System bezpieczeństwa oraz kategorie stopnia zagrożenia bezpieczeństwa placówek zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej.
Dz.Urz.MSZ.2014.12
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 11
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH 1
z dnia 24 kwietnia 2014 r.
w sprawie systemu bezpieczeństwa oraz kategorii stopnia zagrożenia bezpieczeństwa placówek zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej
Rozdział I
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Rozdział II
Zadania dyrektora komórki organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa
Zadania dyrektora komórki organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa
Rozdział III
Zadania kierownika placówki zagranicznej
Zadania kierownika placówki zagranicznej
Rozdział IV
Zadania eksperta do spraw bezpieczeństwa i osoby realizującej zadania z zakresu bezpieczeństwa placówki
Zadania eksperta do spraw bezpieczeństwa i osoby realizującej zadania z zakresu bezpieczeństwa placówki
Rozdział V
Zadania funkcjonariuszy BOR, pracowników ochrony oraz miejscowych pracowników ochrony
Zadania funkcjonariuszy BOR, pracowników ochrony oraz miejscowych pracowników ochrony
Rozdział VI
Ogólne zasady bezpieczeństwa
Ogólne zasady bezpieczeństwa
Rozdział VII
Szczególne zasady bezpieczeństwa
Szczególne zasady bezpieczeństwa
Rozdział VIII
Kategoryzacja zagrożenia bezpieczeństwa placówek zagranicznych
Kategoryzacja zagrożenia bezpieczeństwa placówek zagranicznych
Rozdział IX
Zarządzanie kryzysowe
Zarządzanie kryzysowe
Rozdział X
Strefowanie placówek zagranicznych
Strefowanie placówek zagranicznych
Rozdział XI
Planowanie i sprawozdawczość
Planowanie i sprawozdawczość
Rozdział XII
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WSTĘP
WSTĘP
W przypadku lokalizacji peryferyjnej lub w dzielnicach charakteryzujących się wysokim wskaźnikiem przestępczości, w większym stopniu występuje zagrożenie włamaniami o podłożu czysto kryminalnym. Obiekty położone w centrum miasta bardziej narażone są na organizowanie przed nimi demonstracji lub okupację. Z kolei przy charakterystyce budynku uwzględnić należy takie elementy jak to, czy jest to budynek samodzielny - wolno stojący, czy też znajduje się w zabudowie szeregowej, ewentualnie wchodzi w skład kompleksu budynków (w znaczący sposób warunkuje to zasady wydzielenia strefy administracyjnej na zewnątrz takiego obiektu). Ocenić należy stan, konstrukcję oraz materiały, z których budynek został wykonany (w szczególności ściany i stropy), a ponadto usytuowanie i przebieg wewnątrz budynku kanałów wentylacyjnych, klimatyzacyjnych i innych instalacji. Analizą objąć należy także potencjalne możliwości dostania się do wydzielonych stref z pominięciem oficjalnych dróg wejścia - tj. przebieg dróg ewakuacyjnych, wejścia od strony strychu, dachu itp.
Status prawny obiektu w znacznym stopniu warunkuje możliwości dokonywania wewnątrz niego prac budowlanych związanych z dostosowaniem pomieszczeń do wymogów bezpieczeństwa lub instalacją stosownych środków ochrony. Zwrócić należy także uwagę na obecność w najbliższym sąsiedztwie zagranicznych firm i przedstawicielstw, które mogą stanowić naturalne przykrycie dla działalności obcych służb specjalnych oraz obecność w pobliżu ogólnodostępnych garaży i parkingów sprzyjających próbom zamachu terrorystycznego, zewnętrznego podsłuchu lub podglądu. Współużytkowanie budynku z innymi podmiotami wymusza natomiast konieczność wzmocnienia kontroli ruchu osobowego.
Klauzula tajności
Sygnatura literowo-cyfrowa Egz. nr .......
MINISTERSTWO SPRAW ZAGRANICZNYCH |
Nazwa placówki zagranicznej RP w ...................... |
ZATWIERDZAM
........................................................
(imię i nazwisko kierownika placówki)
dnia ......................
PLAN
OCHRONY PLACÓWKI 2
Sporządził:
.................
Stanowisko
.....................
imię i nazwisko
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Miejscowość miesiąc
rok
1. CHARAKTERYSTYKA REJONU I OBIEKTU PLACÓWKI
1) Usytuowanie obiektu:
a) położenie obiektu (centrum, peryferia itp.),
b) opis bezpośredniego otoczenia placówki (przeznaczenie sąsiadujących obiektów, ich wysokość, inne obiekty w niedalekim sąsiedztwie mogące stanowić zagrożenie dla placówki),
c) stan własności;
2) Charakterystyka obiektu placówki:
a) powierzchnia posesji, czy budynek jest wolnostojący, czy przylega do sąsiadów,
b) opis posesji (dodatkowa zabudowa, roślinność itp.),
c) obsługa infrastruktury przez służby miejscowe (np. wywóz śmieci, dostawa paliwa do pieców itp.);
d) zabezpieczenie posesji:
- opis ogrodzenia (wysokość, rodzaj materiału),
- opis bram i furtek, rodzaje zamknięć itp.,
- zauważone słabe punkty w zewnętrznym zabezpieczeniu posesji,
- wyposażenie w śluzy.
3) Główne zagrożenia:
a) terroryzmem,
b) konfliktem zbrojnym,
c) konfliktem etnicznym (niepokojami społecznymi),
d) przestępczością zorganizowaną,
e) przestępczością pospolitą,
f) klęskami żywiołowymi,
g) katastrofą ekologiczną (przemysłową);
h) możliwość (łatwość) prowadzenia inwigilacji i obserwacji placówki przez obce służby specjalne.
4) Strefowanie placówki:
a) usytuowanie pomieszczeń w poszczególnych strefach należy zobrazować na rzutach posesji i poszczególnych kondygnacji (dopuszcza się szkice odręczne),
b) zasady dostępu do stref dla poszczególnych kategorii osób,
c) system kontroli wejścia osób do poszczególnych stref;
5) Systemy technicznego zabezpieczenia placówki (opis);
a) zabezpieczenia mechaniczne (kraty, okna, drzwi, zamki itp.),
b) system alarmowy,
c) system dozoru kamerowego CCTV,
d) system kontroli dostępu,
e) system klucza generalnego,
f) opis drzwi i zamków,
g) sposób zabezpieczenia i obiegu kluczy,
h) ewidencja obiegu kluczy od pomieszczeń chronionych,
i) system przeciwpożarowy,
j) sposób nadzoru nad funkcjonowaniem systemów ochronnych:
- osoba odpowiedzialna, zakres i zasady sprawowanego nadzoru,
- usytuowanie stanowiska nadzoru,
k) awaryjne źródło zasilania;
6) System zabezpieczenia osobowego:
a) eksperci ochrony (ilu, w jakim systemie pełnią dyżury, wyposażenie w środki ochrony, warunki zakwaterowania),
b) wynajęta ochrona miejscowa (nazwa firmy, zakres jej obowiązków),
c) ochrona policji i innych służb miejscowych odpowiedzialnych za bezpieczeństwo placówek zagranicznych (ocena współpracy),
d) pracownicy zamieszkujący na terenie placówki,
e) system powiadamiania pracowników,
f) zatrudnienie pracowników miejscowych.
2. ORGANIZACJA ŁĄCZNOŚCI
1) Łączność jawna (rodzaj, opis i operator);
2) Łączność niejawna (rodzaj, opis, operator/szyfrant);
3) Łączność telefoniczna (typ centrali i jej lokalizacja, firma serwisująca);
4) Wykorzystanie sieci "Internet" lub innych form łączności modemowej;
5) Inne środki łączności (satelitarna) - lokalizacja, obsługa.
