Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania czynności wyjaśniających w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.CBA.2010.2.85

Akt utracił moc
Wersja od: 26 października 2010 r.

DECYZJA Nr 148/10
SZEFA CENTRALNEGO BIURA ANTYKORUPCYJNEGO
z dnia 4 sierpnia 2010 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania czynności wyjaśniających w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym

.................................................
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Zmiany nin. decyzji, wprowadzone przez § 32 decyzji nr 201/10 z dnia 22 października 2010 r. (Dz.Urz.CBA.10.2.87) zmieniającej nin. decyzję z dniem 26 października 2010 r., nie zostały naniesione na tekst, gdyż data wejścia w życie tych zmian jest późniejsza od daty utraty mocy przez nin. decyzję.

.................................................

Na podstawie § 1 statutu Centralnego Biura Antykorupcyjnego, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 56 Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 lipca 2009 r. w sprawie nadania statutu Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu (M.P. Nr 47, poz. 688), postanawia się, co następuje:

§  1.
Decyzja określa szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania czynności wyjaśniających w przypadkach określonych w art. 120 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. Nr 104, poz. 708, z późn. zm.1)) oraz przepisach szczególnych.
§  2.
Użyte w decyzji wyrażenia oznaczają:
1)
CBA - Centralne Biuro Antykorupcyjne;
2)
jednostka - jednostkę organizacyjną CBA, o której mowa w § 3 ust. 1 statutu Centralnego Biura Antykorupcyjnego, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 56 Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 lipca 2009 r. w sprawie nadania statutu Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu;
3)
kierownik jednostki - dyrektora jednostki lub osoby pełniące obowiązki dyrektora jednostki;
4)
czynności - czynności wyjaśniające;
5)
ustawa - ustawę z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym.
§  3.
Przedmiotem czynności jest ustalenie, czy zdarzenie będące podstawą ich zlecenia, stanowiło naruszenie dyscypliny służbowej, w rozumieniu przepisów ustawy oraz ustalenie i udokumentowanie:
1)
okoliczności tego zdarzenia;
2)
kwalifikacji prawnej zdarzenia;
3)
tożsamości osób biorących udział w zdarzeniu.
§  4.
1.
Przełożony dyscyplinarny zleca przeprowadzenie czynności w formie dekretacji na dokumencie zawierającym informacje będące podstawą zlecenia.
2.
W zleceniu, o którym mowa w ust. 1, przełożony dyscyplinarny określa:
1)
rzecznika dyscyplinarnego właściwego do przeprowadzenia czynności;
2)
przedmiot i ewentualny zakres czynności;
3)
dokumenty, ze wskazaniem sygnatury i daty wpływu, lub okoliczności, będące podstawą zlecenia;
4)
dane osoby, wobec której czynności mają być podjęte, jeżeli jest ona ustalona.
3.
Zlecenie przeprowadzenia czynności przekazuje się niezwłocznie do wykonania rzecznikowi dyscyplinarnemu.
4.
Dokument zawierający zlecenie włącza się do akt sprawy.
§  5.
1.
Rzecznik dyscyplinarny podlega wyłączeniu od przeprowadzenia czynności w przypadkach określonych w art. 122 ust. 5 i 6 ustawy.
2.
O okolicznościach uzasadniających wyłączenie rzecznik dyscyplinarny niezwłocznie powiadamia przełożonego dyscyplinarnego.
3.
Przełożony dyscyplinarny, w przypadku zaistnienia okoliczności uzasadniających wyłączenia rzecznika dyscyplinarnego, zwraca się z pisemnym, uzasadnionym wnioskiem do Szefa CBA o zlecenie czynności innemu rzecznikowi dyscyplinarnemu.
4.
Rzecznik dyscyplinarny przy przeprowadzaniu czynności może za zgodą Szefa CBA korzystać z pomocy innego rzecznika dyscyplinarnego, także z innej jednostki.
§  6.
1.
Rzecznik dyscyplinarny przeprowadzający czynności ma obowiązek w sposób obiektywny ustalić stan faktyczny oraz rzetelnie go udokumentować.
2.
Rzecznik dyscyplinarny, w zakresie zlecenia, z zachowaniem zasad ochrony danych osobowych i informacji niejawnych określonych w przepisach odrębnych jest uprawniony do:
1)
wstępu do obiektów i pomieszczeń jednostek;
2)
wglądu do dokumentów i innych materiałów dowodowych, ich pobierania oraz zabezpieczania;
3)
żądania udzielania ustnych lub pisemnych informacji od funkcjonariuszy i pracowników CBA;
4)
