System gromadzenia i przetwarzania przez Policję informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych oraz udzielania informacji o osobach, wobec których orzeczono środek karny zakazu wstępu na imprezę masową.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2005.6.22

Akt utracił moc
Wersja od: 16 lutego 2005 r.

DECYZJA NR 57
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 16 lutego 2005 r.
w sprawie systemu gromadzenia i przetwarzania przez Policję informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych oraz udzielania informacji o osobach, wobec których orzeczono środek karny zakazu wstępu na imprezę masową

§  1.
Decyzja określa organizację systemu gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych, organizację współdziałania między jednostkami Policji w tym zakresie oraz tryb przekazywania organizatorom imprez masowych informacji o osobach, wobec których orzeczono środek karny zakazu wstępu na imprezę masową.
§  2.
Ilekroć w decyzji jest mowa o komendancie wojewódzkim Policji i komendancie powiatowym Policji należy przez to rozumieć odpowiednio Komendanta Stołecznego Policji oraz komendanta miejskiego (rejonowego) Policji.
§  3.
Przez informacje dotyczące bezpieczeństwa masowych imprez sportowych należy rozumieć informacje:
1)
określone w rozdziale 3a ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1298, Nr 123, poz. 1353, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, z 2004 r. Nr 187, poz. 1922), zwanej dalej "ustawą";
2)
dotyczące naruszeń prawa w związku z imprezami masowymi;
3)
dotyczące podjętych przez Policję działań w związku z imprezami masowymi, a w szczególności dotyczące użytych sił i środków.
§  4.
Kierownik komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji, właściwej w sprawach sztabowych, odpowiedzialny jest za organizację i funkcjonowanie w Policji systemu gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych.
§  5.
Komendanci wojewódzcy Policji i komendanci powiatowi Policji, zwani dalej "kierownikami jednostek organizacyjnych Policji", gromadzą i przetwarzają informacje dotyczące bezpieczeństwa masowych imprez sportowych w zakresie określonym decyzją, zgodnie z właściwością terytorialną.
§  6.
1.
Kierownicy jednostek organizacyjnych Policji lub osoby przez nich upoważnione udzielają informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych, organizowanych na obszarze przynależnym ich właściwości terytorialnej.
2.
Informacji, o których mowa w ust. 1, może również udzielać kierownik komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji, właściwej w sprawach sztabowych, lub osoby przez niego upoważnione.
§  7.
1.
Komendanci wojewódzcy Policji lub osoby przez nich upoważnione udzielają organizatorom imprez masowych informacji o osobach, wobec których orzeczono środek karny zakazu wstępu na imprezę masową.
2.
Informacje o osobach, wobec których orzeczono środek karny zakazu wstępu na imprezą masową, wprowadza się do Centralnego Rejestru Zakazów Wstępu na Imprezy Masowe.
3.
Informacji, o których mowa w ust. 1, udziela się w postaci zbiorczego wydruku komputerowego zawierającego symbol województwa, nazwisko, imię (imiona), numer ewidencyjny (PESEL).
§  8.
W strukturze komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach sztabowych tworzy się Krajowy Punkt Kontaktowy ds. Imprez Masowych, zwany dalej "Krajowym Punktem Kontaktowym".
§  9.
Krajowy Punkt Kontaktowy realizuje zadania w zakresie:
1)
gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych;
2)
prowadzenia bazy informacji dotyczących masowych imprez sportowych;
3)
opracowywania analiz dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych;
4)
zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzanych informacji dotyczących masowych imprez sportowych;
5)
współpracy z podmiotami zagranicznymi w zakresie bezpieczeństwa masowych imprez sportowych;
6)
prowadzenia rejestru osób upoważnionych do występowania w imieniu podmiotu uprawnionego do otrzymywania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych wraz z zakresem upoważnienia.
§  10.
Krajowy Punkt Kontaktowy opracowuje analizy dotyczące użytych do zabezpieczenia imprez masowych sił i środków Policji oraz naruszeń prawa w związku z imprezami masowymi.
§  11.
Krajowy Punkt Kontaktowy koordynuje wymianę informacji związanych z bezpieczeństwem masowych imprez sportowych w wymiarze krajowym i zagranicznym oraz przyczynia się do rozwijania międzynarodowej współpracy Policji w zakresie zabezpieczenia masowych imprez sportowych.
§  12.
Komendant Wojewódzki Policji utworzy w strukturze podległej komórki organizacyjnej właściwej ds. sztabowych Wojewódzki Punkt Kontaktowy ds. Imprez Masowych, zwany dalej "Wojewódzkim Punktem Kontaktowym".
§  13.
Zadaniem Wojewódzkiego Punktu Kontaktowego jest w szczególności:
1)
gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych odbywających się na podległym terenie;
2)
opracowywanie analiz dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych;
3)
zapewnienie bezpieczeństwa przetwarzanych informacji dotyczących masowych imprez sportowych;
4)
prowadzenia rejestru osób upoważnionych do występowania w imieniu podmiotu uprawnionego do otrzymywania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych wraz z zakresem upoważnienia.
§  14.
Komendant wojewódzki Policji w terminie 1 miesiąca od dnia wejścia w życie decyzji, w uzgodnieniu z kierownikiem komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach sztabowych, uszczegółowi organizację systemu gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych organizowanych na obszarze przynależnym ich właściwości terytorialnej oraz wyznaczy osoby uprawnione do udzielania informacji w jego imieniu.
§  15.
1.
Komendant powiatowy Policji w terminie 1 miesiąca od dnia wejścia w życie decyzji w strukturze komórki organizacyjnej właściwej ds. sztabowych wyznaczy osobę lub osoby odpowiedzialne za gromadzenie i przetwarzanie informacji o bezpieczeństwie masowych imprez sportowych organizowanych na obszarze przynależnym ich właściwości terytorialnej oraz osoby odpowiedzialne za rozpoznanie środowisk kibiców sportowych.
2.
Osoby, o których mowa w ust. 1, pełnią jednocześnie rolę łączników z władzami klubów sportowych.
§  16.
Kierownik komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach łączności i informatyki, w uzgodnieniu z kierownikiem komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach sztabowych, utworzy w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie decyzji informatyczny system gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych, który będzie funkcjonował w ramach Krajowego Systemu Informacyjnego Policji.
§  17.
Wprowadza się do użytku służbowego "Zasady gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych", stanowiące załącznik do decyzji.
§  18.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

