Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania kontroli przez Ministra Transportu i Budownictwa w jednostkach podległych lub nadzorowanych.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MTiB.2006.4.11
Akt utracił moc Wersja od: 7 marca 2006 r.
ZARZĄDZENIE Nr 11
MINISTRA TRANSPORTU I BUDOWNICTWA
z dnia 7 marca 2006 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Ministra Transportu i Budownictwa w jednostkach podległych lub nadzorowanych
W związku z art. 34 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390, Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104) ustala się, co następuje:
§ 1.
Wprowadza się szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania kontroli w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Transportu i Budownictwa, stanowiące załącznik do zarządzenia.§ 2.
Traci moc decyzja nr 7 Ministra Infrastruktury z dnia 11 lutego 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Ministra Infrastruktury (Dz. Urz. Ml Nr 2, poz. 6 i Nr 3, poz. 9, z 2004 r. Nr 23, poz. 232).§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.ZAŁĄCZNIK
Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania kontroli w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Transportu i Budownictwa
Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania kontroli w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Transportu i Budownictwa
§ 1.
Kontrolę przeprowadza się w celu ustalenia stanu faktycznego dotyczącego działalności jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Ministra Transportu i Budownictwa, zwanego dalej "Ministrem", w zakresie określonym w przepisach prawa, rzetelnego jego udokumentowania i dokonania oceny działalności kontrolowanej jednostki pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.§ 2.
1.
Przeprowadzanie, nadzór i koordynację kontroli sprawuje komórka kontrolna Ministerstwa Transportu i Budownictwa, zwanego dalej "Ministerstwem".2.
Komórka kontrolna Ministerstwa może przeprowadzać kontrole przy współpracy pracowników komórek organizacyjnych Ministerstwa, właściwych ze względu na przedmiot prowadzonej kontroli.§ 3.
1.
Pracownik komórki kontrolnej Ministerstwa przeprowadza kontrolę w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra na podstawie imiennego upoważnienia Ministra lub osoby przez niego upoważnionej, ważnego z legitymacją służbową.2.
Upoważnienie do kontroli, o którym mowa w ust. 1, określa kontrolowaną jednostkę oraz przedmiot kontroli. Wzór upoważnienia stanowi załącznik do zarządzenia.3.
Dyrektor komórki kontrolnej Ministerstwa uprawniony jest do przeprowadzania kontroli w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych bez upoważnienia, o którym mowa w ust. 1. 4.
Kontrolujący przeprowadza kontrolę zgodnie z programem kontroli, zatwierdzonym przez dyrektora komórki kontrolnej Ministerstwa.5.
Rejestr kontroli prowadzonych przez komórkę kontrolną Ministerstwa prowadzi komórka kontrolna Ministerstwa.6.
Ilekroć mowa jest o kierowniku kontrolowanej jednostki rozumie się przez to, w razie jego nieobecności, osobę pełniącą jego obowiązki.§ 4.
1.
Kontrolującym nie może być małżonek, krewny i powinowaty kierownika kontrolowanej jednostki.2.
Kontrolujący może być wyłączony również w razie stwierdzenia innych przyczyn, które mogą mieć wpływ na bezstronność jego postępowania.3.
O wyłączeniu pracownika z przyczyn wymienionych w ust. 2 decyduje dyrektor komórki kontrolnej Ministerstwa.§ 5.
1.
Kontrola przeprowadzana jest w siedzibie kontrolowanej jednostki w czasie wykonywania jej zadań, a jeżeli tego wymaga dobro kontroli, również poza godzinami pracy i w dniach wolnych od pracy.2.
Kontrola może być, w miarę potrzeby i możliwości, przeprowadzana również w siedzibie komórki kontrolnej Ministerstwa.§ 6.
1.
Kontrolujący przed przystąpieniem do czynności kontrolnych powiadamia kierownika kontrolowanej jednostki o przedmiocie i zakresie kontroli.2.
Kontrolujący ma prawo do: 1)
swobodnego wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanej jednostki, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych; 2)
wglądu do wszelkich dokumentów związanych z działalnością kontrolowanej jednostki i innych materiałów dowodowych, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych; 3)
uzyskiwania informacji związanych z tematyką prowadzonej kontroli od komórek organizacyjnych i jednostek wyodrębnionych Ministerstwa oraz jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra nieobjętych kontrolą; 4)
przeprowadzania oględzin obiektów i składników majątkowych kontrolowanej jednostki; 5)
żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień; 6)
korzystania z pomocy biegłych i specjalistów; 7)
zabezpieczania materiałów dowodowych.§ 7.
