Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania kontroli przez Ministra Infrastruktury.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MI.2002.2.6
Akt utracił moc Wersja od: 28 grudnia 2004 r.
DECYZJA Nr 7
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 11 lutego 2002 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli przez Ministra Infrastruktury
Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 102, poz. 1116 i Nr 154, poz. 1799) i w związku z art. 20 ust. 2 pkt 1 lit. a) i f) ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483, Nr 70, poz. 778, Nr 110, poz. 1255, z 2001 r. Nr 111, poz. 1194, Nr 102, poz. 1116) ustala się, co następuje:
§ 1.
1.
Wprowadza się "Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania kontroli w Ministerstwie Infrastruktury" zwanym dalej "Ministerstwem", w komórkach organizacyjnych Ministerstwa oraz w jednostkach organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Infrastruktury, zwanego dalej "Ministrem", stanowiące załącznik do decyzji.2.
Analogiczne zasady i tryb obowiązują przy przeprowadzaniu kontroli wewnętrznej, w tym postępowań wyjaśniających, w komórkach organizacyjnych Ministerstwa, przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa Infrastruktury, zwanego dalej "Dyrektorem Generalnym".§ 2.
Przeprowadzenie postępowania kontrolnego ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanych jednostek, rzetelne jego udokumentowanie i dokonanie oceny kontrolowanej działalności pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.§ 3.
1.
Przeprowadzanie, nadzór i koordynację postępowań kontrolnych sprawuje komórka kontrolna Ministerstwa.2.
Komórka kontrolna Ministerstwa może przeprowadzać postępowanie kontrolne przy współpracy pracowników komórek organizacyjnych Ministerstwa, właściwych ze względu na przedmiot prowadzonego postępowania.§ 4.
1.
Pracownicy komórki kontrolnej przeprowadzają kontrolę w jednostkach organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra na podstawie imiennego upoważnienia Ministra lub osoby przez niego upoważnionej, ważnego z legitymacją służbową.2.
Pracownicy, o których mowa w ust. 1, przeprowadzają kontrolę w komórkach organizacyjnych Ministerstwa na podstawie imiennego upoważnienia Dyrektora Generalnego lub osoby przez niego upoważnionej, ważnego z legitymacją służbową.3.
Upoważnienie do kontroli, o którym mowa w ust. 1 i ust. 2, określa jednostkę kontrolowaną oraz przedmiot kontroli.4.
Kierownik komórki kontrolnej przeprowadza kontrolę na podstawie legitymacji służbowej.5. 2
Kontrolujący przeprowadza kontrolę zgodnie z programem kontroli, zatwierdzonym przez kierownika komórki kontrolnej.§ 5.
1.
Kontrolującym nie może być małżonek, krewny i powinowaty kierownika kontrolowanej jednostki.2.
Kontrolujący może być wyłączony również w razie stwierdzenia innych przyczyn, które mogą mieć wpływ na bezstronność jego postępowania.3.
O wyłączeniu pracownika z przyczyn wymienionych w ust. 1 i 2 decyduje kierownik komórki kontrolnej.§ 6.
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.ZAŁĄCZNIK
SZCZEGÓŁOWE ZASADY I TRYB PRZEPROWADZANIA KONTROLI W MINISTERSTWIE INFRASTRUKTURY
SZCZEGÓŁOWE ZASADY I TRYB PRZEPROWADZANIA KONTROLI W MINISTERSTWIE INFRASTRUKTURY
§ 1.
1.
Kontrola przeprowadzana jest w siedzibie jednostki kontrolowanej w czasie wykonywania jej zadań, a jeżeli tego wymaga dobro kontroli, również poza godzinami pracy i w dniach wolnych od pracy.2.
Postępowanie kontrolne może być, w miarę potrzeby i możliwości, przeprowadzane również w siedzibie komórki kontrolnej Ministerstwa.§ 2.
1.
Kontrolujący przed przystąpieniem do czynności kontrolnych powiadamia kierownika jednostki kontrolowanej o przedmiocie i zakresie kontroli.2.
Kontrolujący ma prawo do: 1)
swobodnego wstępu do obiektów i pomieszczeń jednostek kontrolowanych, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych, 2)
wglądu do wszelkich dokumentów związanych z działalnością jednostki kontrolowanej i innych materiałów dowodowych, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej, 3)
przeprowadzania oględzin obiektów i składników majątkowych, 4)
żądania od pracowników jednostki kontrolowanej ustnych i pisemnych wyjaśnień, 5)
korzystania z pomocy biegłych i specjalistów, 6)
zabezpieczania materiałów dowodowych.§ 3.
1.
Kontrolujący jest upoważniony do swobodnego poruszania się po terenie jednostki kontrolowanej, bez obowiązku uzyskiwania przepustki.2.
Kontrolujący podlega przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami i dokumentami ustawowo chronionymi, obowiązującym w jednostce kontrolowanej.3.