3. PRZEDSIĘWZIĘCIA MINIMALIZUJĄCE ZAGROŻENIE TERRORYSTYCZNE 3
Lp. | Czynności do wykonania | Czas realizacji | Odpowiedzialny | Uwagi | |||||
W czasie rozpoczęcia pracy | |||||||||
1. | Otwieranie drzwi głównych placówki i wpuszczanie | ||||||||
pracowników | |||||||||
2. | Wydawanie kluczy | ||||||||
3. | Włączanie i wyłączanie systemu alarmowego | ||||||||
4. | Kontrola włączenia obwodów systemu napadowego | ||||||||
5 | Wyłączanie oświetlenia zewnętrznego i dyżurnego | ||||||||
6. | Odbiór korespondencji ze skrzynki | ||||||||
7. | Sprawdzanie zabezpieczenia obiektu: - drożność dróg ewakuacyjnych, - sprawność systemów zabezpieczenia placówki, - stan techniczny drzwi, okien, bram, ogrodzenia | ||||||||
8. | Sprawdzanie rejonu placówki pod kątem ujawnienia podrzuconych pojemników, toreb, paczek itp.: - klomby, krzewy, drzewa, - zewnętrzna strona ogrodzenia, - kosze, ewentualnie inne pojemniki na śmieci, - studzienki ściekowe itp. | ||||||||
9. | Składanie kierownikowi placówki codziennej informacji o stanie bezpieczeństwa placówki | ||||||||
10. | Przekazywanie korespondencji do sprawdzenia na prześwietlarce | ||||||||
11. | Odblokowanie furtki wejściowej i otwarcie drzwi poczekalni konsulatu | ||||||||
12. | |||||||||
13. | |||||||||
14. |
Lp. | Po zakończeniu pracy | |||
1. | Zamykanie i blokowanie wejścia do obiektu | |||
2. | Włączanie oświetlenia zewnętrznego i dyżurnego | |||
3. | Dokonanie obchodu zewnętrznego placówki i odbiór korespondencji ze skrzynki | |||
4. | Sprawdzanie zamknięcia drzwi zewnętrznych, bram i furtek | |||
5. | ||||
6. | ||||
7. | ||||
Lp. | Podczas przyjęć, imprez, konferencji itp. | |||
1. | Sprawdzenie zamknięcia drzwi od pomieszczeń i przejść, do których goście nie mają prawa wstępu | |||
2. | Wpuszczanie gości i kontrola zaproszeń | |||
3. | Sprawdzenie i zabezpieczenie pomieszczeń po zakończeniu imprezy | |||
4. | ||||
5. |
4. WYKAZ NUMERÓW TELEFONÓW ALARMOWYCH I INFORMACYJNYCH 4
............................ policja
............................ straż pożarna
............................ pogotowie ratunkowe
............................ pogotowie gazowe
............................ pogotowie energetyczne
............................ pogotowie wodociągowe
............................ numer alarmowy z telefonu komórkowego
............................ infolinia dotycząca sytuacji w kraju
............................ infolinia policji
............................ inne (wg potrzeb)
5. SYGNAŁY POWSZECHNEGO OSTRZEGANIA I ALARMOWANIA 5
Lp. | Rodzaj alarmu | Sposób ogłaszania alarmów | Sposób odwoływania alarmów | ||
za pomocą syren | przy pomocy rozgłośni radiowych, TV i radiofonii przewodowej | za pomocą syren | przy pomocy rozgłośni radiowych, TV i radiofonii przewodowej | ||
1. | Alarm o klęskach żywiołowych i zagrożeniu środowiska | Dźwięk ciągły trwający 3 minuty | Powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna informująca o zagrożeniu i sposobie postępowania | Dźwięk ciągły trwający 3 minuty | Powtarzana trzykrotnie zapowiedź słowna: Uwaga! Uwaga! Odwołuję alarm o klęskach............ dla................. |
3. | Alarm powietrzny | ||||
10. |
Wykonano w 2 egz.
Egz. nr 1 - ......................................
(komórka właściwa ds. bezpieczeństwa)
Egz. nr 2 - a/a ...........................
(nazwa placówki zagranicznej)
Wykonał:..................................................
(imię i nazwisko wykonawcy dokumentu)
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WSTĘP
WSTĘP
Celem opracowanego planu jest:
1) ochrona praw i interesów Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
2) przygotowanie placówki do funkcjonowania w warunkach narastającego zagrożenia bezpieczeństwa;
3) ochrona życia i zdrowia pracowników placówki i członków ich rodzin oraz innych obywateli polskich;
4) zabezpieczenie mienia, a zwłaszcza ważnych z punktu widzenia interesów Państwa dokumentów, środków pieniężnych, dóbr kultury i pieczęci urzędowych oraz innych przedmiotów, a także zgromadzenie zapasów żywności i innych środków niezbędnych do prze trwania;
5) zabezpieczenie i utrzymanie środków łączności;
6) organizowanie ewakuacji z miejsc zagrożonych;
7) podejmowanie innych działań o charakterze obronnym lub zabezpieczającym,
o ile przemawia za tym interes Państwa, bezpieczeństwo placówki, jej personelu oraz rodzin.
W sytuacjach zagrożeń w kraju urzędowania bardzo istotnym źródłem informacji o rozwoju zdarzeń są miejscowe media i inne komunikatory na bieżąco informujące o sytuacji i przekazujące zalecenia lub polecenia miejscowych władz. Dlatego placówka zagraniczna powinna dysponować środkami łączności (np. odbiornik radiowy) z niezależnym zasilaniem, a wyznaczeni pracownicy powinni na bieżąco śledzić komunikaty i przekazywać ich treść wyznaczonemu pracownikowi placówki.
Jednym z istotnych zadań kierownika placówki jest przygotowanie personelu do wykonania odpowiednio wcześnie zaplanowanych czynności w sytuacji urzeczywistnienia się zagrożeń. W ramach szkolenia pracowników należy zapoznać ich z możliwością wystąpienia w danym rejonie określonych zagrożeń jak i z środkami oraz metodami przeciwdziałania niebezpieczeństwom jak również metodami minimalizacji następstw ich wystąpienia. Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych, takich jak:
- atak terrorystyczny (wtargnięcie na teren placówki),
- porwanie (sytuacja zakładnicza),
- podłożenie bomby,
- przesyłka niewiadomego pochodzenia (pozostawiony pakunek),
- powódź,
- huragan,
- katastrofalna śnieżyca,
- trzęsienie ziemi,
- inne rodzaje zagrożeń,
są opracowywane przez kierownika placówki na podstawie wytycznych dyrektora komórki organizacyjnej właściwej ds. bezpieczeństwa dyplomatycznego. Stanowią one wewnętrzne dokumenty wchodzące w skład planu bezpieczeństwa placówki.
MINISTERSTWO SPRAW ZAGRANICZNYCH |
Nazwa placówki zagranicznej RP w ...................... |
ZATWIERDZAM
........................................................
(imię i nazwisko kierownika placówki)
dnia ......................
PLAN
OBRONY I ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO 6
Sporządził:
.................
stanowisko
.....................
imię i nazwisko
___________________________________________________________________________
Miejscowość miesiąc
rok
1.
HARMONOGRAM CZYNNOŚCI W POSZCZEGÓLNYCH STOPNIACH ALARMOWYCH
HARMONOGRAM CZYNNOŚCI W POSZCZEGÓLNYCH STOPNIACH ALARMOWYCH
2. Odpowiedzialnym za realizację zadań wynikających z wprowadzenia stopni alarmowych na placówce jest kierownik placówki lub osoba przez niego wyznaczona.
3. Czynności przewidziane do realizacji w poszczególnych stopniach alarmowych należy ująć w formie listy zadań, dostosowanych do rzeczywistych warunków funkcjonowania placówki, zgodnie z poniższym przykładowym zestawieniem.
4. Zadania wymienione w poniższym zestawieniu są ujęte w stopniu ogólnym, w przypadku szczegółowych ustaleń należy kontaktować się z merytorycznie właściwą komórką organizacyjną ministerstwa.
