System stałych dyżurów Ministra Klimatu.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MK.2020.31

Akt utracił moc
Wersja od: 18 czerwca 2020 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU 1
z dnia 17 czerwca 2020 r.
w sprawie systemu stałych dyżurów Ministra Klimatu

Na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1541 z poźn. zm.), w związku z § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz. U. Nr 219, poz. 2218) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządzenie określa organizację systemu stałych dyżurów Ministra Klimatu oraz zadania w zakresie tworzenia tego systemu oraz tworzenia stałych dyżurów w Ministerstwie Klimatu i jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3.
§  2. 
Ilekroć w zarządzeniu mowa jest o:
1)
Ministrze - rozumie się przez to Ministra Klimatu;
2)
Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Klimatu;
3)
jednostkach organizacyjnych - rozumie się przez to:
a)
centralne organy administracji rządowej nadzorowane przez Ministra,
b)
Agencję Rezerw Materiałowych,
c)
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
d)
Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych,
e)
instytuty badawcze nadzorowane przez Ministra;
4)
punkcie kontaktowym - rozumie się przez to stanowisko utworzone w komórce organizacyjnej Ministerstwa lub jednostce organizacyjnej funkcjonujące w ramach systemu stałych dyżurów Ministra, powołane w celu przekazywania informacji i decyzji w sprawach, o których mowa § 5 ust. 1;
5)
stałym dyżurze - rozumie się przez to całodobową służbę w ramach systemu stałych dyżurów Ministra pełnioną w Ministerstwie lub jednostce organizacyjnej w celu przekazywania informacji i decyzji w sprawach, o których mowa w § 5 ust. 1.
§  3. 
System stałych dyżurów Ministra tworzy się w celu zapewnienia ciągłości przekazywania decyzji:
1)
organów uprawnionych do uruchamiania realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej - Ministrowi;
2)
Ministra - pozostałym członkom kierownictwa Ministerstwa, kierownikom jednostek organizacyjnych oraz kierującym komórkami organizacyjnymi Ministerstwa.
§  4. 
System stałych dyżurów Ministra obejmuje:
1)
stały dyżur w Ministerstwie;
2)
stałe dyżury w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. a i b;
3)
punkty kontaktowe w komórkach organizacyjnych Ministerstwa;
4)
punkty kontaktowe w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. c-e.
§  5. 
1. 
Zadania wykonywane w ramach systemu stałych dyżurów Ministra obejmują:
1)
uruchamianie, w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa państwa, procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa;
2)
uruchamianie zadań operacyjnych ujętych w planach operacyjnych funkcjonowania oraz monitorowanie ich realizacji.
2. 
Zadania, o których mowa w ust. 1, osoby pełniące służbę w ramach systemu stałych dyżurów realizują poprzez:
1)
przyjmowanie i przekazywanie osobom, o których mowa w § 3 pkt 2, informacji o wydarzeniach, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa, otrzymywanych w szczególności z Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych;
2)
przyjmowanie informacji o wydarzeniach, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa, i przekazywanie ich w szczególności Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Rządowemu Centrum Bezpieczeństwa, Ministerstwu Obrony Narodowej oraz Ministerstwu Spraw Zagranicznych;
3)
przyjmowanie decyzji organów uprawnionych do uruchamiania zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej oraz przekazywanie decyzji o uruchamianych zadaniach operacyjnych, określonych w planach operacyjnych funkcjonowania osobom, o których mowa w § 3 pkt 2;
4)
monitorowanie stanu realizacji zadań operacyjnych;
5)
współdziałanie z organami i służbami odpowiedzialnymi za informowanie o zagrożeniach bezpieczeństwa powszechnego;
6)
monitorowanie zagrożeń bezpieczeństwa powszechnego oraz sporządzanie informacji w tym zakresie dla potrzeb decyzyjnych;
7)
ostrzeganie i alarmowanie o zagrożeniach bezpieczeństwa powszechnego;
8)
przekazywanie informacji dotyczących przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego;
9)
prowadzenie dokumentacji stałego dyżuru.
