Szczegółowe zasady i tryb wykonywania kontroli przez pracowników szczególnego nadzoru podatkowego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1978.14.31

Akt utracił moc
Wersja od: 30 grudnia 1978 r.

INSTRUKCJA Nr 17/PD
MINISTERSTWA FINANSÓW
z dnia 30 grudnia 1978 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu wykonywania kontroli przez pracowników szczególnego nadzoru podatkowego.

W związku z § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 1975 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania i uprawnień Ministra Finansów oraz jego organów w zakresie dochodów państwa i kontroli finansowej (Dz. U. Nr 18, poz. 98) i rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 8 lutego 1978 r. w sprawie szczególnego nadzoru podatkowego oraz zasad i trybu wykonywania tego nadzoru (Dz. U. Nr 5, poz. 15) ustala się, co następuje:

Przepisy ogólne

§  1.
Przez użyte w instrukcji określenie:
1)
rozporządzenie - rozumie się rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 8 lutego 1978 r. w sprawie szczególnego nadzoru podatkowego oraz zasad i trybu wykonywania tego nadzoru (Dz. U. Nr 5, poz. 15),
2)
okręgowy zarząd - rozumie się okręgowy zarząd dochodów państwa i kontroli finansowej, a w województwach, w których nie ma siedziby okręgowego zarządu dochodów państwa i kontroli finansowej, zamiejscowy wydział dochodów państwa,
3)
dyrektor okręgowego zarządu - rozumie się również zastępcę dyrektora w zamiejscowym wydziale dochodów państwa,
4)
oddział - rozumie się zespół, oddział lub stanowisko pracy szczególnego nadzoru podatkowego w okręgowym zarządzie,
5)
pracownik szczególnego nadzoru podatkowego - rozumie się pracownika oddziału,
6)
jednostka organizacyjna - rozumie się jednostkę, której działalność jest objęta szczególnym nadzorem podatkowym, zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia.
§  2.
1.
W celu wykonania zadań określonych w § 5 rozporządzenia oddział:
1)
sprawuje kontrolę nad działalnością jednostek organizacyjnych i opracowuje wystąpienia pokontrolne oraz dopilnowuje wykonania przez te jednostki zaleceń wynikających z wystąpień pokontrolnych,
2)
przeciwdziała, zapobiega nadużyciom i stratom na szkodę gospodarki narodowej, przy ścisłej współpracy z organami powołanymi do ścigania przestępstw gospodarczych,
3)
czuwa nad prawidłowym dokonywaniem przez jednostki organizacyjne rozliczeń z budżetem centralnym w zakresie podatku obrotowego i sygnalizuje zainteresowanym oddziałom okręgowego zarządu o ujawnionych nieprawidłowościach w tym zakresie,
4)
przeprowadza urzędowe sprawdzenia jednostek organizacyjnych (weryfikacje),
5)
opracowuje regulaminy pracy dla stałego nadzoru podatkowego w jednostkach organizacyjnych oraz występuje w razie potrzeby z wnioskami o ustanowienie stałego nadzoru,
6)
przygotowuje projekty decyzji w sprawie zwolnień od wymogów przewidzianych rozporządzeniem,
7)
opracowuje plany pracy oddziału, prowadzi ewidencje i opracowuje informacje przewidziane w instrukcji, a także parafuje księgi kontrolne i zeszyty świadectw przewozowych jednostek organizacyjnych,
8)
organizuje szkolenie pracowników szczególnego nadzoru podatkowego,
9)
współdziała:
a)
z oddziałem poboru należności budżetowych w zakresie:

– zobowiązań podatkowych jednostek organizacyjnych z tytułu podatku obrotowego od nadmiernych ubytków produktów,

– rozstrzygania odwołań od decyzji w sprawach opodatkowania nadmiernych ubytków produktów,

– spraw karnych skarbowych w związku z naruszeniem przepisów o szczególnym nadzorze podatkowym;

