Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania kontroli przez Ministra Transportu i Budownictwa w jednostkach podległych lub nadzorowanych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MTiB.2006.4.11

Akt utracił moc
Wersja od: 7 marca 2006 r.

ZARZĄDZENIE Nr 11
MINISTRA TRANSPORTU I BUDOWNICTWA
z dnia 7 marca 2006 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Ministra Transportu i Budownictwa w jednostkach podległych lub nadzorowanych

W związku z art. 34 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390, Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104) ustala się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania kontroli w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Transportu i Budownictwa, stanowiące załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc decyzja nr 7 Ministra Infrastruktury z dnia 11 lutego 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Ministra Infrastruktury (Dz. Urz. Ml Nr 2, poz. 6 i Nr 3, poz. 9, z 2004 r. Nr 23, poz. 232).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania kontroli w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Transportu i Budownictwa

§ 1.
Kontrolę przeprowadza się w celu ustalenia stanu faktycznego dotyczącego działalności jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra Transportu i Budownictwa, zwanego dalej "Ministrem", w zakresie określonym w przepisach prawa, rzetelnego jego udokumentowania i dokonania oceny działalności kontrolowanej jednostki pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.
§  2.
1.
Przeprowadzanie, nadzór i koordynację kontroli sprawuje komórka kontrolna Ministerstwa Transportu i Budownictwa, zwanego dalej "Ministerstwem".
2.
Komórka kontrolna Ministerstwa może przeprowadzać kontrole przy współpracy pracowników komórek organizacyjnych Ministerstwa, właściwych ze względu na przedmiot prowadzonej kontroli.
§  3.
1.
Pracownik komórki kontrolnej Ministerstwa przeprowadza kontrolę w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra na podstawie imiennego upoważnienia Ministra lub osoby przez niego upoważnionej, ważnego z legitymacją służbową.
2.
Upoważnienie do kontroli, o którym mowa w ust. 1, określa kontrolowaną jednostkę oraz przedmiot kontroli. Wzór upoważnienia stanowi załącznik do zarządzenia.
3.
Dyrektor komórki kontrolnej Ministerstwa uprawniony jest do przeprowadzania kontroli w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych bez upoważnienia, o którym mowa w ust. 1.
4.
Kontrolujący przeprowadza kontrolę zgodnie z programem kontroli, zatwierdzonym przez dyrektora komórki kontrolnej Ministerstwa.
5.
Rejestr kontroli prowadzonych przez komórkę kontrolną Ministerstwa prowadzi komórka kontrolna Ministerstwa.
6.
Ilekroć mowa jest o kierowniku kontrolowanej jednostki rozumie się przez to, w razie jego nieobecności, osobę pełniącą jego obowiązki.
§  4.
1.
Kontrolującym nie może być małżonek, krewny i powinowaty kierownika kontrolowanej jednostki.
2.
Kontrolujący może być wyłączony również w razie stwierdzenia innych przyczyn, które mogą mieć wpływ na bezstronność jego postępowania.
3.
O wyłączeniu pracownika z przyczyn wymienionych w ust. 2 decyduje dyrektor komórki kontrolnej Ministerstwa.
§  5.
1.
Kontrola przeprowadzana jest w siedzibie kontrolowanej jednostki w czasie wykonywania jej zadań, a jeżeli tego wymaga dobro kontroli, również poza godzinami pracy i w dniach wolnych od pracy.
2.
Kontrola może być, w miarę potrzeby i możliwości, przeprowadzana również w siedzibie komórki kontrolnej Ministerstwa.
§  6.
1.
Kontrolujący przed przystąpieniem do czynności kontrolnych powiadamia kierownika kontrolowanej jednostki o przedmiocie i zakresie kontroli.
2.
Kontrolujący ma prawo do:
1)
swobodnego wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanej jednostki, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych;
2)
wglądu do wszelkich dokumentów związanych z działalnością kontrolowanej jednostki i innych materiałów dowodowych, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych;
3)
uzyskiwania informacji związanych z tematyką prowadzonej kontroli od komórek organizacyjnych i jednostek wyodrębnionych Ministerstwa oraz jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra nieobjętych kontrolą;
4)
przeprowadzania oględzin obiektów i składników majątkowych kontrolowanej jednostki;
5)
żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień;
6)
