System zarządzania jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.WUG.2008.17.104

Akt utracił moc
Wersja od: 15 grudnia 2008 r.

ZARZĄDZENIE Nr 6
DYREKTORA GENERALNEGO WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 15 grudnia 2008 r.
w sprawie systemu zarządzania jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym

Na podstawie art. 21 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o państwowym zasobie kadrowym i wysokich stanowiskach państwowych (Dz. U. Nr 170, poz. 1217, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
W Wyższym Urzędzie Górniczym funkcjonuje system zarządzania jakością według normy PN-EN ISO 9001:2001, zwany dalej "systemem".
2.
Opis systemu zawiera Księga Jakości Wyższego Urzędu Górniczego, zwana dalej "Księgą Jakości".
§  2.
1.
Ustanawia się Politykę Jakości Wyższego Urzędu Górniczego według normy PN-EN ISO 9001:2001, zwaną dalej "Polityką Jakości", stanowiącą załącznik do zarządzenia.
2.
Polityka Jakości jest rozpowszechniana w Wyższym Urzędzie Górniczym.
§  3.
Pracami związanymi z funkcjonowaniem, doskonaleniem i certyfikacją systemu w Wyższym Urzędzie Górniczym kieruje Pełnomocnik do spraw Systemu Zarządzania Jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym, zwany dalej "Pełnomocnikiem", powołany przez Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego.
§  4.
1.
Do obowiązków Pełnomocnika należy:
1)
podejmowanie działań, aby system był skutecznie utrzymywany oraz doskonalony;
2)
nadzorowanie aktualności Księgi Jakości oraz opracowywanie propozycji zmian w Księdze Jakości z wykorzystaniem informacji przygotowanych przez komórki Wyższego Urzędu Górniczego;
3)
analizowanie procesów;
4)
opracowywanie programów wewnętrznych auditów jakości, zwanych dalej "auditami", w oparciu o analizy procesów oraz wyniki poprzednich auditów, a także zarządzanie tymi programami;
5)
badanie potrzeb w zakresie przeprowadzania pozaplanowych auditów oraz planowanie auditów uznanych za niezbędne;
6)
nadzorowanie przebiegu auditów oraz udział w wybranych auditach;
7)
analizowanie raportów z auditów w zakresie stwierdzonych niezgodności oraz dokonanych spostrzeżeń i uwag ogólnych pod względem działań korygujących lub zapobiegawczych, podejmowanych przez właścicieli procesów;
8)
opracowywanie oraz przedstawianie osobom kierownictwa Wyższego Urzędu Górniczego co najmniej 2 razy w roku sprawozdania z funkcjonowania systemu;
9)
opracowywanie protokołów z przeglądów systemu (przeglądów zarządzania), a także przedstawianie ich do zatwierdzenia Dyrektorowi Generalnemu Wyższego Urzędu Górniczego oraz do akceptacji Prezesowi Wyższego Urzędu Górniczego;
10)
planowanie oraz inicjowanie szkoleń dla wewnętrznych auditorów systemu, koordynatorów do spraw systemu oraz innych pracowników Wyższego Urzędu Górniczego z zakresu systemu, technik przeprowadzania auditów oraz roli i zadań poszczególnych komórek Wyższego Urzędu Górniczego w systemie;
11)
udzielanie informacji o funkcjonowaniu systemu;
12)
redagowanie biuletynu ISO;
13)
koordynowanie działań przygotowujących Wyższy Urząd Górniczy do zewnętrznych auditów jakości;
14)
reprezentowanie Wyższego Urzędu Górniczego w sprawach systemu przed jednostką certyfikującą system;
15)
propagowanie oraz współudział we wdrażaniu nowych narzędzi wspomagających doskonalenie funkcjonowania Wyższego Urzędu Górniczego.
2.
Do uprawnień Pełnomocnika należy w szczególności:
1)
nadzorowanie wewnętrznych auditorów systemu, w tym poprzez analizowanie ich działalności;
2)
dokonywanie przesunięć czasowych i tematycznych auditów zaplanowanych na dany rok;
3)
inicjowanie pozaplanowych auditów;
4)
pozyskiwanie informacji z komórek Wyższego Urzędu Górniczego na temat przebiegu procesów oraz wyników pomiarów skuteczności procesów;
5)
proponowanie zmian w procedurach systemu i kartach procesów oraz wskazywanie w porozumieniu z dyrektorami lub naczelnikami właściwych komórek Wyższego Urzędu Górniczego osób odpowiedzialnych za opracowanie zmian lub dokonanie przeglądu odpowiedniej dokumentacji systemu.
§  5.
1.
Celem auditów jest stwierdzenie, czy:
1)
system jest skutecznie utrzymywany oraz doskonalony,
2)
działania dotyczące jakości oraz ich wyniki odpowiadają zaplanowanym ustaleniom,
3)
system jest zgodny z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2001,
4)
przebieg procesów jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa, normą PN-EN ISO 9001:2001 oraz dokumentacją systemu,

a także dostarczenie osobom kierownictwa Wyższego Urzędu Górniczego obiektywnej informacji w tym zakresie.

