Szczegółowe zasady i tryb wydawania, posługiwania się i przechowywania dokumentów, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących policjanta oraz środki, którymi się posługuje przy wykonywaniu zadań służbowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.1999.2.14

Akt utracił moc
Wersja od: 23 czerwca 2000 r.

ZARZĄDZENIE Nr 5
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 19 lutego 1999 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu wydawania, posługiwania się i przechowywania dokumentów, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących policjanta oraz środków, którymi się posługuje przy wykonywaniu zadań służbowych.

Na podstawie art. 20a ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. Nr 30, poz. 179, z 1991 r. Nr 94, poz. 422 i Nr 107, poz. 461, z 1992 r. Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 53, poz. 214, z 1995 r. Nr 4, poz. 17, Nr 34, poz. 163 i Nr 104, poz. 515, z 1996 r. Nr 59, poz. 269 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 80, poz. 499, Nr 88, poz. 554, Nr 106, poz. 680, Nr 123, poz. 779, Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie określa szczegółowe zasady i tryb wydawania, posługiwania się i przechowywania dokumentów, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących policjanta oraz środków, którymi posługuje się przy wykonywaniu zadań służbowych.
2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o dokumencie - należy przez to rozumieć dokument legalizacyjny, którego treść przy okazaniu osobom trzecim pozwala na zachowanie w tajemnicy rzeczywistych danych policjanta, faktu pełnienia służby, celu, form i metod realizowanych zadań służbowych oraz środków, którymi posługuje się przy wykonywaniu zadań służbowych.
§  2. 1
(skreślony).

Rozdział  2

Wydawanie dokumentów

§  3.
1.
W Policji jednostką uprawnioną do wydawania dokumentów jest jednostka organizacyjna Komendy Głównej Policji określona w odrębnych przepisach, zwana dalej "jednostką wydającą dokumenty".
2.
Wnioski o wydanie dokumentów składają do Komendanta Głównego Policji za pośrednictwem kierownika jednostki wydającej dokumenty:
1)
kierownicy jednostek organizacyjnych Komendy Głównej Policji,
2)
Komendanci Wojewódzcy Policji

- zwani dalej "wnioskodawcami".

§  4.
1.
Komendant Główny Policji może upoważnić policjanta posługującego się dokumentem do otrzymania na jego podstawie kolejnego dokumentu od organu uprawnionego do jego wydania.
2.
W uzasadnionych przypadkach wnioskodawca może wystąpić o upoważnienie go do wydania określonego rodzaju dokumentu we własnym zakresie.
3.
W przypadku otrzymania dokumentu na podstawie upoważnienia, o którym mowa w ust. 1, wnioskodawca zobowiązany jest do zgłoszenia tego faktu w jednostce wydającej dokumenty.
4.
Ewidencję upoważnień, o których mowa w ust. 1 i 2, prowadzi się w jednostce wydającej dokumenty.
§  5.
Pisemny wniosek o wydanie dokumentu powinien zawierać:
1)
nazwę jednostki i komórki organizacyjnej, która będzie użytkownikiem dokumentu,
2)
uzasadnienie potrzeby posiadania dokumentu przy wykonywaniu czynności operacyjnorozpoznawczych oraz określenie okoliczności, w których będzie wykorzystywany,
3)
aktualny wzór dokumentu,
4)
dane niezbędne do opracowania treści dokumentu, w szczególności rzeczywiste i fikcyjne dane użytkownika dokumentu,
5)
potwierdzenie uprawnień lub kwalifikacji w przypadku dokumentów, o których mowa w § 7,
6)
potwierdzenie wykonania badań technicznych pojazdu w przypadku wystąpienia o wydanie dowodu rejestracyjnego,
7)
kryptonim i numer rejestracyjny teczki obiektu specjalnego w przypadku wystąpienia o wydanie dokumentów dotyczących danego obiektu.
§  6.
Mogą być wydawane do użytku służbowego np.:
1)
krajowe i zagraniczne dokumenty,
2)
przedmioty służące do zabezpieczenia dokumentów oraz do zapewnienia kamuflażu.
§  7.
1.
Dokument potwierdzający uprawnienia lub kwalifikacje można wydać policjantowi posiadającemu te uprawnienia lub kwalifikacje.
2.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach dokument, o którym mowa w ust. 1, można wydać policjantowi nie posiadającemu uprawnień lub kwalifikacji w tym dokumencie wymienionych.
3.
W przypadkach, o których mowa w ust. 2, zabronione jest podejmowanie jakichkolwiek czynności do wykonywania których upoważnia dokument.
§  8.
Ewidencję dokumentów prowadzi się w jednostce wydającej w odniesieniu do dokumentów wydanych w trybie określonym w § 3 i § 4 ust. 1 oraz w jednostce organizacyjnej wnioskodawcy - w odniesieniu do wszystkich dokumentów posiadanych przez tę jednostkę.
§  9.
Ewidencja dokumentów obejmuje:
1)
nazwę i cechy identyfikacyjne dokumentu,
2)
rzeczywiste i fikcyjne dane użytkownika,
3)
jednostkę organizacyjną użytkownika,
4)
datę i numer rejestracyjny wniosku o wydanie dokumentu oraz korespondencji związanej z przekazaniem, przedłużaniem oraz zwrotem dokumentu,
5)
w przypadku dowodu rejestracyjnego dane identyfikujące pojazd.