b)
z oddziałem kontroli rozliczeń z budżetem oraz z oddziałem planowania i analiz w zakresie przeprowadzania kontroli problemowych w jednostkach organizacyjnych i opracowywania analiz,
10)
zaopatruje pracowników szczególnego nadzoru podatkowego w niezbędny sprzęt kontrolny i literaturę fachową,
11)
załatwia wszelkie inne sprawy wynikające z przepisów rozporządzenia.
2.
Oddział niezależnie od kontroli okresowych oraz sprawowania stałego nadzoru podatkowego powinien przeprowadzać jak najczęściej kontrole doraźne jednostek organizacyjnych.
§  3.
1.
Kierownik oddziału kieruje pracami oddziału w sposób zapewniający wykonanie zadań oddziału. W związku z tym kierownik oddziału:
1)
przygotowuje plany pracy oddziału i przedkłada je dyrektorowi okręgowego zarządu do zatwierdzenia,
2)
przydziela zadania służbowe pracownikom szczególnego nadzoru podatkowego,
3)
czuwa nad przestrzeganiem dyscypliny pracy przez pracowników szczególnego nadzoru podatkowego, przeprowadza między innymi doraźne inspekcje pracowników szczególnego nadzoru podatkowego w czasie wykonywania przez nich zadań służbowych w terenie,
4)
przeprowadza w jednostkach organizacyjnych kontrole sprawdzające, zwłaszcza w zakresie rozliczeń z budżetem, jak również inicjuje przeprowadzanie kontroli, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 9 lit. b),
5)
określa kierunki szkolenia pracowników szczególnego nadzoru podatkowego oraz organizuje narady robocze tych pracowników,
6)
sprawdza oraz podpisuje dzienniki służbowe pracowników szczególnego nadzoru podatkowego, zarówno pod względem zgodności przydzielonych zadań z ich wykonaniem, jak i prawidłowości wykonania czynności kontrolnych, a w razie potrzeby omawia z pracownikiem wyniki jego pracy zwracając uwagę na stwierdzone uchybienia,
7)
sprawdza, analizuje i parafuje protokoły kontroli sporządzone przez pracowników szczególnego nadzoru podatkowego, oraz przegląda wszelkie materiały otrzymywane zarówno od pracowników oddziału jak również z innych źródeł,
8)
udostępnia materiały obrazujące działalność gospodarczą jednostek organizacyjnych innym zainteresowanym oddziałom okręgowego zarządu,
9)
przygotowuje informacje do Ministerstwa Finansów o:
a)
stwierdzonych w jednostkach organizacyjnych poważniejszych stratach, nadużyciach i nieprawidłowościach gospodarczych, jak również o poważniejszych niedociągnięciach w pracy szczególnego nadzoru podatkowego,
b)
usprawnieniach nadających się do szerszego wykorzystania w pracy jednostek organizacyjnych i szczególnego nadzoru podatkowego,
10)
aprobuje pisma i załatwia inne sprawy wiążące się z zadaniami szczególnego nadzoru podatkowego.
2.
Kierownik oddziału w okręgowym zarządzie koordynuje pracę komórek szczególnego nadzoru podatkowego w zamiejscowych wydziałach dochodów państwa. W związku z tym przeprowadza lustracje w tych komórkach, zwłaszcza pod względem prawidłowości wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego, oraz udziela instruktażu i informacji, a także pomocy w szkoleniu pracowników.
3.
Dyrektor okręgowego zarządu może niektóre czynności wymienione w ust. 1 zlecić zastępcy kierownika oddziału, a także kierownikom sekcji w zespole szczególnego nadzoru podatkowego.

Czynności kontrolne w jednostkach organizacyjnych

§  4.
Pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego otrzymują upoważnienie do przeprowadzania kontroli określonych rozporządzeniem, według wzoru Min. Fin. Nr 2403 "Upoważnienie dla pracownika szczególnego nadzoru podatkowego" drukowanego i rozprowadzanego centralnie.
§  5.
1.
W
rektyfikacjach, zakładach odwadniania spirytusu, gorzelniach przemysłowych i owocowych, składnicach spirytusu oraz wytwórniach wódek, pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego sprawują stały nadzór podatkowy, który polega na:
1)
nieprzerwanym kontrolowaniu całokształtu procesów produkcyjnych, w celu określenia ilości i wydajności gotowych produktów oraz strat produkcyjnych,
2)
dopilnowaniu, aby dokumentacja procesów produkcyjnych była zgodna ze stanem faktycznym,
3)
kontrolowaniu przyjmowania i magazynowania melasu oraz przekazywania go do produkcji,
4)
nadzorowaniu obrotów spirytusem i wódkami oraz ich magazynowania,
5)
uczestniczeniu przy odbiorze i odprawie przesyłek spirytusu i wódek,
6)
badaniu spirytusu i wódek w celu określenia ich mocy i objętości oraz porównaniu stwierdzonych odchyleń z obowiązującymi normami,
7)
nadzorowaniu skażania spirytusu i przechowywania środków skażających,
8)
czuwaniu nad sprawowaną przez jednostkę organizacyjną kontrolą ruchu osobowego w obrębie zakładu oraz kontroli pojazdów i osób opuszczających teren jednostki, w celu niedopuszczenia do wywiezienia lub wyniesienia w sposób nielegalny spirytusu lub jego wyrobów.
2.
Stały nadzór podatkowy wykonuje swoje zadania stosownie do regulaminu pracy wydanego przez okręgowy zarząd (§ 2 ust. 1 pkt 5). Regulamin powinien być odpowiednio dostosowany do rodzaju jednostki organizacyjnej, przy której utworzono stały nadzór podatkowy. Jeżeli obsadę stałego nadzoru podatkowego stanowi dwóch lub więcej pracowników, okręgowy zarząd wyznacza pracownika odpowiedzialnego za całokształt działalności tego nadzoru.
3.
W celu wykonania zadań, o których mowa w ust. 1, pracownik kierujący stałym nadzorem podatkowym w jednostce organizacyjnej:
1)
przydziela zadania służbowe pracownikom stałego nadzoru podatkowego i w związku z tym prowadzi ewidencję przydziału zadań służbowych, według wzoru Min. Fin. Nr 2405 "Ewidencja przydziału zadań służbowych stałego nadzoru podatkowego" drukowanego i rozprowadzanego centralnie,
2)
sprawdza wykonanie tej służby przez przyjmowanie:
a)
ustnych raportów, jeżeli wykonanie czynności kontrolnych przebiegało normalnie,
b)
pisemnych sprawozdań, jeżeli:

– zaistniały przeszkody, uniemożliwiające wykonanie czynności kontrolnych,

– pracownicy stałego nadzoru stwierdzą lub mają uzasadnione podejrzenia, że w działalności jednostki organizacyjnej brak dbałości o mienie społeczne, występuje marnotrawstwo, nadużycia lub też dojdą do przekonania, że stosowana metoda kontroli jest mało skuteczna lub niecelowa i wobec tego powinna być zmieniona,

3)
czuwa nad przestrzeganiem dyscypliny pracy pracowników stałego nadzoru,
4)
inicjuje, na podstawie zabranego doświadczenia, zmiany w regulaminie pracy, składając odpowiednie wnioski oddziałowi,
5)
zawiadamia oddział o nadużyciach i nieprawidłowościach stwierdzonych w jednostce organizacyjnej oraz o przeszkodach i trudnościach w wykonywaniu zadań stałego nadzoru oraz o nadających się do wykorzystania metodach pracy, zarówno stałego nadzoru, jak i jednostki organizacyjnej,
6)
bierze udział w kontrolach obrachunkowych przeprowadzanych w jednostce organizacyjnej zgodnie z przepisami rozporządzenia,
7)
utrzymuje kontakt służbowy z dyrekcją jednostki organizacyjnej oraz z kierownikami jej komórek organizacyjnych, a jeżeli na terenie jednostki organizacyjnej działa komórka straży przemysłowej - również z jej kierownikiem,
8)
załatwia inne sprawy wiążące się z zadaniami stałego nadzoru podatkowego.
4.
Jeżeli obsadę stałego nadzoru podatkowego stanowi jeden pracownik, wówczas w ewidencji przydziału zadań służbowych wypełnia on każdego dnia jedynie kolumny 1-3 oraz 5-9 wzoru wymienionego w ust. 3 pkt 1; przepisy ust. 3 pkt 4-8 stosuje się odpowiednio.
§  6.
W zakresie przerobu i zużycia spirytusu pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego są obowiązani:
1)
nadzorować przyjęcia przesyłek spirytusu sprawdzając jego ilość i moc, porównywać ilość przyjętą z ilością wynikającą ze świadectwa przewozowego oraz dopilnować, aby cała przyjęta ilość spirytusu została zaewidencjonowana,
2)
wydawać spod urzędowego zamknięcia i dopilnować wprowadzenie do przerobu spirytusu czystego (nieskażonego), nabytego po cenie niższej od ceny detalicznej spirytusu na cele konsumpcyjne, zmniejszonej o obowiązujące marże handlowe,
3)
nadzorować skażanie spirytusu, jeżeli ma on być skażony w miejscu odbioru i sporządzić z tej czynności protokół,
4)
nadzorować destylację lub regenerację spirytusu i kontrolować gospodarkę spirytusem powrotnym,
5)
kontrolować zużycie spirytusu przez doraźne kontrole pod względem zgodności zużycia z celem przeznaczenia oraz przez obliczenie wynikających z ilości gotowych wyrobów i obowiązujących norm zużycia ilości spirytusu,
6)
nakładać urzędowe zabezpieczenie (plomby) na aparatach i urządzeniach, zwłaszcza służących do destylacji lub regeneracji spirytusu.
§  7.
1.
W wytwórniach napojów winnych pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego są obowiązani:
1)
kontrolować prawidłowość gospodarki surowcami służącymi do produkcji win, ze szczególnym uwzględnieniem obowiązujących norm zużycia,
2)
kontrolować nastawy, przez ustalenie ilości płynu nastawianego do fermentacji oraz zawartości w nim ekstraktu i alkoholu,
3)
kontrolować przebieg fermentacji, przez ustalanie wzrostu zawartości alkoholu i spadku zawartości ekstraktu w fermentującym nastawie,
4)
kontrolować ściąganie wina po ukończonej fermentacji, przez sprawdzanie ilości wina przekazywanego na leżakowanie i ilości osadów pozostających w naczyniach fermentacyjnych oraz dopilnować, aby rzeczywiste ilości zarówno wina, jak i powstałych strat zapisane zostały do dokumentacji produkcyjnej,
5)
nadzorować proces winifikacji (produkcji wina przy zastosowaniu nowej technologii) oraz badać doraźnie alkoholizowanie win, w celu ustalenia ilości zużytego w tych procesach alkoholu oraz ilości i jakości otrzymanego półproduktu względnie wina, jak również dopilnować prawidłowego zaewidencjonowania tych procesów we właściwych dokumentach,
6)
badać doraźnie napoje winne w butelkach przez ustalenie zawartości alkoholu w tych napojach i ilości płynu w butelce oraz porównywać stwierdzone dane z obowiązującymi normami,
7)
nadzorować odprawianie przesyłek napojów winnych luzem wydawanych z wytwórni bez uiszczenia należnego podatku obrotowego,
8)
uczestniczyć w komisyjnym przyjmowaniu zwrotnych przesyłek napojów winnych oraz komisyjnym niszczeniu zepsutych napojów winnych,
9)
sprawdzać doraźnie przesyłki napojów winnych wywożonych z wytwórni, przez ustalenie i porównanie ilości i asortymentu z dokumentami przewozowymi lub specyfikacją,
10)
