Statut urzędów kontroli skarbowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.2011.1.2

Akt utracił moc
Wersja od: 31 stycznia 2011 r.

ZARZĄDZENIE Nr 2
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 13 stycznia 2011 r.
w sprawie statutu urzędów kontroli skarbowej

Na podstawie art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 65, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Urzędom kontroli skarbowej nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Regulaminy organizacyjne urzędów kontroli skarbowej wydane na podstawie zarządzenia, o którym mowa w § 3, obowiązują do czasu zatwierdzenia przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej nowych regulaminów organizacyjnych, nie dłużej jednak niż do dnia 31 marca 2011 r.
§  3.
Traci moc zarządzenie Nr 42 Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2003 r. w sprawie nadania statutu urzędom kontroli skarbowej (Dz. Urz. Min. Fin. z 2003 r. Nr 17, poz. 96, z późn. zm.3)).
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 31 stycznia 2011 r.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 594, Nr 91, poz. 868, Nr 171, poz. 1800 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 124, poz. 1042, Nr 132, poz. 1110 i Nr 183, poz. 1537, z 2006 r. Nr 66, poz. 470, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 157, poz. 1119, Nr 191, poz. 1413 i Nr 217, poz. 1590, z 2007 r. Nr 171, poz. 1207, z 2008 r. Nr 209, poz. 1318 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 85, poz. 716, Nr 166, poz. 1317, Nr 201, poz. 1540 oraz z 2010 r. Nr 76, poz. 492, Nr 127, poz. 858, Nr 182, poz. 1228 i Nr 197, poz. 1309.

3) Zmiany zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. Min. Fin. z 2006 r. Nr 2, poz. 11, Nr 7 poz. 54 i Nr 14 poz. 94, z 2007 r. Nr 4, poz. 19 oraz z 2008 r. Nr 11 poz. 81.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT URZĘDÓW KONTROLI SKARBOWEJ

§ 1.
1.
W skład urzędu kontroli skarbowej, zwanego dalej "urzędem", wchodzą następujące komórki organizacyjne, zwane dalej "komórkami":
1)
analityczno-planistyczna;
2)
kontroli podatkowej;
3)
kontroli środków publicznych;
4)
audytu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz innych źródeł zagranicznych;
5)
postępowań przygotowawczych;
6)
wywiadu skarbowego;
7)
realizacyjna, o ile obowiązek jej utworzenia wynika z odrębnych przepisów;
8)
kadr, szkolenia zawodowego i spraw socjalnych;
9)
informatyki;
10)
obsługi prawnej;
11)
spraw administracyjno-gospodarczych;
12)
kancelaryjno-sekretarska;
13)
księgowości.
2.
Dyrektor urzędu może, po uzyskaniu akceptacji Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, utworzyć komórkę niewymienioną w ust. 1.
3.
W skład urzędu wchodzą również inne, niż wymienione w ust. 1, komórki, o ile obowiązek ich utworzenia wynika z przepisów odrębnych.
4.
Komórki, o których mowa w ust. 1, mogą działać jako samodzielne komórki albo wchodzić w skład wydziału albo oddziału.
5.
W skład ośrodka zamiejscowego mogą wchodzić komórki, o których mowa w ust. 1 pkt 1-7, oraz komórka realizująca zadania określone w § 2 dla komórek, o których mowa w ust. 1 pkt 8-13.
§  2.
Do zakresu działania komórek urzędu należą w szczególności:
1)
komórki analityczno-planistycznej:
a)
w zakresie analiz i planowania:

– prowadzenie działalności analitycznej i prognostycznej, w odniesieniu do negatywnych zjawisk występujących w zakresie kontroli skarbowej,

– sporządzanie informacji, sprawozdań, opracowań i analiz z zakresu właściwości urzędu, zgodnie z potrzebami organów nadzorujących i kierownictwa urzędu,

– gromadzenie, przetwarzanie i analizowanie dostępnych informacji dla potrzeb typowania podmiotów do postępowania kontrolnego,

