System kontroli zarządczej w działach administracji rządowej - administracja publiczna, łączność, informatyzacja, wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MAiC.2015.66

Akt utracił moc
Wersja od: 30 października 2015 r.

ZARZĄDZENIE Nr 42
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI
z dnia 30 października 2015 r.
w sprawie systemu kontroli zarządczej w działach administracji rządowej - administracja publiczna, łączność, informatyzacja, wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne

Na podstawie art. 34 ust. 1 i 2 i art. 34a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) oraz art. 69 ust. 1 pkt 1 i art. 70 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.), zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

Przepisy ogólne

§  1.
Zarządzenie określa zasady wykonywania kontroli zarządczej w działach administracji rządowej: administracja publiczna, łączność, informatyzacja, wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne.
§  2.
Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1)
Minister - Ministra Administracji i Cyfryzacji;
2)
Członkowie Kierownictwa - Ministra, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa;
3)
Ministerstwo - Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji;
4)
DKSiW - Departament Kontroli, Skarg i Wniosków;
5)
dyrektor komórki organizacyjnej - kierownika komórki organizacyjnej albo osobę wyznaczoną do kierowania komórką organizacyjną Ministerstwa;
6)
dyrektor komórki nadzorującej - kierownika komórki organizacyjnej, która sprawuje nadzór nad jednostką w zakresie określonym w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa albo osobę wyznaczoną do kierowania tą komórką;
7)
jednostka - urzędy obsługujące organy nadzorowane przez Ministra oraz jednostki podległe, o których mowa w wykazie, ustalonym na podstawie art. 33 ust. 1d ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów;
8)
kierownik jednostki - organ nadzorowany albo dyrektora jednostek podległych, o których mowa w pkt 7;
9)
komórka organizacyjna - departament lub biuro Ministerstwa;
10)
komórka nadzorująca - komórkę organizacyjną Ministerstwa wykonującą wobec jednostki zadania wynikające z nadzoru Ministra albo ze stosunku podległości wobec Ministra;
11)
ustawa - ustawę o finansach publicznych;
12)
oświadczenie Ministra o stanie kontroli zarządczej - oświadczenie Ministra o stanie kontroli zarządczej za rok poprzedni, dla działów administracji rządowej: administracja publiczna, łączność, informatyzacja, wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne, sporządzone zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 70 ust. 6 ustawy;
13)
plan działalności - plan działalności Ministra na rok następny dla działów: administracja publiczna, łączność, informatyzacja, wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne, sporządzony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 70 ust. 7 ustawy;
14)
sprawozdanie z wykonania planu działalności Ministra - sprawozdanie z wykonania planu działalności Ministra za rok poprzedni, dla działów administracji rządowej: administracja publiczna, łączność, informatyzacja, wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne, sporządzone zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 70 ust. 7 ustawy.
§  3.
1.
Kontrola zarządcza w Ministerstwie polega w szczególności na zarządzaniu poprzez stałe dokonywanie oceny w zakresie zdolności osiągania wyznaczonych celów określonych w planie działalności oraz dostosowywaniu narzędzi służących do ich osiągnięcia.
2.
Członkowie Kierownictwa, dyrektorzy komórek organizacyjnych oraz kierownicy jednostek w ramach kontroli zarządczej podejmują działania polegające w szczególności na:
1)
wprowadzaniu rozwiązań zarządczych;
2)
ocenianiu funkcjonowania rozwiązań zarządczych z punktu widzenia ich zgodności z regulacjami dotyczącymi kontroli zarządczej;
3)
podejmowaniu działań w celu usystematyzowania i udoskonalenia, bądź zintegrowania stosowanych metod, mechanizmów lub procedur postępowania z punktu widzenia przyjętych do realizacji celów;
4)
proponowaniu rozwiązań, regulowaniu oraz korygowaniu podejmowanych czynności dla zapewnienia ich przyszłej skuteczności organizacyjnej i ekonomicznej;
5)
zgodnym z prawem, skutecznym i efektywnym osiąganiu rezultatów.
3.
Do zadań dyrektora komórki organizacyjnej należy zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w kierowanej komórce.
4.
Do zadań kierownika jednostki należy zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w kierowanej jednostce.
5.
Pracownicy Ministerstwa wykonują zadania związane z kontrolą zarządczą w zakresie określonym w regulaminach wewnętrznych komórek organizacyjnych, opisach stanowisk pracy, zakresach czynności oraz w zakresie wyznaczonym na mocy odrębnych upoważnień i poleceń służbowych.
§  4.
1.
Członkowie Kierownictwa, dyrektorzy komórek organizacyjnych oraz kierownicy jednostek prowadzą stałą ocenę funkcjonowania sytemu kontroli zarządczej w zakresie celów i zadań określonych w planie działalności.
2.
Oceny celów i zadań, o której mowa w ust. 1, dokonuje się biorąc pod uwagę kryterium:
1)
skuteczności, gdzie zbadaniu podlega stopień osiągnięcia celów, a w pierwszej kolejności, czy podejmowanie zadania było celowe;
2)
efektywności, gdzie zbadaniu podlega adekwatność zaangażowanych środków w stosunku do osiągniętych efektów.
§  5.
Członkowie Kierownictwa nadzorują funkcjonowanie kontroli zarządczej w komórkach organizacyjnych, wobec których wykonują czynności kierownictwa oraz w jednostkach, wobec których wykonują zadania wynikające z nadzoru albo stosunku podległości wobec Ministra.
§  6.
1.
W DKSiW tworzy się stanowisko koordynatora do spraw kontroli zarządczej dla działów administracji rządowej: administracja publiczna, łączność, informatyzacja, wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne, zwane dalej "koordynatorem do spraw kontroli zarządczej".
2.
Koordynatora do spraw kontroli zarządczej wyznacza Minister.
3.
Koordynator do spraw kontroli zarządczej realizuje zadania w zakresie:
1)
przygotowania projektu planu działalności na podstawie propozycji przekazanych przez dyrektorów komórek organizacyjnych do DKSiW;
2)
oceny adekwatności określonych w planie działalności mierników, zadań i celów;
3)
sporządzania projektu oświadczenia Ministra o stanie kontroli zarządczej na podstawie oświadczeń przekazanych do DKSiW przez Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa oraz dyrektorów komórek organizacyjnych;
4)
sporządzania projektu sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra na podstawie informacji przekazanych do DKSiW przez dyrektorów komórek organizacyjnych.
§  7.
1.
DKSiW zapewnia obsługę obiegu dokumentów związanych z kontrolą zarządczą oraz wspiera koordynatora do spraw kontroli zarządczej w zakresie realizacji zadań, o których mowa w § 6 ust. 3.
2.
Zespół Audytu Wewnętrznego przeprowadza systematyczną ocenę w szczególności adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w ramach prowadzonych w Ministerstwie zadań audytowych zapewniających oraz czynności doradczych.
3.
Komitet Audytu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji świadczy doradztwo na rzecz Ministra w zakresie zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej.