ZASADY GROMADZENIA I PRZETWARZANIA INFORMACJI DOTYCZĄCYCH BEZPIECZEŃSTWA MASOWYCH IMPREZ SPORTOWYCH

I.

Organizacja systemu gromadzenia i przekazywania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych.

1)
System gromadzenia i przetwarzania informacji tworzą:

- Krajowy Punkt Kontaktowy,

- wojewódzkie punkty kontaktowe,

- komórki organizacyjne w komendach powiatowych, odpowiedzialne za gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych.

2)
Wszystkie podmioty policyjnego systemu gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych dokonują systematycznej analizy ryzyka związanego z zachowaniami kibiców. Analiza ryzyka obejmuje w szczególności: skład grup kibiców, ich zachowanie, wewnętrzną organizację oraz stosunek do kibiców przeciwnych drużyn, do obcokrajowców i ogółu społeczeństwa (różnych lokalnych grup społecznych).
3)
W ramach gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych prowadzi się obserwację zachowań kibiców, w tym na meczach wyjazdowych.
4)
Osobom wykonującym zadania z zakresu gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych należy zapewnić stały dostęp do Policyjnej Sieci Transmisji Danych i Internetu.
5)
Krajowy Punkt Kontaktowy pełni funkcję centrum zlecającego przeprowadzenie badań i analiz z zakresu bezpieczeństwa masowych imprez sportowych, w tym w szczególności dotyczących wymiany informacji, środków i metod podejmowanych przez organizatorów celem zapewniania bezpieczeństwa (ochrona, sprzedaż biletów, akredytacja), środków i metod wykorzystywanych przez służby policyjne, opracowania projektów i programów mających na celu wpływanie na zachowanie kibiców, przepływu informacji dotyczącej zachowania się publiczności w kraju i za granicą.
6)
Krajowy Punkt Kontaktowy koordynuje wymianę informacji dotyczącej bezpieczeństwa masowych imprez sportowych na terenie kraju oraz udziela pomocy terenowym jednostkom Policji.
7)
Krajowy Punkt Kontaktowy na potrzeby instytucji zagranicznych dysponuje aktualną analizą ryzyka w odniesieniu do spotkań drużyny narodowej.
8)
Wojewódzki Punkt Kontaktowy koordynuje wymianę informacji na terenie województwa oraz udziela pomocy jednostkom Policji w związku z masowymi imprezami sportowymi odbywającymi się na podległym terenie.
9)
Wojewódzki Punkt Kontaktowy na potrzeby innych punktów kontaktowych dysponuje aktualną analizą ryzyka w odniesieniu do uczestników masowych imprez sportowych z podległego terenu.
10)
Dane telefoniczno-adresowe Krajowego Punktu Kontaktowego i wojewódzkich punktów kontaktowych udostępnia się podmiotom zobowiązanym do przekazywania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych i upoważnionym do otrzymywania takich informacji.
11)
Postanowienia dotyczące gromadzenia i przetwarzania informacji, uzyskiwanych od podmiotów pozapolicyjnych, do dnia 1 stycznia 2007 r. odnoszą się wyłącznie do imprez sportowych będących meczami piłki nożnej I i II ligi oraz meczów o charakterze międzynarodowym.

