Świadczenie pomocy prawnej w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ABW.2019.8

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 lutego 2024 r.

ZARZĄDZENIE Nr 30
SZEFA AGENCJI BEZPIECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO
z dnia 24 maja 2019 r.
w sprawie świadczenia pomocy prawnej w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego

Na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2018 r. poz. 2387, z późn. zm.) w związku z art. 9 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2115, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządzenie określa zakres i warunki świadczenia pomocy prawnej w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwanej dalej "ABW".
§  2. 
1. 
Świadczenie pomocy prawnej w ABW polega w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych, opiniowaniu projektów umów cywilnoprawnych oraz występowaniu przed sądami i urzędami.
2. 
Pomoc prawną w ABW świadczą radcowie prawni ABW.
§  3. 
1.  1
 Radcą prawnym ABW może być funkcjonariusz ABW, który jest wpisany na listę radców prawnych i zajmuje stanowisko służbowe Dyrektora Biura Prawnego ABW, Zastępcy Dyrektora Biura Prawnego ABW, Naczelnika Wydziału Biura Prawnego ABW, Zastępcy Naczelnika Wydziału Biura Prawnego ABW lub eksperta - radcy prawnego w Biurze Prawnym ABW.
2.  2
 Radcą prawnym ABW może być także funkcjonariusz ABW, który jest wpisany na listę radców prawnych i zajmuje stanowisko służbowe doradcy Szefa ABW, lub eksperta - radcy prawnego w:
1)
delegaturze ABW;
2) 3
 jednostkach organizacyjnych ABW, w których są wykonywane czynności z zakresu świadczenia pomocy prawnej, to jest w Departamencie Bezpieczeństwa Teleinformatycznego ABW, Departamencie Wsparcia Operacyjno-Technicznego ABW, Biurze Kadr ABW, Biurze Finansów ABW i Biurze Logistyki ABW, jeśli jest to uzasadnione potrzebami tych jednostek.
3. 
Radcą prawnym ABW może być również osoba wpisana na listę radców prawnych i zatrudniona na podstawie umowy o pracę na stanowisku eksperta lub wykonująca zawód radcy prawnego na podstawie umowy o świadczenie usług prawnych w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 i 2.
§  4. 
1. 
Pomoc prawną na rzecz Szefa ABW, jednostek organizacyjnych ABW z siedzibą w Warszawie oraz Centralnego Ośrodka Szkolenia i Edukacji ABW świadczą radcowie prawni ABW zajmujący stanowiska w Biurze Prawnym ABW i podlegający bezpośrednio Dyrektorowi Biura Prawnego ABW, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. 
Pomoc prawną na rzecz Szefa ABW oraz jednostek organizacyjnych ABW, o których mowa w § 3 ust. 2, mogą świadczyć radcowie prawni ABW zajmujący stanowiska w tych jednostkach organizacyjnych, podległe bezpośrednio dyrektorom tych jednostek organizacyjnych ABW.
3. 
Dopuszcza się świadczenie pomocy prawnej przez radcę prawnego ABW na rzecz więcej niż jednej jednostki organizacyjnej ABW, o której mowa w ust. 2, po uzyskaniu zgody Dyrektora Biura Prawnego ABW.
4. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2 i 3, radca prawny ABW, w zakresie spraw powierzonych mu do wykonania w danej jednostce organizacyjnej ABW, podlega organizacyjnie dyrektorowi tej jednostki organizacyjnej.
5. 
Dyrektor Biura Prawnego ABW kieruje świadczeniem pomocy prawnej na rzecz Szefa ABW oraz jednostek organizacyjnych ABW poprzez wykonywanie funkcji koordynatora pomocy prawnej, o której mowa w art. 9 ust. 2 ustawy o radcach prawnych.
6. 