Kierownik kontrolowanej jednostki zapewnia kontrolującemu warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzania kontroli. Dotyczy to w szczególności niezwłocznego przedstawienia kontrolującemu dokumentów i materiałów, terminowego udzielania wyjaśnień przez pracowników kontrolowanej jednostki, udostępnienia urządzeń technicznych, umożliwienia swobodnego poruszania po terenie kontrolowanej jednostki.§ 8.
1.
Kontrolujący dokonuje ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranych w toku kontroli dowodów.2.
Dowodami są w szczególności: dokumenty, zabezpieczone rzeczy, opinie biegłych, wyniki oględzin, jak również pisemne wyjaśnienia i oświadczenia.3.
Zebrane w toku kontroli materiały dowodowe kontrolujący odpowiednio zabezpiecza, w miarę potrzeby przez oddanie na przechowanie kierownikowi kontrolowanej jednostki za pokwitowaniem lub przechowuje w kontrolowanej jednostce w oddzielnym, zamkniętym i opieczętowanym pomieszczeniu. Zabranie z kontrolowanej jednostki materiałów dowodowych następuje za pokwitowaniem. O zwolnieniu materiałów dowodowych spod zabezpieczenia decyduje kontrolujący.4.
Kontrolujący może żądać od kierownika kontrolowanej jednostki sporządzenia niezbędnych do kontroli odpisów lub wyciągów z dokumentów, jak również zestawień i obliczeń opartych na dokumentach.5.
Zgodność odpisów i wyciągów z oryginałami oraz prawidłowość zestawień i obliczeń potwierdza kierownik komórki organizacyjnej, której one dotyczą.§ 9.
1.
Kontrolujący może w razie potrzeby przeprowadzić oględziny.2.
Oględziny przeprowadza się w obecności kierownika kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej tej jednostki, odpowiedzialnego za przedmiot oględzin, a w razie jego nieobecności - pracownika pisemnie upoważnionego przez kierownika kontrolowanej jednostki lub komórki organizacyjnej tej jednostki.3.
Z przebiegu i wyniku oględzin kontrolujący sporządza protokół, który podpisuje kontrolujący i osoba, o której mowa w ust. 2.§ 10.
1.
Pracownicy kontrolowanej jednostki są zobowiązani udzielać, w wyznaczonym terminie, wyjaśnień ustnych lub pisemnych w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli. Z ustnych wyjaśnień kontrolujący sporządza, w razie potrzeby, notatkę.2.
Odmowa udzielenia wyjaśnień przez pracowników kontrolowanej jednostki może nastąpić jedynie w przypadkach, gdy wyjaśnienia mogą dotyczyć faktów i okoliczności, których ujawnienie mogłoby narazić na odpowiedzialność karną lub majątkową wezwanego do złożenia wyjaśnień, a także jego małżonka lub osobę pozostającą z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia bądź osoby związane z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Kontrolujący przed przyjęciem wyjaśnień zobowiązany jest poinformować składającego wyjaśnienia o prawie do odmowy ich udzielania.3.
Każdy może złożyć kontrolującemu ustne lub pisemne oświadczenie dotyczące przedmiotu kontroli.4.
Kontrolujący nie może odmówić przyjęcia oświadczenia, jeżeli ma ono związek z przedmiotem kontroli.§ 11.
Kontrolujący, w toku kontroli, w miarę potrzeby, informuje kierownika kontrolowanej jednostki o ustaleniach wskazujących na ujawnione nieprawidłowości i uchybienia w jej działalności.§ 12.
W razie ujawnienia w toku kontroli okoliczności wskazujących na popełnienie przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia kierownika komórki kontrolnej Ministerstwa, który zawiadamia Ministra, Dyrektora Generalnego Ministerstwa oraz organ powołany do ścigania przestępstw.§ 13.
Dostęp do dokumentów zaklasyfikowanych jako informacje niejawne oraz wstęp i przebywanie kontrolującego na terenie obiektów lub w pomieszczeniach, w których znajdują się takie dokumenty, wymaga posiadania przez kontrolującego odpowiedniego poświadczenia bezpieczeństwa, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631).§ 14.
1.
Wyniki przeprowadzonej kontroli kontrolujący przedstawia w protokole kontroli.2.
Protokół kontroli zawiera opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli działalności kontrolowanej jednostki, w tym ustalonych nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn ich powstania, zakresu i skutków tych nieprawidłowości oraz osób za nie odpowiedzialnych.3.
