Szczegółowe zasady i warunki oraz tryb uzyskiwania przez nauczycieli stopni specjalizacji zawodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1989.7.67

Akt utracił moc
Wersja od: 27 grudnia 1989 r.

ZARZĄDZENIE Nr 65
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 11 grudnia 1989 r.
w sprawie szczegółowych zasad i warunków oraz trybu uzyskiwania przez nauczycieli stopni specjalizacji zawodowej

Na podstawie art. 46 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19, Nr 25, poz. 187 i Nr 31, poz. 214, z 1983 r. Nr 5, poz. 33, z 1988 r. Nr 19, poz. 132 oraz z 1989 r. Nr 4, poz. 24 i Nr 35, poz. 192) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w zarządzeniu mowa jest o:
1)
ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19, Nr 25, poz. 187 i Nr 31, poz. 214, z 1983 r. Nr 5, poz. 33, z 1988 r. Nr 19, poz. 132 oraz z 1989 r. Nr 4, poz. 24 i Nr 35, poz. 192),
2)
szkołach – rozumie się przez to szkoły i inne placówki wymienione w art. 1 pkt 1–5 ustawy,
3)
nauczycielach – rozumie się przez to nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych zatrudnionych w szkołach i jednostkach organizacyjnych wymienionych w art. 1 ustawy,
4)
dyrektorach – rozumie się przez to dyrektorów szkół i kierowników jednostek organizacyjnych, w których są zatrudnieniu nauczyciele na stanowiskach wymagających kwalifikacji pedagogicznych,
5)
Centrum Doskonalenia Nauczycieli – rozumie się przez to Centrum Doskonalenia Nauczycieli im. Wł. Spasowskiego w Warszawie oraz inne centralne ośrodki doskonalenia zawodowego organów wiodących,
6)
oddziały Centrum Doskonalenia Nauczycieli – rozumie się przez to oddziały Centrum Doskonalenia Nauczycieli im. Wł. Spasowskiego w Warszawie oraz inne ośrodki doskonalenia zawodowego organów wiodących działające na szczeblu wojewódzkim (międzywojewódzkim).
§  2.
1.
Czynni zawodowo nauczyciela mogą ubiegać się o stopnie specjalizacji zawodowej.
2.
Ustala się trzy stopnie specjalizacji zawodowej. Stopnie specjalizacji zawodowej mogą uzyskać nauczyciele, którzy mają kwalifikacje do prowadzenia zajęć w szkołach danego typu i wykażą się osiągnięciami zawodowymi. Specjalizacje zawodowe nauczycieli odpowiadają przedmiotom nauczania lub zakresom działalności pedagogicznej.
§  3.
Nauczyciel ubiegający się o stopień specjalizacji zawodowej, składa dyrektorowi podanie o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego; w terminie miesięcznym dyrektor przekazuje wniosek do właściwej komisji kwalifikacyjnej, o której mowa w § 10.
§  4.
Pierwszy stopień specjalizacji zawodowej przyznaje się nauczycielowi, który:
1)
przepracował co najmniej 5 lat w zawodzie nauczycielskim, w tym 3 lata zgodnie z wyuczoną specjalnością lub dodatkowo nabytymi uprawnieniami do nauczania przedmiotu, wykorzystywanymi bezpośrednio przed wystąpieniem z wnioskiem o przyznanie stopni specjalizacji zawodowej,
2)
uzyskał w trybie art. 6 ust. 2 ustawy ocenę stwierdzającą wyróżniające wyniki pracy pedagogicznej,
3)
wykazał się udokumentowanymi, potwierdzonymi przez dyrektora i nauczyciela metodyka, osiągnięciami w pracy dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej oraz działalności pozaszkolnej, stosownie do warunków i wymogów określonych przez Dyrektora Centrum Doskonalenia Nauczycieli, zgodnie z § 13,
4)
uzyskał pozytywną opinię zespołu specjalistycznego (przedmiotowego), o którym mowa w § 10 ust. 2, sporządzoną w wyniku obserwacji zajęć pedagogicznych,
5)
ukończył jedną z form doskonalenia zawodowego, zgodną z kierunkiem specjalizacji,
6)
uzyskał pozytywną ocenę w wyniku rozmowy kwalifikacyjnej przeprowadzonej przez komisje wojewódzką (międzywojewódzką), o której mowa w § 10 ust. 1 pkt 1.