– opracowywanie kryteriów typowania podmiotów do postępowania kontrolnego,

– typowanie podmiotów do postępowania kontrolnego, we współpracy z innymi komórkami urzędu,

– opracowywanie planów kontroli oraz monitorowanie ich realizacji,

– współdziałanie z innymi jednostkami organizacyjnymi administracji skarbowej oraz z innymi organami administracji publicznej w zakresie gromadzenia, przetwarzania, pozyskiwania i udostępniania informacji,

– analizowanie wniosków o wszczęcie postępowań kontrolnych oraz innych informacji napływających do urzędu,

b)
prowadzenie, dla potrzeb urzędu, ewidencji:

– wniosków o wszczęcie postępowań kontrolnych,

– postanowień o wszczęciu postępowań kontrolnych i upoważnień do przeprowadzenia kontroli podatkowych,

– przebiegu i ustaleń postępowań kontrolnych,

– odwołań od wydanych decyzji,

– wpłat wynikających z wydanych decyzji,

– innych ewidencji, zgodnie z potrzebami organów nadzorujących i kierownictwa urzędu;

2)
komórki kontroli podatkowej:
a)
kontrola rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatków stanowiących dochód budżetu państwa, a także innych należności pieniężnych budżetu państwa lub państwowych funduszy celowych,
b)
ujawnianie i kontrola niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej,
c)
kontrola źródeł pochodzenia majątku oraz przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych,
d)
w zakresie podatku od towarów i usług:

– kontrola transakcji przeprowadzanych przez podmioty krajowe,

– kontrola, na zlecenie innych państw członkowskich Unii Europejskiej, transakcji przeprowadzanych z podmiotami z Unii Europejskiej,

– zbieranie i przekazywanie informacji o wewnątrzwspólnotowych transakcjach dokonywanych pomiędzy podatnikami z Unii Europejskiej,

– występowanie z zapytaniami do administracji podatkowych państw Unii Europejskiej o udzielenie szczegółowych informacji, w zakresie przeprowadzanych transakcji pomiędzy podmiotami gospodarczymi z Unii Europejskiej,

