Szczególny sposób organizacji i funkcjonowania kancelarii tajnych i innych niż kancelaria tajna komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za przetwarzanie materiałów niejawnych, sposób i tryb przetwarzania informacji niejawnych oraz dobór i stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego informacji niejawnych w Policji.
Dz.Urz.KGP.2011.1.5
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE Nr 2020
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 30 grudnia 2010 r.
w sprawie szczególnego sposobu organizacji i funkcjonowania kancelarii tajnych i innych niż kancelaria tajna komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za przetwarzanie materiałów niejawnych, sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych oraz doboru i stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego informacji niejawnych w Policji
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Rozdział 2
Organizacja kancelarii tajnej
Organizacja kancelarii tajnej
Rozdział 3
Funkcjonowanie kancelarii tajnej
Funkcjonowanie kancelarii tajnej
Rozdział 4
Organizacja i funkcjonowanie innych niż kancelaria tajna komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za przetwarzanie materiałów niejawnych
Organizacja i funkcjonowanie innych niż kancelaria tajna komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za przetwarzanie materiałów niejawnych
odpowiedzialne za przetwarzanie materiałów materiałów niejawnych, o których mowa
w art. 43 ust. 1 ustawy oraz warunki fizycznego bezpieczeństwa informacji niejawnych, o których mowa w art. 46 w związku z art. 44 ust. 2 ustawy;
Rozdział 5
Przetwarzanie informacji niejawnych
Przetwarzanie informacji niejawnych
Rozdział 6 29
Przetwarzanie informacji niejawnych na informatycznych nośnikach danych
Przetwarzanie informacji niejawnych na informatycznych nośnikach danych
przed przekazaniem do zniszczenia podmiotowi zewnętrznemu muszą być uszkodzone mechanicznie poprzez wywiercenie w nośniku minimum 5 otworów Φ 6 mm lub zdeformowanie mechaniczne wykonane młotem lub prasą, eliminujące możliwość bezpośredniego odczytania informacji po podłączeniu do komputera, a dokument przekazujący musi zawierać ich numery seryjne i numery rejestracji w rejestrze wydanych przedmiotów.
Rozdział 7 31
Dobór i stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego
Dobór i stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego
Rozdział 8
Przepisy przejściowe i końcowe
Przepisy przejściowe i końcowe
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
(miejscowość)(data)
..........................................................................
liczba dziennika, podpis kierownika jednostki/
komórki organizacyjnej/ pełnomocnika ochrony *
Egz. nr ................
PROTOKÓŁ ZDAWCZO-ODBIORCZY
OBOWIĄZKÓW KIEROWNIKA KANCELARII TAJNEJ/ PRACOWNIKA WYZNACZONEGO DO KIEROWANIA ODDZIAŁEM KANCELARII TAJNEJ/ KIEROWNIKA INNEJ NIŻ KANCELARIA TAJNA KOMÓRKI ORGANIZACYJNEJ ODPOWIEDZIALNEJ ZA PRZETWARZANIE MATERIAŁÓW NIEJAWNYCH *
___________________________________________________________________________
(określić jednostkę/ komórkę * organizacyjną Policji)
W dniu ............................. w ...................................... dokonano przekazania obowiązków oraz będących na stanie kancelarii/ oddziału kancelarii/ innej niż kancelaria tajna komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za przetwarzanie materiałów niejawnych* dokumentów, urządzeń ewidencyjnych, a także innych materiałów znajdujących się w kancelarii/ oddziale kancelarii/ innej niż kancelaria tajna komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za przetwarzanie materiałów niejawnych*........................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Dane o urządzeniach ewidencyjnych, na podstawie których dokonano sprawdzenia stanu faktycznego dokumentów pozostających w ewidencji kancelarii/ oddziału kancelarii/ innej niż kancelaria tajna komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za przetwarzanie materiałów niejawnych* oraz pozycje zapisów w tych urządzeniach ............................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Informacje dotyczące zgodności (lub niezgodności) stanu ilościowego przekazywanych urządzeń ewidencyjnych w porównaniu ze stanem faktycznym .................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Informacje dotyczące zgodności (lub niezgodności) stanu faktycznego dokumentów ze stanem ewidencyjnym ..................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Uwagi lub wnioski dotyczące ujawnionych nieprawidłowości w zakresie ewidencjonowania i obiegu dokumentów oraz ewentualnie inne informacje i uwagi ..................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Do protokołu załączono ...............................................................................................................
(ewentualna liczba i rodzaj załączników)
.......................................................................................................................................................
Protokół sporządzono w 2 jednobrzmiących egzemplarzach.
Obowiązki kierownika kancelarii tajnej/
pracownika wyznaczonego do kierowania oddziałem kancelarii tajnej/ kierownika innej niż kancelaria tajna komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za przetwarzanie materiałów niejawnych*
zdał:przyjął:
........................................................................................................................