II.

Zadania kierowników jednostek organizacyjnych Policji dotyczące gromadzenia i przetwarzania informacji o bezpieczeństwie masowych imprez sportowych.

1)
Do czasu uruchomienia systemu informatycznego pozwalającego na gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych dane gromadzone są w istniejących bazach danych oraz w postaci wydruków, kartotek, wykazów i zbiorów ewidencyjnych.
2)
Kierownik komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach sztabowych gromadzi i przetwarza informacje o:

- związkach i klubach sportowych,

- kalendarzu rozgrywek I, II i III ligi piłki nożnej, z podaniem orientacyjnej liczby uczestników,

- imprezach sportowych o charakterze międzynarodowym, z podaniem orientacyjnej liczby uczestników,

- instytucjach zagranicznych, właściwych do współpracy.

3)
Kierownicy jednostek organizacyjnych Policji, zgodnie z właściwością terytorialną, gromadzą i przetwarzają informacje o:

- związkach i klubach sportowych,

- kalendarzu rozgrywek sportowych z podaniem orientacyjnej liczby uczestników,

- klubach, organizacjach, stowarzyszeniach skupiających kibiców,

- obiektach, na terenie których są organizowane masowe imprezy sportowe,

- przemieszczaniu się uczestników masowych imprez sportowych i ich pobycie w miejscach organizowania tych imprez,

- środkach transportu, z jakich korzystają uczestnicy, miejscach zbiórek, trasach przejazdu oraz o liczebności grup uczestników,

- osobach, przeciwko którym toczy się postępowanie karne lub przeciwko którym skierowano wniosek o ukaranie za czyn popełniony w związku z masową imprezą sportową,

- osobach, co do których zapadł prawomocny wyrok lub prawomocne orzeczenie o ukaraniu za przestępstwo albo wykroczenie, popełnione w związku z masową imprezą sportową,

- organizatorach masowych imprez sportowych i organizatorach przejazdu uczestników masowych imprez sportowych oraz miejscach pobytu podczas tych imprez.

4)
Kierownicy jednostek organizacyjnych Policji gromadzą i przetwarzają informacje związane z udziałem Policji w zabezpieczeniu imprez masowych, a w szczególności o: siłach i środkach policyjnych,

- naruszeniach prawa,

- zbiorowych naruszeniach porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz chuligańskich zachowaniach,

- realizowanych zadaniach policyjnych,

- osobach, w stosunku do których orzeczono środek karny zakazu wstępu na imprezę masową.

III.

Tryb obiegu dokumentów dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych.

1)
Obieg dokumentów zawierających informacje dotyczące bezpieczeństwa masowych imprez sportowych odbywa się zgodnie z ogólnie obowiązującymi przepisami kancelaryjnymi.
2)
Osoba przyjmująca dokument w jednostce organizacyjnej Policji rejestruje go w dzienniku korespondencyjnym, a następnie niezwłocznie przekazuje go zgodnie z właściwością.
3)
Odpowiedzi udziela się niezwłocznie po otrzymaniu od podmiotu uprawnionego zapytania wraz z uzasadnieniem.
4)
Uzasadnienie powinno wskazywać powód wystąpienia z zapytaniem.
5)
Zwrócenie się przez podmiot uprawniony o przekazanie informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych powinno być poprzedzone wcześniejszym wyznaczeniem osób upoważnionych do występowania w imieniu podmiotu uprawnionego oraz określeniem zakresu jej upoważnienia.
6)
Jeżeli zapytanie nie zawiera uzasadnienia lub zostało ono uznane za niewystarczające należy zwrócić się do podmiotu uprawnionego o uzupełnienie stosownych informacji.
7)
Jeżeli z zapytaniem zwróci się osoba nieupoważniona lub przekracza ono zakres upoważnienia, kierownik jednostki organizacyjnej Policji, do którego wpłynęło zapytanie, zawiadamia o tym organ uprawniony oraz przekazuje treść złożonego zapytania bez odpowiedzi.
8)
Kierownik komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji, właściwej w sprawach sztabowych, oraz kierownicy jednostek organizacyjnych Policji prowadzą rejestr osób upoważnionych do występowania w imieniu podmiotu uprawnionego wraz z zakresem upoważnienia.
9)
Rejestr osób upoważnionych do występowania w imieniu podmiotu uprawnionego powinien zawierać:

- oznaczenie podmiotu uprawnionego,

- adres siedziby,

- imię i nazwisko osoby upoważnionej,

- zakres upoważnienia,

- termin ważności upoważnienia,

- dane telefoniczno-adresowe osoby upoważnionej.

10)
Wymianę informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych z podmiotami zagranicznymi prowadzi wyłącznie Krajowy Punkt Kontaktowy.

IV.

Współpraca w zakresie bezpieczeństwa masowych imprez sportowych między jednostkami organizacyjnymi Policji.

1)
W przypadkach gdy ustalono, że w grupie publiczności sportowej udającej się na mecz wyjazdowy mogą znajdować się osoby stanowiące zagrożenie dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, pobyt tej publiczności w miejscowości, w której odbywa się masowa impreza sportowa jest monitorowany przez zespół monitorujący z jednostki organizacyjnej Policji właściwej terytorialnie dla drużyny przyjezdnej.
2)
W zależności od charakteru zagrożenia zespół monitorujący liczy od 2 do 5 policjantów.
3)
W skład zespołu monitorującego wchodzą w szczególności policjanci realizujący zadania z zakresu gromadzenia i przetwarzania informacji dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych oraz prowadzący rozpoznanie środowisk kibiców sportowych.
4)
Podczas trwania imprezy zespół monitorujący współpracuje z dowódcą policyjnego zabezpieczenia i służbami porządkowymi organizatora, udzielając im pomocy w zakresie identyfikacji osób przyjezdnych, a także w sposób jawny rejestruje zachowania kibiców przyjezdnych.
5)
Zespół monitorujący składa się z kierownika oraz funkcjonariuszy wykonujących czynności związane z obserwacją i rejestracją zachowań kibiców.
6)
Kierownik jednostki organizacyjnej Policji, na którego terenie działania odbywa się impreza, zapewnia warunki do skutecznego przekazywania informacji przez zespół monitorujący. Na prośbę kierownika zespołu monitorującego, umożliwia członkom zespołu zapoznanie się z organizacją policyjnego zabezpieczenia imprezy, trasami przemieszczania uczestników imprezy oraz obiektem, na którym będzie odbywała się impreza.
7)
Zespołowi monitorującemu, na jego żądanie, przydzielany jest przewodnik wyposażony w środki łączności umożliwiające kontakt z jednostką przyjmującą.
8)
Kierownik zespołu monitorującego, w terminie 3 dni po zakończeniu imprezy, zobowiązany jest sporządzić sprawozdanie.
9)
Sprawozdanie przekazywane jest przełożonemu oraz wojewódzkim punktom kontaktowym ds. imprez masowych, właściwym terytorialnie dla zespołu monitorującego oraz miejsca imprezy.

V.

Klasyfikacja uczestników masowych imprez sportowych.

Uczestników masowych imprez sportowych dzieli się na trzy kategorie:

- kategoria A - uczestnicy imprez, którzy na podstawie dotychczasowych doświadczeń nie wywołują i nie uczestniczą w awanturach i zakłóceniach porządku publicznego niezależnie od zaistniałych okoliczności,

- kategoria B - uczestnicy imprez, którzy na podstawie dotychczasowych doświadczeń mogą w określonych sytuacjach, pod wpływem bodźców zewnętrznych uczestniczyć w naruszeniach porządku publicznego i prowokować negatywne zachowania zgromadzonych,

- kategoria C - uczestnicy imprez, którzy na podstawie dotychczasowych doświadczeń za główny cel swojej obecności przyjmują chęć wyżycia się, zamanifestowania swojego stanowiska poprzez wywoływanie awantur lub konfrontację z innymi uczestnikami imprezy bądź też siłami porządkowymi.