e)
badanie cen transakcyjnych stosowanych w transakcjach między podmiotami powiązanymi pod kątem wykorzystania ich do zaniżania podstaw opodatkowania,
f)
kontrola prawidłowości wykonywania obowiązku prowadzenia szczególnej dokumentacji podatkowej transakcji,
g)
realizacja jednoczesnych kontroli podatkowych, na podstawie porozumień z administracjami podatkowymi innych państw lub uregulowań unijnych oraz prowadzenie wielostronnych kontroli w zakresie cen transakcyjnych,
h)
badanie przestrzegania przez rezydentów i nierezydentów ograniczeń i obowiązków określonych w przepisach prawa dewizowego oraz warunków udzielonych na ich podstawie zezwoleń, zezwoleń dewizowych, a także warunków wykonywania działalności kantorowej,
i)
badanie prawidłowości stosowania cen urzędowych i marż handlowych urzędowych - w granicach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
j)
uczestnictwo w wymianie informacji podatkowych z administracjami podatkowymi innych państw, zgodnie z procedurą określoną w umowach międzynarodowych oraz na podstawie posiadanych upoważnień;
3)
komórki kontroli środków publicznych:
a)
kontrola celowości i zgodności z prawem gospodarowania środkami publicznymi w jednostkach i podmiotach wydatkujących, przekazujących i otrzymujących te środki,
b)
kontrola zasadności udzielania i prawidłowości wykorzystania dotacji, pożyczek i kredytów udzielonych ze środków pochodzących ze źródeł publicznych,
c)
kontrola rzetelności wypełniania zobowiązań wynikających z udzielonych przez Skarb Państwa poręczeń i gwarancji oraz kontrola zgodności wykorzystania środków, których spłatę poręczył lub gwarantował Skarb Państwa, zgodnie z ich przeznaczeniem,
d)
kontrola wykonania kontraktów, realizowanych w ramach kredytów rządowych udzielonych przez Rzeczypospolitą Polską rządom innych krajów, na mocy umów o udzielenie kredytów,
e)
kontrola prawidłowości ustalania, rozliczania i terminowości odprowadzania dochodów budżetowych oraz innych należności budżetu państwa lub państwowych funduszy celowych,
f)
kontrola celowości i zgodności z prawem wykorzystania i rozporządzania mieniem państwowym,
g)
badanie wykorzystania mienia otrzymanego od Skarbu Państwa w celu realizacji zadań publicznych oraz prawidłowości prywatyzacji mienia Skarbu Państwa,
h)
przygotowywanie i przekazywanie zawiadomień do właściwych rzeczników dyscypliny finansów publicznych o stwierdzonych, w toku kontroli, naruszeniach dyscypliny finansów publicznych,
i)
analizowanie stanu rozpatrzenia skierowanych zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych,
j)
badanie prawidłowości stosowania cen urzędowych, a także cen umownych w zakresie objętym ograniczeniami swobodnego kształtowania ich poziomu;
4)
komórki audytu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz innych źródeł zagranicznych:
a)
audyt gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegającymi zwrotowi środkami z innych źródeł zagranicznych, zwany dalej "audytem",
b)
kontrola prawidłowości przekazywania środków własnych do budżetu Unii Europejskiej,
c)
gromadzenie dokumentacji związanej z wykonywanymi audytami i kontrolami oraz sporządzanie syntetycznej informacji z wykonanych audytów i kontroli,
d)
gromadzenie i analiza aktów prawa wspólnotowego, podręczników i procedur dotyczących środków pochodzących z Unii Europejskiej i audytu ich wykorzystania,
e)
udział, na zasadach konsultacji, w tworzeniu i doskonaleniu procedur związanych z wykonywaniem audytu,
f)
gromadzenie danych, umożliwiających przygotowanie syntetycznych informacji na temat działalności komórki;
5)
komórki postępowań przygotowawczych:
a)
prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach ujawnionych z zakresu kontroli skarbowej,
b)
wykonywanie zadań związanych z występowaniem przez inspektorów kontroli skarbowej przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego,
c)
utrzymywanie stałej współpracy z innymi organami, w szczególności z organami ścigania, w celu zapobiegania, ujawniania i zwalczania przestępczości,
d)
prowadzenie ewidencji postępowań przygotowawczych;
6)
komórki wywiadu skarbowego - wykonywanie zadań, o których mowa w rozdziale 4 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej;
7)
komórki realizacyjnej - wykonywanie zadań w zakresie:
a)
ujawniania i kontroli niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej,
b)
kontroli źródeł pochodzenia majątku oraz przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych,
c)
zapewnienia ochrony fizycznej i technicznej inspektorom i pracownikom, a za zgodą Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej także innym osobom, organom i instytucjom państwowym

– z wykorzystaniem uprawnień, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 2 i 3 oraz art. 11d ust. 1, art. 11e ust. 1 i art. 11f ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej;