Radca prawny ABW, o którym mowa w ust. 2 i 3, w zakresie koordynacji świadczenia pomocy prawnej podlega Dyrektorowi Biura Prawnego ABW, zaś w zakresie czynności, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 4-6, wykonuje także polecenia dyrektora tej jednostki organizacyjnej.
§  5. 
Radca prawny ABW jest obowiązany świadczyć pomoc prawną ze starannością wynikającą z wiedzy prawniczej oraz zasad etyki radcy prawnego, zgodnie z wymogami i zasadami określonymi ustawą o radcach prawnych oraz niniejszym zarządzeniem.
§  6. 
1. 
Koordynację świadczenia pomocy prawnej w ABW, o której mowa w § 4 ust. 5, Dyrektor Biura Prawnego ABW realizuje poprzez wykonywanie następujących uprawnień:
1)
przydzielanie radcom prawnym ABW spraw do prowadzenia i zlecanie zastępstwa prawnego i procesowego Szefa ABW w postępowaniach przed sądami i urzędami;
2)
zlecanie sporządzenia stanowiska Dyrektora Biura Prawnego ABW, zawierającego wyjaśnienie wątpliwości co do interpretacji przepisów prawnych, zwanego dalej "stanowiskiem prawnym";
3)
zlecanie sporządzenia opinii prawnej;
4)
zlecanie udzielenia konsultacji lub porad prawnych;
5)
zlecanie opiniowania projektów umów cywilnoprawnych;
6)
zlecanie opiniowania projektów aktów prawnych.
2. 
Koordynację świadczenia pomocy prawnej w ABW Dyrektor Biura Prawnego ABW może realizować także poprzez wykonywanie następujących uprawnień:
1) 4
 zlecanie kontroli czynności podejmowanych w postępowaniach administracyjnych prowadzonych przez jednostki organizacyjne ABW, w trybie określonym w przepisach odrębnych;
2)
organizowanie szkoleń i praktyk zawodowych osobom świadczącym pomoc prawną w ABW;
3)
organizowanie w Biurze Prawnym ABW praktyk dla aplikantów radcowskich pełniących służbę w ABW.
3. 
W przypadku wprowadzenia w ABW systemu teleinformatycznego służącego koordynacji świadczenia pomocy prawnej w ABW, koordynacja, o której mowa w § 4 ust. 5, odbywa się również przy pomocy tego systemu.
4. 
Szczegółowe zasady prowadzenia systemu teleinformatycznego, o którym mowa w ust. 3, określają odrębne przepisy.
5. 
Do koordynacji świadczenia pomocy prawnej w określonym zakresie, Dyrektor Biura Prawnego ABW może wyznaczyć radcę prawnego ABW zajmującego stanowisko Naczelnika Wydziału III Biura Prawnego ABW, zwanego dalej "koordynatorem".
§  7. 
1. 
Dyrektor Biura Prawnego ABW zawiera umowy o świadczenie usług prawnych z osobami, o których mowa w § 3 ust. 3, pod warunkiem uprzedniego zabezpieczenia przez Biuro Finansów ABW środków finansowych na ten cel.
2. 
Uprawnienie Dyrektora Biura Prawnego ABW do zawierania umów, o których mowa w ust. 1, przysługuje odpowiednio dyrektorowi delegatury ABW oraz dyrektorowi jednostki organizacyjnej, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, pod warunkiem wyrażenia zgody na zawarcie takiej umowy przez Dyrektora Biura Prawnego ABW oraz uzyskania potwierdzenia posiadania środków finansowych na ten cel.
§  8. 
1. 
W ramach koordynacji świadczenia pomocy prawnej, o której mowa w § 4 ust. 5, zakres i warunki świadczenia pomocy prawnej przez radców prawnych ABW, o których mowa w § 3 ust. 2, określa Dyrektor Biura Prawnego ABW, w konsultacji z dyrektorem tej jednostki organizacyjnej.
2. 