Kierownik jednostki kontrolowanej zapewnia kontrolującemu warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzania kontroli. Dotyczy to w szczególności niezwłocznego przedstawienia kontrolującemu dokumentów i materiałów, terminowego udzielania wyjaśnień przez pracowników, udostępnienia urządzeń technicznych oraz środków transportowych.§ 4.
1.
Kontrolujący dokonuje ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranych w toku kontroli dowodów.2.
Dowodami są w szczególności: dokumenty, zabezpieczone rzeczy, opinie biegłych, wyniki oględzin, jak również pisemne wyjaśnienia i oświadczenia.3.
Zebrane w toku postępowania kontrolnego materiały dowodowe kontrolujący odpowiednio zabezpiecza, w miarę potrzeby przez oddanie na przechowanie kierownikowi jednostki kontrolowanej za pokwitowaniem lub przechowuje w jednostce kontrolowanej w oddzielnym, zamkniętym i opieczętowanym pomieszczeniu. Zabranie z jednostki kontrolowanej materiałów dowodowych następuje za pokwitowaniem. O zwolnieniu materiałów dowodowych spod zabezpieczenia decyduje kontrolujący.4.
Kontrolujący może żądać od kierownika jednostki kontrolowanej sporządzenia niezbędnych do kontroli odpisów lub wyciągów z dokumentów, jak również zestawień i obliczeń opartych na dokumentach.5.
Zgodność odpisów i wyciągów z oryginałami oraz prawidłowość zestawień i obliczeń potwierdza kierownik komórki organizacyjnej, której one dotyczą.§ 5.
1.
W razie potrzeby ustalenia stanu obiektu i innych składników majątkowych kontrolujący może przeprowadzić oględziny.2.
Oględziny przeprowadza się w obecności kierownika komórki organizacyjnej, odpowiedzialnego za obiekt lub składniki majątkowe poddane oględzinom, a w razie jego nieobecności, pracownika wyznaczonego przez kierownika jednostki kontrolowanej.3.
Z przebiegu i wyniku oględzin sporządza się niezwłocznie protokół, który podpisuje kontrolujący i osoba wymieniona w ust. 2.§ 6.
1.
Pracownicy jednostki kontrolowanej są zobowiązani udzielać, w wyznaczonym terminie, wyjaśnień ustnych lub pisemnych w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli. Z ustnych wyjaśnień kontrolujących sporządza, w razie potrzeby, notatkę.2.
Odmowa udzielenia wyjaśnień przez pracowników jednostki kontrolowanej może nastąpić jedynie w przypadkach, gdy wyjaśnienia mogą dotyczyć faktów i okoliczności, których ujawnienie mogłoby narazić na odpowiedzialność karną lub majątkową wezwanego do złożenia wyjaśnień, a także jego małżonka lub osobę pozostającą z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia bądź osoby związane z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Kontrolujący przed przyjęciem wyjaśnień zobowiązany jest poinformować składającego wyjaśnienia o prawie do odmowy ich udzielania.3.
Każdy może złożyć kontrolującemu ustne lub pisemne oświadczenie dotyczące przedmiotu kontroli.4.
Kontrolujący nie może odmówić przyjęcia oświadczenia, jeżeli ma ono związek z przedmiotem kontroli.§ 7.
Kontrolujący, w toku kontroli, w miarę potrzeby, informuje kierownika jednostki kontrolowanej o ustaleniach wskazujących na ujawnione nieprawidłowości i uchybienia w jej działalności.§ 8.
W razie ujawnienia w toku kontroli okoliczności wskazujących na popełnienie przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia kierownika komórki kontrolnej Ministerstwa, który zawiadamia organ powołany do ścigania przestępstw.§ 9.
Przeprowadzenie kontroli spraw lub dokumentów zaklasyfikowanych jako informacje niejawne oraz wstęp i przebywanie kontrolującego na terenie obiektów lub w pomieszczeniach, w których występują takie wiadomości, wymaga posiadania przez kontrolującego poświadczenia bezpieczeństwa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95).§ 10.
1.
Wyniki przeprowadzonej kontroli kontrolujący przedstawia w protokóle kontroli.2.
Protokół kontroli zawiera opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli działalności jednostki kontrolowanej, w tym ustalonych nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn ich powstania, zakresu i skutków tych nieprawidłowości oraz osób za nie odpowiedzialnych.3.
Ponadto protokół kontroli powinien zawierać: 1)
nazwę jednostki kontrolowanej w pełnym brzmieniu i adres oraz imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej, a w miarę potrzeby, także kierowników kontrolowanych komórek organizacyjnych oraz daty objęcia przez nich stanowisk, 2)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli z wymienieniem przerw w kontroli, 3)
imiona i nazwiska kontrolujących, 4)
określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą, 5)
opis załączników stanowiących część składową protokółu, 6)
wzmiankę o poinformowaniu kierownika jednostki kontrolowanej o prawie zgłoszenia zastrzeżeń i składania wyjaśnień do protokółu, o którym mowa w § 11.§ 11.