przeprowadzania oględzin obiektów i składników majątkowych.
3.
Realizacja uprawnień, o których mowa w ust. 2, na terenie innej jednostki, niż jednostka, w której rzecznik dyscyplinarny pełni służbę, odbywa się po pisemnym powiadomieniu kierownika tej jednostki. W przypadku planowania przeprowadzenia oględzin, kierownika jednostki powiadamia się o możliwości uczestniczenia w czynności.
§  7.
1.
Kierownik jednostki lub osoba przez niego upoważniona:
1)
zapewnia rzecznikowi dyscyplinarnemu, w miarę możliwości, warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia czynności;
2)
niezwłocznie przedstawia na żądanie rzecznika dyscyplinarnego dokumenty i materiały dotyczące przedmiotu czynności;
3)
terminowo udziela ustnych i pisemnych informacji;
4)
sporządza uwierzytelnione odpisy i wyciągi z dokumentów.
2.
Każdy może złożyć rzecznikowi dyscyplinarnemu ustne lub pisemne oświadczenie dotyczące przedmiotu czynności.
§  8.
1.
Czynności należy zakończyć w terminie 30 dni od dnia ich zlecenia.
2.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach rzecznik dyscyplinarny może złożyć przełożonemu dyscyplinarnemu wniosek o przedłużenie terminu ich przeprowadzenia. Wniosek składa się nie później niż 7 dni przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.
3.
Rzecznik dyscyplinarny uzasadnia wniosek, o którym mowa w ust. 2, wskazując:
1)
przyczyny niezachowania terminu i konieczności przedłużenia czynności;
2)
brak upływu terminów, o którym mowa w art. 111 ust 2 i 3 ustawy.
4.
Przełożony dyscyplinarny, wyrażając pisemnie zgodę na przedłużenie terminu przeprowadzenia czynności, wskazuje termin ich zakończenia.
5.
W przypadku niewyrażenia zgody na przedłużenie terminu przeprowadzenia czynności, rzecznik dyscyplinarny niezwłocznie przedstawia przełożonemu dyscyplinarnemu sprawozdanie wraz z aktami sprawy.
§  9.
1.
Rzecznik dyscyplinarny dokonuje ustaleń stanu faktycznego na podstawie dowodów, którymi są w szczególności dokumenty, zabezpieczone rzeczy oraz notatki służbowe.
2.
Rzecznik dyscyplinarny pobiera dokumenty lub rzeczy, za pokwitowaniem, w obecności kierownika jednostki lub osoby przez niego upoważnionej.
3.
W przypadku potrzeby ustalenia stanu faktycznego obiektów lub innych składników majątkowych rzecznik dyscyplinarny może przeprowadzić oględziny.
4.
W oględzinach ma prawo uczestniczyć kierownik jednostki, na obszarze której przeprowadza się czynność lub osoba przez niego upoważniona.
§  10.
1.
Działania podejmowane w trakcie czynności rzecznik dyscyplinarny dokumentuje w formie notatek służbowych.
2.
Wzór notatki służbowej z przyjęcia ustnego oświadczenia określa załącznik nr 1.
3.
Wzór notatki służbowej z przeprowadzonych oględzin określa załącznik nr 2.
§  11.
1.
Rzecznik dyscyplinarny jest obowiązany prowadzić akta czynności, które obejmują w szczególności:
1)
przegląd zawartości, z wymienieniem nazw dokumentów i wskazaniem odpowiednich stron;
2)
dowody zebrane w trakcie czynności.
2.
Wzór przeglądu zawartości akt określa załącznik nr 3.
§  12.
1.
Po zakończeniu czynności rzecznik dyscyplinarny niezwłocznie sporządza sprawozdanie, które wraz z aktami przedstawia przełożonemu dyscyplinarnemu.
2.
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe rzecznika dyscyplinarnego;
2)
datę rozpoczęcia i zakończenia czynności;
3)
dane osoby, wobec której przeprowadzane były czynności - jeżeli została ustalona;
4)
określenie zakresu i przedmiotu czynności;
5)
zwięzły opis i wskazanie podstaw dokonanych ustaleń;
6)
wnioski w zakresie wszczęcia albo odstąpienia od wszczynania postępowania dyscyplinarnego wraz z uzasadnieniem.
§  13.
1.
Po akceptacji sprawozdania przez przełożonego dyscyplinarnego, rzecznik dyscyplinarny zwraca dokumenty i materiały dowodowe, zabezpieczone w trakcie czynności, zbędne dla postępowania dyscyplinarnego.
2.
W przypadku braku akceptacji sprawozdania, przełożony dyscyplinarny zwraca akta czynności rzecznikowi dyscyplinarnemu wraz z pisemnym wskazaniem zakresu czynności dowodowych, które należy przeprowadzić i terminem ich przeprowadzenia.
§  14.
Zasady rejestracji i sprawozdawczości w zakresie czynności określają przepisy odrębne.
§  15.
Czynności zlecone przed wejściem w życie decyzji przeprowadza się na zasadach obowiązujących w dniu ich zlecenia.
§  16.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