§  5.
Drugi stopień specjalizacji zawodowej przyznaje się nauczycielowi, który:
1)
posiada pierwszy stopień specjalizacji zawodowej odpowiedniej specjalności, z wyjątkiem nauczycieli, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 3,
2)
spełnia wymagania określone w § 4 pkt 2–6.
§  6.
Trzeci stopień specjalizacji zawodowej przyznaje się nauczycielowi, który:
1)
posiada drugi stopień specjalizacji odpowiedniej specjalności, z wyjątkiem nauczycieli, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 3,
2)
spełnia wymagania określone w § 4 pkt 2–4 i 6,
3)
podwyższył swoje kwalifikacje zawodowe lub uzyskał uprawnienia w zakresie innej specjalności,
4)
uzyskał pozytywną ocenę w wyniku rozmowy kwalifikacyjnej przeprowadzonej przez Główną Komisję, o której mowa w § 10 ust. 1 pkt 2.
§  7.
1.
W odniesieniu do nauczycieli, którzy przed podjęciem pracy w szkole byli zatrudnieni w szkole wyższej lub w innej jednostce organizacyjnej na stanowiskach nauczycieli akademickich, w postępowaniu kwalifikacyjnym na stopnie specjalizacji zawodowej stosuje się następujące zasady:
1)
do stażu pracy wymaganego przy ubieganiu się o stopień specjalizacji zawodowej zalicza się okres zatrudnienia w szkole wyższej, jeżeli okres ten wynosi co najmniej 3 lata, a wykonywana praca odpowiadała charakterowi zajęć przydzielonych nauczycielowi w szkole,
2)
wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego może być złożony po upływie jednego roku pracy ocenionej w trybie określonym w § 4 pkt 2 i po spełnieniu warunków wymienionych w § 4 pkt 3,
3)
nauczyciele posiadający stopień naukowy doktora lub nauczyciele, którzy uzyskali w wyniku przewodu kwalifikacyjnego uprawnienia do zajmowania stanowiska adiunkta lub docenta na kierunkach artystycznych mogą ubiegać się bezpośrednio o drugi lub trzeci stopień specjalizacji zawodowej; do nauczycieli tych nie stosuje się § 4 pkt 5.
2.
Nauczycielom, posiadającym kwalifikacje pedagogiczne, którzy przed podjęciem pracy w szkole uzyskali według odrębnych przepisów pierwszy lub drugi stopień specjalizacji w innym zawodzie (np. lekarza, inżyniera, ekonomisty) można przyznać odpowiednio pierwszy lub drugi stopień specjalizacji zawodowej po przeprowadzeniu uzupełniającego postępowania kwalifikacyjnego z zakresu wiedzy i praktyki pedagogiczno-psychologicznej, określonego zgodnie z § 13.
3.
Nauczyciele, o których mowa w ust. 2, mogą ubiegać się o wyższy stopień specjalizacji zawodowej na zasadach określonych w § 5 i 6.
§  8.
1.
Nauczyciele wymienieni w art. 1 pkt 6 ustawy mogą ubiegać się o stopnie specjalizacji zawodowej, jeśli spełniają następujące warunki:
1)
wyróżniają się w pracy zawodowej, co zostało stwierdzone w ocenie kwalifikacyjnej przeprowadzonej w trybie określonym dla urzędników państwowych,
2)
wykażą się potwierdzonymi przez kierownika urzędu osiągnięciami w pracy zawodowej, w szczególności w zakresie tworzenia warunków sprzyjających osiąganiu przez nadzorowane jednostki organizacyjne wysokich wyników pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej oraz doskonalenia organizacji i bazy materialno-technicznej szkolnictwa,
3)
wykażą się publikacjami lub opracowaniami w dziedzinie oświaty i wychowania, gdy ubiegają się o drugi lub trzeci stopień specjalizacji zawodowej,
4)
podwyższają swoje kwalifikacje zawodowe w różnych formach doskonalenia zawodowego przewidzianych dla nauczycieli albo pracowników urzędów państwowych.
2.
Nauczyciele, o których mowa w ust. 1, mogą ubiegać się o stopnie specjalizacji zawodowych w zakresie organizacji i zarządzania oświatą lub specjalności odpowiadającej ich kwalifikacjom nauczycielskim.

