednostki rozliczającej) Dyrektor