System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MRPiPSp.2024.13

Akt obowiązujący
Wersja od: 3 kwietnia 2024 r.

ZARZĄDZENIE Nr 13
MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 30 marca 2024 r.
w sprawie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Na podstawie art. 7 ust. 4 pkt 5 oraz art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) w związku z § 20 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanym dalej "Ministerstwem", stanowi strategię działania w zakresie zapewnienia właściwej ochrony informacji w Ministerstwie.
2. 
Celem Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w Ministerstwie jest ochrona informacji przed utratą poufności, dostępności oraz integralności informacji w komórkach organizacyjnych Ministerstwa oraz w systemach służących do przetwarzania informacji w Ministerstwie.
§  2. 
Zarządzanie bezpieczeństwem informacji w Ministerstwie jest realizowane w szczególności przez monitorowanie, aktualizowanie i doskonalenie procedur, polityk, regulaminów regulujących zasady bezpieczeństwa informacji w Ministerstwie.
§  3. 
Dyrektor Generalny Ministerstwa sprawuje nadzór nad Systemem Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji.
§  4. 
Na System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w Ministerstwie składają się w szczególności następujące obszary:
1)
bezpieczeństwo teleinformatyczne;
2)
bezpieczeństwo osobowe;
3)
bezpieczeństwo fizyczne;
4)
bezpieczeństwo obiegu dokumentów;
5)
ochrona danych osobowych.
§  5. 
1. 
Obszar bezpieczeństwa teleinformatycznego reguluje Polityka Bezpieczeństwa Informacji w obszarze IT Ministerstwa.
2. 
Za zapewnienie właściwego poziomu bezpieczeństwa narzędzi i rozwiązań teleinformatycznych eksploatowanych w Ministerstwie, w szczególności bezpieczeństwa przetwarzanych przez nie informacji i danych osobowych, odpowiada Departament Informatyki.
3. 
Obszar bezpieczeństwa osobowego i fizycznego reguluje instrukcja kontroli ruchu osobowego i materiałowego oraz organizacji ruchu pojazdów i przydziału miejsc parkingowych w Ministerstwie.
4. 
Obszar bezpieczeństwa obiegu dokumentów reguluje instrukcja kancelaryjna, jednolity rzeczowy wykaz akt i instrukcja w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego Ministerstwa.
5. 
Za zapewnienie bezpieczeństwa osobowego i fizycznego oraz bezpieczeństwa obiegu dokumentów w Ministerstwie odpowiada Biuro Obsługi Ministerstwa.
6. 
Obszar ochrony danych osobowych reguluje Polityka ochrony danych osobowych w Ministerstwie. Za monitorowanie przestrzegania w Ministerstwie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych odpowiada Inspektor Ochrony Danych.
§  6. 
1. 
W Ministerstwie powołuje się Zespół do spraw Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji, zwany dalej "Zespołem".
2. 
Zespół ma na celu wsparcie Dyrektora Generalnego Ministerstwa w procesie zarządzania bezpieczeństwem informacji.
3. 
Do zadań Zespołu należy:
1)
monitorowanie aktualizacji regulacji wewnętrznych i inicjowanie propozycji rozwiązań w zakresie dotyczącym obszarów, o których mowa w § 4, w szczególności w oparciu o analizę:
a)
charakteru incydentów naruszenia bezpieczeństwa informacji, sporządzoną na podstawie zbiorczych informacji przekazywanych przez poszczególnych członków Zespołu,
b)
ryzyka, sporządzoną na podstawie Polityki Bezpieczeństwa Informacji w obszarze IT Ministerstwa;
2)
proponowanie wdrożenia działań w celu usprawnienia poszczególnych obszarów, o których mowa w § 4;
3)
wskazywanie do wdrażania inicjatyw z obszarów, o których mowa w § 4;
4)
monitorowanie realizacji zaleceń pokontrolnych lub poaudytowych przedstawionych w wyniku kontroli lub audytu Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji;
5)
opiniowanie wyników oceny ryzyka, sporządzonych na podstawie regulacji wewnętrznych dotyczących kontroli zarządczej w Ministerstwie;
6)
monitorowanie i proponowanie udoskonaleń Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji.