PIERWSZY STOPIEŃ ALARMOWY - ALFA | ||||
Lp. | Czynności do wykonania | Realizacja | Czas realizacji* | |
Tak | Nie | |||
1. | Przyjęcie sygnału o wprowadzeniu I st. alarmowego | |||
2. | Potwierdzenie otrzymanego sygnału o wprowadzeniu I st. alarmowego | |||
3. | Poinformowanie pracowników placówki i członków ich rodzin o zaistniałej sytuacji | |||
4. | Poinformowanie pracowników placówki o konieczności zachowania wzmożonej czujności względem podejrzanych zachowań osób i w poszukiwaniu podejrzanych przedmiotów | |||
5. | Wprowadzenie stałych, całodobowych dyżurów pracowników placówki | |||
6. | Uruchomienie procedur wzmożonych kontroli pojazdów oraz osób wchodzących na teren obiektów (zwracanie szczególnej uwagi na zawartość pojazdów i bagażu osób) | |||
7. | Ograniczenie w obrębie placówki ruchu pojazdów i osób do niezbędnego minimum | |||
8. | Ograniczenie do minimum ilości używanych wejść i wjazdów do placówki | |||
9. | Wzmocnienie kontroli przesyłek pocztowych, kurierskich oraz dostaw do placówki | |||
10. | Wzmocnienie kontroli nad czynnościami związanymi z usługami realizowanymi na rzecz placówki przez podmioty zewnętrzne | |||
11. | Sprawdzenie na zewnątrz i od wewnątrz zabezpieczenia budynków | |||
12. | Zamknięcie i zabezpieczenie nie używanych regularnie budynków i pomieszczeń | |||
13. | Sprawdzenie działania środków łączności funkcjonujących na potrzeby placówki | |||
14. | Dokonanie przeglądu wszystkich procedur, szczegółowych wymagań osobowych i logistycznych oraz zadań związanych z wprowadzeniem wyższych stopni alarmowych | |||
15. | Sprawdzenie działania instalacji alarmowych oraz przepustowości dróg ewakuacji | |||
16. | Dokonanie przeglądu zastępczych źródeł energii /agregatów prądotwórczych/, zbiorników na wodę, schronów, innych miejsc ochrony dla pracowników placówki | |||
17. | W wyniku przeprowadzenia ww. przeglądu dokonanie niezbędnych napraw i remontów | |||
18. | Informowanie odpowiednich służb w przypadku zauważenia: nieznanych pojazdów zaparkowanych lub poruszających się w sposób podejrzany (np. wielokrotne objeżdżanie obiektu), porzuconych paczek i bagaży lub nietypowych działań | |||
19. | Podjęcie działań przygotowawczych związanych z zabezpieczeniem przedmiotów i materiałów szczególnej wartości | |||
20. | Podjęcie innych działań organizacyjnych i wykonawczych zwiększających stan ochrony placówki | |||
21. | Nawiązanie bezpośredniego kontaktu z lokalnymi organami administracji odpowiedzialnymi za zarządzanie kryzysowe i bezpieczeństwo | |||
22. | Prowadzenie monitoringu zdarzeń "nietypowych" na danym terenie | |||
23. | Rezygnacja ze spotkań i imprez okolicznościowych o charakterze otwartym itp. | |||
24. | Przygotowanie i przekazanie okresowych informacji o sytuacji w kraju urzędowania na potrzeby centrali o ustalonych godzinach | Wg. ustalonego harmonogramu | ||
25. | Przygotowanie i przekazanie uzupełniających i doraźnych informacji o sytuacji w kraju urzędowania na potrzeby centrali | Wg. potrzeb | ||
26. | Dokonanie przeglądu dokumentów pod kątem wyselekcjonowania dokumentacji podlegającej ew. ewakuowaniu (m.in. dokumenty wykonane w egzemplarzu pojedynczym, dokumenty niezbędne dla funkcjonowania placówki, dzienniki ewidencji, protokoły zniszczenia dokumentów niejawnych) oraz dokumentacji przewidzianej do zniszczenia w przypadku wprowadzenia jednego z wyższych stopni alarmowych. Zgromadzenie w kancelarii tajnej/PODN (w przypadku jej braku - w miejscu określonym przez kierownika placówki) dokumentów niejawnych oraz innych istotnych dla funkcjonowania placówki (m.in. dokumenty kadrowe, finansowe, akty własności). | |||
... |
DRUGI STOPIEŃ ALARMOWY - BRAVO
Lp. | Czynności do wykonania | Realizacja | Czas realizacji* | |
Tak | Nie | |||
1. | Realizacja czynności I stopnia alarmowego | |||
2. | Ostrzeżenie personelu o możliwych formach ataku | |||
3. | Zapewnienie dostępności w trybie alarmowym członków personelu niezbędnego do wzmocnienia ochrony placówki | |||
4. | Wzmocnienie ochrony | |||
5. | Sprawdzenie systemów ochrony obiektów ochranianych | |||
6. | Wzmocnienie kontroli przesyłek pocztowych | |||
7. | Przegląd stanu posiadanych zapasów materiałowych i sprzętu | |||
8. | Poddanie kontroli przy wejściu osoby wchodzące na teren obiektu oraz ich bagaże, paczki i inne pojemniki | |||
9. | Wprowadzenie nieregularnych patroli do kontrolowania pojazdów, ludzi oraz budynków publicznych w rejonach zagrożonych | |||
10. | Organizowanie okresowych spotkań kierownictwa placówki | |||
11. | Zażądanie od władz miejscowych zwiększenia ochrony placówki i jej personelu | |||
12. | Wydanie zalecenia pracownikom i członkom ich rodzin ograniczenia lub zaniechania kontaktów z ludnością miejscową, a także opuszczania miejsca zamieszkania bez uzasadnionej przyczyny | |||
13. | Uzgodnienie z Zespołem do spraw zarządzania kryzysowego możliwości odesłania do kraju tych pracowników i członków ich rodzin, których dalszy pobyt na placówce nie jest niezbędny | |||
14. | Aktualizację wykazu obywateli polskich przebywających w kraju urzędowania | |||
15. | Powiadomienie obywateli polskich, przebywających czasowo, służbowo lub prywatnie w państwie przyjmującym, o grożącym niebezpieczeństwie i zalecenie im powrotu do kraju | |||
16. | Stworzenie warunków do udzielania pomocy obywatelom polskim w państwie przyjmującym oraz ułatwienia im powrotu do kraju | |||
17. | Adaptowanie, przy wykorzystaniu dostępnych środków, piwnic oraz innych pomieszczeń o wzmocnionej konstrukcji z przeznaczeniem, w razie potrzeby, na schrony lub inne miejsca ukrycia o podobnym charakterze | |||
18. | Wycofanie z banków, zgodnie z oddzielnymi ustaleniami, części lub całości środków pieniężnych i depozytów | |||
19. | Uzupełnienie zapasów materiałowych, w tym głównie lekarstw i środków opatrunkowych, wody, paliwa, części zamiennych do agregatów prądotwórczych i samochodów oraz zalecenie członkom rodzin pracowników utworzenia odpowiednich własnych zapasów, a w szczególności żywności, wody, lekarstw i środków opatrunkowych | |||
20. | Wstrzymanie wszelkiego rodzaju prac budowlanych, montażowych lub renowacyjnych w obiektach placówki, z wyłączeniem robót będących na ukończeniu, prowadzonych przez pracowników krajowych delegowanych przez ministerstwo lub przez pracowników miejscowych, jeżeli wykonanie tych prac ma istotny wpływ na stan bezpieczeństwa placówki | |||