korzystania z pomocy biegłych i specjalistów;
7)
zabezpieczania materiałów dowodowych.
§  7.
Kierownik kontrolowanej jednostki zapewnia kontrolującemu warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzania kontroli. Dotyczy to w szczególności niezwłocznego przedstawienia kontrolującemu dokumentów i materiałów, terminowego udzielania wyjaśnień przez pracowników kontrolowanej jednostki, udostępnienia urządzeń technicznych, umożliwienia swobodnego poruszania po terenie kontrolowanej jednostki.
§  8.
1.
Kontrolujący dokonuje ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranych w toku kontroli dowodów.
2.
Dowodami są w szczególności: dokumenty, zabezpieczone rzeczy, opinie biegłych, wyniki oględzin, jak również pisemne wyjaśnienia i oświadczenia.
3.
Zebrane w toku kontroli materiały dowodowe kontrolujący odpowiednio zabezpiecza, w miarę potrzeby przez oddanie na przechowanie kierownikowi kontrolowanej jednostki za pokwitowaniem lub przechowuje w kontrolowanej jednostce w oddzielnym, zamkniętym i opieczętowanym pomieszczeniu. Zabranie z kontrolowanej jednostki materiałów dowodowych następuje za pokwitowaniem. O zwolnieniu materiałów dowodowych spod zabezpieczenia decyduje kontrolujący.
4.
Kontrolujący może żądać od kierownika kontrolowanej jednostki sporządzenia niezbędnych do kontroli odpisów lub wyciągów z dokumentów, jak również zestawień i obliczeń opartych na dokumentach.
5.
Zgodność odpisów i wyciągów z oryginałami oraz prawidłowość zestawień i obliczeń potwierdza kierownik komórki organizacyjnej, której one dotyczą.
§  9.
1.
Kontrolujący może w razie potrzeby przeprowadzić oględziny.
2.
Oględziny przeprowadza się w obecności kierownika kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej tej jednostki, odpowiedzialnego za przedmiot oględzin, a w razie jego nieobecności - pracownika pisemnie upoważnionego przez kierownika kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej tej jednostki.
3.
Z przebiegu i wyniku oględzin kontrolujący sporządza protokół, który podpisuje kontrolujący i osoba, o której mowa w ust. 2.
§  10.
1.
Pracownicy kontrolowanej jednostki są zobowiązani udzielać, w wyznaczonym terminie, wyjaśnień ustnych lub pisemnych w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli. Z ustnych wyjaśnień kontrolujący sporządza, w razie potrzeby, notatkę.
2.
Odmowa udzielenia wyjaśnień przez pracowników kontrolowanej jednostki może nastąpić jedynie w przypadkach, gdy wyjaśnienia mogą dotyczyć faktów i okoliczności, których ujawnienie mogłoby narazić na odpowiedzialność karną lub majątkową wezwanego do złożenia wyjaśnień, a także jego małżonka lub osobę pozostającą z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia bądź osoby związane z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Kontrolujący przed przyjęciem wyjaśnień zobowiązany jest poinformować składającego wyjaśnienia o prawie do odmowy ich udzielania.
3.
Każdy może złożyć kontrolującemu ustne lub pisemne oświadczenie dotyczące przedmiotu kontroli.
4.
Kontrolujący nie może odmówić przyjęcia oświadczenia, jeżeli ma ono związek z przedmiotem kontroli.
§  11.
Kontrolujący, w toku kontroli, w miarę potrzeby, informuje kierownika kontrolowanej jednostki o ustaleniach wskazujących na ujawnione nieprawidłowości i uchybienia w jej działalności.
§  12.
W razie ujawnienia w toku kontroli okoliczności wskazujących na popełnienie przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia kierownika komórki kontrolnej Ministerstwa, który zawiadamia Ministra, Dyrektora Generalnego Ministerstwa oraz organ powołany do ścigania przestępstw.
§  13.
Dostęp do dokumentów zaklasyfikowanych jako informacje niejawne oraz wstęp i przebywanie kontrolującego na terenie obiektów lub w pomieszczeniach, w których znajdują się takie dokumenty, wymaga posiadania przez kontrolującego odpowiedniego poświadczenia bezpieczeństwa, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631).
§  14.
1.
Wyniki przeprowadzonej kontroli kontrolujący przedstawia w protokole kontroli.
2.
Protokół kontroli zawiera opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli działalności kontrolowanej jednostki, w tym ustalonych nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn ich powstania, zakresu i skutków tych nieprawidłowości oraz osób za nie odpowiedzialnych.
3.
Ponadto protokół kontroli powinien zawierać:
1)
