Stosowanie przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. ustanawiającego wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej oraz zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (WE) nr 1035/2011 oraz rozporządzenia (WE) nr 1265/2007, (WE) nr 1794/2006, (WE) nr 730/2006, (WE) nr 1033/2006 i (UE) nr 255/2010.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ULC.2014.84

Akt utracił moc
Wersja od: 4 grudnia 2014 r.

WYTYCZNE Nr 18
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 4 grudnia 2014 r.
w sprawie stosowania przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. ustanawiającego wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej oraz zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (WE) nr 1035/2011 oraz rozporządzenia (WE) nr 1265/2007, (WE) nr 1794/2006, (WE) nr 730/2006, (WE) nr 1033/2006 i (UE) nr 255/2010

Na podstawie art. 21 ust. 2 pkt 16 i art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393 oraz z 2014 r. poz. 768) w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu lotniczego zaleca się, co następuje:
Podmioty, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. ustanawiającego wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej oraz zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (WE) nr 1035/2011 oraz rozporządzenia (WE) nr 1265/2007, (WE) nr 1794/2006, (WE) nr 730/2006, (WE) nr 1033/2006 i (UE) nr 255/2010, zwanego dalej "rozporządzeniem SERA", mogą uzyskać:
1)
zwolnienie dla operacji specjalnych, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia SERA, jeżeli wykażą, że działań, o których mowa w tym przepisie nie można przeprowadzić w ramach operacyjnego ruchu lotniczego, lub że działania te nie mogłyby skorzystać z zawartych w rozporządzeniu SERA przepisów dotyczących elastyczności;
2)
zezwolenia na przekraczanie prędkości przyrządowej (IAS) 250 kts, o których mowa w pkt SERA.6001 lit. c-g załącznika do rozporządzenia SERA, jeżeli wykażą, że dany typ statku powietrznego nie może utrzymać tej prędkości ze względów technicznych lub względów bezpieczeństwa.

Wykazanie powyższych warunków odbywa się zgodnie z przedstawionymi poniżej postanowieniami.

Wykonywanie lotów grupowych, o których mowa w pkt SERA.3135 załącznika do rozporządzenia SERA, warunki meteorologiczne dla lotów z widocznością (VMC), o których mowa w pkt SERA.5001 załącznika do rozporządzenia SERA oraz wykonywanie lotów z widocznością (VFR) w nocy, o których mowa w pkt SERA.5005 lit. c załącznika do rozporządzenia SERA, podlega poniższym postanowieniom.

§  1.
W celu uzyskania zwolnienia dla operacji specjalnych, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia SERA, lub zezwoleń na przekraczanie prędkości przyrządowej (IAS) 250 kts, o których mowa w pkt SERA.6001 lit. c-g załącznika do rozporządzenia SERA, zainteresowany podmiot złoży do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej "Prezesem Urzędu", wniosek, w którym określi:
1)
zakres zwolnienia z przestrzegania szczegółowych wymogów rozporządzenia SERA;
2)
ocenę i sposoby ograniczania ryzyka w zakresie wnioskowanego zwolnienia lub zezwolenia.
§  2.
Zaleca się, aby loty grupowe, o których mowa w pkt SERA.3135 załącznika do rozporządzenia SERA, były wykonywane z zastosowaniem następujących wytycznych:
1)
jeden z pilotów dowódców zostanie wyznaczony dowódcą statku powietrznego prowadzącego;
2)
pod względem nawigacji i składania meldunku pozycyjnego grupa będzie wykonywała lot jako pojedynczy statek powietrzny;
3)
za zapewnienie separacji między statkami powietrznymi w locie będzie odpowiadał pilot dowódca statku powietrznego prowadzącego oraz piloci dowódcy innych statków powietrznych w locie, także w okresach przejściowych, w trakcie których statki powietrzne manewrują, ustalając własną separację w grupie oraz podczas formowania i rozformowywania grupy;
4)
statki powietrzne, z wyjątkiem państwowych statków powietrznych, będą zachowywały od statku powietrznego prowadzącego odległość poprzeczną i podłużną nieprzekraczającą 1 km (0,5 nm) oraz odległość w pionie nieprzekraczającą 30 m (100 ft);
5)
państwowe statki powietrzne będą zachowywały od statku powietrznego prowadzącego odległość poprzeczną, podłużną i w pionie zgodnie z wymaganiami Załącznika 2 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z późn. zm.).
§  3.
Zaleca się, aby loty w dzień, w klasie przestrzeni powietrznej G, na i poniżej wysokości 900 m (3000 ft) nad poziomem morza albo 300 m (1000 ft) nad poziomem terenu - w zależności od tego, która z tych wartości będzie większa, o których mowa w pkt SERA.5001 załącznika do rozporządzenia SERA, były wykonywane z zastosowaniem następujących wytycznych:
1)
przy zmniejszeniu widzialności w locie do nie mniej niż 1500 m z prędkością przyrządową (IAS) 140 węzłów (kts) lub mniejszą, dającą wystarczającą możliwość dostrzeżenia pozostałego ruchu lub wszelkich przeszkód w celu uniknięcia kolizji;
2)
śmigłowcami przy widzialności w locie mniejszej niż 1500 m, ale nie mniejszej niż 800 m, jeżeli będą wykonywały manewry z prędkością zapewniającą w odpowiednim stopniu możliwość zauważenia innego ruchu lub jakichkolwiek przeszkód w czasie wystarczającym dla uniknięcia kolizji;
3)
śmigłowcami:
a)
o statusie FFR (lot w celu zwalczania pożarów), HEAD (lot polskiego statku powietrznego nadany przez Szefa Biura Ochrony Rządu), MEDEVAC (lot w celu ewakuacji medycznej w sytuacjach zagrożenia życia), SAR (lot w misji poszukiwawczo-ratowniczej), HOSP (lot statku powietrznego wykonywany w celu niesienia pomocy medycznej zgłoszony przez odpowiednie służby medyczne),
b)
państwowymi wykonującymi zadania związane z bezpieczeństwem powszechnym, porządkiem publicznym i ochroną granicy państwowej