______

1) Zmiany niniejszej ustawy zostały opublikowane w Dz. U. z 2006 r. Nr 158, poz. 1122 i Nr 218, poz. 1592, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 85, poz. 716 i Nr 157, poz. 1241.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

WZÓR

Notatka służbowa

.......................................................................................................................................................

(imię, nazwisko, stanowisko służbowe rzecznika dyscyplinarnego)

na podstawie § 7 ust. 2 decyzji nr ....../10 Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego z dnia ..................... w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania czynności wyjaśniających w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. Urz. CBA Nr ....., poz. ...... ) w dniu ................ w .............................

przyjął od

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(imię i nazwisko, stanowisko służbowe składającego oświadczenie)

ustne oświadczenie w sprawie

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

o następującej treści:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Zapoznałem się z treścią notatki - zgodna z moimi oświadczeniem.

.............................................................. .............................................................................

(data, podpis rzecznika dyscyplinarnego) (data, podpis osoby składającej oświadczenie)

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WZÓR

Notatka służbowa

.......................................................................................................................................................

(imię, nazwisko, stanowisko służbowe rzecznika dyscyplinarnego)

na podstawie § 9 ust. 3 decyzji nr ...../10 Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego z dnia ............. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania czynności wyjaśniających w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. Urz. CBA Nr ....., poz. ..... ) w dniu ................. w .............................

przy udziale:

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(imię i nazwisko, stanowisko służbowe osoby uczestniczącej w czynności, charakter udziału)

dokonał oględzin

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(określenie obiektu lub rzeczy poddanych oględzinom)

............................................................. ............................................................................

(data, podpis rzecznika dyscyplinarnego) (data, podpis osoby uczestniczącej w oględzinach)

Podpisy pozostałych osób uczestniczących w czynności:

1. ................................... 2. .................................. 3. .......................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

WZÓR

PRZEGLĄD ZAWARTOŚCI AKT

Lp.Nazwa dokumentuLiczba stronNr kartyInne (l.dz./autor dokumentu)