nazwę kontrolowanej jednostki w pełnym brzmieniu, jej adres, imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki, a w miarę potrzeby, także imiona i nazwiska kierowników kontrolowanych komórek organizacyjnych tej jednostki oraz dzień objęcia przez nich stanowisk;
2)
dzień rozpoczęcia i zakończenia kontroli z wymienieniem przerw w kontroli;
3)
imiona i nazwiska kontrolujących;
4)
określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą;
5)
opis załączników stanowiących część składową protokołu;
6)
wzmiankę o poinformowaniu kierownika kontrolowanej jednostki o prawie zgłoszenia zastrzeżeń i składania wyjaśnień do protokołu, o którym mowa w § 15.
§  15.
1.
Protokół kontroli podpisują kontrolujący i kierownik kontrolowanej jednostki.
2.
Kierownikowi kontrolowanej jednostki przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu kontroli, umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole.
3.
Zastrzeżenia należy zgłosić na piśmie w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.
4.
W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2, kontrolujący jest zobowiązany dokonać ich analizy i w miarę potrzeby podjąć dodatkowe czynności kontrolne, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń - zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu kontroli.
5.
W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części, kontrolujący przekazuje na piśmie stanowisko zgłaszającemu zastrzeżenia.
6.
Kierownikowi kontrolowanej jednostki przysługuje prawo do złożenia wyjaśnień co do przyczyn i okoliczności powstania nieprawidłowości opisanych w protokole kontroli w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu.
§  16.
1.
Kierownik kontrolowanej jednostki może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania wyjaśnienie przyczyn tej odmowy.
2.
O odmowie podpisania protokołu kontroli i złożenia wyjaśnienia kontrolujący czyni wzmiankę w protokole.
3.
Odmowa podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanej jednostki, nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez kontrolującego i realizacji ustaleń kontroli.
§  17.
1.
W uzasadnionych okolicznościach kontrolujący może wnioskować o zwołanie narady pokontrolnej z pracownikami kontrolowanej jednostki dla omówienia kwestii związanych z przeprowadzoną kontrolą.
2.
Naradę zarządza kierownik kontrolowanej jednostki.
§  18.
1.
Komórka kontrolna Ministerstwa sporządza wystąpienie pokontrolne, które przekazuje kierownikowi kontrolowanej jednostki. Wystąpienie pokontrolne podpisuje Minister lub osoba przez niego upoważniona.
2.
Wystąpienie pokontrolne zawiera ocenę kontrolowanej działalności, wynikającą z ustaleń opisanych w protokole kontroli, a także uwagi i wnioski zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
3.
Kierownik kontrolowanej jednostki zobowiązany jest w terminie wyznaczonym w wystąpieniu pokontrolnym do złożenia informacji o sposobie wykorzystania uwag i wykonania wniosków pokontrolnych oraz podjętych działaniach lub przyczynach niepodjęcia tych działań.
§  19.
1.
Kierownik kontrolowanej jednostki, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wystąpienia pokontrolnego może złożyć zastrzeżenia do Ministra do zawartych w wystąpieniu pokontrolnym ocen, uwag i wniosków.
2.
Minister rozpatrzy zastrzeżenia w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania.
3.
Stanowisko Ministra wraz z uzasadnieniem jest doręczane kierownikowi kontrolowanej jednostki.
§  20.
1.
Kontrolę jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra, można przeprowadzić przy zastosowaniu trybu uproszczonego.
2.
Do kontroli takiej stosuje się przepisy niniejszych szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli, z wyjątkiem § 14-16.
3.
Tryb uproszczony może być stosowany w szczególności w razie potrzeby:
1)
przeprowadzenia postępowań wyjaśniających;
2)
zbadania określonych spraw wynikających ze skarg, wniosków i listów obywateli;
3)
przeprowadzenia badań metodą analizy dokumentów i innych materiałów otrzymanych z jednostek podlegających kontroli.
4.
Decyzję o zastosowaniu trybu uproszczonego podejmuje dyrektor komórki kontrolnej Ministerstwa.
5.
Z kontroli przeprowadzonej przy zastosowaniu trybu uproszczonego, sporządza się sprawozdanie, które podpisuje kontrolujący. Do sprawozdania załącza się dowody związane z jego treścią.
6.
Komórka kontrolna Ministerstwa informuje kierownika kontrolowanej jednostki o wynikach przeprowadzonej w tym trybie kontroli.

ZAŁĄCZNIK 

UPOWAŻNIENIE