Szczegółowe zasady obliczania stażu pracy stanowiącego podstawę do przyznawania dodatku za wysługę lat i ramowe zasady premiowania pracowników izb wytrzeźwień.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZiOS.1987.4.18

Akt utracił moc
Wersja od: 17 grudnia 1986 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 17 grudnia 1986 r.
w sprawie szczegółowych zasad obliczania stażu pracy stanowiącego podstawę do przyznawania dodatku za wysługę lat i ramowych zasad premiowania pracowników izb wytrzeźwień.

Na podstawie § 9 ust. 4 i § 14 ust. 3 uchwały Nr 198/86 Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 1986 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w izbach wytrzeźwień, zarządza się, co następuje:
§  1.
Szczegółowe zasady obliczania stażu pracy pracownikom izb wytrzeźwień, stanowiącego podstawę do przyznawania dodatku za wysługę lat oraz zasady wypłacania tego dodatku, określa załącznik Nr 1 do zarządzenia.
§  2.
Ramowe zasady tworzenia i podziału funduszu premiowania dla pracowników izb wytrzeźwień, określa załącznik Nr 2 do zarządzenia.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z tym że pracownikom izb wytrzeźwień może być przyznane wyrównanie dodatku za wysługę lat od dnia 1 czerwca 1986 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Szczegółowe zasady obliczania stażu pracy stanowiącego podstawę do przyznawania dodatku za wysługę lat oraz zasady wypłacania tego dodatku.

§  1.
1.
Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat zalicza się wszystkie okresy zatrudnienia po dniu 22 lipca 1944 r. w uspołecznionych zakładach pracy oraz w nie uspołecznionych zakładach pracy, które zostały upaństwowione lub przejęte przez uspołecznione zakłady pracy - z wyłączeniem okresów zatrudnienia w tych zakładach pracy, w których stosunek pracy wygasł wskutek porzucenia pracy przez pracownika lub został rozwiązany:
1)
przez zakład pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika,
2)
przez pracownika za wypowiedzeniem.
2.
Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat zalicza się także inne okresy na podstawie odrębnych przepisów.
3.
Kierownik jednostki nadrzędnej, na wniosek dyrektora izby wytrzeźwień, może w uzasadnionych przypadkach zaliczyć pracownikowi tej izby do okresu uprawiającego do dodatku za wysługę lat okres zatrudnienia w uspołecznionym zakładzie, w którym umowa o pracę została rozwiązana przez pracownika za wypowiedzeniem.
§  2.
Przy ustalaniu okresów pracy wymaganych do uzyskania prawa do dodatku za wysługę lat nie uwzględnia się okresów pracy wykonywanej w wymiarze niższym niż połowa etatu.
§  3.
Dodatek za wysługę lat wypłaca się za wszystkie dni pracy i dni usprawiedliwionej nieobecności, za które pracownik otrzymuje wynagrodzenie oraz za dni nieobecności w pracy, za które pracownikowi przysługuje zasiłek chorobowy lub opiekuńczy z ubezpieczenia społecznego.
§  4.
1.
Pracownikowi nie przysługuje dodatek za wysługę lat w miesiącu, w którym:
1)
porzucił pracę,
2)
zakład pracy rozwiązał z pracownikiem umowę o pracę bez wypowiedzenia z jego winy,
3)
opuścił bez usprawiedliwienia choćby jeden dzień pracy,
4)
znajdował się w miejscu pracy w stanie świadczącym o spożyciu alkoholu,
5)
stwierdzono co najmniej trzykrotne nieusprawiedliwione spóźnienie pracownika do pracy lub trzykrotne nieusprawiedliwione opuszczenie stanowiska pracy.
2.
Pozbawienie pracownika prawa do dodatku za wysługę lat w przypadkach, o których mowa w ust. 1, następuje na podstawie decyzji dyrektora izby wytrzeźwień podjętej po porozumieniu z zakładową organizacją związkową. Decyzję o pozbawieniu dodatku dyrektora izby wytrzeźwień i jego zastępcy oraz głównego księgowego podejmuje kierownik jednostki nadrzędnej.
3.
O pozbawieniu dodatku za wysługę lat, pracownika należy zawiadomić na piśmie przed terminem wypłaty tego dodatku.
§  5.
1.
Obliczanie i aktualizowanie stażu pracy należy do obowiązków zakładu pracy.
2.
Okoliczności mające wpływ na staż pracy powinny być odpowiednio udokumentowane przez pracownika. Nie dotyczy to dokumentów będących w posiadaniu zakładu pracy.
§  6.
1.
Zachowuje się ważność ustaleń w zakresie obliczania stażu pracy, dokonanych na podstawie dotychczasowych przepisów.
2.
Na wniosek pracownika należy dokonać obliczenia jego stażu pracy, na podstawie zasad określonych w niniejszym zarządzeniu.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Ramowe zasady tworzenia i podziału funduszu premiowego