podczas dokonywania kontroli obrachunkowej, uwzględnić minimalną różnicę między stanem wynikającym z ksiąg, a zapasem rzeczywistym napojów winnych nie podlegającą zaewidencjonowaniu, zgodnie z przepisami obowiązującymi zakład winiarski.
2.
Protokół z czynności zniszczenia napojów winnych stanowi podstawę do uznania rozchodu napojów winnych bez opodatkowania, niezależnie od przyczyn, które spowodowały zakwalifikowanie tych napojów do zniszczenia, pod warunkiem że w wypadku zniszczenia napojów winnych wskutek nieprzewidzianego zdarzenia zostaną zachowane przepisy w sprawie podatku obrotowego od nadmiernych ubytków niektórych produktów. W razie ustalenia, że niezdatność do konsumpcji napojów winnych przeznaczonych do zniszczenia została zawiniona przez jednostkę, pracownik szczególnego nadzoru podatkowego powinien zawiadomić o tym jednostkę nadrzędną.
§  8.
W browarach pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego są obowiązani:
1)
kontrolować prawidłowość gospodarki surowcami służącymi do wyrobu piwa, z uwzględnieniem obowiązujących norm zużycia,
2)
kontrolować warki piwa, przez sprawdzenie ilości brzeczki gorącej i zawartości w niej ekstraktu,
3)
sprawdzać wydajność warzelni, przez porównanie zawartości ekstraktu w brzeczce gorącej z ilością i zawartością ekstraktu użytego do zacierania słodu i innych surowców decydujących o zawartości ekstraktu,
4)
sprawdzać, bez uprzedzenia, brzeczkę podstawową, przez ustalenie i porównanie jej ilości i ekstraktu z odpowiednimi zapisami, dokonanymi w dokumentacji produkcyjnej,
5)
kontrolować dosładzanie piwa i dopilnować zapisania na przychód objętość piwa zwiększoną wskutek dosładzania,
6)
badać prawidłowość i rzetelność zapisów w prowadzonej przez browar ewidencji produkcji,
7)
sprawdzać doraźnie przesyłki piwa wywożonego z browaru przez ustalenie i porównanie ilości i rodzajów piwa oraz pojemności i numerów wywożonych naczyń transportowych ze spisem wywozowym,
8)
badać doraźnie zawartość ekstraktu i alkoholu w piwie gotowym oraz porównywać ustalone dane z normami przewidzianymi dla danego rodzaju piwa, jak również doraźnie badać stopień napełnienia butelek,
9)
uczestniczyć w komisyjnym przyjmowaniu przez browar zwrotnych przesyłek piwa oraz w komisyjnym niszczeniu w browarze piwa zepsutego; przepis § 7 ust. 2 stosuje się odpowiednio,
10)
nadzorować wysyłkę piwa z browaru przed uiszczeniem należnego podatku obrotowego,
11)
uwzględniać podczas dokonywania kontroli obrachunkowej:
a)
minimalną różnicę między stanem wynikającym z ksiąg, a zapasem rzeczywistym piwa, nie podlegającą zaewidencjonowaniu, zgodnie z obowiązującymi browar przepisami,
b)
dokonane przez browar zmniejszenie zapisanej na przychód w księgach ilości piwa gotowego o różnicę między ilością piwa obliczoną przy zastosowaniu obowiązującego na dany okres ogólnego zaniku piwa, a ilością piwa obliczoną przy zastosowaniu zaniku określonego na podstawie rzeczywistego stosunku ilości wyprodukowanego w tym czasie piwa w beczkach do ilości piwa w butelkach; przepis ten stosuje się, jeżeli rzeczywisty stosunek ilości wyprodukowanego piwa w beczkach do ilości piwa w butelkach wykazuje różnicę więcej niż o 5% od stosunku ilości piwa w beczkach do ilości piwa w butelkach, przyjętego przy ustaleniu ogólnego zaniku piwa na dany okres.
§  9.
Pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego niezależnie od obowiązków wynikających z § 5-8 są obowiązani w jednostkach wymienionych w tych przepisach:
1)
stale sprawdzać ilość i stan nałożonych zabezpieczeń urzędowych, a także doraźnie sprawdzać pomieszczenia i urządzenia (aparaty, zbiorniki, pojemniki, komunikację rurową) w celu ustalenia, czy ich aktualny stan zgodny jest ze stanem ustalonym w aktach urzędowego sprawdzenia,
2)
przeprowadzać obrachunki zapasów produktów, przez ustalenie rzeczywistych zapasów i porównania ich ze stanem książkowym, przy uwzględnieniu norm zaników, oraz zgłaszać wnioski o zmianę nieprawidłowych lub nieaktualnych norm zużycia surowców, norm produkcyjnych, norm wydajności i strat produkcyjnych,
3)
sprawdzać prawidłowość rozliczeń kontrolowanych jednostek organizacyjnych z budżetem centralnym, a w szczególności z tytułu podatku obrotowego należnego od nadmiernych ubytków produktów,
4)
zwracać uwagę na przekazywanie masy towarowej z kontrolowanych jednostek organizacyjnych do obrotu handlowego, w celu sygnalizowania zainteresowanym jednostkom o wszelkich stwierdzonych na tym odcinku zakłóceniach oraz możliwościach ich usunięcia.
§  10.
W cukrowniach pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego są obowiązani do przeprowadzania kontroli obrachunkowych zapasów cukru przed rozpoczęciem kampanii cukrowniczej.