21. | Odwołanie pracowników z urlopów, z wyjątkiem pracowników przebywających poza granicami państwa przyjmującego | |||
22. | Ustanowienie i utrzymanie stałej łączności z ministerstwem, innymi polskimi urzędami i placówkami, a także z Polonią i obywatelami polskimi przebywającymi czasowo, służbowo lub prywatnie w państwie przyjmującym | |||
23. | Przygotowanie placówki do okresowego zakwaterowania na jej terenie wszystkich pracowników i członków ich rodzin (z wyłączeniem pracowników miejscowych) lub zamieszkujących w rejonach lub miejscach najbardziej zagrożonych | |||
24 | Zniszczenie wybranych dokumentów niejawnych i innych dokumentów niezakwalifikowanych do ewakuacji, nie mających istotnego znaczenia dla dalszego funkcjonowania placówki, zgodnie z zatwierdzonym przez kierownika placówki planem oraz protokołem zniszczenia |
TRZECI STOPIEŃ ALARMOWY- CHARLIE
Lp. | Czynności do wykonania | Realizacja | Czas realizacji* | |
Tak | Nie | |||
1. | Realizacja zadań ujętych w niższych stopniach alarmowym | |||
2. | Wprowadzenie dyżuru dla osób odpowiedzialnych za wdrożenie procedur działania na wypadek aktów terroru lub sabotażu | |||
3. | Ograniczenie do min. liczby miejsc ogólnodostępnych w obiekcie/rejonie. | |||
4. | W uzasadnionych przypadkach wprowadzenie ścisłej kontroli osób i pojazdów przy wejściu/wjeździe na teren placówki. | |||
5. | Wzmocnienie służby ochronnej oraz częstotliwości patrolowania obiektów wynikających z planów ochrony | |||
6. | Wprowadzenie całodobowego nadzoru miejsc podlegających ochronie | |||
7. | Dokonanie przeglądu dostępnej bazy i środków medycznych pod kątem możliwości wykorzystania w przypadku ataku terrorystycznego/sabotażu | |||
8. | Przygotowanie do zniszczenia dokumentów oraz przedmiotów uznanych za ważne ze względu na interes Państwa, zgodnie z uprzednio ustalonym wykazem, które nie zostały zniszczone w stopniu alarmowym BRAVO i nie zostały przeznaczone do ewakuacji | |||
9. | Przygotowanie placówki do całkowitej ewakuacji | |||
10. | Przeprowadzenie ewakuacji częściowej - rodzin pracowników placówki oraz pracowników, których wyjazd nie zakłóci funkcjonowania placówki | |||
11. | Sprawdzenie możliwości ukrycia pracowników poza budynkiem placówki i uzyskania potwierdzenia w tym zakresie władz miejscowych | |||
12. | Rozwiązanie umów o pracę z pracownikami miejscowymi lub całkowite wyłączenie tych pracowników od zadań merytorycznych placówki | |||
13. | Zabezpieczenie dokumentów, przedmiotów oraz dóbr kultury, zgodnie z uprzednio ustalonym wykazem | |||
14. | Sprawdzenie aktualności planu ewakuacji | |||
15. | Zakwaterowanie w obiektach placówki pracowników (z wyłączeniem pracowników miejscowych) zamieszkałych w szczególnie zagrożonych miejscach (rejonach) | |||
16. | Określenie głównych przedsięwzięć przygotowawczych związanych z zawieszeniem działalności lub likwidacją placówki | |||
17. | Przygotowanie do ewakuacji wyselekcjonowanych dokumentów |
CZWARTY STOPIEŃ ALARMOWY - DELTA
Lp. | Czynności do wykonania | Realizacja | Czas realizacji* | |
Tak | Nie | |||
1. | Realizacja zadań ujętych w niższych stopniach alarmowym | |||
2. | Zapewnienie zaplecza logistycznego oraz medyczno-sanitarnego, odpowiednio do możliwego zagrożenia | |||
3. | Ewakuowanie, a w razie braku takiej możliwości zniszczenie dokumentów i przedmiotów, zgodnie z uprzednio ustalonym wykazem, uznanych za szczególnie ważne ze względu na interes Rzeczypospolitej Polskiej | |||
4. | Powiadomienie właściwych władz państwa przyjmującego o czasowym zawieszeniu działalności placówki lub zamiarze czasowego zawieszenia działalności oraz ewakuacji personelu lub jego części, a także zażądania ochrony na trasie ewakuacji oraz ułatwień na przejściach granicznych | |||
5. | Uzgodnienie z ministerstwem zakresu ewakuacji, miejsca, terminów i sposobów jej przeprowadzenia, sposobu postępowania z pozostawionym mieniem, zadań politycznych, a także organizacji łączności do czasu zakończenia ewakuacji | |||
6. | Udzielanie wszechstronnej pomocy w ewakuacji obywatelom polskim przebywającym w państwie przyjmującym | |||
7. | Przeprowadzenie ewakuacji całkowitej na polecenie Przewodniczącego Zespołu Zarządzania Kryzysowego lub jego zastępcy | |||
8. | W przypadku braku łączności z ministerstwem, samodzielne podjęcie decyzji o ewakuacji | |||
... |
* Czas realizacji - przewidywany czas na realizację zadania: G + godzin, D+ dni
2.
WYKAZ DOKUMENTÓW (URZĄDZEŃ), KTÓRE NALEŻY ZNISZCZYĆ (SZCZEGÓLNIE ZABEZPIECZYĆ) W POSZCZEGÓLNYCH STOPNIACH ALARMOWYCH
WYKAZ DOKUMENTÓW (URZĄDZEŃ), KTÓRE NALEŻY ZNISZCZYĆ (SZCZEGÓLNIE ZABEZPIECZYĆ) W POSZCZEGÓLNYCH STOPNIACH ALARMOWYCH
Lp. | Nazwa dokumentu (urządzenia) | Klauzula tajności | Ilość | Uwagi |
Pierwszy stopień alarmowy - ALFA | ||||
1. | jawne | |||
2. | Dokumenty niejawne | do "tajne" włącznie | przegląd i przygotowanie do protokolarnego zniszczenia | |
... | ||||
Drugi stopień alarmowy - BRAVO | ||||
10. | Dokumenty niejawne zakwalifikowane do zniszczenia | do "tajne" włącznie | zniszczyć | |
... | ||||
Trzeci stopień alarmowy - CHARLIE | ||||
23. | Wyselekcjonowane dokumenty niejawne oraz dzienniki ewidencji, protokoły zniszczenia | do "tajne" włącznie | przygotować do ewakuacji | |
... | ||||
32. | Wyselekcjonowane dokumenty niejawne oraz dzienniki ewidencji, protokoły zniszczenia | do "tajne" włącznie, szyfry, | ewakuować, a w przypadku braku takiej możliwości -zniszczyć | |
33. | ||||
34. | ||||
... |
3.
ZBIÓR DANYCH O PRACOWNIKACH PLACÓWKI
ZBIÓR DANYCH O PRACOWNIKACH PLACÓWKI
Lp. | Nazwisko i imię | Stan rodzinny | Adres | Nr telef. lub kto powiadamia |
1. | żona, 3 dzieci | |||
2. | żona, teściowa | ul. Rumby 7 | tel. Nr | |
3. | ||||
4. | ||||
5. | ||||
6. |
4.
WYKAZ ZAPASÓW MATERIAŁOWYCH, KTÓRE NALEŻY ZGROMADZIĆ W CZASIE NARASTANIA ZAGROŻENIA
WYKAZ ZAPASÓW MATERIAŁOWYCH, KTÓRE NALEŻY ZGROMADZIĆ W CZASIE NARASTANIA ZAGROŻENIA
Lp. | Nazwa materiału (produktu) | Jm | Stan aktualny | Potrzeby | Wykonawca |
1. | Żywność | kg | |||
2. | |||||
3. | |||||
4. | Leki | ||||
5. | |||||
6. | |||||
... |
5.