§  1.
1.
Pracowników premiuje się za prawidłowe wykonywanie nałożonych zadań, usprawnienie działalności izby wytrzeźwień oraz utrzymywanie obiektów i urządzeń w stanie pełnej sprawności technicznej i na wymaganym poziomie sanitarnym.
2.
Zadania premiowe określa się dla pracowników indywidualnie. Jeżeli wyniki pracy są uzależnione od zespołowego działania, zadania premiowe określa się dla zespołu pracowników albo dla całych komórek organizacyjnych.
3.
Dyrektor izby wytrzeźwień może zlecić pracownikowi lub zespołowi pracowników dodatkowe zadania premiowe wynikające z bieżących zadań komórki organizacyjnej lub zakładu pracy.
§  2.
1.
Pracownikom administracyjnym premie przyznaje się przede wszystkim za wykonanie zadań mających na celu:
1)
utrzymanie obiektów i urządzeń technicznych w stałej sprawności,
2)
oszczędne gospodarowanie materiałami, surowcami i energią,
3)
dotrzymywanie terminów opracowań planistycznych, sprawozdawczych i księgowych,
4)
właściwe i sprawne wykonywanie planowanych zadań w zakresie rzeczowym, zatrudnienia i innej działalności, z zachowaniem ustalonych terminów i zasad gospodarności,
5)
dokonywanie ocen poziomu kosztów i uzyskiwanych efektów,
6)
utrzymywanie dyscypliny pracy, zatrudnienia, płac, dochodów i wydatków budżetowych.
2.
Pracownikom przyjmującym i obsługującym osoby nietrzeźwe, premie przyznaje się przede wszystkim za wykonanie zadań mających na celu:
1)
właściwą obsługę i traktowanie osób będących w stanie nietrzeźwości,
2)
właściwy odbiór i zabezpieczenie depozytu wartościowego i ubraniowego przebywających w izbie wytrzeźwień,
3)
stałe czuwanie nad stanem zdrowia osób przebywających w izbie wytrzeźwień,
4)
stosowanie środków przymusu w stosunku do osób będących w stanie nietrzeźwości wyłącznie w uzasadnionych przypadkach,
5)
należyte utrzymywanie porządku i czystości pomieszczeń,
6)
przejawianie troski o wyposażenie sal sypialnych, magazynów poręcznych i innych pomieszczeń.
3.
Pracownikom gospodarczym i obsługi premię przyznaje się przede wszystkim za sprawne i terminowe wykonywanie zadań mających na celu:
1)
utrzymywanie obiektów i urządzeń w stałej sprawności przez terminowe dokonywanie remontów oraz systematyczne przeprowadzanie konserwacji obiektów, sprzętu i urządzeń,
2)
zapewnienie warunków sprzyjających wykonywaniu przez izbę zadań z zakresu działalności podstawowej (ogrzewanie, usługi pralnicze i inne),
3)
utrzymywanie w należytej czystości pomieszczeń i otoczenia,
4)
oszczędne gospodarowanie powierzonym materiałem,
5)
właściwą ochronę obiektów.
§  3.
1.
Premie przyznaje się za czas faktycznie przepracowany i wypłaca w okresach miesięcznych z dołu.
2.
Premię przyznaną pracownikowi określa się kwotowo.
3.
Premię przyznaje dyrektor izby wytrzeźwień. Dyrektorowi izby wytrzeźwień premię przyznaje kierownik jednostki nadrzędnej.
4.
W razie opuszczenia pracy z powodu choroby, premia obliczona w myśl przepisu ust. 1 ulega obniżeniu nie mniej niż o 2% i nie więcej niż o 12%, z wyjątkiem opuszczenia pracy z powodu choroby zawodowej lub wypadku przy pracy niezawinionego przez pracownika.
§  4.
Zakładowy regulamin premiowania określa warunki i przypadki, w których pracownikowi przysługuje premia za czas faktycznie przepracowany poza komórką organizacyjną, w której jest zatrudniony oraz za okresy oddelegowania na szkolenie.
§  5.
1.
Pracownik traci prawo do premii przez okres trzech miesięcy w razie:
1)
ukarania na podstawie art. 108 Kodeksy pracy,
2)
uzasadnionej skargi na pracownika.
2.
O zasadności skargi decyduje dyrektor izby wytrzeźwień po wysłuchaniu pracownika, którego skarga dotyczy.
§  6.
1.
Wysokość procentową funduszu premiowego oraz szczegółowe zasady podziału tego funduszu na poszczególne komórki organizacyjne, a także szczegółowe zadania premiowe i zasady przyznawania premii pracownikom, określa z uwzględnieniem postanowień § 1-5, zakładowy regulamin premiowania.
2.
Regulamin ustala dyrektor izby wytrzeźwień w porozumieniu z zakładową organizacją związkową.
3.
Regulamin zatwierdza kierownik jednostki nadrzędnej. Postanowienia regulaminu podaje się do wiadomości pracowników co najmniej na 7 dni przed wprowadzeniem go w życie.