Urzędowe sprawdzenie jednostki organizacyjnej i pobieranie próbek produktów

§  11.
1.
Pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego wyznaczeni przez okręgowy zarząd do urzędowego sprawdzenia (weryfikacji) jednostki organizacyjnej:
1)
sprawdzają prawidłowość zgłoszenia jednostki organizacyjnej,
2)
ustalają, czy istnieją warunki do wykonywania kontroli,
3)
dokonują sprawdzenia pomieszczeń, pojemników i narzędzi pomiarowych jednostki organizacyjnej,
4)
nakładają zabezpieczenia urzędowe, niezbędne do wykonywania kontroli.
2.
Z dokonanych czynności urzędowego sprawdzenia sporządza się protokół w dwóch egzemplarzach, do których dołącza się zgłoszenie jednostki organizacyjnej i inne niezbędne materiały oraz protokoły wzorcowania pojemników, sporządzone zgodnie z zasadami określonymi przez Polski Komitet Normalizacji i Miar.
3.
Dokumenty wymienione w ust. 2, stanowiące akta sprawdzenia zatwierdza okręgowy zarząd, przy czym jeden egzemplarz akt sprawdzenia pozostaje w okręgowym zarządzie, zaś drugi egzemplarz okręgowy zarząd zwraca jednostce organizacyjnej, w której dokonano urzędowego sprawdzenia.
4.
W razie zgłoszenia przez jednostkę organizacyjną zmian powstałych w stosunku do stanu zatwierdzonego przez okręgowy zarząd, stosuje się odpowiednio przepisy ust. 2 i 3.
§  12.
1.
Próbki surowców, półfabrykatów, gotowych wyrobów i środków skażających należy pobierać w obecności przedstawiciela jednostki organizacyjnej w dwóch jednakowych ilościach ustalonych w Polskich Normach lub w przepisach branżowych Po ich opieczętowaniu lub zaplombowaniu przez pracownika szczególnego nadzoru podatkowego i pracownika jednostki organizacyjnej próbki należy zaopatrzyć w etykiety określające osobę, która pobrała próbkę, miejsce i datę pobrania, rodzaj i ilość produktu oraz numery pojemników (opakowań), z których pobrano próbkę, a także ewentualnie zastosowany środek konserwujący. Z czynności tych spisuje się protokół w dwóch egzemplarzach.
2.
Jednostka organizacyjna przesyła próbkę wraz z jednym egzemplarzem protokółu, w celu zbadania, do właściwego dla danego rodzaju analiz laboratorium lub instytutu; drugi egzemplarz protokołu dołącza do próbki pozostawionej w jednostce kontrolowanej. Próbki zawierające środki skażenia należy przesyłać do laboratoriów przedsiębiorstw przemysłu spirytusowego uprawnionych do badania środków skażających.
3.
W razie wątpliwości co do wyniku badania próbki, można dokonać ponownego badania próbki pozostawionej w jednostce przez laboratorium Instytutu Przemysłu Fermentacyjnego. Wynik tego badania jest ostateczny.