§  7. 
1. 
W skład Zespołu wchodzą:
1)
Przewodniczący - Dyrektor Generalny Ministerstwa;
2)
Zastępca Przewodniczącego - Dyrektor Biura Kontroli i Audytu;
3)
Sekretarz - pracownik Biura Kontroli i Audytu wyznaczony przez Przewodniczącego;
4)
Dyrektor Departamentu Informatyki i jego Zastępca;
5)
Dyrektor Biura Obsługi Ministerstwa albo jego Zastępca;
6)
Dyrektor Biura Dyrektora Generalnego albo jego Zastępca;
7)
Dyrektor Biura Ministra albo jego Zastępca;
8)
Inspektor Ochrony Danych i jego Zastępca - w trybie doradczym;
9)
audytor wewnętrzny - w trybie doradczym;
10)
pracownik wydziału kontroli - w trybie doradczym.
2. 
W przypadku przewidywanej nieobecności członka Zespołu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 oraz 4-7, do udziału w posiedzeniu może zostać wyznaczony przez tego członka Zespołu inny pracownik tej samej komórki organizacyjnej Ministerstwa.
3. 
W pracach Zespołu, na zaproszenie Przewodniczącego, w zależności od potrzeb, mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby inne niż wymienione w ust. 1.
§  8. 
1. 
Pracami Zespołu kieruje Przewodniczący.
2. 
Zastępca Przewodniczącego wypełnia zadania Przewodniczącego podczas jego nieobecności.
3. 
Przewodniczący może w szczególności:
1)
zwracać się do dyrektorów komórek organizacyjnych Ministerstwa z prośbą o informacje, wyjaśnienia oraz wgląd do dokumentów, niezbędnych do realizacji zadań Zespołu;
2)
powierzać poszczególnym członkom Zespołu wykonanie określonych czynności, niezbędnych do realizacji zadań Zespołu.
4. 
Przewodniczący zarządza prowadzenie prac Zespołu w trybie stacjonarnym lub zdalnym, za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, albo w trybie obiegowym przy użyciu poczty elektronicznej.
5. 
Zespół obraduje na posiedzeniach, odbywających się nie rzadziej niż raz na pół roku.
6. 
Miejsce i termin posiedzeń Zespołu wyznacza Przewodniczący.
7. 
Zespół obraduje z inicjatywy Przewodniczącego lub na pisemny wniosek członka Zespołu, skierowany do Przewodniczącego Zespołu.
8. 
Zespół podejmuje decyzje w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków Zespołu.
9. 
W przypadku niepodjęcia decyzji w sposób, o którym mowa w ust. 8, ostateczną decyzję podejmuje Przewodniczący.
10. 
Sekretarz sporządza protokół z posiedzenia Zespołu. Protokół podpisują Sekretarz i Przewodniczący.
11. 
Protokół jest przekazywany członkom Zespołu w ciągu 14 dni od dnia posiedzenia.
§  9. 
Praca w Zespole odbywa się w ramach obowiązków służbowych. Członkowie Zespołu nie otrzymują z tego tytułu dodatkowego wynagrodzenia.
§  10. 
Obsługę organizacyjno-biurową Zespołu zapewnia Biuro Kontroli i Audytu w Ministerstwie.
§  11. 
1. 
Kierujący komórkami organizacyjnymi Ministerstwa odpowiadają za wdrożenie i przestrzeganie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w podległych sobie komórkach organizacyjnych, w szczególności określają zasoby informacji i ich nośniki, zagrożenia dla informacji oraz szacują ryzyko w zakresie bezpieczeństwa informacji dla podległych sobie komórek organizacyjnych.
2. 
Kierujący komórkami organizacyjnymi Ministerstwa współpracują z Zespołem w zakresie zarządzania bezpieczeństwem informacji.
§  12. 
System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w Ministerstwie nie dotyczy informacji niejawnych w rozumieniu ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 756, 1030 i 1532).
§  13. 
Traci moc zarządzenie nr 38 Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 6 grudnia 2022 r. w sprawie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej (Dz.Urz. Min. Rodz. i Pol. Społ. poz. 39 oraz z 2023 r. poz. 28).
§  14. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.