Ponadto protokół kontroli powinien zawierać: 1)
nazwę kontrolowanej jednostki w pełnym brzmieniu, jej adres, imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki, a w miarę potrzeby, także imiona i nazwiska kierowników kontrolowanych komórek organizacyjnych tej jednostki oraz dzień objęcia przez nich stanowisk; 2)
dzień rozpoczęcia i zakończenia kontroli z wymienieniem przerw w kontroli; 3)
imiona i nazwiska kontrolujących; 4)
określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą; 5)
opis załączników stanowiących część składową protokołu; 6)
wzmiankę o poinformowaniu kierownika kontrolowanej jednostki o prawie zgłoszenia zastrzeżeń i składania wyjaśnień do protokołu, o którym mowa w § 15.§ 15.
1.
Protokół kontroli podpisują kontrolujący i kierownik kontrolowanej jednostki.2.
Kierownikowi kontrolowanej jednostki przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu kontroli, umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole.3.
Zastrzeżenia należy zgłosić na piśmie w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.4.
W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2, kontrolujący jest zobowiązany dokonać ich analizy i w miarę potrzeby podjąć dodatkowe czynności kontrolne, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń - zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu kontroli.5.
W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części, kontrolujący przekazuje na piśmie stanowisko zgłaszającemu zastrzeżenia.6.
Kierownikowi kontrolowanej jednostki przysługuje prawo do złożenia wyjaśnień co do przyczyn i okoliczności powstania nieprawidłowości opisanych w protokole kontroli w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu.§ 16.
1.
Kierownik kontrolowanej jednostki może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania wyjaśnienie przyczyn tej odmowy.2.
O odmowie podpisania protokołu kontroli i złożenia wyjaśnienia kontrolujący czyni wzmiankę w protokole.3.
Odmowa podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanej jednostki, nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez kontrolującego i realizacji ustaleń kontroli.§ 17.
1.
W uzasadnionych okolicznościach kontrolujący może wnioskować o zwołanie narady pokontrolnej z pracownikami kontrolowanej jednostki dla omówienia kwestii związanych z przeprowadzoną kontrolą.2.
Naradę zarządza kierownik kontrolowanej jednostki.§ 18.
1.
Komórka kontrolna Ministerstwa sporządza wystąpienie pokontrolne, które przekazuje kierownikowi kontrolowanej jednostki. Wystąpienie pokontrolne podpisuje Minister lub osoba przez niego upoważniona.2.
Wystąpienie pokontrolne zawiera ocenę kontrolowanej działalności, wynikającą z ustaleń opisanych w protokole kontroli, a także uwagi i wnioski zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.3.
Kierownik kontrolowanej jednostki zobowiązany jest w terminie wyznaczonym w wystąpieniu pokontrolnym do złożenia informacji o sposobie wykorzystania uwag i wykonania wniosków pokontrolnych oraz podjętych działaniach lub przyczynach niepodjęcia tych działań.§ 19.
1.
Kierownik kontrolowanej jednostki, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wystąpienia pokontrolnego może złożyć zastrzeżenia do Ministra do zawartych w wystąpieniu pokontrolnym ocen, uwag i wniosków.2.
Minister rozpatrzy zastrzeżenia w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania.3.
Stanowisko Ministra wraz z uzasadnieniem jest doręczane kierownikowi kontrolowanej jednostki.§ 20.
1.
Kontrolę jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministra, można przeprowadzić przy zastosowaniu trybu uproszczonego.2.
Do kontroli takiej stosuje się przepisy niniejszych szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli, z wyjątkiem § 14-16.3.
Tryb uproszczony może być stosowany w szczególności w razie potrzeby: 1)
przeprowadzenia postępowań wyjaśniających; 2)
zbadania określonych spraw wynikających ze skarg, wniosków i listów obywateli; 3)
przeprowadzenia badań metodą analizy dokumentów i innych materiałów otrzymanych z jednostek podlegających kontroli.4.
Decyzję o zastosowaniu trybu uproszczonego podejmuje dyrektor komórki kontrolnej Ministerstwa.5.
Z kontroli przeprowadzonej przy zastosowaniu trybu uproszczonego, sporządza się sprawozdanie, które podpisuje kontrolujący. Do sprawozdania załącza się dowody związane z jego treścią.6.
Komórka kontrolna Ministerstwa informuje kierownika kontrolowanej jednostki o wynikach przeprowadzonej w tym trybie kontroli.