Dzienniki służbowe, plany pracy, ewidencje i sprawozdawczość

§  13.
1.
Pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego z dokonanej w jednostce organizacyjnej czynności kontrolnej sporządzają protokół w dwóch egzemplarzach. Jeden egzemplarz protokołu pozostaje w jednostce organizacyjnej. Protokół powinien zawierać następujące dane:
1)
datę kontroli,
2)
okres objęty kontrolą,
3)
zwięzły opis czynności kontrolnych,
4)
wyniki kontroli,
5)
ewentualne zalecenia dla jednostki organizacyjnej,
6)
datę sporządzenia protokołu,
7)
podpis pracownika dokonującego kontroli oraz przedstawiciela kontrolowanej jednostki organizacyjnej.
2.
W wypadku dokonywania czynności kontrolnych, których wyniki nie wpływają na wielkość zaewidencjonowanego w księgach jednostki organizacyjnej przychodu lub rozchodu produktów podlegających opodatkowaniu, na wysokość podstawy opodatkowania lub na wysokość rozliczeń z budżetem, ani nie powodują powstania obowiązków po stronie kontrolowanej jednostki organizacyjnej - sporządza się w miarę potrzeby z czynności kontrolnych zamiast protokołu, odpowiednie sprawozdanie służbowe, lub tylko zamieszcza opis tych czynności w dzienniku służbowym pracownika szczególnego nadzoru podatkowego.
§  14.
1.
Oddział wykonuje swe czynności na podstawie planu pracy, który określa zadania na przewidziany w planie okres.
2.
Plany pracy sporządza się na okresy kwartalne. Obejmują one czynności wchodzące w zakres zadań pracowników szczególnego nadzoru podatkowego, w tym również zadań stałego nadzoru podatkowego, jeżeli wykraczają one poza ramy normalnych czynności, przewidzianych w regulaminie pracy.
3.
Plan pracy oddziału zatwierdza dyrektor okręgowego zarządu nie później niż piątego dnia kwartału, objętego planem.
4.
Plan pracy po zatwierdzeniu, powinien być omówiony na naradzie roboczej wszystkich pracowników oddziału, w celu zapoznania ich z zadaniami przewidzianymi na dany kwartał i wspólnego ustalenia najskuteczniejszych i najprostszych sposobów ich wykonania.
5.
Z końcem kwartału oddział sporządza krótką notatkę zawierającą:
1)
które zadania objęte planem pracy i z jakich powodów nie zostały wykonane,
2)
omówienie w sposób zwięzły wykonania prac nieplanowanych, z wyjątkiem czynności doraźnych, zgłaszanych przez jednostki organizacyjne; notatkę przedkłada się dyrektorowi okręgowego zarządu.
6.
Plany pracy i inne materiały z tym związane, ułożone chronologicznie w teczce powinny być przechowywane w oddziale przez okres 2 lat, licząc od początku roku następującego po roku objętym planem.
§  15.
1.
Dokumentem obrazującym przebieg czynności służbowych pracowników szczególnego nadzoru podatkowego, jest dziennik służbowy, prowadzony według wzoru Min. Fin. Nr 2400/C "Dziennik służbowy pracownika szczególnego nadzoru podatkowego" drukowanego i rozprowadzanego centralnie.
2.
Dziennik służbowy prowadzą:
1)
kierownik oddziału - w zakresie wszystkich czynności służbowych wykonywanych poza siedzibą oddziału,
2)
pozostali pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego - w zakresie wszystkich czynności służbowych.
3.
Pracownicy stałego nadzoru podatkowego prowadzą dziennik służbowy tylko w razie delegowania ich do wykonania zadań poza jednostką organizacyjną, w której pełnią stały nadzór - w zakresie czynności wykonanych w okresie oddelegowania.
4.
W dzienniku służbowym należy krótko opisać przebieg wykonania przydzielonych zadań służbowych oraz podać ostateczny wynik kontroli, ze szczególnym uwzględnieniem stwierdzonych nieprawidłowości i ewentualnych trudności.
5.
Rubryki dziennika dotyczące przydziału zadań służbowych, powinny być wypełnione po ich przydzieleniu przez kierownika oddziału, a rubryki dotyczące wykonania - najpóźniej do godziny 10-tej następnego dnia po ich zakończeniu.
6.
