System oceny i usprawniania kontroli zarządczej w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSZ.2011.3.19

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 2011 r.

ZARZĄDZENIE Nr 8
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH1)
z dnia 15 lutego 2011 r.
w sprawie systemu oceny i usprawniania kontroli zarządczej w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)) w związku z art. 69 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.3)) oraz w związku ze standardami kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych, zawartymi w Komunikacie Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 15, poz. 84), zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie określa system oceny i usprawniania kontroli zarządczej w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych.
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Spraw Zagranicznych;
2)
jednostce organizacyjnej - rozumie się przez to jednostkę podległą lub nadzorowaną przez Ministra Spraw Zagranicznych, wymienioną w załączniku do obwieszczenia Ministra Spraw Zagranicznych w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych;
3)
komórce organizacyjnej - rozumie się przez to komórkę organizacyjną Ministerstwa wymienioną w zarządzeniu Prezesa Rady Ministrów w sprawie nadania statutu Ministerstwu Spraw Zagranicznych;
4)
oświadczeniu o stanie kontroli zarządczej - rozumie się przez to oświadczenie składane przez Ministra za poprzedni rok w zakresie kierowanych przez niego działów administracji rządowej.
§  3.
1.
Kontrolę zarządczą stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
2.
Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:
1)
zgodności działania z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi;
2)
skuteczności i efektywności działania;
3)
wiarygodności sprawozdań;
4)
ochrony zasobów;
5)
przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania;
6)
efektywności i skuteczności przepływu informacji;
7)
zarządzania ryzykiem.
3.
Ocena stanu kontroli zarządczej w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych ma na celu uzyskanie informacji o stopniu zapewnienia przez kontrolę zarządczą osiągania celów, o których mowa w § 3 ust. 2.
§  4.
1.
Sekretarze stanu, podsekretarze stanu, dyrektor generalny służby zagranicznej, dyrektorzy komórek organizacyjnych i kierownicy jednostek organizacyjnych podejmują działania w celu zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w nadzorowanych lub kierowanych komórkach organizacyjnych i jednostkach organizacyjnych, zgodnie ze standardami kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych.
2.
Komórka organizacyjna właściwa w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej koordynuje działania związane z oceną stanu kontroli zarządczej oraz procesem jej usprawniania w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych.
§  5.
Źródłami informacji na temat stanu kontroli zarządczej w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych są:
1)
wyniki monitorowania, o którym mowa w § 6 ust. 2;
2)
wyniki samooceny;
3)
wyniki zadań audytowych;
4)
ustalenia kontroli przeprowadzonych przez komórkę organizacyjną właściwą w sprawie instytucjonalnej kontroli wewnętrznej i instytucje zewnętrzne;
5)
wyniki analizy skarg i wniosków wpływających do Ministerstwa;
6)
ustalenia rzecznika dyscypliny finansów publicznych i komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
§  6.
1.
Monitorowanie kontroli zarządczej prowadzone jest przez osoby wymienione w § 4 ust. 1 oraz przez pełnomocników Ministra Spraw Zagranicznych.
2.
Monitorowanie, o którym mowa w ust. 1, polega w szczególności na ustaleniu, czy:
1)
działania nadzorowanych jednostek oraz podległych pracowników pozostają w zgodzie z przepisami prawa, zasadami przyjętymi w jednostce oraz ze standardami kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych;
2)
nadano odpowiednią rangę zapewnieniu jakości wykonywanych zadań i usług;
3)
zadania i odpowiedzialność poszczególnych komórek organizacyjnych i jednostek organizacyjnych oraz pracowników zostały przypisane w sposób jasny i przejrzysty;
4)
zasoby, w tym finansowe, są zużywane oszczędnie, celowo, efektywnie i terminowo oraz są dostatecznie zabezpieczone i nadzorowane;
5)
plany działalności, programy, zamierzenia i cele są nadzorowane i osiągalne;
6)
dane i informacje publikowane lub udostępniane wewnątrz i na zewnątrz Ministerstwa i jednostek organizacyjnych są dokładne, wiarygodne i aktualne;
7)
ryzyka związane z realizacją zadań są na bieżąco identyfikowane i analizowane celem ciągłej poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej;
8)
przestrzegane są zasady etycznego postępowania;
9)
realizowane są działania w celu poprawy funkcjonowania kontroli zarządczej.
3.
Informacja o efektach monitorowania prowadzonego przez osoby wymienione w ust. 1 zbierana jest, co najmniej raz do roku.
4.
Osoby wymienione w ust. 1 przekazują informację na temat efektów monitorowania za rok poprzedni, w terminie 2 tygodni od uruchomienia procesu zbierania informacji przez komórkę organizacyjną właściwą w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej.
§  7.
1.
Samoocena to sformalizowana, dotycząca określonego przedziału czasu, ocena systemu kontroli zarządczej dokonywana przez osoby wymienione w § 6 ust. 1, co najmniej raz w roku.