Rozdział  2.

Plan działalności i sposób jego realizacji

§  8.
1.
Członkowie Kierownictwa wyznaczają cele do realizacji przez komórki organizacyjne, wobec których wykonują czynności kierownictwa.
2.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych sporządzają propozycje zadań i mierników dla celów wyznaczonych przez Członków Kierownictwa, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 1 do zarządzenia.
3.
Dyrektorzy komórek nadzorujących sporządzają propozycje, o których mowa w ust. 2, po zapoznaniu się z zadaniami i miernikami zaproponowanymi przez kierowników jednostek.
4.
Propozycje, o których mowa w ust. 2, dyrektorzy komórek organizacyjnych przedstawiają do akceptacji właściwego Członka Kierownictwa.
5.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych przekazują do DKSiW w terminie do dnia 15 października każdego roku propozycje celów oraz zaakceptowane propozycje zadań i mierników, o których mowa w ust. 2.
6.
Koordynator do spraw kontroli zarządczej na podstawie informacji, o których mowa w ust. 5, sporządza projekt planu działalności.
§  9.
1.
Minister zatwierdza projekt planu działalności do dnia 27 października każdego roku, a następnie przekazuje go do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
2.
Minister zatwierdza plan działalności w terminie do dnia 20 listopada każdego roku, a następnie przekazuje go do Biura Ministra w celu zamieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa.
§  10.
Kierownicy jednostek sporządzają plan działalności dla jednostki na rok następny, z uwzględnieniem celów zawartych w planie działalności i przedkładają go Ministrowi w terminie do dnia 30 listopada każdego roku.

Rozdział  3.