PLAN ŁĄCZNOŚCI Z MSZ, AMBASADAMI RP W PAŃSTWACH OŚCIENNYCH
PLAN ŁĄCZNOŚCI Z MSZ, AMBASADAMI RP W PAŃSTWACH OŚCIENNYCH
Lp. | Nazwa | Rodzaj łączności | Uwagi |
1. | Ambasada - ministerstwo | radiowa satelitarna fax nr ...................... tel. nr ...................... | pośr. Amb. RP w ............................ z Amb. USA |
2. | Ambasada - AMB. RP w ........... | radiowa ............... fax nr ...................... tel. nr ...................... | |
... |
6.
HARMONOGRAM PRZEDSIĘWZIĘĆ REALIZOWANYCHW SYTUACJI ZAGROŻENIA
HARMONOGRAM PRZEDSIĘWZIĘĆ REALIZOWANYCHW SYTUACJI ZAGROŻENIA
Lp. | Czynności do wykonania | Czas realizacji | Odpowiedzialny | Uwagi |
1. | Wprowadzenie stałego całodobowego dyżuru | |||
2. | Posiedzenie zespołu zarządzania kryzysowego | |||
3. | Zapoznanie pracowników placówki z bieżącą sytuacją i przypomnienie im zaleceń w zakresie bezpieczeństwa osobistego i obiektu | |||
4. | Prowadzenie rozpoznania zagrożenia | |||
5. | Sprawdzenie i ewentualne wzmocnienie ochrony placówki | |||
6. | Sprawdzenie sprawności środków łączności | |||
7. | Wystąpienie do władz miejscowych o: - ustanowienie całodobowej ochrony placówki, - zainstalowanie bezpośredniego łącza napadowego | |||
8. | Sprawdzenie zabezpieczenia medyczno -sanitarnego | |||
9. | Nawiązanie współdziałania z innymi placówkami | |||
... |
Egz. nr 1 -......................................
(komórka właściwa ds. bezpieczeństwa)
Egz. nr 2 - a/a ...........................
(nazwa placówki zagranicznej)
Wykonał: ..................................................
(imię i nazwisko wykonawcy dokumentu)
ZAŁĄCZNIK Nr 3
WSTĘP
WSTĘP
1) sporządzić listę osób przewidzianych do ewakuacji w nowe miejsce urzędowania;
2) przygotować niezbędny sprzęt i dokumenty potrzebne w nowym miejscu urzędowania;
3) zniszczyć pozostałe dokumenty i urządzenia traktowane jako tajne, które nie mogą być wywiezione ani właściwie zabezpieczone w dotychczasowym miejscu urzędowania;
4) sporządzić listę osób przewidzianych do ewakuacji do kraju lub wskazanego miejsca;
5) skierować do kraju lub do wskazanego miejsca pozostały personel i członków rodzin personelu ewakuowanego, a także innych obywateli polskich;
6) zabezpieczyć pomieszczenia, urządzenia, sprzęt i jawne dokumenty pozostawione na miejscu.
7) najszybciej, jak to jest możliwe poinformować władze państwa przyjmującego o ewakuacji placówki.
W wypadku podjęcia decyzji o zawieszeniu działalności placówki kierownik tej placówki powinien zaplanować wykonanie m. in. następujących zadań:
1) zwrócić się do placówki zagranicznej uzgodnionego uprzednio państwa trzeciego w sprawie reprezentowania interesów Rzeczypospolitej Polskiej na terytorium państwa przyjmującego;
2) przygotować sprzęt i jawne dokumenty do przekazania kierownikowi placówki zagranicznej państwa trzeciego, reprezentującego interesy Rzeczypospolitej Polskiej;
3) zapewnić ochronę mienia placówki przez np. pozostawionego pracownika placówki lub wskazaną osobę albo organizację miejscową;
4) zniszczyć dokumenty, które nie mogą być zabrane do kraju lub pozostawione na miejscu;
5) trwale uszkodzić lub zniszczyć tajne urządzenia techniczne, które ze względu na tajemnicę nie powinny dostać się w posiadanie osób nieuprawnionych;
6) ustalić kolejność wyjazdów członków personelu placówki, w tym przewidzieć terminy wyjazdów, kierunki opuszczania terytorium państwa przyjmującego, miejsce docelowe i środki komunikacji. Bez zgody Dyrektora Generalnego Służby Zagranicznej personel placówki nie może opuścić terytorium państwa przyjmującego;
7) zaplanować miejsce zdeponowania mienia osobistego członków personelu placówki w wypadku, kiedy mienie to nie może być zabrane przez zainteresowanych oraz sporządzić wykaz tego mienia.
PRZYKŁADOWY PODRĘCZNY BAGAŻ EWAKUACYJNY
PRZYKŁADOWY PODRĘCZNY BAGAŻ EWAKUACYJNY
- ważne dokumenty zabezpieczone przed wilgocią w woreczku foliowym (dokumenty potwierdzające tożsamość, polisy ubezpieczeniowe, numery rachunków bankowych i numery kart kredytowych, adresy i telefony kontaktowe, akty notarialne, papiery wartościowe, książeczki szczepień, legitymacje ubezpieczeniowe itp.),
- pieniądze,
- zażywane lekarstwa,
- cenne przedmioty,
- trwałą żywność, (konserwy, chleb pakowany, puszkowane owoce i warzywa, soki, mleko i zupy w puszkach lub proszkowane, cukier, sól, przyprawy, krakersy, czekolada, itp.),
- wodę pitną (butelkowaną, w ilości na osobę około 3 litrów na dzień, wodę przechowywać w chłodnym, ciemnym miejscu z naklejoną etykietą z datą),
- przybory toaletowe,
- środki higieny,
- apteczkę pierwszej pomocy,
- naczynia i sztućce jednorazowe,
- telefon komórkowy,
- przenośne radio z zapasowymi bateriami,
- latarkę,
- bieliznę na zmianę, śpiwór lub koc,
- worki na śmieci,
- scyzoryk, zapałki, otwieracz do konserw, taśmę klejącą, nóż, przybory do szycia oraz inne niezbędne przedmioty osobiste.
MINISTERSTWO SPRAW ZAGRANICZNYCH |
Nazwa placówki zagranicznej RP w ...................... |
ZATWIERDZAM
........................................................
(imię i nazwisko kierownika placówki)
dnia ......................
PLAN
EWAKUACJI PLANOWEJ 7
Sporządził:
.................
stanowisko
.....................
imię i nazwisko
___________________________________________________________________________
Miejscowość miesiąc
rok
I.
Sposoby i kierunki ewakuacji
Sposoby i kierunki ewakuacji
a) samolotem rejsowym (nazwa przewoźnika, miejsce wylotu i port docelowy),
b) samolotem specjalnym (w uzgodnieniu z placówkami państw zaprzyjaźnionych, Unii Europejskiej lub NATO).
2) drogą lądową (określić przebieg trasy wraz z ewentualną oceną zagrożeń):
a) droga główna,
b) drogi zapasowe (1-2);
3) drogą morską:
a) nazwa armatora,
b) port załadunku i docelowy;
4) koleją (określić przebieg linii kolejowej).
II.
Etapy ewakuacji
Etapy ewakuacji
a) wykaz osób podlegających ewakuacji w I etapie,
b) wykaz dokumentów podlegających ewakuacji w I etapie,
c) wykaz sprzętu podlegającego ewakuacji w I etapie;
2) II etap - ewakuacja całkowita (może odbyć się jednym ze sposobów wymienionym w rozdziale I. Poniżej przedstawiono ewakuację drogą lądową). Dokumenty, które należy sporządzić:
a) wykaz osób podlegających ewakuacji w II etapie,
b) wykaz samochodów (służbowych i prywatnych) przeznaczonych do ewakuacji w II etapie, w tym:
- rodzaj i marka samochodu, numer rejestracyjny, miejsce w kolumnie,
- nazwiska kierowców i osób przewożonych w każdym z samochodów oraz wykaz numerów kontaktowych i częstotliwości radiowych (w przypadku posiadania łączności radiowej) uczestników ewakuacji,
- wykaz dokumentów, sprzętu i innych przedmiotów wartościowych przewożonych w każdym samochodzie.