Powierzenie prowadzenia sprawy lub wykonywania innych czynności radcy prawnemu ABW, o którym mowa w ust. 1, następuje w formie pisma Dyrektora Biura Prawnego ABW do dyrektora właściwej jednostki organizacyjnej ABW.
3. 
Radca prawny ABW jest zapoznawany z pismem, o którym w ust. 2.
§  9. 
1. 
Dyrektor Biura Prawnego ABW zapewnia udział radcy prawnego ABW w sprawach, w których Szef ABW reprezentuje Skarb Państwa w postępowaniach:
1)
przed sądem rejonowym, okręgowym i sądem apelacyjnym oraz przed wojewódzkim sądem administracyjnym i Naczelnym Sądem Administracyjnym, a w razie potrzeby także przed organem drugiej instancji w postępowaniu administracyjnym;
2)
w których bierze udział kontrahent zagraniczny.
2. 
Dyrektor Biura Prawnego ABW przydziela radcom prawnym ABW sprawy do prowadzenia i zleca zastępstwo prawne i procesowe Szefa ABW w postępowaniach przed sądami i urzędami.
3. 
Uprawnienie, o którym mowa w ust. 2, przysługuje Dyrektorowi Biura Prawnego ABW również w stosunku do radców prawnych ABW, o których mowa w § 3 ust. 2 i 3.
4. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, Dyrektor Biura Prawnego ABW informuje o tym fakcie odpowiednio dyrektora delegatury ABW albo dyrektora jednostki organizacyjnej ABW, o której mowa w § 3 ust. 2 pkt 2.
§  10. 
1. 
Radca prawny ABW, któremu zlecono zastępstwo prawne lub procesowe Szefa ABW jest obowiązany, z odpowiednim wyprzedzeniem, przedstawić Szefowi ABW pełnomocnictwo do podpisu, za pośrednictwem Dyrektora Biura Prawnego ABW i po uprzednim jego zaakceptowaniu przez Dyrektora Biura Prawnego ABW.
2. 
Pełnomocnictwa ogólne do zastępowania Szefa ABW w sprawach administracyjnych posiadają wyłącznie radcowie prawni ABW, o których mowa w § 3 ust. 1.
3. 
Radcom prawnym ABW, innym niż wskazani w ust. 2, w sprawach administracyjnych są udzielane pełnomocnictwa szczególne.
4. 
W sprawach cywilnych, karnych oraz do występowania przed urzędami, radcom prawnym ABW udzielane są pełnomocnictwa szczególne.
5. 
Kopie pełnomocnictw udzielonych radcom prawnym ABW przez Szefa ABW są przechowywane w Biurze Prawnym ABW.
§  11. 
1. 
Radca prawny ABW na bieżąco informuje Dyrektora Biura Prawnego ABW o przebiegu i stanie prowadzonych spraw, w tym poprzez dokonywanie wpisów do systemu teleinformatycznego, o którym mowa w § 6 ust. 3.
2. 
Dyrektor Biura Prawnego ABW decyduje o składaniu środków odwoławczych i środków zaskarżenia.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, Dyrektor Biura Prawnego ABW może zażądać od kierownika jednostki organizacyjnej ABW merytorycznego stanowiska w przedmiocie zasadności wniesienia środka zaskarżenia.
4. 
Radca prawny ABW zastępujący Szefa ABW przed sądami i urzędami odpowiada za wszystkie czynności procesowe i urzędowe wykonywane w danej sprawie oraz za dochowanie terminów ustawowych i sądowych. W zakresie prowadzonej sprawy radca prawny ABW może podpisywać wszystkie pisma procesowe i korespondencyjne.
§  12. 
1. 
Dyrektor Biura Prawnego ABW zleca radcy prawnemu ABW sporządzenie stanowiska prawnego lub opinii prawnej.
2. 
Kierownik jednostki organizacyjnej ABW, występując pisemnie do Dyrektora Biura Prawnego ABW o sporządzenie stanowiska prawnego, przedstawia na piśmie wątpliwości prawne lub faktyczne w zakresie stosowania lub interpretacji przepisów prawa.