Monitoring i sprawozdawczość

§  11.
1.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych w terminie do dnia 31 lipca każdego roku dokonują przeglądu celów, zadań i mierników zawartych w planie działalności oraz sporządzają informację o poziomie ich realizacji, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2 do zarządzenia.
2.
Dyrektor komórki organizacyjnej sporządza informację o poziomie realizacji celów, zadań i mierników również w przypadku wystąpienia istotnych zmian w zakresie poziomu ich realizacji.
3.
Kierownicy jednostek dokonują przeglądu celów, zadań i mierników zawartych w planie działalności jednostki oraz sporządzają informację o poziomie ich realizacji, którą składają do Ministra w terminie do dnia 20 lipca każdego roku, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2 do zarządzenia.
4.
Dyrektor komórki nadzorującej sporządza informacje, o których mowa w ust. 1 i 2, po zapoznaniu się z informacją sporządzoną przez kierowników jednostek.
§  12.
1.
Kierownicy jednostek sporządzają sprawozdania z wykonania planu działalności jednostki za rok poprzedni i przekazują go Ministrowi w terminie do dnia 20 lutego każdego roku.
2.
Dyrektor komórki organizacyjnej sporządza i przekazuje do DKSiW, w terminie do dnia 5 marca każdego roku, sprawozdanie dotyczące poziomu realizacji celów, zadań i mierników ujętych w planie działalności za rok poprzedni.
3.
Dyrektorzy komórek nadzorujących sporządzają sprawozdania, o których mowa w ust. 2, po zapoznaniu się ze sprawozdaniem sporządzonym przez kierowników jednostek.
4.
Koordynator do spraw kontroli zarządczej na podstawie sprawozdań, o których mowa w ust. 2, sporządza projekt sprawozdania z wykonania planu działalności Ministra.
5.
Minister zatwierdza sprawozdanie z wykonania planu działalności w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku, a następnie przekazuje go do Biura Ministra w celu zamieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa.
§  13.
1.
Dyrektorzy komórek organizacyjnych w terminie do dnia 31 marca każdego roku składają do właściwych Członków Kierownictwa oświadczenia o stanie kontroli zarządczej w komórce organizacyjnej, którą kierują.
2.
Kierownicy jednostek do dnia 15 marca każdego roku składają do właściwych Członków Kierownictwa, za pośrednictwem dyrektorów komórek nadzorujących, oświadczenia o stanie kontroli zarządczej jednostek, którymi kierują.
3.
Dyrektorzy komórek nadzorujących składają oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, po zapoznaniu się z oświadczeniami kierowników jednostek.
§  14.
1.
Sekretarz Stanu, Podsekretarze Stanu i Dyrektor Generalny sporządzają oświadczenie o stanie kontroli zarządczej, biorąc pod uwagę oświadczenia kierowników jednostek i informacje sporządzone przez dyrektorów komórek organizacyjnych, a następnie do dnia 10 kwietnia każdego roku przekazują oświadczenie do DKSiW. Członkowie Kierownictwa sporządzają oświadczenie według wzoru oświadczenia, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 70 ust. 6 ustawy.
2.
Koordynator do spraw kontroli zarządczej na podstawie oświadczeń, o których mowa w ust. 1, sporządza projekt oświadczenia Ministra o stanie kontroli zarządczej.
§  15.
Traci moc zarządzenie Nr 18 Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 10 września 2013 r. w sprawie systemu kontroli zarządczej w działach administracji rządowej - administracja publiczna, łączność, informatyzacja, wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne (Dz. Urz. Min. Ad. i Cyf. poz. 30).
§  16.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Propozycje celów, zadań i mierników do planu działalności Ministra na rok ...

Lp.CelMierniki określające stopień realizacji celuNajważniejsze zadania służące realizacji celuOdniesienia do dokumentów o charakterze strategicznym
NazwaWartość bazowa miernikaPlanowana wartość do osiągnięcia na koniec roku, którego dotyczy plan
1.
2.
3.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Informacja o poziomie realizacji celów, zadań i mierników dotycząca roku ...

Lp.CelMiernikiNajważniejsze zadania służące realizacji celuInformacja o zagrożeniach i działaniach zapobiegawczych
Zakładana wartość na koniec rokuWartość osiągnięta w II kwartaleOsiągnięta wartość skumulowana I-II kw./ przewidywana wartość skumulowana I-III kw.
1.
2.
3.