2.
Audity przeprowadzają wewnętrzni auditorzy systemu, zwani dalej "auditorami".
3.
Auditorzy wchodzą w skład Zespołu Auditorów Wewnętrznych Systemu Zarządzania Jakością w Wyższym Urzędzie Górniczym, zwanego dalej "Zespołem Auditorów".
4.
Zespół Auditorów powołuje oraz ustala jego skład Dyrektor Generalny Wyższego Urzędu Górniczego.
5.
Pracę Zespołu Auditorów organizuje i koordynuje Pełnomocnik.
6.
Audit w komórce Wyższego Urzędu Górniczego przeprowadzają auditorzy wskazani przez Pełnomocnika.
7.
Auditorzy nie mogą przeprowadzać auditu procesu w obszarze, w jakim ponoszą odpowiedzialność za ten obszar.
8.
Auditorzy ponoszą odpowiedzialność za właściwe przeprowadzenie auditów oraz sporządzanie i przekazywanie wyników auditów właścicielom procesów oraz Pełnomocnikowi.
§  6.
1.
Koordynatorzy do spraw systemu, zwani dalej "koordynatorami", działają w komórkach Wyższego Urzędu Górniczego, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-5 oraz 7 i 8 statutu Wyższego Urzędu Górniczego, stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Środowiska z dnia 6 września 2007 r. w sprawie nadania statutu Wyższemu Urzędowi Górniczemu (M. P. Nr 62, poz. 710).
2.
Do obowiązków koordynatora w danej komórce należy:
1)
nadzorowanie dokumentacji systemu będącej w posiadaniu komórki;
2)
analizowanie Księgi Jakości oraz procedur systemu w zakresie odnoszącym się do procesów realizowanych w komórce pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz normą PN-EN ISO 9001:2001, a także przygotowywanie propozycji zmian w tych dokumentach;
3)
analizowanie kart procesów w zakresie odnoszącym się do procesów realizowanych w komórce pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz normą PN-EN ISO 9001:2001, a także przygotowywanie propozycji zmian w tych dokumentach;
4)
uczestniczenie w audicie przeprowadzanym w komórce;
5)
analizowanie raportów z auditów oraz przygotowywanie w uzgodnieniu z właścicielami procesów propozycji działań korygujących, a także przygotowywanie dokumentacji związanej z podejmowanymi działaniami korygującymi;
6)
przygotowywanie danych wejściowych do przeglądu systemu (przeglądu zarządzania), w tym wyników realizowanych w komórce procesów z zastosowaniem przyjętych mierników;
7)
analizowanie protokołów z przeglądów systemu (przeglądów zarządzania) pod względem terminowości realizacji zadań nałożonych w wyniku tych przeglądów na komórkę;
8)
okresowe analizowanie wyników ankiet badania satysfakcji klienta w odniesieniu do procesów realizowanych w komórce;
9)
analizowanie działalności komórki pod względem potrzeby podjęcia działań zapobiegawczych;
10)
gromadzenie oraz przekazywanie Pełnomocnikowi propozycji pracowników komórki, mających na celu doskonalenie funkcjonowania Wyższego Urzędu Górniczego.
3.
Koordynatorów powołuje Dyrektor Generalny Wyższego Urzędu Górniczego.
§  7.
1.
Księga Jakości w rozumieniu dotychczasowych przepisów staje się Księgą Jakości w rozumieniu zarządzenia.
2.
Osoba powołana na Pełnomocnika, działającego na podstawie dotychczasowych przepisów, staje się Pełnomocnikiem w rozumieniu zarządzenia.
3.
Zespół Auditorów oraz auditorzy, powołani na podstawie dotychczasowych przepisów, stają się odpowiednio Zespołem Auditorów oraz auditorami w rozumieniu zarządzenia.
4.
Koordynatorzy powołani na podstawie dotychczasowych przepisów stają się koordynatorami w rozumieniu zarządzenia.
§  8.
Traci moc zarządzenie nr 3 Dyrektora Generalnego Wyższego Urzędu Górniczego z dnia 14 grudnia 2007 r. w sprawie funkcjonowania w Wyższym Urzędzie Górniczym systemu zarządzania jakością (Dz. Urz. WUG Nr 22, poz. 79).
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832, z 2007 r. Nr 17, poz. 96, Nr 50, poz. 331, Nr 99, poz. 660, Nr 123, poz. 847 i Nr 176, poz. 1242 oraz z 2008 r. Nr 98, poz. 634.

ZAŁĄCZNIK 

POLITYKA JAKOŚCI WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO

Wyższy Urząd Górniczy, wykonując służbę publiczną, jest przyjaznym dla klientów, nowocześnie zarządzanym Urzędem, pełniącym wiodącą rolę w zakresie poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach górniczych, optymalizacji gospodarowania złożami kopalin oraz ograniczania uciążliwości oddziaływania górnictwa na ludzi i środowisko.

Wyższy Urząd Górniczy realizuje swoje zadania i cele poprzez:

1)
profesjonalne, bezstronne i zgodne z prawem załatwianie spraw;
2)
stosowanie przejrzystych procedur administracyjnych wspomaganych systemem informatycznym;
3)
zatrudnianie wysoko wykwalifikowanej kadry przestrzegającej standardy etyczne;
4)
przeciwdziałanie zjawisku korupcji;
5)
zapewnianie systematycznego podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników Urzędu;
6)
troskę o utrzymanie dobrej atmosfery pracy;
7)
zapewnianie zasobów umożliwiających racjonalną realizację celów;
8)
zwiększanie poziomu jakości usług świadczonych przez Urząd;
9)
sprawne dostosowywanie się do nowych zadań nakładanych na Urząd;
10)
doskonalenie polityki informacyjnej Urzędu;
11)
ciągłe doskonalenie wdrożonego systemu zarządzania jakością;
12)
propagowanie idei zarządzania przez jakość w okręgowych i specjalistycznych urzędach górniczych.

Wyższy Urząd Górniczy przywiązuje szczególną wagę do budowania partnerskich relacji ze wszystkimi instytucjami tworzącymi i realizującymi cele polityki administracji rządowej, w tym skutecznej i przyjaznej dla obywateli administracji publicznej.