§  6. 
1. 
Kierujący komórką do spraw obronnych w Ministerstwie odpowiada za utworzenie i funkcjonowanie systemu stałych dyżurów Ministra oraz utworzenie i funkcjonowanie stałego dyżuru w Ministerstwie.
2. 
Kierownicy jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. a i b, odpowiadają za utworzenie i funkcjonowanie stałego dyżuru w kierowanych przez siebie jednostkach organizacyjnych.
3. 
Utworzenie stałego dyżuru obejmuje w szczególności:
1)
określenie:
a)
składu osobowego zespołu stałego dyżuru, o którym mowa w § 9 ust. 2,
b)
miejsca pełnienia stałego dyżuru,
c)
zadań osób pełniących stały dyżur;
2)
opracowanie dokumentacji stałego dyżuru;
3)
wyposażenie miejsca pełnienia stałego dyżuru w środki łączności i systemy teleinformatyczne oraz zapewnienie bezpieczeństwa tych systemów;
4)
wyposażenie miejsca pełnienia stałego dyżuru w sprzęt biurowy i kwaterunkowy oraz zabezpieczenie socjalne;
5)
zapewnienie ciągłości działania stałego dyżuru, w tym obsady osobowej stałego dyżuru;
6)
zapewnienie ochrony fizycznej stałego dyżuru.
§  7. 
1. 
Za utworzenie i funkcjonowanie punktów kontaktowych odpowiadają:
1)
w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. c-e - kierownicy tych jednostek;
2)
w komórkach organizacyjnych Ministerstwa - kierujący tymi komórkami.
2. 
Utworzenie punktu kontaktowego obejmuje:
1)
określenie:
a)
składu osobowego punktu kontaktowego,
b)
miejsca i formy pełnienia dyżuru w punkcie kontaktowym,
c)
zadań osób pełniących dyżury w punkcie kontaktowym;
2)
opracowanie dokumentacji punktu kontaktowego;
3)
wyposażenie punktu kontaktowego w środki łączności i systemy teleinformatyczne oraz zapewnienie bezpieczeństwa tych systemów;
4)
zapewnienie ciągłości działania punktu kontaktowego.
§  8. 
1. 
Dokumentację stałego dyżuru stanowią:
1)
instrukcja pełnienia stałego dyżuru;
2)
dziennik ewidencji przyjętych i przekazanych informacji i decyzji.
2. 
Instrukcja pełnienia stałego dyżuru określa:
1)
strukturę organizacyjną stałego dyżuru;
2)
zadania realizowane w ramach stałego dyżuru;
3)
zasady i procedury uruchamiania i odwoływania stałego dyżuru;
4)
procedury wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa w ramach stałego dyżuru;
5)
procedury uruchamia zadań operacyjnych w ramach stałego dyżuru;
6)
wykaz danych kontaktowych stałych dyżurów w urzędach obsługujących współdziałające organy administracji publicznej;
7)
wykaz telefonów, w tym komórkowych, i adresów e-mail kierownictwa i pracowników w jednostce organizacyjnej;
8)
wykaz koordynatorów zadań operacyjnych;
9)
wykaz osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru;
10)
grafik pełnienia stałego dyżuru.
3. 
Ponadto, instrukcja pełnienia stałego dyżuru może zawierać w szczególności:
1)
plan powiadamiania osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru;
2)
wykaz kurierów i środków transportu na potrzeby przekazywania informacji i decyzji w ramach stałego dyżuru;
3)
tabele sygnałów powszechnego ostrzegania i alarmowania;
4)
wypis z tabeli realizacji zadań operacyjnych;
5)
instrukcję alarmową na wypadek pożaru;
6)
plan ewakuacji.
4. 
Dokumentację punktu kontaktowego stanowią:
1)
instrukcja funkcjonowania punktu kontaktowego;
2)
dziennik ewidencji otrzymanych i przekazanych informacji i decyzji.
5. 