- ...
III.
Zabezpieczenie ewakuacji
Zabezpieczenie ewakuacji
a) zapas paliwa (ilość na każdy samochód),
b) woda i żywność (ilości na ewakuowane osoby),
c) części zamienne do samochodów, linki holownicze, latarki itp.,
d) wykaz stacji benzynowych i zakładów naprawczych na trasie (trasach) ewakuacji,
e) ilość i rodzaj środków medycznych i sanitarnych na każdy samochód,
f) wykaz szpitali i punktów medycznych na drodze przemieszczenia;
2) utrzymanie łączności:
a) utrzymanie łączności między kierownikiem placówki a dysponentami pojazdów,
b) utrzymanie łączności z placówką, do której następuje ewakuacja,
c) utrzymanie łączności z MSZ;
3) sposób przewozu środków finansowych, w tym przeznaczonych na ewakuację.
IV.
Zabezpieczenie pozostawionych obiektów i majątku ruchomego placówki.
Zabezpieczenie pozostawionych obiektów i majątku ruchomego placówki.
- właścicielowi,
- przedstawicielowi państwa urzędowania,
- przedstawicielowi innej placówki zagranicznej,
- pod ochronę firmie ochroniarskiej,
- pracownikowi miejscowemu placówki.
Uwaga: zaleca się, by treści planu ewakuacji były wzbogacone poprzez opracowanie załączników w formie map, szkiców, planów miast, zestawień, tabel itp.
V.
W przypadku wystąpienia realnego zagrożenia placówki oraz ewentualnej konieczności podjęcia decyzji o ewakuacji placówka jest zobowiązana do wypełnienia i natychmiastowego przekazania do komórki właściwej do spraw bezpieczeństwa informacji kryzysowej, aktualnej na dzień wypełnienia
W przypadku wystąpienia realnego zagrożenia placówki oraz ewentualnej konieczności podjęcia decyzji o ewakuacji placówka jest zobowiązana do wypełnienia i natychmiastowego przekazania do komórki właściwej do spraw bezpieczeństwa informacji kryzysowej, aktualnej na dzień wypełnienia
Placówka: ....................
informacja na dzień .................
Pracownicy placówki, adresy zamieszkania | |||||
Rodziny pracowników placówki z podziałem na dorosłych i dzieci - miejsce zamieszkania | |||||
Szkoły, do jakich uczęszczają dzieci | |||||
Pracownicy miejscowi (imię, nazwisko, obywatelstwo) | |||||
Stan osobowy -podsumowanie | Pracownicy placówki | ||||
Członkowie rodzin (w tym dzieci) | |||||
Pracownicy miejscowi | |||||
Możliwość zakwaterowania na placówce pracowników i ich rodzin (również w rezydencji) | |||||
Łączność | Służbowa | ||||
telefony | |||||
Samochody | Służbowe | ||||
Prywatne | |||||
Plan obrony i ZK - aktualizacja | |||||
Plan ewakuacji planowej - aktualizacja | |||||
Ochrona placówki - służby miejscowe | Jaka formacja? | ||||
Czy jest uzbrojona? | |||||
Jak placówka ocenia ich morale w przypadku zamieszek? | |||||
Placówka - władze miejscowe | Czy jest kontakt sprawdzony? | ||||
Czy można liczyć na pomoc w razie potrzeby? | |||||
Ewakuacja I etap | Osoby przewidziane do ewakuacji w E1 | ||||
Wariant 1. | Drogą lotniczą | ||||
Miejsce docelowe | |||||
Linie lotnicze | |||||
Informacje dodatkowe | |||||
Wariant 2. | Droga kołową | ||||
Informacje dodatkowe | |||||
Ewakuacja II etap | Osoby przewidziane do ewakuacji w E2 | ||||
Wariant 1. | Drogą kołową | ||||
Wariant 2. | Drogą lotniczą | ||||
Zabezpieczenie ewakuacji | Żywność | ||||
Woda | |||||
Paliwo do samochodów | |||||
Olej opałowy | |||||
Leki i środki opatrunkowe | |||||
... | |||||
... |
Wykonano w 2 egz.
Egz. nr 1 - ......................................
(komórka właściwa ds. bezpieczeństwa)
Egz. nr 2 - a/a ...........................
(nazwa placówki zagranicznej)
Wykonał:..................................................
(imię i nazwisko wykonawcy dokumentu)
ZAŁĄCZNIK Nr 4
ZADANIA eksperta do spraw bezpieczeństwa
ZADANIA eksperta do spraw bezpieczeństwa
II. Do obowiązków eksperta do spraw bezpieczeństwa należy:
doradzanie kierownikowi placówki we wszystkich sprawach dotyczących jej bezpieczeństwa, pracowników i członków ich rodzin;
1) określanie realnych zagrożeń dla bezpieczeństwa placówki, wskazywanie słabych ogniw zabezpieczeń oraz opracowywanie sposobów zapobiegania tym zagrożeniom;
2) informowanie kierownika placówki o wszelkich zdarzeniach mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo placówki;
3) opracowywanie bieżących analiz sytuacji w kraju urzędowania pod kątem ewentualnego wpływu na stan bezpieczeństwa placówki i jej pracowników;
4) nadzorowanie prawidłowości funkcjonowania systemów zabezpieczeń technicznych, proponowanie ich modernizacji i inicjowanie nowych rozwiązań organizacyjnych i technicznych mających na celu poprawę stanu zabezpieczenia placówki, w tym odpowiedniego strefowania;
5) bezpośredni nadzór nad pracą pracowników ochrony i miejscowych pracowników ochrony, koordynacja ich działań, szkolenie i przekazywanie zadań do realizacji oraz stała kontrola ich wykonywania;
6) prowadzenie szkoleń i instruktaży dla pracowników placówki w odniesieniu do jej bezpieczeństwa, zwłaszcza sposobów postępowania w sytuacjach zagrożenia, a także inicjowanie działań zapobiegających wystąpieniu zagrożenia oraz kontrola ich wykonania;
7) w ramach przeciwdziałania zagrożeniom terrorystycznym i kryminalnym przygotowywanie projektów decyzji kierownika placówki odnoszących się do jej bezpieczeństwa;
8) sprawowanie bieżącego nadzoru nad bezpieczeństwem fizycznym elementów infrastruktury telekomunikacyjnej placówki;
9) opracowywanie oraz aktualizowanie dokumentów, o których mowa w załączniku nr 1, 2 i 3 zarządzenia i przedkładanie ich do zatwierdzenia kierownikowi placówki;
10) nadzór nad realizacją zadań ochronno-obronnych;
11) wykonywanie innych poleceń, niezbędnych dla realizacji zadań w zakresie bezpieczeństwa placówki.