3. 
Stanowisko prawne przygotowane przez radcę prawnego ABW jest podpisywane przez Dyrektora Biura Prawnego ABW i przesyłane do jednostki organizacyjnej ABW wnioskującej o jego sporządzenie.
4. 
W szczególnie uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki organizacyjnej ABW występuje pisemnie do Dyrektora Biura Prawnego ABW o wydanie opinii prawnej, przedstawiając wyczerpująco stan faktyczny sprawy, a także nasuwające się wątpliwości prawne w zakresie stosowania lub interpretacji przepisów prawa, załączając jednocześnie do pisma wszystkie niezbędne dokumenty i materiały.
5. 
Przed zwróceniem się do Biura Prawnego ABW o wydanie opinii prawnej, o której mowa w ust. 4, kierownik jednostki organizacyjnej ABW powinien uzyskać zgodę Szefa ABW.
6. 
Radca prawny ABW sporządza opinię prawną na piśmie, w terminie wyznaczonym przez Dyrektora Biura Prawnego ABW. Opinia prawna powinna być wyczerpująca, zwięzła i jasna. W oparciu o przytoczony stan faktyczny i wskazane obowiązujące przepisy prawa, mające zastosowanie w sprawie, powinna wyjaśniać w sposób wyczerpujący, niebudzący wątpliwości i zrozumiały rozpatrywane zagadnienie prawne.
7. 
Radcy prawnego ABW nie wiąże polecenie służbowe co do treści opinii prawnej.
8. 
Pismo przesyłające opinię prawną występującemu o nią kierownikowi jednostki organizacyjnej ABW podpisuje Dyrektor Biura Prawnego ABW.
9. 
W zakresie interpretacji przepisów prawa na tle przedstawionego stanu faktycznego, opinia prawna zaakceptowana przez Dyrektora Biura Prawnego ABW, jako stanowisko tego Biura, jest wiążąca dla kierownika jednostki organizacyjnej ABW, który wystąpił o jej udzielenie.
10. 
Uprawnienie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje Dyrektorowi Biura Prawnego ABW również w stosunku do radców prawnych ABW, o których mowa w § 3 ust. 2 i 3.
11. 
Radca prawny ABW, któremu zlecono przygotowanie stanowiska prawnego lub opinii prawnej, jest obowiązany informować na bieżąco o stanie sprawy, dokonując wpisu do systemu teleinformatycznego, o którym mowa w § 6 ust. 3.
§  13. 
1. 
Kierownik jednostki organizacyjnej ABW występuje z prośbą o udzielenie porady lub konsultacji prawnej do Dyrektora Biura Prawnego ABW, który wyznacza radcę prawnego ABW do jej udzielenia.
2. 
Radca prawny ABW udziela porad i konsultacji prawnych w formie, w jakiej została przekazana prośba o ich udzielenie.
§  14. 
1. 
W uzasadnionych przypadkach Dyrektor Biura Prawnego ABW zleca zaopiniowanie projektu aktu prawnego radcy prawnemu ABW.
2. 
Szczegółowy tryb opiniowania aktów prawnych w ABW określają przepisy odrębne.
§  15. 
1. 
Dyrektor Biura Prawnego ABW zleca radcy prawnemu ABW zaopiniowanie projektu umowy cywilnoprawnej zawieranej przez Szefa ABW.
2. 
Projekt umowy, o którym mowa w ust. 1, opracowuje właściwa jednostka organizacyjna ABW, do której zakresu zadań należy przedmiot umowy.
3. 
W uzasadnionych przypadkach jednostka organizacyjna ABW, o której mowa w ust. 2, może zwrócić się do Biura Prawnego ABW o udzielenie pomocy w zakresie prac formalno-legislacyjnych nad projektem umowy.
4. 