2.
Proces samooceny, uruchamiany jest przez komórkę organizacyjną właściwą w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej przy wykorzystaniu dedykowanego kwestionariusza samooceny.
3.
Osoby wymienione w § 6 ust. 1 przekazują wyniki samooceny w terminie 2 tygodni od uruchomienia procesu przez komórkę organizacyjną właściwą w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej.
§  8.
Komórka organizacyjna właściwa w sprawie instytucjonalnej kontroli wewnętrznej oraz audytu wewnętrznego przygotowuje informacje w zakresie określonym w § 5 pkt 3-5 w terminie 2 tygodni od uruchomienia procesu przez komórkę organizacyjną właściwą w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej.
§  9.
1.
Rzecznik dyscypliny finansów publicznych i komisja orzekająca w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przygotowują informacje w zakresie określonym w § 5 pkt 6 na podstawie kwestionariuszy przekazanych przez komórkę organizacyjną właściwą w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej.
2.
Podmioty określone w ust. 1 dokonują zwrotu kwestionariuszy w terminie 2 tygodni od uruchomienia procesu przez komórkę organizacyjną właściwą w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej.
§  10.
Dyrektor generalny służby zagranicznej określi wzory kwestionariuszy i schematów stosowanych w procesie pozyskiwania informacji na temat stanu kontroli zarządczej w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych.
§  11.
1.
Każdy pracownik może zgłaszać bezpośredniemu przełożonemu uwagi dotyczące funkcjonowania i usprawniania kontroli zarządczej w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych.
2.
Osoby wymienione w § 6 ust. 1 podejmują na bieżąco środki zaradcze wobec wszelkich zaobserwowanych problemów w funkcjonowaniu kontroli zarządczej, w szczególności poprzez:
1)
zmianę i aktualizację funkcjonujących procedur i procesów w zakresie właściwości;
2)
inicjowanie zmian i aktualizacji funkcjonujących procedur i procesów, będących właściwością innych podmiotów.
3.
Każdorazowo wraz z samooceną, a także na wniosek dyrektora komórki organizacyjnej właściwej w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej, dyrektorzy komórek organizacyjnych oraz kierownicy jednostek organizacyjnych przesyłają informację na temat stwierdzonych problemów w zakresie funkcjonowania kontroli zarządczej wraz z planem wdrożenia adekwatnych środków zaradczych i usprawniających, a także wykazem już podjętych działań, w terminie określonym przez dyrektora komórki organizacyjnej właściwej w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej.
4.
Plan wdrożenia środków zaradczych i usprawniających podlega zatwierdzeniu przez dyrektora generalnego służby zagranicznej lub upoważnioną przez niego osobę, po uprzedniej konsultacji z właściwym członkiem Kierownictwa Ministerstwa.
5.
Informacje, o których mowa w § 6 ust. 3, § 7 ust. 3, § 8, § 9 ust. 1 i § 11 ust. 3, podlegają analizie, monitorowaniu i gromadzeniu w komórce organizacyjnej właściwej w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej.
6.
Komórka organizacyjna właściwa w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej sporządza sprawozdanie z wykonania planu wdrożenia środków zaradczych i usprawniających 2 razy w roku: do 15 sierpnia według stanu na dzień 31 lipca oraz do 15 lutego według stanu na dzień 31 grudnia, a także każdorazowo na wniosek Ministra Spraw Zagranicznych.
§  12.
1.
Komórka organizacyjna właściwa w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej, na podstawie źródeł wymienionych w § 5, w terminie do dnia 31 marca, przygotowuje projekt oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za rok poprzedni oraz harmonogram wdrożenia ewentualnych działań usprawniających wskazanych w projekcie oświadczenia.
2.
Komórka organizacyjna właściwa w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej przekazuje projekt oświadczenia oraz harmonogram, o którym mowa w ust. 1, do Komitetu Audytu w celu zaopiniowania.
3.
Komitet Audytu przekazuje do komórki organizacyjna właściwej w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej opinię na temat projektu oświadczenia oraz harmonogramu, o którym mowa w ust. 1, w terminie 2 tygodni od ich otrzymania.
4.
Komórka organizacyjna właściwa w sprawach obsługi dyrektora generalnego służby zagranicznej przekazuje projekt oświadczenia o stanie kontroli zarządczej oraz harmonogram, o którym mowa w ust. 1, wraz z opinią Komitetu Audytu Ministrowi Spraw Zagranicznych, za pośrednictwem dyrektora generalnego służy zagranicznej.
5.
Harmonogram wdrożenia działań usprawniających wskazanych w projekcie oświadczenia podlega zatwierdzeniu przez Ministra Spraw Zagranicznych.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą od dnia 1 stycznia 2011 r.
______

1) Minister Spraw Zagranicznych kieruje działami administracji rządowej: sprawy zagraniczne oraz członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. Nr 220, poz. 1725).

2) Zmiany tekstu jednolitego ogłoszono w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 42, poz. 337, Nr 98, poz. 817, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277 oraz z 2010 r. Nr 57, poz. 354.

3) Zmiany tekstu wymienionej ustawy ogłoszono w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835 i Nr 152, poz. 1020.