III. Z upoważnienia kierownika placówki, ekspert do spraw bezpieczeństwa:
1) sprawuje bieżący nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników placówki przepisów, wytycznych oraz instrukcji dotyczących jej bezpieczeństwa oraz nad pracownikami ochrony oraz miejscowych pracownikach ochrony, jeżeli funkcje ochronne takie osoby wypełniają;
2) utrzymuje kontakty z miejscowymi organami odpowiedzialnymi za zapewnienie bezpieczeństwa placówek zagranicznych i ich personelu oraz wynajmowanymi przez placówkę firmami zajmującymi się działalnością z zakresu ochrony osób i mienia;
3) nawiązuje i utrzymuje stałe kontakty z przedstawicielami innych placówek dyplomatycznych, a w szczególności państw Unii Europejskiej i NATO w celu zapewnienia wymiany informacji z zakresu bezpieczeństwa placówek, podejmowania wspólnych przedsięwzięć zwiększających bezpieczeństwo placówki i zapobiegających wystąpieniu zagrożeń dla jej funkcjonowania;
4) przygotowuje okresowe sprawozdania o stanie bezpieczeństwa placówki;
5) utrzymuje bieżące kontakty z dowódcą oddelegowanych do placówki funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu lub Szefem Sekcji Służby Ochrony i Kontaktu w sprawach dotyczących bezpieczeństwa placówki, o ile zostali skierowani do ochrony placówki;
IV. Ekspert do spraw bezpieczeństwa jest zobowiązany do niezwłocznego informowania kierownika placówki o wszelkich zdarzeniach mających związek z bezpieczeństwem placówki i jej pracowników, a zwłaszcza:
1) aktach o charakterze terrorystycznym, przestępczym lub porządkowym wymierzonych w placówkę lub zakłócających jej funkcjonowanie, a także o ewentualnych możliwościach wystąpienia takich zagrożeń;
2) działaniach służb specjalnych wobec placówki i jej pracowników;
3) informacjach dotyczących bezpieczeństwa placówki uzyskiwanych w ramach kontaktów z organami kraju urzędowania odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo placówek zagranicznych lub w ramach korpusu dyplomatycznego;
4) uwikłaniu się pracowników lub członków ich rodzin w sytuacje o charakterze przestępczym, wieloznacznym lub wątpliwym moralnie, które mogą mieć wpływ na wykonywanie obowiązków służbowych.
V. W porozumieniu z kierownikami właściwych działów placówki, ekspert do spraw bezpieczeństwa zapewnia nadzór nad:
1) przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa przez zatrudnionych w placówce pracowników miejscowych;
2) poruszaniem się interesantów, gości oraz pracowników firm zajmujących się ochroną osób i mienia w strefach ochronnych placówki;
ZAŁĄCZNIK Nr 5
WYTYCZNE
do zakresu obowiązków osoby realizującej zadania z zakresu bezpieczeństwa
WYTYCZNE
do zakresu obowiązków osoby realizującej zadania z zakresu bezpieczeństwa
II. Do obowiązków osoby realizującej zadania z zakresu bezpieczeństwa należy:
1) doradzanie kierownikowi placówki we wszystkich sprawach dotyczących bezpieczeństwa placówki, jej pracowników i członków ich rodzin;
2) określanie realnych zagrożeń dla bezpieczeństwa placówki;
3) informowanie kierownika placówki oraz komórki organizacyjnej właściwej ds. bezpieczeństwa o wszelkich zdarzeniach mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo placówki;
4) opracowywanie bieżących analiz sytuacji w kraju urzędowania pod kątem ewentualnego wpływu na stan bezpieczeństwa placówki i jej pracowników;
5) nadzorowanie funkcjonowania systemów zabezpieczeń technicznych, proponowanie nowych rozwiązań organizacyjnych i technicznych mających na celu poprawę stanu zabezpieczenia placówki;
6) proponowanie rozwiązań dotyczących strefowania placówki;
7) współpraca i bieżące kontakty z dowódcą ochrony BOR w celu koordynacji działań na rzecz bezpieczeństwa placówki;
8) bezpośredni nadzór nad pracą miejscowych pracowników ochrony, koordynacja ich działań, szkolenie i przekazywanie zadań do realizacji oraz bieżąca kontrola ich wykonywania;
9) prowadzenie szkoleń i instruktaży dla pracowników placówki w zakresie bezpieczeństwa, zwłaszcza sposobów postępowania w sytuacjach zagrożenia;
10) w ramach przeciwdziałania zagrożeniom terrorystycznym i kryminalnym przygotowywanie projektów decyzji kierownika placówki odnoszących się do jej bezpieczeństwa;
11) opracowywanie i aktualizowanie dokumentów dotyczących bezpieczeństwa placówki, o których mowa w załączniku nr 1, 2 i 3 zarządzenia i przedkładanie ich do zatwierdzenia kierownikowi placówki;
12) bieżący nadzór nad realizacją zadań ochronno-obronnych.
III. Z upoważnienia kierownika placówki, osoba realizująca zadania z zakresu bezpieczeństwa:
1) sprawuje bieżący nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników placówki przepisów, wytycznych oraz instrukcji dotyczących jej bezpieczeństwa;
2) utrzymuje kontakty z miejscowymi instytucjami odpowiedzialnymi za zapewnienie bezpieczeństwa placówek i ich pracowników oraz wynajmowanymi przez placówkę prywatnymi firmami ochroniarskimi;
3) nawiązuje i utrzymuje kontakty z przedstawicielami innych placówek dyplomatycznych i konsularnych, a w szczególności państw NATO i Unii Europejskiej w celu zapewnienia wymiany informacji z zakresu bezpieczeństwa placówek, podejmowania wspólnych przedsięwzięć zwiększających bezpieczeństwo placówki i zapobiegających wystąpieniu zagrożeń dla jej funkcjonowania;
4) przygotowuje okresowe sprawozdania o stanie bezpieczeństwa placówki.
IV. Osoba realizująca zadania z zakresu bezpieczeństwa jest zobowiązana do niezwłocznego informowania kierownika placówki o wszelkich zdarzeniach mających związek z bezpieczeństwem placówki i jej pracowników, a zwłaszcza:
1) aktach o charakterze terrorystycznym, przestępczym lub porządkowym wymierzonych w placówkę lub zakłócających jej funkcjonowanie, a także o ewentualnych możliwościach wystąpienia takich zagrożeń;
2) działaniach służb specjalnych wobec placówki i jej pracowników;
3) danych dotyczących bezpieczeństwa placówki uzyskiwanych w ramach kontaktów z instytucjami kraju urzędowania odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo placówek lub w ramach korpusu dyplomatycznego.
V. W porozumieniu z kierownikami właściwych wydziałów placówki, osoba realizująca zadania z zakresu bezpieczeństwa zapewnia nadzór nad:
1) przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa przez zatrudnionych w placówce pracowników miejscowych;
2) poruszaniem się interesantów oraz gości placówki w strefach bezpieczeństwa.
ZAŁĄCZNIK Nr 6
WYTYCZNE
do zakresu obowiązków pracownika ochrony
WYTYCZNE
do zakresu obowiązków pracownika ochrony
1) znajomość planu bezpieczeństwa placówki oraz sposobu działania w wypadku ewentualnego zagrożenia;
2) kontrolowanie wewnętrznego i zewnętrznego stanu zabezpieczeń obiektów placówki, zwłaszcza sprawdzanie zamknięć drzwi, okien oraz stanu plomb i pieczęci;
3) obsługa urządzeń technicznych systemów zabezpieczających obiekty placówki;
4) kontrola i zapobieganie wnoszenia na teren placówki przedmiotów mogących zagrażać bezpieczeństwu przebywających w niej osób, w tym kontrola pirotechniczna osób, bagażu oraz przesyłek otrzymywanych przez placówkę;
5) kontrola ruchu osób na całym terenie placówki;
6) obserwowanie otoczenia placówki, ruchu pojazdów i zachowania osób;
7) informowanie przełożonego o sytuacjach lub podejrzeniach mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo placówki;
8) dokumentowanie w dzienniku służby czynności związanych z bezpieczeństwem placówki.
II. Szczegółowy zakres obowiązków pracownika Służby Ochrony i Kontaktu zawarty jest w Regulaminie SOiK.
ZAŁĄCZNIK Nr 7
WYTYCZNE
do zakresu obowiązków miejscowych pracowników ochrony
WYTYCZNE
do zakresu obowiązków miejscowych pracowników ochrony
1) kontrolowanie zewnętrznego stanu zabezpieczeń obiektów placówki;
2) kontrola i zapobieganie wnoszenia na teren placówki przedmiotów mogących zagrażać bezpieczeństwu przebywających w niej osób, w tym sprawdzanie przesyłek otrzymywanych przez placówkę;
3) nadzorowanie ruchu interesantów w ramach wyznaczonego zakresu obowiązków;
4) obserwowanie otoczenia placówki, ruchu pojazdów i zachowania osób;
5) informowanie wskazanej osoby o sytuacjach mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo np.: podejrzeniach wskazujących na próbę lub dokonanie włamania;
6) prowadzenie dziennika służby w celu dokumentowania czynności związanych ze stanem bezpieczeństwa zewnętrznego placówki o ile przewiduje to umowa.