Jednostka organizacyjna ABW, o której mowa w ust. 2, przesyła do Biura Prawnego ABW projekt umowy cywilnoprawnej w formie papierowej i elektronicznej, w celu zaopiniowania pod względem formalnoprawnym, w terminie umożliwiającym jego zaopiniowanie.
5. 
W przypadku, gdy do zawarcia umowy cywilnoprawnej jest wymagane posiadanie odrębnego pełnomocnictwa, wraz z projektem umowy, o którym mowa w ust. 1, jest przesyłany projekt pełnomocnictwa.
6. 
Projekt, o którym mowa w ust. 1, powinien być zaakceptowany pod względem merytorycznym, finansowym, ochrony danych osobowych oraz uzgodniony ze stroną zewnętrzną przez jednostkę organizacyjną ABW, o której mowa w ust. 2.
7. 
Radca prawny ABW, po ostatecznym uzgodnieniu treści umowy, akceptuje projekt umowy cywilnoprawnej pod względem formalno-prawnym, co potwierdza imienną pieczątką i podpisem.
8. 
Zaakceptowany projekt umowy cywilnoprawnej jest przesyłany do właściwej jednostki organizacyjnej ABW.
9.  5
 (uchylony).
10. 
Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do opiniowania projektów wniosków o rozpoczęcie postępowania o udzielenie zamówienia, do którego nie stosuje się ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986, z późn. zm.) oraz projektów istotnych postanowień umowy, opracowywanych w związku z dokonywanymi w ABW zamówieniami publicznymi.
11. 
Radca prawny ABW, któremu zlecono zaopiniowanie projektu umowy cywilnoprawnej, jest obowiązany informować na bieżąco o stanie sprawy, dokonując wpisu do systemu teleinformatycznego, o którym mowa w § 6 ust. 3.
§  16.  6
 Dyrektor Biura Prawnego ABW może zlecić radcy prawnemu ABW świadczenie pomocy prawnej w formie kontroli postępowań administracyjnych wykonywanej na polecenie Szefa ABW, w zakresie podmiotowym lub przedmiotowym określonym przez Szefa ABW.
§  17. 
1. 
Radcowie prawni ABW, o których mowa w § 3 ust. 2 i 3, informują Dyrektora Biura Prawnego ABW, w okresach kwartalnych, o prowadzonych sprawach sądowych, opiniowanych projektach umów cywilnoprawnych, sporządzonych stanowiskach prawnych, opiniach prawnych oraz udzielonych poradach i konsultacjach prawnych.
2. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, są przekazywane do Biura Prawnego ABW na druku, którego wzór został ustalony w przepisach odrębnych, a także, w przypadku prowadzenia systemu teleinformatycznego, o którym mowa w § 6 ust. 3, za pośrednictwem tego systemu.
§  18. 
Traci moc zarządzenie nr 19 Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z dnia 22 czerwca 2015 r. w sprawie świadczenia pomocy prawnej w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zmienione zarządzeniem nr 26 Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z dnia 28 lipca 2015 r., zarządzeniem nr 17 Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z dnia 19 kwietnia 2016 r. oraz zarządzeniem nr 122 Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z dnia 16 października 2018 r.
§  19. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2019 r.
1 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia nr 38 z dnia 5 października 2020 r. (Dz.Urz.ABW.2020.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 października 2020 r.
2 § 3 ust. 2 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia nr 38 z dnia 5 października 2020 r. (Dz.Urz.ABW.2020.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 października 2020 r.
3 § 3 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 3 z dnia 1 lutego 2024 r. (Dz.Urz.ABW.2024.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lutego 2024 r.
4 § 6 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 38 z dnia 5 października 2020 r. (Dz.Urz.ABW.2020.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 października 2020 r.
5 § 15 ust. 9 uchylony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 38 z dnia 5 października 2020 r. (Dz.Urz.ABW.2020.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 października 2020 r.
6 § 16 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 38 z dnia 5 października 2020 r. (Dz.Urz.ABW.2020.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 października 2020 r.