Rozdział  3

Posługiwanie się dokumentami i ich przechowywanie

§  10.
Dokumentami można posługiwać się wyłącznie w okolicznościach określonych we wniosku, o którym mowa w § 5.
§  11.
1.
Dokumenty wydaje się na czas niezbędny do wykonania zadania służbowego.
2.
Dokumenty nieaktualne lub nieprzydatne w danej sprawie podlegają zwrotowi do jednostki wydającej dokumenty.
3.
Dokumenty, o których mowa w ust. 2, podlegają:
1)
aktualizacji i zwrotowi do wnioskodawcy - w odniesieniu do dokumentów nieaktualnych,
2)
przechowywaniu w odrębnych zbiorach, okresowo weryfikowanych pod względem ewentualnej przydatności dokumentów w przyszłości - w odniesieniu do dokumentów nieprzydatnych w danej sprawie,
3)
komisyjnemu, protokolarnemu zniszczeniu - w odniesieniu do dokumentów, które trwale utraciły swoją przydatność.
4.
Po wykonaniu czynności, o których mowa w ust. 3, w przypadku uzyskania dokumentu w trybie określonym w § 4 ust. 1 powiadamia się jednostkę wydającą dokumenty.
5.
Przepisów ust. 2-4 nie stosuje się do dokumentów wydanych bezzwrotnie.
§  12.
1.
Dokumenty przechowują policjanci wyznaczeni przez wnioskodawcę.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli zachodzi potrzeba stałego posiadania dokumentu przez użytkownika.
3.
Wydanie i zwrot dokumentów odbywa się za pokwitowaniem.
§  13.
Dokumentację dotyczącą wykonania, przedłużania, zwrotu oraz wykorzystywania dokumentów prowadzą, w formie odrębnych zbiorów, policjanci upoważnieni przez wnioskodawców.
§  14.
1.
W przypadku utraty lub całkowitego zniszczenia dokumentu, wnioskodawca przeprowadza postępowanie wyjaśniające przyczyny i skutki zdarzenia oraz występuje z wnioskiem do Komendanta Głównego Policji, za pośrednictwem jednostki wydającej dokumenty, o zdjęcie tego dokumentu z ewidencji.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać informację o wynikach postępowania wyjaśniającego lub dyscyplinarnego.
§  15.
Przełożeni policjanta, któremu wydano dokumenty zobowiązani są do:
1)
organizacji służby nie zagrażającej policjantowi wykonującemu zadania służbowe,
2)
niezwłocznego podjęcia działań mających na celu zneutralizowanie lub maksymalne ograniczenie skutków zdarzeń grożących dekonspiracją wykonywanych zadań służbowych.
§  16.
Informacje dotyczące wydawania i posługiwania się dokumentami oraz ich przechowywania podlegają ochronie na podstawie przepisów o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej.

Rozdział  4

Przepisy końcowe

§  17.
Traci moc zarządzenie 0063/96 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 30 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu wydawania, posługiwania się i przechowywania dokumentów, które uniemożliwiają ustalenie danych identyfikujących funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa i Straży Granicznej oraz środków, którymi posługują się przy wykonywaniu zadań służbowych.
§  18.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podpisania.
1 § 2 skreślony przez § 1 zarządzenia nr 15 z dnia 8 czerwca 2000 r. (Dz.Urz.MSWiA.00.2.16) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 23 czerwca 2000 r.