System zarządzania jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.WUG.2012.95

Akt utracił moc
Wersja od: 13 marca 2013 r.

ZARZĄDZENIE Nr 14
DYREKTORA GENERALNEGO WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 26 października 2012 r.
w sprawie systemu zarządzania jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym

Na podstawie art. 25 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
W Wyższym Urzędzie Górniczym funkcjonuje system zarządzania jakością według normy PN-EN ISO 9001:2009, z wyłączeniem stosowania pkt 7.3, pkt 7.5.2 oraz pkt 8.2.2 tej normy, zwany dalej "systemem".
2.
Opis systemu zawiera Księga Jakości Wyższego Urzędu Górniczego, zwana dalej "Księgą Jakości".
§  2.
1.
Ustanawia się Politykę Jakości Wyższego Urzędu Górniczego, zwaną dalej "Polityką Jakości", stanowiącą załącznik do zarządzenia.
2.
Polityka Jakości jest rozpowszechniana w Wyższym Urzędzie Górniczym.
§  3.
Pracami związanymi z funkcjonowaniem i doskonaleniem systemu w Wyższym Urzędzie Górniczym kieruje Pełnomocnik do spraw Systemu Zarządzania Jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym, zwany dalej "Pełnomocnikiem", powołany przez Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego.
§  4.
1.
Do obowiązków Pełnomocnika należy:
1)
podejmowanie działań, aby system był skutecznie utrzymywany oraz doskonalony;
2)
nadzorowanie aktualności Księgi Jakości oraz opracowywanie propozycji zmian w Księdze Jakości z wykorzystaniem informacji przygotowanych przez pracowników Wyższego Urzędu Górniczego;
3)
analizowanie procesów;
4)
udzielanie informacji o funkcjonowaniu systemu;
5)
propagowanie oraz współudział we wdrażaniu nowych narzędzi wspomagających doskonalenie funkcjonowania Wyższego Urzędu Górniczego;
6)
opracowywanie oraz przedstawianie osobom kierownictwa Wyższego Urzędu Górniczego okresowych sprawozdań z funkcjonowania systemu;
7) 1
(uchylony);
8)
planowanie oraz inicjowanie szkoleń dla koordynatorów do spraw systemu, zwanych dalej "koordynatorami", oraz innych pracowników Wyższego Urzędu Górniczego.
2.
Do uprawnień Pełnomocnika należy w szczególności:
1)
pozyskiwanie informacji na temat przebiegu procesów oraz wyników pomiarów skuteczności procesów;
2)
proponowanie zmian w procedurach systemu i kartach procesów oraz wskazywanie osób odpowiedzialnych za opracowanie zmian lub dokonanie przeglądu odpowiedniej dokumentacji systemu.
§  5.
1.
Koordynatorzy działają w komórkach Wyższego Urzędu Górniczego, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2-7 statutu Wyższego Urzędu Górniczego, stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 53 Ministra Środowiska z dnia 13 września 2011 r. w sprawie nadania statutu Wyższemu Urzędowi Górniczemu (Dz. Urz. MŚiGIOŚ Nr 3, poz. 50).
2.
Do obowiązków koordynatora w danej komórce należy:
1)
nadzorowanie dokumentacji systemu będącej w posiadaniu komórki pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz systemu, a także przygotowywanie propozycji zmian w tych dokumentach;
2) 2
(uchylony);
3) 3
(uchylony);
4)
gromadzenie oraz przekazywanie Pełnomocnikowi propozycji pracowników komórki, mających na celu doskonalenie funkcjonowania Wyższego Urzędu Górniczego.
3.
Koordynatorów powołuje Dyrektor Generalny Wyższego Urzędu Górniczego.
§  6.
Traci moc zarządzenie nr 3 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie systemu zarządzania jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym (Dz. Urz. WUG z 2011 r. Nr 6, poz. 59 oraz z 2012 r. poz. 58).
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706 oraz z 2011 r. Nr 82, poz. 451, Nr 185, poz. 1092 i Nr 201, poz. 1183.

ZAŁĄCZNIK

POLITYKA JAKOŚCI WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO

Wyższy Urząd Górniczy, wykonując służbę publiczną, jest przyjaznym dla klientów, nowocześnie zarządzanym Urzędem, pełniącym wiodącą rolę w zakresie poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach górniczych, optymalizacji gospodarowania złożami kopalin oraz ograniczania uciążliwości oddziaływania górnictwa na ludzi i środowisko. W związku z tym prowadzimy politykę ciągłego doskonalenia systemu jakości i wszystkich obszarów funkcjonalnych naszego Urzędu mających wpływ na jakość świadczonych usług.

Główne kierunki realizacji polityki jakości obejmują:

1) profesjonalne, bezstronne i zgodne z prawem załatwianie spraw;

2) stosowanie procedur administracyjnych w sposób przejrzysty, z wykorzystaniem narzędzi informatycznych;

3) doskonalenie polityki informacyjnej Urzędu;

4) zapewnianie zasobów umożliwiających racjonalną realizację celów;

5) sprawne dostosowywanie się do nowych zadań nakładanych na Urząd;

6) doskonalenie kontroli zarządczej;

7) przeciwdziałanie zjawisku korupcji;

8) zatrudnianie wysoko wykwalifikowanej kadry przestrzegającej standardów etycznych;

9) zapewnianie systematycznego podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników Urzędu;

10) troskę o utrzymanie dobrej atmosfery pracy;

11) propagowanie idei zarządzania przez jakość w okręgowych urzędach górniczych oraz Specjalistycznym Urzędzie Górniczym.

Wyższy Urząd Górniczy przywiązuje szczególną wagę do tworzenia i utrzymywania partnerskich relacji ze wszystkimi instytucjami realizującymi cele administracji rządowej, w tym w zakresie budowania skutecznej i przyjaznej dla obywateli administracji publicznej.

1 § 4 ust. 1 pkt 7 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 4 z dnia 1 marca 2013 r. (Dz.Urz.WUG.13.9) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 marca 2013 r.
2 § 5 ust. 2 pkt 2 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 6 z dnia 13 marca 2013 r. (Dz.Urz.WUG.13.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 marca 2013 r.
3 § 5 ust. 2 pkt 3 uchylony przez § 1 zarządzenia nr 6 z dnia 13 marca 2013 r. (Dz.Urz.WUG.13.12) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 13 marca 2013 r.