Instrukcja funkcjonowania punktu kontaktowego określa:
1)
zadania realizowane w ramach punktu kontaktowego;
2)
zasady i procedury uruchamiania i odwoływania punktu kontaktowego;
3)
procedury wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa w ramach punktu kontaktowego;
4)
procedury uruchamia zadań operacyjnych w ramach punktu kontaktowego;
5)
wykaz danych kontaktowych stałych dyżurów w urzędach obsługujących współdziałające organy administracji publicznej;
6)
wykaz telefonów, w tym komórkowych, i adresów e-mail kierownictwa i pracowników, odpowiednio w Ministerstwie albo jednostkach organizacyjnych;
7)
wykaz koordynatorów zadań operacyjnych;
8)
wykaz osób wyznaczonych do pełnienia dyżurów w punkcie kontaktowym.
§  9. 
1. 
W stanie stałej gotowości obronnej państwa gotowość do uruchamiania stałych dyżurów Ministra zapewnia kierujący komórką do spraw. obronnych.
2. 
W wyższych stanach gotowości obronnej państwa stały dyżur w Ministerstwie pełni zespół stałego dyżuru, o którym mowa w ust. 3 oraz osoby wyznaczone do pełnienia dyżuru w punktach kontaktowych.
3. 
Skład osobowy zespołu stałego dyżuru stanowią pracownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa, wyznaczeni w formie decyzji przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
4. 
Punkty kontaktowe w komórkach organizacyjnych Ministerstwa tworzy się w sekretariatach tych komórek.
5. 
Osoby do pełnienia dyżurów w punkcie kontaktowym wyznacza kierujący komórką organizacyjną Ministerstwa.
6. 
Osoby, o których mowa w ust. 2, powinny posiadać poświadczenia bezpieczeństwa lub upoważnienie do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli tajności "zastrzeżone".
§  10. 
1. 
Stałe dyżury oraz punkty kontaktowe uruchamia się w przypadku wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa, zgodnie z harmonogramami przedsięwzięć realizowanych w czasie osiągania wyższych stanów gotowości obronnej państwa, opracowanymi odpowiednio w Ministerstwie albo jednostkach organizacyjnych.
2. 
Stałe dyżury uruchamiają i odwołują na polecenie Ministra:
1)
w Ministerstwie - kierujący komórką do spraw obronnych w Ministerstwie;
2)
w jednostkach organizacyjnych - kierownicy tych jednostek.
3. 
Punkty kontaktowe uruchamiają i odwołują na polecenie Ministra:
1)
w jednostkach organizacyjnych - kierownicy tych jednostek;
2)
w komórkach organizacyjnych Ministerstwa - kierujący tymi komórkami.
4. 
O uruchomieniu lub odwołaniu stałych dyżurów i punktów kontaktowych Minister informuje Dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.
§  11. 
Polecenie uruchomienia lub odwołania stałego dyżuru lub punktu kontaktowego Minister przekazuje osobom, o których mowa w § 10 ust. 2 i 3:
1)
ustnie, w tym przy użyciu technicznych środków łączności telefonicznej, albo
2)
w formie pisemnej decyzji.
§  12. 
Stałe dyżury oraz dyżury w punktach kontaktowych są pełnione całodobowo od czasu ich uruchomienia do czasu odwołania.
§  13. 
Osoby wyznaczone do pełnienia stałych dyżurów lub dyżurów w punkcie kontaktowym podlegają szkoleniu w ramach szkolenia obronnego.
§  14. 
Sprawdzenie gotowości do działania stałego dyżuru i punktów kontaktowych następuje w ramach:
1)
kontroli wykonywania zadań obronnych;
2)
treningów praktycznego wykonywania zadań, organizowanych przez Ministra dwa razy w roku.
§  15. 
Dokumentację stałego dyżuru oraz punktu kontaktowego należy opracować w terminie 30 dni kalendarzowych od dnia wejścia w życie zarządzenia.
§  16. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Klimatu kieruje działami administracji rządowej - energia i klimat, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu (Dz. U. poz. 495).