1.
Protokół kontroli podpisują kontrolujący i kierownik jednostki kontrolowanej, a w razie jego nieobecności osoba pełniąca jego obowiązki.2.
Kierownikowi jednostki kontrolowanej lub osobie pełniącej jego obowiązki przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu kontroli, umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokóle.3.
Zastrzeżenia należy zgłosić na piśmie w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokółu kontroli.4.
W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2, kontrolujący jest zobowiązany dokonać ich analizy i w miarę potrzeby podjąć dodatkowe czynności kontrolne, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokółu kontroli.5.
W razie nie uwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części, kontrolujący przekazuje na piśmie stanowisko zgłaszającemu zastrzeżenia.6.
Kierownikowi jednostki kontrolowanej lub osobie pełniącej jego obowiązki przysługuje prawo do złożenia wyjaśnień co do przyczyn i okoliczności powstania nieprawidłowości opisanych w protokóle kontroli terminu 7 dni od otrzymania protokółu.§ 12.
1.
Kierownik jednostki kontrolowanej lub osoba pełniąca jego obowiązki może odmówić podpisania protokółu kontroli, składając w terminie 7 dni od daty jego otrzymania wyjaśnienie przyczyn tej odmowy.2.
O odmowie podpisania protokółu kontroli i złożenia wyjaśnienia kontrolujący czyni wzmiankę w protokóle.3.
Odmowa podpisania protokółu przez osobę wymienioną w ust. 1, nie stanowi przeszkody do podpisania protokółu przez kontrolującego i realizacji ustaleń kontroli.§ 13.
1.
W uzasadnionych okolicznościach kontrolujący może wnioskować o zwołanie narady pokontrolnej z pracownikami jednostki kontrolowanej dla omówienia kwestii związanych z przeprowadzoną kontrolą.2.
Naradę zarządza kierownik jednostki kontrolowanej.§ 14.
1. 3
Komórka kontrolna Ministerstwa sporządza wystąpienie pokontrolne, które przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej. Wystąpienie pokontrolne podpisuje Minister lub osoba przez niego upoważniona.2.
Wystąpienie pokontrolne zawiera ocenę kontrolowanej działalności, wynikającą z ustaleń opisanych w protokóle kontroli, a także uwagi i wnioski zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.3.
Kierownik jednostki kontrolowanej zobowiązany jest w terminie wyznaczonym w wystąpieniu pokontrolnym do złożenia informacji o sposobie wykorzystania uwag i wykonania wniosków pokontrolnych oraz podjętych działaniach lub przyczynach niepodjęcia tych działań.§ 15.
1.
Kierownik jednostki podporządkowanej lub nadzorowanej przez Ministra, kontrolowanej przez komórkę kontrolną, w ciągu 7 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego może odwołać się do Ministra od zawartych w wystąpieniu pokontrolnym ocen, uwag i wniosków.2.
Kierownik jednostki organizacyjnej Ministerstwa, może w ciągu 7 dni od daty wystąpienia pokontrolnego, odwołać się do Dyrektora Generalnego od zawartych w wystąpieniu pokontrolnym ocen, uwag i wniosków.3.
Minister lub Dyrektor Generalny rozpatrzy odwołanie w ciągu 14 dni od daty jego otrzymania i zajmie stanowisko.4.
Stanowisko Ministra lub Dyrektora Generalnego jest doręczane jednostce kontrolowanej wraz z uzasadnieniem.§ 16.
1.
Kontrolę jednostek lub komórek organizacyjnych, o których mowa w § 1 decyzji, można przeprowadzić przy zastosowaniu trybu uproszczonego.2.
Do kontroli takiej stosuje się przepisy niniejszych szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli z wyjątkiem § 10-12.3.
Tryb uproszczony może być stosowany w szczególności w razie potrzeby: 1)
przeprowadzenia postępowań wyjaśniających, 2)
zbadania określonych spraw wynikających ze skarg, wniosków i listów obywateli, 3)
przeprowadzenia badań metodą analizy dokumentów i innych materiałów otrzymanych z jednostek podlegających kontroli.5.
Z kontroli, o której mowa w ust. 1, sporządza się sprawozdanie, które podpisuje kontrolujący. Do sprawozdania załącza się dowody związane z jego treścią.6.
Komórka kontrolna, w razie potrzeby, informuje kierownika jednostki kontrolowanej o wynikach przeprowadzonej w tym trybie kontroli.1 Data ogłoszenia zmieniona przez obwieszczenie z dnia 25 marca 2002 r. o sprostowaniu błędu (Dz.Urz.MI.02.3.9).
2 § 4 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 1 decyzji nr 268 z dnia 28 grudnia 2004 r. (Dz.Urz.MI.04.23.232) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 grudnia 2004 r.
3 Załącznik § 14 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 268 z dnia 28 grudnia 2004 r. (Dz.Urz.MI.04.23.232) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 grudnia 2004 r.