Dane dotyczące zużycia czasu na wykonanie przydzielonej służby oraz na dojazdy, stanowią podstawę do merytorycznego sprawdzenia rachunku kosztów podróży oraz sporządzenia miesięcznych zestawień należnego pracownikowi dodatku za nadzór podatkowy, jeżeli nie otrzymuje on dodatku w formie zryczałtowanej.
7.
Dziennik służbowy zakłada się na okresy półroczne oddzielnie dla miesięcy: styczeń, marzec, maj, lipiec, wrzesień i listopad oraz dla miesięcy: luty, kwiecień, czerwiec, sierpień, październik i grudzień.
8.
Pracownik szczególnego nadzoru podatkowego podczas wypełniania zadań służbowych powinien posiadać dziennik służbowy przy sobie. Pracownicy nadzorujący wykonanie służby przez pracowników szczególnego nadzoru podatkowego, wpisują w dzienniku służbowym spostrzeżenia i uwagi.
9.
Jeżeli ważne okoliczności tego wymagają, np. zachodzi konieczność przeprowadzenia natychmiastowych dochodzeń, w związku z ujawnieniem nadużyć, pracownik szczególnego nadzoru podatkowego może zaniechać wykonania przydzielonych zadań, czyniąc o tym wzmiankę w dzienniku służbowym i niezwłocznie zawiadamia o tym okręgowy zarząd. Pracownik szczególnego nadzoru podatkowego może podjąć te czynności tylko w wypadku, gdy ewentualne straty wynikłe z niewykonania przydzielonych zadań służbowych byłyby - według jego przekonania - niewspółmiernie niższe od strat wynikłych w razie nie podjęcia czynności w sprawie niespodziewanie ujawnionej.
10.
Pracownik szczególnego nadzoru podatkowego obowiązany jest po zakończeniu miesiąca, przedstawić wypełniony i podpisany dziennik służbowy kierownikowi oddziału. W razie gdy przydzielone zadania służbowe zostały wykonane w następnym miesiącu, pracownik szczególnego nadzoru podatkowego przedstawia dziennik służbowy po ich zakończeniu.
11.
Dzienniki służbowe, po sprawdzeniu, należy przechowywać w oddziale. Okres przechowywania dzienników służbowych wynosi 2 lata licząc od końca roku, w którym dziennik był prowadzony.
§  16.
1.
Oddział prowadzi ewidencję:
1)
jednostek organizacyjnych podlegających obowiązkowi weryfikacji według wzoru Min. Fin. Nr 2401/B "Arkusz ewidencyjny jednostki organizacyjnej objętej szczególnym nadzorem podatkowym",
2)
jednostek organizacyjnych nie podlegających obowiązkowi weryfikacji według wzoru Min. Fin. Nr 2404 "Ewidencja jednostek organizacyjnych objętych szczególnym nadzorem podatkowym nie podlegających obowiązkowi weryfikacji",
3)
inwentarza technicznego używanego przez pracowników szczególnego nadzoru podatkowego według wzoru Min. Fin. Nr 2406 "Ewidencja przyrządów i materiałów służących do celów kontroli szczególnego nadzoru podatkowego",
4)
zaparafowanych ksiąg kontrolnych i zeszytów świadectw przewozowych (wzór dowolny),
5)
przewidziane w przepisach kancelaryjnych.
2.
Jeżeli zachodzi potrzeba prowadzenia ewidencji przydziału zadań służbowych dla pracowników oddziału należy w tym celu wykorzystać wzór Min. Fin. Nr 2405 "Ewidencja przydziału zadań służbowych stałego nadzoru podatkowego".
3.
Okres przechowywania ewidencji, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4 wynosi 2 lata licząc od końca roku, którego ewidencja dotyczy. Zakładanie odrębnej ewidencji na każdy rok kalendarzowy nie jest wymagane, jeżeli wzory tej ewidencji mogą być wykorzystane w następnych latach, z tym że poszczególne lata należy wyraźnie zaznaczyć. Przez okres 2 lat należy przechowywać w układzie chronologicznym informacje z działalności oddziału, sprawozdania z inspekcji i lustracji oraz wnioski o wypłatę dodatku za nadzór podatkowy.
4.
Protokoły z kontroli jednostek organizacyjnych oraz wystąpienia pokontrolne powinny być przechowywane łącznie z arkuszami ewidencyjnymi jednostek organizacyjnych, których dotyczą. Dokumenty, dotyczące jednostek organizacyjnych nie podlegających obowiązkowi weryfikacji, stanowią część składową ewidencji i powinny być ułożone w teczkach według branż. Jeżeli arkusz ewidencyjny lub ewidencja, są prowadzone dłużej niż 1 rok, należy protokoły z kontroli przechowywać oddzielnie.