........................................................................................................................
(stanowisko, stopień, imię i nazwisko)(stanowisko, stopień, imię i nazwisko)
........................................................................................................................
(podpis)(podpis)
W obecności pełnomocnika ochrony/ kierownika komórki organizacyjnej Policji/ kierownika kancelarii tajnej/ członków komisji*
1. ......................................................................................................................
(stanowisko, stopień, imię i nazwisko)(podpis)
2. ......................................................................................................................
(stanowisko, stopień, imię i nazwisko)(podpis)
3. ......................................................................................................................
(stanowisko, stopień, imię i nazwisko)(podpis)
Wykonano w 2 egz.:
1 egz. - kancelaria/ pracownik przejmujący obowiązki *
2 egz. - pełnomocnik ochrony/ kierownik komórki organizacyjnej/ kierownik kancelarii tajnej*
"WZÓR"
ZAŁĄCZNIKI Nr 2-7 34
ZAŁĄCZNIK Nr 8
(miejscowość)(data)
..........................................................................
liczba dziennika, pieczątka jednostki/komórki*
organizacyjnej Policji
Egz. nr ................
PROTOKÓŁ OTWARCIA PRZESYŁKI
___________________________________________________________________________(określić jednostkę / komórkę * organizacyjną Policji)
W dniu .................................................... do Kancelarii/ Oddziału Kancelarii* Tajnej wpłynęła przesyłka z ....................................................................................................................................
(nazwa jednostki/ komórki * organizacyjnej Policji)
o numerze/ liczbie dziennika korespondencyjnego ..................................., którą otwarto w celu
zaewidencjonowania w odpowiednim urządzeniu ewidencyjnym.
W trakcie sprawdzania zgodności ilości załączników, ich stron lub innych jednostek miary z ilością wskazaną w piśmie przewodnim stwierdzono nieprawidłowości, w celu udokumentowania których komisja w składzie stwierdziła:
1. ...............................................................................................................................................
(stanowisko, stopień, imię i nazwisko)
2. ...............................................................................................................................................
(stanowisko, stopień, imię i nazwisko)
3. ...............................................................................................................................................
(stanowisko, stopień, imię i nazwisko)
Komisja stwierdziła ......................................................................................................................
(opis stwierdzonych przez komisję nieprawidłowości)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Uwagi lub wnioski .......................................................................................................................
(np. informacje, czy komisja stwierdziła ślady wypinania dokumentów z akt)
.......................................................................................................................................................
Protokół sporządzono w 3 jednobrzmiących egzemplarzach.
sporządził:
.............................................................
(stanowisko, stopień, imię i nazwisko)
.............................................................
(podpis)
Podpisy członków komisji:
1. ............................................
2. ............................................
3. ............................................
Wykonano w 3 egz.:
1 egz. - dołączono do materiałów zawierających nieprawidłowości
2 egz. - nadawca przesyłki/dokumentu*
3 egz. - kancelaria
"WZÓR"
ZAŁĄCZNIK Nr 9
(miejscowość)(data)
..........................................................................
liczba dziennika, pieczątka jednostki/ komórki*
organizacyjnej Policji
Egz. nr ................
PROTOKÓŁ OTWARCIA SZAFY
___________________________________________________________________________
(określić jednostkę / komórkę * organizacyjną Policji)
W dniu ......................................................... w ............................................................................
na polecenie ..................................................................................................................................
(stanowisko, stopień, imię i nazwisko)
Komisja w składzie:
1. ...............................................................................................................................................
(stanowisko, stopień, imię i nazwisko)
2. ...............................................................................................................................................
(stanowisko, stopień, imię i nazwisko)
3. ...............................................................................................................................................
(stanowisko, stopień, imię i nazwisko)
dokonała otwarcia szafy użytkowanej przez ................................................................................
(stanowisko, stopień, imię i nazwisko użytkownika szafy)
.......................................................... znajdującej się ...................................................................
(opis miejsca, gdzie znajduje się szafa)
.................................., zabezpieczonej .........................................................................................
(opis sposobu zabezpieczenia otwieranej szafy)
W wyniku otwarcia szafy .............................................................................................................
.....................................................................................................................................................
(opis czynności, w przypadku pobrania dokumentów z szafy, dane identyfikujące
pracownika, któremu zostały przekazane lub udostępnione)
Następnie szafę komisyjnie zamknięto ........................................................................................
(sposób zabezpieczenia szafy, zamknięcia, treść pieczęci lub referentki)
...................................................................................................................................................
Uwagi lub wnioski .......................................................................................................................
Protokół sporządzono w 3 jednobrzmiących egzemplarzach.
sporządził:
.............................................................