Uzyskanie przez nich kolejnego stopnia specjalizacji zawodowej uzależnione jest od posiadania stopnia niższego; w okresie do dnia 31 grudnia 1995 r. nauczyciele ci mogą również ubiegać się bezpośrednio o drugi lub trzeci specjalizacji zawodowej, jeżeli posiadają odpowiednio dwunasto– lub osiemnastoletni staż pracy pedagogicznej.

3.
Nauczyciele, którzy uzyskali stopień specjalizacji zawodowej w szkole, zachowują uprawnienia z tego tytułu po zatrudnieniu w urzędzie państwowym na stanowisku wymagającym kwalifikacji pedagogicznych; nauczyciele ci mogą ubiegać się o kolejny wyższy stopień specjalizacji zawodowej z zakresu organizacji i zarządzania oświatą, niezależnie od specjalności, w której uzyskali niższy stopień. Nauczyciele wymienieni w art. 1 pkt 6 ustawy, którzy uzyskali stopień specjalizacji zawodowej z zakresu organizacji i zarządzania oświatą, zachowują uprawnienia z tego tytułu po podjęciu pracy w szkole.
§  9.
Nauczyciele wymienieni w art. 1 pkt 7 ustawy zachowują uprawnienia z tytułu stopnia specjalizacji zawodowej uzyskanego w okresie zatrudnienia w szkole: nauczyciele ci mogą ubiegać się o stopnie specjalizacji zawodowej w specjalności odpowiadającej ich kwalifikacjom nauczycielskim lub w specjalności odpowiadającej aktualnie wykonywanym przez nich obowiązkom, niezależnie od specjalności, w jakiej uzyskali stopień specjalizacji niższego stopnia, a uprawnienia z tego tytułu zachowują po podjęciu pracy w szkole.
§  10.
1.
Postępowanie kwalifikacyjne prowadzą i stopnie specjalizacji zawodowej nadają:
1)
wojewódzkie (międzywojewódzkie) komisje do spraw stopni specjalizacji zawodowej nauczycieli, zwane dalej "komisjami wojewódzkimi", działające przy oddziałach Centrum Doskonalenia Nauczycieli,
2)
główna (centralna) komisja do spraw stopni specjalizacji zawodowej nauczycieli, zwana dalej "Główną Komisją", działającą przy Centrum Doskonalenia Nauczycieli
2.
W ramach komisji wojewódzkich działają zespoły specjalistyczne (przedmiotowe) i zespoły kwalifikacyjne. W Głównej Komisji działają zespoły kwalifikacyjne.
§  11.
1.
Przewodniczącego wojewódzkiej komisji powołuje dyrektor Centrum Doskonalenia Nauczycieli na wniosek dyrektora oddziału Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
2.
Członków wojewódzkiej komisji powołuje dyrektor oddziału Centrum Doskonalenia Nauczycieli spośród pracowników naukowo-dydaktycznych i wybitnych nauczycieli-praktyków.
3.
Przewodniczącego i członków zespołu specjalistycznego i kwalifikacyjnego powołuje przewodniczący komisji wojewódzkiej.
4.
Przewodniczącego Głównej Komisji i jego zastępców powołuje na wniosek dyrektora Centrum Doskonalenia Nauczycieli właściwy minister.
5.
Członków Głównej Komisji powołuje Dyrektor Centrum Doskonalenia Nauczycieli spośród pracowników naukowo-dydaktycznych danej specjalności i wybitnych nauczycieli praktyków.
6.
Przewodniczącego i członków zespołu kwalifikacyjnego w Głównej Komisji powołuje jej przewodniczący.
§  12.
1.
Do zadań wojewódzkich komisji należy:
1)
przeprowadzanie postępowania kwalifikacyjnego oraz rozmowy kwalifikacyjnej z nauczycielami ubiegającymi się o pierwszy i drugi stopień specjalizacji zawodowej; przy przeprowadzaniu postępowania kwalifikacyjnego uwzględnia się:

– szczegółowe warunki i wymagania określone dla poszczególnych specjalności,

– ocenę zajęć prowadzonych przez nauczyciela w jego miejscu pracy,

– ocenę warsztatu pracy, dorobku i udokumentowanych osiągnięć zawodowych,

2)
nadawanie pierwszego i drugiego stopnia specjalizacji zawodowej,
3)
prowadzenie konsultacji dla nauczycieli,
4)
opracowywanie informacji, opinii i wniosków dotyczących stopni specjalizacji zawodowej,
5)
nadawanie trzeciego stopnia specjalizacji zawodowej z upoważnienia dyrektora Centrum Doskonalenia Nauczycieli, zgodnie z zasadami postępowania kwalifikacyjnego obowiązującego przy nadawaniu tego stopnia przez Główną Komisję.
2.
Zadania wymienione w ust. 1 pkt 1 i 2 wykonują odpowiednio zespoły specjalistyczne i zespoły kwalifikacyjne.
3.
Do zadań Głównej Komisji należy:
1)
ocenianie osiągnięć zawodowych nauczycieli i przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych z nauczycielami ubiegającymi się o trzeci stopień specjalizacji zawodowej,
2)
nadawanie trzeciego stopnia specjalizacji zawodowej,
3)
opiniowanie projektów wymagań kwalifikacyjnych, o których mowa w § 13,
4)
kontrolowanie pracy komisji wojewódzkich i zespołów kwalifikacyjnych,
5)
przedstawianie dyrektorowi Centrum Doskonalenia Nauczycieli wniosków wynikających z realizacji zarządzenia,
6)
opiniowanie przedstawionych przez dyrektora Centrum Doskonalenia Nauczycieli spraw spornych dotyczących pracy komisji wojewódzkich,.
4.
W odniesieniu do nauczycieli przedmiotów artystycznych w szkołach artystycznych zadania wymienione w ust. 1, 2, 3 powierza się Centralnej Komisji przy Centralnym Ośrodku Pedagogicznym Szkolnictwa Artystycznego w Warszawie.
5.
Komisje, o których mowa w ust. 1, 3, 4 prowadzą rejestr nauczycieli posiadających stopnie specjalizacji zawodowej.
§  13.
Szczegółowe warunki i wymagania kwalifikacyjne dla poszczególnych specjalności, oraz organizację i sposób wykonywania zadań przez komisje wojewódzkie, Główną (Centralną) ustala dyrektor Centrum Doskonalenia Nauczycieli w porozumieniu z Ministrem Edukacji Narodowej lub z właściwymi ministrami oraz kierownikami ośrodków doskonalenia zawodowego organów wiodących.
§  14.
Nauczyciel, który uzyskał stopień specjalizacji zawodowej otrzymuje dyplom według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1, 2, lub 3.
§  15.
Wydatki związane z działalnością Głównej Komisji pokrywa Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Wydatki związane z działalnością komisji wojewódzkich pokrywane są przez oddziały Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
§  16.
Tracą moc:

– zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 20 lipca 1982 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków oraz trybu uzyskiwania przez nauczycieli stopni specjalizacji zawodowej (Dz. Urz. MOiW Nr 10, poz. 92, z 1987 r. Nr 11, poz. 70),

– zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 15 sierpnia 1984 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków oraz trybu uzyskiwania przez nauczycieli przedmiotów artystycznych w szkołach artystycznych stopni specjalizacji zawodowej (Dz. Urz. MOiW Nr 10, poz. 57).

§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1990 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

Godło

państwowe

CENTRUM DOSKONALENIA NAUCZYCIELI

im. Władysława Spasowskiego

w Warszawie

DYPLOM NR

Obywatel(ka)....................................................

urodzony(a)..........................w..........................

zatrudniony(a) na stanowisku....................................

Na podstawie przeprowadzonego postępowania kwalifikacyjnego uzyskał(a) PIERWSZY (DRUGI)* STOPIEŃ SPECJALIZACJI ZAWODOWEJ w zakresie........................................................

Podstawa: Zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 grudnia 1989 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków oraz trybu uzyskiwania przez nauczycieli stopni specjalizacji zawodowej (Dz. Urz. MEN Nr 7, poz. 67).

......................

Dyrektor

Warszawa, dnia ............

ZAŁĄCZNIK Nr 2

CENTRUM DOSKONALENIA NAUCZYCIELI

im. Władysława Spasowskiego

w Warszawie

................................................................

(nazwa oddziału - instytucji)

DYPLOM NR

Obywatel(ka)....................................................

urodzony(a)..........................w..........................

zatrudniony(a) na stanowisku....................................

Na podstawie przeprowadzonego postępowania kwalifikacyjnego uzyskał(a)

TRZECI STOPIEŃ SPECJALIZACJI ZAWODOWEJ

w zakresie .................................................

Podstawa: Zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 grudnia 1989 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków oraz trybu uzyskiwania przez nauczycieli stopni specjalizacji zawodowej (Dz. Urz. MEN Nr 7, poz. 67).

......................

Dyrektor

Warszawa, dnia ............

ZAŁĄCZNIK Nr 3

Godło

państwowe

CENTRALNY OŚRODEK PEDAGOGICZNY

SZKOLNICTWA ARTYSTYCZNEGO

w Warszawie

DYPLOM NR

Obywatel(ka)....................................................

urodzony(a)..........................w..........................

zatrudniony(a) na stanowisku....................................

W wyniku przeprowadzonego postępowania kwalifikacyjnego uzyskała

PIERWSZY, DRUGI, TRZECI* STOPIEŃ SPECJALIZACJI ZAWODOWEJ

w zakresie ...............................................

Podstawa: Zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 grudnia 1989 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków oraz trybu uzyskiwania przez nauczycieli stopni specjalizacji zawodowej (Dz. Urz. MEN Nr 7, poz. 67).

......................

Dyrektor

Warszawa, dnia ............