8)
komórki kadr, szkolenia zawodowego i spraw socjalnych:
a)
prowadzenie dokumentacji kadrowej niezbędnej do inicjowania i realizowania polityki kadrowej, szkoleniowej i socjalnej,
b)
organizowanie naboru kandydatów do służby cywilnej,
c)
prowadzenie spraw osobowych inspektorów kontroli skarbowej i pracowników urzędu,
d)
kontrola dyscypliny pracy,
e)
prowadzenie i koordynacja spraw dotyczących ocen inspektorów kontroli skarbowej i pracowników urzędu,
f)
prowadzenie spraw socjalnych,
g)
organizacja szkoleń, w tym wewnętrznych z zakresu bieżących potrzeb urzędu,
h)
organizowanie służby przygotowawczej pracowników służby cywilnej oraz praktyk dla kandydatów na stanowiska inspektorów kontroli skarbowej i innych osób zobowiązanych do ich odbycia w urzędzie na podstawie odrębnych przepisów,
i)
prowadzenie baz danych dotyczących kwalifikacji oraz szkoleń i staży odbytych przez pracowników wykonujących audyty,
j)
prowadzenie spraw związanych z dokształcaniem i doskonaleniem zawodowym inspektorów kontroli skarbowej i pracowników urzędu;
9)
komórki informatyki:
a)
nadzór nad eksploatacją sprzętu i oprogramowania w urzędzie,
b)
administrowanie sieciami lokalnymi,
c)
organizowanie, we współpracy z innymi komórkami, zakupów sprzętu informatycznego,
d)
współpraca z użytkownikiem wewnętrznym i zewnętrznym w zakresie przetwarzania i przekazywania danych z systemów informatycznych,
e)
wspomaganie czynności kontrolnych w podmiotach stosujących informatyczne systemy finansowo-księgowe,
f)
organizacja szkoleń w zakresie obsługi narzędzi informatycznych;
10)
komórki obsługi prawnej:
a)
wydawanie opinii oraz udzielanie wyjaśnień w zakresie stosowania przepisów prawa,
b)
zastępstwo procesowe przed sądami powszechnymi, sądami administracyjnymi. Sądem Najwyższym oraz innymi organami orzekającymi,
c)
informowanie o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działania urzędu,
d)
opiniowanie projektów rozstrzygnięć, w szczególności decyzji, postanowień i wyników kontroli,
e)
sygnalizowanie przypadków nieskuteczności lub niespójności przepisów prawnych;
11)
komórki administracyjno-gospodarczej:
a)
prowadzenie spraw związanych z eksploatacją, remontami i inwestycjami,
b)
administrowanie składnikami majątkowymi,
c)
prowadzenie spraw gospodarczo-zaopatrzeniowych,
d)
prowadzenia archiwum zakładowego,
e)
ochrona fizyczna urzędu;
12)
komórki kancelaryjno-sekretarskiej:
a)
przyjmowanie interesantów i kierowanie ich do dyrektora i wicedyrektorów lub właściwych pracowników,
b)
wykonywanie czynności w zakresie organizacji pracy kierownictwa, w tym prowadzenie terminarza pracy dyrektora i wicedyrektorów oraz terminarza przyjmowania interesantów,
c)
sprawdzanie prawidłowości wpływów oraz stanu opakowania przesyłek i liczby załączników przesyłek przychodzących i wychodzących,
d)
rejestrowanie przesyłek przychodzących i wychodzących w odpowiednich rejestrach,
e)
organizowanie obiegu dokumentów zgodnie z instrukcją kancelaryjną,
f)
wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora urzędu;
13)
komórki księgowości:
a)
prowadzenie rachunkowości jednostki budżetowej,
b)
planowanie budżetowe i sprawozdawczość,
c)
analiza budżetowa,
d)
opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących rachunkowości,
e)
organizacja obiegu i kontroli dokumentów,
f)
prowadzenie kontroli finansowej w zakresie dysponowania środkami publicznymi,
g)
prowadzenie rachuby płac i obsługi kasowej pracowników.
§  3.
Dyrektor urzędu kontroli skarbowej kieruje pracą urzędu przy pomocy wicedyrektorów, głównego księgowego, naczelników wydziałów, kierowników i innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych.
§  4.
1.
Dyrektor urzędu ustala regulamin organizacyjny urzędu,
2.
Regulamin organizacyjny powinien określać:
1)
strukturę organizacyjną urzędu;
2)
szczegółowy zakres działania komórek;
3)
zakres nadzoru sprawowanego przez dyrektora i wicedyrektorów;
4)
zakres stałych uprawnień wicedyrektorów, głównego księgowego, naczelników wydziałów i innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych albo samodzielnych do podejmowania decyzji i przedstawiania stanowiska urzędu w określonych sprawach.
§  5.
1.
Regulaminy organizacyjne urzędów kontroli skarbowej podlegają zatwierdzeniu przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej.
2.
Zmiana regulaminu organizacyjnego następuje w trybie przewidzianym dla jego ustalenia.