- przy widzialności w locie mniejszej niż 800 m, zgodnie z instrukcjami wewnętrznymi podmiotów wykonujących takie loty.

§  4.
Zaleca się, aby loty z widocznością (VFR - Visual Flight Rules) w nocy, o których mowa w pkt SERA.5005 lit. c załącznika do rozporządzenia SERA, były wykonywane z zastosowaniem następujących wytycznych:
1)
jeżeli lot nie będzie przebiegał tylko w sąsiedztwie lotniska lub w strefie ruchu lotniskowego (ATZ), plan lotu zaleca się przedstawić zgodnie z przepisami zawartymi w pkt SERA.4001 lit. b pkt 6 załącznika do rozporządzenia SERA;
2)
o ile będzie to możliwe, operatorzy lotów nawiążą i będą utrzymywali dwukierunkową łączność radiową na odpowiednim kanale komunikacyjnym ATS;
3)
stosowane będą wartości minimalne warunków meteorologicznych dla lotów z widzialnością (VMC) i zachowywane odległości od chmur określone w tabeli S5-1, określonej w pkt SERA.5001 załącznika do rozporządzenia SERA, z następującymi wyjątkami:
a)
pułap chmur nie będzie wynosił mniej niż 450 m (1500 ft),
b)
z wyjątkiem sytuacji określonych w pkt SERA.5005 lit. c pkt 4 załącznika do rozporządzenia SERA, nie będą miały zastosowania przepisy dotyczące ograniczonej widzialności w locie, określone w tabeli S5-1 lit. a i b załącznika do rozporządzenia SERA,
c)
w klasach przestrzeni powietrznej C, D i G, na wysokości równej lub mniejszej niż 900 m (3000 ft) nad średnim poziomem morza (MSL) lub 300 m (1000 ft) nad terenem, w zależności od tego, która z tych wartości jest wyższa, pilot stale będzie utrzymywał kontakt wzrokowy z ziemią,
d)
w przypadku śmigłowców wykonujących lot w klasie przestrzeni powietrznej G na wysokości równej lub mniejszej niż 900 m (3000 ft) nad MSL lub 300 m (1000 ft) nad terenem, w zależności od tego, która z tych wartości jest wyższa, widzialność w locie powinna wynosić co najmniej 3 km, o ile pilot stale będzie utrzymywał kontakt wzrokowy z ziemią i taką prędkość manewrową, która umożliwi zauważenie w porę innego ruchu lub przeszkód, aby uniknąć kolizji;
4)
w szczególnych przypadkach, takich jak loty medyczne, działania poszukiwawcze i ratunkowe oraz działania gaśnicze, loty śmigłowców mogą być wykonywane przy wartościach minimalnych pułapu chmur, widzialności i odległości od chmur niższych od określonych w pkt 3;
5)
z wyjątkiem przypadków, gdy będzie to konieczne ze względu na start lub lądowanie albo gdy zostało udzielone specjalne zezwolenie przez Prezesa Urzędu, lot z widocznością (VFR - Visual Flight Rules) w nocy będzie wykonywany:
a)
nad terenem wyżynnym lub w terenie górzystym, o którym mowa w rozdziale GEN 3.3.0 AIP Polska - na poziomie co najmniej 600 m (2000 ft) nad najwyższą przeszkodą znajdującą się w promieniu 8 km od przypuszczalnej pozycji statku powietrznego,
b)
nad terenem innym niż teren, o którym mowa w lit. a - na poziomie co najmniej 300 m (1000 ft) nad najwyższą przeszkodą znajdującą się w promieniu 8 km od przypuszczalnej pozycji statku powietrznego.
§  5.
Wytyczne wchodzą w życie z dniem 4 grudnia 2014 r.