ZAŁĄCZNIK Nr 8
SPRAWOZDANIE O STANIE BEZPIECZEŃSTWA
SPRAWOZDANIE O STANIE BEZPIECZEŃSTWA
(wpisać nazwę placówki zagranicznej RP)
ZA ROK ............
(schemat)
1. Ogólna ocena stanu bezpieczeństwa na terenie kraju urzędowania i jego wpływ na bezpieczeństwo placówki:
1.1. Główne źródła zagrożeń, działalność służb policyjnych zmierzająca do ograniczenia tych zagrożeń.
1.2. Zagrożenia militarne.
1.3. Istnienie ugrupowań lub organizacji mogących nieść potencjalne zagrożenie dla placówki.
1.4. Zagrożenia kryminalne.
1.5. Zagrożenia klęskami żywiołowymi.
1.6. Zagrożenia katastrofą ekologiczną/przemysłową.
1.7. Zasady ochrony obiektu przez miejscowe służby i ocena ich skuteczności.
1.8. Inne.
2. Informacje o działaniach miejscowych służb specjalnych przeciwko placówce i jej pracownikom:
2.1. Sygnały świadczące o próbach nawiązywania kontaktów przez miejscowe urzędy, organy ścigania oraz osoby podejrzane o przynależność do miejscowych służb z pracownikami placówki oraz członkami ich rodzin.
2.2. Zauważone lub stwierdzone przypadki prowokacji, szantażu wobec pracowników oraz członków ich rodzin.
2.3. Stwierdzone przypadki włamań, penetracji mieszkań, pomieszczeń placówki.
2.4. Zauważone przypadki w tym natarczywość, ew. inne mogące świadczyć o obserwacji budynków placówki, jej pracowników oraz członków ich rodzin.
2.5. Przesłanki wskazujące na możliwość istnienia urządzeń podsłuchowych w placówce i mieszkaniach pracowniczych.
2.6. Inne zauważone elementy mogące świadczyć o zmianie zachowania pracownika wzbudzające uzasadnione podejrzenie utrzymywania kontaktów z obcymi służbami specjalnymi.
3. Sygnały o naruszeniu przez pracowników przepisów dotyczących bezpieczeństwa i ochrony:
3.1. Niezgodne z pragmatyką postawy i zachowania pracowników, mogące prowadzić do pogorszenia stanu bezpieczeństwa placówki.
3.2. Wskazujące na zachowania pracowników oraz członków ich rodzin sprzeczne z etyką i zwyczajami, prawem polskim, miejscowym lub prawem międzynarodowym.
3.3. Inne.
4. Informacje o aktach typu terrorystycznego oraz kryminalnego:
4.1. Informacja na temat aktów terrorystycznych w kraju urzędowania wobec przedstawicielstw dyplomatycznych oraz ich pracowników oraz miejscowych urzędów i organizacji międzynarodowych.
4.2. Opisowe zestawienie otrzymanych przez placówkę pogróżek zapowiadających dokonanie aktu terrorystycznego, z wyraźnym określeniem:
- sposobu otrzymania pogróżki (telefonicznie, pisemnie lub w inny sposób),
- rodzaju zapowiadanego aktu - napad na placówkę, podłożenie bomby, uprowadzenie lub zabójstwo pracownika, podpalenie, itp.
Kwestionariusz prowadzenia rozmowy w sytuacji szczególnej zostanie wprowadzony w drodze wytycznych dyrektora komórki organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa.
4.3. Ogólna ocena stanu bezpieczeństwa w tym zakresie w kraju urzędowania.
4.4. Pobicia, napady, kradzieże, włamania do samochodów i mieszkań, miejsca zdarzeń, kogo dotyczyły, daty i pory dnia.
4.5. Inne.
5. Zasady deponowania kluczy od pomieszczeń placówki
Zasady gospodarki kluczami określone są w dokumentach porządkowych placówki. W przypadku braku depozytora kluczy, należy opisać sposób ich przechowywania.
6. Wyposażenie placówki w sprzęt ochronny:
a) urządzenie do prześwietlania bagażu (typ, lokalizacja, obsługujący, model, data zakupu),
b) urządzenie do kontroli przesyłek pocztowych (typ, lokalizacja, obsługujący, model, data zakupu),
c) bramki do wykrywania przedmiotów metalowych,
d) ręczne wykrywacze metali,
e) lusterka do sprawdzania podwozi samochodowych,
f) sprzęt ochrony osobistej,
g) środki przymusu bezpośredniego będące na stanie placówki,
h) latarki, oświetlenie awaryjne,
i) policyjny system alarmowy (przycisk napadowy),
j) apteczki pierwszej pomocy (kompletność ich wyposażenia).
7. Szkolenia i instruktaże dla personelu placówki z zakresu bezpieczeństwa, przeprowadzone w okresie sprawozdawczym
7.1. Liczba, tematyka przeprowadzonych szkoleń (osoba prowadząca i zakres szkolenia) oraz wykaz przeszkolonych osób.
8. Informacje na temat personelu miejscowego, zatrudnionego w placówce zagranicznej:
8.1. Pomieszczenia, do których mają dostęp z tytułu pełnionych obowiązków.
8.2. Formy nadzoru i kontroli ze strony pracowników krajowych.
8.3. Spostrzeżenia o niewłaściwym i podejrzanym zachowaniu.
8.4. Wykazywanie nadmiernego zainteresowania pracownikami placówki oraz członkami ich rodzin.
8.5. Inne.
9. Aktualność planu bezpieczeństwa placówki: 8
9.1 Plan ochrony - data ostatniej aktualizacji.
9.2 Plan obrony i zarządzania kryzysowego - data ostatniej aktualizacji.
9.3 Plan ewakuacji planowej - data ostatniej aktualizacji.
10. Ocena stanu ochrony fizycznej placówki:
10.1. Informacja na temat stanu technicznego systemów zabezpieczenia technicznego:
- CCTV- ilość kamer (inf. o sprawności systemu),
- SWiN - sprawność systemu,
- incydenty: ilość fałszywych alarmów, awarii, usterek itp.
10.2. Ocena realizowanych zadań przez ochronę fizyczną:
- krajową (SOiK/BOR/portier), liczba osób oraz posterunków, harmonogram ochrony (8/24, 12/24, ew. 24/24),
- miejscowa, liczba osób oraz posterunków, harmonogram ochrony (8/24, 12/24, ew. 24/24), patrole,
- Inne.
10.3. Krótka ocena realizowania zadań ochronnych przez ochronę krajową, miejscową.
11. Propozycje, uwagi i wnioski
Ewentualne sugestie dotyczące poprawy stanu bezpieczeństwa placówki.
Załącznik Nr 1 9
WYKAZ WYDANYCH ZARZĄDZEŃ LUB INSTRUKCJI WEWNĘTRZNYCH PLACÓWKI DOTYCZĄCYCH BEZPIECZEŃSTWA
WYKAZ WYDANYCH ZARZĄDZEŃ LUB INSTRUKCJI WEWNĘTRZNYCH PLACÓWKI DOTYCZĄCYCH BEZPIECZEŃSTWA
L.p. | Tytuł oraz zakres, jaki obejmuje treść zarządzenia lub instrukcji | Data zatwierdzenia | Uwagi |
1. | |||
2. | |||
3. |
Wykonano w 2 egz.
Egz. nr 1 - ......................................
(komórka właściwa ds. bezpieczeństwa)
Egz. nr 2 - a/a ...........................
(nazwa placówki zagranicznej)
Wykonał:..................................................
(imię i nazwisko wykonawcy dokumentu)