(stanowisko, stopień, imię i nazwisko)
.............................................................
(podpis)
Podpisy członków komisji:
1. .......................................................
2. .......................................................
3. ........................................................
Wykonano w 3 egz.:
1 egz. - pozostawiono w szafie dysponenta dokumentu
2 egz. - bezpośredni przełożony
3 egz. - kancelaria tajna
"WZÓR"
ZAŁĄCZNIK Nr 11 36
ZAŁĄCZNIK Nr 12 37
ZAŁĄCZNIK Nr 13 38
ŚRODKI BEZPIECZEŃSTWA FIZYCZNEGO ZALECANE DO STOSOWANIA W STREFACH OCHRONNYCH
ŚRODKI BEZPIECZEŃSTWA FIZYCZNEGO ZALECANE DO STOSOWANIA W STREFACH OCHRONNYCH
STREFA OCHRONNA | POZIOM ZAGROŻENIA | ŚRODKI BEZPIECZEŃSTWA FIZYCZNEGO |
STREFA III | POZIOM NISKI | Kontrola dostępu do pomieszczeń i obszarów lub stosowanie barier fizycznych chroniących granice miejsca. |
POZIOM ŚREDNI | 1. Kontrola dostępu do pomieszczeń i obszarów lub stosowanie barier fizycznych chroniących granice miejsca. 2. Reagowanie na zagrożenia, alarmy lub sygnały awaryjne. | |
POZIOM WYSOKI | 1. Kontrola dostępu do pomieszczeń i obszarów lub stosowanie barier fizycznych chroniących granice miejsca. 2. Reagowanie na zagrożenia, alarmy lub sygnały awaryjne. 3. Inne środki bezpieczeństwa fizycznego wynikające z określonego poziomu zagrożeń. | |
STREFA II | POZIOM NISKI | 1. Kontrola dostępu do pomieszczeń i obszarów lub system kontroli dostępu. 2. Szafy i zamki. 3. Inne środki bezpieczeństwa fizycznego wynikające z określonego poziomu zagrożeń. |
POZIOM ŚREDNI | 1. Kontrola dostępu do pomieszczeń i obszarów lub system kontroli dostępu. 2. Reagowanie na zagrożenia, alarmy lub sygnały awaryjne. 3. Szafy i zamki. 4. Inne środki bezpieczeństwa fizycznego wynikające z określonego poziomu zagrożeń. | |
POZIOM WYSOKI | 1. Kontrola dostępu do pomieszczeń i obszarów lub system kontroli dostępu. 2. Nadzór nad systemem dozoru wizyjnego. 3. Reagowanie na zagrożenia, alarmy lub sygnały awaryjne. 4. Szafy i zamki. 5. Inne środki bezpieczeństwa fizycznego wynikające z określonego poziomu zagrożeń. | |
STREFA I | POZIOM NISKI | 1. System kontroli dostępu. 2. Bariery fizyczne, tj. drzwi, zamki, okna (na parterze zabezpieczone) i ściany. 3. Inne środki bezpieczeństwa fizycznego wynikające z określonego poziomu zagrożeń. |
POZIOM ŚREDNI | 1. System kontroli dostępu. 2. Bariery fizyczne, tj. drzwi, zamki, okna (na parterze zabezpieczone) i ściany. 3. Szafy i zamki. 4. Inne środki bezpieczeństwa fizycznego wynikające z określonego poziomu zagrożeń. | |
POZIOM WYSOKI | 1. System kontroli dostępu. 2. Bariery fizyczne, tj. drzwi, zamki, okna (na parterze zabezpieczone) i ściany. 3. Szafy i zamki. 4. System dozoru wizyjnego. 5. Inne środki bezpieczeństwa fizycznego wynikające z określonego poziomu zagrożeń. |
- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 18 z dnia 27 stycznia 2018 r. (Dz.Urz.KGP.2018.20) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 stycznia 2018 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 81 z dnia 14 lipca 2022 r. (Dz.Urz.KGP.2022.210) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 lipca 2022 r.
- zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 42 z dnia 6 października 2014 r. (Dz.Urz.KGP.2014.87) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 października 2014 r.
- zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 18 z dnia 27 stycznia 2018 r. (Dz.Urz.KGP.2018.20) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 stycznia 2018 r.
- zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 9 z dnia 8 lutego 2022 r. (Dz.Urz.KGP.2022.70) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 stycznia 2022 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 42 z dnia 6 października 2014 r. (Dz.Urz.KGP.2014.87) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 października 2014 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 18 z dnia 27 stycznia 2018 r. (Dz.Urz.KGP.2018.20) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 stycznia 2018 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 9 z dnia 8 lutego 2022 r. (Dz.Urz.KGP.2022.70) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 stycznia 2022 r.