5.
Wzory, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, są drukowane i rozprowadzane centralnie przez Ministerstwo Finansów.
§  17.
1.
Zgłoszenia rozpoczęcia produkcji, zgłoszenia terminów czynności, zawiadomienia o czynnościach wymagających obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, protokoły z nadzorowania winifikacji, zgłoszenia nalewu spirytusu w gorzelni, skażania spirytusu itp. nie wymagają rejestracji, a jedynie odnotowuje się godzinę i datę ich przyjęcia.
2.
Wystąpienia jednostek organizacyjnych wymienione w ust. 1, chronologicznie ułożone, przechowuje się łącznie z ewidencją, o której mowa w § 16 ust. 1 pkt 2, lub z arkuszem ewidencyjnym danej jednostki. Okres przechowywania tych zgłoszeń wynosi 2 lata, licząc od końca kwartału, w którym ostatnia z czynności objętych zgłoszeniem została dokonana.
3.
Wystąpienia jednostek organizacyjnych, wymienione w ust. 1 stanowią dla kierownika oddziału podstawę przydziału zadań służbowych. W związku z tym należy na tych wystąpieniach odnotować, któremu z pracowników polecono nadzorowanie poszczególnych czynności objętych zgłoszeniem.
§  18.
Oddział opracowuje i przedkłada Ministerstwu Finansów do końca stycznia informację o działalności szczególnego nadzoru podatkowego łącznie z zamiejscowymi wydziałami dochodów państwa za ubiegły rok. W tym celu zamiejscowy wydział dochodów państwa przedstawia okręgowemu zarządowi do dnia 15 stycznia informację o działalności wydziału za ubiegły rok. W informacji należy w sposób zwięzły omówić:
1)
sprawy organizacyjno-etatowe: ilość etatów wykorzystanych, ilość nadzorowanych jednostek organizacyjnych z podziałem na poszczególne ich rodzaje oraz ilość i stan obsad placówek stałego nadzoru podatkowego - według stanu na dzień 31 grudnia roku objętego sprawozdaniem, a także dane dotyczące charakterystyki pracowników szczególnego nadzoru podatkowego,
2)
osiągnięcia służby szczególnego nadzoru podatkowego: ujawnione przy obrachunkach szczególnie duże nadwyżki lub ubytki produktów, ujawnione w wyniku działalności pracowników szczególnego nadzoru podatkowego fakty nie zgłoszonej produkcji lub niedeklarowania należności budżetowych, obniżenie norm produkcyjnych, norm zużycia, zaników, stłuczek itp., wykryte poważniejsze nadużycia podatkowe i przestępstwa gospodarcze, jak również inne ustalenia, które doprowadziły do zwiększenia wpływów budżetowych lub akumulacji jednostek oraz łączne efekty finansowe tych osiągnięć według poszczególnych branż przemysłowych,
3)
trudności w pracy, np. wynikające z braku odpowiednich przepisów lub ich wadliwości, z braku dostatecznego wyposażenia w przyrządy i sprzęt kontrolny, z niemożności nawiązania współpracy z innymi organami kontrolnymi lub kierownictwem jednostki organizacyjnej itp.,
4)
wnioski zmierzające do usprawnienia pracy szczególnego nadzoru podatkowego np. poprzez lepszą organizację pracy, zmiany lub uzupełnienia niektórych przepisów, zastosowanie nowych, skuteczniejszych i mniej pracochłonnych metod kontroli.

Przepisy końcowe

§  19.
Do kontroli gorzelni rolniczych mają zastosowanie przepisy zarządzenia Nr 246 Ministrów Rolnictwa oraz Finansów z dnia 28 października 1976 r. w sprawie nadzoru nad produkcją i obrotem spirytusu w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Rolnictwa (Dz. Urz. Min. Rol. z 1977 r. Nr 4, poz. 12).
§  20.
Dyrektorzy okręgowych zarządów dostosują regulaminy organizacyjne do przepisów niniejszej instrukcji oraz zaktualizują zakresy czynności pracowników szczególnego nadzoru podatkowego.
§  21.
Instrukcję stosuje się od dnia 1 stycznia 1979 r.